Grafické karty GeForce GTX 1060 patří k tomu nejvýkonnějšímu, co může společnost NVIDIA v segmentu grafických karet střední třídy nabídnout. Pod názvem GeForce GTX 1060 se však neukrývá pouze jediný typ grafické karty. Pod tímto označením jsou v současnosti nabízeny hnedle typy tři. Původní varianta GeForce GTX 1060 se 6 GB grafické paměti byla časem doplněna o typ s pamětí o kapacitě 3 GB a částečně deaktivovaným grafickým čipem. Jako poslední pak byla nedávno představena nová řada, sice opět ve variantě s 6 GB grafické paměti, tentokrát se však jednalo o paměti výkonnější, nabízející přenosovou rychlost 9 Gbps. Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC je klasickým představitelem právě té prostřední (3GB) varianty GeForce GTX 1060, a my si ji dnes pěkně otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC je postavena kolem grafického čipu Pascal GP106 (GP106-300-A1) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 3 GB. Svým výkonem pak grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC spadá do segmentu středního výkonu (Mainstream).
Ve výchozím stavu je základní frekvence grafického čipu nastavena na 1544 MHz a Boost frekvence na 1759 MHz. Grafické paměti jsou nastaveny na 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC přetaktovaná o 38 MHz v základu a o 50 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí zůstaly na referenčních hodnotách.
Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC měří na délku 247 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará jednolitý homogenní hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvěma měděnými tepelnými trubicemi (Heatpipe). Grafické paměti ani moduly napěťových regulátorů bohužel chlazeny nijak nejsou.
Aktivní čas systému chlazení tvoří dva 85mm ventilátory s prohnutými lopatkami. Systém chlazení grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC bohužel nepodporuje technologii Zero Frozr, která umí tyto ventilátory zastavit v době nízkých teplot grafického čipu. Oba ventilátory se tedy otáčejí rychlostí 1500 ot/min i v době nízkého vytížení grafické karty.
O napájení grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC se stará kaskáda 4 modulů napěťových regulátorů (VRM), kterým je dodávána energie také pomocí jednoho 6-pin konektoru přídavného napájení. Musíte tak počítat s tím, že i zdroj vašeho počítače by měl takovýmto jedním volným konektorem disponovat. Spotřeba grafické karty byla nastavena na 120 W, a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu 400 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus /Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris
Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1430 MHz
1430 MHz 1430 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106
GP106-410-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /9100 |
1633 MHz
1848 MHz 1966 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1544 MHz
1759 MHz 1873 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1300 MHz
1300 MHz 1300 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1544 MHz
1759 MHz 1904 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1291 MHz
1392 MHz 1710 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris
Baffin XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1326 MHz
1326 MHz 1326 MHz |
PCIe 3.0 x8
75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1354 MHz
1455 MHz 1620 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil tuto hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom lépe a DirectX 12 přeci nějaký ten výkon navíc přinesou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan."
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
V průměru se výkon grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC pohybuje někde ve středu výkonnostního spektra grafických karet střední třídy, lehce pod úrovní svého největšího konkurenta v podání grafické karty Radeon RX 570. Nicméně, rozdíl mezi těmito dvěma kartami není nijak dramatický a pohybuje se kolem 3 %. Určitou "zásluhu" na tom zcela jistě má také nižší kapacita grafických pamětí, která činí v případě MSI GTX 1060 3GT OC "pouhé" 3 GB.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC jsou poměrně slušné. Teploty grafického čipu nám sice ve hrách o pár stupňů přerostly hranici 70°C, ale to není žádná tragédie. Hlučnost kolem 38 dBA u této grafické karty také není špatná a jediné, co zamrzí, je absence funkce Zero Frozr, která umí oba ventilátory zcela vypnout v době, kdy je grafická karta v klidu. Spotřeba MSI GTX 3GT OC je pak již tradičně výborná, ostatně jako u všech grafických karet založených na grafických čipech GP106 společnosti NVIDIA.
Souhrnem vzato, grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC nabízí v segmentu grafických karet střední třídy poměrně solidní výkon, který je podpořen také slušnými provozními vlastnostmi. Na jedné straně to sice není žádný "trhač asfaltu", na druhé straně však zase poskytuje mnohem a mnohem vyšší výkon nežli grafické karty typu GeForce GTX 1050 (Ti) a Radeon RX 560.
Kromě absence funkce Zero Frozr, jsou pak bezpochyby asi největší slabinou grafické karty MSI GTX 1060 3GT OC její grafické paměti, přesněji řečeno jejich kapacita. Grafické paměti o kapacitě 3 GB, to je na dnešní poměry prostě málo, a pokud bychom při pořizovaní nové grafické karty měli počítat i s nějakým výhledem do budoucnosti, pak již tuplem málo.
Pokud se vám grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC zalíbila, doporučoval bych vám proto trochu si připlatit, a spíše si pořídit tuto kartu ve verzi se 6GB VRAM (MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1). Získáte tak nejen o trochu toho výkonu navíc, ale ušetříte si také nějaký ten problém s možnou nedostatečnou kapacitou VRAM u nově vydávaných her.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Líbí se vám článek? Ohodnoťte ho!
Děkujeme za váš názor.