Psal se rok 1987. Letopočet, který se nezapsal do dějin tučným písmem, ale přinesl řadu zajímavých událostí. Stále ještě existoval Sovětský svaz, byla překročena bájná hranice pěti miliard obyvatel planety a narodil se třeba Lionel Messi. Pro fanoušky bojovek však znamenal zmíněný rok přelom, který začal udávat směr jejich oblíbeného žánru. Japonská společnost Capcom představila světu Street Fighter. Abychom si připomněli tento slavný okamžik, vyšla 29. května antologie této značky Street Fighter 30th Anniversary Collection pro PC, PS4, Xbox One a Switch s tuctem dílů, jež stihly během třiceti let spatřit světlo světa. Zavzpomínáte s námi v naší recenzi na léta dávno minulá?
• Žánr: Bojovka • Multiplayer: Ano (online, local) • Vývojář: Digital Eclipse • Vydavatel: Capcom • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One, Switch (29. května 2018) • Homepage: streetfighter.com/street-fighter-30th-anniversary-collection/ • Čeština: Ne
• Recenze: 7. 6. 2018 • Autor: Jakub Němec
Slavná série Street Fighter nezačala nijak přelomově. První bojovka z antologie Street Fighter 30th Anniversary Collection vznikala pod dohledem japonských tvůrců Takashi Nishimaya a Hiroshi Matsumota. Jejich vize obnášela střety jeden na jednoho v omezených arénách po celém světě, v nichž japonský mistr bojových umění Ryu vyzval nejslavnější rváče planety. Každý z nich měl unikátní styl odpovídající pohybům reálných bojových technik. Své dovednosti jste tak mohli otestovat proti pouličním bitkařům nebo tajemným ninjům. Kdykoliv se do zápasů mohl přihlásit druhý hráč, který do rukou dostal ovládání Ryova tradičního rivala Kena.
Ryu a Ken jsou odvěkými soupeři v ringu, ale přátelé mimo něj. Co ovšem jejich temná alterega?
První Street Fighter zaujal dostatečný počet hráčů a stal se jednou z nejoblíbenějších automatových her, která se postupně propracovala na všechny dostupné platformy. Na zahrání se čekaly dlouhé fronty, takže se nemůžeme divit, že se v roce 1991 vydavatel Capcom rozhodl přijít s druhým dílem s podtitulem World Warrior. Konečně jste si mohli vybrat z širší palety bojovníků vládnoucích různými bojovými styly. Mimo Kena a Rya se tak na obrazovce tloukli Guile, ChunLi, Blanka a další kultovní charaktery. Pootevřelo se také příběhové pozadí a představila se nám tajná společnost Shandaloo pod vedením proradného M. Bisona.
S rostoucí popularitou začal Capcom vydávat další a další verze své bojovky, která se stala jednou z vlajkových lodí japonského vydavatelského giganta. Do roku 1999 nakonec vyšel tucet verzí, s nimiž se setkáte v nyní vydané kolekci Street Fighter 30th Anniversary Collection. Autoři rozhodně nezaháleli a postupně přidávali nové zajímavé bojovníky doplňující základní panteon, případně upadající v zapomnění. Jejich počet se zastavil až na číslovce 57, což je úctyhodná cifra, ale v žádném díle nenajdete všechny. Designéři charaktery neustále rotují a postupně přidávají nové. Podobná strategie se ostatně u Capcomu pořád těší velké popularitě (Blanku do Street Fighteru V jsme dostali až dlouho po vydání původního dílu).
Série Street Fighter byla vždy propojena se speciálními chvaty, kterými překvapujete soupeře.
Už se nemůžete dočkat, že se pustíte do prvních bojů tuhými protivníky jako před několika dekádami? Tak to vás určitě zajímá, jak se jednotlivé díly hrají. Každá z tuctu bojovek přítomných v kompilaci prošla grafickým a ovládacím faceliftem v režii vývojářského týmu Digital Eclipse. Nemusíte se tak bát zrnivého zobrazení s nízkým rozlišením. Retro vizuál zůstává, ale velmi dobře se na něj dívá a ani si nevzpomenete na požehnaný věk těchto mlátiček. Spíše musíte překousnout zobrazení 4:3, které na nejnovějších širokoúhlých obrazovkách zajišťují pruhy po stranách aktivního pole.
Obrázek 1: Představivost designérů při tvorbě nových postav nebere konce. Obrázek 2: V kolekci Street Fighter 30th Anniversary Collection se setkáte se starými známými jako Blanka nebo Ken. Obrázek 3: Jen ve Street Fighteru si můžete užít moskevské panorama s démonickým mstitelem v popředí.
Pokud odhlédneme od prvního dílu, který si opravdu užijí jen pamětníci a hardcore pařani, tak se všechny tituly dají hrát úplně bez zábran. My jsme recenzovali titul Street Fighter 30th Anniversary Collection na systému Playstation 4 a reakce na ovládání z gamepadu byly překvapivě přesné – mohli jsme si tak užívat nostalgickou atmosféru v bitkách ikonických charakterů stejně jako před lety. To je dáno především konzervativním postojem k ovládání bojovek od Capcomu, protože jednotlivé pohyby a komba se schovávají pořád za stejnými kombinacemi tlačítek. Takže jakmile jste provedli svůj první „Hadouken“, umíte jej vyvolat v každém díle antologie.
Nechápejte to ovšem tak, že se každý díl hraje stejně. Právě naopak, jednotlivé tituly mají různou dynamiku. Zatímco u starších kousků se budete muset zaměřit na správné načasování a více taktizovat, protože každý zásah vám citelně redukuje hodnotu zdraví na ukazateli v horní části obrazovky, tak u pozdějších verzí se klade důraz na přesné vrstvení úderů do komb. S rostoucí číslicí u názvu titulu se navíc přidávají speciální útoky, které mohou ve správný okamžik rozhodnout celou bitvu, čímž se blížíme hrám vydaným v 21. století.
Obrázek 1: V Street Fighter 30th Anniversary Collection se nezapomnělo ani na pověstné bonusové úrovně. Obrázek 2: Podmanit si všechny soupeře ve Streeti Fighteru není nic snadného. Obrázek 3: Na prvním Street Fighteru se zub času projevil nejvíce.
Street Fighter 30th Anniversary Collection se zkrátka hraje stejně dobře jako před lety, takže po nich fanoušek bojovek může bez obav sáhnout. Přesto by vydání výroční edice bez bonusového obsahu pro dlouholeté příznivce značky bylo zklamáním. Autoři naštěstí na základnu podporovatelů nezapomněli a nabízí obrovské množství fandovského materiálu. Nepřeberný počet skic, návrhů úrovní a postav vám dá prostor k prozkoumání jednotlivých dílů do morku kostí. Prohrabávání exkluzivních materiálů je cestou do počítačové historie, v níž se vrátíte zpět do dětských let, popř. poznáte, co hráli vaši rodiče.
Indiánský náčelník T. Hawk zamete s každým, třeba ruským wrestlerem Zangiefem.
Do hlubin světa Street Fighteru se můžete ponořit i díky možnosti poznat blíže oblíbené postavy. Nejenže je možné studovat animace legendárních postav a přiučit se tvoření jednotlivých komb, ale v příslušném oddílu se zaměříte na příběhové pozadí jednotlivých charakterů, které je překvapivě rozsáhlé. Zároveň zjistíte, že dějová linka nemá moc společného s otřesným filmovým zpracováním z roku 1994, v němž se sice můžete dívat na Jean-Claude Van Damma a Kylie Minogue, ale kvůli scénáři budete chtít na celý snímek okamžitě zapomenout.
Nejvíce se zub času projevil na hudebním podkresu a zvukových efektech soubojů. Pokud totiž vývojáři z Digital Eclipse chtěli zachovat ducha původních her, tak nemohli zvukové efekty vyspravit stejně jako obrazové podání. Elektronické heky a vzdechy neodmyslitelně patří k celé sérii a v případě, že by se modernizovaly, už by to nebylo ono. Sami zjistíte, že už při úvodních tónech hudebního podkresu se vám rapidně zvedne tepová frekvence a při prvním zasazeném úderu se hodnota ještě o kousek posune. A to vše v retro provedení, nad nímž srdce ustrne. Zkrátka a dobře, dárek fanouškům k třicátinám se povedl.
Obrázek 1: Díky snaze tvůrců Street Fighter 30th Anniversary Collection se dozvíte veškeré detaily o vašich oblíbených postavách. Obrázek 2: Poznámky u grafických konceptů tvoří skvělou příležitost, jak nahlédnout původním vývojářům pod ruce. Obrázek 3: V bonusech Street Fighter 30th Anniversary Collection najdete místo, kde jsou rozložené veškeré animace postav.
Kouzlo bojovky Street Fighter však nevězelo v soubojích proti počítačem ovládaným soupeřům (i když cesta za úspěchem byla vždy obtížná), ale především v rubanicích s kamarády. Proto Street Fighter 30th Anniversary Collection nezapomněl ani na podporu multiplayeru a vy se opět můžete mlátit hlava nehlava u jedné obrazovky. Ještě zajímavější možnost však představují Super Street Fighter II Turbo, Street Fighter II: Hyper Fighting, Street Fighter Alpha 3 a Street Fighter 3: Third Strike, v nichž můžete hru dvou hráčů provozovat i po síti a sbírat body do online žebříčků. Ve výše zmíněné trojici jsou navíc uspořádány turnaje, v nichž své retro dovednosti prokážete celému světu.
Když se tedy ohlédneme za tím, co Street Fighter 30th Anniversary Collection nabízí, musíme hodnotit celý počin pozitivně. Nejedná se o pokus vytáhnout z hráčů peníze hraním na nostalgickou notu. Místo toho se připravte na řádný bojovkový nářez, který vás zavede do dřevních dob digitální zábavy. Vydavatel Capcom samozřejmě cílí na dlouholeté fanoušky a předpokládá se, že mladší publikum spíše investuje do modernějších dílů. Ale ani později narození hráči by nemuseli být zklamáni a rozhodně mohou díky přívětivé ceně okolo 900 Kč nad koupí popřemýšlet. Samotnou otázkou bude úspěšnost titulu na Nintendo Switch, které svým pojetím přímo vybízí k soupeření u jedné obrazovky. Třeba zaboduje nejvíce právě na této platformě.
Kompilace Street Fighter 30th Anniversary Collection mapuje prvních dvanáct dílů série.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows XP 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2115C 2.0GHz / AMD Athlon II X3 455 | Intel Core i5-750S 2.4GHz / AMD Phenom II X4 965 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GT 720 v2 / Radeon R7 240 2GB | NVIDIA GeForce GT 740 v2 / Radeon R7 250X |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 2 GB RAM | 6 GB RAM |
HDD | 15 GB | 15 GB |
Street Fighter 30th Anniversary Collection vyšlo 29. května 2018 na PC, PS4, Xbox One a Switch.