Neuplynul ještě ani měsíc a společnost NVIDIA vydává další novou grafickou kartu založenou na architektuře Turing. Tentokrát se jedná o GeForce GTX 1660 a jde tak o jakéhosi skromnějšího a levnějšího bratříčka grafické karty GeForce GTX 1660 Ti, která je svým výkonem zacílena také do segmentu grafických karet středního výkonu (mainstream). Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 je zástupcem právě těchto nových grafických karet a díky své příznivé cenovce bude s největší pravděpodobností patřit také k GeForce GTX 1660 úplně nejlevnějším. Jak se tedy vedlo grafické kartě Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 v našich testech na Alza.cz?
Grafická karta Inno3D GTX 1660 TWIN X2 je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU116 (TU116-300-A1) společnosti NVIDIA s jedním deaktivovaným blokem TPC (Texture/Processor Cluster), na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 6 GB. Jedná se o grafickou kartu, která podobně jako GeForce GTX 1660 Ti přichází bez podpory real-time ray tracingu i DLSS a svým výkonem je pak Inno3D GTX 1660 TWIN X2 zacílena do segmentu grafických karet střední třídy (mainstream), kde zaujímá střední patra výkonnostního žebříčku.
Protože nástroj GPU-Z grafické karty GeForce GTX 1660 prozatím ještě nezná, doplnil jsem jej správnými údaji. Frekvence grafického čipu je 1 530/1 785 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 2 000 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8 000 MHz. Všechny frekvence grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 jsou tedy nastaveny na referenční specifikace GeForce GTX 1660.
Grafická karta Inno3D GTX 1660 TWIN X2 měří na délku 196 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará monolitický hliníkový pasiv, který je pro lepší odvod tepla vybaven trojicí měděných tepelných trubic (heatpipes). Odpadní teplo z napájecí kaskády grafické karty je odváděno přímo do hlavního pasivu, moduly grafických pamětí však chlazeny nijak nejsou.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 75mm ventilátory s 9 trojúhelníkovými lopatkami. Grafická karta Inno3D GTX 1660 Twin X2 podporuje semi-pasivní chlazení, které oba ventilátory při nízké teplotě grafické karty zcela vypne a zamezí tak její zbytečné hlučnosti. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Inno3D GTX 1600 TWIN X2 na skóre 99,3 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 se stará 4 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 120 W (max. 140 W) a k jejímu provozu je tak doporučen zdroj o výkonu minimálně 450 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 je také firemní nástroj společnosti Inno3D s názvem TuneIT.
Pro přetaktování grafické karty se z hlavního panelu nástroje TuneIT můžete přepnout do rozhraní „Easy Mode“, ve kterém si pak lze jedním klikem vybrat stupeň přetaktování grafické karty z možností 2 %, 5 %, nebo 10 %.
Pokud by vám takovéto přetaktování nevyhovovalo, můžete se přepnout do panelu „Advanced Mode“, ve kterém lze kromě frekvence grafického čipu nastavovat také ostatní parametry grafické karty, jako například frekvenci pamětí, limity spotřeby či teploty nebo také otáčky ventilátorů či napětí grafického čipu.
Díky nástroji TuneIT si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
V panelu „GPU Information“ pak máte kromě informací o grafické kartě také na očích všechny důležité provozní hodnoty grafické karty, jako jsou například teploty, frekvence, otáčky ventilátorů atp.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Inno3D GTX 1660 TWIN X2 | TU116
TU116-300-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12nm FinFET |
1408
88 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz
1785 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz
1680 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz
1770 MHz 1815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz
1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b /8000 |
1580 MHz
1580 MHz 1580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz
1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz
1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz
1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Inno3D GTX 1660 TWIN X2 v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
69 °C
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Reálná pracovní frekvence
|
1 845 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
213 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
2 180 ot/min
|
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
40,6 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
Teploty grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 se na konci zátěžového testu držely na 69 °C při otáčkách ventilátorů 2 180 ot/min, které při této rychlosti generovaly vyšší hlučnost 40,6 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala v průměru na 1 845 MHz.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 se všemi ostatními GeForce GTX 1660, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá a poslední dobou ani ke grafickým kartám NVIDIA. Radeony v ní podávají nezvykle nízké výsledky a všudypřítomný stuttering je patrný také u grafických karet GeForce. Z tohoto důvodu není tato hra započítávána do celkových výsledků.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Po stránce výkonu je na tom grafická karta Inno3D GTX 1660 Twin X2 opravdu dobře. Za svým o něco vyspělejším bratříčkem, tedy grafickou kartou GeForce GTX 1660 Ti, sice zaostala o nějakých 16 %, co je však důležitější, svým výkonem prakticky dorovnala Radeon RX 590, tedy v současnosti tu nejvýkonnější mainstreamovou grafickou kartu konkurenční AMD. V některých hrách, jako například Battlefield V, Strange Brigade či Wolfenstein II, má navrch Radeon RX 590. Ve hrách jako Hitman 2 či Shadow of the Tomb Raider pak za delší konec zase tahá GeForce GTX 1660. V průměru pak byl výkon těchto grafických karet prakticky vyrovnaný.
V případě grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 se reálná frekvence grafického čipu v zátěžovém testu 3DMark Time Spy Stress Test držela na 1 845 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 8 000 MHz. Frekvence grafického čipu tak byla tedy o něco málo vyšší nežli v případě grafické karty Gainward GTX 1660 Ti Pegasus a je tak jasné, že hlavní brzdou výkonu GeForce GTX 1660 oproti kartám GeForce GTX 1660 Ti bude zejména nižší propustnost grafických pamětí GDDR5 (192 GB/s) versus GDDR6 (288 GB/s).
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (116 %) a Temp. Limit (90 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +950 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 9 900 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 950 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 134 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 podařilo získat v průměru ještě necelých 14 % dalšího výkonu, což je samozřejmě výsledek parádní, protože se tak ve hrách můžete dostat k vyšší snímkové frekvenci úplně zdarma. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 20 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2 v počítačové hře Crysis 3.
Grafické karty GeForce GTX 1660 nabízí poměrně zajímavý výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Podobně jako o něco výkonnější GeForce GTX 1660 Ti, ani grafické karty GeForce GTX 1660 sice nenabízejí podporu technologie ray tracingu či vyhlazování obrazu pomocí DLSS, to by však pro účely mainstreamového hraní počítačových her nemělo být nějakou větší překážkou. Důležité je hlavně to, že s grafickými kartami GeForce GTX 1660 se za relativně dobrý peníz dostanete ke slušnému hernímu výkonu. Komu by absence podpory real-time ray tracingu či DLSS přeci jen vadila, bude muset jít do některé z dražších GeForce RTX 2060.
Tím asi největším tahákem grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 bude dozajista její pořizovací cena, která by měla být v případě grafických karet GeForce GTX 1660 asi vůbec jednou z nejnižších a která by tak mohla zaujmout nejednoho potencionálního zájemce o grafickou kartu. Další výhodou této grafické karty jsou její menší rozměry, díky nimž se Inno3D GTX 1660 TWIN X2 vejde prakticky do každé počítačové skříně. K zahození pak není ani podpora semi-pasivního chlazení, díky kterému při neherním zatížení tuto grafickou kartu ve svém PC prakticky neuslyšíte. Nakonec tu máme také poměrně značný potenciál pro přetaktování, kterým grafická karta Inno3D GTX 1660 TWIN X2 disponuje, a vy se tak můžete zdarma dostat k ještě vyšší snímkové frekvenci ve hrách.
Za co však grafickou kartu Inno3D GTX 1660 TWIN X2 pochválit nelze, je především její o něco vyšší hlučnost v zátěži. Není to sice nic tragického, ale ti, kteří milují tiché počítače, by se raději měli této grafické kartě vyhnout. U grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 by také někomu mohla vadit absence LED osvětlení, ale co naplat, to by dozajista grafickou kartu částečně prodražilo, což evidentně nebylo v zájmu výrobce. Hlavním zájmem Inno3D bylo především to, aby se prodejní cena grafické karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2 vešla do doporučené ceny, a tak se holt někde šetřit muselo.
Inno3D GeForce GTX 1660 TWIN X2
Grafické kartyGrafická karta Inno3D GTX 1660 TWIN X2 nabízí solidní herní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Tato grafická karta disponuje malými rozměry, takže se vejde prakticky do libovolné počítačové skříně. Vzhledem k menším rozměrům chladiče však nepatří mezi úplně nejtišší grafické karty.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Před nedávnem uvedená řada NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti nabídla oproti GeForce RTX výrazně nižší cenu a obstojný výkon. Ve Full HD rozlišení dokázala v maximálních detailech rozhýbat i nejnovější hry. Cenovka okolo 8 tisíc je však pro mnohé, zejména příležitostné hráče stále moc. Ovšem podle neoficiálních spekulací již brzy dorazí další a ještě levnější model v podobě NVIDIA GeForce GTX 1660. Na jaký se můžeme těšit výkon? A co víme o ceně?
i
Následující text je založen na spekulacích. Ze strany společnosti NVIDIA zatím nebyla karta oficiálně oznámena. Mějte tedy na paměti, že některé technické parametry se mohou do vydání karty změnit.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 by měla excelovat v poměru cena/výkon. Tedy právě v disciplíně, v níž nové GeForce RTX kvůli vyšší ceně pokulhávaly.
NVIDIA GeForce GTX 1660 bude založena na nejnovější architektuře NVIDIA Turing, na níž jsou založeny i grafické karty RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Oproti nim však nemá podporovat novou technologii ray tracing. Více informací o Turing architektuře zjistíte na oficiálních stránkách NVIDIA.
Ano, samozřejmě. NVIDIA GeForce GTX 1660 dle všeho skvěle obstojí zejména ve Full HD rozlišení, které je stále s převahou nejpoužívanější.
Žádné detaily o vydání mobilní grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 nejsou k dispozici. NVIDIA v tuto chvíli výrazně promuje mobilní platformu GeForce RTX pro herní notebooky. Lze však očekávat, že později v tomto roce dojde k uvolnění notebookové varianty GeForce GTX 1660 (případně GTX 1660 Ti).
O ceně nové grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 nemáme žádné oficiální informace. Spekulace však hovoří o ceně kolem 6 000 Kč.
Jakmile dojde k oficiálnímu potvrzení grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660, budou dostupné další podrobné informace přímo na webu společnosti NVIDIA.
V tuto chvíli nemáme žádné bližší informace, ale lze očekávat, že by se grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 mohla objevit ještě během března 2019.
Naší snahou je stihnout vydání recenze grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 společně se spuštěním prodeje. Je vysoce pravděpodobné, že se karta s dostatečným předstihem objeví v testovací sestavě Pavla Šantrůčka.
Prakticky každý majitel herního počítače čas od času potřebuje otevřít peněženku a provést upgrade svého stroje. Tou zásadní komponentou je grafická karta, která poskytuje rozhodující výkon pro plynulý herní zážitek. NVIDIA GeForce GTX 1660 (Ti) cílí na mainstreamový segment, ve kterém se prodá největší objem produktů.
Ačkoliv GTX 1660 Ti nabídla oproti řadě GeForce RTX výrazně nižší cenu, šetřiví hráči přesto často sahali po konkurenčních grafických kartách Radeon RX. Ty sice za GTX 1660 Ti obecně výkonnostně zaostávají, jsou však až o několik tisíc levnější. NVIDIA tedy moc dobře ví, proč musí po úspěšném přijetí GeForce GTX 1660 Ti nabídnout ještě levnější alternativu.
Dle dostupných informací bude NVIDIA GeForce GTX 1660 sázet na nejnovější grafické jádro NVIDIA Turing. Konkrétně půjde opět o čip TU116, který by měl být oproti GTX 1660 Ti přiškrcený přibližně o 15 %.
Stejně jako u GTX 1660 Ti, aby mohla NVIDIA nabídnout nižší cenu, bude část čipu GTX 1660 deaktivována. Konkrétně se jedná o část, která stojí za podporou ray tracingu a technologie DLSS (Deep Learning Super Sampling). Zejména v případě ray tracingu však řada uživatelů technologii vypíná i u výkonnějších a násobně dražších grafických karet GeForce RTX kvůli vysokým propadům FPS.
případě ray tracingu však řada uživatelů technologii vypíná i u výkonnějších a násobně dražších grafických karet GeForce RTX kvůli vysokým propadům FPS.GeForce GTX 1660 využívá nový grafický čip TU116 s architekturou Turing, kterému bude snížen počet stream-procesorů na 1 408. To je ale více, než se dle prvních spekulací očekávalo. Dřívější informace totiž hovořily o pouhých 1 280 stream-procesorech. Výkonnostní rozdíl mezi GTX 1660 a dražší verzí Ti tak nebude nikterak výrazný. Navíc se zdá, že výchozí frekvence bude u novinky oproti GTX 1660 Ti mírně navýšena. Očekávají se hodnoty 1 530 v základu a 1 785 MHz v Boost režimu.
Zásadní změna s dopadem na výkon však nastane v použitých pamětech. Nepůjde totiž o nejnovější GDDR6, ale o starší variantu GDDR5.
i
Přečtěte si naši detailní recenzi grafické karty ASUS Strix GeForce GTX 1660 Ti Gaming.
V tuto chvíli pochopitelně kompletní technické specifikace NVIDIA GeForce GTX 1660 oficiálně neznáme, očekáváme však, že se bude ve velké míře podobat GTX 1660 Ti.
Porovnávaná oblast | NVIDIA GeForce GTX 1660 | NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti | NVIDIA GeForce RTX 2060 | NVIDIA GeForce GTX 1060 |
---|---|---|---|---|
Jádro | Turing TU116 | Turing TU116 | Turing TU106 | Pascal GP106 |
Výrobní proces | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Počet CUDA jader | 1 408 | 1 536 | 1 920 | 1 280 |
ROPs | 48 | 48 | 48 | 48 |
TMUs | 88 | 96 | 120 | 80 |
Velikost jádra | 284 mm2 | 284 mm2 | 445 mm2 | 200 mm2 |
Frekvence jádra | 1 530 MHz | 1 500 MHz | 1 365 MHz | 1 506 MHz |
Boost frekvence jádra | 1 785 MHz | 1 815 MHz | 1 680 MHz | 1 709 MHz |
Paměť | 6 GB GDDR5 | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDRR6 | 6 GB GDRR5 |
Frekvence paměti | 8 000 MHz | 12 000 MHz | 14 000 MHz | 8 008 MHz |
Šířka paměťové sběrnice | 192bit | 192bit | 192bit | 192bit |
Propustnost paměti | 192 GB/s | 288 GB/s | 336 GB/s | 192,2 GB/s |
TDP | – | 120 W | 160 W | 120 W |
Napájení | 1× 6 pin | 1× 8 pin | 1× 8 pin | 1× 6 pin |
Konektory | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C | 1× DVI, 1× HDMI, 3× DisplayPort
|
Teoretický výkon FP16 | – | 10,875 GFLOPS | 12,902 GFLOPS | 68,36 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | – | 5,437 GFLOPS | 6,451 GFLOPS | 4,375 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | – | 169,9 GFLOPS | 201,6 GFLOPS (1 : 32) | 136,7 GFLOPS |
Cena | cca 6 000 Kč | od 7 599 Kč | od 9 599 Kč | od 5 799 Kč |
Ceny platné k 9. 3. 2019. Zdroj: techpower.com
Už z parametrového srovnání je jasné, že výkon oproti GTX 1660 Ti půjde dolů zhruba o 15 %. Samozřejmě je nutné vyčkat na podrobné otestování v reálných herních sekvencích. Můžeme však s jistotou říct, že celkový výkon bude vyšší než u oblíbené GTX 1060. Otázkou nyní tedy je, jak velký výkonnostní náskok bude GTX 1660 mít.
Z výše uvedených důvodů nemůžeme upgrade doporučit pro majitele grafických karet NVIDIA GTX 1060. V ideálním případě by mělo jít o upgrade, s nímž přeskočíte desítkovou generaci grafických karet Pascal. Pokud tedy vlastníte stále oblíbené GTX 960 nebo GTX 970, přesně pro vás je GTX 1660 určena. Samozřejmě pokud nechcete rovnou přeskočit na nejmodernější vlnu s kartami NVIDIA RTX.
Společně s novými grafickými čipy NIVIDA Turing se v rámci softwarové výbavy objevil zajímavý prográmek nazvaný OC Scanner. Ten slouží ke snadnému přetaktování GPU na jedno kliknutí. To můžete využít u všech karet řady RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozřejmě i NVIDIA RTX Titan. Celkem logickým krokem je vydání této aplikace i k samostatnému stažení pro všechny majitele grafických karet s čipem NVIDIA Pascal. Konkrétně tedy pro GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocí aplikace OC Scanner lze prakticky z každé karty získat 11–12 % dalšího výkonu.
Očekáváme, že grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 bude v nejlevnějších edicích startovat na zhruba 6 000 Kč. To je více než zajímavá cena, za kterou dostanete hladké fungování všech aktuálních her ve Full HD rozlišení.
NVIDIA už během března uvede na trh další levnou grafiku v podání GeForce GTX 1660. Ta za nějakých 6 000 Kč nabídne dostatečnou porci výkonu pro mainstreamové hráče, kteří nepožadují 4K rozlišení nebo některé moderní funkce v podobě ray tracingu.