Městská kola jsou ideální pro každodenní cestování do práce, školy a na nákupy. Velmi jednoduše se ovládají a jsou pohodlná a spolehlivá.
Ano. Tato kola se sice perfektně hodí do města, ale zvládnou i výjezd po zpevněných površích mimo městské komunikace.
Městská kola jsou většinou standardně osazena nosičem, předním a zadním světlem, blatníky a krytem řetězu. Chybět vám bude už jen helma.
Ano. Většina městských kol má v zadní části nosič, na který lze jednoduše připnout třeba košík, do kterého si vložíte menší nákup.
Na městském kole zaujímáte vzpřímený posed. V tomto posedu je vaše páteř téměř kolmo k zemi, takže při něm nenamáháte záda.
Výška rámu je nejčastěji udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se podle vzdálenosti od chodidla ke tříslu, případně dle výšky postavy.
Výška postavy v cm | Výška rámu dle označení | |
---|---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm | |
160-170 cm | 17", 18", M, do 48 cm | |
170-185 cm | 19", 20", L, do 52 cm | |
185-200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm | |
nad 195 cm | 23", 24", XXL, 58-60 cm | |
* Hodnoty v tabulce výše jsou pouze orientační a ve výjimečných případech se mohou lišit. |
Ocelové rámy mají vysokou pevnost a nižší cenu. Jejich nevýhodou je vyšší hmotnost a podléhání korozi. Karbonový rám je lehčí, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti. Duralový rám je levnější, ale zároveň těžší než karbonový.
U městských kol nejčastěji najdete véčkové brzdy (v-brake), které brzdí třením gumové plochy o ráfek. Jsou levné, nenáročné na údržbu, ale jejich brzdný účinek při kontaktu s vodou klesá.
Přehazovačka je mechanizmus, který najdeme u většiny kol, a slouží k výběru stupně zátěže při šlapání. Při zvolení nízkého stupně (v kopci), se bude šlapat velmi lehce, nicméně s vysokou frekvencí. Naopak při zvolení vysokého stupně na rovné silnici, nebudete muset šlapat s takovou frekvencí a jízda bude pohodlnější.
Velikost rámu je udávána v palcích nebo velikostech S, M, L, XL a určuje se nejlépe podle vzdálenosti od chodidla k tříslu, nebo výšky postavy. Rámy jsou ocelové, duralové a karbonové. Ocelové rámy mají vyšší hmotnost a podléhají korozi. Výhodou je jejich vysoká pevnost a nižší cena. Duralový rám nepodléhá snadno korozi a je relativně lehký. Karbonový rám je ze všech nejlehčí, nepodléhá korozi, dobře pruží a v čase nedochází ke snížení pevnosti.
Odpružení vidlice je založené na stlačeném vzduchu nebo pružině. Pružinové provedení je levnější variantou a poskytuje nepatrně citlivější tlumení než vzduchové provedení. Nevýhodou je závislost mezi sílou pružiny a hmotností jezdce, případně změna vlastností při změně okolní teploty. Vzduchové odpružení je vhodné pro sport i rekreaci. Tlak vzduchu lze přizpůsobit hmotnosti jezdce a díky svým vlastnostem je velmi často využívané, ačkoliv je jeho cena vyšší. Funkce zamykání vidlice umožňuje z odpružené vidlice udělat pevnou. Pokud vidlice zůstane odemčená při jízdě do kopce, část síly, která je přenášena do pedálů, absorbuje vidlice.
Slovník pojmů
Průměr kola
Většina městských kol má 28palcová kola na středně širokých pláštích. Ty dávají kolu stabilitu při jízdě po silnici a zároveň si zachovávají dobrou ovladatelnost.
Podrobnější informace o výběru velikosti kola naleznete v našem článku.