Elektrokola jsou ve světě stále populárnější a postupně se stávají běžným sportovním, respektive dopravním prostředkem, stejně jako klasická kola. V poslední době se tento trend rozšiřuje také k nám. V některých českých městech se již s jízdou na elektrokole setkáme poměrně často. Přesto právě s koly na elektrický pohon se pojí nejrůznější mýty, předsudky a pochyby. V dnešním článku se spíše než na parametry zaměříme na využití elektrokol a některé často kladené dotazy v souvislosti s nimi. Dozvíte se také, v čem spočívají jejich výhody oproti klasickému jízdnímu kolu a mnoho dalšího.
i
Uzavřená sportoviště změnila způsob, jak lidé tráví volný čas. Popularita cyklistiky, zejména elektrických kol, strmě roste. Nedotklo se jí téměř žádné z vládních opatření, a tak pro mnohé zůstala jednou z mála alternativ na sportovní vyžité v době pandemie. Boom jízdy na kole koneckonců potvrzuje i Alza.cz: za celý loňský rok se prodeje zdvojnásobily a rostoucí trend pokračuje i letos.
Maximální rychlost elektrokol, kterou se ve většině zemí Evropské unie můžete projíždět, činí 25 km/h. Tato rychlost platí jak pro pouhý pohon kola elektromotorem, tak i když za pomoci motoru šlapete. Po překročení této rychlosti se automaticky motor odpojí a šlapání je dále jen na jezdci.
Některá elektrokola nabízí tzv. off-road mód, při kterém se zruší omezení maximální rychlosti na 25 km/h a kolo tak jede vyšší rychlostí. Ruku v ruce s vyšší rychlostí se pochopitelně snižuje dojezd. Vedle samotné rychlosti však dojezd (s podporou motoru) u elektrokol záleží především na následujících faktorech:
Nejlevnější elektrokola lze (na počátku roku 2019) pořídit za ceny již od 15 tisíc korun. Taková elektrická kola jsou předurčena převážně pro rychlý přesun ve městech či vesnicích. Vzhledem k jejich menšímu dojezdu je městská kola potřeba při každodenním použití dobíjet několikrát týdně.
Zajímavější výběr je v kategorii s cenovkou elektrokol od 25 tisíc korun. Tato cenová hladina je nejčastější a naleznete v ní převážně krosová kola, jež skvěle vyplňují mezeru mezi městskými koly a koly horskými. Nabídnou poměrně velkou kapacitu baterie a dojezdy okolo 80 km, což na pořádný denní výlet lesem i po silnici bohatě stačí.
Do nejvyšší a také nejdražší kategorie spadají horská kola. Ta za cenu od 30 tisíc korun výše nabízí cyklistům nekompromisní komfort v podobě relativně nízké hmotnosti, a to vzhledem ke kapacitě baterie a dojezdu, který díky ní poskytují. Standardní dojezd se tak pohybuje okolo 100 km, častokrát je však i vyšší. Horská kola jsou ideální do náročného terénu, strmých kopců, ale i na silnice.
Bazarové elektrokolo je skvělým krůčkem k získání prvních zkušeností s jízdou na kole, a to nejen pro děti. Můžete je vzít bez obav na celodenní výlet, a když už nebudou moci, elektromotor jim pomůže. Již od částky lehce převyšující 10 tisíc lze získat použité, zánovní či jen rozbalené elektrokolo. Podívejte se naši nabídku bazarových elektrokol.
Pro koho je elektrokolo vlastně určeno? Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Elektrokolo může být ideálním prostředkem pro každého, kdo jezdí rád na kole. Ať už jste sportovec, senior, pracující, nebo třeba student, jízda na elektrokole s sebou přináší několik příjemných výhod. Z našeho pohledu je jednou z největších to, že místo obvyklé vzdálenosti, kterou byste zvládli na běžném kole, ujedete daleko více. Pokud rádi prozkoumáváte nová místa z pohledu cyklisty, je kolo na elektrický pohon vynikajícím řešením.
Elektrokola taktéž mažou rozdíly ve věku, kondici a cyklistických dovednostech. Umožní vám snadněji vyjet prudší kopce, zdolat náročnější trasy a při tréninku ujet až trojnásobnou vzdálenost, než jste byli doposud zvyklí. Začátečníkům pak jízda na elektrokole pomůže udržet tempo se zkušenými sportovci.
Kromě sportovních aktivit však kolo na elektrický pohon využijete i pro přepravu po městě, případně vesnici. Na elektrokole můžete vyrazit například do práce, do školy nebo na různé schůzky a setkání s přáteli a přitom nebudete zpocení ani uřícení. Elektrokolo je také výborným dopravním prostředkem na nákupy.
Oceníte jej také v případě, že máte malé děti. K elektrokolu totiž snadno připojíte vozík či dětské sedátko. Bezesporu každý rodič, který někdy šlapal do prudkého kopce s připojeným dětským vozíkem za kolem, nám dá za pravdu, že to není žádná legrace.
S výše zmíněnými výhodami se pojí i dílčí nevýhody. V prvé řadě je samozřejmě potřeba počítat s vyšší pořizovací cenou ve srovnání s běžnými jízdními koly. Protože se však nejlevnější modely dají koupit již za 15 tis. Kč, není rozdíl nikterak dramatický. Navíc elektrokolo dokáže částečně nahradit automobil (resp. motorku), vstupní investice je tak vyvážena dlouhodobou úsporou na pohonných hmotách.
Nevýhodou je pak i riziko, že se vám baterie vybije v nesprávný okamžik. Chcete se na kole dopravit do práce bez zpocení? Dojezd na plně nabitou baterii vydrží v případě lepšího elektrokola i okolo sta kilometrů, hlídejte si ale stav jejího nabití. Není snad nic horšího než se dopravit na pracovní schůzku uřícení z jízdy na kole.
Dále počítejte s tím, že samotný bateriový modul je poměrně těžký, a tak na celkové váze kola několik kilogramů přidá. S elektrokolem se tak kvůli vyšší hmotnosti o něco hůře manipuluje a v případě použití nosiče kol na auta věnujte pozornost jeho maximální nosnosti.
Možná jste měli za to, že manuální jízdou na elektrokole lze průběžně dobíjet její akumulátor, podobně jako u automobilu. Není tomu tak. Vzhledem k poměrně nízké kinetické (= pohybové) energii, vytvořené malou hmotností kola s jezdcem na něm, by byla efektivita takového dobíjení pouze v řádu několika málo procent.
Jaké elektrokolo si vlastně pořídit? Určitě se rozhodujte podle aktivit, které s ním plánujete vykonávat a také terénu, v němž s ním budete jezdit.
Přejděme nyní k některým tématům, respektive otázkám, na které se zákazníci v souvislosti s elektrokoly ptají. Relativně často je zajímá, kolik kilometrů elektrokolo ujede a zdali je možné na něm jet, i když je baterie vybitá.
Počet ujetých kilometrů s pomocí elektromotoru se liší model od modelu. Nicméně velmi záleží na použitém akumulátoru a na dalších faktorech, mezi něž patří druh terénu, jeho členitost (kopce, rovina) i samotný výkon cyklisty. S minimální pomocí motoru však s drtivou většinou elektrokol ujedete najednou více než 100 km, s některými pak dokonce i 150 km a více.
Pokud jde o situace, kdy se vám vybije baterie, v těchto chvílích můžete elektrokolo používat úplně stejně jako běžné jízdní kolo, pouze se mírně projeví vyšší hmotnost zapříčiněná přítomností baterie. Co se týče vybité baterie, u některých kol, jež nemají baterii integrovanou v rámu, ji můžete kdykoliv z kola vyjmout a dobít u nejbližší zásuvky na elektrický proud s napětím 230 voltů.
Mimo výše zmíněné vás v souvislosti s elektrokoly často zajímá také bezpečnost, údržba a spotřeba elektrické energie v rámci nabíjení. Pokud jde o bezpečnost, je srovnatelná s klasickými jízdními koly. Elektrokola musí procházet stejnými bezpečnostními prověrkami a musí mít stejnou povinnou výbavu. Ani v rámci údržby se elektrokola od těch běžných neliší. O elektrický pohon se nemusíte prakticky nijak starat a stejně jako u klasických jízdních kol, i u těch elektrických je čas od času třeba seřídit brzdy, případně přehazovačku nebo promazat řetěz.
Co se týče ceny za nabíjení, nabít akumulátor vás bude stát okolo 3 Kč. Za jeden kilometr tak utratíte řádově jednotky haléřů. V neposlední řadě stojí za zmínku i to, že se s elektrokoly nemusíte obávat ani mírného deště nebo poprchávání. Řídicí elektronika, motor a baterie jsou na elektrokolech standardně utěsněné proti vniknutí vody. Každá ochrana však nemusí vydržet vše, a tak byste se měli vyhýbat větším kalužím a silnému lijáku.
Elektrokola už dávno nejsou jen pro seniory, případně záležitostí městského ježdění. Samozřejmě, že představují stále výborné řešení pro pohyb po městě, nicméně s dnešními elektrokoly můžete vyrazit i do terénu, na dlouhé cesty, ale také je využít k tréninku. Když k tomu všemu přičtete klesající pořizovací cenu (lze pořídit již od 15 000 Kč), stojí za zvážení, zdali pořídit kolo klasické, nebo právě elektrokolo.