Lassie, pardon, legenda se vrací. Po více než 10 letech na naše konzole přichází Okami od Capcomu a může se pyšnit krásně se lesknoucím, plně HD kožíškem. Stojí za to znovu prožít dobrodružný příběh bohyně slunce Amaterasu, jež na sebe vzala podobu bílého vlka, nebo bude lepší nechat starou šelmu v klidu spát? Dozvíte se v naší recenzi.
• Žánr: Akční, adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Capcom • Vydavatel: Capcom • Platformy a Datum vydání: PS4, Xbox One, PC, Switch (12. prosince 2017) • Homepage: okami-game.com • Čeština: Ne
• Recenze: 2. 1. 2018 • Autor: Štěpán Lenk
Okami je akční RPG adventura, která původně vyšla v roce 2006 na platformu PlayStation 2. Vývoj tohoto titulu má na svědomí společnost Clover Studio, přičemž se jejich výtvor ve své době dočkal veskrze pozitivních, často až nadšených ohlasů. Recenze vyzdvihovaly především značné množství obsahu, inovativní mechanismy a překrásnou vizuální stránku. Od té doby už ale uplynula spousta času a videohry prošly výraznou evolucí. Ustojí Okami HD konfrontaci s moderními hrami, aniž by ztratila část svého kouzla?
Před sto lety se Orochi, osmihlavý démon, pokusil ovládnout celý svět Nippon a uvalit na něj strašlivou kletbu. Jeho zlé úmysly naštěstí překazil lidský hrdina Nagi (neplést s Petrem Nagy) a bílý vlk Shiranui. Této netradiční dvojici se s vypětím všech sil podařilo Orochiho porazit a uvěznit v tajemné jeskyni.
Po sto letech klidu a míru ovšem Orochi uniká ze svého kamenného vězení a začíná celým Nipponem znovu šířit svou zlověstnou kletbu. Ta z celé země vysává všechen život, krajina rychle uvadá a lid trpí. Proto se Sakuya, strážce vesnice Kamiki, rozhodne z dlouhého spánku probudit bohyni sluce Amaterasu (jež na sebe vezme podobu bílého vlka) a požádá ji, aby odstranila prokletí pozvolna pokrývající celou zemi. Společně s potulným umělcem Issunem pak Amaterasu začne obnovovat zemi do normálního stavu.
Příběh hojně čerpá z tradičních japonských legend a pověstí, které nám Evropanům sice mohou zpočátku připadat jako velká neznámá, v samotném ději se ale celkem rychle zorientujete. Je sice lehce bizarní, v jádru se ale jedná o poměrně klasickou pohádku. Výrazný vliv japonské kultury ovšem není patrný pouze v dějové linii, zcela zásadně se promítá i do vizuálního stylu celé hry, jenž z Okami HD dělá přímo umělecké dílo.
Sumi-e je prastará technika malby vodou ředěnou tuší, kdy základním principem je použití mála k vyjádření všeho. Ve zjednodušené, výrazně stylizované malbě se tak odráží podstata malovaného objektu a stav duše malíře zároveň. Nechám na každém z vás, jak moc se tato filosofie podařila přenést do samotné hry, jisté ale je, že Okami HD vypadá výtečně.
Remasterovaná grafika je sice pevně uzamčena na 30 snímcích za vteřinu, ovšem přizpůsobení obrazu na širokoúhlý formát, rozlišení 1080p a plná podpora 4K ze hry dělá krásnou podívanou. Už z okolních screenshotů jistě vidíte, že vizuální styl Okami HD je naprosto jedinečný.
Jednoduchá, zároveň ale účelná a velmi barevná cell shaderová grafika působí dojmem oživlého obrazu, která v klidnějších pasážích dělá ze hry až meditativní záležitost. Textury jsou krásně ostré a jen těžko vás během hry napadne, že se původně jedná o 10 let starý titul. Dobrá práce.
Co se hratelnosti týče, Okami HD je vlastně relativně klasické RPG/akční adventura. Pobíháte po krásně stylizovaném Nipponu, bojujete s démonickými pohůnky Orochiho, plníte strašnou spoustu hlavních i vedlejších questů a oživujete kletbou zkroušenou zemi. Ona revitalizace okolní krajiny je graficky ztvárněna velmi hezky - suché stromy se po vašem zásahu rychle obalují listím a poupaty, vyprahlá krajina okamžitě zarůstá čerstvou trávou a barevným kvítím.
Samotných bitek s démony si za celou hru užijete habaděj. Soubojový systém je jednoduchý, přesto dynamický a v jádru zábavný. Konfrontace s nepřáteli bohužel z hlediska obtížnosti nepředstavují žádnou větší výzvu (platí v určité míře i pro bossfighty) a po určité době začnou ona střetnutí působit značně stereotypním dojmem. Až nakonec sami sebe přistihnete, že se jim vlastně podvědomě snažíte vyhnout, pokud to jen trošičku jde.
Kosením démonů, „údržbou zeleně” či pomáháním prostému lidu v rámci questů získáváte zkušenosti, kterými si pak zvyšujete různé statistiky, jako je zdraví, více místa v inventáři nebo větší zásoby inkoustu. Možná se ptáte, k čemu potřebuje japonská bohyně slunce inkoust, ale vězte, že se právě dostáváme ke zcela zásadní složce Okami HD.
Stěžejní roli v Okami HD totiž hraje takzvaný Nebeský štětec (Celestial Brush), který vám propůjčí již zmíněný potulný umělec Issun. Prostřednictvím tohoto nástroje lze kreslit na herní obrazovku levou analogovou páčkou, přičemž tuto funkci využijete v boji, při řešení puzzlů nebo při probouzení Nipponu zpět k životu. Kreslením jednoduchých tvarů aktivujete příslušné schopnosti, takže třeba symbolem smyčky vykouzlíte silný vítr, načrtnutím bomby si přivoláte doutnající nálož užitečnou v boji i odstraňování překážek, jednoduchým kruhem oživíte zvadlou vegetaci, případně vaším štětcem hravě opravíte poškozené objekty (třeba mosty). Podobných technik malby je více než deset a otevíráte je přirozeně během hraní.
Celkově je používání Nebeského štětce v Okami HD originálním a zábavným prvkem, který podstatně osvěžuje herní náplň. Ovládání by ale mohlo být o něco přesnější, protože ačkoli kreslíte nepříliš složité záležitosti, trefit správný tvar v potřebné velikosti je na té zpropadené páčce občas docela očistec. Mistrovsky ovládnout techniku sumi-e prostě vyžaduje trpělivost i ve virtuálním podání.
Zvuková stránky hry oproti grafice bohužel zaostává a je to také jediná oblast, která mi zde vyloženě vadí. Nejde ovšem o kvalitu zvuků jako takovou, ta je v pořádku. Tvůrci se ale rozhodli nenechat namluvit rozhovory a všechny postavy pak místo klasické řeči vyluzují neartikulované, bubínky drásající zvuky neustále se opakující v jedné děsivé smyčce. U hry, jejíž dobrou třetinu strávíte diskutováním s ostatními bytostmi, se jedná o značně iritující záležitost, monotónní podání dialogů navíc v Okami HD ničí jakýkoli hlubší emocionální zážitek.
Této nešťastné situaci navíc nijak nepomáhá fakt, že přeskočením celé konverzace zase přijdete o spoustu zábavných dialogů a často i důležitých informací. Takže pokud vám pojetí rozhovorů nesedne stejně jako mně, nezbyde vám bohužel nic jiného, než zatnout zuby a přetrpět je. Je to velká škoda, protože hratelnost je jinak velmi dobrá a tyto nepovedené dialogové vsuvky mi bohužel zabránily se do hry plně ponořit tak, jak bych si přál.
Okami HD je ale přes mé výtky stále výbornou akční adventurou, která i po deseti letech od vydání ze svého kouzla ztratila jen pramálo. Po celou dobu hraní jsem se dobře bavil, pozitivní dojem mi ovšem často rušilo svérázné pojetí rozhovorů, což je u hry postavené na příběhu a komunikaci s postavami poněkud problematické. Pokud jste ale na původní PS2 neměli šanci absolvovat cestu bohyně slunce Amaterasu, nyní máte jedinečnou možnost to napravit. I přes některé nedostatky hra stále stojí za to. Okami HD vyšlo 12. prosince 2017 pro platformy PS4 a Xbox One. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.