Na nové Gran Turismo fanoušci čekali skutečně dlouho. Původní datum vydání mělo být již v roce 2016, odklady se však stávají standardem a tomu svému se nevyhnulo ani sedmé Gran Turismo Sport. To se ortodoxně nedrží kořenů série a namísto singleplayerové kampaně se více soustředí na online závodění. V recenzi se dočtete, jak dobře se nové Gran Turismo Sport hraje.
Gran Turismo Sport (hra) | Gran Turismo (IP)
Závodní hra Gran Turismo Sport jsou součástí herní série Gran Turismo. Titul vyvíjí studio Polyphony Digital a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Hra vychází 18. 10. 2017 na PS4 s českou lokalizací a obsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze
Exkluzivní hry na Sony Playstation 4 obecně působí velmi odladěně a snaží se dodat co nejlepší ucelený zážitek. Gran Turismo Sport v tomto z řady nevybočuje. Při prvním zapnutí mě překvapilo velmi pozitivně a epicky laděné intro, které mě přesvědčilo o tom, že tuhle hru chci hrát, i když jsem rozhodně nepatřil k jedincům, kteří ji od vydání předchozího dílu v roce 2013 netrpělivě vyhlíželi.
Takto vypadající záběr můžete vytvořit v editoru scenérií během několika málo minut, o tom ale později.
Po shlédnutí intra a úpravě nastavení obrazu, kterou mě hra stručně provedla, jsem dostal své první auto. Zarazilo mě, že to nebyla úplná šunka – vaším prvním vozem je Subaru WRX STI. V ten moment jsem úplně nevěděl, co s ním, protože nejvýraznějšími singleplayerovými módy je arkáda a kampaň, nikoliv kariéra, v níž by mohlo dojít k postupu dále. Auto je tedy primárně pro online závodění, okolo kterého se celé nové Gran Turismo Sport točí.
Nečekejte zde tedy žádnou kariéru poháněnou něčím, co alespoň vzdáleně připomíná příběh. Arkádový režim hry obsahuje standardní závodění proti umělé inteligenci v poněkud sterilnější podobě. Jedná se o samostatné závody, přičemž za umístění na stupních vítězů se odemykají další. Obtížnost lze nastavit před každým závodem a odvíjí se od ní také odměna – čím vyšší obtížnost, tím více kreditů a zkušeností. Arkádové závody jsou uvolňující, hra vás při nich za nic nepenalizuje a nechá vás hrát podle vaší nálady a dovednostní úrovně. Na lehkou obtížnost by neměly mít problém s umístěním ani děti, naopak věřím, že těžká dokáže prověřit i zkušené jezdce. Ačkoli tento režim shledávám zábavným, po chvíli se vytratí hlubší motivace absolvovat všechny soutěže namísto přímého skoku do online prostředí.
Arkáda kromě standardních jízd proti AI obsahuje také časovky, drifty, režim split screen, VR mód a vlastní závod, který je, jak to již z názvu plyne, přizpůsobitelný.
Druhým hlavním módem je kampaň. Kampaň, nikoliv kariéra. Jedná se o balík úkolů rozdělený do dvou hlavních bloků, přičemž v každém z nich vám je pro konkrétní závod přiděleno konkrétní vozidlo. Prvním blokem je autoškola, která vás provede řízením od rozjezdu auta až po pokročilé techniky, druhým pak sada výzev, jež mají za úkol otužit vaše dovednosti a pokud možno je vylepšit. V obou blocích postupně odemykáte nová vozidla. Za výzvy můžete získat celkem osm aut, za autoškolu šest.
Mód kampaně obsahuje ještě jednu kategorii výzev, a tou jsou „Zkušenosti z okruhu“. Jedná se taktéž o formu výukového materiálu, ve kterém se seznámíte s dostupnými tratěmi a jejich záludnými úseky. Vaším úkolem bude zajet danou část tratě v co nejkratším čase, za což obdržíte medaili a kredity se zkušenostmi. K dispozici je také video, které vám předvede, jak by měla vaše jízda vypadat.
Singleplayer Gran Turismo Sport působí spíše jako velmi rozsáhlý tutoriál uzpůsobený tomu, aby byl hráč schopen obstojně soutěžit s ostatními.
Nejnovější počin studia Polyphony Digital není pokračovatelem singleplayerového zážitku, nýbrž titulem silně zaměřeným na online závody. Vzhledem k tomu, že hra pro jednoho se zatím ukázala jako spíše slabší část hry, musí to multiplayer patřičně vykompenzovat.
Hra pro více hráčů se skrývá v záložce označené jako „sportovní“. Než jste vpuštěni na tratě Gran Turismo Sport, jste přinuceni shlédnout dvě krátká videa o závodní etiketě, čili o fair play. To se hodí, protože vaše chování při závodech je jednou z dvou hlavních přísad matchmakingu. Když budete své soupeře vytlačovat, vybržďovat či do nich narážet, můžete od hry očekávat, že vás pro příští závody zařadí k podobným hříšníkům. Pokud naopak pojedete čistě, je vysoká pravděpodobnost, že vaši budoucí protivníci budou taktéž ctiteli sportovního chování.
Druhým faktorem ovlivňujícím složení závodníků je samotná úroveň vašich dovedností reprezentovaná zkrátka tím, jak jste rychlí. Jak dobře matchmaking ale skutečně funguje, se ukáže až časem. Sám jsem se snažil hrát velmi férově a nemohu potvrdit, že by se mi to vyloženě vyplatilo. Je pravda, že hráče s čistě agresivními úmysly jsem nepotkal, v každé hře se však našel někdo, kdo například nedostatečné brždění napravoval vytlačením některého z protivníků. Po vydání lze pravděpodobně očekávat zvýšení efektivity matchmakingu s tím, jak hráčská základna Gran Turismo Sport poroste.
Matchmaking je aplikován na denní závody jakožto jedinou dostupnou možnost, jak závodit oficiálně každý den. Jedná se o závodění až pro 24 hráčů na třech různých tratích, přičemž každá má přiřazenou kategorii vozů. Závody probíhají několikrát každou hodinu v přesný čas. Pokud zrovna čekáte, můžete pilovat svůj čas, se kterým se utkáte v kvalifikaci. Pro každou trať si hra pamatuje váš nejrychlejší čas, takže pokud zajedete naprosto bezkonkurenční kolo, budete se umisťovat na startu první, dokud se nenajde někdo ještě lepší.
Kromě oficiálních denních závodů můžete hrát také v online lobby, a to buď s přáteli, nebo náhodnými kolemjdoucími.
Dále jsou v nabídce oficiální šampionáty zaštítěné mezinárodní automobilovou federací FIA. Ty se pořádají v konkrétní termíny a přihlašování na ně probíhá v řádu týdnů. Vzhledem k tomu, že se ještě žádný takový šampionát nekonal a první má datum nastavené na 4. 11. 2017, můžeme se jen domnívat, jak dobrý jejich průběh bude.
V jízdním modelu Gran Turismo Sport nacházím příjemný kompromis mezi realističností a arkádou. Hra má řadu volitelných asistentů, kteří vám v singleplayerovém režimu pomohou udržet auto na silnici, při online závodění se však již musíte spolehnout sami na sebe. Obecně s tím ale není problém, stačí zatáčkám přizpůsobit rychlost a bez problémů je projedete, i když volant otočíte nadoraz. Nejčastějším problém byla nedotáčivost, pouze ale v případech, kdy jsem podcenil tlak na brzdu před zatáčkou. Pokud to s plynem přeženete, valná většina aut vám chyby odpustí, a pakliže částí kola nenajedete na obrubník či na trávu, „zadek“ vám neustřelí. Pochopitelně se nedá hovořit za všechny vozy, protože každý na trati jinak drží a každý má jiný výkon, od čehož se odvíjí jejich výsledná ovladatelnost.
Samotné řízení však není nijak frustrující a správná cesta k úspěšnému projetí zatáčky obvykle spočívá pouze v lehkosti nohy na plynu.
GT Sport nabízí něco, co nazývá jako „Centrum značek“. Zde se budete moci celkem podrobně seznámit s jednotlivými značkami, které jsou ve hře zastoupené. Asi nemá cenu ani upozorňovat, že všechny jsou licencované a ve hře tedy nenajdete auta podezřele se podobající slavným modelům, nýbrž originály s logem značky.
Součástí centra značek je řada multimediálního obsahu ze světa motorismu. Osobně jsem nejzajímavější shledal časovou osu muzea, která sleduje všechny milníky v historii značek a srovnává je s významnými událostmi ve světě.
To dokáže proškolit. Sice se nedozvíte podrobnosti všech událostí, ale až se vás někdo v soutěžním pořadu zeptá, kdy se v němém filmu objevila postava kocoura Felixe, budete vědět, že v roce 1919.
Dalším wow efektem hry jsou Scenérie. Jedná se o velmi jednoduchý, ale mocný nástroj na vytváření renderovaných obrázků s auty. Princip je následující: Zvolíte si jednu z řady fotografií, které budou sloužit jako 3D kulisa. Poté si vyberete několik aut, umístíte je do prostředí, nahodíte několik filtrů, případně upravíte parametry virtuálního fotoaparátu, a vyfotíte. Výsledkem je hodně muziky za málo námahy a tomu není lehké odolat. Sám jsem se přistihl, že v editoru scenérií trávím nezdravé množství času, mimo závodění se totiž jedná o jeden z nejzábavnějších prvků hry.
Vytvořené fotografie můžete navíc sdílet ve vestavěném GT Sport workshopu, kde vám je poté mohou ostatní hráči „olajkovat“.
Samostatnou položkou ve hře je také Editoru vzhledů, díky kterému máte možnost si upravit vzhled auta téměř podle vašich představ. Předpřipravené máte barvy a polepy. Také je ve hře možnost nahrát vlastní logo ze souboru SVG.
Nelze popřít, že Gran Turismo Sport patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti, a navíc podporuje nejnovější zobrazovací technologie jako HDR nebo WCG, takže pokud doma máte odpovídající televizi, užijete si barvy a kontrast a na špičkové úrovni.
Úplné fotorealističnosti, jak bylo často slibováno, ale vývojáři nedosáhli. Ačkoli modely aut vypadají naprosto nádherně, dojem občas zkazí prostředí tratí. Samotná dráha tvořená asfaltem a obrubníky vypadá velmi dobře, problém mám s okolím, to vypadá jako vytržené z jiné hry s prošlým datem spotřeby. Zvláště je to vidět na površích kolem tratí. Tráva i písek vypadají jako koberec s texturou v nízkém rozlišení. Sice se jedná o nedostatek nijak nenarušující celkový zážitek ze hry, avšak v době, kdy se v ostatních hrách tráva a stromy dynamicky ohýbají podle větru, bych čekal něco trochu lepšího.
Druhým dílčím problémem je sterilnost prostředí kolem tratí. To často vypadá nevýrazně, jakoby na něj nebyly aplikovány všechny ty krásné efekty, kterými disponují vozy. Musíme však vzít v potaz, že hra byla koncipovaná tak, aby ji zvládl již trochu postarší hardware konzole Playstation 4. Grafické zpracování tedy zaslouží pochválit, a pokud se budete soustředit na závodění, pravděpodobně si absence detailů v okolí ani nevšimnete.
Gran Turismo Sport jsem testoval na Playstation 4 Pro v rozlišení 4K. Hra si držela stabilních 60 FPS bez jakýchkoliv výraznějších poklesů.
Během recenzování se dostavilo poměrně velké zklamání, když jsem zjistil, že v úvodní fázi ještě nebyly servery Gran Turismo Sport v provozu. Přestože jsem počítal, že multiplayer vyzkouším až později, na síti je závislá i velká část singleplayeru. Zpřístupněn tak byl pouze mód arkády, nic jiného. Je to velká škoda, protože například vyrábět fotografie návykových Scenérií bych při případném výpadku severů dokázal i několik hodin.
Má to však své opodstatnění. Vzhledem k tomu, že je Gran Turismo Sport spojeno s tak významným partnerem, jako je FIA, a obsahuje závody o reálné ceny, byl implementován velmi radikální systém proti podvádění, který vyžaduje připojení na servery hry. Polyphony Digital tak má moje pochopení, na druhou stranu se zde nabízí otázka, zda by nebylo možné celému mechanismu nasadit přátelštější tvář, nebo alespoň zpřístupnit více obsahu offline. No, doufejme, že budou servery GT Sport skálopevně stabilní.
Osobně byla podpora virtuální reality PlayStation VR tím, na co jsem se nejvíce ve spojení s Gran Turismo Sport těšil. A musím říct, že oprávněně.
Virtuální realita v GT Sport se sice omezuje na závody proti jedinému umělému protivníkovi, ale vzhledem k tomu, o jak odlišný zážitek se jedná, to neberu jako nedostatek. V momentě, kdy sedíte v kokpitu závodního vozu, si užíváte svoje okolí a protivníci hrají druhé housle. K dispozici máte všechny tratě z původní hry a nějakého výrazného poklesu v nabídce vozů jsem si také nevšiml.
Ve virtuální realitě jsem na jeden zátah vydržel asi 40 minut a žádná nevolnost se nedostavila, podle obecného pozorování je však toto pro každého hráče individuální. Zážitek můžete umocnit použitím volantu se silovou odezvou, jako například pro Gran Turismo Sport certifikovaný Thrustmaster T-GT.
V důsledku nižšího rozlišení PS VR přestávaly být objekty v dálce rozeznatelnými, mohu ale potvrdit, že prostřednictvím brýlí pro virtuální realitu hra vypadala mnohem lépe než na videích a obrázcích z hraní ve VR.
Gran Turismo Sport čelilo ještě před vydáním kritice za poněkud zúženou nabídku vozů a tratí oproti předchozímu dílu.
Aut je ve hře jen něco přes 160, všechna jsou zato perfektně a do detailu propracovaná. Modely jsou naprosto dokonalé a v módu scenérií je lze proměnit ve velmi věrnou imitaci reality. Auta se dělí do několika kategorií podle výkonu a určení. Od sériově vyráběných vozů si přes standardní závodní auta můžete zajezdit i s prototypy nebo rallye speciály. Gran Turismo Sport přináší také originální koncepty označené jako Vision GT s futuristickým designem od všech značek, které jsou ve hře licencované.
Tratí má hra celkem 40 a jsou rozděleny mezi 16 lokací. Řada z nich je fiktivní a všechny se nějak liší. Zahrnuty jsou jak tratě standardně okruhové, tak rallye. Sám shledávám počet tratí GT Sport dostačující, uznávám ale, že jedinci se slabostí pro čísla můj názor sdílet nemusí. Na tratích taktéž nefunguje dynamické počasí a déšť potkáte jen zřídka. Před každým singleplayerovým závodem si můžete zvolit, v jaké denní době se bude odehrávat, s tím je také pevně spojena předvolba počasí. Pokud tedy například chcete slunečno, musíte závodit ráno, v poledne nebo k večeru, podle toho, kdy zrovna není zataženo.
Získávání nového obsahu je v Gran Turismo Sport založeno na několika jednoduchých principech. Nové závody pro jednoho se odemykají za dokončování předchozích. Mód kariéry funguje obdobně. Nová auta získáváte za herní kredity, které společně s mílovými body a zkušenostmi dostáváte za dokončení prakticky kteréhokoli závodu. Zkušenosti se přičítají k vaší jezdecké úrovni a mílové body slouží jako jakási bonusová měna, za kterou můžete nakupovat předměty ve směnárně, například speciální vozy, kosmetická vylepšení auta i závodníka nebo nová pozadí pro scenérie.
Podívejte se na náš souhrnný článek o nejlepších hrách 2017, jestli se Gran Turismu Sport podařilo probojovat mezi naši top 10 za uplynulý rok.
Na konec by se hodilo říci, že nové Gran Turismo Sport je po textové stránce plně lokalizováno do českého jazyka, což už dlouho není považováno za standard. Sony za to opět patří velká pochvala jakožto jednomu z mála vydavatelů, kteří na naši malou středoevropskou zemi myslí stejným dílem jako na všechny ostatní.
Gran Turismo Sport možná není tou závodní hrou, na kterou fanoušci série čekali, nicméně se jedná o kvalitní titul, který nabízí detailně propracovaný vozový park, snadno uchopitelný jízdní model a pohlcující multiplayer. O něm celá hra také je, absence kariéry hře určitě nedělá dobře a tvoří z ní vyloženě online zážitek. Hluboce integrované a FIA certifikované závody o skutečné odměny se zatím pro dobré jezdce jeví jako snadná cesta k e-sportu. Jak ale budou fungovat a jak se ve sféře profesionálního závodění GT Sport prosadí, ukáže až čas. Celkově obsahu GT Sport oproti předchůdci ubylo, vše přítomné je ale bezkonkurenční zábava.
Klady
Zápory
Fanoušci automobilových závodních simulátorů, zbystřete! Jedna z vlajkových lodí Playstationu, série Gran Turismo, by se měla již tento rok, konkrétně 18. října, rozšířit v pořadí o sedmý článek. Podle Polyphony Digital můžeme jako obvykle počítat s vytříbenou grafikou, velkým množství licencovaných vozidel vymodelovaných s takřka absolutním citem pro detail a kvalitní jízdní fyzikou. Samozřejmě v daleko lepším provedení než kdykoli předtím – Gran Turismo Sport je totiž prvním dílem série vyvíjeným pro PlayStation 4.
(Update: 09.10.17) Závodní hry nikdy nebyly o tunách textů a ukecaných NPC (když nepočítáme mechaniky či často spíše otravné týmové kolegy), ale pokud si hráč chtěl přečíst o podrobnostech nových tlumičů nebo zjistit, které pneumatiky lépe drží na mokrém povrchu a nevládl jazykem, v němž byl titul prezentován, pak měl docela problém. Proto našince zřejmě potěší, že Gran Turismo Sport bude obsahovat oficiální češtinu. Půjde sice „jen“ o přeložený text, ale i to pro fanoušky angličtinou nepolíbené představuje jistě malý dar z herních nebes.
Sportovní (a hlavně závodní) nadšenci mohou začít oslavovat. Společnost Sony připravuje demo pro Gran Turismo Sport. Ukázka bude časově omezená, takže pokud chcete na vlastní kůži vyzkoušet tuto očekávanou pecku, pak bychom vám doporučovali udělat si od 9. do 12. října volno. Vlastníci služby PS Plus k tomu dostanou nějaký čas navíc, jelikož si mohou hru předinstalovat den předem a začít hrát o pár hodin dříve.
I pokud už dopředu víte, že si Gran Turismo Sport pořídíte tak či tak, bude pro vás výhodné si demo vyzkoušet. Veškerý postup se totiž přenese do plné hry, jež vychází o týden později (18. října). V demu najdete tři módy: Sport – zde se snažíte zajet trať v co nejlepším čase, Arcade – klasické závody, které budou obsahovat širokou škálu vozidel a tři předvybrané tratě s rozdílným typem terénu. Tento mód lze také hrát v režimu split-screen s kamarády. Nakonec si můžete vyzkoušet také mód Campaing – což je vlastně kariéra, kde se snažíte úspěšně dokončit závody či překonat různorodé překážky a výzvy. Právě zde můžete získat herní měnu, odemknout nová vozidla a celkově hru pořádně otestovat.
O sedmičce se spekulovalo již od roku 2013, kdy hlavní developer Kazunori Yamauchi v rozhovoru pro japonský časopis Famitsu zmínil, že Gran Turismo Sport vyjde pro PS4 za rok nebo dva. Avšak po nějakém čase bylo jasné, že jde o zbožné přání, zejména když po dlouhé době bez nových informací Kazunori v dalším interview uvažoval už nad lety 2015 a 2016.
Oficiální datum vydání Gran Turismo Sport pro PS4 připadlo až na 15. listopad 2016, což, jak vidíme při pohledu do kalendáře, také neklaplo. Společnost Sony upustila rovněž od slibované bety, která měla být spuštěna v roce 2016. Důvodem prý byla snaha zabránit posunutí release date do roku 2017. To se však nakonec stejně stalo a příčinou byl herní evergreen: vývojářům s blížícím se deadlinem došlo, že pokud nechtějí do světa vypustit nedodělaný polotovar, potřebují prostě a jednoduše více času. Na letošní E3 se spolu s dalším trailerem objevil i nový termín: podzim 2017. V červenci jej pak Sony upřesnila na, doufejme už konečný, 18. říjen pro Evropu.
Jak bylo řečeno, v Gran Turismo Sport narazíme na staré známé prvky a dlouholetí fanoušci se zde budou jistě cítit jako doma. Ale je jasné, že jen „nový lak“ v podobě pěknější grafiky by dnešnímu náročnému hernímu publiku nemohl stačit. Gran Turismo přechází dle slov svých tvůrců do „druhé generace“ a tím hlavním tahákem by měla být spolupráce s Mezinárodní automobilovou federací (FIA), což je organizace zaštiťující skutečné závody a starající se o světový motorsport jako takový.
Kromě pravidelného víkendového soutěžení s živým přenosem a komentářem jsou v plánu i dvě velká online mistrovství, která budou probíhat pod patronací FIA: Nations Cup (pohár národů) a Manufacturers Cup (pohár konstruktérů). V prvně jmenovaném budeme reprezentovat svou zemi, v tom druhém našeho oblíbeného výrobce (značku). Vítězům těchto online eventů se prý dostane stejných poct, jako šampionům reálných FIA závodů (vyhlášení vítězů na konci ročníku v Paříži) – FIA prý bude Gran Turismo Sport uznávat jako svoji zvláštní závodní disciplínu.
Pokud se jedná o hlavní důvod, proč závodní simulátory hrajeme, tedy auta, v Gran Turismo Sport si přijdeme na své. Mělo by jich totiž být na 177. V tomto čísle jsou zahrnuty jak skutečné závodní vozy, tak i silniční modely upravené pro třídu GT3 (čili půjde o smyšlené kousky). Nechybí ani speciály Le Mans. Kompletní seznam bude zveřejněn v následujících měsících. V sérii Gran Turismo poprvé představí vozidla značky Porsche a nahradí tak neoriginální RUFy. Uzdu fantazii budeme navíc moci popustit i díky novému editoru aut, který by měl umožnit navrhování vlastního vzhledu pro naše zamilované kousky.
S těmi se projedeme na celkem 19 tratích ve 27 různých konfigurací. K populárním okruhům jako Nürburgring Nordschleife (severní smyčka) přibydou Northern Isle Speedway a Tokyo Expressway nebo šotolinová trať z oblastí vyprahlé Severní Ameriky táhnoucí se jižně od Skalistých hor až do Mexika.
Tři hlavní herní mody by měly zahrnovat Kampaň, Sportovní režim (zde by měla proběhnout zmíněná mistrovství a další kompetitivní události) a Arkádu. Soupeřit můžeme samozřejmě jak offline, tak online. S tím souvisí také nový „řidičský profil“. Vývojáři z Polyphony se dušují, že si díky němu užijeme v Gran Turismo Sport daleko vyrovnanější matchmaking. Ten by měl totiž zaznamenávat nejen naše výkony, ale i takové řidičské prvky, jakými jsou třeba férovost jízdy.
V už zmiňovaném rozhovoru pro časopis Famitsu padla také informace, že Gran Turismo Sport pojede na stejném enginu (byť pochopitelně vylepšeném) jako Gran Turismo 6. A podle toho, co vidíme na dosud publikovaných záběrech, je téměř jisté, že po grafické stránce nepůjde novému Gran Turismo co vytknout. A majitelé PS4 Pro se mohou těšit na 60 snímků za vteřinu a rozlišení 4K. Počítá se i s podporou VR.
Trošičku možná jen zamrzí zpráva, že hra nebude obsahovat prvek dynamického počasí a střídání dne a noci, nicméně některé z těchto parametrů by mělo být možné nastavit před každým závodem zvlášť.
Do vydání hry v říjnu tohoto roku ještě nějaký ten měsíc zbývá, avšak s trochou štěstí bude datum 18. října už konečné. K dispozici jsou edice standardní, steelbook a sběratelská. Gran Turismo Sport budeme v každém případě dále sledovat a objeví-li se nějaká nová zajímavá informace, určitě vás o ni neochudíme.