Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER Founders Edition nebyla jedinou novinkou, kterou před nedávnem společnost NVIDIA veřejnosti představila. Společně s ní byla představena také grafická karta GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition, která však svým výkonem tentokrát zamířila do mainstreamových vod. A jak si tato slabší “SUPER” karta vedla v našich testech na Alza.cz?
i
Recenze NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER: výborný výkon, menší rozměry a podpora ray tracingu. Ale co cena?
Grafická karta NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu TU106 (TU106-410-A1) s jedním deaktivovaným blokem TPC (Texture/Processor Cluster) společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a DLSS (Deep Learning Super Sampling). Svým výkonem je pak NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition zacílena do segmentu grafických karet vyšší střední třídy (mainstream), kde zaujímá ta absolutně nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Nástroj GPU-Z bohužel nejnovější grafické karty SUPER prozatím detekovat neumí, a tak jsem v jeho výpisu ty nejdůležitější údaje vyplnil sám ručně. Frekvence grafického čipu je 1 470/1 750 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6
představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Veškeré frekvence grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition jsou tak nastaveny na referenční hodnoty.
Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition měří na délku jen 229 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. Systém chlazení je stejný jako v případě grafické karty NVIDIA RTX 2070 Founders Edition. O chlazení grafické karty se stará sendvičový pasiv složený z hliníkových žeber a kovové základny. Mezi těmito dvěma vrstvami je pak umístěna čtveřice plochých tepelných trubic (heatpipes). Grafické paměti i moduly napájecí kaskády jsou chlazeny pomocí dalšího chladicího plátu (heatsink plate), který částečně doléhá na základnu hlavního pasivu. Všechny důležité komponenty jsou tak kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva asynchronně řízené 85mm ventilátory s 13 trojúhelníkovými lopatkami. Grafická karta NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition bohužel nedisponuje funkcí semi-pasivního chlazení, a tak se oba ventilátory otáčejí rychlostí 1 500 ot/min i v době, kdy karta není nijak vytížena (vyšší hlučnost v klidu). Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition na skóre 96,7 % a v těchto testech stability snímkové frekvence tak neprošla (minimální hranice je 97 %). Co to znamená? Prakticky vůbec nic, pouze to, že výkon této grafické karty nebyl po celou dobu testu vyrovnaný, ale pohyboval se v odchylce vyšší než 3%, tedy vyšší nežli zdrávo. Nejčastější příčinou je pak nepříliš stabilní frekvence grafického čipu, která časem klesá s růstem jeho teploty.
O napájení grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition se stará 6 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 175 W (max. 215 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), jednoho konektoru HDMI 2.0, jednoho konektoru DVI-D (Dual Link) a nově pak také pomocí USB-C (VirtualLink), určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
NVIDIA RTX 2060 SUPER | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b /14000 |
1470 MHz 1650 MHz 1770 MHz |
PCIe 3.0 x16
175 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz 1755 MHz 1875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz 1785 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8000 |
1485 MHz 1830 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b /8000 |
1560 MHz 1560 MHz 1560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz 1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na
palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
75 °C
|
měřeno jako maximální hodnota v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence
|
1 770 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
320 W
|
měřeno v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorů
|
1 940 ot/min (Fan 1) 1 940 ot/min (Fan 2) |
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
38,9 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
Teploty grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition se na konci zátěžového testu držely na 75 °C při otáčkách ventilátorů 1 940 ot/min, které při této rychlosti generovaly hlučnost 38,9 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala na 1 770 MHz.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition se všemi ostatními GeForce RTX 2060 SUPER, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Počítačová hra RAGE 2 je akční střílečka z pohledu první osoby, která se odehrává v post-apokalyptickém světě po pádu meteoritu. Hra byla postavena na herním engine Apex vývojáři ze studia Avalanche Studios a ID Software a vydána v květnu 2019 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times
bylo prováděno v testovací scéně na mapě Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností
Ubisoft. Hra podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou
prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi
Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The
Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro
testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní
nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové
herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame
times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené
video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Herní testy grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Pokud bychom porovnávali výkon NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition s dosavadní grafickou kartou GeForce RTX 2060, pak nám tento výkon stoupl přibližně o nějakých 11%. Protože nám však GeForce RTX 2060 v dnešních testech zastupovala grafická karta Gigabyte RTX 2060 OC 6G, která využívá mnohem vyšší takty nežli ty referenční (o 105 MHz), v praxi bude výkonnostní rozdíl mezi současnou GeForce RTX 2060 a novou GeForce RTX 2060 SUPER ještě vyšší, přibližně tak o 11-15%.
Regulérním soupeřem GeForce RTX 2060 SUPER však nejsou jen grafické karty GeForce RTX 2060, ale také mnohem výkonnější GeForce RTX 2070. Tyto high-endové grafické karty pak oproti nové GeForce RTX 2060 SUPER nabízejí jen o fous vyšší výkon, který však majitelé GeForce RTX 2060 SUPER mohou lehce dorovnat nijak extrémním přetaktováním. Tak jako tak, s výkonem grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition jsem byl nadmíru spokojen.
U nových grafických karet GeForce RTX máte možnost k přetaktování využít buď nové funkce OC Scanner, která grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami manuálně. Přetaktování grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner mohl spustit, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Power Limit (122 %) a Temp. Limit (88 °C). Položka Core Voltage bohužel v současné verzi nástroje MSI Afterburner navýšit nelze. Také jsem musel nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafických pamětí zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz a testoval jejich stabilitu v počítačových hrách. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala maximální hodnota +1100 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 16 200 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 1100 MHz a s položkami Core Voltage, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu v průměru o 164 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition podařilo získat v průměru ještě zhruba 9 % dalšího výkonu, což samozřejmě není špatné a na dohnání výkonu grafických karet GeForce RTX 2070 by to stačit mělo. Na spotřebě celé sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře Crysis 3 celkem výraznými 34 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition v počítačové hře Crysis 3.
Jsme tedy v závěru recenze nové grafické karty NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition a pojďme tedy rekapitulovat. Po výkonnostní stránce nové grafické karty GeForce RTX 2060 SUPER přinášejí do mainstreamu další navýšení výkonu, který je tentokrát jen o chlup nižší, nežli u stávající high-endových grafických karet GeForce RTX 2070. A aby toho nebylo málo, oproti grafickým kartám GeForce RTX 2070 pak přicházejí také s nižší doporučenou pořizovací cenou, což je samozřejmě skvělé. Neříkám, že se mi doporučená pořizovací cena 10 990 Kč za mainstreamovou grafickou kartu nějak moc zamlouvá, ale jen to, že za téměř stejný výkon jako u GeForce RTX 2070 zaplatíte prostě méně.
Tohoto výkonu pak mohou využít nejen všichni středně nároční hráči počítačových her, ale i ti hráči ještě náročnější, pro které by bylo pořízení mnohem dražších high-endových grafických karet jen zbytečným vyhazováním peněz z okna. Samozřejmě, tato karta je vhodná také pro každého, kdo by si chtěl vyzkoušet nějakou tu hru podporující ray tracing, protože GeForce RTX 2060 SUPER díky speciálním výpočetním jednotkám (RT a Tensor Core) technologii real-time ray tracingu podporují. Oproti těm nejvýkonnějším grafickým kartám GeForce RTX 2080 Ti to sice se zapnutým ray tracingem nebudou nějaké herní orgie, hratelné by to však být mělo.
Samotná grafická karta NVIDIA RTX 2060 SUPER Fouders Edition pak nabízí poměrně malé rozměry, díky kterým se vejde prakticky do libovolné počítačové skříně, stačí mít jen dostatečně výkonný zdroj o výkonu 550 W. Na grafické kartě nechybí ani obrazový výstup typu USB-C (VirtualLink) a přítomno je také LED osvětlení, i když jeho barvy a chování si nemůžete nijak přizpůsobit svým potřebám.
Na grafické kartě NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition mi zas naopak chybí podpora funkce semi-pasivního chlazení, která by v případě, kdy grafická karta není nijak vytížena, zastavila oba ventilátory a zamezila tak zbytečné hlučnosti. Takto se ventilátory chladiče otáčejí v klidu rychlostí 1500 ot/min při hlučnosti 34,7 dBA.
Ačkoliv si grafickou kartu NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition přímo u nás zakoupit nemůžete, věřte, že příští týden dorazí jiné nereferenční grafické karty GeForce RTX 2060 SUPER od různých výrobců, a vy si tak v našem e-shopu budete mít opravdu z čeho vybírat.
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER Founders Edition
Grafické kartyGrafická karta NVIDIA RTX 2060 SUPER Founders Edition nabízí opravdu vysoký výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Grafická karta disponuje designově velmi povedeným dvouslotovým systémem chlazení menších rozměrů, díky kterým by se pak měla vejít prakticky do každé počítačové skříně.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.
Společnost NVIDIA se chystá žhavé léto pořádně provětrat příchodem nových grafických karet NVIDIA Turing Super. Konkrétně jde o GeForce RTX 2060 Super, GeForce RTX 2070 Super a GeForce RTX 2080 Super. Uniklé zprávy hovoří o tom, že se máme těšit na vyšší výkon. Jaká bude cena? A kdy se nové grafické karty dostanou na trh?
Prvotní informace ke grafickým kartám GeForce RTX 2060 Super, GeForce RTX 2070 Super a GeForce RTX 2080 Super hovořily o tom, že kromě vyššího výkonu nabídnou zároveň i nižší cenu, a to zhruba o 100 dolarů vůči stávajícím kartám, jejichž ceny poklesnou ještě více. Nyní však vše vypadá úplně jinak.
Exkluzivní informace serveru WCCFTech hovoří například o ceně 799 dolarů za GeForce RTX 2080 Super, 599 dolarů za GeForce RTX 2070 Super a konečně 429 dolarů za GeForce RTX 2060 Super. Na upřesnění českých koncových cen
stále čekáme. Zdá se tak, že by cena měla být shodná jako v případě doporučených cen stávající generace. Když už nic jiného, mohly by grafické karty NVIDIA GeForce RTX Super znamenat zlepšení poměru ceny a výkonu. Další novinky by se měly objevit v následujících dnech.
K oficiálnímu představení grafických karet s čipem NVIDIA Turing došlo v předvečer herního veletrhu Gamescom 2018, tedy 20. srpna. O 10 měsíců později tu máme mnoho spekulací o dalších modelech. V první řadě musíme konstatovat, že určitě nepůjde o úplně nové karty, ale spíše o typický „Refresh“.
NVIDIA tak použije již několikrát vyzkoušený postup, kdy u stávajících čipů odemkne více CUDA jader, dojde k upravení šířky paměťové sběrnice nebo k navýšení kapacity a rychlosti grafické paměti.
Přehled grafických karet NVIDIA Turing.
Začněme pravděpodobně nejlákavějším modelem v podobě GeForce RTX 2060 Super. Použito bude jádro Turing TU106, u kterého však dojde k navýšení počtu CUDA jader na 2 176 (oproti 1 920 u RTX 2060). Dalším významným rozdílem je použití 8GB GDDR6 grafické paměti a rozšíření paměťové sběrnice na 256bit. Díky tomu bude RTX 2060 Super svým výkonem útočit na RTX 2070.
Nejzajímavější spekulace je u GeForce RTX 2070 Super, která oproti RTX 2070 dostane jiné grafické jádro. Konkrétně TU104 místo TU106. Čip bude mít k dispozici 2 560 CUDA jader, 40 RT jader a celkem 320 Tensor jader. To by mělo znamenat výkonnostní nárůst v rozmezí 10–15 % vůči
obyčejné RTX 2070.
U RTX 2080 Super si polepšíte na 3 072 CUDA jader, a především dojde k navýšení rychlosti grafické paměti na skvělých 16 000 MHz.
Podívejme se na přehledné srovnání nových grafických karet NVIDIA GeForce RTX Super s loňskou řadou GeForce RTX. Některé důležité parametry například v podobě pracovních frekvencí jednotlivých jader nebyly doposud oficiálně oznámeny, berte je proto s rezervou.
Model | RTX 2060 | RTX 2060 Super | RTX 2070 | RTX 2070 Super | RTX 2080 | RTX 2080 Super |
Jádro | TU106 | TU106 | TU106 | TU104 | TU104 | TU104 |
Počet CUDA jader | 1 920 | 2 176 | 2 304 | 2 560 | 2 944 | 3 072 |
Výrobní proces | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 12 nm | 12 nm |
Grafická paměť | 6 GB | 8 GB | 8 GB | 8 GB | 8 GB | 8 GB |
Typ paměti |
GDDR6 |
GDDR6 |
GDDR6 | GDDR6 |
GDDR6 |
GDDR6 |
Rychlost paměti |
14 000 MHz |
14 000 MHz |
14 000 MHz |
14 000 MHz |
14 000 MHz |
16 000 MHz |
Šířka paměťové sběrnice |
192bit | 256bit | 256bit |
256bit |
256bit |
256bit |
Počet RT jader | 30 | 34 | 36 | 40 | 46 | 48 |
Počet Tensor jader | 240 | 272 | 288 | 320 | 368 | 384 |
Odhadovaná cena* | 349 dolarů | 429 dolarů | 499 dolarů | 599 dolarů | 699 dolarů | 799 dolarů |
*Jedná se o nepotvrzené ceny
Tím pravým důvodem je konkurence. Ano, myslíme chystané grafické karty AMD Navi Radeon RX 5700 XT a RX 5700, které se na trhu objeví již během července. Ani jedna z karet od AMD sice neútočí na GeForce RTX 2080 nebo RTX 2080 Super, ale mají ve svém hledáčku RTX 2070 a RTX 2060. Tedy karty v cenové hladině, v níž se prodává drtivá většina grafik.
Vzhledem k očekávanému výkonu AMD Navi Radeon RX 5700 XT a RX 5700 a přeci jen nižší pořizovací ceně by NVIDIA jistě zaznamenala významný pokles v počtu prodaných karet. Právě proto musí NVIDIA upravit stávající nabídku, aby zůstala i nadále konkurenceschopná. V opačném případě by vedení společnosti vytrestali akcionáři při pohledu na kvartální finanční výsledky. Ty jsou sice v posledních letech skvělé, ale celková tendence je spíše klesající. A k jejímu oživení nedojde ani při pohledu na herní konzole, protože chystaný PlayStation 5 a Xbox Scarlett budou kompletně postavené na hardwaru společnosti AMD. NVIDIA tak musí šlápnout na plyn, z čehož budou v konečném důsledku těžit hlavně zákazníci.
Všechny aktuální spekulace hovoří o tom, že dorazí na trh zhruba na konci července 2019. Není jasné, zda všechny varianty najednou, nebo je bude NVIDIA uvolňovat na trh postupně. S ohledem na brzký příchod konkurenční platformy AMD Navi by rozhodně neměla váhat. O nárůstu výkonu se můžeme v tuto chvíli bavit jen v teoretické rovině, ale měl by se globálně pohybovat na úrovni +10 % vůči stejným modelům GeForce RTX.
NVIDIA si na letošní léto připravila revizi svých grafických karet a již brzy pošle na trh GeForce RTX Super. Výkon naroste o zhruba 10 % a cena pravděpodobně zůstane na stejných hodnotách. Starší karty však půjdou s cenou dolů. Pokud již pár let máte ve svém PC starší grafiku s čipy NVIDIA Pascal, nebo dokonce starší, upgrade vám přinese výrazný nárůst výkonu. Oproti tomu majitelé loňských GeForce RTX mohou zůstat v klidu, protože pár procent výkonu navíc se jich netýká.