Hry podle deskové předlohy tu nemáme každý den. Jen málokterý vývojář totiž sebere odvahu a pustí se do vývoje projektu inspirovaného známou stolní značkou, jejíž fanatičtí fanoušci jsou většinou na jakoukoliv změnu původního konceptu extrémně hákliví. Tvůrci se proto do produkce děl tohoto typu zrovna dvakrát nehrnou. Upřímně proto vítám novinku od veteránů ze studia Cyanide, jež se v rámci tvorby zaměřuje primárně na vytváření virtuálních adaptací děl ze světa Warhammeru 40K a jeho fantasy bratříčka, jenž byl tímto týmem obohacen třeba o velmi vydařenou strategii Blood Bowl 2. Dnes tu pro nás mají v pořadí čtvrtý titul s názvem Space Hulk, vytvořený podle stejnojmenného deskového bestselleru. Zda si Space Hulk: Tactics vede lépe než jeho předchůdci, vám poví naše recenze.
• Žánr: Strategie • Vývojář: Cyanide Studio • Vydavatel: Focus Home Interactive • Platformy a Datum vydání: PC, PS4 a Xbox One (9. října 2018) • Homepage: spacehulk-tactics.com/
• Recenze: 13. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Gigantický vrak vesmírné lodi, na který jste se tentokrát s vaší četou vypravili, je plný tajemných zvuků, nepříjemných pachů a děsivých výjevů, jež čas od času odhaluje světlo reflektorů zabudovaných do energozbroje. Úkolem této mise bylo zpočátku vypátrání a zničení hnízda krvelačných Genestealerů, což se skupině nakonec povedlo. Nyní se však potřebujete dostat z pochmurného obra dřív, než vás zástupy pomstychtivých monster pohltí. Temnota vaše muže obklopuje ze všech stran, nikdy si nemůžete být zcela jistí, že v následující temné uličce nečeká smrt z pařátů některé z příšer, jež vám jsou na stopě. Naděje na přežití jsou mizivé, vy se však přesto snažíte všechny své věrné uchránit před neblahým osudem, protože jste císařovi vyvolení.
Z předchozího odstavce, ve kterém jsem vám skrze krátký výřez jedné z misí mírně nastínil atmosféru Space Hulk: Tactics, je jistě jasné, že žádná akce, na niž se v čele svých mužů vypravíte, nebude procházkou růžovým sadem. Prakticky každá výprava bude permanentním bojem o přežití, v jehož průběhu vás hra bude za chyby trestat smrtí vašich bojovníků. Elementární spektrum misí bych neoznačil za jedno z nejpestřejších. Po většinu času se budete věnovat bránění strategicky důležitých konzolí, eliminaci nepřátel či aktivaci různých futuristických zařízení, k nimž se bude nutné probojovat přes nekonečné šiky nepřátel, kteří vám nedají nic zadarmo. Kromě hlavních cílů budete moci splnit také náročné výzvy, za něž dostanete dodatečné body a výstroj.
V rámci kampaně se tvůrci pokouší odklonit od stylu nabízeného předchozími zástupci série Space Hulk. Namísto skákání z jedné mise do druhé tu před vás bude postavena obrovská mapa slepence vesmírných lodí, jejichž útroby budete s vašimi muži prozkoumávat ve snaze nalézt odpovědi na otázky pálící nejen vás, ale také ty, kteří vás bez milosti ženou stále kupředu. Samotný příběh kapitoly Blood Ravens není vyprávěn vůbec zle, nejedná se však o nic, co by bylo schopno skutečně zaujmout. Hlavní protagonisté jsou nevýrazní a celková zápletka se dá označit za nadprůměrnou jen za předpokladu, že budu Space Hulk: Tactics porovnávat s ostatními žánrovými projekty, jež většinou nabízejí spíše béčkové dobrodružství bez větší hloubky obsažené v adventurách či RPG.
Vzhledem k tomu, že hlavní dějová linka za lidi není žádným velkým zázrakem, se moc nedivím tomu, že se tvůrci rozhodli svou hru obohatit o druhou kampaň, jež vám celou problematiku ukáže z trošku jiného úhlu. Vůbec poprvé v historii herní série Space Hulk vám tu bude umožněno podívat se na druhou stranu barikády, za níž na vás čekají Genestealeři v celé své kráse. Jejich tažení vám prezentuje vzestup tohoto stále se adaptujícího druhu čelícího permanentní hrozbě ze strany lidstva, které se jej v průběhu dekád snažilo mnohokrát zcela vyhladit. Každá kapitola v tomto scénáři nabízí události, jež jsou minimálně dle mého názoru popsány o hodně lépe než příběhy Blood Ravens. Hraní za monstra má popravdě větší šťávu než vedení jednotky po zuby ozbrojených terminátorů.
Všechny mise ve Space Hulk: Tactics startují víceméně stejně. Ať už budete hrát kampaň, nebo klasický zápas pro více hráčů, vždy jsou před vás postaveny útroby některé z gigantických vesmírných lodí z Warhammeru 40K, v nichž na vás čeká nepřítel. V nemalém množství případů mají terminátoři jasně určen vstupní bod. Genestealeři naopak disponují řadou líhní, jež se většinou nachází na okrajích mapy, aby se po zrození nedostali k postupujícím protivníkům moc rychle. Útočníci se budou muset na své cestě k cíli vypořádat především s konzolemi blokujícími dveře, poškozenými automatickými věžemi a různými typy nástrah, které může primitivní nepřítel aktivovat usilovnými údery.
Spektrum oficiálních map je skutečně pestré. Těm, kterým by náhodou tvůrci vytvořené lokace nesedly, nabízí Space Hulk: Tactics editor vesmírných lodí, v němž si během relativně krátké doby vytvoříte svou vlastní kocábku, v jejichž útrobách se utkají obě znepřátelené strany. Definovat svému křižníku můžete rozsah, tvar, vybavení a samozřejmě cíl pro každou ze skupin. Návrh tohoto aspektu je velmi povedený, díky přístupnosti se jistě brzy dočkáme zajímavých projektů, jež vyprodukuje komunita, s níž se můžete na ní stvořených bojištích střetnout.
Umělá inteligence bohužel nepředstavuje protivníka, který by vám byl roven, či vás dokonce v předčil. I na vysoké úrovni obtížnosti se jedná o velmi zaostalého oponenta, jehož kroky často není snadné logicky odůvodnit, protože prostě nedávají smysl. Asi nejvíce AI nezvládá kontrolu většího počtu genestealerů. Čím více jednotek má k dispozici, tím citelněji jde vidět její neschopnost a úplnou absenci taktického smýšlení, které by jí pomohlo obklíčit vaši jednotku tak, že by se z nastalé situace už neměla žádnou šanci dostat. Abych řekl pravdu, čekal jsem, že budu ve Space Hulk: Tactics čelit minimálně tak zdatnému soku jako v XCOM 2. Nakonec mi byl však do cesty postaven soupeř, s nímž by si po několika hodinách hraní poradilo i malé dítě.
Kdybych před několika týdny neabsolvoval kampaň Pathfinder Kingmaker, v níž mi byla smůla stálým společníkem, zřejmě bych při hraní Space Hulk: Tactics stabilně zuřil. Tvůrci totiž podobně jako vývojáři z Owlcat Games sází na systém, ve kterém hrají prim nevypočitatelné kostky a nestálá štěstěna, na jejíž přízeň by se plně spoléhal snad jen šílenec. Přestože budete mít leckdy šanci na úspěch výpadu klidně i devadesát procent, nejednou se vám stane, že se vámi vyvolený válečník netrefí a aby toho nebylo málo, ještě při své akci utrpí smrtelná zranění, čímž vás zaručeně nepotěší. Když však budete mít štěstí, váš muž po zaujetí defenzivního postoje zabije celou armádu monster pokoušejících se za každou cenu probít skrz tunel, který se terminátor rozhodl bránit.
Pro hráče, kteří stejně jako já z celé duše nenávidí náhodu, tu mají vývojáři prvek karet umožňující vám čas od času značně ovlivnit průběh jedné akce, či citelně navýšit počet akčních bodů, jež mají vaši vojáci k dispozici. Každý člen vaší jednotky má po ruce tři karty, které spolu se svými společníky zamíchá do jednoho balíčku, z něhož jsou vám následně v průběhu hry náhodně servírovány. Po vynesení je prázdný prostor vždy na začátku nového kola zaplněn další kartou. Množství kartiček, jež je v průběhu tahu možné vyhodit, definuje jejich hodnota a aktuální počet velitelských bodů. Ty se stejně jako obsah paklíku obnovují na startu nové etapy boje.
Obsah paklíku lze definovat správným složením skupiny. Někteří muži z řad Blood Ravens mohou disponovat kartami ideálními pro útok na blízko, jiní vám naopak nabídnou karetní skladbu zacílenou na nezdolné obránce či střelce bažící po tom, aby žádný jejich projektil nikdy neminul cíl. Osobně jsem byl hodně zaujat balíčkem, s nímž operovala mimozemská rasa Genestealerů. Její sada byla zformována nejen z posilujících kousků, ale také z trumfů, se kterými jsou schopni podlomit morálku nepřítele nebo značně nahlodat jeho bojové dovednosti, takže se nebude v následujícím tahu sto ubránit jejich zdrcujícímu výpadu.
V minulých řádcích prezentované kartičky jsou prakticky hlavním typem vývoje, jímž budou herní postavy a monstra ve Space Hulk: Tactics procházet. S pomocí bodů získaných za absolvování misí bude možné základní balíček jednotlivých členů týmu několikrát vylepšit a dát tak jejich vlastníkům do rukou silnější verze, jež jim po vynesení přidají větší počet akčních bodů či značně zvýší jejich bojové dovednosti. Terminátory si krom toho budete moci před akcí upravit ještě modifikacemi zabudovatelnými do zbroje a zbraněmi, které jim dáte do rukou. Genestealeři jsou o něco adaptivnější, jejich bojovníci se díky tomu mohou před vynořením z ventilační šachty vyvinout v dokonalejšího zástupce svého druhu obohaceného speciálními pasivními schopnostmi.
U děl, jež mají na svědomí vývojáři z Cyanide Studio, jsem si nikdy nemohl stěžovat na nedostatek kvality. Vždy se jim povedlo vytvořit titul, který se řadil minimálně mezi mírně nadprůměrné projekty. Space Hulk: Tactics je klasickým produktem tohoto vývojářského studia. Fanouškům adaptací deskových her nabídne poutavou kampaň za Genestealery, řádně vybalancovaný soubojový systém, inovativní mechanizmus karet, českou lokalizaci a možnost vytvářet si vlastní úrovně. Celek bohužel nedisponuje zrovna nejbystřejší umělou inteligencí, značně odbyt byl též vývoj postav, jehož zpracování hráče nemotivuje k dlouhodobému hraní.
Space Hulk: Tactics je tahová strategie s jasnou cílovou skupinou složenou primárně z hráčů její deskové předlohy, jimž umožnuje konečně si zahrát s přáteli, kteří nežijí ve stejném městě či zemi. Pro normálního fanouška tahovek bez zájmu o univerzum Warhammer 40K toto dílko i přes nepopiratelné kvality moc není a případnou koupi by měl pečlivě zvážit, protože mu nabídne hodně odlišný koncept, než většina aktuálních žánrových projektů. Za sebe mohu tento kus doporučit primárně herním veteránům.
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3220 3.30GHz / AMD FX-4200 | Intel Core i5-4690K 3.50GHz / AMD FX-8300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon R7 370 | NVIDIA GeForce GTX 960 / Radeon R9 380 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
HDD | 5 GB | 5 GB |
Space Hulk: Tactics vyšlo 9. října 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O Novinkách vás budeme informovat.