Horská kola jsou určena do terénu, ale je s nimi možné jezdit i po silnici. Tato kola jsou díky svému univerzálnímu využití velmi populární.
Ano, horské kolo se hodí prakticky pro jakékoliv použití. Je pohodlné a dá se na něm vydat i na delší cesty, do práce, do města nebo třeba do přírody.
Ano. Pokud chcete horské kolo, ale budete častěji jezdit po silnicích, můžete si vyměnit stávající pláště za hladké a jízda po silnici bude rázem jednodušší.
Odpružené kolo pomůže vstřebat otřesy při přejezdu přes nerovnosti. Bez odpružení by kolo nebylo tak pohodlné. Nepříjemné však může být, pokud odpružení není uzamykatelné – například při jízdě do kopce se bude síla z pedálů přenášet do vidlice a absorbovat část energie.
Na horském kole zaujímáte tzv. neutrální posed. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém sedíte téměř zcela vzpřímeně.
Výška rámu je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu, případně dle výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu dle označení | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160-170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170-185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185-200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58-60 cm | |
* Hodnoty v tabulce výše jsou pouze orientační a ve výjimečných případech se mohou lišit. |
Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi. Karbonový rám je lehčí, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti. Duralový rám je levnější, ale zároveň těžší než karbonový.
Celoodpružená konstrukce se hodí do nejnáročnějšího terénu. Kola z odpruženou přední vidlicí jsou vhodná na cesty i do terénu. Důležitá je možnost zamknutí jak předního, tak zadního odpružení – nedochází tak k absorpci energie při jízdě do kopce.
Nejběžnější variantou jsou véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá. Druhou variantou jsou brzdy kotoučové, které brzdí dobře za mokra i sucha, ale jsou náročnější na údržbu. Oba typy mohou být ovládány lankem nebo hydraulicky.
Přehazovačka je mechanizmus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.
Slovník pojmů
Průměr kola
Kolo o průměru 26“ je z nabízených rozměrů nejmenší, cítíte se na něm díky menší výšce bezpečněji a jsou velmi dobře ovladatelná. Hodí se do náročného, dynamického terénu plného ostrých zatáček.
>Střední cestou je průměr 27,5“, který nabídne slušnou rychlost s dobrou ovladatelností.
Kolo o průměru 29“ je nejrychlejší, ale pro jeho ovládání potřebujete dostatek síly. Ideální výška postavy pro 29" kola je 175–180 cm a více. Nejlépe zvládá přejezdy přes nerovnosti a má lepší trakci než kola menších průměrů, proto je používáno většinou sportovců.
Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.