Star Citizen (NOVINKY)

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Herní průmysl je v posledních letech sférou, ve které se točí čím dál tím více peněz, což do jisté míry vede k tomu, že vypukají soudní tahanice, jež by v chudším prostředí zřejmě nikdy nevznikly. Po aféře okolo Rune 2, v jejíž rámci došlo k rozsáhlé žalobě, tu dnes máme podrobný náhled na další proces, v němž jsou hlavními aktéry tvůrci světoznámého Star Citizen a společnost Crytek. Oč přesně v něm jde, vám řeknou následující řádky.

Veškeré aktuální novinky a informace ke Star Citizen najdete v našem speciálu.

NovinkyDojmy z hraníPreview

Star Citizen; screenshot: vesmír

Star Citizen (hra)

Simulátor vesmírného obchodu a boje/FPS Star Citizen vyvíjí a vydává studio Cloud Imperium Games. Titul je aktuálně v hratelné alfa verzi, datum vydání plné verze však není známé. Hra dorazí na PC bez české lokalizace a bude obsahovat multiplayer. | Homepage


Články: Speciál: Vše, co vímeDojmy z hraní (alfa)

Star Citizen – Novinky

  1. (24. 1. 2020) Na počátku všeho byla nepotvrzená domněnka Cryteku startující soudní spor
  2. (6. 1. 2020) Vedle inovací se Star Citizen dočkal také nového teaseru k Squadron 42
  3. (3. 12. 2019) Dle časopisu Forbes vývojáři Star Citizen se získanými penězi dlouhodobě nakládají nezodpovědně
  4. (26. 11. 2019) Do boje se bude moci v novém režimu pro Star Citizen zapojit až čtyřicet hráčů
  5. (18. 10. 2019) Ozbrojené síly se ve Star Citizen postarají o dodržování zákonů
  6. HW nároky pro Star Citizen PC

Na počátku všeho byla nepotvrzená domněnka Cryteku startující soudní spor

• Novinka: 24. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

Společnost Crytek, známá celosvětově nejen díky vydařené FPS sérii Crysis, ale primárně kvůli jejímu hernímu pohonu CryEngine, se už nějaký ten pátek potýká s finančními problémy, které se snaží řešit různými způsoby. Do jisté míry jí z potíží pomohla v roce 2012 finanční infuze v řádu dvou milionů dolarů od v té době nedávno vzniklého gigantu Cloud Imperium Games (CIG), jenž si zapůjčil licenci ke CryEngine, který následně použil pro vytvoření aktuálně nejdražšího projektu současnosti – Star Citizen. Trn z paty ovšem Cryteku tento obchod vytrhl jen dočasně, takže byl v roce 2015 nucen uzavřít dohodu se společností Amazon, která jej prakticky zachránila před krachem. Ta posléze vytvořila bezplatný engine Amazon Lumberyard založený právě na CryEnginu.

Star Citizen – Squadron 42: 2019 Visual Teaser

Jedním z primárních důvodů odstartování sporu mezi autory Star Citizen a Crytekem je vytvoření Squadron 42, který byl po určitou dobu prezentován jako samostatný titul.

Vzhledem ke kvalitám Amazon Lumberyard se po jeho zaregistrování rozhodli vývojáři z CIG upustit od užívání CryEngine 3 a celou hru převést do pohonu od společnosti Amazon. Ta se návrhu tvůrců Star Citizen moc nebránila, a tak si nakonec lidé z vedení obou firem v dubnu 2016 potřásli rukama, čímž byl fakticky převod potají odstartován. Do jisté míry k tomuto kroku mohl Chrise Robertse (šéfa CIG) vést kromě přístupnosti nového enginu také fakt, že se Crytek rozhodl zpočátku roku 2016 kritizovat autory Star Citizen kvůli samostatně hratelnému Squadron 42, jenž podle něj porušoval podmínky pro užívání licence CryEngine. CIG na jeho kritiku reagovala tak, že Squadron 42 je součástí univerza Star Citizen a má totožného klienta, takže není nač se rozčilovat, což vlastníky enginu dočasně uklidnilo.

Když však CIG do světa v prosinci 2016 vypustili informaci o tom, že Star Citizen spolu s Squadron 42 přechází na Amazon Lumberyard, vývojáře z Cryteku to zřejmě nadzvedlo ze židle. Neuplynul ani rok, a už byla na stole žaloba postavená na dvou zásadních porušeních využívání licence. Prvním bodem, na který si Crytek stěžoval, bylo vytvoření Squadron 42 s úmyslem vypustit jej jako samostatný projekt. Druhým bodíkem obžaloby se stala absence loga CryEngine, jež bylo nahrazeno štítkem enginu Amazon Lumberyard, čímž autoři Star Citizen dle Crytek také porušili smlouvu, protože přestože hra už nepoužívá čistou verzi CryEngine 3, stále v sobě má určité kódy a funkce, kterými se tento pohon vyznačuje. Co si budeme povídat, nejednalo se o úplně nejsilnější argumenty.

Hunt: Showdown – Update 1.2 (Stream)

Pokud bude Crytek donucen k zaplacení částky požadované společností Cloud Imperium Games, s vysokou pravděpodobností to negativně zasáhne jeho FPS Hunt: Showdown.

Ve finále tato skutečnost zřejmě došla i vývojářům v Cryteku, protože se po mnoha měsících od zahájení sporu rozhodli, že by rádi žalobu stáhli až do doby, než bude Squadron 42 vypuštěn v rámci beta testování. Přelíčení přitom mělo být započnuto už 16. června. CIG na tento krok zareagovala dle serveru Eurogamer protiútokem v podobě žádosti, v níž požaduje od Cryteku částečné zaplacení soudních výloh, které nejsou vůbec malé. Dohromady mají přesahovat 900 tisíc dolarů, z nichž se CIG dožadují 500 tisíc, jejichž zaplacení by mohlo pro s financemi bojující Crytek znamenat nepříjemný zásah, z nějž by se už nemusel vzpamatovat. Reagovat na výzvu od CIG musí Crytek do 7. února, kdy bude do jisté míry rozhodnuto o budoucnosti této společnosti.

Upřímně se trošku obávám toho, že se Cryteku nepodaří z této situace úspěšně vykličkovat, čímž bude jeho pověst nenávratně poškozena. Aktuálně prezentované informace totiž spíše dávají za pravdu tvůrcům Star Citizen než autorům oblíbeného herního pohonu. Snad případná prohra u soudu neovlivní existenci Hunt: Showdown, které má 18. února zamířit na Xbox One a PS4.

• Zdroje: Gamesindustry.biz



Vedle inovací se Star Citizen dočkal také nového teaseru k Squadron 42

• Novinka: 6. 1. 2020 • Autor: Ondřej Zeman

Datum vydání Star Citizen je i přes původní sliby vývojářů z Cloud Imperium stále v nedohlednu. Celek však rozhodně není hrou, na které by její tvůrci nepracovali, právě naopak jedná se o dílo, jehož autoři mají tempo, jež by jim mohl nejeden autor závidět. Vydávají totiž pravidelně jednu aktualizaci za druhou, čímž se světu, a především hráčům snaží ukázat, že není třeba se vůbec bát do jejich titulu zainvestovat peníze. Ve svém aktuálním updatu s číslovkou 3.8 do hry kupříkladu přidávají obsah, herní mechanizmy, a řadu dalších prvků, majících vlít čerstvou krev do žil jejich výtvoru.

Star Citizen – Alpha 3.8 (Trailer)

Autorům Star Citizen se nedá upřít skutečnost, že svou hru stabilně vylepšují, zda jsou všechny inovace skutečně potřebné, už je však sporné.

Primární inovací, jíž update 3.8 do Star Citizen přinesl, jsou rozhodně změny počasí. Každý svět by měl mít nyní své klima. To má hráč pociťovat už od momentu, kdy na nich bude přistávat, takže když kupříkladu zamíříte k pouštnímu světu, můžete se těšit na písečné bouře, planeta tvořená primárně ledem vám naopak nabídne blizard, či prudký vítr znesnadňující sestup na povrch. Vylepšena byla navíc technologie na generování planet, jež vytváří nové kusy kamene daleko efektivněji než kdy dříve. Právě díky vložení tohoto aspektu se nyní můžete vydat vstříc aktuálně vloženému ledovému obru microTech, s přistávací zónou New Babbage, jež bude plnohodnotně přidána až v rámci vydání aktualizace Alpha 3.9.

Pokud více než průzkumu samotných světů fandíte spíše na kooperaci zaměřeným misím, čerstvá aktualizace vás zaručeně nezklame. Přináší totiž hned dvě mise, v nichž se budete muset vypořádat s nelehkými situacemi. První je zacílena vyloženě na spolupráci více hráčů, protože v ní máte za úkol zabezpečit prostor okolo unesené lodi, jíž je následně nutné vyčistit od únosců. Druhá vysílá případné zájemce těžit v nově přidaném korábu ARGO MOLE obsahujícím rovnou tři těžební lasery, schopnými při správné kontrole oddělovat rudu daleko efektivněji, než výstroj konkurenčních plavidel, což má být primárním důvodem jeho vyšší ceny. V rámci novinek má být kromě této těžební kocábky do Star Citizen přidána také řada těžařských čepic, výkonný raketomet, a balistická odstřelovací puška.

Star Citizen – Squadron 42: 2019 (Visual Teaser)

Výjevy z Squadron 42 dokáží člověka nadchnout, snad bude příběh stát za to.

Velkou inovací je vedle vložení specifického počasí pro každý svět také přidání kontaktního soubojového systému. Hráči už díky tomu nemusí své protivníky nadále zabíjet jen za pomoci zmíněných zbraní, ale mohou se taktéž uchýlit k užití nástrojů, jež byly vytvořeny k tiché eliminaci, či pro momenty, kdy dojdou náboje. Aktuálně lze v šarvátce využít několik různě efektivních úderů, a krytí spolu se zakončovacími údery. Inovací prošel též koncept zákona, který nyní obsahuje pokuty, po jejichž zaplacení prakticky očistíte své jméno, což se hodí především v momentech, kdy po vás jde většina obranných složek na stanici. Kromě update 3.8 nám vývojáři z Cloud Imperium Games dodali i nový teaser k nemálo očekávanému příběhovému režimu Squadron 42.

Teaser samotný nesází příliš na slova, spíše v něm lze vidět více než tři minuty záběrů ze hry, které minimálně dle pozitivních reakcí na Youtube většině hráčů vyloženě berou dech. Osobně se na Squadron 42 těším spíše kvůli jeho příběhu, aktuální video mě však taktéž nadchlo, protože působí skutečně impozantním dojmem. Tak snad se jeho bety dočkáme už v průběhu příštího roku, stejně tak i detailnějších informací o datu vydání Star Citizen.

• Zdroje: YouTube (Star Citizen), Bleeding Cool News And Rumors



Dle časopisu Forbes vývojáři Star Citizen se získanými penězi dlouhodobě nakládají nezodpovědně

• Novinka: 3. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Hned na začátku je nutné říci, že jsem velkým fanouškem komunitního financování, protože díky němu vznikla už řada zajímavých her, jimž v rámci finálního úspěchu s přehledem dominuje třeba Divinity: Original Sin II. Jeho tvůrcům se na něj totiž nejen podařilo vybrat peníze, ale také jej ve finále vydat, což se každému nepoštěstí. Peníze totiž často zatemní tvůrcům mysl a dají jim dočasný pocit toho, že s jejich pomocí dosáhnou všeho, co si zamanou. Přestože se doposud Cloud Imperium Games povedlo vybrat více než 250 milionů dolarů, jejich dílo nemá v současnosti o moc blíže vydání než před lety, kdy Chris Roberts odstartoval kampaň. Celek samozřejmě prochází určitou formou evoluce, ta však připomíná spíše plazivé šnečí krůčky než reálný posun.

Star Citizen – CitizenCon 2949 – Locked Up

Star Citizen se nedá upřít jeho úctyhodný rozsah, většina hráčů by však raději viděla dokončenou hru než neustále nabobtnávající nedodělek.

Osobně mi situace okolo Star Citizen hodně připomíná DayZ, jehož vývoj byl natolik dlouhý, že v průběhu let citelně zestárl, a aby toho nebylo málo, jeho tvůrcům se nepodařilo s většinou jeho nedostatků vypořádat, což se nakonec odrazilo na negativních hodnoceních od hráčů i kritiků. Výtvor Chrise Robertse kráčí víceméně stejnou cestou, jen s tím rozdílem, že se do něj investuje stále více peněz, kvůli čemuž bobtná do netušených rozměrů. Ty mohou nakonec způsobit, že finální verze jedné z nejdražších her tohoto průmyslového odvětví nikdy nespatří světlo světa, nebo když už náhodou vyjde, bude se jednat o dosti rozladěné dílo, které si nakonec zahraje jen pár nadšenců, jejichž peníze udrží Cloud Imperium Games nad vodou až do vydání.

I když mají Cloud Imperium Games v současnosti financí jistě dost, dle časopisu Forbes s nimi už nějaký ten pátek nepracují moc efektivně. Vývoj Star Citizen je podle všeho hodně chaotický a práce na něm nejsou dostatečně koordinované. Na počátku vybrané finance jsou navíc už dávno minulostí, a tak vývojáři spoléhají primárně na komunitu, jíž cpou lodě za tisíce dolarů, které mají reálně nulovou hodnotu. To je praktika, která se nám moc nezamlouvá, ale je nakonec na lidech, zda si tyto virtuální plavidla koupí. Vzhledem k tomu, že měla hra vyjít už v roce 2014 se stovkou hvězdných systémů a stále není venku ani beta, čím dál tím méně věřím tomu, že se největšího díla Chrise Robertse nakonec dočkám.

• Zdroje: Game Industry, Forbes



Do boje se bude moci v novém režimu pro Star Citizen zapojit až čtyřicet hráčů

• Novinka: 26. 11. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Vývoj her je dlouhodobý proces, jehož délku většinou definuje to, jak moc velkými finančními prostředky disponujete a zda nad sebou máte vydavatele s jasnou představou toho, kdy má vaše dílo vyjít. Když vám komunita za pomoci svých peněz umožní se plně vyhnout spolupráci s některou z mnoha vydavatelských společností, většinou se vám hned dýchá o něco lépe, a co teprve, když od ní dostanete na produkční proces desítky milionů dolarů. To pak máte vystaráno a nejste nuceni pracovat pod tlakem, což celku překvapivě nemusí prospět. Krásným příkladem tohoto tvrzení je Star Citizen, jehož vývoj trvá až nepříjemně dlouho primárně kvůli tomu, že se jeho autoři v podstatě nikomu nemusí zodpovídat a peníze mají prakticky taktéž zajištěny. Hráči ovšem začínají být neklidní.

Star Citizen - "Theatres of War" Battlefield-Like 20 vs 20 Objective-based Mode (Giuseppe's Gaming - Twinfinite)

Nová aktualizace Theatres of War obohatila Star Citizen o akcí kypící režim, na jehož hraní budete potřebovat skutečně pořádné PC.

Osobně se jim moc nedivím, kdybych totiž zainvestoval projekt, jehož vývoj by se už sedm let neblížil ke konci, byl bych zřejmě taktéž nevrlý. Tempo vývoje Star Citizen je dle mého názoru až příliš vleklé především kvůli tomu, že se vývojáři snaží hru neustále obohacovat o nové herní aspekty, jimiž aktuálně vévodí nedávno vypuštěný režim Theatres of War. Hráčům je v něm nabídnuta bitva o celý svět, jež je rozdělena do několika etap. V první fázi jsou útočníci nuceni dostat se do přísně střeženého komplexu a nabourat obranné systémy bránící expanzi do dalších částí planety. Když se útočící straně podaří prolomit nepřátelskou bezpečnost, bojiště se ihned citelně zvětší a umožní oběma stranám zapojit do boje dosud zapovězenou těžkou techniku a stíhače.

Pokud se útočníkům podaří v režimu Theatres of War zdolat druhou fázi, jsou vysláni na oběžnou dráhu, na níž čeká gigantická vesmírná stanice, kterou je třeba zlikvidovat. Boj v této etapě probíhá jak v jejich útrobách, tak i mimo ni, protože se jej účastní pěchota spolu se stíhači. I když Theatres of War nevypadá vůbec zle, kvůli optimalizaci se zřejmě nebude jednat o úplně nejkvalitnější zážitek, nebo minimálně z toho, co tvůrci prezentují, tak lze soudit. Odhaleno bylo vedle nového módu také datum vydání kocábky The Anvil Carrack, která byla ohlášena už v roce 2014. Když takhle dlouho musíme čekat na obyčejnou loď, finální verze zřejmě nedorazí nikdy.

• Zdroje: YouTube (Giuseppe's Gaming – Twinfinite), Polygon



Radost udělá nový update do Star Citizen hlavně fandům těžby a pirátství

• Novinka: 18. 10. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Zatímco většina vývojářů po sedmi letech vývoje už svá díla dokončují nebo již pracují na jejich pokračování, tvůrci Star Citizen jsou stále v alfa fázi, což se většině komunity zrovna dvakrát nezamlouvá. Radost jí proto chtějí autoři udělat skrze nový update 3.7, který má jejich stále nedokončený titul posunout zas o kousek dál za pomoci nových prvků, jež mu mají znovu vehnat čerstvý vítr do plachet. Velmi zásadní inovací je rozhodně přidání jeskynních systémů, které je nyní možné nalézt na většině asteroidů, planet a měsíců. Když se vám podaří dostat do jejich útrob s těžařskou výstrojí, budete si moci odnést vždy dostatek nerostů, s nimiž lze následně obchodovat na trhu.

Star Citizen – Alpha 3.7 (Vývojářský deníček)

Kdyby byl Star Citizen ve vývoji pár let, tahle videa, by v hráčích zřejmě vzbuzovala větší nadšení... Přeci jen by bylo konečně fajn slyšet, že se vývoj blíží ke konci.

V rámci přidání patche 3.7 nebyl Star Citizen rozšířen jen o rozsáhlé podzemní prostory určené pro náruživé těžaře. Potěšit má také fandy pirátství, pro něž se na trhu objevila hračka, která dokáže vytrhnout lodě z hyperprostoru, čímž můžete majitelům korábů převážejících drahé suroviny poměrně významně znepříjemnit šichtu. Zajímavou inovací je možnost si pronajímat plavidla za herní měnu, na což komunita už nějaký ten pátek čekala, protože jen hrstka hráčů chtěla do Star Citizen vrážet reálné peníze jen kvůli tomu, aby si zakoupila řádný křižník. Mimo tyto citelné změny přináší alfa verze 3.7 také novou mapu pro FPS režim Space Marine a pár vylepšení soubojového simulátoru nesoucího název Arena Commander.

Přes řadu novinek, jež vývojáři opět do Star Citizen přináší, stále není úplně jasné, kdy k nám vlastně tento kousek nakonec dorazí. Jisté však je, že beta nebude vypuštěna dříve než v pozdních fázích roku 2020, což nevypadá moc nadějně. Vývoj přeci jen není zadarmo a hráči nemohou permanentně investovat do fiktivních lodí. Snad se vývojáři v čele s Chrisem Robertsem co nejdříve vzpamatují a zaměří se primárně na to, aby jejich dílo nedopadlo podobně jako třeba DayZ či jiné nepříliš vydařené projekty, jež se během vývoje zasekly a nikdy nebyly zcela dokončeny.

• Zdroje: YouTube (Star Citizen), Polygon



Ozbrojené síly se ve Star Citizen postarají o dodržování zákonů

• Novinka: 24. 7. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Vývoj Star Citizen trvá už setsakramentsky dlouho, hráči si díky tomu navykli na to, že si v herním světě mohou dělat víceméně vše, co se jim zamane, bez toho, aby za své činy byli potrestáni. Méně zkušení začátečníci proto museli často čelit šikaně od zkušenějších jedinců, kteří ničili jejich lodě a okrádali je o výbavu, jež na nich byla uložena, aniž by za to byli nějak postiženi. Komunita si na tyto incidenty samozřejmě stěžovala, a tak byly vývojáři nuceni zakročit. Aktuální patch 3.6 do Star Citizen přináší frakci policejních jednotek a ozbrojených sil, mající se starat o udržování pořádku nejen ve městech, ale také ve vesmírném prostoru. Zástupci tohoto uskupení se budou většinu času věnovat lovu vesmírných gangsterů ignorujících základní listinu zákonů univerza Star Citizen.

Star Citizen – Alpha 3.6 (vývojářský deník)

Vývojáři Star Citizen obohacují svou hru neustále o nové aspekty, hráči by však chtěli spíše než inovace znát datum vydání.

Každý svět by měl ve Star Citizen v budoucnu disponovat unikátní institucí přistupující k určitým zločinům vždy po svém. V praxi to bude znamenat, že zatímco jedni by vás odsoudili k smrti, jiní budou požadovat jen tučnou pokutu, či jim vaše chování nikterak vadit nebude, protože tak budou jednat všichni obyvatelé sektoru. Abych byl upřímný, osobně moc nevěřím v to, že se vývojářům podaří jednotlivé zástupce zákona odlišit, možná však budu nakonec příjemně překvapen. Díky přidání tohoto mechanismu se můžeme těšit na nové mise, jež se právě na tento aspekt detailněji zaměří, takže se v nich budeme moci stát kriminálníky, či těmi, kteří proti zločinu naopak bojují. Zajímavým prvkem bude třeba černý obchod, jehož provozování se odvážnějším vyplatí.

Úpravou dle slov vývojářů prošly také stanice, jež se liší diametrálně jedna od druhé, což považuji za velké plus. Kromě toho se změny dočkal také systém komunikace, vylepšeno bylo přistávání a řada dalších prvků, na něž jsou vývojáři skutečně hrdí. Datum vydání opět oznámeno nebylo, jednou se však jistě dočkáme, otázka je, zda vývojářům dříve, než jej ohlásí, nedojdou peníze, které jim na vývoj jejich díla poskytla komunita.

• Zdroje: YouTube (Star Citizen)



Hráči podle Chrise Robertse vývoj her prostě nechápou

• Novinka: 29. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

EA se podařilo s Anthemem předvést světu, že vývoj AAA her není úplně jednoduchou záležitostí a ne každé studio je schopné vytvořit dílo, které nejen pěkně vypadá, ale také stoprocentně funguje. V minulých týdnech jsme se této problematice věnovali také v našem tematickém speciálu, jenž jasně ukazoval na nejvýraznější nedostatky této zpočátku velmi nadějně vypadající online akce. Své k tomu nedávno řekl také Chris Roberts, jehož reakce je o něco smířlivější než články herních žurnalistů a rozhněvané komunity.

Star Citizen – Arrival at Alpha 3.5 | 3.4 Ep. 12 (gameplay)

Nedávno vypuštěný update Alpha 3.5 posouvá Star Citizen zas o kousek dál. Otázkou je, zda není vývoj příliš pomalý, protože i na Star Citizen lze vidět, že pomaličku, ale jistě stárne.

Sám Roberts měl možnost Anthem hrát a byl ochoten mu leccos odpustit, přesto přiznává, že se rozhodně nejedná o hotové dílo. Vyhýbá se však tomu, že by jej označil za vyloženě rozbitý projekt, spíše se uchyluje k slovíčku nedodělaný a přesto v některých ohledech zábavný. Z elementárního hlediska se dle něj jednalo o funkční koncept, na kterém se ve finále podobně jako v případě dlouho proklínaného a nyní už relativně vyladěného No Man's Sky hodně podepsal tlak ze strany vydavatele spolu s řadou různých náhodných aspektů. Možná právě proto doufá, že BioWare časem Anthem vyladí stejně, jako se to povedlo třeba Seanu Murraymu s jeho No Man's Sky.

Největším problémem Anthemu bylo dle Chrise Robertse to, že si o něm hráči před vydáním vytvořili nereálné představy, které prostě nakonec nebylo reálné naplnit. Někteří se podle něj vyloženě upnuli k prvním záběrům z hraní a očekávali, že hra, již dostanou, bude totožná s tím, co měli možnost vidět na prezentačních akcích. Nemalou vinu za neúspěch Anthemu má tím pádem samotná komunita, která namísto podpory a pochopení nabídla vývojářům jen urážky a kritiku, s níž se vývojáři museli vyrovnat. Zákazníci podle něj vůbec nechápu, jak náročné je vyvíjet hry. Kdyby měli někdy možnost aktivně se podílet na produkci velkého AAA titulu, velmi rychle by pochopili, že ne vždy je reálné splnit to, co jste na startu své poutě slíbili. Stejně tak je prý nereálné vytvořit 100% fungující kousek.

Star Citizen 3.5 Arc Corp City Planet (gameplay)

Skrze ArcCorp nabízí Star Citizen hráči úchvatně vypadající metropoli, která svým rozsahem zastiňuje předchozí místa, jež mohli navštívit.

Když si vybavím dny, kdy startovala kickstarterová kampaň Star Citizen, vybaví se mi Chris Roberts, který světu a lidem, kteří mu dali své peníze, sliboval, že jim dodá velkolepé dílo, jež se dosud žádnému vývojářskému týmu vytvořit nepodařilo. Nyní ten samý člověk v rozhovorech povídá něco o tom, že by si hráči měli zachovat střídmost a akceptovat to, co dostanou, protože práce vývojářů je nesmírně složitá a časem vždy dodají to, co na startu slíbili. Za sebe musím říct, že mi svými výroky neskutečně připomíná Petera Molyneuxe, který také sliboval hory doly, ale nakonec dodal vždy něco, z čeho komunity nikdy neměla moc velkou radost a spokojen s tím popravdě většinou nebyl ani on sám. Snad se Roberts ještě vzpamatuje a Star Citizen dokončí dříve, než půjdeme do důchodu.

Abych zde dnes jen nehanil Chrise Robertse, musím uznat, že se se svým týmem skutečně snaží Star Citizen dokončit. Zrovna nedávno do svého díla dodal nový update Alpha 3.5, který hru obohatil o svět ArcCorp, jehož rozsah je možná až dechberoucí. Vylepšen byl taktéž letecký model a samozřejmě jsme se dočkali slibovaných ženských hrdinů a PvE misí. Ano, čtete správně. Bojovat se zbraní v ruce už nemusíte jen proti tradičním lidským oponentům. Pokud vám lidé nesedí, lze je vyměnit za vojáky kontrované AI, jež kontroluje předem určené objekty a snaží se vám zabránit v plnění vašich cílů. Přestože vypadá vše velmi pěkně, stále tu nemáme datum vydání, o nějž by se fanoušci mohli opřít Doufáme, že jim příště uděláme v tomto ohledu větší radost.

• Zdroje: YouTube (LevelCapGaming, Star Citizen), Newsweek.com



Datum vydání je stále v nedohlednu

• Novinka: 3. 4. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Něžné pohlaví se ve Star Citizen vyskytuje už nějaký ten pátek, většina jeho zastupitelek však byla tvořena především umělou inteligencí ovládanými postavami, které měly leckdy tvář některé z hvězd stříbrného plátna. Situace by se měla po následujícím updatu razantně změnit, protože vývojáři z Cloud Imperium svou hru obohatili o nové nástroje úpravy vzhledu, skrze něž si budete moci vytvořit pilotku. Dle tvůrců práce na ženských postavách zabrala tolik času kvůli nutnosti optimalizovat pro ně zbraně, výstroj, animace a samozřejmě lodě, které byly až doposud vytvořeny jen pro švarné piloty, u nichž úprava vzhledu také nepředstavovala nic světoborného.

Star Citizen – Face customizer (gameplay)

Tvorba postav prošla ve Star Citizen citelnou úpravou, která vám umožňuje si vašeho hrdinu upravit přesně dle vašeho gusta.

Úprava postav má podle vývojářů z Cloud Imperium po updatu projít proměnou, což je krok, který za sebe vítám. Ženy i muže bude možné definovat přesně dle vašich představ, čímž vám bude prakticky umožněno vytvořit si buď ideálního krasavce, nebo monstrum, na něž se ostatní nebudou schopni po delší dobu dívat, aniž by se jim zvedl žaludek. Vzhledem k tomu, jak je ve Star Citizen propracována aktuální tvorba hrdiny, lze teoreticky počítat s tím, že se na svých cestách časem setkáme s lidmi, kteří budou více připomínat bájné mimozemšťany než zástupce svého vlastního druhu.

Stejně jako řada jiných hráčů jsem se těšil, že v tomto updatu konečně vývojáři mírně nastíní datum vydání. Namísto jasně definovaného měsíce jsme dostali ubezpečení, že Star Citizen v roce 2019 projde minimálně alfa fází. Kdy však dorazí beta, není díky aktuálnímu tempu vývoje vůbec jisté. Osobně už kvůli vývojářům samotným doufám v rok 2020 – 2021, protože čím déle budou vypuštění odkládat, tím více jejich hra nakonec zestárne.

• Zdroje: YouTube (SuperMacBrother)



Jedna z nejdražších her historie bude zdarma po celý týden

• Novinka: 22. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Není žádným velkým tajemstvím, že je vývoj her drahou záležitosti. U některých projektů však rozpočet překračuje představy normálního smrtelníka. Minimálně tedy Star Citizen už stál peněženky hráčů více než 200 milionů dolarů, což je suma, na níž neaspirovalo v rámci čistého vývoje ani kultovní Grand Theft Auto V a to ještě nejsme na konci celé cesty.

Star Citizen; screenshot: pustina
Aktuálně můžete ve Star Citizen zavítat na řadu světů, většina z nich vás však svým designem neohromí.

Ve světě se na Star Citizen začíná kvůli délce vývoje a vysokým nákladům pohlížet dosti kriticky. Chris Roberts se kvůli snížení negativního smýšlení rozhodl, že umožní hráčům do svého hry vklouznout na celý týden bez toho, aby museli za průzkum vesmíru Star Citizen zaplatit. Od třiadvacátého listopadu až do třicátého budete mít možnost pilotovat stabilně se měnící nabídku lodí a létat univerzem, aniž byste utratili za nabízenou techniku ani korunu. Otázka je, jak se to bude líbit hráčům, kteří do tohoto veledíla už investovali desítky, nebo dokonce stovky tisíc dolarů.



V prezentovaném videu nevypadá Star Citizen moc oslnivě

• Update: 29. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Vývoj her je během na dlouhou trať. Někteří do cíle dorazí dříve, jiní později a nejednou se dokonce stane, že jednotlivým účastníkům dojde dech (finance) a jejich produkce je zcela utnuta. Tempo, jakým pracuje vývojářské studio Cloud Imperium Games, je dosti pomalé, za šest let permanentní tvorby se zatím mohou chlubit snad jen trailery plnými známých tváří filmového plátna. Ostatní aspekty jejich projektu Star Citizen už bohužel tak oslnivé nejsou, což krásně ukazují nejnovější hodinové záběry z hraní.

Star Citizen – CITIZENCON 2018 (gameplay)

Aktuálně vydané hodinové záběry ze světa Star Citizen prezentují mírně nadprůměrný projekt, jehož vydání je v nedohlednu.

Vidět na nich můžeme průchod hlavním městem planety Hurston, diskuzi s lokálním obyvatelstvem, výlet mimo jeho zdi či divokou přestřelku v útrobách nepřátelského komplexu. Vedle relativně slušně fungujících prvků v něm máme možnost spatřit občas trošku pomatenou umělou inteligenci, bugy, přijatelný vizuál a samozřejmě citelné propady fps, jež zřejmě ke hrám, které nebyly doposud vydány, patří. 

Abych řekl pravdu, nejnovější záběry ze Star Citizen nevypadají nějak zvlášť oslnivě. Kdyby to byl projekt, do něhož bylo zainvestováno několik milionů euro, zřejmě bych neřekl ani půl slova. Na vývoj tohoto dílka však byla shromážděna neskutečně zrůdná částka, takže bych asi čekal, že pojede lépe či bude nabízet skutečně něco, z čeho mi spadne čelist. Když tak vidím průběh samotného vývoje, v jehož rámci se tvůrci více zaměřují na tvorbu nových lodí, které následně prodají za reálné peníze, než na ladění a utváření celku, moc nevěřím tomu, že Star Citizen vůbec někdy vyjde. Snad se pletu.



Star Citizen sází na slavná jména, datum vydání je však stále v nedohlednu

• Update: 12. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Tempo vývoje Star Citizen je neskutečně pomalé, což většinu komunity dosti trápí, protože čím déle vývoj trvá, tím menší je šance na to, že se jej podaří zdárně zakončit. Sami tvůrci svou pozornost bohužel zaměřují primárně na kampaň Squadron 42, jež by měla být vedle hry pro více hráčů dalším plnohodnotným prvkem, jehož kvalita nám podle slov některých vývojářů doslova vezme dech. Minimálně dle mého potáhne tuto složku primárně zástup filmových hvězd, které se nám v celé své kráse prezentují v nejnovějším příběhovém traileru.

Star Citizen – Oficiální upoutávka CITIZENCON 2018 (trailer)

Tvůrci Star Citizen disponují velmi kvalitními trailery, které k jejich hře stabilně lákají nové oběti.

Při detailním rozboru čerstvého příběhového traileru máme možnost vidět Marka Stronga, Marka Hamilla, Gillian Andersonovou, Garyho Oldmana a řadu dalších známých tváří stříbrného plátna. Děj se podle všeho bude točit okolo střetu lidské rasy s mimozemským druhem, jehož technologie nás budou minimálně na začátku kampaně určitě pořádně válcovat. Po čase však díky síle odhodlání a notné dávce vytrvalosti jistě získáme převahu, protože Garyho proslov má takovou šťávu, že by byla škoda po něm slavně nezvítězit.

Vedle aktivní tvorby příběhové kampaně se tvůrci Star Citizen samozřejmě zabývají také updaty do hry pro více hráčů. Ta byla nedávno obohacena o update Alpha 3.3, vylepšující technickou stránku a upravující řadu herních prvků, jejichž balance bude v příští aktualizaci opět rozhozena přívalem novinek. Datum vydání samozřejmě prozatím nebylo stanoveno, snad se nějakého konkrétnějšího termínu dočkáme do konce tohoto roku.



Nejnovější aktualizace přidává do Star Citizen těžbu a party systém

(Update 15. 7. 2018) Patch Alpha 3.2 obohatil Star Citizen o řadu nových prvků, mezi nimiž značně vyčnívá těžba, na kterou nejeden hráč čekal už nějaký ten pátek. Pokud vlastníte loď třídy Orion či Prospector, můžete se vydat na těžební výpravu. Prodat budete moci podle všeho jakoukoliv rudu z nových těžebních center, jež naleznete na GrimHex, Levski a Port Olisar.

Samotná těžba nebude patřit mezi jednoduché disciplíny. Svět, ze kterého chcete dobývat cennou komoditu, musíte nejdřív prozkoumat za pomoci skenování a následně důkladně zkontrolovat jednotlivé žíly kvůli určení materiálu, jenž se v nich nalézá. Až poté můžete vzít těžební laser a pustit se do produkce rudy, již musíte ve finále ještě přepravit transportním paprskem do lodi.

Kromě tohoto prvku přináší aktualizace Alpha 3.2 též nový systém sestavování party, umožňující sdílet členům skupiny lodě spoluhráčů, což ocení především hráči s movitějšími přáteli, toužící po tom, aby si mohli otestovat jejich našlapaná plavidla. Do hry byly v rámci nového updatu přidány také obchodní kiosky, řada nových kocábek, zbraně a samozřejmě nemalý počet oprav ladících technickou stránku Star Citizen, jejich kompletní výčet si můžete přečíst zde.



Na co láka alfa verze 3.0?

(Update 2. 1. 2018) Verze 3.0 (přesný název je Alpha Patch 3.0.0. Popis celého updatu nalaznete zde) by měla podle Robertse dotlačit Star Citizen ještě blíže ke statusu early access (předběžný přístup). Ovšem vzhledem k tomu, jakým stylem je hra vyvíjená a kolik hráčů již mělo možnost si Star Citizen vyzkoušet, zde moc na nálepce „early access“ nezáleží, jelikož je titul v tomto režimu vlastně už od počátku (a zřejmě tam ještě hezkou dobu pobude).

Star Citizen; Wallpaper: gladiator, atmosféra
Jedním z hlavních lákadel updatu 3.0 je bezpochyby možnost navštívit jednu ze tří planet. Nebudete se na ně pouze „teleportovat, ale půjde o plnohodnotný průlet atmosférou a přistání na zvoleném místě. A planety (tedy spíše obří měsíce) budou opravdu velké.

Hlavním lákadlem na verzi 3.0 je možnost zamířit s lodí do atmosféry tří obrovských měsíců, nerušeně si poletovat kolem a prozkoumávat jejich povrch. Nejmenší z měsíců má prý rozlohu něco málo přes 851 000 kilometrů čtverečních, což je teda pořádný „prcek“. Tato verze navíc upravuje (a vylepšuje) základní prvky titulu, díky kterým už začíná Star Citizen působit jako skutečná hra a ne jen jako drahý vesmírný trenažer.

Hráči určitě přivítají přidání misí (questů), které dají nedokončenému Star Citizen nějaký smysl. Kromě bezcílného potulování vesmírem bude ve Star Citizen konečně co dělat. Můžete například zařizovat roznášky (což jsou v podstatě glorifikované fetch questy), poskytovat ozbrojený doprovod, vydat se lovit vesmírné piráty nebo vzít hlídkovací mise. Do hry navíc přibylo zboží a možnost nákupu a prodeje na hlavních vesmírných stanovištích. Novinkou je také jedno město odpadlíků, jež se nachází na malé těžební planetce.

Star Citizen; Wallpaper: capital, ship Star Citizen; Wallpaper: ftl, jump, ship
Obr. 1 Do Star Citizen přibylo pár hratelných misí. Jednou z nich je například eskortování lodě na určené místo. Obr. 2 Alfa verze 3.0 ma zajistit lepší pocit z hraní a posouvá Star Citizen o malý krůček blíže k dokončení.

Do Star Citizen byly také implementovány prvky, které mají dále prohloubit požitek z hraní a pomoci vám se do hry více ponořit. Jmenovat můžeme třeba dynamický měřič zásoby kyslíku, vaši staminu (výdrž), srdeční tep a systém zranění. Což jsou vlastně věci, jež byste ve hře podobného ražení očekávali už od začátku. Kolem a kolem by mohla být alfa verze 3.0 ukazatelem, který nám napoví, jestli je projekt co k čemu a jestli má stále smysl Star Citizen podporovat a popřípadě titul doporučit kamarádům.

Mrkněte na hodinový gameplay z kampaně nazvané Squadron 42

Jak jsme již zmínili dříve, Squadron 42 je vyvíjen nezávisle na Star Citizen. Příběh sice bude z prostředí Star Citizen, ale Squadron 42 není součástí celého projektu a bude se prodávat odděleně. Objeví se zde známá jména jako je například Mark Hamill, Gary Oldman, Liam Cunningham nebo Gillian Anderson. V úvodu jste mohli shlédnout video s komentářem a zde nabízíme nekomentovanou část.



Chris Roberts čelí žalobě

(update 27. 12. 2017) Pokud jste sledovali kickstarterovou kampaň pro Star Citizen od počátku, pak jistě víte, že původně měla hra běžet na CryEnginu od německé společnosti Crytek. Ta poskytla Robertsovi svůj engine značně pod cenou a na oplátku chtěla po Robertsovi, aby CryEngine ve své hře maximálně propagoval. Reklamní materiály a trailery měly tudíž nést logo Cryteku, jenže to se neděje.

Star Citizen; Wallpaper: let, atmoseféra, bomby
Žaloba a soudní pře jsou teď to poslední, co by Chris Roberts a jeho tým potřebovali. Soudní tahanice mohou ještě výrazně ovlivnit vývoj Star Citizen a rozhodně ne pozitivně.

V žalobě se přímo píše, že „obžalovaní (CIG) jsou si vědomi toho, že právo Cryteku zobrazovat svou obchodní značku a autorská práva ve Star Citizen a v souvisejících reklamních materiálech, bylo důležitou součástí smlouvy o licencování ve hrách.“ Navíc Roberts kolem 24. září 2016 veřejně přiznal, že CryEnginu už vlastně CryEngine neříkají a přejmenovali ho na Star Engine.

Žaloba pokračuje: „Brzy poté (CIG) odstranili veškeré loga, obchodní značky a reklamní doplňky související s GLA (smluvní licencování her) společnosti Crytek z videohry Star Citizen.“ Toto jednání by se snad dalo vysvětlit tím, že už Chris Roberst nepovažoval značně modifikovaný engine za vlastnictví Cryteku, jelikož se na něm provedlo mnoho změn. Jenže zde leží také jeden zakopaný pes. Podle smlouvy mělo Robertsovo CIG posílat pravidelné výpisy modifikací a opravených bugů, jež provedli ve zdrojovém kódu CryEnginu. Když pak v listopadu 2015 Crytek požádal o stávající verzi upraveného enginu, CIG jim v podstatě zavřeli dveře před nosem.

Star Citizen; Wallpaper: squadron, 42, kampan Star Citizen; Wallpaper: lunární, základna
Obr. 1 Squadron 42 je Crytekem vnímaná jako odlišná hra, což způsobuje CIG další problémy. Obr. 2 Jestli se Chris Roberts vyhrabe z této polízanice bez větších problémů, tak to teprve ukáže čas.

Problémem je zde také Squadron 42, což by měla být singleplayerová kampaň ve Star Citizen. Podle Cryteku byl zdrojový kód společnosti CIG poskytnut pouze na hru Star Citizen. Squadron 42 vnímají už jako odlišnou hru, která neměla práva na CryEngine. Navíc CIG nakonec přešli na další engine zvaný Lumberyard od Amazonu - ale to je z velké části také modifikovaný CryEngine.

Crytek požaduje podivně malé finanční odškodnění

Crytek požaduje finanční náhradu v podobě částky přesahující 75 tisíc dolarů (těžko říct, proč tak směšně málo). Dále požaduje náhradu nákladů za soudní řízení a vše s tímto procesem spojené. V celém soudním procesu navíc ještě mohou nastat poněkud podivné situace.

Například kolem právníka a spoluzakladatele Cloud Imperium Games Ortwina Freyermutha. Ten dříve zastupoval právě společnost Crytek v podobných procesech. Navíc smlouva, na kterou se žaloba zaměřuje, byla v minulosti vypracována za přítomnosti Ortwina, který zastupoval CIG, a Carla Jonese zastupujícího Crytek. Jenže Jones později společnost Crytek opustil a přidal se k CIG, takže by se dalo říct, že má Robertsovo CIG v tomto soudním procesu nemalou výhodu, jelikož má na své straně oba bývalé zaměstnance Cryteku, kteří oba stáli u zrodu inkriminované smlouvy.

Star Citizen; carl, jones Star Citizen; ortwin, freyermuth
Obr. 1 Carl Jones patří do obchodního oddělení společnosti CIG. Obr. 2 Spoluzakladatel společnosti Cloud Imperium Games - Ortwin Freyermuth

Soudní pře a žaloby nejsou většinou výhodné pro nikoho. Rádi bychom vám přinášeli o hrách novinky jiného rázu, jenže několikamiliónový Star Citizen je prostě příliš velký projekt na to, abychom nad touto žalobou mávli rukou. 75 tisíc dolarů se může zdát jako směšná částka v porovnání s finančním rozpočtem vývojářů z CIG, ale jak dobře víme – i malé mávnutí motýlích křídel může někde jinde rozpoutat tornádo.



Star Citizen obsahově nabobtnává

(update 5. 12. 2017) Star Citizen je v herním průmyslu anomálie. Pro někoho to je úžasný sen slibující věc, ze kterých se mnohým hráčům točí hlava. Jiní zase považují Star Citizen za černou díru, z níž nic dobrého nevzejde. Ať už patříte k té či oné straně, nemůžete tomuto projektu upřít jeho monumentálnost a ambice. Neexistuje mnoho her, ve kterých by lidé vlastnili snad polovinu jejího obsahu ještě před vydáním. Zde to ovšem funguje a díky tomu je původně kickstarterová hra stále aktuální a na vývoji se horečnatě pracuje.

Star Citizen; Wallpaper: pioneer, vesmírná loď
Star Citizen rozhodně nebude jednohubka na pár deštivých večerů. Se vším, co se kolem hry děje a teď i s kolonizací světů, to vypadá přinejmenším na „druhý“ vesmírný život.

Chris Roberts (a jeho studio Cloud Imperium Games) si je dobře vědom toho, že hráč je tvor velmi náročný (sám si je tak „vychoval“), takže neváhá do Star Citizen přidávat jednu libůstku za druhou, i kdyby to mělo znamenat další odklad vydání. V dnešním případě jde o konstrukční platformu zvanou Pioneer, jež vám umožní osídlit a transformovat terén téměř jakékoli planety. Jde o mobilní základnu, která svým vzhledem hodně připomíná konstrukční lodě ze hry Homeworld.

Kolonizujte svět snadno a rychle

S touto obří lodí si můžete splnit sen o vlastnictví planety (nebo měsíce) a za poplatek na nejbližším Star Citizen vesmírném katastrálním úřadu to budete mít potvrzené oficiálním razítkem. Takže i když vám někdo rozstřílí vaší rozběhnutou kolonizaci na cucky, bude to stále váš kus pevniny. Tedy za předpokladu, že daný pozemek nepatří někomu jinému. V tom případě byste měli co dělat s bezpečnostními oddíly UEE (United Empire of Earth), jež by vás z místa hnaly svinským krokem.

A jak si tuto vesmírnou srandu pořídit? Momentálně není jiná možnost, než vypláznout dalších pár dolarů navíc. Vesmírnou základnu Pioneer a práva vlastnit svůj pozemek půjde později kupovat za herní měnu, ale momentálně to možné není. Takže pokud budete chtít říkat některému z vesmírných kamenů „domov“, nezbude než se (prozatím) spolehnout na mikrotransakce. V této chvíli je k dispozici buď balíček o rozloze 4x4, nebo 8x8 kilometrů čtverečních. Za první dáte něco kolem padesáti dolarů, druhá možnost bude dvojnásobně dražší. Ještě je třeba zmínit, že z každé varianty můžete vlastnit pouze deset kusů.

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď, pioneer, základna
Osídlovat můžete i měsíce obíhající kolem planet.

Star Citizen chystá veřejnou alfaverzi 3.0, takže to vypadá, že se finálního vydání jen tak nedočkáme. Pokud ovšem hra splní alespoň polovinu slibů, půjde jistě o jeden z největších milníků v herní historii. V takovém případě si ještě nějaký ten pátek rádi počkáme.

HW nároky pro Star Citizen PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD Phenom II X4 940 Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 680 / Radeon HD 7970 NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290X
DirectX DirectX 11.0 DirectX 12.0
Operační paměť 8 GB 12 GB
Pevný disk 100 GB 100 GB

S jakým herním PC na Star Citizen?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Ryzen RX580

Minimální požadavky:

Alza GameBox Ryzen RX580

Alza GameBox Ryzen RTX2060 SUPER

Doporučené požadavky:

Alza GameBox Ryzen RTX2060 SUPER

Alza BattleBox RTX2080S+ Cougar

Pro náročné:

Alza BattleBox RTX2080S+ Cougar

i Mohlo by vás zajímat

Star Citizen – Dojmy z hraní

  1. Vesmír Star Citizen je vskutku impozantní
  2. Když vesmír omrzí, můžete si dát klasickou řež
  3. Stejně jako většinu projektů v předběžném přístupu trápí i Star Citizen řada nedostatků
  4. Pokud bude Star Citizen dokončen, vydrží tu následně klidně i dekádu
  5. HW nároky pro Star Citizen PC

Vesmír Star Citizen je vskutku impozantní

• Dojmy z hraní: 28. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Ihned po spuštění hry přede mě byly postaveny tři herní režimy. Vydat jsem se mohl buď do otevřeného vesmíru, do uzavřeného koridoru mezi mariňáky nebo do arény, v níž proti sobě soupeřili piloti stíhačů s extrémně výkonnými zbraněmi a pohony. Jakožto správný objevitel jsem si nejprve samozřejmě klikl na režim zaměřený na létání prostorem, jenž mi po navolení dal do rukou formu, ve které jsem si mohl uplácat budoucího kolonizátora dosud neobjevených světů. Samotná definice hrdiny mi nabídla relativně slušné spektrum možností. Vedle systému, kterými se prezentoval nedávno např. Fallout 76, však vypadala dosti chudě, což jasně ukázalo, že Star Citizen na vzhled až tak nesází.

Star Citizen – Universe (vlastní gameplay)

Cestování vesmírem Star Citizen rozhodně není pro netrpělivé jedince.

Po nadefinování mého protagonisty jsem se objevil na palubě vesmírné stanice, která slouží jako startovní bod pro všechny objevitele, kteří nemají dosud univerzum Star Citizen řádně prošmejděné. Samotný železný kolos mi nabídl jednoduché obchody se zbraněmi a výstrojí, v nichž jsem si mohl zakoupit vše potřebné pro akce mimo útroby mé lodi. Ta se nacházela v místním doku, takže jsem ji nemusel ani příliš dlouho hledat. K dispozici mi byla dána stejně jako jiným účastníkům bezplatného triálu nevelká loď Cutlass Black, s jejíž pomocí jsem mohl létat nabízeným prostorem, jak mi bylo libo. Než jsem se však dostal do jejích útrob, chvíli mi to trvalo.

Nakonec jsem se k ní však i přes řadu technických překážek dostal, otevřel její vstupní vrata, nastartoval motory a vydal se na cestu ke hvězdám. Nebo lépe řečeno k planetě Hutson, již jsem mohl podobně jako tisíce dalších vidět v posledních prezentovaných záběrech z univerza Star Citizen, které ve mně vzbudily dosti rozporuplné emoce. Jelikož ležela od startovního bodu skutečně hodně daleko, poradila mi nápověda, že bych se k ní měl dopravit za pomoci kvantového pohonu. Ten do jisté míry vypadá jako klasické načítání, jen nabízí o něco pěknější pohled a zaručeně trvá déle než klasický loading, protože dle názoru tvůrců si přeci musíte cestu vesmírem řádně vychutnat se vším všudy.

Star Citizen; gameplay: postava Star Citizen; gameplay: stanice Star Citizen; gameplay: odlet
Obrázek 1: Definice herního protagonisty je v Star Citizen relativně slušná. Obrázek 2: Gigantická vesmírná stanice slouží jako startovní bod pro všechny nováčky. Obrázek 3: Čas od času se vám stane, že ihned, jak opustíte počáteční bod, budete zničeni některým ze zkušenějších hráčů bažících po krvi.

Cesta k planetě Hutson nakonec trvala tak dlouho, že jsem si v jejím průběhu uvařil dobrý čaj a dokonce jsem jej před dospěním k cíli stihl i vypít. Poté, co jsem dospěl na oběžnou dráhu, se mou další zastávkou stala metropole Lorville, již jsme mohli řádně prošmejdit, aniž by nás Star Citizen nějak zvláště limitoval. Úkoly bohužel nefungovaly tak, jak by měly, takže jsem se namísto do plnění zakázek pustil do zkoumání katalogu lodí k pronajmutí. V samotné nabídce jsem v průběhu několika dní nalezl celkem, a teď se podržte, osmdesát typů lodí, jejichž spektrum se obměňovalo každých čtyřiadvacet hodin, takže se nejednou stalo, že příští ráno už jsem do svého oblíbeného plavidla nenasedl, protože nebylo v denní rotaci.

Když vesmír omrzí, můžete si dát klasickou řež

Jakmile mě omrzel průzkum vesmíru v útrobách kosmického plavidla, vrhl jsem se mezi mariňáky bojující v rozsáhlém koridoru. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost před pár dny recenzovat Battlefield V, cítil jsem se v tomto režimu jako ryba ve vodě. Na samém startu jsem si jakožto správný hráč FPS nadefinoval výstroj svého vojáka. V místní zbrojnici jsem nalezl energetické pušky, odstřelovačky, samopaly, brokovnice, útočné pušky a kulomety s horší ovladatelností. Postaveny přede mě byly také různé typy zbrojí, snižujících efektivitu nepřáteli vypálených projektilů za cenu zhoršené pohyblivosti mého šampiona. Ve finále jsem si navolil sekundární výbavu složenou z lékárniček a granátů a vydal se do víru boje.

Star Citizen – Star Marine (Gameplay)

FPS režim je ve Star Citizen prvkem, bez něhož by se celek hravě obešel.

Elementární návrh FPS režimu mi přišel dosti jednoduchý. Pokud bych měl Star Citizen v tomto ohledu s něčím srovnat, zřejmě bych ho postavil vedle futuristických dílů série Call of Duty, jež mi v rámci hratelnosti přišly dosti průměrné. Nikterak výrazná popravdě není ani na mariňáky zacílená hra pro více hráčů v projektu Chrise Robertse, který se jí v minulosti častokrát oháněl, když hájil odklady a přidávání nových prvků expandujících právě tento koncept. Osobně bych si tento vesmírný simulátor dokázal hravě představit i bez přítomnosti tohoto aspektu, jenž jej jako komplet v rámci hratelnosti vyloženě neposouvá, ale ani nestahuje ke dnu. Kdyby však jeho absence zapříčinila urychlení vývoje, tak k čertu s ním.

Ne každý hráč samozřejmě vyhledává FPS, jak jsem již sám řekl, není to ve Star Citizen jeden z nejpoutavějších režimů. Většina bude chtít stejně jako já otestovat své pilotské schopnosti, a tak se vydá do arény, ve které usedají kapitáni za ovládací panely svých lodí a pouští se do zuřivého boje, v němž může ve finále zvítězit jen ten nejlepší. Podobně jako v případě hry pro více hráčů zacílené na mariňáky, i tady jsem si před začátkem boje mohl vybrat plavidlo a výbavu, jíž bude můj stíhač disponovat. Elementární škála letounů byla obrovská, zcela zadarmo jsem si však mohl vzít jen Cutlass Black, s nímž nyní létá prakticky každý nemajetný uživatel bezplatného triálu, který nemá dost prostředků na to, aby si pořídil řádný bojový prostředek.

Star Citizen; gameplay: lehká výstroj Star Citizen; gameplay: těžká výstroj Star Citizen; gameplay: obchod
Obrázek 1: Lehká zbroj vám umožní pohybovat se rychle, moc ran však neustojíte. Obrázek 2: Pokud budete ve Star Citizen vyzbrojeni těžkou výstrojí, zredukuje se utrpěné zranění až o čtyřicet procent. Obrázek 3: Mimo FPS režim si můžete zbraně nakoupit v obchodě s širokou nabídkou.

Na rozdíl od FPS režimu je rozsáhlá aréna, zacílená na souboje stíhačů, značně propracována a rozhodně se v tomto případě nejedná o podřadně navrženou zábavu. Navštívit budete moci rovnou několik různě nadefinovaných map, jež mají vždy určité hranice, skrz něž prostě neproletíte, ani kdybyste chtěli sebevíc. Všichni účastníci zápasu se pohybují v prostoru a navzájem se likvidují až do vyčerpání předem daného množství vítězných bodů. Po smrti vás Star Citizen vždy oživí v části mapy, která není aktuálně ve středu dění. Kdyby se vývojáři z Cloud Imperium Games zaměřili primárně na tento mód, zaručeně by neprohloupili.

Stejně jako většinu projektů v předběžném přístupu trápí i Star Citizen řada nedostatků

Hlavním nedostatkem Star Citizen je už několik let velmi problematická technická stránka, jež vám neumožňuje si jeho hraní řádně užít ani na těch nejmodernějších strojích. Kdyby se tento nešvar týkal jen otevřeného prostoru, zřejmě bych byl schopen pochopit, kde je zakopaný pes. Dosti překvapivé však pro mě bylo zjištění, že optimalizace není stoprocentní ani v FPS režimu, který se odehrával v koridoru a kde by člověk čekal, že v něm hra přeci jen pojede o něco lépe. Bohužel celek šlapal všude stejně, díky čemuž mi fps metr kmital mezi hodnotami padesát až třicet bez ohledu na to, kde jsem se aktuálně nacházel. Chápu samozřejmě, že je Star Citizen (už šest let) v alfa stádiu vývoje, přesto bych čekal, že minimálně v některých lokacích si povede lépe než v jiných.

Star Citizen – Arena Commander (Gameplay)

Jak máte možnost vidět na videu, Star Citizen v aréně nováčkům moc nepřeje, je totiž určena primárně pro zkušené piloty.

Dosti nepříjemným překvapením byl vedle slušné skladby technických nešvarů také výskyt rozsáhlého spektra bugů, z nichž mě asi nejvíce trápilo umírání z neznámých příčin, jež mě při jednom z letů zastihlo přímo v kabině. Kvůli tomu, že jsem zemřel na míle vzdálen od domovského přístavu, jsem nakonec musel vypláznout slušnou částku, protože loď zůstala na místě, kde jsem skonal, zatímco já sám jsem se objevil opět na startovní vesmírné stanici. Nějak zvlášť mi tu popravdě nesedl ani design PvP. To by dle mého názoru mělo být minimálně v okolí počátečního bodu omezeno, protože pokud tu narazíte na zkušeného hlupce, nepodaří se vám řádně opustit ani okolí stanice, protože vás ihned po startu rozstřílí na cucky.

Značně nevyladěnou technickou stránku v mých očích trošku vyvažovala grafika Star Citizen, která mi při průletu vesmírem nabídla nepřeberné množství dechberoucích momentů, jenž mi doposud utkvívají v paměti. Hodně pěkné byly dle mého názoru také lodě a útroby gigantických stanic, jejichž průzkum stál vždy za to, přestože mi v nich kolísala fps. Teoreticky bych byl ochoten vyměnit pěkný vizuál za lepší optimalizaci, kdyby nám však tvůrci za několik let při vydání dodali obojí, vůbec bych se na ně nezlobil, protože některé scenérie jsou tu vskutku skvostné.

Star Citizen; gameplay: slunce Star Citizen; gameplay: atmosféra Star Citizen; gameplay: rychlé cestování
Obrázek 1: Vesmír Star Citizen je plný nádherných výjevů. Obrázek 2: Většina herních světů vás na svůj povrch jen tak nepustí. Obrázek 3: Mezi vzdálenějšími planetami budete cestovat za pomoci kvantového pohonu, extrémně snižujícího délku přesunu z jednoho bodu na druhý.

Pokud bude Star Citizen dokončen, vydrží tu následně klidně i dekádu

Za sebe musím říct, že ve mně Star Citizen zanechal veskrze pozitivní pocity. Ano, hra byla značně zabugovaná, nedořešená a technicky nedodělaná. Nejednou se mi dokonce stalo, že jsem zemřel za nikdy neobjasněných okolností. Celkově mi však byl dán k dispozici velmi zajímavě navržený vesmírný simulátor, jehož rozsah je doslova dechberoucí, ve všech ohledech. Nabídnuty jsou vám v něm unikátní lodě a graficky hodně propracovaný svět, který nabízí k průzkumu skutečně obrovský prostor. Ti, kteří vyloženě nebaží po průzkumu vesmíru a převážení materiálů z jednoho koutu na druhý, mají možnost vrhnout se na dráhu mariňáka či pilota v aréně,.

Star Citizen; screenshot: obr
Některé lodě dosahují ve Star Citizen gigantických rozměrů. Pokud je však budete chtít permanentně vlastnit, vaši peněženku to bude skutečně hodně bolet.

Aktuálnímu projektu Chrise Robertse nelze upřít to, že má nebývale velké ambice. Minimálně v rámci rozsahu se v současnosti jedná o dílo, jež předčí skutečně jen málokterý herní titul. Pokud se na to podíváme z dlouhodobé perspektivy, časem se z tohoto kousku může stát gigant, jenž zde vydrží klidně i dekádu. Hlavní otázkou však dle mého názoru je, zda se Cloud Imperium Games podaří Star Citizen dokončit, protože ani po šesti letech usilovného vývoje se tato simulace kvůli permanentnímu přidávání novinek netváří jako hotová hra, kterou bychom si mohli už příští rok plně vychutnat ve tvůrci slibovaném měřítku. Je vskutku pěkné mít ideály, když však přeženete své limity, nikdy to nedopadne dobře. Snad se Chris Roberts konečně zastaví a dodělá to, co na začátku slíbil.


Překvapivý úspěch Star Citizen

(05.11.17) Vývoj jednoho z nejpopulárnějších projektů Kickstarteru začal v roce 2011. Chris Roberts v té době pracoval s myšlenkou, že vytvoří za pomoci investorů dílo, které stejně jako Minecraft určitým způsobem ovlivní směr herního průmyslu. Nakonec se však podobně jako Daniel Vávra v případě Kingdom Come: Deliverance rozhodl, že jim nejprve ukáže zájem hráčů o produkt, který by rád vytvořil. Proto založil web, kde mohli zájemci přispět peníze na produkci Star Citizen. Výsledek? Zájem byl takový, že stránka po několika hodinách zkolabovala. Davy fanoušků žádaly, aby se Roberts vydal se svým projektem na Kickstarter. Po krátkém naléhání ambiciózní vývojář souhlasil a započal jednu z nejvýdělečnějších komunitních kampaní současnosti.

i Star Citizen nabízí herní vesmír takřka nepředstavitelných rozměrů. Chcete si začátek hry ulehčit? Pak čtěte dále. Intel totiž uvedl revoluční SSD disk Intel Optane 900P, přičemž při jeho zakoupení obdržíte vesmírnou loď Sabre Raven. Více o akci "Intel Optane 900 a Star Citizen" se dočtete v našem článku. A pokud vás zajímá, v čem je Intel Optane 900P tak zajímavý, mrkněte na náš preview.

Na Kickstarteru se podařilo Robertsovi vybrat 2,3 milionu dolarů, a aby toho nebylo málo, na jím založeném webu Roberts Space Industries se pomalu ale jistě hromadila částka čítající taktéž několik „melounů“. Vývoj byl plně zafinancován již v průběhu prvního měsíce, přesto přísun financí od nadšených hráčů nikdy zcela neustal. Do dnešního dne si vývojářské studio Cloud Imperium Games přišlo na více než 3,5 miliardy korun (160 milionu dolarů), což rozhodně není málo. Záplava slibů se však zastavila v okamžiku, kdy byla tato částka poloviční. Od té doby autoři raději drží ústa a tvrdě makají na svém projektu, který měl vyjít už před několika lety, přesněji řečeno v roce 2014.


Star Citizen; Wallpaper: město, vesmírná loď
Pokud budete chtít vaší karieru pilota odstartovat se skutečně velkou lodí, budete si muset pořádně připlatit. Některé kocábky stojí ve Star Citizen i 900 dolarů.

Star Citizen a problematický vývoj

Z prozatím prezentovaného textu je jasné, že se vývoj Star Citizen neobešel bez problémů. Nejvíce to jeho tvůrcům zřejmě zavařil Cry Engine, se kterým většina členů studia Cloud Imperium Games nebyla schopná pořádně pracovat. Situaci naštěstí zachránili přeběhlíci z Cryteku, jimž se nelíbilo nepravidelné vyplácení mzdy, a tak odešli ze své domovské společnosti k Robertsovi nabízejícímu lepší pracovní podmínky. Příchod veteránů značně zrychlil pracovní tempo. Mimoto se nováčkům podařilo přesvědčit vedoucího projektu k využití 64bitového enginu a nikoli původně zamýšleného 32bitového. Tento zásadní krok stál společnost nemálo času a peněz, umožnil jí však realizovat vizi, kterou po celou dobu prezentovala komunitě.

Po vyřešení problémů s Cry Enginem se na scéně objevil nový práci brzdící prvek. Komunikace mezi interními a externími týmy vázla. Jednotlivá studia se nebyla schopná pořádně domluvit, a tak některé společné projekty nedopadly zrovna nejlépe. Po několika výraznějších pochybeních se Chris Roberts rozhodl většinu zásadních úkolů svěřovat svým věrným, a nikoliv lidem zvenčí. Od momentu, kdy tak učinil, začal vývoj fungovat podstatně lépe. 

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď, bitva Star Citizen; Wallpaper: město
Obr. 1 Průlet troskami. Obr. 2 Města jsou ve Star Citizen plná života.

Co Star Citizen aktuálně nabízí?

Jakožto hráči vám však tyto interní záležitosti mohou být nakonec jedno. Důležitý je obsah. Hra se v současnosti nachází v předběžném přístupu a nabízí tři herní režimy prezentující jednotlivé segmenty, z nich se bude plnohodnotná verze Star Citizen skládat. Nejprve jsem se samozřejmě vrhl na mód Arena Commander. Ten mi umožnil vzít si z hangáru jednu z mnoha lodí a vyletět do otevřeného prostoru, kde jsem se mohl prohánět dle libosti. Ovládání mi přišlo hodně přístupné, i přestože jsem svou kocábku kontroloval skrze klávesnici a myš. Star Citizen mi v tomto ohledu sedl rozhodně více než Everspace či Elite Dangerous, kde jsem měl s kormidlováním občas nemalé potíže.

Star Citizen; Wallpaper: ledová planeta, vesmírná loď Star Citizen; Wallpaper: pouštní planeta, vesmírná loď

Po několika hodinách v kokpitu jsem si na chvíli odskočil k o něco méně náročnému režimu Star Marine. V kůži vesmírného mariňáka jsem se v něm postavil proti banditům snažícím se ukrást životně důležité bezpečnostní kódy z terminálů rozmístěných v útrobách gigantické vesmírné stanice. Herními mechanizmy se tento mód výrazně nelišil od klasických stříleček, přišel mi však méně dynamický než DOOM či nové Call of Duty: WWII. Pokud bych ho měl hodnotit, zřejmě bych mu udělil mírně nadprůměrnou známku, protože mě vyloženě nezaujal, ale ani nenudil.

Na závěr jsem si otestoval poslední variaci nesoucí název Persistent Universe. Autoři skrze ni hráčům, kteří zafinancovali jejich dílo, dávají možnost cestovat vesmírem. Otevřená je samozřejmě jen část herního univerza, její rozsah však rozhodně není zanedbatelný. Zavítat lze na odlišně navržené světy (zastavěné planetky, ledové trpaslíky, pouštní giganty). Při jejich průzkumu se můžete setkat s pestrou škálou NPC, jež mají často známý obličej patřící v reálném životě některému ze slavných hollywoodských herců. Tvář a hlas obyvatelům Star Citizen propůjčil například Mark Hamill, Gary Oldman, Andy Serkis či Liam Cunningham. 

Star Citizen; Wallpaper: Mark Hamill Star Citizen; Wallpaper: Liam Cunningham
Obr. 1 Mark Hamill si ve Star Citizen zahraje bojem zoceleného pilota. Obr. 2 V hvězdném týmu Star Citizen nalezneme i Liama Cunninghama.

Hrdinové stříbrného plátna nejsou ve Star Citizen jen pro okrasu, prakticky všichni hrají zásadní roli v příběhové složce Squadron 42. Mimoto od nich a ostatních NPC dostáváte různé zakázky a úkoly. Ty jsou prozatím navrženy podobně jako v klasických MMORPG. Pokud od nich nebudete moc očekávat, možná vás některé speciální akce příjemně překvapí svým průběhem či finální odměnou za úspěšné dokončení.

Star Citizen oslní nejen grafikou

V průběhu minulých let jsem měl možnost Star Citizen zkusit v rámci různých testovacích akcí. Přestože byla hra ve fázi vývoje, šlapala překvapivě dobře. Její plynulost pro mě byla po předešlých zkušenostech s hrami z předběžného přístupu vítaným překvapením, protože si na rozdíl od jiných projektů z early accessu dokázala udržet stabilní počet snímků bez toho, abych si musel výrazně snižovat detaily či kupovat zbrusu novou herní sestavu.

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď Star Citizen; Wallpaper: vesmírné vozidlo
Obr. 1 Čas od času budete na své kocábce převážet živé pasažéry. Obr. 2 Star Citizen vám umožní průzkum objevených světů.

I přes tento fakt vypadal Star Citizen v době, kdy jsem ho měl možnost hrát, neskutečně dobře. Vesmír, jímž budete prolétat, je promyšlen opravdu do detailu. Každý objekt tu má své místo a nic zde vyloženě nepřebývá. Trosky zničených plavidel jen tak bezúčelně prolétají prázdnotou, měsíce majestátně obíhají kolem svých planet a komety ignorují vše kolem sebe na cestě k cíli, jenž leží někde v dáli. Kvalitně není samozřejmě zpracován jen prostor mimo povrch planet. Slušně jsou taktéž navržena města a světy, na nichž se můžete pohybovat buď pěšky, anebo uvnitř vaší lodí či terénního auta.

Když už jsem u vizuálního prvku, nesmím samozřejmě opomenout audio, které je ve Star Citizen také hodně vydařené. Zvuková kulisa doprovázející vás při cestách vesmírem dokáže často vytvořit z některých situací momenty, jež si zapamatujete na delší dobu, nikoliv jen na pár minut. Atmosféra je zřejmě nejhutnější v momentech, kdy se procházíte na neznámých světech a do uší vám plynou tóny vyvolávající pocit, že nejste sami.

Star Citizen je dílo s velkým potenciálem

Faktem je, že se s vesmírnými simulátory v posledních letech roztrhl pytel. Málokterý z nich je však tak ambiciózní jako Star Citizen. Chris Roberts ve svém projektu kombinuje řadu různých prvků, takže před nás ve finále nechystá postavit obyčejný simulátor, ale dílo, které by mělo po vydání finální verze přesahovat žánrové hranice snad ve všech možných ohledech. Kromě pilotování lodí bychom v něm měli nalézt také FPS režim, propracovaný obchodní model, poutavě navržené metropole a průzkum planet, který byl výrazněji představen nedávno v rámci letošního Gamescomu


Star Citizen; Wallpaper: voják, planeta, výhled
Velikost herního vesmíru Star Citizen je skutečně impozantní. Jednotlivé planety se od sebe liší snad ve všech ohledech.

Primárním problémem podobně laděných projektů (hry z předběžného přístupu a Kickstarteru) je především to, že si jejich tvůrci nejsou schopni nastavit mantinely, které by jim pomohly udržet zpočátku definovaný směr. Po čase jsou kvůli tomuto faktu přinuceni přesáhnout rozpočet, což vede k osekání obsahu a vytvoření placených DLC. V nejhorším případě plod jejich práce nabobtná natolik, že ho prostě nemají žádnou šanci dokončit, a tak vývoj na nějakou dobu stopnou či plně zastaví. Upřímně doufám, že tato situace za několik měsíců nebo let nenastane i u Star Citizen kvůli přílišným ambicím Chrise Robertse. Myslím si totiž, že si konečně zasloužíme vesmírný simulátor, při jehož hraní budeme permanentně ztrácet dech. Datum vydání Star Citizen prozatím nebylo oznámeno, k dispozici je v současnosti jen PC verze nabízející předběžný přístup. Nové informace o tomto nekonečném projektu by mohla prozradit PC Gaming Show na E3 2018.

Vytisknout
P-DC1-WEB19
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací