Systém chlazení TwinFrozr VI můžete většinou nalézt na grafických kartách řady Gaming společnosti MSI. To, že se jedná o velmi úspěšnou řadu grafických karet, která je mezi hráči počítačových her velmi oblíbena, nemusím snad nijak zdůrazňovat. Jak si ale tento úspěšný systém chlazení povede v tandemu s grafickým čipem Polaris 20, konkrétně s Radeonem RX 570? Tak přesně to si dnes otestujeme na grafické kartě MSI RX 570 Gaming X 4G.
Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G je postavena kolem grafického čipu Polaris 20 společnosti AMD, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 4 GB. Svým výkonem pak MSI RX 570 Gaming X 4G spadá do segmentu středního výkonu (Mainstream), kde zaujímá střední příčky výkonnostního žebříčku.
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1281 MHz a frekvence grafických pamětí 1750 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře lehce přetaktovaná o 37 MHz. Frekvence grafické paměti zůstala na referenčních hodnotách.
Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G měří na délku 276 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvojicí tepelných trubic (Heatpipes). Moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny speciálním malým pasivním chladičem, moduly grafických pamětí však žádným speciálním chladičem chlazeny nejsou.
Aktivní čas systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory TwinFrozr se dvěma patentovanými 95mm ventilátory typu TORX 2.0, které generují o 22 % větší tlak vzduchu pro dokonale tichý chod. Uložení ventilátorů ve dvojitých kuličkových ložiskách prodlužuje jejich životnost a opět přispívá k velmi tichému chodu. Technologie Zero Frozr pak oba tyto ventilátory chladiče při nízké zátěži grafické karty a teplotě pod 60 °C zcela vypne. Logo MSI společně s částí krytu chladiče je pak podsvíceno a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí aplikace Gaming APP.
O napájení grafické karty se stará jeden 8pin konektor, který je umístěn na jejím hřbetu a který napájí kaskádu 8 modulů napěťových regulátorů (VRM). Spotřeba MSI RX 570 Gaming X 4G byla nastavena na 120 W a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 450 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Kombinace dvou HDMI výstupů je výhodná pro zapojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G jsou také firemní nástroje společnosti MSI s názvem Gaming APP a MSI Afterburner.
Gaming APP je velice jednoduchým nástrojem, který dovoluje nastavit frekvence grafické karty do tří výkonnostních režimů:
Pomocí nástroje MSI Gaming APP je pak také možné provádět nastavení chování RGB LED na grafické kartě. Můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Nástroj Gaming APP je možné ovládat také na dálku, pomocí speciální aplikace v mobilním telefonu.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pro svou přílišnou jednoduchost nevyhovoval, může využít nástroj MSI Aftrerburner, který je mnohe lépe uzpůsoben pro detailnější nastavení grafické karty a overclocking.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
MSI RX 570 Gaming X 4G | Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Asus GTX 1060 O6G 9GBPS |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4GB |
![]() | ![]() | ![]() |
MSI GTX 1050 2GT LP | Asus Strix RX 560 O4G Gaming | |
![]() | ![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI RX 570 Gaming X 4G | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1281 MHz 1281 MHz 1281 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: "Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan". Bohužel u těch nejméně výkonných grafických karet společnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a měli byste preferovat spíše rendering přes OpenGL.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však opět neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato GPU stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete z grafů průměrných výkonů vidět, grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G si nevede vůbec špatně. Je to vlastně takový "zlatý střed" mezi grafickými kartami středního výkonu. Na tu úplně "nej" výkonnostní špičku v podání grafických karet Radeon RX 580 a GeForce GTX 1060 se 6 GB grafické paměti tratí něco málo přes 10 % výkonu, ale to se dá celkem snadno dohnat přetaktováním, tedy zvýšením frekvence grafického čipu a grafických pamětí. Důležité vítězství si pak MSI RX 570 Gaming X 4G odnesla ze souboje s grafickou kartou GeForce GTX 1060 se 3 GB VRAM, i když toto vítězství nebylo nijak závratné.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
U hodnocení provozních vlastností grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G by měl každý zbystřit, protože ty jsou naprosto skvělé. Při vytížení tato grafická karta prakticky nepřesáhla teplotu 60 °C, a to aniž by se systém chlazení nějak příliš zapotil. Otáčky ventilátorů chladiče jsou totiž i při zatížení nízké, a to je také znát na minimální hlučnosti této grafické karty. Hlučnost pod 35 dBA je něco, co se jen tak hned nevidí a já vám mohu s klidným srdcem garantovat, že grafickou kartu MSI RX 570 Gaming X 4G ve svém PC rozhodně neuslyšíte. Spotřeba grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G pak není nijak vysoká, respektive nijak extrémně vyšší nežli ta, jakou nabízí konkurenční Pascaly.
Co říci závěrem? Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G nabízí velmi solidní mainstreamový výkon při vynikajících provozních vlastnostech. Hlavní roli zde sehrává systém chlazení TwinFrozr VI, který svou práci odvádí prostě na výbornou. Solidní výkon, nízké teploty, minimální hlučnost a konkurenceschopná spotřeba, to jsou přesně ty důvody, pro které mohu MSI RX 570 Gaming X 4G každému z vás jen vřele doporučit. Pokud tedy vybíráte grafickou kartu ze segmentu střední třídy, grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G pro vás bude naprosto ideální volbou.
MSI RX 570 Gaming X 4G
Grafické kartySolidní výkon a díky jedinečnému systému chlazení TwinFrozr VI také vynikající provozní vlastnosti. To jsou přesně ty důvody, proč si grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G z dnešní recenze odnáší "Zlatého Alzáka".
Klady
Zápory