Grafické karty GeForce GTX 1650 jsou posledním přírůstkem do rodiny grafických karet Turing společnosti NVIDIA. Jsou tentokrát primárně zacíleny na ty nejméně náročné hráče počítačových her. Právě jim by pak měly nabídnout dostatečný herní výkon za slušnou cenu, ale jestli tomu tak opravdu je, si ukážeme v dnešní recenzi grafické karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G, kterou jsme pro vás na Alza.cz podrobně otestovali.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU117 (TU117-300-A1) společnosti NVIDIA s jedním deaktivovaným blokem TPC (Texture/Processor Cluster), na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 4 GB. Jedná se o grafickou kartu, která přichází bez speciálních výpočetních jednotek pro podporu akcelerace real-time ray tracingu i DLSS, a svým výkonem je pak Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G zacílena do segmentu grafických karet střední třídy (mainstream), kde zaujímá v generaci Turing ta nejnižší patra výkonnostního žebříčku.
Nástroj GPUZ grafické karty GeForce GTX 1650 prozatím nezná, a tak jsem některé údaje opravil sám ručně. Frekvence grafického čipu je 1 485/1 815 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 2 000 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 150 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1650.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G měří na délku 266 mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. Monolitický hliníkový pasiv chladiče je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvojicí měděných tepelných trubic (heatpipes) s přímým kontaktem na grafický čip. Moduly napěťových regulátorů ani grafických pamětí žádným speciálním chladičem osazeny nejsou.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva protiběžné 95mm ventilátory Windforce 2X s aerodynamicky tvarovanými lopatkami pro dosažení vyššího tlaku chladicího vzduchu. Ventilátory chladiče podporují technologii 3D Active Fan, která při nízkých teplotách grafické karty oba ventilátory úplně zastaví. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G na skóre 99,0 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G se stará 3 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 75 W (max. 105 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 300 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G řešeny pomocí jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a tří konektorů HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G je také firemní nástroj společnosti Gigabyte s názvem Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slouží ke snadnému přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. V nástroji Aorus Graphics Engine tentokrát absentují panely jednoduchého nastavení (One-click OC), a máte tak k dispozici pouze panel s pokročilým nastavením.
Pomocí tohoto panelu máte přístup ke všem nastavením grafické karty, jako jsou frekvence čipu, grafických pamětí, limity spotřeby, teploty atd. Můžete si tak nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Společnost Gigabyte nástroj Aorus Graphics Engine také doplnila o automatické přetaktování, které je nyní k dispozici pod tlačítkem AUTO SCAN.
Pomocí Aorus Graphics Engine můžete také nastavovat RGB Fusion, tedy chování RGB LED světel na grafické kartě. Těm můžete přiřadit různé barvy (z palety až 16,7 milionů barev) nebo také různé světelné efekty jako blikání, pulsování, přechody atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G | TU117
TU117-300-A1 Turing |
200 mm2
4,700 million 12nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5
4.096 GB 128b /8000 |
1485 MHz
1815 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz
1680 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz
1770 MHz 1815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G | TU116
TU116-300-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12nm FinFET |
1408
88 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz
1860 MHz 1980 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz
1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b /8000 |
1560 MHz
1560 MHz 1560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz
1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz
1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz
1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
60 °C
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Reálná pracovní frekvence
|
1 890 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
182 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
1 770 ot/min
|
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
41,5 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
Teploty grafické karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G se na konci zátěžového testu držely na 60 °C při otáčkách ventilátorů 1 770 ot/min, které při této rychlosti generovaly celkem vysokou hlučnost 41,5 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala kolem 1 890 MHz.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G se všemi ostatními GeForce GTX 1650, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Metro Exodus |
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete z herních testů vidět, výkon grafické karty Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G, potažmo všech GeForce GTX 1650, není nijak oslnivý. Vezmeme-li však v úvahu to, že grafické karty GeForce GTX 1650 jsou budoucími představiteli grafických karet nejnižšího výkonu (low-end), jejich výkon vlastně zas až tak špatný není.
Grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G se svým herním výkonem zařadila kamsi mezi výkon grafických karet GeForce GTX 1060 se 3 GB grafické paměti a GeForce GTX 1050 Ti. O něco blíže má však k výkonu GeForce GTX 1060 3GB.
Výkonnostní srovnání s Radeonem RX 570 pak vyznělo jasně ve prospěch Radeonu, na který grafická karta GeForce GTX 1650 ztrácí kolem 25 % výkonu a Radeon RX 570 tak zůstává na pozici nejlepší mainstreamové grafické karty v poměru ceny a výkonu. Co se GeForce GTX 1650 nepodařilo po stránce výkonu, to si plnými hrstmi vzala zpět zase ve spotřebě (příkonu), která je téměř o 100 W nižší nežli u zmíněného Radeonu RX 570.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (140 %) a Temp. Limit (90 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +950 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 9 900 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 950 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 71 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G podařilo získat v průměru téměř 13 % dalšího výkonu, což je samozřejmě výsledek parádní. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 12 W navíc.
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G v počítačové hře Crysis 3.
Grafické karty GeForce GTX 1650 sice nenabízejí oslnivý herní výkon, těm nejméně náročným hráčům počítačových her by však vystačit mohl, obzvláště pokud ve hrách využívají základní rozlišení 1 920 × 1 080 px. Grafické karty GeForce GTX 1650 sice nenabízejí žádné speciální výpočetní jednotky na podporu akcelerace real-time ray tracingu či DLSS, to však v případě mainstreamového hraní není nijak zásadní problém.
Samotná grafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G nabízí poměrně masivní systém chlazení, který drží teploty grafického čipu na nízkých hodnotách. Na této grafické kartě pak každého jistě potěší také přítomnost funkce 3D Active Fan (semi-pasivní chlazení), která v případě nižších teplot grafického čipu vypíná oba ventilátory chlazení a zamezuje tak zbytečné hlučnosti. Pro vlastníky prosklených počítačových skříní společnost Gigabyte tuto grafickou kartu vybavila také RGB LED osvětlením, které si můžete nastavit dle svých preferencí.
Co však na grafické kartě Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G nikoho potěšit nemůže, je především její vyšší hlučnost. Ačkoliv se ventilátory systému chlazení v zátěži neotáčejí nijak závratnou rychlostí (do 1 770 ot/min), hlučnost generují poměrně vysokou, a vy tak grafickou kartu Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G ve svém počítači docela jistě při plné zátěži uslyšíte. To je myslím docela velká škoda, protože systém chlazení rozhodně nevypadá nějak poddimenzovaně, spíše naopak. Samozřejmě, pokud by vám taková hlučnost při hraní vadila, vždy máte možnost sáhnout do nastavení a nadefinovat si vlastní křivku závislosti otáček ventilátorů na teplotě a otáčky tak snížit, ale to už suplujete něco, co měl udělat výrobce.
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G nabízí dostatečný herní výkon všem méně náročným hráčům počítačových her. Grafická karta poskytuje celkem solidní provozní vlastnosti, snad jen s výjimkou hlučnosti, která je u této grafické karty poměrně vysoká.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Stále čekáte na příchod levnějších grafických karet? Už brzy se dočkáte, protože NVIDIA konečně představí model GTX 1650, který je ideální pro méně náročné hráče, kteří nevyžadují maximální detaily a 4K rozlišení. Pokud oželíte podporu ray tracingu a chcete pařit méně náročné hry ve Full HD rozlišení, pak by GTX 1650 měla být určena právě pro vás. Kdy karta dorazí na trh? Jaký bude mít reálný výkon? A co cena?
Nová generace grafických karet s čipem NVIDIA Turing se utěšeně rozrůstá. Od těch nejdražších variant v podobě RTX 2080 Ti s cenou vysoko přes 30 tisíc korun až po doposud nejlevnější GTX 1660, které se těsně vejde pod šest tisíc. Nyní však dorazí ještě levnější GTX 1650. Nejste-li náruživým hráčem akčních stříleček nebo rozsáhlých RPG, je zbytečné utrácet velké peníze za super výkonnou, leč také drahou grafickou kartu.
NVIDIA GeForce GTX 1650 na uniklých obrázcích od výrobců Gainward a Palit (pravý obrázek). Samotné obrázky pocházejí z webu VideoCardz.com.
Obvykle nejlépe zákulisně informovaný server TechPowerUP! dal dohromady klíčové parametry. Očekává se, že nová GTX 1650 bude založená na jádře TU117 s aktivovanými 896 CUDA jádry. Uvádí se také to, že karta bude vybavena 4GB grafickou pamětí, což ukazuje na využití jen 128bitové šířky paměťové sběrnice. Pro udržení co nejnižší ceny pak výrobce použije starší typ paměti typu GDDR5 s pracovní frekvencí 8 GHz.
NVIDIA překvapivě vydala nové ovladače (verze 425.31), které umožňují zapnout ray tracing efekty i na obyčejných grafických kartách GeForce GTX. Konkrétně jde od grafiky řady Pascal počínaje GTX 1060, Titan V a konče dvojicí nejnovějších Turingů GeForce GTX 1660 a 1660 Ti. Samozřejmě je vylepšená obrazová kvalita vykoupena znatelným poklesem FPS.
I když o technických detailech grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1650 zatím pouze spekulujeme, ve srovnání s dalšími modely nám nic nebrání. Je pochopitelné, že její výkon bude nižší než u GTX 1660, proto se spíše zaměřme na starší grafiku z řady Pascal, konkrétně GTX 1050 Ti. V tomto případě bude však GTX 1650 výkonnější, ale rozdíly nebudou moc velké.
Porovnávaná oblast | NVIDIA GeForce GTX 1650 | NVIDIA GeForce GTX 1660 | NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti |
---|---|---|---|
Jádro | Turing TU117 | Turing TU116 | Pascal GP107 |
Výrobní proces | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Počet CUDA jader | 896 | 1408 | 768 |
ROPs | 32 | 48 | 32 |
TMUs | 56 | 88 | 48 |
Velikost jádra | – | 284 mm2 | 132 mm2 |
Frekvence jádra | 1 485 MHz | 1 530 MHz | 1 291 MHz |
Boost frekvence jádra | 1 665 MHz | 1 785 MHz | 1 392 MHz |
Paměť | 4 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Frekvence paměti | 8 000 MHz | 8 000 MHz | 7 008 MHz |
Šířka paměťové sběrnice | 128bit | 192bit | 128bit |
Propustnost paměti | 128 GB/s | 192,1 GB/s | 112,1 GB/s |
TDP | 75 W | 120 W | 75 W |
Napájení | ze slotu PCIe | 1× 8pin | ze slotu PCIe |
Konektory | 1× DVI, 1× HDMI, 1× DisplayPort | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× DVI, 1× HDMI, 1× DisplayPort |
Teoretický výkon FP16 | 5,96 TFLOPS | 10,05 GFLOPS | 33,41 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | 2,98 TFLOPS | 5,02 GFLOPS | 2,13 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | 93,24 TFLOPS | 157,1 GFLOPS | 66,82 GFLOPS |
Cena | cca 4 200 Kč | od 5 918 Kč | od 3 999 Kč |
* Ceny platné k 13. 4. 2019
Stále se pohybujeme v rovině spekulací, jedno je ale jasné: pokud aktuálně máte grafiky řady GTX 1050 nebo GTX 1060, pak pro vás nová GTX 1650 není vhodná. Nárůst výkonu v řádech procent se pravděpodobně nevyplatí. Ovšem pokud stále máte ve svém počítači například GTX 960 nebo dokonce starší, pak bude posun ve výkonu již citelný. Samozřejmě je upgrade na GTX 1650 vhodný pro úplně všechny majitele pouze integrované grafiky v procesoru.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1650 nabízí velmi slušný budgetový výkon, který se může hodit všem méně náročným hráčům počítačových her. V pohodě si zahrajete starší hry, ale i novější v podobě posledního Tomb Raidera. Samozřejmě při snížených detailech.
Očekáváme, že grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 bude v nejlevnější edici startovat s cenou na úrovni zhruba 4 500 Kč, možná i méně. Karta totiž prakticky nevyžaduje chlazení a vystačí si s jednodušším provedením chladiče. I díky tomu může cena za moderní dedikovanou grafickou kartu ležet takto nízko.
NVIDIA myslí i na začínající nebo méně náročné hráče. I proto se ještě během dubna objeví grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1650. Dle spekulací nabídne výkon zhruba na úrovni starší GTX 1060 s 3GB pamětí, ale s lepšími provozními parametry.