Omlouváme se, z důvodu technických potíží na našem webu může aktuálně docházet k problémům při dokončování a výdeji objednávek. Situaci aktivně řešíme.
Zobrazit katalog

Jak vybrat horské kolo

Aktualizováno

Horská kola jsou určena do terénu, ale je s nimi možné jezdit i po silnici. Tato kola jsou díky svému univerzálnímu využití velmi populární.

Výhody a nevýhody
  • Univerzální použití
  • Terén i silnice
  • Možnost odpružení
  • Cenová dostupnost
  • Na silnici jsou pomalejší
  • Vyšší hmotnost než silniční kola
  • Na silnici vyžadují větší úsilí

Nejčastější otázky při výběru horského kola

Je horské kolo vhodné pro každodenní použití?

Ano, horské kolo se hodí prakticky pro jakékoliv použití. Je pohodlné a dá se na něm vydat i na delší cesty, do práce, do města nebo třeba do přírody.

Dají se zlepšit vlastnosti horského kola na silnici?

Ano. Pokud chcete horské kolo, ale budete častěji jezdit po silnicích, můžete si vyměnit stávající pláště za hladké a jízda po silnici bude rázem jednodušší.

Proč bych si měl/a vybrat odpružené kolo?

Odpružené kolo pomůže vstřebat otřesy při přejezdu přes nerovnosti. Bez odpružení by kolo nebylo tak pohodlné. Nepříjemné však může být, pokud odpružení není uzamykatelné – například při jízdě do kopce se bude síla z pedálů přenášet do vidlice a absorbovat část energie.

Jaký je posed na horském kole?

Na horském kole zaujímáte tzv. neutrální posed. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém sedíte téměř zcela vzpřímeně.

Horská kola

  • Jízda kdekoliv
  • Pohodlí při jízdě
  • Cena již od: 4 739 Kč

Důležité parametry

Průměr kola

Průměr kola

Kolo o průměru 26“ je z nabízených rozměrů nejmenší, cítíte se na něm díky menší výšce bezpečněji a jsou velmi dobře ovladatelná. Hodí se do náročného, dynamického terénu plného ostrých zatáček. 

>Střední cestou je průměr 27,5“, který nabídne slušnou rychlost s dobrou ovladatelností.

Kolo o průměru 29“ je nejrychlejší, ale pro jeho ovládání potřebujete dostatek síly. Ideální výška postavy pro 29" kola je 175–180 cm a více. Nejlépe zvládá přejezdy přes nerovnosti a má lepší trakci než kola menších průměrů, proto je používáno většinou sportovců. 

Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.

Výška rámu

Výška rámu

Výška rámu je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu, případně dle výšky postavy.

Orientační tabulka

Výška postavy v cm

Výška rámu dle označení

do 165  cm15", 16", S, do 44 cm
160-170 cm17", 18", M, do 48 cm
170-185 cm19", 20", L, do 52 cm
185-200 cm21", 22", XL, do 55 cm
nad 195 cm23", 24", XXL, 58-60 cm

* Hodnoty v tabulce výše jsou pouze orientační a ve výjimečných případech se mohou lišit.

Materiál rámu

Materiál rámu

Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi. Karbonový rám je lehčí, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti. Duralový rám je levnější, ale zároveň těžší než karbonový.

Konstrukce

Konstrukce

Celoodpružená konstrukce se hodí do nejnáročnějšího terénu. Kola z odpruženou přední vidlicí jsou vhodná na cesty i do terénu. Důležitá je možnost zamknutí jak předního, tak zadního odpružení – nedochází tak k absorpci energie při jízdě do kopce.

Brzdy

Brzdy

Nejběžnější variantou jsou véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá. Druhou variantou jsou brzdy kotoučové, které brzdí dobře za mokra i sucha, ale jsou náročnější na údržbu. Oba typy mohou být ovládány lankem nebo hydraulicky.

Slovník pojmů - kola

Přehazovačka (měnič)

Přehazovačka je mechanizmus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.

Rám

Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.

Vidlice

Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.

Slovník pojmů
Vytisknout
P-DC1-WEB09
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon