Existuje nejen několik typů jízdních kol, jednotlivé modely se navíc liší i ve velikosti kol, velikosti rámu kola, výšce či materiálu rámu, provedení brzd a v dalších parametrech. Abyste byli se svým kolem dlouho spokojeni, je nutné pečlivě vybírat. V tomto článku vám poradíme, jak správně vybrat kolo, ať už na něm plánujete jezdit na nákupy, sportovní vyjížďky, rychle po silnici, či sjíždět singltreky v lese.
S elektrokolem ujedete na plně nabitou baterii až několik stovek kilometrů bez námahy. Udržíte krok s fyzicky zdatnějšími partnery a kamarády a do práce se dostanete rychleji než hromadnou dopravou, a to aniž byste se zpotili. Bonusem je pak ohleduplnost k přírodě. V případě, že vám dojde baterie, můžete šlapat podobně jako na běžném kole. Jízda jen pomocí šlapání je ale na elektrokole o něco těžší. Nevýhodou kol na elektrický pohon je také vyšší cena. V současnosti některé cykloservisy dokonce nabízí u běžných kol přestavbu na elektrokolo.
Horská elektrokola mají oproti ostatním typům výkonnější motor, který se vyplatí v terénu. Pro vás to znamená, že do kopce nemusíte tolik šlapat. Stejně jako v případě klasických horských kol mají horská elektrokola pevnější konstrukci a širší kola. Motor také bývá odolný proti vnějším vlivům. Na kole se to ale projevuje větší hmotností, což není dobré, pokud chcete kolo ručně přenášet.
Městská elektrokolaMěstská elektrokola představují skvělý dopravní prostředek, pokud se chcete dostat aktivně do práce, ale zároveň se nechcete zpotit. Bývají velmi odolná a vyžadují pouze minimální údržbu. Městská elektrokola mají řídítka uzpůsobena pro větší pohodlí a také pro přehled o okolním dění, protože při jejich držení sedíte vzpřímeně. Tento typ kol využijí všichni, kteří hledají nenáročný dopravní prostředek.
Krosová elektrokolaKrosová elektrokola jsou střední cestou mezi městským a horským elektrokolem. Díky tomu mají univerzální spektrum využití a jsou tak jedním z nejoblíbenějších typů kol. Hodí se jak na cestu do práce, tak i na výlety do lehkého terénu. Takováto kola často nejlépe využijete například na mimoměstských cyklostezkách.
Skládací elektrokolaSkládací elektrokola jsou vaší další možností pro městskou dopravu. Kola lze lehce přenášet po ulici, ale díky možnosti složení si elektrokolo můžete vzít také s sebou do MHD. Skládání probíhá rychle a snadno a díky skladnosti kola jej můžete lehce uschovat v práci nebo v bytě. Kvůli možnosti složení ovšem konstrukce není tak pevná, jako tomu je u ostatních typů, a tak s kolem musíte zacházet opatrně.
Dojezd závisí na výkonu motoru a kapacitě akumulátoru. Většinou se pohybuje od 30 do 200 km a odvíjí se také od stylu jízdy. Pokud například pojedete pouze na motor, dojezd bude nižší. Některá elektrokola mají dokonce režim pro vyšší výkon motoru, který má také vliv na dojezd. Maximálního dojezdu dosáhnete v režimu asistovaného šlapání, tedy v režimu, v němž motoru pomáháte šlapáním.
Elektromotor je určený k tomu, aby vám odlehčil námahu při šlapání. To mimo jiné závisí na jeho výkonu. Výkon elektromotoru se většinou pohybuje okolo 250 W, přičemž silnější motory se hodí do terénu, zatímco slabší jsou ideální do měst, případně na silnice. Motor může být umístěn vzadu, vpředu, ale i ve středu elektrokola, což ovlivňuje jeho stabilitu.
Zákon nařizuje, že rychlost elektrokol musí být omezena na 25 km/h. Někteří výrobci omezení nastavili na 27,5 km/h, protože tato rychlost je stále v toleranci. Některá elektrokola navíc podporují speciální off–road režim, jenž nastaví vyšší výkon motoru, než který je povolen směrnicí. Tento režim však nesmí být používán na veřejných komunikacích, a tak jej využijete pouze v terénu.
Je důležité, abyste velikost kola brali v potaz, ať už vybíráte jakýkoliv typ. Ta totiž určuje, jak se vám bude na kole jezdit, ať už z praktického hlediska, nebo z hlediska pohodlí. Doporučená velikost kola se odvíjí od výšky postavy. Podrobnější informace si můžete přečíst v článku o výběru velikosti kola.
Každý výrobce udává orientační počet nabíjecích cyklů na baterii. Standardní baterie jich vydrží 800–1 000, což odpovídá životnosti 3–4 let při běžném používání.
Při koupi nové baterie je potřeba se soustředit na shodné napětí (24, 36, 42 V). Tuto hodnotu spolehlivě najdete na informačním štítku kola. Jistotou jsou baterie od výrobce vašeho kola, ale dají se využít také alternativní baterie se shodným napětím a obdobnou kapacitou. Standardně se kapacita baterií pohybuje okolo 470 Wh (watthodin).
Základní údržba elektrokola je téměř stejná jako u standardního jízdního kola. Musíte čas od času dotáhnout výplet a ostatní šrouby, namazat řetěz a vyměnit ojeté pláště. Mimo tuto základní údržbu je třeba dbát na správnou péči o baterii. Nikdy ale neskladujte baterii v mrazu a i mimo sezónu ji čas od času dobijte, aby se nedostala pod kritickou hodnotu napětí. Pokud se tak stane, bude se snižovat její kapacita a životnost.
Ostatní údržbu a opravy týkající se elektromotoru a baterie byste měli svěřit zkušenému technikovi.
Většina elektrokol disponuje dvěma základními režimy – asistované šlapání a jízda bez šlapání. Pomohou při stoupání do kopce, usnadní pohyb po městě a povezou vás dále, i když vám dojdou síly. Motor je možné také zcela odpojit a jen šlapat.
Bohužel vás musíme zklamat, ale elektrokola rekuperaci nemají. Důvodem je fakt, že jsou příliš lehká, a tudíž by rekuperací získala jen minimum energie. Pro porovnání – několika set tunový vlak dokáže rekuperací ušetřit několik desítek procent energie. Dvoutunové auto ušetří rekuperací okolo 10 %. Elektrokolo o váze 100 kg i s jezdcem by ušetřilo jen několik málo jednotek procent.
Takováto elektrokola také existují, ale česká vyhláška povoluje pro volný pohyb po veřejných komunikacích pouze modely s výkonem do 250 W. Pokud by vaše elektrokolo mělo vyšší výkon, bylo by ho ze zákona nutné registrovat jako elektrický motocykl. S tím je samozřejmě spojená nutnost vlastnit řidičský průkaz příslušné kategorie, platit za „kolo“ povinné ručení a registrovat ho na dopravním úřadě jako každý jiný dopravní prostředek.
Existují však způsoby, jak mohou tuto vyhlášku výrobci „obcházet“. Velká část elektrokol, zejména těch horských, má tzv. offroad režim. Ten zvýší výkon motoru na 350–500 W a je výhradně určen pro použití mimo veřejné komunikace. Časté používání tohoto režimu rapidně snižuje potenciální dojezd.
Když přidáte k síle vašich nohou elektromotor, můžete ujet opravdu dlouhé vzdálenosti a přitom trénovat fyzičku. Dříve jste možná jezdili autem k cyklostezkám, abyste se pak mohli projet na kole. S elektrokolem můžete auto nechat doma, nasednout u vchodových dveří a na místo si snadno došlapat.
Záleží na tom, k čemu vám má dopravní prostředek sloužit. Pro řadu lidí je elektrokolo lepší variantou než motocykl. Chtějí si při cestování zasportovat a přitom nepotřebují zdolávat tisícikilometrové vzdálenosti. Velká část elektrokol má dojezd bez šlapání okolo 50 km a se šlapáním až 200 km. Za elektrokolo se navíc neplatí pojištění a není nutné jej přihlašovat na dopravním úřadě.
Celkově vychází elektrokolo levněji na 1 km jízdy, a to i při započítání amortizace baterie a počáteční investice do stroje.
Posed se liší dle typu elektrokola. Na městském a skládacím elektrokole budete sedět v rekreačním posedu – téměř vzpřímeně. Na horském a krosovém elektrokole se sedí v tzv. neutrálním posedu. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou silnice. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed.
Dětská kola jsou lehká, velice dobře ovladatelná a díky odolné konstrukci ustojí i četné pády. Vyrábí se v mnoha barevných provedeních či dětských motivech. Při výběru kola pro děti se zaměřte na jeho velikost. Děti rychle rostou, proto volte první kolo raději o něco větší, aby dítěti déle vydrželo. Dětská kola se vyrábí pro děti ve věku zhruba od 2 do 14 let.
Dětská kola mají nejčastěji průměr 12–26". Velikost kola se určuje podle výšky postavy nebo výšky rozkroku měřeného po vnitřní straně stehna.
Věk | 2–4 roky | 3–5 let | 4–6 let | 5–8 let | 7–11 let | 10 a více |
---|---|---|---|---|---|---|
Velikost kola | 12" | 14" | 16" | 20" | 24" | 26" |
Výška postavy | 82–100 cm | 98–106 cm | 104–122 cm | 120–130 cm | 127–142 cm | 140–158 cm |
Výška rozkroku | 30–40 cm | 36–44 cm | 40–54 cm | 52–59 cm | 57–66 cm | 64–70 cm |
Velikost rámu kola je v případě dětských kol ideální do úrovně pasu. Nejlepší je pak vybrat takové kolo, které je co nejvyšší, ale zároveň vhodné pro výšku vašeho dítěte. Předejdete tak tomu, aby z kola hned vyrostlo. Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.
Materiál, ze kterého je rám vyroben, má zásadní dopad na vlastnosti kola, a tak je výběr důležitý.
Brzdy jsou samozřejmě velmi důležité, obzvláště pak u dětských kol. Narazit můžete na dva typy brzd.
Nejlepším řešením je koupit kolo, oproti kterému je vaše dítě na spodní hranici výškového určení. Budete tak mít jistotu, že kolo využijete na plno a výška bude pro dítě celou dobu optimální. Kola s nastavitelným sedátkem taktéž mohou využitelnost kola o chvíli prodloužit.
Dětská kola jsou vybavena blatníky, odrazkami a zvonkem. Velmi důležité je dokoupit helmu, je totiž součástí povinné výbavy kola.
Většina dětských kol je stavěna tak, aby vydržela prvotní pády. Nicméně doporučujeme vyvarovat se nebývale hrubému zacházení a o kolo pravidelně pečovat.
Na dětském kole se sedí v tzv. neutrálním posedu (něco mezi sportovním a rekreačním). Je to posed zcela přirozený vývoji dětského těla. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém se sedí téměř vzpřímeně.
Horská kola se nejlépe cítí v terénu, je s nimi ale možné jezdit i po silnici. Kvůli širším pneumatikám a vyššímu valivému odporu však po asfaltu na horském kole pojedete pomaleji než na kole silničním, a navíc budete muset vynaložit více úsilí. Dražší modely jsou odpružené, díky čemuž je jízda komfortní i na nerovném povrchu. Horská kola jsou těžší než ostatní, díky svému univerzálnímu zaměření jsou však velmi populární.
Pokud hledáte horské kolo pouze na občasné výlety do přírody, mnoho parametrů vás nemusí zajímat. Kola z kategorie rekreačních jsou zpravidla uzpůsobena hlavně pro pohodlí a také lákají svou příznivou cenou. Při výběru berte ohled hlavně na vyhovující výšku.
Sportovní horská kolaSportovní horská kola jsou ideální pro o něco náročnější jezdce, kteří se jízdě v terénu věnují téměř denně, případně se pokouší i o amatérské závody. Vyznačují se o něco lehčím, zato však odolnějším rámem a špetku pohodlí obětují ve prospěch vyššího výkonu.
Závodní horská kolaJak již název napovídá, tato kola jsou určena hlavně pro závodníky, až profesionály. V této kategorii hledejte jen špičkové a hlavně lehké materiály, které spolu s nižším posedem zaručují maximální jezdecký výkon.
Horská kola se obecně dělí do dvou skupin dle typu odpružení:
Odpružení předních vidlic se pak dá dále dělit na vzduchové a pružinové. Pružinové přední vidlice dnes najdete asi jen u těch nejlevnějších kol. Jejich nastavování je totiž poměrně složité a často musíte pro jiného jezdce pružinu zkrátka vyměnit. Vzduchové odpružení se na straně druhé dá přizpůsobit pouze upuštěním/dofouknutím vzduchu. Některé modely lze dokonce upravovat během jízdy.
Průměr kola má zásadní dopad na vlastnosti kola, a to zejména na jeho ovladatelnost a rychlost.
V poslední době se také setkáváme s různými šířkami plášťů. Zatímco klasická šířka se většinou pohybuje někde od 1,5" do 2,5", existují také speciální kola s označením Fat Bike. Ta nabízejí až 4" široké pneumatiky a hodí se především k jízdě ve sněhu nebo písku.
Velikost rámu kola se udává v palcích nebo ve velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, případně podle výšky postavy.
Orientační tabulkaVýška postavy v cm | Velikost rámu kola dle označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58–60 cm |
Výšku kola lze dále do jisté míry regulovat například teleskopickou sedlovkou. Tu můžete nastavovat i třeba za jízdy, ale mějte na paměti, že je vždy lepší si raději koupit kolo vyšší. Teleskopickou sedlovku ovšem využije každý – při sjezdu ze svahu si například můžete nastavit nižší posed pro lepší stabilitu.
Více informací o výšce kola najdete v našem článku.
Materiál rámu má zásadní dopad na vlastnosti kola, a tak je třeba při výběru dobře zvážit dané možnosti.
Celoodpružená konstrukce se hodí i do těch nejnáročnějších terénů. Některá kola mají odpruženou pouze přední vidlici. Taková kola jsou vhodná na cesty a do průměrně náročného terénu. Důležitou vlastností je možnost zamknout jak přední, tak zadní odpružení. Při jízdě do kopce tak nedochází k absorpci vynaložené energie.
Při výběru se soustřeďte i na pedály. Ty se dělí na tři základní skupiny:
Brzdy jsou pro jízdu v terénu absolutně nezbytné. Narazit můžete na dva typy brzd.
Oba druhy brzd se dají ovládat jak lankem, tak hydraulicky.
Ano. Spektrum využití horského kola je velmi rozmanité. Je pohodlné a vydat se s ním můžete na delší cyklovýlety, do práce, do města nebo třeba na přírodní cyklostezky a cyklotrasy.
Ano. Pokud budete často jezdit po silnici, můžete vyměnit pláště kola za hladké, čímž si uděláte jízdu po silnici jednodušší.
Odpružené kolo pomůže vstřebat otřesy při přejezdu přes nerovnosti. Bez odpružení by kolo nebylo tak pohodlné. Nepříjemné však může být, pokud odpružení není uzamykatelné – například při jízdě do kopce se bude síla z pedálů přenášet do vidlice a absorbovat část energie.
Na horském kole zaujímáte tzv. neutrální posed. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém sedíte téměř vzpřímeně.
Krosová kola se nacházejí na pomezí horských a silničních kol. Jako doma se cítí na cyklostezkách a silnicích, zvládnou ale i lehčí terén a nezpevněné cesty jako lesní či polní cestičky. Tato univerzálnost z nich dělá velmi oblíbený typ kola na víkendové nebo i vícedenní vyjížďky. Na rozdíl od horských kol si však již neporadí s těžkým terénem, protože jejich konstrukce k tomu není uzpůsobená.
Většina krosových kol má kola o průměru 28" na úzkých pláštích. Díky tomu můžete na kole jet rychle na silnici a zároveň vás nezastraší lehčí terén. Kolo tím ale také ztrácí na stabilitě, takže není ideální pro nezkušené jezdce.
Velikost rámu kola je udávána buď v palcích, nebo ve velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, případně podle výšky postavy. Vyšší rám zajišťuje lepší přehled, ale může mít negativní dopad na vaši stabilitu a pohodlí.
Orientační tabulkaVýška postavy v cm | Velikost rámu dle označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58–60 cm |
O výšce rámu se můžete dočíst více v našem článku.
Odpružení přední vidlice se dělí na vzduchové a pružinové. Zatímco pružinové přední vidlice dnes kvůli vysoké náročnosti z hlediska údržby a přizpůsobení moc nenajdete, vzduchové odpružení se dá přizpůsobit pouze upuštěním/dopuštěním vzduchu. Některé modely lze dokonce upravovat během jízdy.
Materiál rámu má zásadní dopad na vlastnosti krosového kola, a tak je potřeba při výběru dobře zvážit dané možnosti.
Většina krosových kol je vybavena přední odpruženou vidlicí. Kolo tak tlumí nárazy jak na silnici, tak i v lehčím terénu.
Dobré brzdy jsou nezbytností jak pro jízdu po silnici, tak v terénu. Narazit můžete na dva typy brzd.
Ano. S krosovým kolem můžete jezdit na delší cesty po silnici a vydat se i do lehčího terénu.
Krosová kola nejsou standardně osazena příslušenstvím, a tak je dobré myslet na povinnou výbavu kola. Pak už je jen na vás, zda si pořídíte blatníky, dodatečná světla či další.
Ano. Do lesa či podobného terénu se kolo perfektně hodí. S kolem zvládnete také většinu cyklostezek a cyklotras.
Na krosovém kole zaujímáte tzv. neutrální posed. Je to posed pod úhlem cca 40° mezi vaším tělem a rovinou. Není příliš náročný na záda, ale zároveň není tak odpočinkový jako rekreační posed, při kterém sedíte téměř vzpřímeně.
Silniční kola jsou konstruována pouze na jízdu po silnicích. Zaměřují se především na rychlou jízdu. Posed na kole je sportovní, což napomáhá aerodynamice, ale je fyzicky náročnější.
Silniční jízdní kola mají 28" kola na velice úzkých pláštích. Ty dávají kolu schopnost rychlé jízdy s minimálním odporem. Nevýhodou je poměrně velká náchylnost k poškození v případě projetí přes výraznější nerovnosti či jízdy mimo silnici.
Velikost rámu kola je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, případně dle výšky postavy.
Orientační tabulkaVýška postavy v cm | Velikost rámu kola dle označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58–60 cm |
O výšce rámu se můžete dočíst více v našem článku.
Odpružení přední vidlice se dělí na vzduchové a pružinové. Zatímco pružinové přední vidlice dnes kvůli vysoké náročnosti z hlediska údržby a přizpůsobení moc nenajdete, vzduchové odpružení se dá přizpůsobit pouze upuštěním/dopuštěním vzduchu. Některé modely lze dokonce upravovat během jízdy.
Materiál rámu má zásadní dopad na vlastnosti silničního kola, a tak je potřeba při výběru dobře zvážit dané možnosti.
Většina silničních kol je vybavena přední odpruženou vidlicí. Kolo tak tlumí nárazy jak na silnici, tak i v lehčím terénu.
Dobré brzdy jsou pro rychlou silniční jízdu nezbytností. Narazit můžete na dva typy brzd.
Silniční kolo je pro rychlou jízdu přímo stvořené. Nezapomeňte si vybrat dostatečně kvalitní silnice pro vaše výlety.
Pro úplné začátečníky doporučujeme spíše horské nebo krosové kolo. Pro ty, kteří mají alespoň nějaké zkušenosti, nebude silniční kolo představovat problém.
Nikoliv. Toto kolo je určeno výhradně na silnice – v terénu si kolo pravděpodobně zničíte.
Na silničním kole zaujímáte tzv. sportovní posed. Je to posed pod úhlem cca 30° mezi vaším tělem a rovinou. V tomto posedu budete lépe přenášet sílu na pedály, ale je zároveň náročnější na záda.
Městská kola jsou ideální na každodenní cestování do práce, školy či na nákupy. Jednoduše se ovládají a jsou pohodlná. Snadno se na ně nastupuje, takže se hodí i pro seniory či uživatele, kteří se hůře pohybují. Městská kola jsou také poměrně nenáročná na údržbu a mají moderní design. Méně se už ale hodí na sport, dlouhé výlety a jízdu v terénu. Součástí kol do města je často košík či stojany na odložení kabelky nebo tašky s nákupem.
Většina městských kol má kola o průměru 28" na středně širokých pláštích. Díky tomu je kolo stabilnější při jízdě na silnici, ale stále si zachovává dobrou ovladatelnost.
Také velikost rámu městských kol je často udávána buď v palcích, nebo ve velikostech S, M, L, XL. Rovněž se určuje podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu nebo podle výšky postavy.
Orientační tabulkaVýška postavy v cm | Velikost rámu kola dle označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 cm | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 cm | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58–60 cm |
Materiál rámu má zásadní dopad na vlastnosti kola, a tak je potřeba při výběru dobře zvážit dané možnosti.
U městských kol nejčastěji narazíte na „véčkové“ brzdy (v–brake). Ty brzdí třením gumové plochy o ráfek kola, jsou levné a nenáročné na údržbu. Jejich nevýhodou je, že při kontaktu s vodou se snižuje účinnost, což může být i nebezpečné.
Ano. Tato kola se sice perfektně hodí do města, ale můžete na nich jezdit i mimo městské komunikace.
Městská kola jsou většinou standardně osazena nosičem, předním a zadním světlem, blatníky a krytem řetězu, povinná výbava kola je tedy téměř úplně zařízena. Chybět vám bude už jen helma.
Ano. Většina městských kol má v zadní části nosič, na který lze jednoduše připnout třeba košík, do kterého si vložíte menší nákup.
Na městském kole zaujímáte vzpřímený posed. V tomto posedu je vaše páteř téměř kolmo k zemi, takže při něm nenamáháte záda.
Skládací kola jsou ideální na cestování po městě, protože je lze jednoduše složit a vzít například do tramvaje. Pokud byste tedy část cesty do práce nebo do školy nejraději jeli na kole a část MHD, skládací kola vám to umožní. Nenabízí ale dostatek pohodlí ani převodů pro dlouhé jízdy trvající několik hodin a nehodí se ani na jízdu terénem.
Průměr kola má zásadní vliv nejen na vlastnosti skládacího kola, ale také na možnost jeho složení.
O průměru kola se můžete dočíst více v našem článku.
Materiál rámu má zásadní dopad na vlastnosti kola, zvláště pak v případě skládacích kol. Kvůli možnosti skládání totiž kolo není tak pevné v porovnání s ostatními typy kol, a tak je výběr o to důležitější.
Brzdy jsou důležité jak ve městě, tak na výletech. Setkat se můžete s „véčkovou“ brzdou (v–brake), která brzdí třením gumové plošky o ráfek kola. Tyto brzdy nejsou náročné na údržbu, ale při kontaktu s vodou klesá jejich účinnost. Další možností jsou kotoučové brzdy, které zabrzdí za mokra i sucha, ale jejich údržba je náročnější.
Ano. Skládací kola lze jednoduše složit a vzít si je s sebou třeba na výlet.
Skládací kola mají jednoduché skládací mechanismy, které nebudou činit problémy ani začátečníkům.
Záleží na zručnosti a zkušenostech se skládáním, ale zpravidla to nezabere více než několik vteřin.
Jezdíte spíše pro zábavu a chcete kolo, které si poradí jak na silnici, tak i v mírně náročnějším terénu? Ideální pro vás budou tzv. gravel kola. Jak název napovídá, kola tohoto typu jsou určena hlavně pro jízdu ve štěrku a podobném horším terénu. Díky níže položenému rámu ovšem můžete počítat i se slušnou rychlostí na silnici, což činí z tohoto typu jakási univerzální kola.
Průměr kola má zásadní vliv jak na rychlost kola na silnici, tak i na jeho ovladatelnost. U gravel kol se většinou setkáte s 28-29" koly na tlustších pláštích (35-40 mm). To jim zajišťuje jak vysokou rychlost, tak i spolehlivou jízdu v náročnějším terénu.
O průměru kola se můžete dočíst více v našem článku.
Gravelová kola se vyrábí téměř výhradně z karbonu, a to díky jeho lehkosti a pevnosti. Můžete se setkat i s jinými materiály, například s duralem – podobně pevnou a levnější alternativou.
Brzdy jsou důležité jak ve městě, tak na výletech. U gravelových kol sází výrobci na kvalitu, a tak se u nich setkáte s kotoučovými a někdy i hydraulickými brzdami.
V podstatě ano. Spousta cyklokrosových závodů účast na gravel kole umožňuje a dokonce existují i závody speciálně pro tento typ kol. Otázkou je, zda-li chcete na gravel kole soupeřit s běžnými krosovými koly, které jsou pro terén maximálně vyladěné.
Gravel kola se zpravidla doporučují především těm, kteří jezdí pro zábavu. Berte ale také v úvahu, že univerzální kolo se hodí do univerzálních podmínek. Pokud tedy jezdíte jen po silnicích nebo po městě, lepší volbou bude silniční kolo. Stejně tak na jízdu pouze po polních a lesních cestách se poohlédněte po horském nebo krosovém kole.
Přehazovačka je mechanismus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci) se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu nebo podle výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je tento typ odpružení velmi často využíván, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.
Slovník pojmů