V minulosti se společnosti Overkill Software sázka na kooperační FPS už dvakrát vyplatila, jejich série PayDay patří dodnes mezi jedny z nejhranějších děl na Steamu. Aktuálně se však od reálně laděné tématiky přesouvají do světa plného zombie. Jak se jim jejich novinka Overkill's The Walking Dead povedla, vám poví následující odstavce naší recenze.
• Žánr: kooperační FPS • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Overkill, Skybound • Vydavatel: 505 Games, Starbreeze • Platformy a Datum vydání: PC (8. listipadu 2018); PS4, Xbox One (8. února 2019) • Homepage: www.overkillsthewalkingdead.com • Čeština: Ne
• Recenze: 12. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Hned po vstupu do tohoto postapokalyptického světa Overkill's The Walking Dead si vyberete ze čtyř nabízených hrdinů svého protagonistu. V rámci týmu je jedno, kdo koho má, protože všechny lze mít v partě klidně několikrát. Poté, co si zvolíte svou postavu, se vrhnete do víru obrany tábora napadeného armádou umrlců. Jakmile tuto akci dokončíte, vrátíte se do zachráněné osady představující bod, ze kterého budete vyrážet na výpravy do města, za něž na vás čekají odměny v podobě potravin, výstroje a nástrojů na budování ležení.
Rozšiřováním ležení si budete otvírat nové mise, pracovní posty pro přeživší a tréninkové prostory. Ty poslouží především vašim hrdinům, jejichž evoluční stromy jsou propojeny s určitými částmi komplexu. Jak jsem již řekl na začátku, každá postava má určitý vývojový řetězec, takže pokud chcete zdokonalit třeba na taktiku zaměřeného Granta, budete si muset odměnami z misí zlepšovat především střelnici, na níž trénuje.
Overkill's The Walking Dead – cesta k radiové věži (vlastní gameplay)
Na vaší cestě aktuálně nabízenou dějovou linkou Overkill's The Walking Dead se budete muset postavit řadě překážek. Samotná náplň úkolů však není nějak zvlášť oslnivá.
Už Hitman nám v minulosti ukázal, že epizodické vydávání u AAA her je nesmyslem, který celek ve finále maximálně poškodí, protože si většina hráčů počká na to, až bude venku kompletní hra. Upřímně proto moc nechápu krok vývojářů. Ti se stejně jako autoři příběhů o legendárním zabijákovi s číslem 47 na týle rozhodli, že příběh Overkill's The Walking Dead naservírují případným zájemcům ve dvou desetidílných sezónách, z nichž je vám prozatím samozřejmě nabídnuta jen první část. Na druhou sérii dobrodružství se podle všeho můžeme těšit až v červnu. Abych řekl pravdu, tento přístup zrovna nevítám, protože jsem fanouškem celistvého obsahu, nikoliv osekaných děl, jejichž tvůrci následně poukazují na to, kolik „DLC“ přidají v následujících měsících zdarma.
Ovšem návrh většiny lokací se mi v Overkill's The Walking Dead neskutečně zamlouvá. Žádná z map vám dvakrát nenabídne zcela totožný zážitek, a to díky náhodnému generování některých herních aspektů. Jednou na své cestě narazíte na proudem poháněná vrata bez šťávy, jež je nutné nahodit za pomoci kanystru s palivem. Jindy vám zase tvůrci postaví do cesty bránu, jejíž aktivátor je nutné zprovoznit skrze ruční generátor. Počítat nemůžete ani s rozmístěním pastí, které se při novém načtení hry vždy přesouvají na pozice, kde doposud nebyly. Statické zůstávají snad jen úkolové lokace, jež prochází pouze minimální změnou zaměřenou většinou jen na detaily zahrnující třeba odlišné zámky na dveřích, či rozmístění protivníků, jejichž počet je jasně definován navolenou obtížností.
Obrázek 1: Váš základní tábor je nutné stabilně vylepšovat, protože jen tak si zpřístupníte uzamčené dovednosti, technologie a mise. Obrázek 2: Každý hrdina disponuje v Overkill's The Walking Dead unikátním vývojovým stromem a sekcí, kterou mají všechny postavy společnou. Osobně jsem však při hraní nezaznamenal, že by skladba skupiny ovlivnila průběh mise. Obrázek 3: Na svých výpravách budete nacházet přeživší, jež stejně jako v jiných hrách následně dovedete do tábora a budete vysílat na akce.
Snad každá z úrovní vám nabídne také již zmíněné úkolové body, k nimž se vždy dříve nebo později s vaší partou dostanete. Na místě se pak musíte vypořádat s nastalou situací zahrnující většinou partu nepřátelských přeživších nebo hordu nemrtvých monster, z jejichž dosahu je třeba zmizet dříve, než vás tito pomalu se šourající nakažení obklíčí a srazí k zemi. Samotný design rozsáhlejších náměstíček a efektivně propojených uliček vám umožňuje řešit tyto dějové pasáže dle vašeho vlastního uvážení. Protivníkům se můžete zcela vyhnout, pomaličku je odpravit zdálky, tiše z nich vymlátit duši či se s nimi prostě a jednoduše pustit do boje, jehož finální výsledek není nikdy zaručen. Zcela zásadní je dle mého interakce s městem.
Ve všech nabízených lokacích Overkill's The Walking Dead totiž naleznete alternativní způsoby, jak celou situaci vyřešit. Pokud před vás hra postaví ležení nepřátel, nenutí vás vyloženě k tomu, abyste je srovnali se zemí. V případě, že se problému budete chtít vyhnout, seberete svou partu, vypustíte na protivníky nemrtvé, které věznili v klecích, a následně se z bojiště po anglicku vytratíte do přilehlé budovy, protože se přeci nebudete plést mezi staré známé. Hodně velkou roli tu hrají dveře, jejichž zavřením často dočasně vyřešíte nejeden kulhavý problém. Nelze na ně však zcela spoléhat. Po určité době totiž padnou pod náporem monster, jež se pak opět začnou šířit po celém prostoru.
Obrázek 1: Na samém začátku budete muset bránit svou základnu před armádou krvelačných monster. Obrázek 2: Pokud ji uhájíte, stane se z ní útočiště, kam se budete s láskou vracet. Obrázek 3: Overkill's The Walking Dead vás bude stabilně vysílat na mise do mrtvolami zamořeného města. Každou akci půjde absolvovat na několik obtížností.
Při návštěvě hřbitova máte u vstupu vždy cedulku nabádající vás k tomu, abyste v průběhu svého setrvání nedělali přílišný hluk a nerušili odpočinek mrtvých. Ulice, v nichž se budete v Overkill's The Walking Dead procházet, jsou gigantickou zahradou smrti, takže v nich bude prakticky platit stejné pravidlo jako v prostorách, ve kterých setrvávají ostatky vašich zesnulých předků. Za rámus vás tu tím pádem nikdo nepochválí, jen skrze něj přilákáte pozornost doposud letargických umrlců snících o šíření nákazy, kteří začnou své plány velmi aktivně realizovat na vás a ostatních přeživších. Do okamžiku, než vzbudíte jejich pozornost zbytečně hlasitými kroky či jiným rachotem, je můžete snadno odpravit klasickým tichým útokem, s jehož pomocí zabijete své oběti bez zvukového projevu.
Obrázek 1: Zaparkovaná auta vás tu nejednou zachrání před hněvem hordy. Obrázek 2: Ne každý přeživší si v Overkill's The Walking Dead zaslouží vaše milosrdenství. Obrázek 3: Některé lokace mají skutečně hutnou atmosféru.
Cesta k cíli bude v Overkill's The Walking Dead nejednou zamořena umrlci víc, než je zdrávo, čímž vám bude zcela znemožněno odpravit nemrtvé prostřednictvím tichých kontaktních útoků. Namísto chladných zbraní budete muset v takových okamžicích do rukou vzít pušky a pistole s tlumičem, jež stejně jako armádní nůž užívaný na kontaktní vzdálenost eliminují protivníky, aniž by k vám přilákaly nežádanou pozornost. Vždy si však musíte dávat pozor na výdrž hluk redukující součástky, protože se po určitém počtu vypálených projektilů zcela opotřebuje a začne k sobě s každým dalším výstřelem lákat nekonečné zástupy těl. Po většinu času je kvůli této skutečnosti dobré operovat jen s palicemi, mačetami, klacky a jinými hračkami, s nimiž lze z neustále hladových monster vymlátit zbytky života.
Samotná hodnota hluku je na začátku akce samozřejmě na nule či velmi nízkém stupni. Celé město vyvolává v člověku dojem opuštěného místa, jež vám čas od času do cesty postaví hlouček těl, jež složíte během krátké chvíle. Pokud vás k tomu situace vyloženě nedonutí, je dobré jeho uličkami procházet pomalu a s jistou dávkou rozvahy, protože rámus nemusíte vyvolat jen střelbou. Hlasitý zvuk mohou vyrobit také nastražené pasti nebo zamčená auta, která začnou po násilném otevření intenzivně houkat, čímž se automaticky zvedne aktivita všech zombie. Nejvíce její úroveň stoupne při střetech s dosud nenakaženými obyvateli města, kteří vzali zákon do svých rukou. Většinou se neobtěžují s tlumiči, takže pokud je nezabijete dostatečně rychle, máte zaděláno na průšvih.
Obrázek 1: S touto obrazovkou jsme se při hraní Overkill's The Walking Dead setkávali překvapivě často. Obrázek 2: Zombie je třeba eliminovat potichu, jinak jich přilákáte více, než byste chtěli. Obrázek 3: Pokud budete dělat velký hluk, poženou se za vámi davy.
V momentu, kdy hodnota hluku v Overkill's The Walking Dead dosáhne kritické hranice, vrhne se do ulic doposud tichého města horda, jež má za cíl zlikvidovat vše živé, co se jí dostane do cesty. Všechny zombie, které se na mapě objeví v rámci této události, jsou agresivnější a rychlejší než jejich bratři, s nimiž se střetnete v počátečních fázích. Proměnou projde po příchodu zástupu těl také spektrum nepřátel, namísto klasických otrhaných umrlců se budete potkávat se speciálními typy monster. Vypořádat se budete muset třeba s nakaženými vojáky nasoukanými do těžké zbroje či s utopenci, jejichž těla jsou natolik nafouklá, že při kontaktu s přeživšími většinou explodují, čímž zdemolují nemalý prostor a dočasně vyřadí z boje všechny ve svém okolí.
Potíže jsem v průběhu hraní bohužel neměl jen s umělou inteligencí. Vypořádat jsem se nejednou musel také s problematickým připojením a tím, že jsou servery striktně vázány na jednotlivce. Ten, kdo se zpočátku napojí jako první, se automaticky stává adminem, takže v momentu, kdy hru opustí, je mapa u konce bez ohledu na to, zda jste jí dokončili či nikoliv. Nejednou se mi stalo, že sladkostmi nadopované dítě v návalu vzteku vyplo doposud zdárnou misi trvající půl hodiny jen proto, že si mu některý z členů skupiny dovolil něco říct. Snad tento nedostatek tvůrci časem nějakým způsobem vyřeší, protože tímto způsobem jen dlouhodobě hráče odradí od hraní.
Overkill's The Walking Dead – obrana báze (vlastní gameplay)
Čas od času budete muset v Overkill's The Walking Dead bránit svou základnu i proti lidem. Jak však můžete vidět v následujících záběrech, stačí zabít nosiče a je po problému.
Stejně tak by se měli řádně zaměřit na bugy, jichž je ve hře nepřeberné množství. Nepřátelé na vás často útočí skrze zdi, zombie se v podivných pohybových kreacích přesunují hmotnými předměty a nejednou se vám stane, že se zaseknete v místě, jež předtím vypadalo jako průchozí bod. Velkým vítězstvím popravdě není ani celková optimalizace a vizuál, na nějž jsem si stěžoval už v našich dojmech z hraní. Opět jsem se nejednou setkal s propady fps a nepěkným grafickým kabátcem. Stejně jako v případě serverů doufám v určité vyladění, před nímž byste si Overkill's The Walking Dead rozhodně neměli kupovat.
Ve finále této recenze musím uznat, že se tvůrci v minulých týdnech skutečně snažili Overkill's The Walking Dead vyladit. Hodně věcí se před samotným vydáním změnilo či bylo výrazně upraveno, celkově však necítím, že bych nakonec dostal do rukou stoprocentní produkt jejich práce. Největší slabinou tohoto dílka je dosti nehotová technická stránka, která spolu s tupou umělou inteligencí a servery navázanými přímo na hráče komplet značně sráží. Těm, kteří jsou schopni zmíněné nedostatky překousnout, nabídne tento titul propracované úrovně, klasický vývoj postav, interakci přístupný svět, vysokou náročnost a vcelku zajímavou hratelnost, jež člověku nabídne poměrně osobitý zážitek.
Overkill's The Walking Dead má před sebou ještě dlouhou cestu...
Overkill's The Walking Dead má dle mého i přes zmíněné nedostatky hodně velký potenciál do budoucna, hlavní je, aby se o něj vývojáři z Overkill Software stabilně starali. Pokud se mu budou autoři dostatečně věnovat, rozhodně to bude dílko, k němuž se hráči budou rádi vracet. Hodně bude samozřejmě záležet na tom, jak se tvůrcům povede design letní sezóny, celkové doladění umělé inteligence, serverů a technické stránky. Aktuálně bych jeho koupi doporučil jen skalním fanouškům kooperačních zombie FPS, slavného seriálu a komiksů, kteří jsou schopni leccos zkousnout. Ostatní by od něj měli dát minimálně do jeho plného vyladění ruce pryč.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-660 3.33GHz / AMD FX-4100 | Intel Core i7-2600K 4-Core 3.40GHz / AMD Ryzen R5 1400 |
Grafická karta | Nvidia GeForce GTX 960 / Radeon RX 460 | NVidia GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
HDD | 60 GB | 60 GB |
• Novinka: 1. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Když někomu dáte práva na užívání vámi vytvořené značky, většinou si velmi pečlivě hlídáte aktivity studia, jemuž jste umožnili něco z vašeho vesmíru vytvořit. Robert Kirkman v minulosti zapůjčil svůj The Walking Dead řadě studií, která mu nikdy nedělala moc velkou čest. Nejvíce se zřejmě povedlo prorazit společnosti Telltale Games s adventurou plnou oživlých mrtvol, ostatním tvůrcům se nikdy nepodařilo dosáhnout podobného úspěchu. A to bohužel platí i pro kooperační FPS Overkill’s The Walking Dead, do níž jsme po jejím oznámení vkládali nemalé naděje.
I přes určitý potenciál, který Overkill’s The Walking Dead prezentovalo světu v betě, se mu nakonec nepovedlo kvůli technickým nedostatkům prorazit.
Hlavním problémem Overkill’s The Walking Dead byla nedodělanost, kvůli níž dílo sklidilo ihned po vydání řadu kritických reakcí, v nichž hráči i novináři odrazovali případné zájemce od nákupu. Vývojáři ze Starbreeze samozřejmě slibovali brzkou nápravu. Celkově věnovali opravám několik měsíců, během kterých se jim povedlo hru trošku nakopnout. V momentu, kdy to už vypadalo, že by se mohli trošku vzpamatovat, zakročila společnost Skybound Entertainment, v jejímž čele stojí právě zmíněný tvůrce The Walking Dead Robert Kirkman, který se už dále nemohl dívat na to, jak je špiněna jeho značka.
Práce na Overkill’s The Walking Dead jsou tím pádem u konce. Hráči na konzolích už déle nemusí čekat na verzi pro Xbox One, stejně tak hra nedorazí ani na PS4. Nejvíce na Kirkmanův krok doplatí hráči na PC, kteří už do kousku od Starbreeze vrazili své finance. Odebrání licence totiž dopadne i na ně, kvůli čemuž přijdou s vysokou pravděpodobností o druhou sezonu a aktualizace, jež doposud neustále zlepšovaly celkový stav Overkill’s The Walking Dead. Za sebe musím říct, že tento tah kvůli nízkým prodejům chápu, je však škoda, že Robert vývojářům nedal ještě trošku času, možná by se ze dna nakonec přeci jen dostali.
• Zdroje: Eurogamer.net
• Novinka: 8. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Přestože jsme se měli druhé sezóny OVERKILL’s The Walking Dead dočkat až okolo prázdnin, vývojáři ze Starbreeze nám ji servírují už v těchto týdnech. Chvíli po vypuštění první epizody tu tvůrci mají druhý díl s názvem On The Run. Vydat se v jeho rámci budete moci na tři nové expedice, po jejichž absolvování se vám otevřou nové výzvy a příběhové předměty odkrývající osudy přeživších postav.
Z nadějně vypadající FPS OVERKILL’s The Walking Dead se nakonec stal projekt připomínající spíše nemrtvého než dílo s dlouhou životností, které zpočátku tvůrci slibovali.
Nejnovější epizoda do OVERKILL’s The Walking Dead nedorazila sama, spolu s ní byla do celku přidána řada záplat a úprav. Od základu byla podle Starbreeze překopána třeba umělá inteligence přeživších nepřátel, kteří se dle jejich slov budou chovat více jako normální lidé. Určitým vývojem prošly také zombie, jejichž pohyb je nyní o něco uvěřitelnější než v minulosti. Rozšířena byla dokonce i jejich škála, takže se před vámi už nadále nebudou objevovat jen dva známé obličeje. Celkově jde vidět, že se tvůrci na své hře snaží pracovat. Otázkou je, zda už není příliš pozdě.
Dle mého názoru je pro pomaličku krachující Starbreeze teď hodně důležité, aby dokončil celou druhou sezónu OVERKILL’s The Walking Dead, protože jen tak se vyhne budoucím žalobám od nespokojených hráčů, jimž dodal jen poloviční hru. Pokud se vývojářům nepovede dodělat celek do léta nebo do momentu, než jejich společnost zcela padne, čekají je ještě slušné problémy. Za sebe tvůrcům této zombie FPS moc nevěřím. Snad jejich aktuální peripetie neovlivní práci Double Fine Productions, které má na svědomí nadějně vypadající Psychonauts 2, za nímž Starbreeze stojí jakožto vydavatel.
Upřímně doufáme v to, že Psychonauts 2 dopadnou lépe než OVERKILL’s The Walking Dead.
• Novinka: 4. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Ne vždy se vývojářům daří. Někdy se na určité projekty upnou natolik, že do nich ve finále investují více času a prostředků, než by chtěli. Do Overkill’s The Walking Dead dalo Starbreeze i přes jeho citelné nedostatky zřejmě maximum, protože jeho neúspěch se velmi negativně odrazil na dlouhodobé životnosti společnosti, která se nyní snaží vyhnout bankrotu, jenž není na herní scéně ničím výjimečným.
Hry zastupující legendární sérii The Walking Dead jsou zřejmě prokleté, protože na jejich výrobu po řadě jiných dojelo i slavné studio Starbreeze.
S hodně nemilou situací se tvůrci Overkill’s The Walking Dead snaží vypořádat mnoho způsoby. Vedle propouštění, které už proběhlo, se nyní pokouší nalákat nové hráče ke svému dílu. Čím? Skrze misi z druhé sezóny, jež nese název No Sanctuary, rozšiřující tento kousek o novou mapu, čerstvou herní postavu, výzvy a samozřejmě o příběhové předměty. Celek je mimo tento prvek obohacen o upravenou umělou inteligenci a řadu záplat, napravujících jeho kompletní stav. Snad se vývojářům povede přežít a Overkill’s The Walking Dead opravit natolik, že si s jeho pomocí udrží nezávislost, o niž už mnoho nezávislých týmů přišlo.
• Novinka: 14. 6. 2018 • Autor: Jakub Němec
U tvůrců silně kooperativní akce PayDay se dá důraz na spolupráci předpokládat, a proto nás nijak nepřekvapilo, že i nejnovější ukázka se zaměřila na boj v týmu. Vypravěč dává jasně najevo, že ve světě Walking Dead nejste sami nic než potenciální chodec, i když jste dříve byli váženými občany americké společnosti. Musíte se dát dohromady s lidmi, kterým důvěřujete, doplňujete se s nimi a budete si navzájem krýt záda. V ukázce je několik situací, v nichž hráče zachrání od kousance jen zásah druha ve zbrani. Uvidíme, jestli bude titul OVERKILL’s The Walking Dead v singleplayeru vůbec hratelný, nebo půjde o nepřekonatelnou výzvu.
Kvarteto přeživších z OVERKILL’s The Walking Dead se chystá do akce.
Trailer také zdůrazňuje nutnost před každým útokem dobře vyhodnotit situaci a postupovat takticky. Není třeba uchylovat se vždy k otevřenému střetu, protože tvůrci počítají s vaší chytrostí. Co takhle odpálit barel s benzínem, tiše eliminovat soupeře po jednom nebo vypustit hladové bezmozky, kteří udělají špinavou práci za vás? Střety s lidskými skupinami mohou být mnohdy napínavější než likvidování hord nemrtvých. Hodně bude záležet na aplikované umělé inteligenci u nepřátelsky laděných pocestných, o níž jsme si zatím obrázek úplně udělat nemohli. Zveřejněné materiály jasně naznačují, že vaše skupina bude ve většině případů v početní nevýhodě, což budete muset operativně řešit.
Více detailů ze špinavého světa Živých mrtvých určitě odhalíme během letních měsíců, kdy se bude stupňovat reklamní kampaň před vydáním 8. listopadu na PC, PS4 a Xbox One.• Novinka: 8. 6. 2018 • Autor: Jakub Němec
Po třech videích, v nichž se nám postupně představil zuřivý architekt Aiden, zoufalá sestřička Maya a ironický děda Grant, se na řadu dostává poslední z čtyřlístku hratelných postav. O Heather nevíme nic bližšího z její minulosti (snad jen že byla matkou, protože z jejího batohu vypadne dětská kresba), ale z právě vypuštěného traileru zjistíte, že zrzavou bojovnici není radno podcenit. Během „nákupu“ ve zdemolovaném obchodě ji konfrontuje skupina lidských přeživších, a ač stojí Heather proti přesile, rozhodně se nevzdává. Po lítém střetu o holý život sice nová hrdinka zůstane v krvi ležet na podlaze, ale plenitelé udělali zásadní chybu.
Heather z OVERKILL’s The Walking Dead se totiž nikdy nevzdává. Bezcitně předhodí hrubiány hladovému davu nemrtvých chodců a stoicky odejde bez otočení pryč. Jsme zvědaví, s jakými vlastnostmi tento charakter vyrukuje, ale umíme si představit, že hlavní roli bude hrát urputnost a vynalézavost. Druhým pozitivním faktem zjištěným z uvolněného traileru je přítomnost jiných lidských skupin, s nimiž budeme podle všeho kooperovat nebo bojovat o život. Jestli se vývojářům podaří udržet atmosféru fenoménu Walking Dead, máme se na podzim nač těšit.
Během své poutě můžete narazit na opevněná sídla přeživších, kteří mohou být záludnější než pochodující mrtvoly.
• Novinka: 22. 5. 2018 • Autor: Jakub Němec
Autoři proslavení loupežnou sérií Payday si zcela jistě uvědomují, jak velký potenciál má svět vytvořený Robertem Kirkmanem. Mimo hladovějících chodců totiž v sérii The Walking Dead (a všech jejich odnožích) najdeme lidské hrdiny mající své vlastní motivace. Některým charakterům fandíte, jiné zatracujete, ale pořád chápete důvody jejich rozhodnutí. A právě na tuto strunu chce hrát také studio OVERKILL. Sice ještě neznáme bližší příběhové pozadí nadcházejícího titulu, ale víme, že se ulicemi postapokalyptického Washingtonu budeme prohánět s kvartetem unikátních přeživších s vlastními pohnutými osudy.
Kvarteto hrdinů by se mělo potulovat v okolí Washingtonu.
Typickým prvkem pro The Walkind Dead je mimo práce pro skupinu také slušná míra sobectví. Proto nepřekvapí, že vedle společného zájmu bude mít každý hrdina vlastní cíle, kterých se bude chtít snažit dosáhnout. Autoři slibují větší zaměření na osobní rozvoj s řadou scénáristických kliček, jež se ovšem nebudou rozvíjet pomocí sekvencí, protože důraz bude kladen na sledování rozhovorů a interakce mezi čtveřicí dobrodruhů navzájem i s okolím. Jsme docela zvědaví, jestli se tento aspekt dokáže implementovat do hotové hry, nebo jde pouze o marketingová hesla.
Obrázek 1: Mokřady Louisiany mají zvláštní, mrtvolné kouzlo. Obrázek 2: Perfektní situace. Počkat, až lovci zahájí palbu a postarat se o ně! Obrázek 3: Ulice v OVERKILL’s The Walking Dead vypadají zdánlivě opuštěně, ale stačí hlasitější zvuk a hned bude okolo dost neživo.
Tvůrci se studia OVERKILL nám dávkují videa se šťavnatými informacemi postupně, aby šponovali naši zvědavost do nebeských výšin. Nyní již známe tři bojovníky z plánovaného kvarteta přeživších. Jako první se představil architekt Aiden, poznamenaný stresem z hektické doby. Po propuknutí apokalypsy se chopil baseballové pálky obité hřeby a konečně našel způsob, jak dát průchod svému vzteku. Na základě videa se domníváme, že Aiden bude v The Walking Dead zastávat roli silného bijce mávajícího kontaktními zbraněmi, zatímco ostatní budou postupovat ze zálohy.
Po jeho boku bude stát zdravotní sestřička Maya, která se na začátku zombie nákazy musela probít z nemocnice plné nakažených. Uvidíme, jak se její traumata projeví do ústředního příběhu. O jejím přínosu pro družinu můžeme pouze spekulovat, ale protože je na straně živých, své kvality zcela jistě musela nejednou prokázat. Vzhledem k dřívějšímu zaměstnání můžeme předpokládat pozici zdravotnice, ale určitě bude vybavena i bojovou specializací.
Posledním z odtajněného trojlístku je hodně ironicky působící stařík Grant. Vykazuje vášeň pro diskuze s rozkládajícími se řidiči, čímž si krátí pouť za svou vnučkou. Jeho zaměření bude zřejmě spočívat v ovládání palných zbraní, protože jich u sebe má víc než dost. Především ostřelování z dálky by mohlo patřit k jeho specialitám. Čtvrtá postava je prozatím zahalena rouškou tajemství. Díky fotografiím ovšem víme, že se jedná o modrookou zrzku. Snad se s ní brzy blíže seznámíme.
O grafickém stavu OVERKILL’s The Walking Dead v této chvíli nic nevíme, doufejme proto, že budou vývojáři a vydavatel více sdílní na červnové E3. Na základě velmi pěkných filmečků o charakterech nejspíš můžeme věřit ve stejně pečlivou práci v samotné hře, v níž budeme likvidovat zástupy tlejících chodců. Vaše setkání s hladovci by mělo nastat v druhé polovině roku 2018, pravděpodobně na podzim.
• Dojmy z hraní: 15. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Minimálně podle toho, co jsem měl možnost vidět v předchozích hodinách, se příběh Overkill's The Walking Dead bude točit okolo osudů skupinky přeživších, která si trošku naivně myslela, že ve světě stiženém katastrofou se lidstvo sjednotí a potáhne za jeden provaz. Překvapivě se tak nestalo a namísto kooperace se kvůli cizí hrabivosti dočkala invaze gigantické hordy, jenž byla k jejich kempu přivedena partou zloduchů bažících po výstroji a zásobách.
OVERKILL’s The Walking Dead – první výstřel (vlastní gameplay)
Bránění základny je v Overkill's The Walking Dead dosti úmorné, snad bude tento koncept ještě upraven.
Hned po skočení krátkého, příběh prezentujícího videa jsem se ocitl v malé uličce se třemi primárními přístupovými body, které bylo nutné zabezpečit. Jakožto začátečníkovi mi bylo dáno jen velmi mizerné množství prostředků, s nimiž jsem mohl zbytku party pomoci, i tak jsem však udělal vše proto, abychom byli schopni náporu nemrtvých čelit co nejlépe. Před vchody jsem umístil ostnatý drát a následně se přesunul na vyvýšenou pozici, z níž jsem měl dobrý přehled nad celou situací na bojišti. Během krátké chvíle jsem zjistil, že odstřelovací puška není pro tuto úroveň ideální zbraní. Vstupy bylo totiž nutné vždy opravit, aby skupina přečkala další vlnu, takže jsem si své hlavní smrtící zbraně moc neužil. Pistole a cepín, jimiž jsem byl vyzbrojen, naopak prošly pořádnou zatěžkávací zkouškou.
Abych řekl pravdu, první lokace mě zrovna dvakrát nenadchla. Citelně lépe byla dle mého názoru navržena druhá mapa, ve které jsem se spolu se zbytkem skupiny vydal k sídlu dobráků, kteří zapříčinili situaci, již jsme museli s ostatními přeživšími hned na začátku řešit. Namísto uzavřeného koridoru byla přede mě postavena relativně rozsáhlá část města, kterou jsem mohl se svou partou projít dle svého uvážení, za což tvůrce chválím, protože jen málokterá kooperace vám dá skutečnou možnost volby. Nahlédnout jsem mohl do městských bytů, na opuštěné zahrádky či do slepých uliček, jejichž opuštění mi dalo občas pořádně zabrat. Nejednou v nich totiž byly nastraženy pasti lákající po okolí se poflakující monstra velmi citlivá na hlasitější zvuky.
Obrázek 1: Každý z hlavních hrdinů Overkill's The Walking Dead má svůj osobitý příběh a spektrum dovedností. Obrázek 2: Na samém začátku kampaně budete mít pod kontrolou jen jednu ulici. Obrázek 3: Brány je ve startovní misi nutné neustále opravovat, pokud všechny padnou, máte to spočítané.
S pastmi se v Overkill's The Walking Dead lze vypořádat třemi způsoby. Můžete je obejít, aktivovat nebo zničit, pokud máte po ruce správné vybavení sloužící k jejich deaktivaci. Ulice města jsou plné předmětů, se kterými je možné vyřešit nejeden problém. Zásadní je pořádně prozkoumávat opuštěná zákoutí, zamořené byty a smrtí páchnoucí skleníky, v jejichž útrobách naleznete třeba kleště na železo, paklíče či řadu dalších užitečných pomůcek. Hledat v nich budete též náboje do vašich zbraní a zásoby, které si po skončení akce odnesete do své základny, o jejímž fungování vám řekneme více až v recenzi.
Prim při průzkumu města bude hrát vždy úroveň hluku. Zpočátku budou zombie na vaši přítomnost reagovat jen velmi letargicky. Pokud vás spatří, pokusí se vás kousnout nebo jinak zranit, většinou si vás však nebudou vůbec všímat. Když však začnete v ulicích vyvolávat zbytečné šarvátky či dokonce střílet ze zbraně bez tlumiče, situace se začne pomaličku měnit ve váš neprospěch. V nejhorším případě střelba přivolá hordu, jejímuž náporu není schopna odolat ani po zuby ozbrojená skupina na dobře bráněné pozici, natož pak vy v terénu, který pořádně ani neznáte. Osobně jsem byl velkým důrazem na tichý postup překvapen, čekal jsem totiž, že se bude jednat o klasickou řež, která vás bude vyloženě nutit k heroickým činům a hlasitým akcím.
Obrázek 1: Když se dostanete na vyvíšenou pozici, velmi rychle se kolem vás shromáždí zástup nemrtvých. Obrázek 2: Většina přeživších bude představovat problém. Obrázek 3: Někteří z nich si však v Overkill's The Walking Dead zaslouží vaši pomoc.
Beta Overkill's The Walking Dead si mě nezískala jen důrazem na tichost. Určitou roli při vytváření mého názoru sehrálo také relativně slušné spektrum nepřátel, kterým jsem musel se svou skupinou v uličkách města čelit. Do cesty se nám postavily různé variace těžkopádných nemrtvých, v odolnosti srovnatelných s kultovním alienem z Alien vs Predátor. Zabít je tím pádem můžete jen tak, že jim zničíte mozek nebo zcela oddělíte hlavu od zbytku pomalu se rozpadajícího těla. Armáda umrlců bude kromě klasických chodců disponovat také do zbroje navlečenými nakaženými a explodujícími boomery, které zná jistě každý správný fanoušek Left 4 Dead.
Nemrtvé armádě vzdorují vedle vaší party také další skupinky přeživších, které ovládá stejná AI jako hordu, což se hodně projevuje na jejich jednání, jež je často značně zmatené. Když kupříkladu eliminujete protivníka, vedle něj stojící voják si skonu svého kamaráda začne všímat až poté, co sám okusí projektil z vaší zbraně. Aby nebyly počítačem kontrolované jednotky příliš znevýhodněny, dostaly od tvůrců do hlaviček zaměřovací systém, s jehož pomocí jsou vás schopné zasáhnout i skrze zdi a jiné neprůstřelné překážky. Upřímně doufám, že tento prvek dají hoši a děvčata z Overkill Software v následujících týdnech do pořádku.
Obrázek 1: Stejně jako vy budou i ostatní přeživší kontrolovat dobře opevněné základny. Obrázek 2: Základní verze zombie vás chytnou, jen když se budete hodně šourat. Obrázek 3: Náboje jsou v Overkill's The Walking Dead stabilním problémem.
Ve většině FPS se po eliminaci protivníků rychle vrháte k jejich tělům, abyste vyměnili svou starou výstroj za vybavení, kterým disponují vaši nepřátelé. V Overkill's The Walking Dead se můžete na efektivnější zbraně padlých jen smutně koukat. Hra vás totiž za jejich zabití odmění jen zanedbatelnou hrstkou nábojů, jež budete po čase kvůli stabilnímu nedostatku munice do primární zbraně s jásotem vítat. Nové smrtící nástroje získáte spolu s vylepšeními jen plněním misí na různé obtížnosti. Samotné spektrum předmětů určených k eliminaci protivníků je v betě chudší, finální verze však jistě přinese rozsáhlejší paletu, v níž si budeme moci vybrat hračku dle našeho gusta.
Vzhledem k tomu, že Overkill's The Walking Dead vychází už za měsíc, nemohu v našich dojmech z hraní nezmínit to, v jakém stavu je hra nyní. Komplet trpí dosti nevyladěnou optimalizaci, nejednou jsem se při hraní setkal s výraznějšími propady snímků, přestože celek nevypadá nikterak převratně. Bojovat jsem byl nucen také s bugy, lagy, nepřáteli střílejícími skrze zdi a teleportujícími se umrlci, jejichž magické schopnosti často předznamenaly konec naší party, která jimi byla během chvíle zcela obklíčena.
OVERKILL’s The Walking Dead – peklo nebo hluboká voda (vlastní gameplay)
Výpravy do města mají v Overkill's The Walking Dead své kouzlo, rozhodně se těším na představení dalších částí.
Vrásky na čele mi popravdě dělá vedle bugů a snadno opravitelných technických nedostatků také vybalancování jednotlivých obtížností. Celek mi přijde možná až příliš náročný. Pokud nenarazíte na rozumně smýšlející partu, fakticky se na normálním stupni náročnosti nedostanete ani skrz první úroveň, což považuji trošku za problém. Do vydání Overkill Software snad obohatí Overkill's The Walking Dead minimálně o jeden stupeň, či upraví statistiky tak, aby si jejich hru užili i hráči samotáři a nováčci, jež by mohla přílišná výzva od hraní tohoto dílka odradit hned na samém začátku.
Nejnovější projekt Overkill Software nepatřil krátce po oznámení mezi hry, které bych měl potřebu stabilně sledovat. Za můj nezájem možná mohlo především to, že autoři své dílo neprezentovali jako něco, oč by se měl hráč toužící po kvalitních titulech zajímat. Aktuálně probíhající beta mi však jejich výtvor ukázala ve zcela nových barvách, v nichž nevypadá až tak zle. Minimálně současnou verzi Overkill's The Walking Dead lze označit za kvalitně navrženou FPS kooperaci, hrající hodně na spolupráci jednotlivých členů skupiny, bez níž se vám ve světě plném permanentně hladových nemrtvých moc dlouho přežít nepovede. Prakticky se jedná o střílečku kombinující efektivně Left 4 Dead a PayDay 2. Pokud se tvůrcům povede pořádně ji do vydání vyladit, máme se nač těšit.
Tyto dojmy z hraní byly napsány pro PC verzi.
• Preview: 8. 8. 2018 • Autor: Jakub Němec
Kdo si myslel, že studio OVERKILL přijde s ryze novými principy ve svém nejnovějším titulu OVERKILL’s The Walking Dead, tak se šeredně spletl. Proč by si jinak tvůrci dávali své jméno přímo do názvu jejich nejnovějšího projektu. Pokud jste tedy měli tu čest s kteroukoliv kooperativní akcí ze série PayDay, budete mít mnohem snazší aklimatizaci než nováčci v žánru. Tvůrci opět kladou obrovský důraz na kooperaci, což ovšem neznamená, že byste si hru nezahráli sami. Jen to budete mít těžší a to o dost. Vypořádat se se zástupy nemrtvých a skupinkami přeživších totiž podle všeho nebude žádný med.
Krom toho, že se budete muset mnohem častěji otáčet, abyste zkontrolovali, jestli se vám někdo neplíží za zády, bude váš postup úrovněmi o dost opatrnější. Proti neživé přesile hrnoucí se z každého koutu lokace zkrátka nebudete mít sílu bojovat a mnohem častěji zvolíte útěk nebo nějaký trik, kterým odlákáte nemyslící šouravou masu. Pro řešení „na férovku“ totiž nemáte prostředky – nábojů bude konstantní nedostatek a užití chladných zbraní, jimiž můžete přetáhnout bezmozky po lebeční schránce, bude limitováno výdrží zvoleného charakteru. Párkrát švihnete, srazíte několik hladových jedinců k zemi, ale pařáty ostatních v zástupu si vás lačně stáhnou k zemi.
Ještě větší problém než tupý nemyslící dav představují v OVERKILL’s The Walking Dead více či méně agresivní skupiny lidí. Většinou se nebudou moci nebo ani chtít hrnout do vzájemné spolupráce a raději sáhnou po jistotě palných zbraní. Organizované bojové čety budou mít neustálou snahu krýt se za vším možným, zahnat vás do kouta nebo obklíčit, což solo nemáte šanci kloudně vyřešit. Samozřejmě můžete zvolit kradmý postup osamělého vlka likvidujícího zatoulané hlídky pěkně potichu mimo zraky ostatních, ale to bude určitě dost náročné. Mnohem více se vyplatí využít úskoků, z nichž nám byl v gameplayi představen například ten, kdy do týla ozbrojených protivníků vypustíte dříve zamknuté nemrtvé. V zasetém chaosu se vám bude pracovat přece jen příjemněji.
Architekt Aiden byl první odhalenou postavou OVERKILL’s The Walking Dead. Jeho přednosti tkví především ve velké výdrži při boji na blízko.
Jak dobře víme, svět The Walking Dead není moc nakloněn solitérům (pokud se nejmenujete Michonne), takže banda přátel bude mít v městské divočině mnohem větší šance na přežití. Nejde jen o taktickou souhru během postupu lokacemi, během níž si můžete označovat nepřátele, synchronizovaně je likvidovat a společně pálit do zástupů chodících mrtvých. Pokud jste zavaleni hladovými krky, může je setřást, popř. se oživit. Jak vidno, na šíření nákazy se v OVERKILL’s The Walking Dead moc nehledí. Sem tam nějaký utržený kousanec v pohodě rozchodíte a poklidně pokračujete v misi dále. Pokud padnete úplně, po krátkém odpočtu se respawnujete u svého těla a zapojíte se zpět do akce.
Obrázek 1: V OVERKILL’s The Walking Dead se často budete potýkat s obrovskou přesilou, před níž musíte prchnout. Obrázek 2: Souboje tělo na tělo nabývají na intenzitě v zamořených uzavřených prostorách.
V minulých novinkách jsme se rozepisovali o jednotlivých postavách, jež postupně tvůrci představovali v rámci CGI filmečků. V dalších materiálech se naznačovaly jejich speciální vlastnosti a nyní vypuštěné gameplaye tuto informaci potvrdily. Výběr charakteru tak nebude pouze kosmetického rázu, ale musí se přizpůsobit zvolené taktice. Architekt Aiden pravděpodobně splní náš odhad v podobě silného bijce v kontaktních soubojích, zatímco Grant se zaměří na přesnou střelbu. Sestřička Maya bude zběhlejší v uzdravování kolegů a záhadná Heather se nejspíš zaměří na likvidování pastí a páčení (v podstatě role scouta). Část schopností zřejmě bude unikátní s vlastním vývojovým stromem, ale některé dovednosti budou přístupné všem.
Hráči, kteří se budou chtít pustit do příběhové kampaně, která bude zřejmě rozkouskovaná na samostatné mise, tak budou muset popřemýšlet, jaká chemie týmu bude pro přežívání ve Washingtonu nejlepší. Z gameplayů plyne, že skupiny v OVERKILL’s The Walking Dead budou moci obsahovat i několik stejných charakterů. Ve své podstatě by to neměl být problém, protože hráči mají kromě plnění misí prožívat vlastní příběhy, které se budou odvíjet na základě zvolené postavy. Teprve v budoucnu uvidíme, jak vše bude fungovat v praxi, protože o příběhovém módu jsme se zatím moc nedozvěděli.
Souboje z blízka budou kvůli nedostatku nábojů v OVERKILL’s The Walking Dead vaším denním chlebem.
S určitostí však můžeme říci, že dějový obsah v titulu od studia OVERKILL bude. Ve videu na začátku článku sledujeme skupinu vyslanou k soupeřícímu klanu do George Townu pro vodní filtry. Hrdinové se musí probít zamořenými oblastmi, prohledávat domy kvůli zásobám (v OVERKILL’s The Walking Dead je přítomná základní výroba předmětů – šperháků nebo nůžek na plot) a prostřílet se přes několik hlídaných perimetrů. V některých částech je třeba vyřešit technické problémy – nahodit elektřinu či zvednout plot, což se dá vyřešit zkoumáním okolí a nalezením vhodných součástek. Během celé akce, která byla ve videu zakončena zběsilým úprkem k záchrannému vozidlu, vás motivuje hlas ve vysílačce patřící zřejmě veliteli vašeho domovského tábora.
Uvidíme, jakým způsobem si designéři úrovní a scénáristé poradí s náplní příběhové kampaně, aby nedošlo k obávanému stereotypu. Právě ten můžeme očekávat od druhého oznámeného módu tzv. hordy, v němž budete odolávat vlnám nemrtvých a likvidovat je rozličnými zbraněmi a pastmi. Hlavním úkolem bude dle všeho zabezpečení prostoru, případně vedlejší cíle, jež bude tvořit záchrana uprchlíků a podobné eskapády. Očekáváme několik úrovní obtížnosti, které prověří nejen vaše schopnosti, ale především týmovou souhru.
Každá vteřinka ztracená během nabíjení může znamenat vaši smrt.
Několik závěrečných slov našeho preview bude patřit audiovizuální stránce titulu OVERKILL’s The Walking Dead. Určitě se nedočkáte nadstandardního stavu ubisoftího The Division 2 představeného na E3 2018, ale ani tak nebudete zklamaní. Tvůrci velmi slušně podali postapokalyptickou situaci v hlavním městě USA, které si ale během adrenalinové akce stejně moc všímat nebudete. Ulice Washingtonu začínají zarůstat zelení, zatímco interiéry domů podléhají pomalému rozkladu. Všude se plouží dostatečně nechutní a zetlelí nemrtví, kteří při bližším kontaktu naženou hrůzu. Lidští společníci i protivníci by možná zasloužili trošku vyspravit, ale gameplaye pocházely prozatím z uzavřené bety, takže by se situace mohla zlepšit.
Velmi nás těší přehledné rozložení HUDu, z něhož je na první pohled jasné, jak jste na tom se zdravím, náboji či speciálními schopnostmi nebo jak velký hluk vytváříte svou činností a pohybem. Velmi podařený prvek přejatý ze série PayDay je panel zobrazující stav vašich spolubojovníků nápomocný v klíčových rozhodnutích. Ocenit musíme také povedené označování objektů a cílů, jež podporují kooperativní hraní. Spolupráce je ještě více podpořena krátkými nadabovanými povely, díky nimž víte, co je potřeba udělat, nebo které vás upozorní na hrozící nebezpečí.
V OVERKILL’s The Walking Dead se krví ani dalšími gore efekty nešetří.
První velký nášup informací po E3 2018 nás docela potěšil. Ambiciózní kooperativní akce OVERKILL’s The Walking Dead potvrdila naše předpoklady, které tušily osobité zpracování slavného komiksového a seriálového univerza. V kůži unikátních hrdinů budete postaveni před hordy nemrtvých a skupinky přeživších bojujících o život v padlém světě podobně jako vy. Hutná atmosféra z nejnovějšího počinu studia OVERKILL přímo prýští – můžeme se tedy pomalu začít těšit na listopad, na který je naplánováno vydání.
Pokud máte rádi univerzum The Walking Dead, ale adventurní pojetí z dílen Telltale vám příliš nevoní, mohl by pro vás titul od studia OVERKILL představovat zajímavou akční alternativu.