• Autor: Ondřej Zeman
V návrat série Heroes of Might and Magic v plné síle už doufá opravdu jen hrstka skalních fanoušků. Většina to už vzdala a velkou část svého času tráví pařením modovaného Heroes of Might and Magic 3. Pro tuhle skupinu vznikla tahová strategie Songs of Conquest, která v mnohém legendární značku připomíná. Jak je na tom po vstupu do předběžného přístupu a co nabízí, vám řekneme v naší recenzi Early Access verze.
zdroj: Lavapotion
Heroes of Might and Magic 3: The Restoration of Erathia měl opravdu výrazná tažení, která sice občas stála na nějakém tom klišé, ale stále se jednalo o dobře zapamatovatelné kampaně. První příběh s názvem Long Live the Queen prezentoval příjezd mladé královny do země postižené úpadkem a přesně tohle vyprávění se rozhodli ve svém díle prezentovat jakožto baladu i tvůrci Songs of Conquest. Namísto Catherine Ironfist hráč dostává lidskou vůdkyni Cecilii, která má ovšem stejné starosti. Její říše je v katastrofickém stavu a ona ji jakožto správná panovnice musí opět dovést k prosperitě za pomoci ohně a meče, jež patří k osvědčeným prostředkům k nastolení pořádku na problematických územích.
zdroj: vlastní
Jezdci tady mají možnost sbírat nejen poklady a obsazovat doly, ale také v různě rozestavených táborech verbovat jednotky do svého vojska.
Mladá panovnice musí na svém území čelit rebelujícímu obyvatelstvu, žoldákům, podivným obyvatelům bažin a nemrtvým. Kostlivci přece nemůžou nikde chybět. Její tažení není jedinou kampaní, kterou Songs of Conquest v předběžném přístupu nabízí. Druhou písní, kterou má hráč možnost prožít, je příběh žabího muže Rasca, jemuž se podařilo dostat z otroctví a nyní se vydává na cestu pomsty. Někdo to těm otravným lidem přeci jen musí vytmavit. Zatímco první vyprávění je především o záchraně říše, tohle je děj zaměřený spíše na prolévání krve živáčků a jejich věrných posluhovačů.
Osobně jsem si obě tažení opravdu užíval a bez obav bych řekl, že se k nim dříve či později vrátím a dám si je minimálně ještě jednou. Hra aktuálně nabízí dvě písně, není však vyloučeno, že časem dostane další balady. Vývoj má totiž trvat minimálně ještě rok. Pro ty z vás, kteří vyloženě nepotřebují oficiální tvorbu, mají vývojáři ještě vedle svých dobyvatelských tažení alternativu. K dispozici jsou tu mapy stvořené komunitou, která se činí a generuje nová dobrodružství slušným tempem. V tomto prvku vidím velký potenciál pro celek, protože právě výtvory zapálených fanoušků jsou často tím, co díla táhne kupředu a dělá z nich nezapomenutelné legendy s neskutečnou životností. Tak snad se zadaří i zde.
Songs of Conquest Cecilia Stoutheart
zdroj: vlastní
První tažení padne do oka každému fanouškovi Heroes of Might and Magic 3.
Songs of Conquest startuje svou cestu předběžným přístupem celkem se čtyřmi národy. Není to osmička, jakou disponoval na počátku Heroes of Might and Magic 3: The Restoration of Erathia, avšak i tak není paleta frakcí vůbec chudá. Většina z nich v sobě navíc kombinuje dvě uskupení. Castle připomínající Arleon je například místem, které operuje nejen s lidskými jednotkami, ale také s lesními duchy. Jeho vojsko tím pádem můžete namixovat tak, aby v něm byly zastoupeni lučištníci a dobře známí pěšáci za lidi, zatímco sílu lesů budou prezentovat víly a satyři, kteří operují se smrtícími meči. Možností nakombinování je opravdu bezpočet. Jediným limitem tu jsou velitelské schopnosti hrdiny v čele armády, které jasně určují, kolik čet si do svého vojska může dát.
Jestli vám Castle nikdy nevyhovoval a vždy vám seděla spíše Nekropole, tak to hned po startu můžete sáhnout po frakci Barony of Loth. Je alternativou za oblíbený hrad plný nemrtvých monster, jen s tím rozdílem, že namísto zombie a upírů tu máte členy kultu, kostlivé konstrukty a nakažené krysy. Víceméně lidským královstvím je Barya, která pod svou vlajkou shlukuje svobodná města, kupce a samozřejmě také žoldáky ochotné pro peníze nasadit život. Posledním aktérem bitev o moc je bažinné království Rana, jehož žabí obyvatelstvo se kamarádí s všudypřítomnou faunou všech tvarů a velikostí.
zdroj: vlastní
Na každém bojišti jsou místa, která dávají vašim jednotkám výhodu. U střelců je však nutné počítat s tím, že při přesunu se jim rapidně snižuje pohybová rychlost.
Základní škálu budov mají všechna království víceméně stejnou. Všichni mohou postavit pilu na produkci dřeva, kamenolom zacílený na generování kamenní a farmu, která vytváří peníze. Vedle těchto staveb jsou tu také směnárny a na poměry žánru dost neobvyklé vývojové struktury, které vám dávají možnost zkoumat nové technologie, jež vylepšují zdraví a bojovou efektivitu vašich jednotek. Hlavní odlišností jednotlivých království jsou struktury zaměřené na verbování jednotek. Ty jsou totiž u každého uskupení jiné, což ve své podstatě není až tak neobvyklé. Novinkou je omezený počet pozic, na nichž se dá stavět a aby toho nebylo málo, jsou tu rovnou tři rozměry, takže vše v rámci jednoho města zkrátka nepostavíte.
Za Barony of Loth lze kupříkladu na základním slotu budovat krypty, pěstírnu krys, farmu, pilu, lom, hlídkovou věž a shromažďovací bod, kde je možné vyzvednout přírůstky monster z líhní po celém světě. Na střední pozice lze umístit laboratoř, svatyni, mauzoleum a obchodní stanici. Ve finálním prostoru se nachází vyvolávací kruh pro vaše ultimátní monstrum, fórum a knihovnu. Na podobné bázi to mají i ostatní národy, jen s tím rozdílem, že pro jednotky mají odlišné struktury. Vůbec by mi nevadilo, kdyby vývojáři dodali jednotlivým rasám v budoucnu specifické stavby, které je posunou více třeba v rámci hratelnosti. Aktuální paleta mi přijde vcelku omezená, i když základní myšlenku na fungování metropole splňuje.
Songs of Conquest Rasc The First Rider
zdroj: vlastní
Druhý příběh vám ukáže obyvatele bažin ve vší kráse.
Hlavním důvodem, proč tomu tak je, jest fakt, že v této hře žádný týden není. Jednotky se generují v určitém počtu každý den, takže nikdy vyloženě nebudete bez bojové síly. Rozsah oddílů je navíc omezen, kvůli čemuž si musíte vždy vybrat, zda chcete mít další prapor daného typu válečníků, nebo raději sáhnete po jiné formě bojovníků. Tento krok mě trošku zklamal, těšil jsem se totiž na to, že si opět užiji shromažďování stovek základních postaviček v jediném živáčku, kterého následně vyšlu do boje, aby jediným úderem posílal na onen svět ta nejsilnější monstra.
Souboje tu probíhají formou tahů. O tom, kdo potáhne jako první, vždy rozhodují statistiky jednotek v čele s iniciativou. S jednotlivými válečníky toho na bojišti moc dělat nejde. Pokud nejsou na druhém evolučním stupínku, nemají ve velkém množství případů žádné dodatečné dovednosti ani schopnosti. Takže je lze pouze nechat na místě, nebo s nimi zaútočit. Opoždění svého kola, navýšení obrany či hlídkování nad bojištěm mohou užívat pouze specialisté. Pokud jde o samotnou paletu účastníků střetů, ta je vskutku rozsáhlá. Za sebe jsem však byl nejvíce zaujat sedláky. Oni to totiž nejsou úplně obyčejní farmáři, ale venkované s kušemi, které potřebují po výstřelu celý tah na natažení tětivy, během nějž jsou prakticky bezbranní.
zdroj: vlastní
Jednotky si máte možnost rozestavit ještě před začátkem boje.
Opravdu zajímavě je tu zpracována magie. Hrdinové tu nedisponují manou, ale speciálními bodíky, které dostávají za to, že jednotlivá monstra z vaší armády hrají. Každá příšera má určitou esenci a ty se vám postupem času sčítají a následně je možné tuto energii použít při sesílání kouzel posilujícího, útočného, nebo čistě podpůrného charakteru. Tato forma není úplně obvyklá a minimálně za sebe ji vítám, protože ukazuje, že se tento žánr může posouvat, i přestože už je tu s námi nějaký ten pátek a velká část aspektů už se v některém z následovníků Heroes of Might and Magic 3 objevila.
Vstup do předběžného přístupu se vývojářům z Lavapotion vydařil. Jejich dílo už nyní nabízí dvě slušné příběhové kampaně, tvůrčí nástroje pro aktivní členy komunity, čtyři národy s unikátní paletou jednotek a hratelnost, která dokáže fanoušky žánru tahových strategií ihned pohltit. Herní svět navíc představuje něco, na čem se dá dlouhodobě stavět, takže i v něm vidím velký potenciál. Upřímně bych si dokázal představit trošku lepší zpracování frakčních měst, jež by mohla být minimálně po stránce jedinečných budov o něco více propracovaná, čímž by se navýšila jejich specifičnost. Pokud se ale autorům podaří s tímto nedostatkem vypořádat, dostaneme za rok vytouženého nástupce Heroes of Might and Magic 3.
Songs of Conquest Barony of Loth
zdroj: vlastní
Rozsah některých map vám dává možnost je dorazit relativně rychle. Jsou tu však samozřejmě kousky s vyšší herní dobou.
• Zdroje: Vlastní
Hodnocení
Tato Early Access recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Klíč k recenzi poskytla agentura Swipe Right PR.
Songs of Conquest
DOPORUČUJEME HNED: Na rozdíl od konkurenčních projektů tahová strategie Songs of Conquest vstoupila do předběžného přístupu silná jak po stránce obsahu, tak i hratelnosti. V případě, že se vývojářům podaří vyladit některé detaily a dodají další příběhové scénáře, můžeme se příští rok těšit na ultimátní zážitek.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 | – |
Procesor | i5 Dual Core or Ryzen 5 | – |
Grafická karta | Integrovaná grafická karta | GTX 970, RX 570 |
DirectX | DirectX 10.0 | – |
Operační paměť | 8 GB | – |
Pevný disk | 4 GB | – |
• Zdroj: Steam (10. 5. 2022)
• Oznámení: 17. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Nezávislá herní scéna je pro mě jakožto hráče strategií a tradičních RPG stálým zdrojem zajímavých děl, která nevypadají vždy úplně lákavě, ale nakonec mi poskytnou zážitek, jenž dokáže svou kvalitou a rozsahem zastínit nejeden AAA projekt. Kdyby bylo vše jen o vizuálu, zřejmě bych si Songs of Conquest ani nevšiml, protože nepatřím mezi velké fanoušky pixel art her, jejichž grafické zpracování mi přijde vyloženě nevábné. Vše však naštěstí jen o vzhledu není, velkou roli v tomto průmyslu hraje také celkové zpracování a elementární koncept, jenž nám bude nakonec dán do rukou.
Songs of Conquest E3 2019 Teaser Announcement Trailer
Teaser k strategii Songs of Conquest je perfektně ozvučen, už jen kvůli němu bych si tuto hru rád zahrál.
V okamžiku, kdy byl Songs of Conquest představen, jsem byl zaujat právě elementárním konceptem, jenž mi v mnohem připomněl kultovní strategii Heroes of Might and Magic, která patřila před řadou let mezi to nejlepší, co se podařilo v rámci tohoto žánru vytvořit. V současnosti je však už jen stínem toho, co bývala. Autoři Songs of Conquest by chtěli se svým dílem uzmout pomyslný trůn, který je už minimálně půl dekádu neobsazen. Jednat by se mělo primárně o příběhovou strategii, která by však měla dle slov svých tvůrců disponovat také hrou pro více hráčů, mající zpočátku lokální podobu. Nabídnuto by nám v Songs of Conquest mělo být specifické univerzum, v němž budeme budovat velkolepé pevnosti a verbovat rozsáhlá vojska plná stvůr a válečníků vedených mágy a generály.
Přítomna by zde měla být čtveřice základních ras. Lidské plémě tu bude zastupovat Arleon s tradičními rytíři, lučištníky a dobrotivými vílami. Namísto skřetů nám tvůrci nabídnou frakci Rana, jež hráčům série Total War: Warhammer na první pohled připomene ještěry s rozsáhlým historickým pozadím, které je v éře, kdy se odehrává příběh Songs of Conquest, již dávno minulostí. Fandy trpaslíků jistě zaujme Doneria, jelikož její zástupci budou milovat zlato, střelný prach a těžkou techniku. Finálním aktérem celého konfliktu má být baronství Loth plné nekromantů. Způsob, jakým se bude čtyřlístek utkávat na bojišti, prozatím není znám, teoreticky je možné, že nám tvůrci Songs of Conquest nabídnou koncept známý z Heroes of Might and Magic, což by bylo asi ideální.
V Songs of Conquest budete budovat města, jejichž ekonomika bude prý zásadním herním aspektem.
Songs of Conquest vyjde na PC podle informací serveru PC Gamer v průběhu roku 2020, před vydáním by však měl být přístupný v rámci testování, s jehož pomocí chtějí vývojáři z Lavapotion své dílko ladit. Přesné datum, kdy testovací fáze odstartuje, však prozatím nebylo určeno, stejně tak není jasné, kdy přesně k nám dorazí finální verze, či to, na kterých klientech si ji zahrajeme.
• Zdroje: YouTube, PC Gamer