Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Všechny dárky jako na dlani Křišťálová lupa 2021

Sekiro: Shadows Die Twice (TÉMA) – je skutečně těžší než legendární Dark Souls?

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Internetové stránky zaměřené na hry jsou plné hádajících se hráčů, kteří hledají neustále důvod k tomu se porafat. V minulých týdnech rozvířily fóra diskuze o tom, která ze dvou her produkovaných FromSoftware je náročnější. Zda kultovní Dark Souls, nebo nedávno vydané Sekiro: Shadows Die Twice, z něhož má řada hráčů velmi divoké sny. Co si o tématu myslíme my, vám nastíníme v dnešním tematickém článku, v němž tento spor snad rozsekneme.

iPodívejte se, jak jsme hodnotili Sekiro: Shadows Die Twice v recenzi.
Sekiro: Shadows Die Twice vs. Dark Souls; wallpaper: jiskry

Je Sekiro: Shadows Die Twice těžší než Dark Souls? – Obsah

  1. Vývoj snižuje obtížnost jak v Sekiro: Shadows Die Twice, tak i v Dark Souls
  2. Tichost je v japonsky laděném vesmíru velkým pomocníkem
  3. Bossové jsou v Sekiro: Shadows Die Twice nároční, kreativita známá z Dark Souls jim však často schází
  4. Bez přátel se v Sekiro: Shadows Die Twice musíte obejít
  5. Smrt vaše snažení v Sekiro: Shadows Die Twice zcela nepřekazí
  6. Která z dvojice nabízených značek od FromSoftware je tedy těžší?

Vývoj snižuje obtížnost jak v Sekiro: Shadows Die Twice, tak i v Dark Souls

• Téma: 5. 5. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Někteří pofidérní recenzenti, kteří Sekiro: Shadows Die Twice zřejmě nevěnovali dostatek času, o něm tvrdí, že se v něm postava nemůže dostatečně rozvíjet, takže se skrze průchod nikdy není schopná posílit natolik, aby bosse vyloženě převyšovala. Faktem je, že elementární vývoj hrdiny je tu dost omezen, to jim skutečně upřít nemohu. Jestliže ho srovnávají třeba s Dark Souls, nikdy nemůže vyjít jako vítěz, protože to jim nabízelo hned několik vývojových cest a u statistik se šlo také nemálo vyřádit, jelikož jich bylo skutečně rozsáhlé spektrum. Možnosti Sekiro: Shadows Die Twice jsou v tomto ohledu o něco omezenější, vývoj tu však i přes pohádky vyprávěné některými kritiky je.

Sekiro: Shadows Die Twice – Official Launch Trailer

Sekiro: Shadows Die Twice je jednou z nejosobitějších her posledních let, na rozdíl od Dark Souls však sází na odlišné mechanizmy. Odpověď na otázku, který z těchto kousku je pro hráče znalého obou děl těžší, se dozvíte na konci tohoto tematického článku.

Totožně jako Dark Souls totiž i Sekiro: Shadows Die Twice nabízí hráči možnost se minimálně v určitých ohledech stabilně zlepšovat. V rámci jednoho průchodu je jasně definováno to, kolik bude mít hrdina maximálně životů a výdrže nutné k obraně před nepřátelskými výpady, jimiž je permanentně zasypáván. Zajímavé mi přijde, že finální úroveň životní síly a defenzivního postavení určuje to, jakou cestou se vydáte (hra vám nabízí více než jedno zakončení). Někteří z vás si jistě říkají, že takto neustálá evoluce vaší postavy rozhodně vypadat nemá. Vedle tohoto vývoje však FromSoftware nabízí v pozdních etapách své hry také bojovou sílu. Tu je možné zvyšovat buď vzpomínkami na legendární bosse, nebo za dovednostní body v poměru jedna ku pěti, díky čemuž se farmící hráči mohou řádně napakovat a posílit svůj útok.

Při hlubším rozboru mi nepřijde vývoj v Sekiro: Shadows Die Twice vůbec špatně navržen. Vývojáři vám skrze něj totiž umožňují značně navyšovat vaši bojovou efektivitu, otevírat si nové dovednosti a zpřístupňovat technologické vychytávky bojového ražení, jež vám nejednou pomohou vyhrát bitvu. Když chcete, můžete se tu stejně jako v Dark Souls pustit do farmaření dovednostních a zkušenostních bodů, takže po čase vám někteří bossové rozhodně nepřijdou tak nároční jako na startu, kdy máte v rukou jen svůj věrný meč. Při průchodu oběma tituly se úroveň obtížnosti v průběhu hraní snižuje tím, jak se váš hrdina prosekává příběhem, což z nich po této stránce dělá rovnocenné soky.

Sekiro: Shadows Die Twice – Guardian Ape Ashina Depths (gameplay)

I v Sekiro: Shadows Die Twice narazíte na nepřátele, které byste čekali spíše v sérii Dark Souls.

Tichost je v japonsky laděném vesmíru velkým pomocníkem

Ještě dnes si vzpomínám na to, jak jsem si v Dark Souls musel k některým bossům ustavičně klestit cestu skrze nekonečné davy nepřátel, které mi leckdy stihly před doběhnutím k jejich vůdci ubrat slušnou dávku životní energie a řádně potrápit nervy. Velmi vychytrale byly rozmístěny také plamínky, u nichž se hráč objevoval poté, co to u některého z vyšších členů démonické společnosti opět zvoral. Většinou byly totiž od místa střetu natolik vzdáleny, že než člověk ke svému sokovi opět dorazil, měla jeho postava nohy jako ocelové provazy. U Sekiro: Shadows Die Twice se vývojáři z FromSoftware rozhodli kráčet trošku jinou cestou a své věrné fanoušky už tolik netrápit.

Celé univerzum Sekiro: Shadows Die Twice je plné různých temných koutů, ve kterých se může hlavní protagonista schovat. Nepřátele je tu mimoto možné eliminovat bez toho, aby smrt jejich vzdálenější kolegy vůbec zajímala, čímž si můžete ušetřit nemálo času při běhání k hlavním antagonistům. Použít tuto taktiku šlo i na některé z bossů, což značně zjednodušilo nejeden zpočátku nepěkně vypadající střet. Přístupněji bylo navrženo též rozložení svatyní, v nichž se lze oživit. Vzdáleny jsou od sebe většinou jen několik desítek či stovek metrů, takže vám přesun z jednoho bodu na druhý netrvá nikterak dlouho. Stejně tak lze počítat s tím, že minimálně jeden oltář je přítomen nedaleko bosse, či přímo u něj, díky čemuž se nemusíte trápit běháním a máte možnost se vrhnout smrti vstříc bez průtahů.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: krveprolití Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: eliminace Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: tichá eliminace

V Sekiro: Shadows Die Twice je často hodně zásadní to, zda se s nepřáteli chcete utkat přímo, či je zabít ze zálohy. Pokud si vyberete druhou možnost, celkový průchod hrou si značně zjednodušíte, protože nebudete muset čelit větším skupinkám protivníků a bossové proti vám už také často nebudou stát v plné síle.

Svatyně v Sekiro: Shadows Die Twice rozhodně nepředstavují prvek, kterým by chtěli vývojáři z FromSoftware hráčům zatopit. Díky jejich četnosti je z nich v tomto díle spíše prvek, jenž značně snižuje náročnost celku. Dark Souls je naopak příkladem toho, jak tento koncept udělat tak, aby hráč co nejvíce trpěl a přesto měl stále chuť běhat a zkoušet až do okamžiku, než svého soka sejme a vezme si jeho duši. V rámci obtížnosti tím pádem v tomto bodě jasně vyhrává série Dark Souls, jež vám dává vaše neúspěchy řádně sežrat.

Bossové jsou v Sekiro: Shadows Die Twice nároční, kreativita známá z Dark Souls jim však často schází

Série Dark Souls je proslavena nejen elementární obtížností, ale také kreativitou, s níž vývojáři z FromSoftware tvořili bosse, kterým se v jejich hře musíte postavit. Téměř všichni antagonisté byli určitým způsobem unikátní. Setkat se s duplikátem či podobně reagující příšerou byla vždy spíše ojedinělá záležitost, a když už člověk natrefil na vyloženě stejné monstrum, vždy ho něčím překvapilo, takže nikdy nebylo snadné se na jednotlivé souboje úplně připravit. V Sekiro: Shadows Die Twice se vydali odlišnou cestou, vsadili totiž na pár velmi povedených samurajských originálů, vedle kterých se na bojišti objevilo několik recyklovaných šampionů, u nichž si s odlišením jednotlivých kusů nikdo moc nelámal hlavu.

Sekiro: Shadows Die Twice – Genichiro Boss Fight (gameplay)

Souboje mají v Sekiro: Shadows Die Twice neuvěřitelné tempo, z něhož nesmíte za žádných okolností vypadnout.

Někteří primární protivníci mi v Sekiro: Shadows Die Twice přijdou vyloženě nezajímaví, nebo lépe řečeno, nepříliš dobře zpracovaní. Setkání s drakem mi v tomto kousku kupříkladu přineslo velké zklamání, protože to byl nepřítel s neskutečným potenciálem, který nebyl vývojáři téměř vůbec využit. Prakticky se jednalo o šarvátku, již jsem díky její jednoduchosti zvládl absolvovat s prstem v nose už při prvním střetnutí, což je něco, co se mi u Dark Souls nikdy nestalo. Většina primárních antagonistů tam totiž byla natolik tuhá, že mi jejich eliminace dala zabrat, i když jsem se na ně řádně připravil. Tady jsem tento pocit až na jeden či dva případy moc nepociťoval, protože tahy mých oponentů bylo po jednom kvalitnějším střetu vcelku lehké předvídat.

Samotné zpracování střetů se mi však v Sekiro: Shadows Die Twice zamlouvalo více než v Dark Souls. Nabídlo mi totiž stabilní tempo pumpující mi do žil neustále slušné dávky adrenalinu. Jak jsem ale již řekl, v 90% případů se nejednalo o výzvy, nýbrž jen o kvalitní duely, u nichž jsem se slušně zapotil. Nikdy jsem však u jednoho primárního antagonisty nestrávil delší dobu. Líto mi taktéž bylo, že někteří opakující se oponenti nedisponují třeba odlišnou škálou dovedností. Reálnou překážkou se mi nakonec stal snad jen Isshin, the Sword Saint spolu s Demon of Hatred, kvůli jejichž poražení jsem se musel na několik hodin zcela připoutat ke klávesnici a myši, protože jsem před ně byl postaven zcela sám.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: Isshin Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: démon Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: drak

Bossové představují v Sekiro: Shadows Die Twice obstojnou výzvu. Někteří z nich jsou však zpracováni tak, že se u nich moc nezapotíte.

Bez přátel se v Sekiro: Shadows Die Twice musíte obejít

Ano, je to tak. Obtížnost v Sekiro: Shadows Die Twice hodně navyšuje absence kooperačních prvků. Pokud vám to při hraní Dark Souls zrovna dvakrát nešlo a u určitého oponenta jste se zasekli na příliš dlouho, vždy jste měli k dispozici alternativní cestu, jak ho nakonec zdolat. Stačilo si v místě nepříliš vzdáleném soubojové lokaci řádně prohlédnout zem a aktivovat některý z nápisů vytvořených ostatními hráči, kteří toužili po tom, aby mohli pomoci ostatním v jejich nesnadném putování. Povolat takto do boje bylo možné hned několik pomocníků, takže v případě, že nebyl vyvolávač neskutečný nešika, souboj s bossem většinou skončil dříve, než se na bojišti začalo pořádně něco dít.

V Sekiro se téměř se všemi soky musíte vypořádat bez toho, aby vám s nimi kdokoliv pomohl. Samozřejmě tu naleznete pár výjimečných případů, kdy vám pomocnou ruku podají dobrosrdeční obyvatelé světa, kterým jste při svých cestách náhodou udělali radost. Většinou se ale bude jednat o podřadné šarvátky, při nichž budete muset čelit jen sokům z nižší platové kategorie, kteří hlavním antagonistům nesahají svou silou ani po kotníky. Rozhodně se zde nesetkáte, nebo lépe řečeno nesetkal jsem se s nepřáteli, kteří by bez asistence obyvatel herního univerza byli tak špatně zdolatelní jako třeba Yhorm the Giant. Tomu se totiž bez užití unikátního meče či přítomnosti Siegwarda z Catariny, známého mezi hráči DS také pod přezdívkou cibulový rytíř, k zemi moc nechce.

Dark Souls III – Darkeater Midir NG+3 with summon (gameplay)

Přátelé v Dark Souls představují prvek, který vám pomůže zdolat to, co sami sundat nedokážete. Kdyby byl tento prvek i v Sekiro: Shadows Die Twice, byla by hra o něco přístupnější.

Kooperace a možnost povolat do boje přátele je nesporně aspektem, který vám průchod hrou značně urychlí. V momentu, kdy se rozhodnete bojovat proti nepříteli ve větším počtu, je vždy víceméně jasné, že se boss konce souboje nedožije, protože je od základu dělán pro jednotlivce, který by jej měl v zájmu svého sebetrýznění složit bez pomoci dobrých duší z jiných světů. Sekiro: Shadows Die Twice hráči tuto možnost vůbec nenabízí. Pokud chcete hru projít, musíte protivníka sami složit, jinak dál neprojdete, což z ní dělá po této stránce větší výzvu než série Dark Souls, jež vám vždy nabízí něčí nápomocnou ruku.

Smrt vaše snažení v Sekiro: Shadows Die Twice zcela nepřekazí

Hráči, jež měli někdy možnost hrát sérii Dark Souls, si jistě pamatují, že je nejednou od vítězství nad zákeřným sokem dělila jedna či dvě rány. Stačil však jediný dobře mířený zásah oponenta a bylo po všem, bez ohledu na to, kolik měli u sebe lektvarů, či jak velký počet bojovníků stál v bitvě po jejich boku. Souboj byl u této značky možná právě kvůli tomuto faktu neskutečnou výzvou, v níž jste si nikdy nemohli být zcela jistí úspěchem, protože vás mohlo odsoudit k nezdaru špatně zmáčknuté tlačítko či neuvážený výpad kazící v mžiku celé vaše původní snažení.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: idol Dark Souls; screenshot: bonfire Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: hlubina

Rozložení oživovacích pozic je v Sekiro: Shadows Die Twice hodně přívětivé, občas vám ale nepomůže ani tato berlička, protože určité střety se odehrávají dokonce v temných hlubinách, jimž je každý idol dosti vzdálen.

Sekiro: Shadows Die Twice vám na rozdíl od Dark Souls dá možnost vrátit se do boje i poté, co vás nepřítel proklaje svým ostřím. Dány vám dokonce budou čas od času tři pokusy na jediný vícefázový střet, což je luxus, za který bych v souls hrách vyloženě vraždil. V rámci jedné etapy boje máte však k dispozici vždy jen jedno zmrtvýchvstání, takže určitý mantinel tu stále je. Mírně vyrušit jej lze skrze maličké jednorázové sošky Buddhy, jimiž můžete opět obnovit ztracený život a přidat si tak další šanci na to, že náročného bosse nakonec přeci jen zdoláte.

Přítomnost druhého života, nebo dokonce několika znovuoživení za celý souboj určitým způsobem kompenzuje absenci spojenců, kteří by vám pomáhali zdolávat náročnější nepřátele, na něž normálnímu hráči většinou prostě jeden pokus nestačí. Osobně tuto berličku považuji za velmi zásadní podporu, jež při porovnání s Dark Souls značně snižuje obtížnost celku. Když ještě vezmeme v potaz to, že i DS lze absolvovat celé bez pomoci stejně jako Sekiro: Shadows Die Twice, japonskému titulu od FromSoftware to opět v tomto porovnávacím zápasu ubírá pár bodíků.

Sekiro: Shadows Die Twice vs. Dark Souls – Lady Butterfly Boss Fight (gameplay)

V tomto souboji máte oživovací idol téměř hned u místa střetnutí. Sekiro: Shadows Die Twice se po této stránce hodně liší od Dark Souls, kde byste ohýnek u bosse nikdy nenašli.

Která z dvojice nabízených značek od FromSoftware je tedy těžší?

Třebaže je Sekiro: Shadows Die Twice hodně náročnou hrou, rozhodně mi nepřijde obtížnější než první díl Dark Souls, který mě jakožto hráče trápil daleko více než jeho japonský sok, jehož hraní mi dalo zabrat především ve finálních etapách. Teoreticky by se dalo říct, že obě díla jsou na stejné či velmi podobné úrovni. Nelze opomenout také skutečnost, že se série Dark Souls v průběhu let snažila více zpřístupnit širší komunitě, takže její třetí a druhý zástupce mohou být klidně v rámci nesmlouvavé hratelnosti o něco více přístupné než nejnovější projekt od FromSoftware.

Sekiro: Shadows Die Twice; screenshot: předkrm

Některé souboje jsou v Sekiro: Shadows Die Twice navrženy tak, že zpočátku před vámi nestojí vaše nemesis, nýbrž její dočasný zástupce, po jehož poražení hlavní antagonista na bojiště slavně přispěchá, aby vás dorazil.

V závěru je třeba říct, že Dark Souls a Sekiro: Shadows Die Twice jsou hodně odlišné hry, přestože některé herní prvky sdílejí. Liší se od sebe mechanizmy, tempem, škálou bossů a i obtížností, s níž se musíte při jejich průchodu vyrovnat. První zmíněné se více zaměřuje na vývoj postavy, hlídání výdrže a naučení určitých taktik, které jsou pro úspěch zcela nezbytné. Druhé naopak pracuje s dynamickým systémem soubojů a agresivnějším stylem hraní trestajícím tvrdě ty, kteří se bojí nepříteli zasadit ránu jen proto, aby sami neschytali úder.

• Zdroje: Vlastní

i Mohlo by vás zajímat
Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Sekiro: Shadows Die Twice vychází 22. března 2019 na PC, PS4 a Xbox One.

Dark Souls Trilogy - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, žánr: akční a RPG, pro online hraní vyžaduje předplatné PlayStation Plus - Kombinace bohatého, temného fantasy světa, procházení dungeonů, setkání s hrůzostrašnými nepřáteli a převratné on-line prvky dělá z Dark Souls absolutně přesvědčivý zážitek. Hra odstraňuje bariéry z herního světa, který podporuje touhu po poznání a požaduje přizpůsobivost. Při setkáních s děsivými nepřáteli a objevování nových oblastí, se základ hry, výzvy a odměny, mění na zkušenosti a přinášejí jedinečný pocit úspěchu.

1 109,- bez DPH 917,-
Koupit
Akční cena
Můžete mít dnes od 11:30
Skladem > 5 ks
Objednací kód: MSX602
Dark Souls Remastered - PS4
Hra na konzoli - PS4 / PS4 Pro, PS5 (s mechanikou), krabicová verze, žánr: akční a RPG, pro online hraní vyžaduje předplatné PlayStation Plus, ve které budete objevovat pokřivený starodávný svět Lordranu. Kritiky výborně oceňované akční RPG série tak, jako ještě nikdy předtím. Nechte se pohltit bohatým světem Dark Souls díky dynamickému 4K rozlišení. Utvářejte si postupně svou postavu, objevujte děsivé lokace a shromažďujte a osvojte si rozsáhlou kolekci zbraní, vybavení a magických kouzel a vytvořte si tak skutečně jedinečný herní styl.

699,- bez DPH 578,-
Koupit
Akční cena
Můžete mít dnes od 11:30
Skladem > 5 ks
Objednací kód: MSX466
Dark Souls III: Season Pass - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra

689,- bez DPH 569,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1042
Dark Souls III - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: RPG, pro online hraní vyžaduje předplatné Xbox Live Gold.

1 799,- bez DPH 1 487,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD1080
Dark Souls III: The Ringed City - Xbox Digital
Herní doplněk / DLC - Xbox One S/Xbox One X, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra

389,- bez DPH 321,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0666
DARK SOULS III: The Ringed City (PC) PL DIGITAL
Herní doplněk / DLC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra

369,- bez DPH 305,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE001758
Dark Souls III - Deluxe Edition - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční a RPG.

2 459,- bez DPH 2 032,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0279
Dark Souls III: Ashes of Ariandel - Xbox Digital
Hra na konzoli - Xbox One S / Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S, elektronická licence, klíč pro Xbox Live, žánr: akční.

389,- bez DPH 321,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MXESD0213
DARK SOULS III: Ashes of Ariandel (PC) DIGITAL
Herní doplněk / DLC - elektronická licence, klíč pro Steam, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra

369,- bez DPH 305,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MVE001583
DARK SOULS III - Season Pass - PS4 CZ Digital
Herní doplněk / DLC - PS4/PS4 Pro, elektronická licence, klíč pro CZ PS Store, žánr: Akční, pro uplatnění je vyžadována základní hra - je vyžadována plná verze hry. Určeno pouze pro české SEN a PlayStation Store účty

689,- bez DPH 569,-
Koupit
Ihned ke stažení
Objednací kód: MSXESD064
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB19
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi