Drtivá většina fotografů si svoji digitální zrcadlovku kupuje rovnou s nějakým tím základním objektivem. Jakmile se však jen trošku rozkoukají a začnou uvažovat o rozšíření své výbavy, tak jako druhý objektiv většinou padne volba na nějaký ten „širokáč“. Širokoúhlé objektivy tak už mnoho let patří k nejvyhledávanějším a nejprodávanějším objektivům. Přesto jejich cena bývala ještě před pár lety poměrně dost vysoká. To vše si před rovnými třemi lety uvědomili vývojáři v Canonu a přišli na trh s přímo extrémně levným širokoúhlým objektivem Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM. Že to byl velmi dobrý tah jasně ukázaly prodeje, protože ho poměrně dlouho ani nestačili v dostatečném množství vyrábět. Bylo tedy jen otázkou času, kdy s podobným typem objektivu přijdou i ostatní výrobci. První takovou odpovědí je právě NIKKOR 10-20mm F4.5-5.6G AF-P VR DX.
Nový objektiv AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR na první pohled velmi připomíná právě již zmíněný základní zoom, konkrétně AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6 G VR, což je přímo skvělá zpráva. Proč? Protože je díky této konstrukci asi vůbec nejmenším a nejlehčím objektivem tohoto typu na současném trhu. Rozměry objektivu jsou totiž jen zhruba 77 × 73mm a hmotnost pouhých 230 gramů, což je pro mnoho fotografů přímo rajská hudba. Stále totiž existuje početná skupina lidí, kteří nejsou zrovna nadšeni současným trendem „bezzrcadlovek“ a stále vyžadují klasickou poctivou zrcadlovku, ale současně s sebou nechtějí třeba na cestách tahat několik kilogramů fotovybavení. Například taková sestava s tělem Nikon D5600 a objektivy AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR, k tomu základní AF-P DX Nikkor 18-55mm f/3,5-5,6 G VR a navrch ještě teleobjektiv AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4,5-6,3 G ED VR, tak máte kompletní a velmi slušnou výbavu, vše s nejnovějším zaostřování AF-P, vše se stabilizací VR a přitom komplet celé o hmotnosti jen 1,3 kg. Taková představa zní opravdu hodně dobře, protože to je méně než leckterá výbava postavená na bezzrcadlovce.
Jak už to ale tak bývá – a nejen v příslušenství k digitálním fotoaparátům, tak je vždycky něco za něco a stejně tak je to i v tomto případě. Daní za extrémně malé rozměry a nízkou hmotnost je kompletně plastové provedení celého objektivu. Z plastu je bohužel i upínací bajonet, ale zase je pravda, že při kvalitě dnešních umělých hmot už to není takový problém, jako dřív. Zjevný tlak na nízkou cenu je znát i jinde, například v tom, že objektiv už nemá tradiční stupnici zaostřené vzdálenosti a stejně jako u ostatních AF-P objektivů chybí i zde vypínač optické stabilizace VR, stejně jako přepínač mezi automatickým a ručním zaostřováním – obojí se již ovládá v menu digitálního fotoaparátu. Naopak má vzhledem k velikosti velmi slušný zoomovací i ostřící prstenec, i když ruční zaostřování zde asi bude využívat málokdo.
Z hlediska konstrukce objektivu je zajímavý ještě fakt, že přední příruba objektivu se sice při zoomování nepatrně vysouvá, ale ani při zoomování a ani při zaostřování se neotáčí, takže lze bez problémů používat jak účinnou tvarovanou sluneční clonu, tak hlavně oblíbený polarizační filtr. Závit pro filtr má průměr 72 mm, což je možná trošku nešťastné, protože tento průměr je poměrně málo používaný a ideální by bylo například na DX formátu častěji používaných 67 mm, ale to už bych chtěl asi příliš.
Nový objektiv AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR je sice malý, lehký, levný a tím pádem ale i dost plastový, což ale ještě neznamená, že je špatně vybavený. Ve skutečnosti je tomu spíše naopak a objektiv je vybaven nejnovějším zaostřovacím systémem s krokovým motorkem AF-P, což v praxi znamená mimořádně rychlé a naprosto bezhlučné zaostřování. Tento ostřící systém je mimo jiné ideální pro natáčení videa. Dále pak nechybí ani optická stabilizace Nikon VR s udávanou účinností zhruba 3,5 EV, což u takto širokoúhlých objektivů nebývá úplně běžné. Díky tomu je objektiv mnohem univerzálnější a je skvěle použitelný například i v nedostatečně osvětlených prostorách, kde je nutno použít delší expoziční časy. Já třeba rád fotím interiéry kostelů a dalších památek a přesně na takovéto statické scény (a nejen na ně) je stabilizace širokoúhlého objektivu přímo ideální.
Optická soustava objektivu AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR je složena z celkem 14 čoček, složených do 11 skupin, přičemž hned 3 čočky jsou asférické. Clona objektivu je sedmilamelová. Další technické parametry najdete v přehledné tabulce. Zajímavější je ale samozřejmě samotná kvalita fotografií. Začnu třeba hned u ostrosti, která je opravdu velmi dobrá. U objektivu tohoto typu a ceny samozřejmě nelze očekávat prvotřídní výsledky jako u verzí za několikanásobek ceny, vhodnějších pro profesionální fotoaparáty, ale přesto jsou výstupy opravdu velmi dobré. Střed je ostrý prakticky vždy a solidní jsou i rohy, ale pokud chcete ostrost opravdu maximální, pak doporučuji přiclonit si zhruba na clonu f/8 čímž dosáhnete asi vůbec nejlepších výsledků (ostatně jako u většiny objektivů). Podobně je na tom chromatická aberace, která se sice občas objeví, ale jen v rozích a pouze velmi malá a při plně otevřené cloně. Stačí opět maličko přiclonit (případně v kombinaci s vhodným nastavením fotoaparátu) a výsledky jsou výborné.
Přímo vynikající je objektiv v protisvětle – výrobce sice nedeklaruje své nejlepší antireflexní vrstvy Nikon Nano Crystal Coat, ale přesto se vůbec nemusíte bát fotografování v protisvětle. Objektiv protisvětlo snáší velmi dobře, a to jak s ohledem na přenos kontrastu, tak i s ohledem na nežádoucí reflexy (viz ukázková fotografie v galerii snímků). O automatickém zaostřování se snad ani nemá smyl zmiňovat, protože tento objektiv, stejně jako ostatní nejnovější objektivy s krokovým motorkem označené AF-P ostří doslova bleskurychle a naprosto přesně. Je tu ale ještě jedna zajímavost – objektiv AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR je schopen zaostřit už na vzdálenost 22 centimetrů od roviny čipu, což v praxi znamená jen několik centimetrů od přední čočky. Kreativní fotografové a hračičkové tak mohou této vlastnosti využít k tvorbě méně obvyklých fotografií s výrazným a extrémně blízkým popředím a širokým úhlem záběru na pozadí.
Velmi kladně hodnotím fakt, že přestože se jedná o objektiv z úplně nejnižší cenové kategorie, tak i v tomto případě je součástí balení objektivu kromě obou krytek i měkký obal (či spíše pytlík) Nikon CL-1015 a hlavně účinná, tvarovaná sluneční clona Nikon HB-81. Dalším možným příslušenstvím je pak zejména obvyklá paleta filtrů, zejména pak filtr polarizační, který rozhodně doporučuji.
Aktuální (8/2017) prodejní cena je pod hranicí 10 000 Kč včetně DPH, což je u takto širokoúhlého objektivu cena přímo skvělá a dvojnásob, pokud má takto dobré vlastnosti. Pokud potřebujete malý, lehký, a přitom kvalitní širokoúhlý objektiv pro menší digitální fotoaparát Nikon D, jako je třeba Nikon D3400, nebo Nikon D5600, tak je AF-P DX Nikkor 10-20mm f/4,5-5,6 G VR přímo skvělou volbou, kterou vřele doporučuji a o jiné alternativě bych v takovém případě snad ani vůbec neuvažoval. Stejně dobře si ale tento objektiv dokážu představit i na větších fotoaparátech, jako je třeba Nikon D7500 nebo klidně i na Nikon D500 zejména v případě, že vám už vaše stávající výbava rozměrově i váhově přerůstá přes hlavu a potřebujete ji trochu odlehčit.
Na druhou stranu ale doporučuji opatrnou manipulaci při nasazování objektivu na fotoaparát vzhledem k plastovému bajonetu, zejména u fotografů, kteří objektivy přehazují častěji. Stejně tak je potřeba myslet na celkově nižší odolnost objektivu, která je daní za nízké rozměry a hmotnost. Ale zase vysloveně bát se opravdu není potřeba a jakákoli jiná alternativa je většinou skoro dvakrát tak drahá, případně i více. Stejně tak ale dejte pozor, pokud používáte nějaký starší fotoaparát, protože některé funkce a nastavení nemusí být k dispozici. Kompatibilitu si můžete v případě nejistoty ověřit třeba přímo na webu výrobce: Nikon CZ
Klady
Zápory
Technické informace | |
---|---|
Ohnisková vzdálenost | 10–20 mm |
Světelnost | f/3,5–5,6 |
Nejvyšší clona | f/29 |
Nejkratší zaostření | 0,22 m |
Clona | 7 lamelová |
Filtrový závit | 72 mm |
Optická soustava | 14/11 (3x asférická čočka) |
Účinnost stabilizace VR | 3,5 EV |
Bajonet | Nikon F |
Rozměry | 77 × 73 mm |
Hmotnost | 230 g |
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.