Výměna nevhodného dárku Ochranné pomůcky

Steep: Winter Games Edition (RECENZE) – zaslouží si tento zimní freestyle vaši pozornost?

V prosinci roku 2016 vydala společnost Ubisoft Annecy svůj pokus o přenesení extrémních zimních sportů na počítačové (a televizní) obrazovky s názvem Steep. Přesně o rok později jsme se dočkali prvního DLC s názvem Steep: Road to the Olympics, jež se mělo zaměřit na příběh a váš postup kariérou až na samotný vrchol. My se nyní podíváme na reedici nesoucí název Steep: Winter Games Edition, která obsahuje jak původní hru Steep, tak i DLC Road to the Olympics. Jak je na tom základní hra a čím ji obohatil přídavek? Přečtěte si v naší recenzi, ve které se zaměříme na oba prvky Winter Games edice.

• Žánr: Sportovní • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Ubisoft Annecy • Vydavatel: Ubisoft • Datum vydání a Platformy: PCPS4 a Xbox One 5. prosince 2017 • Homepage: steep.ubisoft.com/game/en-gb/road-to-the-olympics/game-inf • Čeština: Ne

Co všechno se v recenzi Steep: Winter Games Edition dozvíte?

1. Otevřený svět už nemůže být otevřenější
  2. Překonávejte sami sebe v široké škále eventů a úkolů
  3. Promažte si gamepady, jelikož ovládaní občas „dře“
  4. Sjet horu je zážitek. Má ale cenu jít znovu nahoru?
  5. Cesta na Olympiádu je zasněžená – Road to the Olympics DLC
  6. HW nároky pro Steep: Winter Games Edition PC
  7. Recenze Steep: Winter Games Edition: závěrečné hodnocení

Otevřený svět už nemůže být otevřenější

• Recenze: 9. 1. 2018 • Autor: Jiří Fait

Steep se nezdržuje žádným složitým menu a v podstatě vás ihned hodí do hry. Hned na začátku se mi naskytl dech beroucí pohled na enormní švýcarské Alpy. Můžete si zapnout interaktivní 3D mapu, prolétnout se kolem zasněžených vrcholků hor a vybrat si místo, jež vám zrovna padlo do oka a bez problému se na něj „přenést“. Nečekají vás žádné zdlouhavé nahrávací obrazovky, což je v případě těchto rozhlehlých hor takový malý zázrak.

Díky tomu máte pocit naprosté svobody a kromě úvodního turtoriálu vás Steep nijak nevodí za ruku – neříká vám, co máte dělat a kam máte jít. Je jen na vás, kterou disciplínu zvolíte a na jaké místo se vydáte. Ať už se rozhodnete pro lyžování, wingsuit plachtění, snowboarding nebo paragliding, nemusíte se nikam dlouze trmácet. Jednoduše otevřete radiální menu a svou oblíbenou disciplínu si zvolíte.

Steep: Winter Games Edition; Wallpaper: otevřený svět

Steep je pastva pro oči. Sice nejčastěji uvidíte pouze zasněžené hory, ty ovšem působí natolik majestátně, že to vůbec nevadí. Škoda jen, že se do té obří oblasti „nevleze“ víc hráčů.

Překonávejte sami sebe v široké škále eventů a úkolů

Po horách je rozmístěné slušné množství úkolů a misí, které prověří vaši dovednost (a mnohdy i kuráž) při jejich plnění. I když „slušné množství“ je možná řečeno příliš mírně. Občas jsem se v nich ztrácel a mnohdy jsem jednoduše nevěděl, kterou aktivitu si vybrat. Navíc jich odemykáte víc a víc tím, jak postupujete hráčskou úrovní. A o tom vlastně celý Steep je – překonávat sebe sama a odemykat další eventy.

Steep: Winter Games Edition; Wallpaper: event Steep: Winter Games Edition; Wallpaper: event

Na výběr jsem měl z různých závodů, časových výzev a freestylových úkolů, kde jsem musel nasbírat co možná nejvíc bodů tím, že se v podstatě málem nechám přizabít. Musíte předvést co nejlepší triky v co nejkrkolomnějších situacích, ale o tom vlastně extrémní sporty jsou. Navíc jsou všechny tyto výzvy různě obtížné. Ta jednoduchá mě například vzala na „uzívanou“ snowboard projížďku prašanem, kdežto u jedné z těžších jsem si otřepával zmrzlé rampouchy potu při sjíždění rokle, z níž doslova na každém místě čněli kamenné zuby.

Musím se přiznat, že ona svoboda mě na ubisoftím Steep brala asi nejvíce. A možná proto jsem vlastně nejraději plnil úkoly, jež někde v dálce vytyčí waypoint a řeknou „a teď se tam nějak dostaň“. Tady se nejvíce projevila ona zmiňovaná svoboda, jelikož nejste svázaní pouze jednou disciplínou. Ve většině případů je musíte kombinovat, jelikož se daný waypoint může klidně nalézat na vzdáleném vrcholku hory. Navíc je ono mixování různých způsobů (například plachtění, snowboard a zase plachtění) doopravdy uspokojivé a mnohdy také náročné, což, podle mě, hratelnosti vůbec neubírá. Jen kdyby obdobných výzev bylo více.

Steep: Winter Games Edition; Gameplay: závod Steep: Winter Games Edition; Gameplay: závod na lyžích Steep: Winter Games Edition; Gameplay: závod na snowboardu

Promažte si gamepady, jelikož ovládaní občas „dře“

Pokud ovšem dám svobodu Steepu stranou, začnou na povrch vyplouvat také různé neduhy, jež nelze ignorovat. Hra obsahuje čtyři disciplíny, ale opravdu zábavný je podle mého jen snowboarding. Až jsem měl někdy pocit, že si vývojáři dali skutečně záležet pouze na snowboardu a zbytek obsahu předali jinému týmu, který neběžel na stejné mozkové vlně. Sjíždění na prkně skrze sněhem pokryté průrvy krkolomnou rychlostí, skákaní přes kamenitá, nezasněžená místa (při němž si vystřihnete parádní trik) je prostě něco, v čem Steep vyniká. Jakmile ale začnete zkoušet ostatní disciplíny, neubráníte se dojmu, že by na tom byl Steep lépe, kdyby to byla hra jenom o snowboardingu.

Třeba takový paragliding je sice užitečný k přesunu a naskytne se vám díky němu opravdu krásný pohled na hory, ale je otřesně pomalý a jediná interakce spočívá v hledání vzdušných kapes, jež vás vynesou o něco výše do vzduchu. Wingsuit je o něco zábavnější, ale působí podivně škubavě a „beztížně“. Jako by okolí najednou přišlo o gravitaci v momentě, kdy roztáhnete svá křídla poletuchy vlnaté (to je ta veverka, která umožnila vznik wingsuitu).

Lyžování a jeho zpracování působí celkem solidně. Hlavně tedy v případech, kdy se za vysoké rychlosti střemhlavě vrháte z příkrých hor. Jenže oproti snowboardingu je jaksi těžkopádné a neobratné. Připadá mi, že by si každá disciplína (a možná i snowboarding) zasloužila ještě měsíc či dva testování. Nutno také podotknout, že lidé trpící pohybovou nevolností si Steep zřejmě příliš neužijí.

Z celé hry jsem tak měl pocit nekonzistentnosti a nedotaženosti, což jen prohlubovalo mé obecné zklamání. Například hry SSX podle mého názoru zvládly ztvárnění snowboardových skoků a triků na jedničku, a to už jde o pořádně letitou sérii. O to víc zarážející je fakt, že v poměrně novém titulu váš jezdec tak nemotorně reaguje na příkazy. „Olíčka“ a podobné kousky by měly působit přirozeně a plynule, jenže díky nedotaženostem v základním ovládaní je jejich konání spíše frustrující. K tomu si dále přidejte nedostatečné vysvětlení některých eventů či špatně viditelné označení cíle, jež se ukrývá za kopce nebo stromem tak, že jej bez zapnutí mapy nenajdete a už se nám to nepěkně kupí. Počáteční „wow“ pocit pak ustoupí rychle do pozadí a vystřídá jej frustrace.

Steep: Winter Games Edition; Gameplay: padák Steep: Winter Games Edition; Gameplay: trik na lyžích