Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
Aktuální rychlost doručení Alza prodejny Alzaboxy AlzaExpres Nejvýhodnější doručení domů Partnerská odběrná místa Česká pošta
dnes nebo zítra dnes nebo zítra 1-2 dny 1-3 dny 1-3 dny 1-3 dny
Black Friday je zpět a s ním až 80% slevy! Nepropásněte ideální čas na nákup, nyní navíc s dopravou zdarma a splátkami bez navýšení!

Star Citizen (DOJMY Z HRANÍ) – Jak se nám hrála otevřená alfa verze?

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

V rámci překročení nového peněžního milníku se Chris Roberts odhodlal k tomu, že do projektu vývojářského týmu Cloud Imperium Games bezplatně vpustí v průběhu jednoho týdne zvědavé hráče. Stejně jako řada jiných jsme se i my jsme se nakonec rozhodli jednu z nejdražších vesmírných simulací otestovat a zjistiti, jak je na tom vlastně po šesti letech usilovného vývoje, během něhož do něj naivní pařani už vrazili slušný balík. Pokud vás zajímá, zda nám Star Citizen sedl, kdy dle nás dorazí a v čem by na tom mohl být lépe, rozhodně si přečtěte naše podrobné dojmy z hraní otevřené alfy nabízející obsah prezentovaný na CitizenConu 2018.

Dojmy z hraní • Novinky • Preview •

Star Citizen; screenshot: vesmírná loď

• Žánr: Simulátor vesmírného obchodu a boje, FPS • Vývojář: Cloud Imperium Games • Vydavatel: Cloud Imperium Games • Platformy a Datum vydání: PC (bude oznámeno) • Homepage: robertsspaceindustries.com


Části článku:


Star Citizen – Dojmy z hraní

  1. Vesmír Star Citizen je vskutku impozantní
  2. Když vesmír omrzí, můžete si dát klasickou řež
  3. Stejně jako většinu projektů v předběžném přístupu trápí i Star Citizen řada nedostatků
  4. Pokud bude Star Citizen dokončen, vydrží tu následně klidně i dekádu
  5. HW nároky pro Star Citizen PC

Vesmír Star Citizen je vskutku impozantní

• Dojmy z hraní: 28. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Ihned po spuštění hry přede mě byly postaveny tři herní režimy. Vydat jsem se mohl buď do otevřeného vesmíru, do uzavřeného koridoru mezi mariňáky nebo do arény, v níž proti sobě soupeřili piloti stíhačů s extrémně výkonnými zbraněmi a pohony. Jakožto správný objevitel jsem si nejprve samozřejmě klikl na režim zaměřený na létání prostorem, jenž mi po navolení dal do rukou formu, ve které jsem si mohl uplácat budoucího kolonizátora dosud neobjevených světů. Samotná definice hrdiny mi nabídla relativně slušné spektrum možností. Vedle systému, kterými se prezentoval nedávno např. Fallout 76, však vypadala dosti chudě, což jasně ukázalo, že Star Citizen na vzhled až tak nesází.

Star Citizen – Universe (vlastní gameplay)

Cestování vesmírem Star Citizen rozhodně není pro netrpělivé jedince.

Po nadefinování mého protagonisty jsem se objevil na palubě vesmírné stanice, která slouží jako startovní bod pro všechny objevitele, kteří nemají dosud univerzum Star Citizen řádně prošmejděné. Samotný železný kolos mi nabídl jednoduché obchody se zbraněmi a výstrojí, v nichž jsem si mohl zakoupit vše potřebné pro akce mimo útroby mé lodi. Ta se nacházela v místním doku, takže jsem ji nemusel ani příliš dlouho hledat. K dispozici mi byla dána stejně jako jiným účastníkům bezplatného triálu nevelká loď Cutlass Black, s jejíž pomocí jsem mohl létat nabízeným prostorem, jak mi bylo libo. Než jsem se však dostal do jejích útrob, chvíli mi to trvalo.

Nakonec jsem se k ní však i přes řadu technických překážek dostal, otevřel její vstupní vrata, nastartoval motory a vydal se na cestu ke hvězdám. Nebo lépe řečeno k planetě Hutson, již jsem mohl podobně jako tisíce dalších vidět v posledních prezentovaných záběrech z univerza Star Citizen, které ve mně vzbudily dosti rozporuplné emoce. Jelikož ležela od startovního bodu skutečně hodně daleko, poradila mi nápověda, že bych se k ní měl dopravit za pomoci kvantového pohonu. Ten do jisté míry vypadá jako klasické načítání, jen nabízí o něco pěknější pohled a zaručeně trvá déle než klasický loading, protože dle názoru tvůrců si přeci musíte cestu vesmírem řádně vychutnat se vším všudy.

Star Citizen; gameplay: postava Star Citizen; gameplay: stanice Star Citizen; gameplay: odlet

Obrázek 1: Definice herního protagonisty je v Star Citizen relativně slušná. Obrázek 2: Gigantická vesmírná stanice slouží jako startovní bod pro všechny nováčky. Obrázek 3: Čas od času se vám stane, že ihned, jak opustíte počáteční bod, budete zničeni některým ze zkušenějších hráčů bažících po krvi.

Cesta k planetě Hutson nakonec trvala tak dlouho, že jsem si v jejím průběhu uvařil dobrý čaj a dokonce jsem jej před dospěním k cíli stihl i vypít. Poté, co jsem dospěl na oběžnou dráhu, se mou další zastávkou stala metropole Lorville, již jsme mohli řádně prošmejdit, aniž by nás Star Citizen nějak zvláště limitoval. Úkoly bohužel nefungovaly tak, jak by měly, takže jsem se namísto do plnění zakázek pustil do zkoumání katalogu lodí k pronajmutí. V samotné nabídce jsem v průběhu několika dní nalezl celkem, a teď se podržte, osmdesát typů lodí, jejichž spektrum se obměňovalo každých čtyřiadvacet hodin, takže se nejednou stalo, že příští ráno už jsem do svého oblíbeného plavidla nenasedl, protože nebylo v denní rotaci.

Když vesmír omrzí, můžete si dát klasickou řež

Jakmile mě omrzel průzkum vesmíru v útrobách kosmického plavidla, vrhl jsem se mezi mariňáky bojující v rozsáhlém koridoru. Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost před pár dny recenzovat Battlefield V, cítil jsem se v tomto režimu jako ryba ve vodě. Na samém startu jsem si jakožto správný hráč FPS nadefinoval výstroj svého vojáka. V místní zbrojnici jsem nalezl energetické pušky, odstřelovačky, samopaly, brokovnice, útočné pušky a kulomety s horší ovladatelností. Postaveny přede mě byly také různé typy zbrojí, snižujících efektivitu nepřáteli vypálených projektilů za cenu zhoršené pohyblivosti mého šampiona. Ve finále jsem si navolil sekundární výbavu složenou z lékárniček a granátů a vydal se do víru boje.

Star Citizen – Star Marine (Gameplay)

FPS režim je ve Star Citizen prvkem, bez něhož by se celek hravě obešel.

Elementární návrh FPS režimu mi přišel dosti jednoduchý. Pokud bych měl Star Citizen v tomto ohledu s něčím srovnat, zřejmě bych ho postavil vedle futuristických dílů série Call of Duty, jež mi v rámci hratelnosti přišly dosti průměrné. Nikterak výrazná popravdě není ani na mariňáky zacílená hra pro více hráčů v projektu Chrise Robertse, který se jí v minulosti častokrát oháněl, když hájil odklady a přidávání nových prvků expandujících právě tento koncept. Osobně bych si tento vesmírný simulátor dokázal hravě představit i bez přítomnosti tohoto aspektu, jenž jej jako komplet v rámci hratelnosti vyloženě neposouvá, ale ani nestahuje ke dnu. Kdyby však jeho absence zapříčinila urychlení vývoje, tak k čertu s ním.

Ne každý hráč samozřejmě vyhledává FPS, jak jsem již sám řekl, není to ve Star Citizen jeden z nejpoutavějších režimů. Většina bude chtít stejně jako já otestovat své pilotské schopnosti, a tak se vydá do arény, ve které usedají kapitáni za ovládací panely svých lodí a pouští se do zuřivého boje, v němž může ve finále zvítězit jen ten nejlepší. Podobně jako v případě hry pro více hráčů zacílené na mariňáky, i tady jsem si před začátkem boje mohl vybrat plavidlo a výbavu, jíž bude můj stíhač disponovat. Elementární škála letounů byla obrovská, zcela zadarmo jsem si však mohl vzít jen Cutlass Black, s nímž nyní létá prakticky každý nemajetný uživatel bezplatného triálu, který nemá dost prostředků na to, aby si pořídil řádný bojový prostředek.

Star Citizen; gameplay: lehká výstroj Star Citizen; gameplay: těžká výstroj Star Citizen; gameplay: obchod

Obrázek 1: Lehká zbroj vám umožní pohybovat se rychle, moc ran však neustojíte. Obrázek 2: Pokud budete ve Star Citizen vyzbrojeni těžkou výstrojí, zredukuje se utrpěné zranění až o čtyřicet procent. Obrázek 3: Mimo FPS režim si můžete zbraně nakoupit v obchodě s širokou nabídkou.

Na rozdíl od FPS režimu je rozsáhlá aréna, zacílená na souboje stíhačů, značně propracována a rozhodně se v tomto případě nejedná o podřadně navrženou zábavu. Navštívit budete moci rovnou několik různě nadefinovaných map, jež mají vždy určité hranice, skrz něž prostě neproletíte, ani kdybyste chtěli sebevíc. Všichni účastníci zápasu se pohybují v prostoru a navzájem se likvidují až do vyčerpání předem daného množství vítězných bodů. Po smrti vás Star Citizen vždy oživí v části mapy, která není aktuálně ve středu dění. Kdyby se vývojáři z Cloud Imperium Games zaměřili primárně na tento mód, zaručeně by neprohloupili.

Stejně jako většinu projektů v předběžném přístupu trápí i Star Citizen řada nedostatků

Hlavním nedostatkem Star Citizen je už několik let velmi problematická technická stránka, jež vám neumožňuje si jeho hraní řádně užít ani na těch nejmodernějších strojích. Kdyby se tento nešvar týkal jen otevřeného prostoru, zřejmě bych byl schopen pochopit, kde je zakopaný pes. Dosti překvapivé však pro mě bylo zjištění, že optimalizace není stoprocentní ani v FPS režimu, který se odehrával v koridoru a kde by člověk čekal, že v něm hra přeci jen pojede o něco lépe. Bohužel celek šlapal všude stejně, díky čemuž mi fps metr kmital mezi hodnotami padesát až třicet bez ohledu na to, kde jsem se aktuálně nacházel. Chápu samozřejmě, že je Star Citizen (už šest let) v alfa stádiu vývoje, přesto bych čekal, že minimálně v některých lokacích si povede lépe než v jiných.

Star Citizen – Arena Commander (Gameplay)

Jak máte možnost vidět na videu, Star Citizen v aréně nováčkům moc nepřeje, je totiž určena primárně pro zkušené piloty.

Dosti nepříjemným překvapením byl vedle slušné skladby technických nešvarů také výskyt rozsáhlého spektra bugů, z nichž mě asi nejvíce trápilo umírání z neznámých příčin, jež mě při jednom z letů zastihlo přímo v kabině. Kvůli tomu, že jsem zemřel na míle vzdálen od domovského přístavu, jsem nakonec musel vypláznout slušnou částku, protože loď zůstala na místě, kde jsem skonal, zatímco já sám jsem se objevil opět na startovní vesmírné stanici. Nějak zvlášť mi tu popravdě nesedl ani design PvP. To by dle mého názoru mělo být minimálně v okolí počátečního bodu omezeno, protože pokud tu narazíte na zkušeného hlupce, nepodaří se vám řádně opustit ani okolí stanice, protože vás ihned po startu rozstřílí na cucky.

Značně nevyladěnou technickou stránku v mých očích trošku vyvažovala grafika Star Citizen, která mi při průletu vesmírem nabídla nepřeberné množství dechberoucích momentů, jenž mi doposud utkvívají v paměti. Hodně pěkné byly dle mého názoru také lodě a útroby gigantických stanic, jejichž průzkum stál vždy za to, přestože mi v nich kolísala fps. Teoreticky bych byl ochoten vyměnit pěkný vizuál za lepší optimalizaci, kdyby nám však tvůrci za několik let při vydání dodali obojí, vůbec bych se na ně nezlobil, protože některé scenérie jsou tu vskutku skvostné.

Star Citizen; gameplay: slunce Star Citizen; gameplay: atmosféra Star Citizen; gameplay: rychlé cestování

Obrázek 1: Vesmír Star Citizen je plný nádherných výjevů. Obrázek 2: Většina herních světů vás na svůj povrch jen tak nepustí. Obrázek 3: Mezi vzdálenějšími planetami budete cestovat za pomoci kvantového pohonu, extrémně snižujícího délku přesunu z jednoho bodu na druhý.

Pokud bude Star Citizen dokončen, vydrží tu následně klidně i dekádu

Za sebe musím říct, že ve mně Star Citizen zanechal veskrze pozitivní pocity. Ano, hra byla značně zabugovaná, nedořešená a technicky nedodělaná. Nejednou se mi dokonce stalo, že jsem zemřel za nikdy neobjasněných okolností. Celkově mi však byl dán k dispozici velmi zajímavě navržený vesmírný simulátor, jehož rozsah je doslova dechberoucí, ve všech ohledech. Nabídnuty jsou vám v něm unikátní lodě a graficky hodně propracovaný svět, který nabízí k průzkumu skutečně obrovský prostor. Ti, kteří vyloženě nebaží po průzkumu vesmíru a převážení materiálů z jednoho koutu na druhý, mají možnost vrhnout se na dráhu mariňáka či pilota v aréně,.

Star Citizen; screenshot: obr

Některé lodě dosahují ve Star Citizen gigantických rozměrů. Pokud je však budete chtít permanentně vlastnit, vaši peněženku to bude skutečně hodně bolet.

Aktuálnímu projektu Chrise Robertse nelze upřít to, že má nebývale velké ambice. Minimálně v rámci rozsahu se v současnosti jedná o dílo, jež předčí skutečně jen málokterý herní titul. Pokud se na to podíváme z dlouhodobé perspektivy, časem se z tohoto kousku může stát gigant, jenž zde vydrží klidně i dekádu. Hlavní otázkou však dle mého názoru je, zda se Cloud Imperium Games podaří Star Citizen dokončit, protože ani po šesti letech usilovného vývoje se tato simulace kvůli permanentnímu přidávání novinek netváří jako hotová hra, kterou bychom si mohli už příští rok plně vychutnat ve tvůrci slibovaném měřítku. Je vskutku pěkné mít ideály, když však přeženete své limity, nikdy to nedopadne dobře. Snad se Chris Roberts konečně zastaví a dodělá to, co na začátku slíbil.

Star Citizen – Novinky

  1. (22. 11. 2018) Jedna z nejdražších her historie bude zdarma po celý týden
  2. (29. 10. 2018) V prezentovaném videu nevypadá Star Citizen moc oslnivě
  3. (12. 10. 2018) Star Citizen sází na slavná jména, datum vydání je však stále v nedohlednu
  4. (15. 7. 2018) Nejnovější aktualizace přidává do Star Citizen těžbu a party systém
  5. (2. 1. 2018) Na co láka alfa verze 3.0?
  6. (27. 12. 2017) Chris Roberts čelí žalobě
  7. (5. 12. 2017) Star Citizen obsahově nabobtnává
  8. HW nároky pro Star Citizen PC

Jedna z nejdražších her historie bude zdarma po celý týden

• Novinka: 22. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Není žádným velkým tajemstvím, že je vývoj her drahou záležitosti. U některých projektů však rozpočet překračuje představy normálního smrtelníka. Minimálně tedy Star Citizen už stál peněženky hráčů více než 200 milionů dolarů, což je suma, na níž neaspirovalo v rámci čistého vývoje ani kultovní Grand Theft Auto V a to ještě nejsme na konci celé cesty.

Star Citizen; screenshot: pustina

Aktuálně můžete ve Star Citizen zavítat na řadu světů, většina z nich vás však svým designem neohromí.

Ve světě se na Star Citizen začíná kvůli délce vývoje a vysokým nákladům pohlížet dosti kriticky. Chris Roberts se kvůli snížení negativního smýšlení rozhodl, že umožní hráčům do svého hry vklouznout na celý týden bez toho, aby museli za průzkum vesmíru Star Citizen zaplatit. Od třiadvacátého listopadu až do třicátého budete mít možnost pilotovat stabilně se měnící nabídku lodí a létat univerzem, aniž byste utratili za nabízenou techniku ani korunu. Otázka je, jak se to bude líbit hráčům, kteří do tohoto veledíla už investovali desítky, nebo dokonce stovky tisíc dolarů.



V prezentovaném videu nevypadá Star Citizen moc oslnivě

• Update: 29. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Vývoj her je během na dlouhou trať. Někteří do cíle dorazí dříve, jiní později a nejednou se dokonce stane, že jednotlivým účastníkům dojde dech (finance) a jejich produkce je zcela utnuta. Tempo, jakým pracuje vývojářské studio Cloud Imperium Games, je dosti pomalé, za šest let permanentní tvorby se zatím mohou chlubit snad jen trailery plnými známých tváří filmového plátna. Ostatní aspekty jejich projektu Star Citizen už bohužel tak oslnivé nejsou, což krásně ukazují nejnovější hodinové záběry z hraní.

Star Citizen – CITIZENCON 2018 (gameplay)

Aktuálně vydané hodinové záběry ze světa Star Citizen prezentují mírně nadprůměrný projekt, jehož vydání je v nedohlednu.

Vidět na nich můžeme průchod hlavním městem planety Hurston, diskuzi s lokálním obyvatelstvem, výlet mimo jeho zdi či divokou přestřelku v útrobách nepřátelského komplexu. Vedle relativně slušně fungujících prvků v něm máme možnost spatřit občas trošku pomatenou umělou inteligenci, bugy, přijatelný vizuál a samozřejmě citelné propady fps, jež zřejmě ke hrám, které nebyly doposud vydány, patří. 

Abych řekl pravdu, nejnovější záběry ze Star Citizen nevypadají nějak zvlášť oslnivě. Kdyby to byl projekt, do něhož bylo zainvestováno několik milionů euro, zřejmě bych neřekl ani půl slova. Na vývoj tohoto dílka však byla shromážděna neskutečně zrůdná částka, takže bych asi čekal, že pojede lépe či bude nabízet skutečně něco, z čeho mi spadne čelist. Když tak vidím průběh samotného vývoje, v jehož rámci se tvůrci více zaměřují na tvorbu nových lodí, které následně prodají za reálné peníze, než na ladění a utváření celku, moc nevěřím tomu, že Star Citizen vůbec někdy vyjde. Snad se pletu.



Star Citizen sází na slavná jména, datum vydání je však stále v nedohlednu

• Update: 12. 10. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Tempo vývoje Star Citizen je neskutečně pomalé, což většinu komunity dosti trápí, protože čím déle vývoj trvá, tím menší je šance na to, že se jej podaří zdárně zakončit. Sami tvůrci svou pozornost bohužel zaměřují primárně na kampaň Squadron 42, jež by měla být vedle hry pro více hráčů dalším plnohodnotným prvkem, jehož kvalita nám podle slov některých vývojářů doslova vezme dech. Minimálně dle mého potáhne tuto složku primárně zástup filmových hvězd, které se nám v celé své kráse prezentují v nejnovějším příběhovém traileru.

Star Citizen – Oficiální upoutávka CITIZENCON 2018 (trailer)

Tvůrci Star Citizen disponují velmi kvalitními trailery, které k jejich hře stabilně lákají nové oběti.

Při detailním rozboru čerstvého příběhového traileru máme možnost vidět Marka Stronga, Marka Hamilla, Gillian Andersonovou, Garyho Oldmana a řadu dalších známých tváří stříbrného plátna. Děj se podle všeho bude točit okolo střetu lidské rasy s mimozemským druhem, jehož technologie nás budou minimálně na začátku kampaně určitě pořádně válcovat. Po čase však díky síle odhodlání a notné dávce vytrvalosti jistě získáme převahu, protože Garyho proslov má takovou šťávu, že by byla škoda po něm slavně nezvítězit.

Vedle aktivní tvorby příběhové kampaně se tvůrci Star Citizen samozřejmě zabývají také updaty do hry pro více hráčů. Ta byla nedávno obohacena o update Alpha 3.3, vylepšující technickou stránku a upravující řadu herních prvků, jejichž balance bude v příští aktualizaci opět rozhozena přívalem novinek. Datum vydání samozřejmě prozatím nebylo stanoveno, snad se nějakého konkrétnějšího termínu dočkáme do konce tohoto roku.



Nejnovější aktualizace přidává do Star Citizen těžbu a party systém

(Update 15. 7. 2018) Patch Alpha 3.2 obohatil Star Citizen o řadu nových prvků, mezi nimiž značně vyčnívá těžba, na kterou nejeden hráč čekal už nějaký ten pátek. Pokud vlastníte loď třídy Orion či Prospector, můžete se vydat na těžební výpravu. Prodat budete moci podle všeho jakoukoliv rudu z nových těžebních center, jež naleznete na GrimHex, Levski a Port Olisar.

Samotná těžba nebude patřit mezi jednoduché disciplíny. Svět, ze kterého chcete dobývat cennou komoditu, musíte nejdřív prozkoumat za pomoci skenování a následně důkladně zkontrolovat jednotlivé žíly kvůli určení materiálu, jenž se v nich nalézá. Až poté můžete vzít těžební laser a pustit se do produkce rudy, již musíte ve finále ještě přepravit transportním paprskem do lodi.

Kromě tohoto prvku přináší aktualizace Alpha 3.2 též nový systém sestavování party, umožňující sdílet členům skupiny lodě spoluhráčů, což ocení především hráči s movitějšími přáteli, toužící po tom, aby si mohli otestovat jejich našlapaná plavidla. Do hry byly v rámci nového updatu přidány také obchodní kiosky, řada nových kocábek, zbraně a samozřejmě nemalý počet oprav ladících technickou stránku Star Citizen, jejich kompletní výčet si můžete přečíst zde.



Na co láka alfa verze 3.0?

(Update 2. 1. 2018) Verze 3.0 (přesný název je Alpha Patch 3.0.0. Popis celého updatu nalaznete zde) by měla podle Robertse dotlačit Star Citizen ještě blíže ke statusu early access (předběžný přístup). Ovšem vzhledem k tomu, jakým stylem je hra vyvíjená a kolik hráčů již mělo možnost si Star Citizen vyzkoušet, zde moc na nálepce „early access“ nezáleží, jelikož je titul v tomto režimu vlastně už od počátku (a zřejmě tam ještě hezkou dobu pobude).

Star Citizen; Wallpaper: gladiator, atmosféra

Jedním z hlavních lákadel updatu 3.0 je bezpochyby možnost navštívit jednu ze tří planet. Nebudete se na ně pouze „teleportovat, ale půjde o plnohodnotný průlet atmosférou a přistání na zvoleném místě. A planety (tedy spíše obří měsíce) budou opravdu velké.

Hlavním lákadlem na verzi 3.0 je možnost zamířit s lodí do atmosféry tří obrovských měsíců, nerušeně si poletovat kolem a prozkoumávat jejich povrch. Nejmenší z měsíců má prý rozlohu něco málo přes 851 000 kilometrů čtverečních, což je teda pořádný „prcek“. Tato verze navíc upravuje (a vylepšuje) základní prvky titulu, díky kterým už začíná Star Citizen působit jako skutečná hra a ne jen jako drahý vesmírný trenažer.

Hráči určitě přivítají přidání misí (questů), které dají nedokončenému Star Citizen nějaký smysl. Kromě bezcílného potulování vesmírem bude ve Star Citizen konečně co dělat. Můžete například zařizovat roznášky (což jsou v podstatě glorifikované fetch questy), poskytovat ozbrojený doprovod, vydat se lovit vesmírné piráty nebo vzít hlídkovací mise. Do hry navíc přibylo zboží a možnost nákupu a prodeje na hlavních vesmírných stanovištích. Novinkou je také jedno město odpadlíků, jež se nachází na malé těžební planetce.

Star Citizen; Wallpaper: capital, ship Star Citizen; Wallpaper: ftl, jump, ship

Do Star Citizen byly také implementovány prvky, které mají dále prohloubit požitek z hraní a pomoci vám se do hry více ponořit. Jmenovat můžeme třeba dynamický měřič zásoby kyslíku, vaši staminu (výdrž), srdeční tep a systém zranění. Což jsou vlastně věci, jež byste ve hře podobného ražení očekávali už od začátku. Kolem a kolem by mohla být alfa verze 3.0 ukazatelem, který nám napoví, jestli je projekt co k čemu a jestli má stále smysl Star Citizen podporovat a popřípadě titul doporučit kamarádům.

Mrkněte na hodinový gameplay z kampaně nazvané Squadron 42

Jak jsme již zmínili dříve, Squadron 42 je vyvíjen nezávisle na Star Citizen. Příběh sice bude z prostředí Star Citizen, ale Squadron 42 není součástí celého projektu a bude se prodávat odděleně. Objeví se zde známá jména jako je například Mark Hamill, Gary Oldman, Liam Cunningham nebo Gillian Anderson. V úvodu jste mohli shlédnout video s komentářem a zde nabízíme nekomentovanou část.



Chris Roberts čelí žalobě

(update 27. 12. 2017) Pokud jste sledovali kickstarterovou kampaň pro Star Citizen od počátku, pak jistě víte, že původně měla hra běžet na CryEnginu od německé společnosti Crytek. Ta poskytla Robertsovi svůj engine značně pod cenou a na oplátku chtěla po Robertsovi, aby CryEngine ve své hře maximálně propagoval. Reklamní materiály a trailery měly tudíž nést logo Cryteku, jenže to se neděje.

Star Citizen; Wallpaper: let, atmoseféra, bomby

Žaloba a soudní pře jsou teď to poslední, co by Chris Roberts a jeho tým potřebovali. Soudní tahanice mohou ještě výrazně ovlivnit vývoj Star Citizen a rozhodně ne pozitivně.

V žalobě se přímo píše, že „obžalovaní (CIG) jsou si vědomi toho, že právo Cryteku zobrazovat svou obchodní značku a autorská práva ve Star Citizen a v souvisejících reklamních materiálech, bylo důležitou součástí smlouvy o licencování ve hrách.“ Navíc Roberts kolem 24. září 2016 veřejně přiznal, že CryEnginu už vlastně CryEngine neříkají a přejmenovali ho na Star Engine.

Žaloba pokračuje: „Brzy poté (CIG) odstranili veškeré loga, obchodní značky a reklamní doplňky související s GLA (smluvní licencování her) společnosti Crytek z videohry Star Citizen.“ Toto jednání by se snad dalo vysvětlit tím, že už Chris Roberst nepovažoval značně modifikovaný engine za vlastnictví Cryteku, jelikož se na něm provedlo mnoho změn. Jenže zde leží také jeden zakopaný pes. Podle smlouvy mělo Robertsovo CIG posílat pravidelné výpisy modifikací a opravených bugů, jež provedli ve zdrojovém kódu CryEnginu. Když pak v listopadu 2015 Crytek požádal o stávající verzi upraveného enginu, CIG jim v podstatě zavřeli dveře před nosem.

Star Citizen; Wallpaper: squadron, 42, kampan Star Citizen; Wallpaper: lunární, základna

Problémem je zde také Squadron 42, což by měla být singleplayerová kampaň ve Star Citizen. Podle Cryteku byl zdrojový kód společnosti CIG poskytnut pouze na hru Star Citizen. Squadron 42 vnímají už jako odlišnou hru, která neměla práva na CryEngine. Navíc CIG nakonec přešli na další engine zvaný Lumberyard od Amazonu - ale to je z velké části také modifikovaný CryEngine.

Crytek požaduje podivně malé finanční odškodnění

Crytek požaduje finanční náhradu v podobě částky přesahující 75 tisíc dolarů (těžko říct, proč tak směšně málo). Dále požaduje náhradu nákladů za soudní řízení a vše s tímto procesem spojené. V celém soudním procesu navíc ještě mohou nastat poněkud podivné situace.

Například kolem právníka a spoluzakladatele Cloud Imperium Games Ortwina Freyermutha. Ten dříve zastupoval právě společnost Crytek v podobných procesech. Navíc smlouva, na kterou se žaloba zaměřuje, byla v minulosti vypracována za přítomnosti Ortwina, který zastupoval CIG, a Carla Jonese zastupujícího Crytek. Jenže Jones později společnost Crytek opustil a přidal se k CIG, takže by se dalo říct, že má Robertsovo CIG v tomto soudním procesu nemalou výhodu, jelikož má na své straně oba bývalé zaměstnance Cryteku, kteří oba stáli u zrodu inkriminované smlouvy.

Star Citizen; carl, jones Star Citizen; ortwin, freyermuth

Soudní pře a žaloby nejsou většinou výhodné pro nikoho. Rádi bychom vám přinášeli o hrách novinky jiného rázu, jenže několikamiliónový Star Citizen je prostě příliš velký projekt na to, abychom nad touto žalobou mávli rukou. 75 tisíc dolarů se může zdát jako směšná částka v porovnání s finančním rozpočtem vývojářů z CIG, ale jak dobře víme – i malé mávnutí motýlích křídel může někde jinde rozpoutat tornádo.



Star Citizen obsahově nabobtnává

(update 5. 12. 2017) Star Citizen je v herním průmyslu anomálie. Pro někoho to je úžasný sen slibující věc, ze kterých se mnohým hráčům točí hlava. Jiní zase považují Star Citizen za černou díru, z níž nic dobrého nevzejde. Ať už patříte k té či oné straně, nemůžete tomuto projektu upřít jeho monumentálnost a ambice. Neexistuje mnoho her, ve kterých by lidé vlastnili snad polovinu jejího obsahu ještě před vydáním. Zde to ovšem funguje a díky tomu je původně kickstarterová hra stále aktuální a na vývoji se horečnatě pracuje.

Star Citizen; Wallpaper: pioneer, vesmírná loď

Star Citizen rozhodně nebude jednohubka na pár deštivých večerů. Se vším, co se kolem hry děje a teď i s kolonizací světů, to vypadá přinejmenším na „druhý“ vesmírný život.

Chris Roberts (a jeho studio Cloud Imperium Games) si je dobře vědom toho, že hráč je tvor velmi náročný (sám si je tak „vychoval“), takže neváhá do Star Citizen přidávat jednu libůstku za druhou, i kdyby to mělo znamenat další odklad vydání. V dnešním případě jde o konstrukční platformu zvanou Pioneer, jež vám umožní osídlit a transformovat terén téměř jakékoli planety. Jde o mobilní základnu, která svým vzhledem hodně připomíná konstrukční lodě ze hry Homeworld.

Kolonizujte svět snadno a rychle

S touto obří lodí si můžete splnit sen o vlastnictví planety (nebo měsíce) a za poplatek na nejbližším Star Citizen vesmírném katastrálním úřadu to budete mít potvrzené oficiálním razítkem. Takže i když vám někdo rozstřílí vaší rozběhnutou kolonizaci na cucky, bude to stále váš kus pevniny. Tedy za předpokladu, že daný pozemek nepatří někomu jinému. V tom případě byste měli co dělat s bezpečnostními oddíly UEE (United Empire of Earth), jež by vás z místa hnaly svinským krokem.

A jak si tuto vesmírnou srandu pořídit? Momentálně není jiná možnost, než vypláznout dalších pár dolarů navíc. Vesmírnou základnu Pioneer a práva vlastnit svůj pozemek půjde později kupovat za herní měnu, ale momentálně to možné není. Takže pokud budete chtít říkat některému z vesmírných kamenů „domov“, nezbude než se (prozatím) spolehnout na mikrotransakce. V této chvíli je k dispozici buď balíček o rozloze 4x4, nebo 8x8 kilometrů čtverečních. Za první dáte něco kolem padesáti dolarů, druhá možnost bude dvojnásobně dražší. Ještě je třeba zmínit, že z každé varianty můžete vlastnit pouze deset kusů.

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď, pioneer, základna

Star Citizen chystá veřejnou alfaverzi 3.0, takže to vypadá, že se finálního vydání jen tak nedočkáme. Pokud ovšem hra splní alespoň polovinu slibů, půjde jistě o jeden z největších milníků v herní historii. V takovém případě si ještě nějaký ten pátek rádi počkáme.

Překvapivý úspěch Star Citizen

(05.11.17) Vývoj jednoho z nejpopulárnějších projektů Kickstarteru začal v roce 2011. Chris Roberts v té době pracoval s myšlenkou, že vytvoří za pomoci investorů dílo, které stejně jako Minecraft určitým způsobem ovlivní směr herního průmyslu. Nakonec se však podobně jako Daniel Vávra v případě Kingdom Come: Deliverance rozhodl, že jim nejprve ukáže zájem hráčů o produkt, který by rád vytvořil. Proto založil web, kde mohli zájemci přispět peníze na produkci Star Citizen. Výsledek? Zájem byl takový, že stránka po několika hodinách zkolabovala. Davy fanoušků žádaly, aby se Roberts vydal se svým projektem na Kickstarter. Po krátkém naléhání ambiciózní vývojář souhlasil a započal jednu z nejvýdělečnějších komunitních kampaní současnosti.

i Star Citizen nabízí herní vesmír takřka nepředstavitelných rozměrů. Chcete si začátek hry ulehčit? Pak čtěte dále. Intel totiž uvedl revoluční SSD disk Intel Optane 900P, přičemž při jeho zakoupení obdržíte vesmírnou loď Sabre Raven. Více o akci "Intel Optane 900 a Star Citizen" se dočtete v našem článku. A pokud vás zajímá, v čem je Intel Optane 900P tak zajímavý, mrkněte na náš preview.

Na Kickstarteru se podařilo Robertsovi vybrat 2,3 milionu dolarů, a aby toho nebylo málo, na jím založeném webu Roberts Space Industries se pomalu ale jistě hromadila částka čítající taktéž několik „melounů“. Vývoj byl plně zafinancován již v průběhu prvního měsíce, přesto přísun financí od nadšených hráčů nikdy zcela neustal. Do dnešního dne si vývojářské studio Cloud Imperium Games přišlo na více než 3,5 miliardy korun (160 milionu dolarů), což rozhodně není málo. Záplava slibů se však zastavila v okamžiku, kdy byla tato částka poloviční. Od té doby autoři raději drží ústa a tvrdě makají na svém projektu, který měl vyjít už před několika lety, přesněji řečeno v roce 2014.


Star Citizen; Wallpaper: město, vesmírná loď

Pokud budete chtít vaší karieru pilota odstartovat se skutečně velkou lodí, budete si muset pořádně připlatit. Některé kocábky stojí ve Star Citizen i 900 dolarů.

Star Citizen a problematický vývoj

Z prozatím prezentovaného textu je jasné, že se vývoj Star Citizen neobešel bez problémů. Nejvíce to jeho tvůrcům zřejmě zavařil Cry Engine, se kterým většina členů studia Cloud Imperium Games nebyla schopná pořádně pracovat. Situaci naštěstí zachránili přeběhlíci z Cryteku, jimž se nelíbilo nepravidelné vyplácení mzdy, a tak odešli ze své domovské společnosti k Robertsovi nabízejícímu lepší pracovní podmínky. Příchod veteránů značně zrychlil pracovní tempo. Mimoto se nováčkům podařilo přesvědčit vedoucího projektu k využití 64bitového enginu a nikoli původně zamýšleného 32bitového. Tento zásadní krok stál společnost nemálo času a peněz, umožnil jí však realizovat vizi, kterou po celou dobu prezentovala komunitě.

Po vyřešení problémů s Cry Enginem se na scéně objevil nový práci brzdící prvek. Komunikace mezi interními a externími týmy vázla. Jednotlivá studia se nebyla schopná pořádně domluvit, a tak některé společné projekty nedopadly zrovna nejlépe. Po několika výraznějších pochybeních se Chris Roberts rozhodl většinu zásadních úkolů svěřovat svým věrným, a nikoliv lidem zvenčí. Od momentu, kdy tak učinil, začal vývoj fungovat podstatně lépe. 

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď, bitva Star Citizen; Wallpaper: město

Co Star Citizen aktuálně nabízí?

Jakožto hráči vám však tyto interní záležitosti mohou být nakonec jedno. Důležitý je obsah. Hra se v současnosti nachází v předběžném přístupu a nabízí tři herní režimy prezentující jednotlivé segmenty, z nich se bude plnohodnotná verze Star Citizen skládat. Nejprve jsem se samozřejmě vrhl na mód Arena Commander. Ten mi umožnil vzít si z hangáru jednu z mnoha lodí a vyletět do otevřeného prostoru, kde jsem se mohl prohánět dle libosti. Ovládání mi přišlo hodně přístupné, i přestože jsem svou kocábku kontroloval skrze klávesnici a myš. Star Citizen mi v tomto ohledu sedl rozhodně více než Everspace či Elite Dangerous, kde jsem měl s kormidlováním občas nemalé potíže.

Star Citizen; Wallpaper: ledová planeta, vesmírná loď Star Citizen; Wallpaper: pouštní planeta, vesmírná loď

Po několika hodinách v kokpitu jsem si na chvíli odskočil k o něco méně náročnému režimu Star Marine. V kůži vesmírného mariňáka jsem se v něm postavil proti banditům snažícím se ukrást životně důležité bezpečnostní kódy z terminálů rozmístěných v útrobách gigantické vesmírné stanice. Herními mechanizmy se tento mód výrazně nelišil od klasických stříleček, přišel mi však méně dynamický než DOOM či nové Call of Duty: WWII. Pokud bych ho měl hodnotit, zřejmě bych mu udělil mírně nadprůměrnou známku, protože mě vyloženě nezaujal, ale ani nenudil.

Na závěr jsem si otestoval poslední variaci nesoucí název Persistent Universe. Autoři skrze ni hráčům, kteří zafinancovali jejich dílo, dávají možnost cestovat vesmírem. Otevřená je samozřejmě jen část herního univerza, její rozsah však rozhodně není zanedbatelný. Zavítat lze na odlišně navržené světy (zastavěné planetky, ledové trpaslíky, pouštní giganty). Při jejich průzkumu se můžete setkat s pestrou škálou NPC, jež mají často známý obličej patřící v reálném životě některému ze slavných hollywoodských herců. Tvář a hlas obyvatelům Star Citizen propůjčil například Mark Hamill, Gary Oldman, Andy Serkis či Liam Cunningham. 

Star Citizen; Wallpaper: Mark Hamill Star Citizen; Wallpaper: Liam Cunningham

Hrdinové stříbrného plátna nejsou ve Star Citizen jen pro okrasu, prakticky všichni hrají zásadní roli v příběhové složce Squadron 42. Mimoto od nich a ostatních NPC dostáváte různé zakázky a úkoly. Ty jsou prozatím navrženy podobně jako v klasických MMORPG. Pokud od nich nebudete moc očekávat, možná vás některé speciální akce příjemně překvapí svým průběhem či finální odměnou za úspěšné dokončení.

Star Citizen oslní nejen grafikou

V průběhu minulých let jsem měl možnost Star Citizen zkusit v rámci různých testovacích akcí. Přestože byla hra ve fázi vývoje, šlapala překvapivě dobře. Její plynulost pro mě byla po předešlých zkušenostech s hrami z předběžného přístupu vítaným překvapením, protože si na rozdíl od jiných projektů z early accessu dokázala udržet stabilní počet snímků bez toho, abych si musel výrazně snižovat detaily či kupovat zbrusu novou herní sestavu.

Star Citizen; Wallpaper: vesmírná loď Star Citizen; Wallpaper: vesmírné vozidlo

I přes tento fakt vypadal Star Citizen v době, kdy jsem ho měl možnost hrát, neskutečně dobře. Vesmír, jímž budete prolétat, je promyšlen opravdu do detailu. Každý objekt tu má své místo a nic zde vyloženě nepřebývá. Trosky zničených plavidel jen tak bezúčelně prolétají prázdnotou, měsíce majestátně obíhají kolem svých planet a komety ignorují vše kolem sebe na cestě k cíli, jenž leží někde v dáli. Kvalitně není samozřejmě zpracován jen prostor mimo povrch planet. Slušně jsou taktéž navržena města a světy, na nichž se můžete pohybovat buď pěšky, anebo uvnitř vaší lodí či terénního auta.

Když už jsem u vizuálního prvku, nesmím samozřejmě opomenout audio, které je ve Star Citizen také hodně vydařené. Zvuková kulisa doprovázející vás při cestách vesmírem dokáže často vytvořit z některých situací momenty, jež si zapamatujete na delší dobu, nikoliv jen na pár minut. Atmosféra je zřejmě nejhutnější v momentech, kdy se procházíte na neznámých světech a do uší vám plynou tóny vyvolávající pocit, že nejste sami.

Star Citizen je dílo s velkým potenciálem

Faktem je, že se s vesmírnými simulátory v posledních letech roztrhl pytel. Málokterý z nich je však tak ambiciózní jako Star Citizen. Chris Roberts ve svém projektu kombinuje řadu různých prvků, takže před nás ve finále nechystá postavit obyčejný simulátor, ale dílo, které by mělo po vydání finální verze přesahovat žánrové hranice snad ve všech možných ohledech. Kromě pilotování lodí bychom v něm měli nalézt také FPS režim, propracovaný obchodní model, poutavě navržené metropole a průzkum planet, který byl výrazněji představen nedávno v rámci letošního Gamescomu


Star Citizen; Wallpaper: voják, planeta, výhled

Velikost herního vesmíru Star Citizen je skutečně impozantní. Jednotlivé planety se od sebe liší snad ve všech ohledech.

Primárním problémem podobně laděných projektů (hry z předběžného přístupu a Kickstarteru) je především to, že si jejich tvůrci nejsou schopni nastavit mantinely, které by jim pomohly udržet zpočátku definovaný směr. Po čase jsou kvůli tomuto faktu přinuceni přesáhnout rozpočet, což vede k osekání obsahu a vytvoření placených DLC. V nejhorším případě plod jejich práce nabobtná natolik, že ho prostě nemají žádnou šanci dokončit, a tak vývoj na nějakou dobu stopnou či plně zastaví. Upřímně doufám, že tato situace za několik měsíců nebo let nenastane i u Star Citizen kvůli přílišným ambicím Chrise Robertse. Myslím si totiž, že si konečně zasloužíme vesmírný simulátor, při jehož hraní budeme permanentně ztrácet dech. Datum vydání Star Citizen prozatím nebylo oznámeno, k dispozici je v současnosti jen PC verze nabízející předběžný přístup. Nové informace o tomto nekonečném projektu by mohla prozradit PC Gaming Show na E3 2018.

i Podívejte se na všechny články z herní sekce

HW nároky pro Star Citizen PC


Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-2500K 3.3GHz / AMD Phenom II X4 940 Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 680 / Radeon HD 7970 NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon R9 290X
DirectX DirectX 11.0 DirectX 12.0
Operační paměť 8 GB 12 GB
Pevný disk 100 GB 100 GB

S jakým herním PC na Star Citizen?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox GTX1060

Minimální požadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox GTX1070Ti

Doporučené požadavky:

Alza GameBox GTX1070Ti

Alza GameBox RTX2080

Pro náročné:

Alza GameBox RTX2080

i Mohlo by vás zajímat

Star Citizen vychází na PC, momentálně se náchází ve verzi alpha. O novinkách vás budeme informovat.




Alza GameBox GTX1070
Herní PC Intel Core i5+ 8400 Coffee Lake 4.0GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, ASUS TURBO GTX1070 8GB, SSD 250GB + HDD 1000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1070 - Herní PC
-6%
-6% 32 990,-
30 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 9 ks
Můžete mít ihned
Objednací kód: sklRB4c7
Alza GameBox GTX1060
Herní PC Intel Core i5+ 8400 Coffee Lake 4.0GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce GTX1060 6GB, SSD 250GB + HDD 1000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1060 - Herní PC
-7%
-7% 28 990,-
26 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Posledních 31 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4b7
Intel SSD Optane 900P 280GB 2.5" M.2
SSD disk rozhraní NVMe, redukce M.2, 3D Xpoint, čtení až 2500MB/s, zápis až 2000MB/s, promo Star Citizen (Sabre)

Intel SSD Optane 900P 280GB 2.5" M.2 - SSD disk
-11%
-11% 10 990,-
9 799,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: NR111o7e2b
Alza GameBox GTX1070Ti
Herní PC Intel Core i7+ 8700 Coffee Lake 4.6GHz, Intel B360, RAM 16GB DDR4 + 16GB Optane Memory, NVIDIA GeForce GTX1070Ti 8GB, SSD 250GB + HDD 1000GB, Windows 10 64-bit

Alza GameBox GTX1070Ti - Herní PC
-1%
-1% 38 490,-
37 990,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: sklRB4c8
Intel SSD Optane 900P 480GB PCIe
SSD disk rozhraní NVMe, PCIe x4, 3D Xpoint, čtení až 2500MB/s, zápis až 2000MB/s, promo Star Citizen (Sabre)

Intel SSD Optane 900P 480GB PCIe - SSD disk
Více než99%spolehlivost
-17%
-17% 16 590,-
13 690,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: NR111o7e4b
Intel SSD Optane 900P 280GB PCIe
SSD disk rozhraní NVMe, PCIe x4, 3D Xpoint, čtení až 2500MB/s, zápis až 2000MB/s, promo Star Citizen (Sabre)

Intel SSD Optane 900P 280GB PCIe - SSD disk
-31%
-31% 10 490,-
7 239,-
Koupit
Zboží na Třetinku
Skladem > 5 ks
Můžete mít dnes
Objednací kód: NR111o7e2e
0
Vytisknout
Pomohla vám tato informace?
Tento formulář slouží pouze k hodnocení informací na stránce.
Pokud máte dotaz, či požadavek, využijte zákaznické podpory.
Chybí Vám něco? Je něco uvedeno špatně?
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB13
Váš osobní asistent
Alza Premium
Rád pro vás zjistím stav objednávky či pomohu s výběrem zboží.
Napsat dotaz
Zavolejte mi
Nová konverzace
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi