Všechny dárky jako na dlani Bridgestone

Outcast – Second Contact (RECENZE) – Vrátila se legenda?

V našem nedávném speciálu o Star Citizen jsem vám ukázal jeden z nejúspěšnějších kickstarterových projektů současnosti. Ne každému se však na slavné sponzorské platformě zadařilo stejně jako Chrisi Robertsovi, který stojí za zmíněným dílem. Výrazně hůře se vedlo kupříkladu autorům jedné z nejslavnějších akčních adventur z přelomu století. Stvořitelé kultovní značky Outcast se snažili prorazit s kouskem nesoucím název Outcast Reboot HD. Překvapivě se jim to nepodařilo, a tak se podobně jako řada jiných rozhodli, že jej vytvoří bez cizí pomoci. Po několika letech vývoje tu máme plod jejich práce. Zda si Outcast – Second Contact zaslouží vaši pozornost, zjistíte po přečtení naší recenze.

• Žánr: Akční adventura • Multiplayer: Ne • Vývojář: Appeal • Vydavatel: BigBen Interactive • Platformy a Datum vydání: PCPS4 a Xbox One (14. listopadu 2017) • Homepage: outcastthegame.com/en • Čeština: Ano (neoficiální)

Co všechno se v recenzi Outcast – Second Contact dozvíte?

1. Cutter Slade se vrací
  2. Outcast – Second Contact nabízí životem kypící svět
  3. AI v Outcast – Second Contact neoslní
  4. Technická stránka Outcast – Second Contact se moc nepovedla
  5. Vyplatí se do Outcast – Second Contact investovat?
  6. HW nároky pro Outcast – Second Contact PC
  7. Recenze Outcast – Second Contact: závěrečné hodnocení

Cutter Slade se vrací

• Recenze: 19. 11. 2017 • Autor: Ondřej Zeman

Zástupci lidského druhu odjakživa snili o tom, že zavítají na povrch cizích světů. V roce 2007 se americké vládě podařilo vyslat skrze experimentální dimenzionální bránu počítačem ovládanou sondu. Ta po pár dnech odeslala svým vlastníkům záznam, z něhož bylo patrné, že průzkumné zařízení bylo zničeno inteligentní formou života, která jeho destrukcí vytvořila červí díru ohrožující náš domovský svět. Ihned po obdržení nahrávky povolala armáda do služby člena speciální jednotky Navy SEAL Cuttera Sladea, který měl dopravit tříčlennou skupinku vědců k místu havárie. Nic však nakonec nešlo dle představ jeho nadřízených. Po vstupu do teleportu upadl ostřílený voják do bezvědomí, z něhož se probudil až po několika dnech v táboře mimozemských bytostí žádajících o pomoc.

Na sklonku tisíciletí byl hodně oblíbený scénář, v jehož rámci drsný a hlavně svalnatý hrdina zachraňoval svět. Příběh Outcast – Second Contact se nese na podobné vlně. Do rukou je vám dána přijatelně vystupující postava, jejíž úkolem je najít vědce a zachránit svou i cizí planetu za každou cenu. Primární dějová linka má vcelku slušné tempo, které není výrazně narušováno sekundárními úkoly a vedlejšími aktivitami. Popravdě mě vývoj celku velmi příjemně překvapil, čekal jsem nudné klišé a nakonec jsem dostal obstojně laděné vyprávění, s jehož pomocí dokázala hra udržet mou pozornost.

Kromě hlavní dějové linky vám Outcast – Second Contact nabídne také solidní počet vedlejších úkolů, jež mají podobnou náplň jako v jiných akčních adventurách a RPG. V rámci zakázek budete řešit roznášky předmětů, doručování zpráv či likvidaci nepohodlných členů komunity, kteří se znelíbili některým zásadním postavám ve hře. Pokud od sekundárních aktivit nebudete čekat žádné zázraky, možná vás příjemně překvapí, nelze však říct, že by jejich úroveň byla nějak zvlášť oslnivá.

Outcast - Second Contact; Wallpaper: Cutter Slade, planeta Adelpha

Outcast – Second Contact před hráče postaví kultovní svět zahalený do nového grafického kabátu.

Outcast – Second Contact nabízí životem kypící svět

Mírně nadprůměrnou úroveň vedlejších úkolů zachraňuje především rozsáhlost světa, ve kterém je budete plnit.  Planeta Adelpha je neskutečně velká. Možná právě proto se ji autoři Outcast – Second Contact rozhodli neprezentovat jako celek. Vesmírný gigant je rozdělen do menších lokací, které budete navštěvovat skrze síť teleportačních bran sloužících k rychlému pohybu mezi zásadními strategickými body. Na vaší hrdinské výpravě zavítáte do velkolepých měst, důlních kolonií a sluncem prozářených pralesů skrývajících chrámy lokálních bohů.

Outcast - Second Contact; důlní kolonie, souboj Outcast - Second Contact; mimozemský kněz Outcast - Second Contact; prales, chrám

Primárním problémem řady současných akčních adventur odehrávajících se v otevřeném světě je to, že je jejich autoři nejsou schopni zcela obsahově naplnit. Kreativní mozky, jež se podílely na Outcast – Second Contact byly naštěstí schopné vytvořit rozsáhlé univerzum s kvalitní výplní. Většina NPC disponuje určitým denním plánem, který po většinu času svědomitě plní. Města a vesnice jsou díky tomu plná aktivních postav stále pracujících na tom, aby lokace, v nichž se pohybují, kypěly životem.

Nejvýraznějším tahounem Outcast – Second Contact je dozajista nový engine, který jeho tvůrcům umožnil dílo pořádně vyšperkovat po vizuální stránce. Zastaralý pohon původní hry Outcast (GAIA) byl nahrazen enginem Unity 5, jenž je u současných vývojářů hodně oblíben. Hochům z Appeal umožnil tento krok vytvořit oku lahodící titul, který má po grafické stránce na rozdíl od jiných remasterů a remaků rozhodně co nabídnout. Škoda jen, že se nerozhodli výrazněji upravit mimiku obličejů a kvalitu cut-scén značně narušujících celkový herní zážitek.

Outcast - Second Contact; Wallpaper: portál

Tajemné brány slouží obyvatelům světa, v němž se Outcast – Second Contact odehrává, k rychlému cestování mezi zásadními strategickými pozicemi.

Star Citizen (PREVIEW) – hra, která slibuje revoluci
Destiny 2 (RECENZE) – Curse of Osiris vyjde v prosinci
Elex – RPG ze staré školy (RECENZE)
Left Alive – survival střílečka ze světa Front Mission

AI v Outcast – Second Contact neoslní

Cestování po planetě Adelpha není i přes přítomnost teleportačních bran zrovna bezpečné. Na vašich toulkách tajemným univerzem Outcast – Second Contact se budete muset postavit mnoha hrozbám. Nejvíce vám budou zřejmě zatápět extrémně agresivní protivníci neustále usilující o váš život. Při podrobném zkoumání složení nepřátelských sil naleznete v jejich řadách dinosaurům podobná monstra, jedovaté pavouky, vychytralá létající stvoření a inteligentní humanoidy vyzbrojené moderními technologiemi. Přestože nabízené spektrum nevypadá na první pohled nějak zvlášť pestře, je škála oponentů dle mého názoru dostatečně rozsáhlá, jejich chování je však občas hodně podivné.

Na vytváření umělé inteligence nepřátel v Outcast – Second Contact se totiž zřejmě podílel člověk, který z duše nenáviděl zástupce mimozemských ras. Jak jinak si vysvětlit to, že z nich udělal cvičné cíle, jež vám bez většího rozmýšlení nabíhají do rány, přestože mají výhodnější pozici či defenzivněji laděnou výbavu. Abych tu jen tak neplácal, uvedu jasný příklad úplného selhání AI. Při jedné z výprav jsem dorazil k pevnosti, u jejíhož vstupu jsem zabil jednoho strážného. Během pár minut na jeho pozici zahynula celá posádka (deset až patnáct příslušníků cizího druhu), protože její členové jeden po druhém chodili na místo úmrtí svého kolegy a nechali se ostřelovat bez toho, aby se zmohli na výraznější odpor. Takto se počítačem ovládaní soupeři dle mého rozhodně chovat nemají.

Proti nepříliš inteligentním nepřátelům se budete bránit především za pomoci zbraní a různých technických vychytávek, které naleznete při průzkumu planety. V průběhu několika hodin vám v Outcast – Second Contact rukama projdou jednoduché pistole, futuristické smrtící hračky, pušky, miny, dynamity, iluze vytvářející nástroje, světlo odrážející štíty, zdraví zvyšující lékařské sady a k produkci určené suroviny. Vedle použitelných předmětů budete mít k dispozici také trysky. Žádné zázraky od nich však nečekejte, protože jsou spíše na okrasu, než na aktivní užívání jako v nedávno recenzovaném RPG Elex, kde hrály hodně podstatnou roli. Vývojáři z Appeal jejich upozaděním prakticky zabili potenciál, který nabízí.

Absence většího užití trysek se značně odráží na plynulosti soubojů. Střety jsou tu extrémně toporné. Autoři Outcast – Second Contact si s jejich zpracováním zřejmě nedali moc práce, takže tu máme podobně navržený systém jako v původní hře. Hlavní hrdina se zbraněmi ohání stejně obratně jako členové amerických pouličních gangů, kteří k násilí nemají daleko, ale jejich muška je nevalná. Abych byl upřímný, doufal jsem, že v tomto ohledu dojde k určitému posunu. Toho jsem se však nakonec nedočkal. Tak snad příště.

Outcast - Second Contact; souboj Outcast - Second Contact; souboj, řeka lávy

Technická stránka Outcast – Second Contact se moc nepovedla

Popravdě jsem si nikdy nemyslel, že by mě z paření her mohla bolet hlava. Tvůrci Outcast – Second Contact mi však ukázali, že lze vytvořit dílo, ze kterého vám už po několika minutách hraní nebude zrovna nejlépe. Prakticky jim pouze stačilo vložit do něj zastaralou kameru a my nyní máme díky jejich píli o zábavu postaráno. Největší problémy jsem měl zřejmě při šarvátkách a pohybu v nevelkých interiérech, kde si kamera v mých zádech dělala, co chtěla.

Outcast - Second Contact; Wallpaper: Cutter Slade, zasněžené hory

Na nedostupných místech často naleznete náboje, peníze či různé podpůrné předměty.

Problematická kamera bohužel není jediným nedostatkem Outcast – Second Contact. Kromě tohoto aspektu sráží znovuoživený projekt vývojářského studia Appeal také řada dalších technických prvků. Za zmínku v tomto ohledu rozhodně stojí nízká pohyblivost hlavního protagonisty (chodí, jako by měl mezi nohama plínu), nevýrazné cut-scény, podivně zpracované dialogové pasáže, bugy, zastaralé animace a původní audio, které tvůrci z neznámých důvodů nebyli schopni nahradit novými nahrávkami.

Zmínit je nutné také optimalizaci, o jejíž vyladěnosti by se dalo hodně diskutovat. Neříkám, že mi Outcast – Second Contact šlapal úplně zle, ideál to však opravdu nebyl. Pokud vezmu v potaz to, že můj stroj není žádná levná krabice (CPU: i7–4790K, GPU: GTX 970 4 GB, RAM: 16 GB), tak celek mohl jet rozhodně lépe. Osobně doufám, že vývojáři z Appeal v následujících dnech a týdnech dají své dílo do pořádku. Vlastníci slabších sestav s ním totiž kvůli propadům fps a nepřiměřenému zatížení procesoru moc spokojeni nejsou.

Outcast - Second Contact; jízda na dinosauru Outcast - Second Contact; souboj, dinosauři, vesničané

Vyplatí se do Outcast – Second Contact investovat?

Kdyby vývojáři z Appeal přišli se svým projektem před deseti či patnácti lety, zřejmě bych byl jakožto fanoušek jejich původní práce nadšen tím, co nabízí. Aktuálně je to však jen tuctová záležitost, která výrazně nevyčnívá nad většinu současných děl. Nad vodou ji drží především přijatelně napsaný příběh, životem kypící herní svět a příjemná grafika, která se tvůrcům skutečně povedla. K zemi Outcast – Second Contact naopak táhne problematická kamera, tupá AI, zastaralé animace, nevýrazné cut-scény, bugy, diskutabilní optimalizace a toporné souboje, jež do titulu vydaného v roce 2017 moc nepasují. Vzhledem k tomu, že se mělo jednat o úplný remake, bych čekal větší posun kupředu.

Outcast – Second Contact je určen především pro starší hráče, jejichž srdce jsou plná nostalgických vzpomínek na hry, do kterých investovali svůj čas a peníze před řadou let. Milovníci současných děl a mladší jedinci by se mu měli vyhnout pořádným obloukem, protože jim tento průměrný kousek kromě staromilského zážitku fakticky nemá co nabídnout. Outcast – Second Contact dorazilo na PC, PS4 a Xbox One 14. listopadu. Tato recenze byla napsána pro PC verzi.

Outcast - Second Contact; Wallpaper: mimozemšťané, portál

Obyčejní obyvatelé Outcast – Second Contact teleportační brány užívají jen minimálně, protože jsou všechny stráženy agresivními bojovníky.

HW nároky pro Outcast – Second Contact PC