S blížícím se vydáním hry Star Wars Jedi: Fallen Order příští měsíc a již devátého filmového pokračování skywalkerovské série, jenž do kin dorazí v prosinci, se objevují různé projekty těžící z populární předlohy. Možná také proto na českém trhu se stolními hrami najdete deskovku Star Wars: Vnější okraj, na niž se dnes detailněji podíváme. Pokud vás zajímá, co ve volném čase dělali Han Solo, Lando Calrissian nebo Jyn Yrso, pusťte se do čtení naší recenze.
• Recenze •
• Žánr: Strategie s prvky náhody • Počet hráčů: 1-4 • Autoři: Corey Konieczka, Tony Fanchi • Vydavatel: FFG • Distributor v ČR: ADC Blackfire Entertainment • Herní doba: 150 min. • Doporučený věk: od 14 let
• Recenze: 22. 10. 2019 • Autor: Jakub Němec
Stát se vyvrhelem či miláčkem v univerzu vytvořeném Georgem Lucasem nikdy nebylo snazší. S deskovou hrou Star Wars: Vnější okraj se totiž vtělíte do jednoho z kapitánů lodí brázdících vesmír, kteří v nákladovém prostoru pašují kontraband pro Povstalce, loví zločince ve jménu Impéria, dělají černou práci pro hrdlořezy ze Syndikátu či touží po penězích Huttů. Záleží pouze na vás, zda se rozhodnete být rytířem světla, prospěchář nebo sloužit Darth Vaderovi a jeho poskokům. Volně se tak může stát, že jako Han Solo budete lovit Chewbaccu nebo se jakožto Jyn Yrso pustíte do křížku s povstalci, což možná pohorší fanoušky, jež si potrpí na kánon, ale otevírají se tím dveře příznivcům kvalitních deskovek, které doteď fenomén Star Wars neoslovil.
Vnější okraj totiž skvěle navazuje na reálie ze světa, v němž hraje ústřední roli Síla, o niž se však nemůžete opřít. Budete se totiž snažit přežít jako jeden z obyčejných lidí nucených zorientovat se ve vleklém sporu mezi Povstalci a Impériem, do nějž promlouvají ještě zájmové skupiny zlotřilců využívajících nelegálních cestiček pro své obohacení. Nečekejte tedy vzletné boje křižníků a zástupů stormtrooperů v epických přestřelkách, ale intimněji laděné střety na život a na smrt mezi vaší posádkou a lovci odměn či hlídkami jednotlivých skupin, což tvůrci Corey Konieczka (Eldtritch Horror, Twilight Imerium IV) a Tony Fanchi zamotali do příběhového kolotoče oslovujícího především fanoušky Star Wars.
Z přiložených fotografií se možná vyděsí občasní hráči deskovek, naštěstí můžu prohlásit, že jejich obavy jsou předčasné. Principy Vnějšího okraje totiž poberete během patnácti minut a pak se již můžete nechat vláčet okolnostmi po celé galaxii – vrátit se na Tatooine, podpořit rebelii na Naboo či navštívit Jabu na planetě Huttů. Starat se přitom budete o své finance, spokojenost posádky a především o dostatek práce, při níž se nechcete nechat chytit. Navíc si během průběhu partie budete minimálně škodit se svými soupeři (ovšem když se to stane, tak je to pořádná kláda hozená pod nohy) a budete se starat jen o sebe. Vítězem se totiž stane nejprohnanější a nejslavnější pašerák historie, jehož ego se bude hvězd dotýkat.
Přibližovat se k vavřínům označujících toho nejschopnějšího hráče u stolu budete po jednotlivých tazích, jež jsou složené ze tří fází. Plánování vás ještě nijak nezaměstná, protože si musíte zvolit, zda se zdržíte na současném kotvišti, abyste vydělali nějaký ten kredit do vlastní kapsy drobnými službičkami, posunete se na jinou planetu, co jen hyperpohon dovolí, nebo se stáhnete do ústraní, kde si budete lízat rány po dřívějších nezdařených soubojích. Akční část ovšem nabídne paletu mnohem širší a tvoří základ celého prožitku. Právě zde se totiž budete rozhodovat, jaké zakázky přijmete, zda bude chtít lovit zločince, jestli je na čase řešit akční vlastnosti držených karet či vyměňovat.
Obchodování a vyměňování považuji za největší klad, protože interakce mezi hráči může být plná slibů i zrady, zatímco oficiální nakupování je velmi vstřícné pro všechny u stolu. Nemusíte čekat, až si naspoříte plný obnos, protože můžete prodat své stávající zařízení (třeba i samotnou loď nebo zakázky) a tím si zlevnit svou vysněnou nabídku. Zároveň se v této části dá velmi pěkně škodit, protože nemusíte přímo utrácet kredity, abyste soupeřům znemožnili pořídit si jejich vysněnou kartu. Stačí ji jednoduše poslat naspod příslušného balíčku a ostatní musí počkat, než se opět dostane na řadu.
Tah každého hráče zakončí střetnutí s korzující hlídkou, kontakty na planetě, kde se zrovna zdržujete, popř. se zde poohlédnete po jiné prácičce. Samozřejmě mohou na řadu přijít vaše karty se zakázkami, jež vás protáhnou několika fázemi, během nichž otestujete dovednosti vaší postavy a posádky. V této fázi přichází na řadu některými proklínané kostky, jejichž užití určí další směřování vaší postavy. Úspěchu sice můžete napomoci pomocí klíčových slov, takže máte větší šanci na pokoření překážky, ale když se ony proklaté osmistěnné nesmysly rozhodnou, že vám štěstí ukáže záda, tak neuděláte nic. Jedni budou tvrdit, že to pomáhá atmosféře, zatímco odpůrci tzv. ameritrashe (typ deskových her založených na náhodě) moc spokojeni nebudou.
Podle mého se Star Wars: Vnější okraj potýká s vyprávěním velmi dobře. Zakázky, karty s pronásledovanými, střety na planetách nebo pašování kontrabandu sice přímo nekopíruje události známé z filmů či seriálů z prostředí předaleké galaxie, ale velmi pěkně na ně odkazuje, takže příznivci práce George Lucase se budou potutelně usmívat během dvou až tří hodin, které u jedné partičky této stolní hry stráví. Naštěstí tahy začínají odsýpat hned od začátku a baví vás sledovat dobrodružství nejen vaší postavy, ale také soupeřů prahnoucí po kreditech a slávě. Jediný problém vidím v tom, že se příběhové části relativně brzy okoukají.
Ovšem na základě příběhových karet seřazených podle čísel (třeba jako v gamebooku) můžeme předpokládat, že se dočkáme několikerých rozšíření, která by mohla partie občerstvit. Každopádně už v současném stavu dokáže Star Wars: Vnější okraj velmi dobře pobavit fanoušky atmosférických her, kteří nemusí být nutně fanatickými příznivci klanu Skywalkerů a jejich propletených osudů. Principy jsou velmi přátelské pro začátečníky, takže tento titul může velmi dobře fungovat jako iniciační deskovka otevírající brány do fascinujícího světa stolních her, ale neurazí ani veterány. K pozitivům jistě patří také poctivá česká lokalizace v režii místního distributora ADC Blackfire, jenž určil cenu krabice okolo 1500 Kč.
• Zdroje: Vlastní
Star Wars: Vnější okraj
Deskové hryStar Wars: Vnější okraj patří mezi deskovky, které se nezavděčí každému, přesto si je mohou zahrát úplně všichni bez výčitek. Nejsilnější atmosférou vládne během prvních partií, kdy postupně odkrýváte jednotlivé příběhové karty, jež se ovšem postupně okoukají. Herními mechanikami ovšem Vnější okraj nezklame a díky své návodnosti a celkové přístupnosti vyloženě potěší nováčky ve světě deskovek. Časem se putování po předaleké galaxii mírně ohraje, ale při správném dávkování si ho užijí jak zarytí fanoušci Star Wars, tak nevyhranění příznivci stolních her.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.