Pořádně výkonné operační paměti tvoří neopomenutelnou část každého herního stroje. A jak letí čas, letí vzhůru dosahované rychlosti paměťových kitů DDR4. A co víc, v poslední době jejich pořizovací cena nabírá naopak druhý směr a výkonný kit lze koupit za pár korun. V dnešní recenzi se podíváme na Viper 4 od Patriotu s takty 4000 a 4400 MHz. Porovnáme rozdíly výkonu na defaultu a po ručním, důkladném odladění, které je potřeba k tomu, abychom z AMD Ryzen 9 3900X vymáčkli i tu poslední kapku výkonu.
XMP nebo manuální OC
U AMD Ryzen záleží na frekvenci a časování více než kde jinde. Slušný XMP profil s decentně utaženým časováním je naprosté minimum, ale pokud má procesor podávat maximální výkon a naplno krmit grafickou kartu, je potřeba jít dál a pohrát si se sekundárním, terciárním a vedlejším nastavením paměti.
V následující tabulce si porovnáme vhodné paměťové DDR4 kity Viper 4 Blackout Series od Patriotu pro AMD Ryzen:
Model | 3600 CL17 | 3600 CL18 | 4000 CL 19 | 4133 CL 18 | 4266 CL 18 | 4400 CL 18 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kapacita | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB |
XMP frekvence | 3 600 MHz | 3 600 MHz | 4 000 MHz | 4 133 MHz | 4 266 MHz | 4 400 MHz |
XMP časování | 17-19-19-39 | 18-22-22-42 | 19-21-21-41 | 18-22-22-42 | 18-26-26-46 | 18-26-26-46 |
Napětí | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,4 V | 1,45 V | 1,5 V |
Cena | 1 899 Kč | 1 859 Kč | 3 199 Kč | 3 290 Kč | 3 490 Kč | 3 690 Kč |
*Ceny platné k 20. 8. 2020
Pointou dnešního článku bylo zjistit, jak si dva testované kity Patriot Viper 4 Blackout Series 4000 CL19 a 4400 C18 poradí v případě, kdy je potřeba k výkonnému procesoru AMD Ryzen 3900X dosáhnout maximální frekvence FCLK (Infinity Fabric) spojující dva CCD moduly.
Maximální frekvence FCLK se u Zen 2 pohybuje mezi 3 733 MHz a 3 800 MHz, přičemž tu vyšší zvládají jen lepší kousky. Důležitější je ale odladění primárního, sekundárního i terciárního časování na co nejnižší hodnoty. Tím pádem je potřeba vzít více či méně tzv. overkill kit s lepšími paměťovými čipy, které takové nastavení zvládnou. Ze zkušeností vím, že málokterý 3 600MHz kit zvládá to, co je potřeba, a proto raději rovnou sahám po 4 000MHz kitech či silnějších. Ty jsou v drtivé většině případů jistotou na 3 733 MHz CL 15-15-15-15-30-1T při rozumném napětí jak do paměťového řadiče procesoru, tak do RAM modulů.
Dnešní testy probíhaly s poměrně silným procesorem, a proto je potřeba mít na paměti, že se slabším modelem mohou být rozdíly výrazně větší.
Z minulých recenzí už máte přehled, jak 3D testy probíhají. Stávající situaci ohledně CPU bottlenecku v herním prostředí s výkonnou GPU (grafickou kartou) typu RTX 2080 Ti a rozlišením znáte. Stejně tak víte, že v čím vyšším rozlišení hrajete, tím méně snímků vaše grafická karta stihne připravit a tím méně jich musí procesor zpracovat, ač to není jeho jediná práce. Zároveň se jedná o poslední CPU/RAM testy s RTX 2080 Ti, další uvidíte už s RTX 3090, kde se síla procesorů a potažmo operačních pamětí projeví o poznání více.
Pro úplnost zopakuji metodiku měření her. Každá testovací scéna je ve hře pečlivě vybraná tak, aby byla sama o sobě náročná na procesor. V PUBG je to lokace Los Leones a u Assassin's Creed: Odyssey jsou to Athény. Povětšinou jsou města právě těmi scénami, které jsou tzv. nejvíce CPU bound z celé hry. CS: GO je kapitola sama o sobě, jelikož čím více FPS, tím lépe, a real-time strategie jako Ashes of Singularity jsou pro CPU vždy „záhul“. Testovací scény ve hrách jsou měřeny pomocí softwaru NVIDIA FrameView, který loguje frametimes, tedy mezičasy mezi vykreslením jednotlivých snímků, a současně jsou nahrávány logy z MSI Afterburn, které obsahují informace o frekvencích, vytížení GPU a CPU, teplotách a další. Logy z NVIDIA FrameView se následně synchronizují podle framerate s logy z MSI Afterburner a jsou připraveny ke snímkové analýze.
PUBG je přetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě Steam. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč téměř celým městem Los Leones po jedné z hlavních silnic.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
Jak můžete vidět, v rozlišení 1080p a 1440p, ve kterých je bottleneck na procesoru, je rozdíl RAM mezi defaultem a manuálním odladěním celkem znát. Hodnoty FPS ovšem nejsou to jediné, kvůli čemu se vyplatí pořídit silnější paměťový kit a následně ho odladit. O dost důležitější je kvalita FPS neboli hladkost průběhu frametimes.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo, a patrně ještě dlouho půjde, o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na Direct X 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru „-console“, ve kterém je pak
nastaven parametr „fps_max 0“.
Counter Strike: Global Offensive |
Counter Strike: Global Offensive zde vyšel přinejmenším zajímavě, jelikož i přes manuální odladění stability a efektivity vyšly o něco lépe defaultní hodnoty. Hra stále běží na DirectX 9 a na poměrně starém enginu, takže se ani není čemu divit.
Ashes of Singularity: Escalation je jednou z nejnáročnějších her na procesor, jak už to u real-time strategií bývá. Jedná se zároveň o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Partnerem je zde AMD a hra je zařazena do programu Gaming Evolved. Hru vytvořilo studio Oxide Games a vše běží na Nitrous Engine. Tento titul není klasicky měřen nástrojem FRAPS jako ostatní hry, ale je zde zabudovaný 180s benchmark, který vytváří vlastní frametimes log.
Ashes of the Singularity: Escalation |
Ashes of the Singularity: Escalation je spolehlivým benchmarkem, pokud nám jde o zjištění opravdové síly procesoru v herním prostředí. Nejde patrně o jednu z nejhranější her, ale pro účely testů operačních pamětí se hodí skvěle.
Assassin's Creed: Odyssey je akční adventura a v pořadí již jedenáctý díl v sérii Assassin's Creed. Hra se tentokrát odehrává ve starověkém Řecku. Hra byla postavena na herním enginu AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Quebec a byla vydána v říjnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frametimes bylo prováděno v ručně vybrané testovací scéně v Athénách po dobu 90 sekund nástrojem FRAPS.
Assassin's Creed: Odyssey |
Assassin's Creed: Oddysey je přímo „worst-case scenario“ test neboli, v kladném slova smyslu, jedna z nejhorších věcí, které můžeme procesoru dát. Rozdíly ve výkonu pamětí a potažmo jejich nastavení a odladění se zde projeví spolehlivě. O to zajímavější bude retest s RTX 3090, kde očekávám výrazné rozdíly i v 2160p rozlišení. Ostatně nemám ani naivní představu o tom, že by nadcházející díl Valhalla mohl co do CPU limitace fungovat nějak výrazněji lépe, a i s blížícími se procesory Zen 3 se bude jistě paměťový kit s vysokou frekvencí schopný nízkého časování velmi hodit.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG odehrávající se v postapokalyptickém světě 17 let po událostech kolem bývalého fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v únoru 2019 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frametimes bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 64 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry: New Dawn |
Far Cry: New Dawn a potažmo celá tato herní série sedí doslova na procesoru. Nejde tedy o žádnou novinku, že jsou rozdíly mezi defaultem a manuálním odladěním v nižších rozlišeních (1080p a 1440p) znát. Začátkem příštího roku by měl vyjít šestý díl této série a stejně jako u Assassin's Creed neočekávám nějaké výrazné zlepšení co do nároku na procesor, což celé násobí výkon karet typu RTX 3080 a RTX 3090.
Následující pětice testů ukazuje rozdíly mezi defaultem a maximálně precizním odladěním pamětí. Nejdůležitější hodnotou jsou výsledky latencí, které je u Ryzenů 3000 potřeba dostat na hodnoty cca 65 ns pro maximální výkon celého PC.
AIDA64 |
Jak můžete vidět, každý z testů reaguje na důkladné manuální odladění více než výborně a rozdíly nejsou zanedbatelné.
AM4 a Ryzen procesory postavené na Zen 2 architektuře jsou solidní kusy hardwaru. I přesto mají jeden menší nedostatek, který se ovšem s každou generací úspěšně zmenšuje. Tím je potřeba manuálně ladit operační paměti RAM, což není uživatelsky přívětivá věc. Pouhé zapnutí XMP profilu je dle mého osobního názoru taková berlička někde na půli cesty. Samozřejmě je to daleko lepší než nechat vše na defaultu, ale je to nedostačující.
V nadcházejících týdnech a v podstatě do konce roku nás čekají velké změny, a to hlavně díky novým grafickým kartám RTX 3080 a RTX 3090, na které upřímně řečeno neexistují dostatečně výkonné procesory a paradoxně ani vhodné 4K monitory. Situaci by trochu mohly zachránit Ryzeny 4000 a případně Intel Rocket Lake CPU, které mají vycházet začátkem příštího roku.
Patriot Viper 4 Blackout Series se zdá být ideálním paměťovým kitem pro procesory Ryzen 3000, ale vzhledem k extrémně nízkým cenám operačních pamětí nešlápnete vedle ani s rychlejším kitem, který se vám s novými procesory Ryzen 4000 bude určitě hodit.
Podle dosavadních leaků zvládá Zen 3 FCLK na 2 100 MHz, což je ze stávajících 1 866 MHz značný posun, a 4 000MHz kit bude pro tyto nové CPU absolutní minimum.
Patriot Viper 4 Blackout Series
Patriot Viper 4 Blackout SeriesPaměťové kity Viper 4 Blackout Series od Patriotu se v modelech 4000 C19 a 4400 CL18 nabízejí jako skvělá kombinace k aktuálním, vysoce výkonným procesorům.
Klady
Zápory
Paměťové DDR4 kity Patriot Viper 4 Blackout series nabízí skvělý výkon a podporu pro nejnovější a nejvýkonnější procesory na trhu za velmi příznivou cenu.
Michal Mikle
Jsem overclocker a nadšený Bitcoiner. U počítačového hardwaru mne nevyužitý výkon nenechává chladným a pro své záliby leckdy sáhnu i po tekutém dusíku či po jiných extrémních metodách chlazení. Založil jsem službu pro optimalizaci Intel procesorů delid.cz, skládám PC na míru a baví mě téma soukromí a bezpečnosti. Mimo digitální svět se zajímám o permakulturu a další systémy nízké časové preference.