Alza.cz
CZ
Zobrazit katalog

Alza Trade

Správa objednávek

Správa Alza Trade objednávek závisí na způsobu nastavení logistiky. Je možná několika způsoby – přímo v prostředí Alza Trade, v aplikaci Expando, případně prostřednictvím vlastní API. Jak a kde vybrat způsob zpracování objednávek? To a mnohem více se dočtete dále v článku. 

  1. Správa Trade objednávek
  2. Stavy objednávek a postup vyřízení
  3. Zpracování objednávek v Alza Trade
  4. Doručení na pobočku
  5. Expando (Shoptet)

1. Správa Alza Trade objednávek

Nejprve je třeba vybrat, kde budete chtít objednávky zpracovávat. Máte hned několik možností:

  1. Zpracování objednávek v Alza Trade; volba: Alza Trade – sekce objednávek.
  2. Zpracování objednávek v aplikaci Expando; volba: Expando.
  3. Zpracování objednávek v aplikaci Expando, s napojením na Shoptet; volba: Shoptet.
  4. Zpracování ve vlastním rozhraní – napojení přes vlastní API; volba: Api – přímé napojení



2. Stavy objednávek a postup vyřízení

3. Zpracování objednávek v Alza Trade

Aktuální objednávky od zákazníků najdete v záložce „Objednávky“.  Každá objednávka má svůj řádek, který obsahuje základní informace, její stav a prvky pro její správu. Objednávku je možné rozkliknout pomocí symbolu „+“, a zobrazit tak podrobnější informace. Po rozkliknutí objednávky se zobrazí detaily o zákazníkovi a objednaných produktech. V sekci položky je vždy uvedena nákupní cena produktu pro Alzu (bez DPH). Tato cena by měla být následně Alze fakturována.

A) Režim Alza dopravce

Zde naleznete návod jak zpracovávat objednávky, pokud využíváte Alza dopravce.

Stavy objednávek

  • Stav: Čeká

Alza Trade

Stav „Čeká“ má objednávka, která byla vytvořena na straně Alza.cz, ale ještě nebyla potvrzena (tzn. zaplacena). Tento stav slouží jako podklad pro vytvoření rezervace zboží na skladě. Objednávka v tomto stavu neobsahuje detailní informace o adresátovi, ty jsou doplněny až po potvrzení. Stav čeká může mít objednávka i několik dní. Pro další práci vyčkejte, než bude automaticky přepnuto do stavu "čeká na vytvoření štítku".

  • Stav: Zrušeno

Alza Marketplace

Stav „Zrušeno“ má objednávka, která byla zrušena vámi.

Zrušit objednávku můžete, když například zjistíte, že na skladě máte pouze poslední poškozený kus zboží, a nemůžete tedy objednávku expedovat. Objednávku lze zrušit kliknutím na ikonku popelnice. Zákazníkovi přijde upozornění a budou mu vráceny peníze.

  • Stav: Zrušeno po odeslání

Alza Marketplace

Stav „Zrušeno po odeslání“ má objednávka, která byla nejprve expedována a následně se vám vrátila.

Objednávka, kterou jste zákazníkovi odeslali, se vám může vrátit ve chvíli, kdy ji zákazník nepřevezme (odmítne nebo není zastižen). Objednávku, která se vám takto vrátí, je třeba opět zrušit pomocí ikonky popelnice – díky tomu se dozvíme, že se vám vrátila, a vrátíme peníze zákazníkovi.

!

Pozor! Ve chvíli, kdy kliknete na ikonku popelnice, zákazníkovi vracíme peníze automaticky, je třeba tedy dávat pozor a rušit jen skutečně vrácené objednávky, protože po zrušení objednávky již nelze tento stav změnit.

  • Stav: Čeká na vytvoření štítku

Alza Trade

Stav „Čeká na vytvoření štítku“ má objednávka, která je již potvrzená (zaplacená) a je třeba ji odeslat zákazníkovi. 

Stav „ Neodesláno“ má objednávka, u které jste si již vyžádali poštovní štítky, ale zatím u ní není potvrzené odeslání.

Zpracování objednávky

Nejprve je třeba zkontrolovat, zda zboží máte skladem a je možné ho expedovat. Následně klikněte na „vytvořit štítek“ v řádku objednávky. Otevře se vám okno pro generování štítku(štítky se generují ve formátu PDF).

Alza Marketplace

Zde zadejte hmotnost balíčku a zkontrolujte přednastavený počet položek v balíku. Pokud je třeba, můžete objednávku rozdělit do více balíčků přetažením produktu do pole s názvem „+ Přetáhněte položku sem pro vytvoření nového balíku“. Objednávka pak bude expedována ve více balících a bude vám vygenerován poštovní štítek pro každý z těchto balíku. Více než 1 štítek lze vygenerovat i pro objednávky obsahující pouze 1 produkt, pokud se jeho balení skládá z více balíků.

Po vytvoření štítku se vrátíte na výpis objednávek. Stav objednávky, kde jste štítky vytvářeli, se změní na „Neodesláno“ a objeví se možnost „Stáhnout štítek“.

Alza Marketplace

!

Jestli vám štítek nelze stáhnout počkejte cca 30 minut a zkuste znovu. Pokud stále nefunguje kontaktujte [email protected].

V případě, že si po vygenerování štítků, potřebujete štítek upravit/ smazat/ vygenerovat větší počet štítků, je možné štítek zrušit a vygenerovat znovu. Štítek smažete po vygenerování, klikem na křížek:

!

Pozor! Ve chvíli, kdy potvrdíte u objednávky odeslání, nelze vygenerovat další štítky a ani upravovat ty stávající.

Když kliknete na „Stáhnout štítek“, štítek se vám stáhne přímo do počítače. Je třeba ho vytisknout a nalepit na zabalenou zásilku. Posledním krokem je potvrzení odeslání objednávky. To potvrdíte kliknutím na políčko „Potvrdit odeslání“.

Alza Trade


Tuto akci můžete provést ihned po generování štítku, jestli expedujete v stejný den, jako vám přišla potvrzená objednávka, nejpozději ale vždy před stanoveným časem příjezdu dopravce/časem svozu. Po potvrzení odeslání se stav objednávky změní na „Odesláno“.

Alza Trade

Po potvrzení odeslání všech zásilek pro daný den si můžete vygenerovat svozový list pro předání balíků dopravci. V dolní části webu klikněte na „Stáhnout svozové listy“.

Alza Marketplace

Tuto akci provádějte vždy až ve chvíli, kdy máte připravené všechny zásilky, a před příjezdem dopravce.


Pokud zjistíte, že zboží z objednávky nemáte skladem a není tedy možné expedovat objednávku včas, je třeba danou objednávku stornovat. Zrušení objednávky provedete klikem na ikonu popelnice. Tato akce je nenávratná, pokud tedy dojde ke zrušení objednávky, není možné tento stav změnit.

B) Režim vlastní dopravce

Stavy objednávek


  • Stav: Čeká

Stav „Čeká“ má objednávka, která byla vytvořena na straně Alza.cz, ale ještě nebyla potvrzena (tzn. zaplacena). Tento stav slouží jako podklad pro vytvoření rezervace zboží na skladě. Objednávka v tomto stavu neobsahuje detailní informace o adresátovi, ty jsou doplněny až po potvrzení. Stav čeká může mít objednávka i několik dní. Pro další práci vyčkejte, než bude automaticky přepnuto do stavu "čeká na vytvoření štítku".

  • Stav: Zrušeno

Stav „Zrušeno“ má objednávka, která byla zrušena vámi. Zrušit objednávku můžete, když například zjistíte, že na skladě máte pouze poslední poškozený kus zboží, a nemůžete tedy objednávku expedovat. Objednávku lze zrušit kliknutím na ikonku popelnice. Zákazníkovi přijde upozornění a budou mu vráceny peníze.

  • Stav: Zrušeno po odeslání

Stav „Zrušeno po odeslání“ má objednávka, která byla nejprve expedována a následně se vám vrátila. Objednávka, kterou jste zákazníkovi odeslali, se vám může vrátit ve chvíli, kdy ji zákazník nepřevezme (odmítne nebo není zastižen). Objednávku, která se vám takto vrátí, je třeba opět zrušit pomocí ikonky popelnice – díky tomu se dozvíme, že se vám vrátila, a vrátíme peníze zákazníkovi.

  • Stav: Neodesláno

Stav „Neodesláno“ má objednávka, která je již potvrzená (zaplacená) a je třeba ji odeslat zákazníkovi.

                               

i

Pokud jste si zvolili vlastní dopravu, či vlastní komunikaci s Alza dopravcem,  postup se při zpracování objednávek liší.

Rozdíl je v tom, že dodavatel při zpracování vynechá stáhnutí štítků a tisk svozových listů, které si dodavatel zajišťuje sám. Dodavatel po expedici objednávky potvrdí odeslání v portálu Trade. Zde je třeba vyplnit platný tracking kód pro daný balík:

Zde je třeba dávat pozor při objednávkách na dobírku. Zda je objednávka na dobírku zjistíte v sloupci Dobírka. Hodnotu dobírky vidíte v sloupci Cena s DPH vč. dobírky. Plnou výši dobírky  je nutné zasílat automaticky na účet Alzy po jednotlivých zakázkách.

Alza účet pro zasílání plateb za dobírky: 2531920307/2600.

  • Stav: Odesláno

Stav „Odesláno“ má objednávka, která je již odeslaná a doručená. Je potřeba potvrdit doručení.


4. Doručení na pobočku

Produkty objednané na pobočku musí být vždy polepeny interním BCX kódem (Barcode) a standardním EAN kódem. Je to proto, aby bylo možné jednotlivé produkty na pobočce kdykoli identifikovat (u doručení na adresu se lepí pouze štítek na celou krabici s produkty).

Každý kus v objednávce má unikátní BCX kód, pokud byste tedy např. posílali 10 kusů stejného produktu, bude každý kus polepen unikátním BCX kódem. Kroky pro správné balení zásilek naleznete ZDE.

Kód musí být nalepen na produktu, ne na krabici. Štítek musí být čitelný (nepřelepovat izolepou apod.), ideální rozměr BCX kódu je 7x5 cm. Pokud štítek obsahuje i EAN, musí být násobně větší.

BCX kód stáhnete v Alza Trade, když označíte objednávku a kliknete na „Stáhnout čárové kódy“ ve spodní liště:

Alza Trade

BCX kód vypadá takto:

Alza Trade

Konsolidace objednávek na pobočku

Pokud v jeden den expedujete více objednávek na stejnou pobočku, můžete tyto balíky „konsolidovat“ a odeslat v jednom balíku. Stačí označit všechny objednávky, které je třeba odeslat.

Alza Trade

5. Expando (Shoptet)

Pokud jste zvolili Expando jako možnost ve „Výběru napojení“, pak čekáte na schválení ze strany Alza.cz. Jakmile bude váš požadavek schválen, objeví se nová záložka „API a komunikace“.  V této záložce budou všechny údaje, které pro napojení Expanda potřebujete: Supplier ID, Secret Key a Branch ID.  Tyto údaje následně doplníte do sekce „Prodejní kanály – Napojit Alza CZ“ přímo v aplikaci Expando.

S produkty i objednávkami dále pracujete přímo v aplikaci Expando. 

Více informací o napojení aplikace Expando najdete ZDE.


Vytisknout
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon