Novým grafickým kartám VEGA společnosti AMD byly častokrát vytýkány vysoké teploty, hlučnost a jejich nadměrná spotřeba. To se ale vesměs týkalo zejména referenčních provedení se vzduchovým systémem chlazení. Dnes by tomu ale mohlo být jinak. Otestujeme si totiž grafickou kartu Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling, která disponuje technicky velmi zajímavě řešeným systémem uzavřeného okruhu vodního chlazení.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu Vega 10 společnosti AMD, na který jsou pomocí 2048-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu HBM2 (High Bandwidth Memory) druhé generace o kapacitě 8 GB. Tato grafická karta disponuje velmi zajímavým systémem chlazení s uzavřeným vodním okruhem a svým výkonem pak spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde v současnosti zaujímá výkonnostní špičku grafických karet společnosti AMD.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling disponuje dvojicí BIOSů, mezi kterými se dá přepínat pomocí přepínače BIOS switch, jenž je umístěn na hřbetu grafické karty. Druhý BIOS však žádné vyšší frekvence grafické kartě nepřináší a dle mých měření ani nenavyšuje její limit spotřeby. S největší pravděpodobností tak slouží pouze jako BIOS záložní, kdy v případě výskytu nějaké chyby při upgradu firmware grafické karty je tak možné tento druhý BIOS využít k jeho obnovení.
Boost frekvence grafického čipu je nastavena na 1677 MHz, maximální frekvence (DPM7) pak na 1750 MHz. Frekvence grafických pamětí je 945 MHz, což v případě pamětí typu HBM2 představuje efektivní frekvenci 1890 MHz.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling měří na délku 272 mm a na základní desce vám zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará velmi zajímavý uzavřený systém vodního chlazení s membránovým čerpadlem (diaphragm pump), který ochlazuje nejen samotný grafický čip s HBM2 paměťmi, ale také kompletní napájecí kaskádu grafické karty.
O ochlazování kapaliny vodního ukruhu se stará radiátor o rozměrech 150 × 120 mm, který ofukován jedním 120mm ventilátorem, jehož otáčky jsou řízeny podle teploty grafické karty. Tento ventilátor se otáčí konstatní rychlostí 880 ot./min. i v případě, kdy grafická karta není vytížena. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling se stará zdvojená 6+1fázová kaskáda s 13 moduly napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 345 W (max. 375 W) a k jejímu provozu společnost Sapphire doporučuje zdroj o výkonu 1000 W. Moje interní testy ale ukázaly, že pro účely běžného hraní počítačových her byste si mohli vystačit se zdrojem o výkonu 600 W a více.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling řešeny pomocí jednoho HDMI 2.0 a tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X |
![]() | ![]() | ![]() |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | |
![]() | ![]() | |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1750 MHz 1586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1620 MHz 1734 MHz 2025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1683 MHz 1823 MHz 1980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Chlazení grafických karet Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum a MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéna Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní profitují více grafické karty společnosti AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména pak hrajete-li hru v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je více než slušný, a pokud bych ho mohl porovnat s konkurencí, pohybuje kdesi na úrovni GeForce GTX 1080. Výkon tedy dobrý, ale jaksi trochu nevyrovnaný. V některých hrách, jako je například nový Wolfenstein, si totiž Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling došlápne i na GeForce GTX 1080 Ti, v jiných hrách už to tak slavné není a horko těžko dohání GeForce GTX 1070 Ti, zejména v nižším rozlišení FullHD (1920 × 1080 pixelů). Ovladače grafických karet Vega tedy s největší pravděpodobností prozatím ještě nejsou příliš dobře vyladěny.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se týká provozních vlastností, tak krom spotřeby, která je opravdu vysoká, si grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling vede opravdu dobře. Uzavřený okruh vodního chlazení s membránovým čerpadlem je opravdu velmi tichý a účinný. Teploty se pohybují kolem 65 °C při hlučnosti nepřekračující 35 dBA. Mohu vám tedy garantovat, že tuto grafickou kartu ve svém PC prakticky neuslyšíte. Problémem této grafické karty je zejména její spotřeba, která se v případě zvýšení limitu spotřeby pomocí posuvníku v ovladačích RSAE (Radeon Software Adrenalin Edition) může vyšplhat k hranici 500 W. Výkonný zdroj tedy bude nezbytnou podmínkou při provozování této grafické karty ve vašem PC.
Grafická karta Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je velmi povedeným kouskem hardwaru, zejména pak její systém uzavřeného okruhu vodního chlazení s membránovým čerpadlem (diaphragm pump), který této grafické kartě zajišťuje nejen nízké pracovní teploty, ale zejména minimální hlučnost. Achillovou patou této grafické karty je spotřeba, která je vysoká, dokonce vyšší nežli ta, kterou nabízí konkurence u svých nejvýkonnějších grafických karet GeForce GTX 1080 Ti.
Plánujete-li tedy pořízení grafické karty Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling, striktně doporučuji, aby vaše PC bylo vybaveno zdrojem o výkonu minimálně 600 W. Chystáte-li se také na její overclocking, pak raději zvolte zdroj ještě krapet výkonnější.
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling
Grafické kartySapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling je technicky velmi dobře zpracovanou grafickou kartou, která nabízí výkon srovnatelný s konkurenční GeForce GTX 1080, nízké teploty a minimální hlučnost. Díky vyšší spotřebě však budete k jejímu provozu potřebovat výkonnější zdroj.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.