Grafických karet nízkého profilu je na trhu jako šafránu, a tak ani není divu, když každé vydání grafické karty takovéhoto formátu ihned vzbudí pozornost. MSI GeForce GTX 1050 2GT LP (Low Profile) je grafickou kartou, na kterou by měli upřít svou pozornost všichni ti, kteří si rádi svá počítačová multimediální centra zábavy staví právě ve formátu nízkoprofilových počítačových skříní. A že si s touto grafickou kartou nemusíte přehrávat pouze multimédia, ale příležitostně si můžete také zahrát nějakou tu nenáročnou počítačovou hru, o tom vás snad přesvědčí právě dnešní recenze.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP je postavena kolem grafického čipu Pascal GP107 (GP107-300-A1) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 2 GB. Svým výkonem pak grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP spadá do segmentu středního výkonu (Mainstream), kde zaujímá ty nejnižší výkonnostní příčky.
Ve výchozím stavu je základní frekvence grafického čipu nastavena na 1354 MHz a Boost frekvence na 1455 MHz. Grafické paměti jsou nastaveny na 1752 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7008 MHz. Oproti referenčním hodnotám GeForce GTX 1050 se tedy frekvence grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP nijak neliší.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP měří na délku 182 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. Na výšku je tato grafická karta koncipována jako Low Profile, a vejde se tedy do všech nízkoprofilových počítačových skříní. O chlazení grafické karty se stará malý jednoduchý hliníkový chladič. Grafické paměti ani moduly napěťových regulátorů nijak chlazeny nejsou.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva malé 50mm ventilátory s prohnutými lopatkami, bez možnosti monitorování jejich otáček. Systém chlazení grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP bohužel také nepodporuje technologii Zero Frozr, která umí tyto ventilátory zastavit v době nízkých teplot grafického čipu. Oba ventilátory se tedy otáčejí na 40 % i v době nízkého vytížení grafické karty.
O napájení grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP se stará kaskáda 3 modulů napěťových regulátorů (VRM). Karta tedy nemá žádné konektory pro přídavné napájení a vystačí si s tím, co jí dodá sběrnice PCIE. Spotřeba byla nastavena na 75 W a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu 300 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS
![]() |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB
![]() |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming
![]() |
MSI GTX 1060 3GT OC
![]() |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB
![]() |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming
![]() |
|
MSI GTX 1050 2GT LP
![]() |
|
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus /Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris
Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1430 MHz
1430 MHz 1430 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106
GP106-410-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /9100 |
1633 MHz
1848 MHz 1966 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1300 MHz
1300 MHz 1300 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1544 MHz
1759 MHz 1904 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1291 MHz
1392 MHz 1710 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris
Baffin XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1326 MHz
1326 MHz 1326 MHz |
PCIe 3.0 x8
75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1354 MHz
1455 MHz 1714 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe, a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine a vydána v květnu 2016. Nyní vývojáři ze studia Creative Assembly pracují již na Total War Warhammer 2. První díl spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan". Bohužel u těch nejméně výkonných grafických karet společnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a měli byste preferovat spíše rendering přes OpenGL.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Každý by asi očekával, že u nízkoprofilové grafické karty, která při své velikosti jednoduše nemůže nabídnout žádný excelentní systém chlazení, se bude na frekvencích, a tím i na výkonu nějak šetřit. Nic takového se však v případě MSI GTX 1050 2GT LP neděje a tato grafická karta podává výkony naprosto stejné (ne-li vyšší) jako její daleko větší sestřičky z rodiny GeForce GTX 1050, případně konkurenční Radeon RX 560.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Vzhledem k zaměření grafické karty MSI GTX 1050 2GT LP, která je určena především do tichých a úsporných multimediálních PC, jsou provozní vlastnosti právě tím klíčovým faktorem při jejím výběru. Spotřeba MSI GTX 1050 2GT LP je jedním slovem vynikající a rozhodně nikoho z vás trápit nebude. S teplotou je to už o chlup horší, nicméně 70 °C je stále hodnotou dobrou a nikoho neurážející. S hlučností je to však poněkud složitější. Zatímco 38,2 dBA je při hraní her naprosto v pohodě, horší to je při klidovém stavu. Ventilátory chladiče se totiž otáčejí a generují hluk i v případě, kdy žádné hry nehrajete a grafická karta vytížena není. V tomto klidovém stavu grafická karta generuje hluk 35,1 dBA, což samozřejmě není mnoho, nicméně při sledování filmů to uslyšíte.
Suma sumárum, MSI GTX 1050 2GT LP je grafickou kartou, která je určena zejména těm, kteří rádi budují svá počítačová multimediální centra zábavy nebo HTPC (Home Theater Personal Computer) uvnitř malých nízkoprofilových skříní, a shánějí proto grafickou kartu stejného formátu. Pokud se pak pro tento model rozhodnete, MSI GTX 1050 2GT LP bude v takovýchto počítačích jako doma, a nabídne vám dokonce i možnost základního hraní nenáročných počítačových her.
Grafická karta MSI GTX 1050 2GT LP disponuje grafickou pamětí o kapacitě pouhé 2 GB, což je dnes pro hraní počítačových her samozřejmě málo. Vezmeme-li ale v úvahu, že tato grafická karta se neřadí mezi komponenty primárně určeny na hraní počítačových her, kapacita VRAM 2 GB by neměla být nějak velkým nedostatkem. Snad jedinou "Achillovou patou" je absence funkce Zero Frozr, která zastavuje ventilátory chladiče v době nízkého vytížení, čímž zcela eliminuje jejich hlučnost. To je nepříjemné zejména v době, kdy na svém počítači sledujete nějaký film či video nebo například posloucháte hudbu. Není to sice nic tragického, ale prostě to uslyšíte.
Klady
Zápory