Vybíráte objektiv pro váš fotoaparát značky Canon, a nevíte, který si pořídit? V dnešním článku si shrneme základní pojmy, se kterými se můžete u objektivů Canon setkat, a podle kterých byste měli následně objektiv vybírat. V první řadě se zaměříme na obecné pojmy, jež jsou pro všechny objektivy stejné – těmto parametrům byste měli věnovat pozornost jako první. Následně si představíme důležité zkratky, které využívají výrobci objektivů Canon.
Kompatibilitu objektivu s tělem fotoaparátu je před pořízením vždy nutné zkontrolovat. Ne všechny objektivy totiž pasují na všechny typy přístrojů. Modelové určení objektivu je upřesněno velikostí snímače fotoaparátu.
Pro těla fotoaparátu s plnoformátovým snímačem vybíráme objektiv, který je kompatibilní s Full Frame přístroji. Takové objektivy lze zároveň použít i s fotoaparáty s menším snímačem APS-C.
Pro těla fotoaparátu s APS-C snímačem vybíráme objektiv kompatibilní s APS-C přístroji. Takové objektivy jsou ale přizpůsobeny menšímu snímači, a nelze je používat na fotoaparátech s Full Frame.
Objektivy jsou zakončené bajonetem, který slouží pro uchycení k tělu fotoaparátu. Nezajišťuje jen mechanické uchycení, je důležitý také pro správnou komunikaci a funkčnost těla fotoaparátu s objektivem. Každý výrobce fotoaparátu má ale vlastní systém bajonetového uchycení objektivu. A aby to bylo ještě pestřejší, v drtivé většině mají výrobci hned několik typů.
Systémy odlišných značek nejsou vzájemně kompatibilní, a proto nelze nasadit objektiv jedné značky na tělo fotoaparátu jiné značky (například objektiv Nikkor na těle Canon). Že se s tím ale ve skutečnosti setkáváte? Ano, existují totiž adaptéry a redukce, které umožňují propojení jinak nekompatibilního těla s objektivem.
Použití adaptéru či redukce s sebou nese i určité nevýhody. Při nasazení můžeme přijít o některé funkce, jako je automatické zaostřování nebo přenos důležitých informací o cloně, expozici apod. Stává se to spíše tehdy, máme-li novější objektiv a starší tělo fotoaparátu – odlišná elektronika spolu nemusí dobře fungovat což má za následek zmíněné nežádoucí vlivy.
Ohnisková vzdálenost vyjadřuje vzdálenost mezi optickým středem objektivu a rovinou, na které dokáže zaostřit snímaný objekt. Tj. tam, kde se protínají všechny paprsky světla procházející objektivem (ohnisko).
Zjednodušeně lze objektivy podle ohniskové vzdálenosti rozdělit do dvou základních skupin:
Objektivy můžeme dělit také podle úhlu záběru, který zabírají, a to do těchto skupin:
Každé ohnisko má jiný úhel záběru, od toho se pak odvíjí použití jednotlivých objektivů. Obecně platí, že čím menší je ohnisková vzdálenost, tím větší je úhel záběru objektivu. Širokoúhlé objektivy mají tedy široký úhel záběru, teleobjektivy pak velice malý.
Ohniskové vzdálenosti objektivu jsou udávány pro nasazení na plnoformátový Full Frame snímač. Jestliže ale objektiv nasadíme na menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), dojde k přepočtu ohniskové vzdálenosti. Více o přepočtu se dozvíte níže, v kapitole crop factor.
Crop faktor představuje koeficient, kterým se přepočítává skutečná ohnisková vzdálenost objektivu při nasazení na menší, než plnoformátový Full Frame snímač. Udává nám tedy, kolikrát je plocha snímače fotoaparátu menší, než je plocha plnoformátového Full Frame snímače.
Ohnisková vzdálenost, a tedy i úhel záběru se odvíjí od velikosti snímače fotoaparátu. Při nasazení objektivu na velikostně menší snímač (Micro 4/3“, APS-C), než je plnoformátový Full Frame, musíme ohniskovou vzdálenost přepočítat na ekvivalentní. Dochází totiž ke cropu neboli výřezu obrazu, protože se na menší snímač dostane pouze jeho část.
Ohnisková vzdálenost * crop faktor = ekvivalentní ohnisková vzdálenost
Typ senzoru | Velikost snímače | Crop faktor |
---|---|---|
Full Frame (35 mm film) | 36 × 24 mm | 1 |
APS-C (Nikon DX, Pentax, Sony) | 23,6 × 15,6 mm | 1,5 |
APS-C (Canon) | 22,2 × 14,8 mm | 1,6 |
4/3″ | 18 × 13,5 mm | 2 |
1" (Nikon CX) | 12,8 × 9,6 mm | 2,7 |
Při přepočtu ohniskové vzdálenosti musíme brát v potaz i výrobce. Jednotlivé velikosti snímačů různých výrobců se totiž od sebe mohou drobně lišit.
Objektiv Canon 50 mm
Objektiv Nikkor 24-85 mm
Světelnost se udává clonovým číslem a vyjadřuje, kolik světla je objektiv při fotografování schopen propustit ke snímači. Zjednodušeně platí, že čím větší maximální světelnost (tedy čím menší je clonové číslo), tím kratší může být čas závěrky (menší riziko rozmazání), nebo hodnota citlivosti ISO (tím méně šumu na fotografii). Díky vyšší světelnosti tak pořídíte lepší snímky ve zhoršených světelných podmínkách, tedy v šeru či ve tmě.
V rámci objektivů je vždy udávána nejvyšší možná hodnota, tedy maximální propustnost. U modelů s pevným ohniskem (bez zoomu) je hodnota konstantní, u zoom objektivů jsou uvedeny dvě krajní hodnoty – vždy nejvyšší možná světelnost pro minimální a maximální přiblížení. Za výborné hodnoty světelnosti u objektivů lze považovat:
U objektivů rozlišujeme dva základní typy ostření.
Tento typ ostření je charakteristický tím, že dochází k pohybu celé optické soustavy vysunutím a zasunutím celého objektivu. Toto technologické řešení bývá zpravidla pomalejší v rychlosti ostření – setkáte se s ním zejména u levnějších objektivů.
Zde nedochází k otáčení celého objektivu, ale pouze k pohybu několika vnitřních čoček. Výhodou je rychlost ostření a to, že nedochází ke změně těžiště vysunutím a zasunutím objektivu jako u první varianty – změna těžiště je znát především u teleobjektivů. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena.
Optická stabilizace bývá umístěna v objektivu a zamezuje rozmazání snímku při focení bez použití stativu. Soustava čoček umístěná uvnitř směřuje paprsky procházející objektivem do jednoho bodu na snímači. Posuvem optického členu se eliminují otřesy a obraz se stabilizuje. Zda-li objektiv obsahuje systém optické stabilizace poznáte podle příslušené zkratky.
Díky stabilizaci lze i z ruky dosáhnout dlouhých expozičních časů, kterých byste jinak bez stabilizace či stativu nedocílili. Opticky stabilizovaný obraz lze navíc vidět přímo v hledáčku. Drobnou nevýhodou je, že objektivy s optickým stabilizátorem bývají ve srovnání s modely bez stabilizátoru zpravidla o něco těžší.
Stabilizován může být i samotný snímač v těle fotoaparátu. V takovém případě se jedná o stabilizaci mechanickou. Funguje na principu posuvu snímače, který koriguje naklánění a otřesy fotoaparátu. Takto stabilizovaný obraz v hledáčku neuvidíme.
Fotoaparát s mechanickou stabilizací rázem stabilizuje každý objektiv, který na něj nasadíme. V případě, že máme stabilizovaný i objektiv a tělo fotoaparátu není vybaveno hybridní stabilizací, musíme se rozhodnout pouze pro jednu z nich.
V dnešní době patří k tomu nejlepšímu, co si můžete v souvislosti se skly a čočkami v objektivu pořídit, asférické čočky a ED skla.
Objektivy s asférickými čočkami jsou menší a lehčí než ty, které využívají sférických (kulových) čoček. Zároveň mají lepší optické vlastnosti. Čočka je na okrajích více zploštělá, což má za následek dopadání světelných paprsků přímo do jejího ohniska. Nejvíce užitečné jsou tyto čočky při korekci zkreslení u širokoúhlých objektivů.
Skla s malým rozptylem světla, neboli ED skla, ovlivňují ostrost obrazu a korekci barevných vad, jako je např. chromatická aberace. Tyto čočky se hojně využívají u teleobjektivů, postupně se však rozšiřují i do dalších skupin.
Společnost Canon používá v současné době pro své objektivy několik označení, které v sobě skrývají určité vlastnosti a funkce. Abyste si mohli vybrat objektiv přesně podle vaší potřeby, je důležité se v nich vyznat. Pojďme si přiblížit nejpoužívanější označení, se kterými se můžete u objektivů Canon setkat.
U objektivů značky Canon se můžeme setkat hned se třemi typy bajonetového uchycení. Bajonet Canon EF slouží pro upevnění k fotoaparátu Full Frame. Bajonet Canon EF-S je přizpůsoben pro použití na digitálních zrcadlovkách s APS-C snímačem. Typ bajonetu Canon EF-M je navržen pro použití s bezzrcadlovkami Canon.
Takto označené objektivy jsou kompatibilní s Full Frame fotoaparáty s bajonetem Canon EF. Jsou navrženy tak, aby pokryly senzor o velikosti kinofilmového políčka.
Objektivy EF-S jsou navrženy pro fotoaparáty se snímačem APS-C, tedy s bajonetem Canon EF-S. Tyto objektivy nejsou vhodné pro použití s Full Frame těly a to právě kvůli velikosti snímače.
Označení EF-M nesou objektivy, které jsou speciálně zkonstruovány pro použití s bezzrcadlovkami Canon s bajonetem EF-M a snímačem o velikosti APS-C. S použitím vhodné redukce lze na bezzrcadlovky nasadit i objektivy EF a EF-S. Naopak to ale nelze - objektivy s označením EF-M nemůžeme použít s digitálními zrcadlovkami Canon.
Takto byly dříve označovány objektivy Canon s ručním ostřením zkonstruované pro fotoaparáty Full Frame. Dnes už se tyto objektivy dávno nevyrábí.
Klasické rybí oko. Takové objektivy poskytují extrémně široký úhel záběru. Od ostatních objektivů se vyznačují typickým kruhovým zkreslením perspektivy.
Do této "elkové" řady spadají objektivy Canon nejvyšší třídy. Jsou vyrobeny z prémiových materiálů, využívají nejmodernějších technologických řešení a poznáte je podle červeného proužku na jeho přední straně.
Makro objektivy Canon jsou navrženy pro fotografii z blízka a extrémní zvětšení, poskytnou tak detailní záběry objektu. Nabídnou zvětšení 1:1.
Takto označené objektivy jsou mnohem menší, než klasické objektivy Canon makro. I přes to však umožňují focení z velmi blízké vzdálenosti.
V současné době existuje pouze jeden takto označený objektiv, a je jím Canon 65 mm f/2.8 1-5x MP-E. Poskytuje extrémní přiblížení „super makro“, což představuje až pětinásobné zvětšení (tedy 5:1). Je vybaven ručním zaostřováním.
Objektivy Canon s tímto označením mají kompaktní rozměry a nízkou hmotnost.
Technologie Tilt & Shift umožňuje regulovat rovinu zaostření a hloubky ostrosti. Mechanismus náklonu a posunu až o 90° lze využít k pohledu nahoru nebo dolů bez nutnosti fotoaparát naklonit. Díky tomu snadno předejdete efektu „sbíhání linií“. Takto označen objektivy jsou velmi oblíbené při fotografii krajin či architektury.
Římskými písmeny jsou označovány verze objektivu.
Jak už z názvu vyplývá, jedná se o optickou stabilizaci obrazu, která kompenzuje pohyby a otřesy pohybem optických členů uvnitř objektivu. Teleobjektivy Canon mají dokonce několik režimů IS, které lze přepínat pomocí tlačítka na těle.
Electronic-Manual Focusing, tedy manuální ostření elektronickým pohonem. Ovládání je zajištěno prostřednictvím ostřícího kroužku. Při vypnutém fotoaparátu není možné tuto funkci využít.
Zkratka MM/ DC označuje ostřící motorek. Je to jeden ze základních pohonů ostření a využívá se u levnějších verzí objektivů. Oproti USM neumožňuje plně manuální zaostřování.
Objektivy s označením USM využívají k ostření ultrazvukový motorek. Díky této technologii je ostření rychlé a prakticky neslyšitelné, navíc lze využít i plně manuální režim. Označení USM naleznete především u dražších objektivů. Podobnou technologii využívají i objektivy od Nikonu s označením AF-S.
Takto je označen speciální motorek, který minimalizuje vibrace a hluk automatického ostření při natáčení videa. Nyní jsou jím vybaveny všechny objektivy Canon EF-M a některé EF-S.
Tyto objektivy jsou vybaveny asférickými členy, které zajišťují vysokou ostrost fotografií i při plně otevřené cloně. Též se podílí na korekci zkreslení u širokoúhlých objektivů.
Pod tímto označením se skrývá pojem difrakční člen (optický člen s difrakční mřížkou). Ten vykazuje opačnou barevnou vadu než klasická čočka, a tak se do objektivů zařazuje právě proto, aby tuto vadu eliminoval. Kromě toho použitím této technologie lze značně zmenšit konstrukční délku objektivů. Objektiv s difrakčním členem poznáte na první pohled podle zeleného proužku na jeho přední straně.
Zkratka označuje druh povrchového krytí čoček, které zvyšují kontrast a minimalizují odrazy. Všechny moderní objektivy od Canonu mají několik takových vrstev a proto se dnes označení již nepoužívá.
UD označuje optický člen použitý při konstrukci L-objektivů. S-UD pak reprezentuje jeho vylepšenou verzi. Oba dva členy se vyznačují nízkým rozptylem, což eliminuje barevné vady objektivu.
Hledáte kvalitní digitální zrcadlovku s maximálně snadným použitím, kompaktním tělem a nízkou hmotností? Pak je pro vás určen Canon EOS 250D. Jedná se o nejlehčí digitální zrcadlovkou s otočným displejem na trhu roku 2021. Fotoaparát je vybaven 24,1Mpx snímačem s technologií Dual-Pixel AF a moderním obrazovým procesorem DIGIC 8.
Digitální zrcadlovka Canon EOS 2000D je díky jednoduchému a intuitivnímu ovládání ideální pro začínající fotografy, kteří hledají dostupnost vstupenku do světa digitální fotografie. Díky bezdrátovým technologiím WiFi a NFC můžete své snímky okamžitě sdílet na sociálních sítích nebo je snadno přenést do mobilního zařízení pro další práci.
Canon M50 je v podstatě zmenšená Canon zrcadlovka. Zůstalo příjemné Canon ovládání a dobrá kvalita fotografii. To vše nyní dostanete ve zmenšeném balení. Vše podtrhuje dostatečně rychlý autofokus včetně sledování pohybu. Díky rozumné ceně se jedná o velmi zajímavou bezzrcadlovku pro rodiny či cestovatele.
Digitální full frame zrcadlovka Canon EOS R6 je profesionální kreativní nástroj, který umožňuje nové způsoby pořizování snímků. Inovativní technologie zaručující revoluční rychlost a stabilitu posunou vaši tvorbu o úroveň výše.
Kompaktní digitální bezzrcadlovka Canon EOS RP má lehké, ergonomické tělo a moderní technologie, které vám poskytnou tolik potřebný tvůrčí potenciál. Špičkový fullframe snímač Dual Pixel CMOS AF s 26,2 megapixely spolupracuje s procesorem DIGIC 8 a dle informací výrobce se může pochlubit nejrychlejším automatickým ostřením ve své třídě. Fotoaparát je nyní vybaven vylepšeným 54mm RF bajonetem s 12kolíkovým vysokorychlostním komunikačním systémem.