Alza.cz
Zobrazit katalog

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 (RECENZE A TESTY)

Recenze

Aktualizováno

Společnost Sapphire je jedním z několika výrobců, kteří své grafické karty staví výhradně kolem grafických čipů společnosti AMD. Její grafické karty z edice Nitro+ jsou pak pověstné dobře zpracovaným a účinným systémem chlazení. Jak si však toto chlazení poradí s nejvýkonnějším grafickým čipem AMD Vega64? O tom se můžete hnedle přesvědčit. Dnes si totiž otestujeme grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2!

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 recenze a testy

Recenze Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 – OBSAH

  1. Představení Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2
  2. Jak budeme grafické karty testovat
  3. Testy Wolfenstein: The New Colossus
  4. Testy Assassin's Creed: Origins
  5. Testy Middle-earth: Shadow of War
  6. Testy Prey
  7. Testy Mass Effect: Andromeda
  8. Testy Battlefield 1
  9. Testy Deus Ex: Mankind Divided
  10. Testy Doom
  11. Testy Tom Clancy's The Division
  12. Testy Rise of the Tomb Raider
  13. Testy Star Wars: Battlefront
  14. Testy Zaklínač: Divoký hon
  15. Testy Crysis 3
  16. Sumarizace výkonu
  17. Provozní vlastnosti
  18. Test virtuální reality
  19. Přetaktování
  20. Závěrečné hodnocení

Představení grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je postavena na herním grafickém čipu AMD Vega 10 společnosti AMD, na který jsou pomocí 2 048bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá střední patra výkonnostního žebříčku.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 popis

Frekvence grafické karty

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 GPUZGrafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 disponuje dvojicí BIOSů, mezi nimiž se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, který je umístěn na hřbetu karty. Druhý BIOS na grafické kartě však žádné vyšší frekvence ani navýšení limitu spotřeby nepřináší, na grafické kartě pouze zapíná podporu UEFI.

Ve výchozím stavu byla grafická karta pomocí přepínače BIOSu nastavena do režimu Legacy. Maximální frekvence grafické karty je v tomto nastavení 1 630 MHz, což oproti referenčním hodnotám RX Vega64 znamená navýšení o 84 MHz. Grafická paměť HBM2 je taktována na 945 MHz (1 890 MHz efektivně), tedy plně v referenčních hodnotách Vega64.

Systém chlazení GPU

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 měří na délku 310 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará opravdu masivní pasiv skládaný z hliníkových žeber. Tento chladič je vybaven odpařovací komorou (vapor chamber) s celkem osmi tepelnými trubicemi (heatpipes) 3× 8 mm a 5× 6 mm, které odvádějí odpadní teplo nejen z grafického čipu a přidružených pamětí HBM2, ale také z napájecí kaskády grafické karty. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 systém chlazeníAktivní část systému chlazení je tvořena třemi ventilátory Tri- X (2× 92 mm a 1× 80 mm), které jsou uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách a uchyceny pomocí technologie NITRO Quick Connect. Tato technologie zajišťuje všem ventilátorům velmi snadnou výměnu při poruše nebo odmontování při údržbě. Ventilátory chladiče podporují technologii Intelligent Fan Control III, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty pod 56 °C všechny tři ventilátory chladiče zcela vypne, a minimalizuje tak hlučnost grafické karty (semi-pasivní chlazení). Na rozdíl od limitovaných edicí Vega64 a Vega56, krajní 92mm ventilátory osvětlené pomocí RGB LED nejsou. Pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow se tak dají měnit barvy a efekty LED osvětlení pouze u loga SAPPHIRE na hřbetu grafické karty a loga Nitro, které je umístěno v zadní části backplate. Na hřbetu a zadní straně grafické karty jsou vyvedeny 4-pin konektory Turbine-X pro ovládání otáček ventilátorů v počítačové skříni, které jsou inteligentně regulovány podle hodnot pěti tepelných senzorů umístěných na plošném spoji grafické karty.

Účinnost systému chlazení

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; 3DMark Stress  Test

Test 3DMark Stress Test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; 3DMark Stress Test

Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 na skóre 99,3 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak s rezervou prošla (minimální hranice je 97 %). Na konci zátěžového testu si grafická karta držela 70 °C, při otáčkách ventilátorů 1 240 ot./min. a průměrné frekvenci 1 515 MHz. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; závislost otáček a hlučnosti

Napájení a spotřeba

O napájení grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 se stará zdvojená 7 + 1fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 240 W. Ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu 750 W (s rezervou na přetaktování).

Výstupy na monitor

Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Dvojici konektorů HDMI pak jistě ocení všichni příznivci virtuální reality.

Radeon Software Adrenalin Edition a SAPPHIRE TriXX Nitro Glow

Firemní nástroj pro snadné přetaktování Sapphire TriXX s grafickou kartou Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 bohužel nefunguje, a tak k jejímu přetaktování či jiné úpravě parametrů musí posloužit přímo ovladače Radeon Software Adrenalin Edition.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Radeon Software Adrenalin Edition

Pomocí ovladačů Radeon Software Adrenalin Edition můžete grafické kartě nastavovat různé parametry jako například frekvenci čipu (pouze ve stavech P6/P7), frekvenci pamětí (pouze ve stavu P3), limit spotřeby, napětí čipu (pouze ve stavech P6/P7), cílové otáčky ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Můžete například kartu přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.

SAPPHIRE TriXX Nitro Glow

Pomocí nástroje SAPPHIRE TriXX Nitro Glow můžete ovládat osvětlení a chování RGB LED světel grafické karty. Barvy RGB LED můžete jednoduše měnit nebo k nim přiřadit různé efekty postupného zhasínání a rozsvěcení. Jednou z možností je také RGB LED osvětlení zcela vypnout.

Jak budeme grafickou kartu Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 testovat

V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition MSI GTX 1080 Armor 8G OC
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v testech Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition v testech MSI GTX 1080 Armor 8G OC v testech
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 v testech Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 v testech Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC v testech
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 v testech

SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET
GPU Chip
Variant
Family
Velikost
Transistory
Výroba
SP
TMU
ROP
VRAM
Velikost
Bus/Clock
Base Clock
Turbo Clock
Real Clock
Interface

TDP
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 Vega 10
Vega 10 XT
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
4096
256
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1890
1247 MHz
1632 MHz
1515 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W
Zotac GTX 1080 Ti AMP! Edition GP102
GP102-350-K1-A1
Pascal
471 mm2
12,000 million
16nm FinFET
3584
224
88
GDDR5X
11.264 GB
352b/11104
1569 MHz
1683 MHz
1878 MHz
PCIe 3.0 x16

270 W
MSI GTX 1080 Armor 8G OC GP104
GP104-400-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
2560
160
64
GDDR5X
8.192 GB
256b/10008
1658 MHz
1797 MHz
1906 MHz
PCIe 3.0 x16

210 W
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 GP104
GP104-300-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
2432
152
64
GDDR5
8.192 GB
256b/8008
1607 MHz
1683 MHz
1860 MHz
PCIe 3.0 x16

180 W
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming GP104
GP104-200-A1
Pascal
314 mm2
7,200 million
16nm FinFET
1920
120
64
GDDR5
8.192 GB
256b/8008
1658 MHz
1860 MHz
1962 MHz
PCIe 3.0 x16

166 W
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling Vega 10
Vega 10 XT
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
4096
256
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1890
1247 MHz
1750 MHz
1586 MHz
PCIe 3.0 x16

345 W
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE Vega 10
Vega 10 XL
GCN 5nd GEN
484 mm2
12,500 million
14nm FinFET
3584
224
64
HBM2
8.192 GB
2048b/1600
1156 MHz
1590 MHz
1500 MHz
PCIe 3.0 x16

240 W

V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).

Graf snímkové frekvence vzor

Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.

Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci.  Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.

Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.

Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.

Testovací sestava

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 ve Wolfenstein II: The New Colossus

Wolfenstein 2: The New ColossusWolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Wolfenstein II: The New Colossus nastavení video Wolwenstein II: The New Colossus nastavení grafika 1 Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 2 Wolfenstein II: The New Colossus nastavení grafika 3

Testy Wolfenstein II: The New Colossus

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Wolfenstein II: The New Colossus; test

Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: OriginsAssassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.

Nastavení hry pro testy

Assassin's Creed: Origins nastavení videa Assassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 1 Assassin's Creed: Origins nastavení pokročilé 2

Testy Assassin's Creed: Origins

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Assassin's Creed: Origins; test

Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Shadow of War nastavení videa Shadow of War nastavení pokročilé 1 Shadow of War nastavení pokročilé 2

Testy Middle-earth: Shadow of War

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Middle-earth: Shadow of War; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Prey

PreyPrey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

Prey nastavení testu 1 Prey nastavení 2

Testy Prey

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Prey; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: AndromedaMass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Mass Effect: Andromeda nastavení testu 1 Mass Effect: Andromeda nastavení 2 Mass Effect: Abdromeda nastavení 3 Mass Effect: Andromeda nastavení 4 Mass Effect: Andromeda nastavení 5

Testy Mass Effect: Andromeda

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Mass Effect: Andromeda; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Battlefield 1

Battlefied 1Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Battlefield 1 nastavení testu 1 Battlefield 1 nastavení 2

Testy Battlefield 1

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Battlefield 1; test

Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11. Vyvarujete se občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují, což dokazuje také nízká hodnota ukazatele 0,1% Low v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Deus Ex: Mankind Divided nastavení testu 1 Deus Ex: Mankind Divided nastavení 2

Testy Deus Ex: Mankind Divided

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Deus Ex: Mankind Divided; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v DOOM

DOOMDOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Doom nastavení videa Doom nastavení pokročilé 1 Doom nastavení pokročilé 2

Testy DOOM

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; DOOM; test

Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Tom Clancy's The Division

The DivisionTom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

The Division nastavení video The Division nastavení grafika 1 The Division nastavení grafika 2 The Division nastavení grafika 3

Testy Tom Clancy's The Division

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; The Division; test

Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb RaiderPočítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Rise of the Tomb Raider nastavení videa Rise of the Tomb Raider nastavení grafiky

Testy Rise of the Tomb Raider

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Rise of the Tomb Raider; test

Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 ve Star Wars: Battlefront

Star Wars: BattlefrontStar Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Star Wars: Battlefront nastavení grafika 1 Star Wars: Battlefront nastavení grafika 2 Star Wars: Battlefront nastavení grafika 3

Testy Star Wars: Battlefront

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Star Wars: Battlefront; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Zaklínač 3: Divoký hon

Zaklínač 3: Divoký honZaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.

Nastavení hry pro testy

The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 1 The Witcher 3: Wild Hunt nastavení postprocesing 2 The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 1 The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 2 The Witcher 3: Wild Hunt nastavení obecné 3

Testy Zaklínač 3: Divoký hon

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Zaklínač 3: Divoký hon; test

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v Crysis 3

Crysis 3Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.

Nastavení hry pro testy

Crysis 3 nastavení grafiky Crysis 3 nastavení podrobné

Testy Crysis 3

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Crysis 3; test

Sumarizace výkonu Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Herní testy grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.

Sumarizace výkonu

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Výsledky testu; Sumarizace výkonu

Výkon grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je dán zejména výkonem samotného grafického čipu Vega 10 (XT), který se od jiných grafických karet Radeon RX Vega64 může lišit pouze přednastavenou frekvencí grafického čipu či nastavenou frekvencí grafických pamětí. K udržení vyšší frekvence a výkonu pak může napomoci také kvalitní systém chlazení, který udrží grafický čip na nízkých teplotách, což je v případě všech grafických karet Vega obzvlášť důležité. Grafické paměti i samotný čip jsou totiž umístěny těsně vedle sebe, a vzájemně se tak teplotně ovlivňují.

Oproti grafické kartě Sapphire RX Vega 64 8G HBM2 Liquid Cooling tak byla frekvence dnes testované Nitro+ o 71 MHz nižší, což se v herním výkonu projevilo rozdílem nějakých 2 %. Nesmíte ale zapomínat, že grafická karta Sapphire RX Vega 64 8G HBM2 Liquid Cooling využívá mnohem účinnější uzavřený okruh vodního chlazení, který jí právě umožňuje dosahovat vyšších frekvencí, a tedy i výkonu.

Provozní vlastnosti Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.

Provozní vlastnosti

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Provozní vlastnosti

Provozní vlastnosti grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 jsou krom spotřeby velmi dobré, na čemž se valnou měrou podepsal velmi kvalitní a dobře zpracovaný systém chlazení Nitro+. Grafická karta si během testů držela teplotu 70 °C při celkem nízkých otáčkách ventilátorů chladiče, které pak ve výsledku generovaly hlučnost těsně nad hranicí 37 dBA. S vyšší hlučností tedy grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 opravdu problém nemá.

Horší je to však se spotřebou, chcete-li příkonem, který je bohužel oproti konkurenčním kartám ze stáje zelených opravdu vysoký. Testovací sestava se Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 na palubě si ze zásuvky vezme přinejmenším o 80 W více nežli s grafickou kartou GeForce GTX 1080, přičemž ta ještě nabízí o trochu toho výkonu navíc.

Testy virtuální reality Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 ve VRMark

Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače, a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.

Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí až některé grafické karty budoucí generace.

Protože všechny grafické karty ze segmentu high-end by měly nároky virtuální reality s přehledem uspokojit, omezil jsem se v recenzi pouze na testy VRMark Cyan Room, tedy na testy náročnější a pod DirectX 12.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; VRMark Cyan Room

Jak můžete vidět, grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 s testem Cyan Room neměla nejmenší problém. Nad cílovou snímkovou frekvencí 88,9 FPS se totiž držela více než dostatečně vysoko, a svět virtuální reality je tak pro vás s touto grafickou kartou otevřen dokořán.

Přetaktování Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Přetaktování grafických karet Radeon RX Vega64 je poněkud komplikovanější, nežli je tomu u ostatních grafických karet. Běžné navýšení frekvence v ovladačích nebo dalších nástrojích, jako je MSI Afterburner, totiž nefunguje, a vy tak pro přetaktování Vegy máte na výběr ze dvou jiných možností.

První možností je navýšení limitu spotřeby, který tyto grafické karty limituje k dosažení vyšších frekvencí, nicméně na úkor vyšší spotřeby. Druhou možností je pak podvoltování (undervolting), které snižuje spotřebu grafické karty. Ta si pak může dovolit využít frekvence vyšší při stejné, nebo i dokonce nižší spotřebě.

Já jsem se pro dnešní recenzi rozhodl, že pro přetaktování grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 využiji druhou možnost, tedy podvoltování. V nástroji MSI Afterburner jsem postupně snižoval napětí grafické karty a testoval její stabilitu ve hrách. Jako stabilní se nakonec ukázalo podvoltování o 162 mV. Grafické paměti HBM2 pak dovolovaly navýšení frekvence až na 1 050 MHz, tedy 2 100 MHz efektivně.

Přetaktování Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2; Afterburner

Se sníženým napětím jádra o 162 mV a navýšenou frekvencí pamětí na efektivních 2 100 MHz jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky s následujícími výsledky:

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 výsledky přetaktování

Frekvence takto nastavené (podvoltované) grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 se držela kolem hranice 1 550 MHz, což se ve výkonu projevilo cca 7% nárůstem ve hrách. Není to sice moc, ale někdy se to prostě hodit může. Důležité však je, že toto navýšení výkonu nebylo doprovázeno žádným dalším navýšením spotřeby. Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 v počítačové hře Crysis 3.

Závěrečné hodnocení Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Podobně jako dříve testovaná grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 Limited Edition, tak také dnes testovaná a o něco výkonnější Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 je povedenou grafickou kartou, která disponuje jedním z nejúčinnějších systémů vzduchového chlazení na trhu.

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 nabízí herní výkon, který je téměř srovnatelný s konkurenční GeForce GTX 1080, což je myslím dobré. Co však dobré není, je to, že k dosažení takového solidního výkonu vyžaduje mnohem více elektrické energie nežli právě ona konkurenční GeForce GTX 1080. Podobnou spotřebou jako Vega64 totiž disponují spíše grafické karty GeForce GTX 1080 Ti, které jsou však ještě mnohem výkonnější.

i Mohlo by vás zajímat

Pokud i tak dáte grafické kartě Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 přednost před GeForce GTX 1080, dejte si dobrý pozor na její rozměry. Kvůli délce přes 300 mm se totiž nevejde do úplně každé počítačové skříně a vzhledem k její hmotnosti (1,482 kg) pak budete muset při instalaci do vodorovné pozice využít v krabici přibalenou ocelovou podpěru.

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2

Grafické karty

Grafická karta Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 nabízí solidní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Karta se pyšní skvělým a velmi účinným systémem chlazení Nitro+, který jí propůjčuje velmi dobré provozní vlastnosti. Tedy až s výjimkou spotřeby. Ta je bohužel mnohem vyšší, nežli tomu je u podobně výkonných grafických karet konkurence.

Klady

  • Solidní výkon (high-end)
  • Vyšší takty již od výrobce
  • Dobře technicky zpracovaný a velmi výkonný systém chlazení s Vapor chamber
  • RGB LED osvětlení
  • Lehce vyměnitelné ventilátory
  • Dual BIOS (Legacy, UEFI)
  • Turbine-X (regulace otáček ventilátorů ve skříni podle teploty GPU)
  • Intelligent Fan Control III (semi-pasivní chlazení)

Zápory

  • Vysoká spotřeba
  • Délka karty nad 300 mm
  • Hmotnost 1,482 kg (při vodorovné instalaci vyžaduje podporu)
Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.

Vytisknout
P-DC1-WEB13
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon