V pořadí druhou nově představenou grafickou kartou NAVI 10 společnosti AMD je Radeon RX 5700. Tato grafická karta je zacílena na středně náročné hráče, kteří ve hrách sice preferují dostatečně svižnou snímkovou frekvenci, neradi však za svého koníčka zbytečně utrácejí nekřesťanský peníz. My jsme pro vás dnes na Alza.cz otestovali grafickou kartu Sapphire Radeon RX 5700 8G, která ve svém názvu sice nese označení výrobce, jedná se však o grafickou kartu čistě referenčního střihu z dílny společnosti AMD. A že se tato grafická karta dá parádně taktovat na specifikace výkonnější varianty RX 5700 XT, to si ukážeme také.
Grafická karta Sapphire RX 5700 8G je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NAVI 10 (NAVI 10 XL) se čtyřmi deaktivovanými jednotkami CU (Compute Unit) společnosti AMD, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem je pak Sapphire RX 5700 8G zacílena do segmentu grafických karet střední třídy (mainstream), kde zaujímá ta nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Základní frekvence grafického čipu je 1 465 MHz, herní frekvence 1 625 MHz a boost frekvence pak 1 725 MHz. Jako maximální frekvenci grafického čipu ovladače Radeon Software Adrenalin Edition ukazují frekvenci 1 750 MHz. Frekvence grafických pamětí je 875 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Veškeré frekvence grafické karty jsou tedy nastaveny na referenční hodnoty Radeon RX 5700.
Grafická karta Sapphire Radeon RX 5700 8G měří na délku 268 mm a na základní desce vašeho počítače zabere jen 2 rozšiřující sloty. Systém chlazení je prakticky stejný jako v případě grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G. Referenční chlazení se skládá z pasivu z hliníkových žeber, jehož základnu tvoří výparníková komora (Vapor chamber). Grafické paměti i moduly napájecí kaskády jsou chlazeny pomocí grafitového chladicího plátu, který doléhá na základnu pasivu, a všechny důležité komponenty grafické karty jsou tak chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří jeden radiální ventilátor o průměru 70 mm, který vyhání ohřátý vzduch ven z počítačové skříně. Grafická karta Sapphire RX 5700 8G bohužel nedisponuje funkcí semi-pasivního chlazení, takže se ventilátor otáčí rychlostí 1 175 ot/min i v době, kdy grafická karta není nijak vytížena. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Sapphire RX 5700 8G na skóre 99,2 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
O napájení grafické karty Sapphire RX 5700 8G se stará 6fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 6-pin a jednoho 8-pin konektoru. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 180 W (max. 215 W) a ten pak k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire RX 5700 8G řešeny pomocí tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire Radeon RX 5700 8G zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Velikost Transistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Velikost Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Sapphire RX 5700 8G |
Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1465 MHz 1725 MHz 1658 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Nvidia RTX 2060 FE | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b /14000 |
1470 MHz 1650 MHz 1770 MHz |
PCIe 3.0 x16
175 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14000 |
1365 MHz 1755 MHz 1875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /12000 |
1500 MHz 1770 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8000 |
1530 MHz 1785 MHz 1845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8000 |
1485 MHz 1830 MHz 1950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b /8008 |
1557 MHz 1772 MHz 1898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b /8000 |
1560 MHz 1560 MHz 1560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /8000 |
1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /7000 |
1284 MHz 1284 MHz 1284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Pro měření provozních vlastností grafických karet využívám nástroj 3DMark a jeho zátěžový test s názvem Time Spy Stress Test. Tento test se skládá z celkem 20 průchodů minutové scény Time Spy a trvá tak poměrně dlouhých 20 minut, během nichž grafická karta pracuje na plný výkon a zahřeje se tak na svou běžnou provozní teplotu. Teprve po dosažení pracovní teploty grafické karty, nejčastěji v posledním průchodu scény, pak měřím její provozní vlastnosti. Spotřebu (příkon) celého testovacího systému s danou grafickou kartou na palubě pak testuji v počítačové hře Crysis 3 a rozlišení 1 920 × 1 080 px. Jak tedy grafická karta Sapphire RX 5700 8G v tomto zátěžovém testu dopadla?
SUMARIZACE PROVOZNÍCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Sapphire Radeon RX 5700 8G | Hodnota | Poznámka k měření |
Pracovní teplota
|
78 °C
|
měřeno jako maximální hodnota v posledním průchodu |
Reálná pracovní frekvence
|
1 658 MHz
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Spotřeba systému
|
267 W
|
měřeno jako průměr v posledním průchodu
|
Otáčky ventilátorů
|
1 770 ot/min |
měřeno na konci testu
|
Hlučnost
|
41,7 dBA |
interpolováno z otáček ventilátorů
|
Teploty grafické karty Sapphire RX 5700 8G se na konci zátěžového testu držely na 78 °C při otáčkách ventilátorů kolem 1 770 ot/min, které při této rychlosti generovaly vyšší hlučnost 41,7 dBA. Frekvence grafického čipu se pak pohybovala kolem hranice 1 658 MHz.
Následující grafy ukazují, jak si provozní vlastnosti Sapphire Radeon RX 5700 8G vedly ve srovnání s ostatními grafickými kartami v dnešních testech.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Sapphire RX 5700 8G se všemi ostatními Radeony RX 5700, které jsme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
Počítačová hra RAGE 2 je akční střílečka z pohledu první osoby, která se odehrává v post-apokalyptickém světě po pádu meteoritu. Hra byla postavena na herním engine Apex vývojáři ze studia Avalanche Studios a ID Software a vydána v květnu 2019 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává v blízké budoucnosti ve Washingtonu DC. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2019 společností Ubisoft. Hra podporuje nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno ve vestavěném benchmarku po dobu 89 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Metro Exodus je počítačová hra z pohledu první osoby, která se odehrává v otevřeném světě postapokalyptického Ruska roku 2036. Jedná se o třetí pokračování ze série Metro, která vznikla na základě románu Dmitrije Glukhovského. Hra Metro exodus byla postavena na herním engine 4A engine vývojáři ze studia 4A Games a vydána v únoru 2019 společností Deep Silver. Měření snímkové frekvence a frame times jsou prováděna na vestavěném benchmarku po dobu 102 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Battlefield V je již 16. dílem akční střílečky z pohledu první osoby, který nás tentokrát zavede zpět do období druhé světové války. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2018 společností Electronic Arts. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě severní Afriky v misi Butcher & Bolt po dobu 82 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Průchod testovací scénou ukazuje přiložené video, detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je pak uvedeno na přiložených snímcích.
Herní testy grafické karty Sapphire Radeon RX 5700 8G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Co se týká výkonu grafické karty Sapphire RX 5700 8G, pak musím říci, že byl pro mě celkem příjemným překvapením. Grafické karty rodiny Polaris, tedy Radeony RX 590/590/570, nechal Radeon RX 5700 dalekou za sebou a rovnou si to zamířil k těm úplně nejvyšším výkonnostním příčkám. V roli statistů pak nechal všechny GeForce GTX 16 a o více než 4 % také donedávna nejvýkonnější mainstreamovou grafickou kartu GeForce RTX 2060.
Jediná grafická karta, před kterou se musel Radeon RX 5700 sklonit, byla před nedávnem vydaná GeForce RTX 2060 SUPER, která je však zas o nezanedbatelnou částku dražší. Musím tedy říci, že výkon grafické karty Sapphire RX 5700 8G je parádní a za ty peníze v dnešní době rozhodně nic výkonnějšího neseženete.
Ačkoliv přetaktování grafické karty Sapphire RX 5700 8G lze provádět stejným způsobem jako u ostatních Radeonů, tedy klasickým navyšováním frekvence grafického čipu a grafických pamětí v nástrojích jako MSI Afterburner či přímo v ovladačích Radeon Software Adrenalin Edition (RSAE), já jsem se dnes rozhodl udělat vše trochu jinak.
Všechny Radeony RX 5700 mají velice úzké mantinely pro přetaktování. Pomocí klasických nástrojů, jako je MSI Afterburner či RSAE, můžete těmto grafickým kartám nastavit například frekvenci čipu maximálně jen na 1 850 MHz, grafické paměti na 930 MHz a limit spotřeby navýšit nanejvýš jen o 20 %. To jsou všechno hodnoty, které každý Radeon RX 5700 zvládne i s prstem v nose a přitom se ani moc nezapotí.
Proto my dnes budeme mít mnohem vyšší cíle a nastavíme si náš obyčejný referenční Radeon RX 5700 od Sapphire na úroveň jeho výkonnějšího bratříčka, tedy na úroveň grafické karty Radeon RX 5700 XT. K tomu však budeme potřebovat ještě jeden nástroj navíc. Tím je MorePowerTool, který si můžete zdarma stáhnout z těchto stránek.
Následující video ukazuje přesný postup, jak si můžete pomocí nástrojů MorePowerTool a RSAE nastavit váš Radeon RX 5700 na úroveň grafické karty Radeon RX 5700 XT, která má nastavený boost až na 2 020 MHz a limit TDP pak na 180 W.
Jak můžete vidět, celý postup je velmi jednoduchý a ke kýženému výsledku se dopracujete bleskurychle. Budete-li postupovat přesně podle instrukcí, během pár minut si přeměníte svůj Radeon RX 5700 na Radeon RX 5700 XT. Tedy téměř, protože Radeon RX 5700 XT bude mít vždy výhodu 4 jednotek CU (Compute Unit) navíc, jež jsou v grafickém čipu Radeonu RX 5700 hardwarově deaktivovány.
Musím vás však upozornit, že postup ve výše uvedeném videu je platný pouze pro grafické karty Radeon RX 5700 referenčního provedení. Pokud vlastníte nějaký Radeon RX 5700 nereferenčního střihu, video se správným návodem naleznete ZDE!
Já jsem grafickou kartu Sapphire RX 5700 8G nastavil přesně podle návodu ve videu, takže nyní RSAE ukazuje boost frekvenci grafického čipu 2 020 MHz a frekvenci grafických pamětí 875 MHz. S takto nastavenou grafickou kartou jsem pak otestoval některé hry z testovací metodiky a výsledky byly následující:
Pomocí nástrojů MorePowerTool a RSAE se mi grafickou kartu Sapphire Radeon RX 5700 8G podařilo nastavit na parametry výkonnějšího Radeonu RX 5700 XT, a získal jsem tak v průměru ještě zhruba 8 % dalšího výkonu, což samozřejmě není špatné. Na spotřebě celé testovací sestavy se pak toto přetaktování projevilo v počítačové hře The Division 2 celkem výraznými 50 W navíc (307 W versus 360 W), což je však stále ještě o chlup méně nežli u opravdového Radeonu RX 5700 XT (370 W).
Pokud se vám výkonnostní zisky zdají malé, pak nesmíte zapomenout, že já jsem náš Radeon RX 5700 vlastně ani nepřetaktoval, jen jsem mu podstrčil parametry z grafické karty Radeon RX 5700 XT. Takto upravený Radeon RX 5700 tedy můžete taktovat ještě mnohem výše, a to nejen samotný grafický čip, ale také grafické paměti.
V následujícím videu můžete vidět právě dnes testovaný Sapphire RX 5700 8G s boostem nastaveným na 2 130 MHz a grafickými pamětmi na 930 MHz (14 880 MHz efektivně). V tomto testu počítačové hry The Division 2 jsme s přetaktovanou grafickou kartou Sapphire RX 5700 8G získali téměř 19 % dalšího výkonu. Dobře si ale všimněte také spotřeby, která při tak vysokých frekvencích letí až k nebesům.
Podobně jako všechny ostatní Radeony RX 5700, také grafická karta Sapphire RX 5700 8G nabízí všem středně náročným hráčům počítačových her více než atraktivní výkon, který se pohybuje v rozmezí výkonů grafických karet GeForce RTX 2060 a GeForce RTX 2060 SUPER. Na rozdíl od nich však Radeon nedisponuje podporou akcelerace real-time ray tracingu, což ale není nějak příliš významné minus. Her s podporou ray tracingu je totiž prozatím pramálo a navíc, ani s GeForce RTX 2060 SUPER to při jejich hraní se zapnutým ray tracingem není žádná hitparáda, takže s největší pravděpodobností kvůli vyšší snímkové frekvenci ray tracing stejně raději oželíte. Oproti konkurenční DLSS (Deep Learning Super Sampling) pak AMD postavila svou technologii s názvem Image Sharpening, která vypadá velmi dobře, a navíc je hardwarově plně transparentní, a nepotřebuje tedy podporu ze strany vývojářů přímo v počítačových hrách jako v případě DLSS.
Grafická karta Sapphire RX 5700 8G se může pyšnit opravdu atraktivním herním výkonem, který se vám bude líbit ještě více, pokud se podíváte na cenovku této grafické karty. Za tuto cenu se v současnosti prostě nic výkonnějšího sehnat nedá, obzvláště pak přihlédneme-li k možnostem jejího přetaktování, které jsou vskutku vysoké. Na grafické kartě pak nechybí ani LED osvětlení, které se však nedá nijak nastavit. Semi-pasivní chlazení byste zde však hledali marně, to je totiž v případě tunelových chladičů, kterým je tato grafická karta vybavena, jen těžko realizovatelné.
Problémem grafické karty Sapphire RX 5700 8G je především její referenční systém chlazení, který není ani výkonný, a tichý už vůbec ne. Hlučnost je sice o něco nižší nežli v případě námi testované grafické karty Sapphire RX 5700 XT 8G, ale to je dáno především tím, že Radeon bez přídomku XT využívá nižší frekvence a níže má nastavené také TDP. Máte-li ve svém počítači rádi ticho, této grafické kartě se raději vyhněte. Je to ale škoda, nebýt toho zpropadeného referenčního chlazení, grafická karta Radeon RX 5700 by si z dnešní recenze nějaké ocenění jistě odnesla.
Sapphire Radeon RX 5700 8G
Grafické kartyGrafická karta Sapphire RX 5700 8G nabízí opravdu velmi atraktivní výkon všem středně náročným hráčům počítačových her. Grafická karta disponuje referenčním systémem chlazení, který je však bohužel dost hlučný.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.