Astronautka Emma Fisher má problém – probírá se sama na opuštěné stanici, netuší, co se stalo, a jediný kontakt s inteligentní bytostí představujete vy, palubní počítač S.A.M. Skotské studio NoCode, jež se proslavilo hororovou prvotinou Stories Untold přineslo v Observation zajímavou premisu, která posunuje žánr puzzle adventury novým směrem. Jak se nám napínavý výlet do kosmu líbil, se dočtete v mini recenzi.
• Žánr: Sci-fi adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: NoCode • Vydavatel: Devolver Digital • Platformy a Datum vydání: PC – Epic, PS4 (21. května 2019) • Homepage: observationgame.com • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 29. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
Blikající světla, rozsypaný obraz, zoufalý dech americké astronautky Emmy Fisher a podivné vzkazy běhající po obrazovce – přivítání v příběhové puzzle adventuře Observation rozhodně nepřipomíná otevřenou přátelskou náruč, ale spíše rukavici hozenou vaší zvědavosti. Divit se z počátku budete úplně všemu, protože se nevžijete do přeživší ženy ve skafandru, ale musíte se ztotožnit s křemíkovými obvody palubního počítače. Spolu s lidskou hrdinkou vytvoříte tandem řešící aktuální problémy a postupně odhalující důvody zhouby stanice Observation.
Ač se to může zdát téměř nemožné, v kůži umělé inteligence S.A.M. (Systems, Administration and Maintenance) zažijete napínavé thrillerové momenty, jež občas naberou nádech až psychologického hororu. Vědeckofantastická atmosféra filmů jako Stellaris, 2001: Vesmírná odysea nebo Sunshine na vás bude dýchat z každého koutu, v němž může čekat další kousek umně skrytého příběhu. Scénář totiž není vůbec prvoplánový, hlavní naskriptované události vám mnoho informací nepřinesou, a tak se místo toho musíte nahackovat do rozházených laptopů či si naskenovat dokumenty ze zdí. Kousek po kousku si složíte rámec celých událostí, a budete-li dost důslední, padne na vás nejedno překvapivé odhalení.
Tvůrci ze studia NoCode vám totiž nedají nic zadarmo. Každý posun v přibližně šestihodinovém ději je odměnou za vyřešené problémy, které před vás poruchami prošpikovaná vesmírná stanice předloží. Tady narazíme na první velký problém – celé hádanky, ač důmyslně promyšlené, spoléhají pouze na vaši paměť, resp. na mechaniku pokus/omyl. Musím přiznat, že to odpovídá strojovému myšlení a pocit, že jste umělou inteligencí, je nezaměnitelný. Jenže na druhou stranu v podstatě přepínáte spínače a kontrolujete, co se stane. Z melancholie mě jednou za čas vytrhla opravdu podařená hádanka, ale poté jsem se opět ponořil do stereotypu.
Netvrdím, že to je nutně špatně a že puzzly jsou nenáročné (kovaný adventurista je však sfoukne s prstem v nose), ale musím se přiznat, že jsem k Observation hledal cestu. Při prvním spuštění jsem neobvyklý projekt po hodince vypnul a netušil, co na něm někteří nadšení novináři vidí. Dal jsem si tedy dva dny pauzu, počkal na noční klid a tichou atmosféru, nasadil sluchátka a najednou vše zapadlo na své místo. Nechal jsem se unášet vyprávěním protknutým poznáváním kosmické družice a občasným řešením puzzlů. Právě hádankové pasáže zachraňují Observation před pro někoho hanlivým označením „walking simulator“.
Uvěřitelnost pobytu ve vesmíru podtrhuje kvalitní audiovizuální zpracování. Co na tom, že občas Emma Fisher dokáže projít kufrem osvobozeným od gravitace. Pocit, že se vznášíte stovky kilometrů nad zemským povrchem v chloubě lidské technologie, je vskutku uvěřitelný (přirovnal bych jej k filmu Gravitace). Bohužel vám jej občas pokazí nemotorný pohyb robokoule, pomocí níž můžete procházet celou stanici. Na nezvyklé ovládání si zkrátka musíte zvyknout, ale uživatelské rozhraní a orientace v útrobách vesmírného plavidla nečiní žádný problém. Zvukové stránce nemám co vytknout, protože především při hraní se sluchátky vytváří napínavou atmosféru, která by se dala krájet.
Nyní přichází ta chvíle v závěru recenze, v níž by se mělo rozseknout, zda doporučit koupi titulu Observation, nebo vás před ní spíše varovat. Inu, musím na to trošku šalamounsky. Jak jsem psal výše, na hraní Observation musíte být správně naladěni, ne vždy vám totiž sedne sci-fi zážitek, v němž ztělesníte umělou inteligenci. Ale pokud patříte k fanouškům vesmírných zážitků a nebudou vám vadit občas příliš jednoduché puzzly, tak vašich přibližně šest až sedm stovek padne na úrodnou půdu. Nervy drásající momenty a velmi chytrý scénář s mnoha zvraty totiž patří k tomu nejlepšímu z kosmického prostoru, co na našich strojích letos přistálo.
Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3240 3.4GHz / AMD FX-4300 | Intel Core i5-6600K 3.5GHz / AMD Ryzen 3 2200G |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 640 / Radeon HD 7750 1GB GDDR5 | NVIDIA GeForce GTX 960 / Radeon RX 570 8GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 12 GB | 12 GB |
Observation vychází 21. května 2019 na PC (Epic Games Store) a PS4.