Dalším novým přírůstkem do rodiny grafických karet Turing společnosti NVIDIA je GeForce GTX 1660 Ti. Tyto grafické karty jsou zacíleny do segmentu středního výkonu a jak už ze samotné zkratky „GTX“ v jejich názvu vyplývá, podporu akcelerace real-time ray tracingu u nich budete hledat marně. Ostatně stejně tak marně v jejich útrobách budete hledat také speciální jednotky Tensor Cores pro podporu DLSS (Deep Learning Super Sampling). Absence těchto dvou technologií však ještě neznamená, že by se mělo jednat o grafické karty podřadné kategorie, které by vás svým výkonem nemohly nijak oslovit. O tom se však můžete přesvědčit právě v dnešní recenzi, v níž si otestujeme grafickou kartu Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming.
Grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU116 (TU116-400-A1) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 6 GB. Jedná se o grafickou kartu, která tentokrát přichází bez podpory real-time ray tracingu i DLSS a svým výkonem je pak Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming zacílena do segmentu grafických karet vyšší střední třídy (mainstream), kde zaujímá vyšší patra výkonnostního žebříčku.
Protože nástroj GPU-Z grafické karty GeForce GTX 1660 Ti prozatím ještě nezná, doplnil jsem jej správnými údaji. Frekvence grafického čipu je 1 500/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 500 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 12 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 90 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti.
Grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming měří na délku 301 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv skládaný z hliníkových žeber a poniklované měděné základny, který je pro lepší odvod tepla vybaven třemi tepelnými trubicemi (heatpipes). Dosedací plocha základny na grafický čip je pro lepší kontakt dokonale obrobena (MaxContact). Grafické paměti jsou chlazeny pomocí chladicího plátu, z modulů napájecí kaskády je pak odpadní teplo odváděno přímo do žebrování hlavního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming tvoří tři 90mm ventilátory s bariérovým kroužkem, jež jsou pro delší životnost a nižší hlučnost uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming disponuje dvěma BIOSy, které nastavují různé režimy ventilátorů P/Q-mode. V režimu P-mode (Performance mode) je křivka otáček ventilátorů nastavena velmi agresivně tak, aby grafická karta dosahovala co nejnižší teploty na úkor hlučnosti. V režimu Q-mode (Quite mode) je naopak upřednostněna nízká hlučnost na úkor vyšších teplot grafické karty. Ventilátory podporují technologii 0dB Fan, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty pod 55 °C všechny ventilátory zastaví, a sníží tak její hlučnost na minimum (semi-pasivní chlazení). Technologie 0dB Fan však funguje pouze v režimu Q-mode, v režimu P-mode (Performance mode) se ventilátory otáčejí rychlostí 890 ot./min. i v době, kdy grafická karta vytížena není. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Grafickou kartu Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming jsem testoval v obou režimech, tedy P-mode i Q-mode. Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming v režimu Q-mode na skóre 99,4 % a v režimu P-mode pak na 99,7 %. V obou režimech tak v těchto testech stability snímkové frekvence grafická karta prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming se stará 6 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 130 W (maximálně 156 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 450 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Dva konektory HDMI jistě ocení všichni příznivci virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, v němž můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“ Advanced, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, s jehož pomocí můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty i do všech těchto zařízení.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj GPU Tweak II samozřejmě také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako jsou například frekvence, teploty, otáčky ventilátorů, napětí grafického čipu atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284mm2
6,600 million 12nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz
1860 MHz 1920 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz
1680 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz
1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b /8000 |
1580 MHz
1580 MHz 1580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz
1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz
1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz
1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming | P-mode | Q-mode | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
53 °C
|
60 °C
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Reálná pracovní frekvence
|
1 935 MHz
|
1 920 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
250 W
|
248 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
1 500 ot/min
|
940 ot/min
|
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
35,5 dBA | 33,5 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
V režimu P-mode se teploty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming na konci zátěžového testu držely na 53 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1 500 ot./min. a průměrné frekvenci 1 935 MHz. V režimu Q-mode (výchozí nastavení grafické karty) se pak teplota grafické karty držela na 60 °C při nízkých otáčkách do 950 ot./min. a frekvenci 1 920 MHz. I když výkon grafické karty byl v případě Q-mode o fous nižší nežli v režimu P-mode, v dnešních testech jsem nechal zapnutý právě režim Q-mode. V tomto režimu totiž grafickou kartu Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming ve svém PC prakticky vůbec neuslyšíte a na jejím výkonu to téměř nemáte šanci poznat.
Následující grafy pak ukazují, jak si provozní vlastnosti Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming se všemi ostatními GeForce GTX 1660 Ti, které jsme na Alza.cz doposud testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá a poslední dobou ani ke grafickým kartám NVIDIA. Radeony v ní podávají nezvykle nízké výsledky a všudepřítomný stuttering je patrný také u grafických karet GeForce. Z tohoto důvodu není tato hra započítávána do celkových výsledků.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak naznačují souhrnné grafy, výkon grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming je opravdu dobrý a tato grafická karta dopadla přesně dle všeobecného očekávání. V rozlišení Full HD (1 920 × 1 080) svým výkonem sice zaostala za výkonnější GeForce RTX 2060 o nějakých 15 %, konkurenční Radeon RX 590 však zůstal pozadu o dalších cca 14 %. Pokud bychom brali GeForce GTX 1660 Ti jako přímého nástupce grafické karty GeForce GTX 1060 6GB, pak rozdíl ve výkonu je opravdu značný, úctyhodných 40 %.
Výkon Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, potažmo všech grafických karet GTX 1660 Ti, bychom tedy mohli srovnávat spíše s high-endovými grafickými kartami předchozí generace Pascal, mezi nimiž má svým výkonem asi nejblíže k GeForce GTX 1070. Co se výkonu týká, rozhodně jsem byl s grafickou kartou Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming velmi spokojen.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (120 %) a Temp. Limit (89 °C). Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +1 500 MHz, tedy maximum možného, což představuje efektivní frekvenci VRAM rovných 15 000 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 1 500 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 63 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming podařilo získat v průměru ještě zhruba 8 % dalšího výkonu, což samozřejmě není mnoho, ale v některých počítačových hrách by se to hodit mohlo. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 21 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming v počítačové hře Crysis 3.
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, obdobně jako všechny ostatní grafické karty GeForce GTX 1660 Ti, nabízí velmi atraktivní výkon (kdesi na úrovni dřívější generace grafických karet GeForce GTX 1070) všem středně náročným hráčům počítačových her, kteří zároveň neprahnou po tom, aby si bezpodmínečně museli v praxi vyzkoušet ray tracing či vyhlazování obrazu pomocí DLSS. Právě tyto technologie grafické karty GeForce GTX 1660 Ti totiž bohužel nenabízejí. Ale popravdě, podporou ray tracingu či DLSS se prozatím může pochlubit jen pár herních titulů, takže technologická nevýhoda grafických karet GeForce GTX 1660 Ti je prozatím spíše jen papírová.
Samotná grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming disponuje masivním systémem chlazení, který této grafické kartě propůjčuje výjimečné provozní vlastnosti. Nízké teploty, mizivou hlučnost a ani spotřeba (příkon) není k zahození. V případě grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming pak k zahození nejsou ani všechny výhody edice ROG STRIX (Republic of Gamers), jako jsou například výběrové součástky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, Fanconnect či AURA Sync.
Poněkud naddimenzovaný systém chlazení si však vybral svou daň v podobě větších rozměrů grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming, která se při délce těsně nad 300 mm nevejde do úplně každé počítačové skříně a do těch menších pak už vůbec ne.
Další nevýhodou grafické karty Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming pak jistě bude její pořizovací cena. Herní edice ROG STRIX je určena výlučně prémiovým produktům, a tak grafické karty právě z této edice nikdy nepatří zrovna k těm nejlacinějším, ale spíše k těm nejdražším. Pořízení této grafické karty tedy nejprve dobře zvažte. Pokud totiž nevyužijete všech výhod edice ROG STRIX, jako byste vyhodili peníze z okna. Za podobné ceny byste se totiž mohli dostat k o něco výkonnější GeForce RTX 2060, a tedy i k ray tracingu a DLSS.
Nehledě na větší rozměry a cenu, díky výkonu a vynikajícím provozním vlastnostem si grafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming z dnešní recenze odnáší ocenění „zlatého Alzáka“.
Asus Strix GeForce GTX 1660 Ti O6G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming nabízí atraktivní herní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Tato grafická karta disponuje již z výroby vysoko nastavenými takty a také skvěle zpracovaným systémem chlazení s velmi nízkou hlučností.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Ihned po oznámení nové generace grafických karet NVIDIA GeForce RTX postavených na jádře Turing se začalo spekulovat, že NVIDIA představí i GeForce GTX 1660 Ti. Jaký je k tomu důvod? Cena! GeForce RTX 2060 je pro řadu hráčů stále poměrně drahá. Pokud oželíte podporu ray tracingu a chcete hrát ve Full HD rozlišení, pak by GTX 1660 Ti mohla být určena právě pro vás. Kdy karta dorazí na trh? Jaký bude mít výkon? A co cena?
i
Následující text je založen na spekulacích. Ze strany společnosti NVIDIA zatím nebyla karta oficiálně oznámena. V tuto chvíli kolují internetem zaručené zprávy, že se NVIDIA rozhodla pro název GeForce GTX 1660 Ti, zatímco ještě před nedávnem se hovořilo o GTX 1160. Mějte však na paměti, že některé technické parametry se mohou do vydání karty ještě změnit.
NVIDIA potřebuje natáhnout nerozhodné hráče na svůj nový produkt. Grafické karty s označením Ti měly vždy výsadní postavení v nabídce a vždy měly vynikající výkon za rozumnou cenu. Právě proto si myslíme, že i v případě GeForce GTX 1660 bude zvoleno „prémiové“ označení Ti.
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti by měla excelovat v poměru cena/výkon. Tedy právě v disciplíně, v níž nové GeForce RTX kvůli vyšší ceně pokulhávaly.
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti by měla být založena na nejnovější architektuře NVIDIA Turing, na níž jsou založeny i grafické karty RTX 2070, RTX 2080 a RTX 2080 Ti. Oproti nim však nemá podporovat novou technologii ray tracing. Více informací o Turing architektuře zjistíte na oficiálních stránkách NVIDIA.
Ano, samozřejmě. NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti dle všeho skvěle obstojí zejména ve Full HD rozlišení, které je stále s převahou nejpoužívanější.
Žádné detaily o vydání mobilní grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti nejsou k dispozici. NVIDIA nyní oznámila příchod platformy GeForce RTX na herní notebooky, a proto si myslíme, že k vydání notebookové varianty GeForce GTX 1660 Ti nedojde.
O ceně nové grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti nemáme žádné oficiální informace. Spekulace však hovoří o ceně kolem 7 500 Kč.
Jakmile dojde k oficiálnímu potvrzení grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti, budou dostupné další podrobné informace přímo na webu společnosti NVIDIA.
V tuto chvíli nemáme žádné bližší informace, ale lze očekávat, že by se grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti mohla objevit na začátku druhého kvartálu 2019.
Naší snahou je stihnout vydání recenze grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti společně se spuštěním prodeje. Je vysoce pravděpodobné, že se karta s dostatečným předstihem objeví v testovací sestavě Pavla Šantrůčka.
Nedávné uvedení nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA přineslo protichůdné reakce. Herní nadšenci kvitovali ohromný nárůst výkonu ve 4K rozlišení u RTX 2080 Ti a velmi dobré provozní výsledky u RTX 2080. Kritizována však byla cena, a to zejména u RTX 2070. Zároveň se ukázalo, že technologie ray tracing si vybírá vysokou daň v podobě citelného propadu FPS.
Naposledy se objevila NVIDIA GeForce RTX 2060, která nabízí více než dostatečný výkon všem středně náročným hráčům počítačových her, pro které by byly high-endové grafické karty již zbytečným luxusem. Přesto se však bavíme o minimální investici ve výši 9 990 Kč. I to je pro mnoho zájemců o novou grafiku příliš.
A tak pokud NVIDIA nezasáhne, hrozí, že mezi levnými grafickými kartami začne s konkurenčním výrobcem AMD prohrávat. Dává tedy smysl, aby nabídla cenově dostupnější model. Ač tedy nebyla GTX 1660 Ti oficiálně oznámena, považujeme její příchod za velmi pravděpodobný.
Dle dostupných spekulací by měla NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti sázet na nejnovější jádro NVIDIA Turing. Aby mohla NVIDIA nabídnout nižší cenu, bude část čipu GTX 1660 deaktivována. Konkrétně se jedná o část čipu, která stojí za podporou technologie ray tracing. Tu však mnoho uživatelů kvůli vysoké hardwarové náročnosti odmítá, a proto je logickým krokem ušetřit právě zde.
Zdroje serveru VideoCardz hovoří o novém grafickém jádru Turing TU116 s aktivovanými 1 536 stream procesory. To je však přeci jen méně, než má RTX 2060 (1 920 stream procesorů / CUDA jader). Kompromisy budou samozřejmě i na straně paměťové sběrnice, která bude mít 192 bitů. Půjde však již o nové paměti typu GDDR6 s kapacitou 6 GB.
i
Nové paměti GDDR6 podstatně zvyšují datovou propustnost oproti starším GDDR5, a to až více než 2×. Také se podařilo zvýšit kapacitu jednoho čipu na 16 Gb (2 GB), což znamená, že na stejné ploše se osadí 2× více paměti. A to vše při udržení standardního napětí 1,35 V.
Moc technických podrobností grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 není známo, ale očekáváme, že se bude ve velké míře podobat RTX 2060. Podobně jako u recenzí RTX 2060 konstatujeme, že by kartě v roce 2019 přeci jen slušelo minimálně 8 GB grafické paměti.
Porovnávaná oblast | NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti | NVIDIA GeForce RTX 2060 | NVIDIA GeForce GTX 1060 |
---|---|---|---|
Jádro | Turing TU116 | Turing TU106 | Pascal GP106 |
Výrobní proces | 12 nm | 12 nm | 16 nm |
Počet CUDA jader | 1 536 | 1 920 | 1 280 |
ROPs | – | 48 | 48 |
TMUs | – | 120 | 80 |
Velikost jádra | – | 445 mm2 | 200 mm2 |
Frekvence jádra | – | 1 365 MHz | 1 506 MHz |
Boost frekvence jádra | 1 815 MHz | 1 680 MHz | 1 709 MHz |
Paměť | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDRR6 | 6 GB GDRR5 |
Frekvence paměti | 12 000 MHz | 14 000 MHz | 8 008 MHz |
Šířka paměťové sběrnice | 192bit | 192bit | 192bit |
Propustnost paměti | – | 336 GB/s | 192,2 GB/s |
TDP | 120 W | 160 W | 120 W |
Napájení | 1× 8 pin
|
1× 8 pin | 1× 6 pin |
Konektory | 1× HDMI, 1× DisplayPort, 1× DVI | 1× HDMI, 3× DisplayPort, 1× USB-C | 1× DVI, 1× HDMI, 3× DisplayPort
|
Teoretický výkon FP16 | – | 12,902 GFLOPS | 68,36 GFLOPS |
Teoretický výkon FP32 | – | 6,451 GFLOPS | 4,375 GFLOPS |
Teoretický výkon FP64 | – | 201,6 GFLOPS (1 : 32) | 136,7 GFLOPS |
Cena | neznámá | od 9 990 Kč | od 6 149 Kč |
Ceny platné k 19. 1. 2019
Stále se pohybujeme na hladině spekulací, ale pokud je rozdíl mezi GeForce GTX 1060 a RTX 2060 celých 40 %, lze očekávat, že GTX 1660 Ti bude výkonnostně zhruba o 30 % nad GTX 1060. To není vůbec špatné, zejména majitelé GTX 1050 a 1050 Ti budou mít velký důvod k upgradu. To samozřejmě platí i obecně pro majitele všech starších NVIDA karet, samozřejmě s výjimkou vlastníků GTX 1070 (Ti), 1080 (Ti).
Otázkou je, zda těch 30 % výkonu navíc přesvědčí i početný zástup majitelů GeForce GTX 1060. Pokud však najdou kupce na svoji stávající kartu, za příplatek pár tisíc se to jistě vyplatí.
Společně s novými grafickými čipy NIVIDA Turing se v rámci softwarové výbavy objevil zajímavý prográmek nazvaný OC Scanner. Ten slouží ke snadnému přetaktování GPU na jedno kliknutí. To můžete využít u všech karet řady RTX 2070, 2080, 2080 Ti a samozřejmě i NVIDIA RTX Titan. Celkem logickým krokem je vydání této aplikace i k samostatnému stažení pro všechny majitele grafických karet s čipem NVIDIA Pascal. Konkrétně tedy pro GeForce GTX 1050, 1050 Ti, 1060, 1070, 1070 Ti, 1080 a 1080 Ti. Pomocí aplikace OC Scanner lze z prakticky každé karty získat 11–12 % dalšího výkonu.
Je jasné, že nejočekávanějším parametrem grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti je cena. Pokud se bude skutečně pohybovat kolem 7 500 Kč, tak se bude jednat o naprostý šlágr. Samozřejmě s ohledem na očekávaný výkon, který by měl zajistit hladký chod všech her ve Full HD rozlišení. A dokonce zvládnout velmi dobře i QHD rozlišení například na UltraWide monitorech.
NVIDIA si uvědomila, že pro některý typ hráčů je ray tracing zbytečná funkce. I proto s vysokou pravděpodobností vznikne nová grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti. Dle spekulací nabídne výkon o zhruba 30 % vyšší, než má oblíbená GTX 1060.