Úspěch některých herních sérií často vzbuzuje ve vývojářích dojem, že je dobrý nápad je prostě vzít a předělat svou hru tak, aby jim byla co nejvíce podobná. Krásným příkladem takové praktiky je IP Sniper Ghost Warrior, jejíž autoři z jejího posledního zástupce udělali nízkorozpočtové Far Cry. Celek „překvapivě“ neuspěl, kvůli čemuž byli nuceni vrátit se ke kořenům. Jak se jim to nakonec daří, vám řekne naše recenze Sniper Ghost Warrior Contracts.
• Recenze (PC) • Novinky • Oznámení •
• Žánr: FPS • Multiplayer: Ano • Vývojář: CI Games • Vydavatel: CI Games • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One (22. listopadu 2019) • Homepage • Čeština: Ano
• Recenze: 21. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Ruská občanská válka umožnila vznik řady uskupení, mezi nimiž lze nalézt třeba politické hnutí Sibiřská autonomizace, jenž se už téměř sto let bez výsledku pokouší o to, aby se Sibiř stala víceméně samostatnou republikou ležící na území Ruské federace. Přestože se jedná o velmi pěknou myšlenku, její naplnění je hodně nereálné. Jak by to teoreticky mohlo vypadat, kdyby se ji nakonec přeci jen povedlo uskutečnit, má světu ukázat příběh Sniper Ghost Warrior Contracts. Jeho dějištěm je nepříliš vzdálená budoucnost, v níž se Sibiři přeci jen povedlo za pomoci vypovězení neposlušnosti a následného vyhlášení války, vymanit z náručí ruského medvěda, který ji pustil až poté, co byl doslova zatlačen do kouta. Zemi samotné tento krok však moc neprospěl.
Nebyla totiž připravena na demokratické volby, a tak se v ní krátce po získání nezávislosti dostala k moci skupina populistů vedená národním hrdinou Nergujem Kurčatovem. Ten po zvolení do funkce místopředsedy vlády vysoká místa ihned obsadil členy své rodiny, přáteli a politickými podporovateli, díky nimž se dostal na vrchol. Prakticky ze Sibiřské republiky udělal svůj rodinný podnik profitující primárně z práce obyčejných obyvatel, jimž odtržení od Ruska nakonec přineslo více žalu, než si dokázali vůbec představit. Nelze se tedy moc divit tomu, že se z určité části populace zformovala revoluční skupina Vlci pod vedením mladé bojovnice za lepší zítřky. Pokud doufáte, že se ujmete právě jí, mám pro vás smutnou zprávu. Ona bohužel není hlavní protagonistkou tohoto příběhu.
Namísto ní vám je ve Sniper Ghost Warrior Contracts dán do rukou anonymní člen žoldácké organizace s unikátní futuristickou maskou, kterému jsou obyvatelé Sibiře víceméně ukradení. Hlavní jsou pro něj peníze, které mu dodává neznámý zadavatel, jemuž se moc nelíbí aktivity Nerguje Kurčatova a jeho bandy. Celkem je před vás postaveno deset primárních cílů, mezi nimiž naleznete vedle významných politiků také drogové bosse, bývalé ruské generály nebo špičkové vědce, jejichž bádání zašlo až příliš daleko na to, aby mohli zůstat na živu. Mimo tyto velké ryby vám budou občas nastrčeny do cesty také menší úlovky, za něž nedostanete o moc menší odměnu, než za hlavní aktéry celé mise, protože se rozhodně nebude jednat o lehké terče pouze čekající na svůj projektil.
Sniper Ghost Warrior Contracts - One bullet, two dead I GEM (Gameplay)
Eliminaci některých cílů si ve Sniper Ghost Warrior Contracts užijete, minimálně tato akce stála za to.
I když se příběh Sniper Ghost Warrior Contracts tváří na první pohled velmi povrchně, nakonec se mu podaří nabrat vcelku slušné tempo, jež si dokáže držet až do finále kampaně. Ta má něco okolo osmi až desíti hodin za předpokladu, že se ji rozhodnete absolvovat jen na půl plynu. Když ji však budete chtít zmáknout na sto procent, počítám s tím, že se klidně natáhne na dvojnásobný časový úsek, což považuji u hry jako je Sniper Ghost Warrior Contracts za velmi slušnou herní dobu. Pochválit za sebe musím vedle tohoto aspektu samotnou kvalitu celého vyprávění, jež má dle mého názoru relativně zajímavou zápletku, která příjemně potěší především milovníky konspiračních teorií a tajných akcí. Je vskutku škoda, že podobně propracovaným příběhem nedisponují i jiná střední a menší FPS.
Už od oznámení Sniper Ghost Warrior Contracts bylo víceméně jasné, že do vyloženě otevřeného světa se tentokrát nepodíváme. V City Interactive si totiž uvědomili, že nejsou schopni řádně zaplnit mapu většího rozsahu, a tak se raději soustředili na výrobu pěti středně velkých samostatných lokací, které mají vlastní příběhovou linku neustále vás ženoucí kupředu, díky čemuž vám nedají šanci se pořádně nudit. Zavítat je tu možné do laboratorních komplexů, táborů smrti, zón, kde se testují biologické zbraně nebo do řídce obydlených osad, v jejichž sousedství má luxusní vilku šéf mafie, s nímž si není radno zahrávat. Po herním světě se můžete přesouvat buď po svých, nebo za pomoci hrstky transportních bodů, jež jsou většinou umístěny blízko destinace, v níž se nachází váš cíl.
Vzhledem k tomu, že se jedná o skutečně výrazné osoby, rozhodně nečekejte, že se budou nacházet někde na samotě u lesa bez jakékoliv ochrany. Právě naopak. Každý z primárních cílů obývá jednu z mnoha extrémně střežených vládních pevností, do kterých se dříve nebo později budete muset podívat, protože eliminací oběti většinou mise nekončí. Naštěstí jsou všechny komplexy navrženy s láskou, takže si jejich průchod skutečně užijete. Vývojáři si totiž dali záležet na tom, aby ke každému cíli vedlo více cest, čímž mi Sniper Ghost Warrior Contracts připomíná třeba sérii Hitman, která je ovšem v tomto ohledu o něco více propracovaná než aktuálně recenzovaná FPS. V rámci žánru mi však koncept, jejž prezentuje hra od City Interactive, přijde více než dostatečný.
Zatímco návrh úrovní v rámci FPS žánru mi přišel hodně vydařený, umělá inteligence nepřátel, s nimiž jsem se na svých toulkách mohl setkat, ve mně pozitivní emoce rozhodně nezanechala. Minimálně tedy chování obyčejných vojáků nepředstavovalo nic, z čeho bych byl nadšen, protože se jednalo o tupé schránky schopné reagovat jen na minimální procento podnětů, což je u na boj zaměřených specialistů vcelku zásadní problém. Jejich primárním cílem totiž ve Sniper Ghost Warrior Contracts není nic jiného než pohotově zlikvidovat jakoukoliv nežádoucí osobu, která vstoupí do jejich perimetru, s čímž mají hodně velké obtíže, jelikož hlavního protagonistu často nejsou schopni zaregistrovat ani za předpokladu, že se mu skrze optiku dívají přímo do obličeje.
Sniper Ghost Warrior Contracts - Kontrakt I GEM (Gameplay)
Při plnění vedlejších zakázek se vám ve Sniper Ghost Warrior Contracts bude snažit odměnu vyfouknout střelec konkurenční společnosti. Škoda, že vývojáři tento prvek nezpracovali tak, aby byl oponentem jiný hráč.
O něco lépe jsou na tom ve Sniper Ghost Warrior Contracts futuristické stroje kontrolované umělou inteligencí, která se taktéž podílí na obraně jednotlivých komplexů. Mají před sebou totiž o něco snazší úkol než jejich kolegové z masa a kostí, jelikož na rozdíl od nich nejsou nuceni strážit větší území, nýbrž jen kontrolní body. Ani v tomto ohledu však vyloženě neexcelují, protože aktivně nespolupracují se zbytkem svého týmu, kvůli čemuž nakonec ignorují mrtvá těla, jež se nejednou kupí před jejich obrazovkou, kterou má snad někdo stabilně kontrolovat. Stejně tak nechápu, nač jsou ve hře velící důstojníci, když nekontrolují stav svých mužů. Kdyby vývojáři Sniper Ghost Warrior Contracts lépe zpracovali fungování kamer spolu se systémem velení, AI by hned fungovala lépe.
Za eliminaci všech nepřátel vás bude toto dílko stabilně odměňovat penězi, jste přeci jen žoldák a ti zadarmo ani hlavu nestřelí. Následně vydělané finance je v možné vložit do dvou odlišně laděných sfér. Pokud patříte spíše mezi hráče, kteří preferují kvalitní zbraně, zainvestujete minimálně zpočátku většinu svých zdrojů do koupě lepších pistolí, útočných pušek a samozřejmě do odstřelovaček, jež představují váš primární nástroj smrti, bez něhož toho moc nezabijete.
Přestože všechny sniperky vypadají na první pohled víceméně stejně, každá z nich má své specifické statistiky a výstroj, kterou na ni můžete nasadit. Některé kousky díky tomu postrádají určité typy munice, jiné zase nemají tlumič, nebo ho naopak mají plně zabudovaný, takže na ně jinou úpravu hlavně nenamontujete. Osobně jsem si z deseti nabízených pušek ve Sniper Ghost Warrior Contracts nejvíce oblíbil STURM – PRECISION. Ten mi v základu nabídl těžké odstřelovačské projektily, s jejichž pomocí jsem byl schopen většinu nepřátel eliminovat na jeden jediný výstřel, bez ohledu na to, kam jsem je střelil, protože síla kulek, jež jsem vypálil, byla natolik vysoká, že doslova trhala zasažené údy od těla.
Druhá sféra, do které lze stabilně investovat finance, je zaměřena na samotného protagonistu, jehož fešná maska toho umí na pokrývku obličeje až překvapivě hodně. Jedná se totiž o velmi futuristickou technologii, která už od počátku umožňuje skenování nepřátel. Když do jejího vývoje však vrazíte nějaký ten peníz, stane se z ní nástroj, díky jehož funkcím uvidíte protivníky skrze zdi, uslyšíte cizí hovory, nebo budete schopni plně ignorovat zábleskové granáty a jinak smrtící plyn. Vylepšovat mimo ní půjde také veškerou výstroj a vybavení, spolu s podpůrnými nástroji, mezi něž patří elektroniku vyřazující dron a střelecká věž, s níž lze eliminovat klidně několik cílů naráz bez toho, abyste na ně museli koukat, což se hodí vždy, když potřebujete rychle a tiše odpravit větší skupiny.
Sniper Ghost Warrior Contracts - Eliminace cílů I GEM (Gameplay)
Výzvy představují v Sniper Ghost Warrior Contracts aspekt, který slušně natahuje herní dobu, protože jen málo z nich se vám skutečně podaří splnit hned při prvním průchodu.
Poslední díl série Sniper Ghost Warrior nebyl hrou, na kterou bych vzpomínal rád, možná právě proto jsem se trošku obával toho, co mi vývojáři ze City Interactive skrze Sniper Ghost Warrior Contracts nabídnou. Ve finále mi dodali velmi slušnou FPS se zajímavým příběhem, kvalitně navrženými mapami, pěkně zpracovaným vývojem hlavního protagonisty, perfektní optimalizací a řadou dalších prvků, díky nimž jsem si hraní skutečně užil. Vedle pozitivních aspektů však jejich projekt podobně jako jejich předchozí výtvory disponoval věru dementní umělou inteligencí a bezpočtem různě zásadních bugů, bez nichž bych si hraní jistě vychutnal o mnoho víc. Celek byl však zpracován citelně lépe než jeho předchůdce, a tak doufám v to, že případné pokračování bude mít minimálně stejné grády.
Sniper Ghost Warrior Contracts je povedená FPS, která ukazuje, že skutečně kvalitní vývojářské studio se dokáže poučit ze svých chyb a znovu je neopakovat. Radost s ní udělají City Interactive především hráčům, jimž přišel Sniper Ghost Warrior 3 vyloženě nedopečený, protože jim tentokrát dodají nadprůměrnou hru zatíženou jen hrstkou skutečně závažných nedostatků. Potěšit naopak nemusí jedince, kteří chtějí střílečku bez bugů a s dobře reagující umělou inteligencí, již v tomto kousku zaručeně nenajdou. Za sebe nákup Sniper Ghost Warrior Contracts po téměř třiceti hodinách v herním světě doporučuji, příjemně jsem se totiž při hraní bavil.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4460 3.2GHz / AMD FX-6350 | Intel Core i7-4790 4-Core 3.6GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 760 / AMD Radeon HD 7950 | NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB / AMD Radeon RX 480 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 20 GB | 20 GB |
Sniper Ghost Warrior Contracts k nám dorazí 22. listopadu 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.
• Novinka: 30. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
V aktuálně vypuštěných záběrech z Gamescom 2019 se hráč vydává do lokace Kolchak Harbor, který má plně pod kontrolou armáda místního oligarchy, jenž nemá nečekané návštěvy zrovna v lásce a tak má stráže všude, kam se podíváte. Hlavním cílem odstřelovače Seekera je v této misi nezbeda Igor předávající informace nesprávným lidem, což ho nyní bude stát život. Prostor, v němž jej musíte zabít, je relativně rozsáhlý. Prakticky se jedná o opuštěný přístav, na němž se čas už stihl slušně vyřádit, takže se prezentující často setkává s pobořenými zdmi, jež mu dávají přístup do dalších úrovní komplexu. Kdyby byly i ostatní úrovně Sniper Ghost Warrior Contracts navrženy jako tato, vůbec bych se na tvůrce z CI Games nehněval.
Sniper Ghost Warrior: Contracts – Kolchak Harbor (Gameplay)
Nejnovější záběry z Sniper Ghost Warrior Contracts nevypadají vůbec zle, jen by to možná chtělo ještě zpracovat na umělé inteligenci, která opět stojí za nic.
Seeker se na tuto misi vydává už v pozdějších fázích Sniper Ghost Warrior Contracts, protože je vybaven slušnou škálou moderních technologií, jež užívá k zaměřování nepřátel a jejich následné likvidaci. Prim samozřejmě hraje odstřelovací puška, vedle níž má hrdina k dispozici také pistoli, granáty a řadu nástrojů pro usnadnění průchodu herním světem. Protivníci mají po ruce také pár hraček, nejsou s nimi ale schopni pracovat, takže jsou ve finále nuceni vystačit si jen s tradičními zbraněmi, jež dokáže ovládat kdekdo. Snad budou nepřátelští kontraktoři zpracováni lépe, než klasičtí vojáci a jejich kolegové s odstřelovačkami, kteří spolu nejsou schopni komunikovat.
Umělá inteligence má na nových záběrech ze Sniper Ghost Warrior Contracts pod palcem zřejmě bandu oslů, protože její armáda není reálně schopna hráče zabít, či na něj aktivně reagovat tak, aby si z ní stále nedělal dobrý den. Je sice pravdou, že AI tu nikdy nepatřila mezi velké myslitele, těšil jsem se však na to, že v uzavřenějším světě si vývojáři dají záležet na řádném zpracování nepřátel, jejichž dlouhodobou prioritou se po spatření hlavního hrdiny stane jeho eliminace, nikoliv jen pár sekundové pátraní. Upřímně nejsem tímto nedostatkem vůbec překvapen, do jisté míry se to dalo čekat, doufám ale v to, že do vydání na celku tvůrci ještě zapracují a Sniper Ghost Warrior Contracts v lecčem vylepší.
• Zdroje: YouTube (Arekkz Gaming)
• Novinka: 19. 8. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Futuristické technologie nejsou ve hrách žádnou novinkou, když však chcete použít aktuální výstroj, nejednou se setkáte s kritikou fanoušků zbraní, kteří do detailu znají to, jak jednotlivé nástroje smrti fungují a vypadají, což je občas problém. Tvůrci Sniper Ghost Warrior Contracts se však komunity zřejmě nebojí, protože se rozhodli do svého díla vložit hračky, jež aktuálně používají armády různých zemí. V praxi to znamená, že se kromě tradičních odstřelovačských pušek můžeme těšit třeba na oblíbené drony, sloužící zde především ke kontrole nepřátel a nabourávání sítí, na něž má protivník napojen kamerový systém. Počítat je však nutno s tím, že podobnými hračkami bude disponovat také oponent, takže si budete muset stále dávat pozor to, zda je obloha čistá.
Sniper Ghost Warrior: Contracts – Release Date Announcement Trailer
Cíl vyškoleného odstřelovače se v Sniper Ghost Warrior Contracts nikdy nedožije konce dne.
V průběhu hraní Sniper Ghost Warrior Contracts se máme podívat celkem do pěti rozsáhlých lokací, které se stanou dějištěm pětadvaceti misí, jež budou z velké části zacíleny na eliminaci jednoho, či více cílů. Teoreticky je možné pracovat s myšlenkou, že po splnění zakázek, za něž budeme odměněni finančními prostředky, se půjde na mapu opět vrátit a jen tak bloumat herním světem, jehož zpracování má být dle slov vývojářů dosti sandboxové. Sniper Ghost Warrior Contracts dorazí na PC, PlayStationu 4 a Xboxu One až 22. listopadu, takže si na něj ještě chvíli počkáme. Doufáme však v to, že bude vyladěn lépe než jeho předchůdci, kteří trpěli technickými problémy, a stavěly proti nám vyloženě tupou umělou inteligenci.
• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube (CI Games)
• Oznámení: 28. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Herní série Far Cry má díky svému věhlasu řadu různě kvalitních klonů, jejichž tvůrci převzali základní myšlenku Ubisoftu a přepracovali jí do trošku odlišného formátu. Značka Sniper Ghost Warrior je prakticky jedním z mnoha děl, která se minimálně v minulých letech snažila hodně přiblížit slavnému Far Cry. Nikdy se jí to však úplně nepovedlo. Vývojářům z CI Games možná došlo, že nemá smysl kráčet ve stínu giganta, a tak se rozhodli, že se opět odkloní od otevřeného světa prezentovaného v Sniper Ghost Warrior 3 a vrátí se ke konceptu, kterým se pyšnili jeho středně úspěšní předchůdci.
Sniper Ghost Warrior Contracts Gameplay & Developer Commentary - IGN LIVE | E3 2019
První prezentované záběry z hraní Sniper Ghost Warrior Contracts ukazují, že se můžeme opět těšit na dalšího klasického zástupce série. Snad ji vývojáři posunou značně kupředu.
V Sniper Ghost Warrior Contracts bychom se měli podívat na území Sibiře. Namísto jedné gigantické herní mapy nám v něm bude dáno několik středně velkých lokací, v nichž budeme plnit různorodé zakázky. Spektrum úkolů prozatím nebylo představeno, lze však počítat s tím, že se většinou bude jednat o eliminace určitých cílů majících v plánu rozsévat teror ve světě. Kromě cílové osoby by nám měla každá mise v Sniper Ghost Warrior Contracts nabídnout také specificky laděné vedlejší kontrakty, za jejichž splnění bude hráč odměněn nemalou finanční sumou. Peníze v tomto díle slouží podobně jako třeba v Hitman: Contracts k nákupu nového vybavení a vylepšení stávajících zbraní a výstroje.
Právě výstroj má v Sniper Ghost Warrior Contracts hrát hodně velkou roli v tom, jak budete absolvovat jednotlivé herní mise. Dominantní pozici bude mít samozřejmě vždy odstřelovací puška, z níž budete pálit proti nepřátelům jeden zpomalený projektil za druhým. Kromě ní však dostanete do rukou také pistoli s tlumičem, vrhací nože, nášlapné pasti hlídající vám záda, granáty a dalekohled. Ten hlavnímu hrdinovi slouží k tomu, aby označoval své nepřátele a detailně zkoumal jejich slabiny z dostatečné dálky. Čelit nebudete muset jen klasickým vojákům známým z předchozích dílů série Sniper Ghost Warrior. Vedle nich se čas od času na bojišti objeví také konkurenční lovec odměn, s nímž se budete muset vypořádat dřív, než vám váš cíl zabije před nosem.
Při hraní Sniper Ghost Warrior Contracts zavítáme do řady lokací, jež mají být podle tvůrců navrženy do posledního detailu, takže se můžeme těšit na místa, která budou mít co nabídnout.
Z prezentovaných záběrů z hraní Sniper Ghost Warrior Contracts, jež do světa vypustil server IGN, lze soudit, že se bude jednat o tradičního zástupce série Sniper Ghost Warrior, jen bude opět o něco vylepšen, což není nic neobvyklého. Otázka je, zda mu to bude stačit k tomu, aby uspěl u komunity, která je čím dál náročnější. Hry bychom se měli dočkat už v průběhu tohoto roku na PC, Xbox One a PS4, kdy přesně však dorazí, aktuálně není známo, teoreticky lze počítat s podzimem, či koncem roku, který je pro takto laděná díla ideální.
• Zdroje: YouTube