Všechny doposud vydané grafické karty rodiny Turing společnosti NVIDIA byly určeny jen těm nejnáročnějším hráčům počítačových her, kteří kvůli získání co nejvyššího herního výkonu cenu grafických karet nijak zvlášť neřeší. Příznivci mainstreamu, tedy grafických karet s mnohem výhodnějším poměrem ceny a výkonu, si tak holt museli ještě nějakou dobu počkat. Jejich čekání je ale u konce, právě dnes totiž společnost NVIDIA představila grafickou kartu NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition, která je zaměřena právě na ně. My jsme ji pro vás na Alza.cz pochopitelně také otestovali. Jak tedy NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition dopadla v našich testech?
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU106 (TU106-300A-A1) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 192bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 6 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a svým výkonem je pak NVIDIA RTX 2060 Founders Edition zacílena do segmentu grafických karet středního výkonu (mainstream), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 365/1 680 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Všechny frekvence této grafické karty jsou tedy plně referenčními.
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition měří na délku 229 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. Systém chlazení je stejný jako v případě grafické karty NVIDIA RTX 2070 Founders Edition. O chlazení grafické karty se stará sendvičový pasiv složený z hliníkových žeber a kovové základny. Mezi těmito dvěma vrstvami je pak umístěna čtveřice plochých tepelných trubic (heatpipes). Grafické paměti i moduly napájecí kaskády jsou chlazeny pomocí dalšího chladicího plátu (heatsink plate), který částečně doléhá na základnu hlavního pasivu. Všechny důležité komponenty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva asynchronně řízené 85mm ventilátory s 13 trojúhelníkovými lopatkami. Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition bohužel nedisponuje funkcí semi-pasivního chlazení, a tak se oba ventilátory otáčejí rychlostí 1 200 ot/min i v době, kdy karta není nijak vytížena a aktivní chlazení tedy není zapotřebí. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition na skóre 97,0 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s odřenýma ušima prošla (minimální hranice je právě oněch 97 %).
O napájení grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition se stará 6 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 160 W (max. 190 W) a k jejímu provozu je tak doporučen zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual Link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0 a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink), určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
NVIDIA RTX 2060 Founders Edition | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz
1680 MHz 1800 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz
1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7008 |
1342 MHz
1455 MHz 1725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b /7008 |
1405 MHz
1519 MHz 1759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b /8000 |
1580 MHz
1580 MHz 1580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz
1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz
1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /7000 |
1224 MHz
1224 MHz 1175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b /6000 |
1176 MHz
1176 MHz 1176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta NVIDIA RTX 2060 Founders Edition v tomto zátěžovém testu dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
NVIDIA RTX 2060 Founders Edition | Silent | Poznámka k měření |
Pracovní teplota | 70 °C | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence | 1 800 MHz | měřeno jako průměr v posledním průchodu |
Spotřeba systému | 288 W | měřeno v Crysis 3 |
Otáčky ventilátorů | 1 760 ot/min | měřeno na konci testu |
Hlučnost | 38,9 dBA | interpolováno z otáček ventilátorů |
Teploty grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition se na konci zátěžového testu držely na 70 °C při otáčkách ventilátorů 1 760 ot/min a frekvenci grafického čipu 1 800 MHz.
Následující pak grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Porovnání provozních vlastností |
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition se všemi ostatními GeForce RTX 2060, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohledu třetí osoby, ve které plníte úkoly zabijáckého agenta 47. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Glacier vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v listopadu 2018 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena a odehrává se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, herní výkon grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je opravdu ultimátní, tedy alespoň co se segmentu grafických karet středního výkonu týká. Současný mainstreamový lídr v podání grafické karty Radeon RX 590 svým výkonem za GeForce RTX 2060 zaostal o nějakých 26 % a jeho „pascalový“ předchůdce GeForce GTX 1060 pak dokonce o 35 %.
Výkon NVIDIA GeForce RTX 2060 je velmi podobný spíše high-endové grafické kartě GeForce GTX 1070 Ti nežli současným mainstreamovým kartám, a tak dnes můžeme GeForce RTX 2060 prohlásit za nového a bezkonkurenčního krále mainstreamových grafických karet.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage (100 %), Power Limit (118 %) a Temp. Limit (87 °C). Také jsem muset nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 145 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition podařilo získat v průměru necelých 8 % dalšího výkonu, což samozřejmě není mnoho, avšak v některých hrách by se to hodit mohlo. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 nějakými 22 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition v počítačové hře Crysis 3.
Co tedy říci na samotný závěr dnešní recenze? NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition nabízí více než dostatečný výkon všem středně náročným hráčům počítačových her, pro které by byly high-endové grafické karty již zbytečným luxusem. Díky poměrně příznivé ceně 9 499 Kč získáte tu nejvýkonnější mainstreamovou grafickou kartu dneška, jež svým výkonem pozlobí i nejednu high-endovou grafickou kartu předchozí generace.
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition se může pochlubit opravdu bytelným kovovým provedením, neotřelým industriálním designem a solidním systémem chlazení, který je vměstnán do poměrně malých rozměrů a dual-slotového provedení.
Nevýhodou grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition je pak vyšší pořizovací cena, která zřejmě odradí spořivější hráče počítačových her. GeForce RTX 2060 také krom podpory ray tracingu a několika dalších novějších technologií nenabízí nic výrazně jiného nežli postarší GeForce GTX 1070/Ti z předchozí generace grafických karet Pascal, a to včetně výkonu. Pro současné vlastníky grafických karet GeForce GTX 1080/1070/Ti by tak případný upgrade na GeForce RTX 2060 příliš nedával smysl, leda že by si chtěli vyzkoušet ray tracing na vlastní kůži.
NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition
Grafické kartyGrafická karta NVIDIA RTX 2060 Founders Edition nabízí vynikající herní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Tato karta disponuje také poměrně vydařeným systémem chlazení, který jí při malých rozměrech propůjčuje solidní provozní vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.