Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká
Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky v Děčíně, Kladně a Frýdku-Místku. Stále však můžete nakupovat bezpečně a pohodlně online.
Vánoce HP, Media Set trouby a varné desky se slevou

Ta správná cesta ke zdravějšímu sezení

Zobrazit katalog

Článek

Aktualizováno

Téměř každý se již setkal s nevýhodami dlouhodobého sezení u počítače. Typicky k nim patří strnulost páteře, bolesti zádových svalů, šíje, krční páteře, křeče v břiše a v oblasti žeber, mravenčení končetin. Všechny vyjmenované potíže umí být nejen velmi nepříjemné, ale mohou mít i trvalé následky horšího charakteru. Pro zdravé sezení přitom stačí málo. Zásadní je v tomto případě vhodný výběr židle a správný posed, případně také pořízení různých ergonomických pomůcek podporujících zdravé sezení u počítače.

Zdravé sezení

Ta správná cesta ke zdravějšímu sezení – OBSAH

  1. Rizika sedavého způsobu života
  2. Jak správně sedět?
  3. Kvalitní židle – základ zdravého sezení
  4. Ergonomické pomůcky podporují zdravé sezení
  5. Nejčastější chyby při sezení
  6. Aktivní a pasivní sezení, znáte rozdíl?
  7. Standing office jako alternativa sezení 
  8. Jak si pomoci od bolesti zad?

Rizika sedavého způsobu života

V dnešní době velmi mnoho lidí pracuje v kancelářích, kde tráví svůj život sezením na ergonomicky nevhodných židlích. Většina židlí je tzv. pasivní, což znamená, že neumožňují sedět tak, aby následky na zdraví omezily na minimum. Obzvlášť nebezpečné je pak nesprávné sezení na nevhodných židlích pro lidi, kteří mají málo pohybu - nesportují, necvičí, tráví hodiny a hodiny u PC. To vše je většinou podpořeno i hmotností sedícího, která může být v kombinaci s nedostatkem pohybu a nevhodnou stravou opravdu velkým problémem. 

Následkům z takového jednání lze předcházet a to jak výběrem správné zdravotní židle, tak důrazem na zdravé sezení. Nesprávným sezením si zaděláváme nejen na zdravotní problémy, ale i na horší pracovní výkon, který nás v konečném stadiu zbytečně stresuje a prodlužuje dobu strávenou za počítačem. Zdravé sezení v kanceláři nám pomůže déle udržet koncentraci, oddálit případnou únavu a splnit větší množství pracovních úkolů. 

Jak správně sedět?

Základem správného sedu je vzpřímená pozice a optimální prohnutí v oblasti bederní páteře. Zdravé sezení nám zajistí nejen dostatečný přísun kyslíku (tedy nemůžeme se na židli u stolu krčit a schovávat se do klubíčka), umožní také volné proudění krve do všech končetin. Na židli máme sedět na celé hloubce sedáku, záda mít opřená v celé jejich délce o opěrák a nebortit se v nich. Nevystrkujme bradu vpřed blíže k monitoru, ale přisuňme ho blíž a nastavme si ho do výšky, při které se můžeme dívat rovně před sebe. Platí zde systém pravých úhlů - předloktí máme opřené o područky v úhlu 90-ti stupňů a chodidla jsou na zemi, přičemž nohy s podlahou svírají rovněž úhel 90 stupňů (mohou i větší, chodidla však musí být stále na zemi). 


ergonomické sezení, jak správně sedět u PC
Názorná ukázka, jak správně sedět u PC.

Kvalitní židle – základ zdravého sezení

Pokud budete v kancelářské židli trávit většinu pracovního dne, měli byste být obezřetní při jejím výběru. Kvalitní kancelářská židle nebo kancelářské křeslo podporující zdravé sezení v kanceláři sice není nejlevnější záležitostí, investice se však rozhodně vyplatí. Kvalitnější židle jednak mívají oproti levnějším plastovým modelům delší životnost, jednak díky ergonomickým doplňkům podporují zdravé sezení, čímž pomáhají předcházet bolestem zad a dalším zdravotním komplikacím. Stejné pravidlo platí i při výběru herní židle, ve které vášnivý hráči často tráví dlouhé hodiny ponořeni do světa počítačových her či strategií.

i Pro výběr vhodné židle vám poslouží náš článek: Jak vybrat židli nebo křeslo

Ergonomické pomůcky podporují zdravé sezení

Zdravé sezení u počítače můžete podpořit i různými ergonomickými pomůckami, které vám kromě pohodlí a lepší koncentrace přinesou také úlevu od různých zdravotních obtíží. V široké nabídce ergonomických pomůcek naleznete například opěrky nohou, které zlepšují držení těla i krevní oběh, zároveň pomáhají předcházet nepříjemným otokům. Vertikální ergonomická myš je skvělou prevencí proti poškození karpálního tunelu a podstavec pod monitor vám umožní napolohovat obrazovku monitoru tak, abyste předešli svalovému napětí krku a ramen. Mezi další vhodné ergonomické pomůcky podporující zdravé sezení patří i různé podsedáky nebo ergonomické podložky pod myš zmírňující tlak na zápěstí při práci.

Zdravé sezení
Kvalitní zdravotní židle podporující zdravé sezení vám pomůže předejít mnohým zdravotním komplikacím.

Nejčastější chyby při sezení

Běžnou chybou především u žen je dávat si jednu nohu přes druhou. V takové pozici nemůže krev rovnoměrně proudit do obou nohou, zajistíme si tak nepříjemné mravenčení, v horších případech třeba i potíže s křečovými žilami. To samé platí pro pozici se zkříženýma nohama, případně nohama zaháklýma za židli pod sebe. Nikdy také neseďme jen na přední části sedáku, odkrvujeme si další potřebné partie svého těla. 

i Doporučené produkty

Aktivní a pasivní sezení, znáte rozdíl?

Kromě správného sedu je důležité znát rozdíl mezi aktivním a pasivním sezením. Pokud sedící pouze sedí, ačkoliv sedí ve správné poloze, sedí pasivně. Smyslem aktivního sezení jsou pravidelné změny poloh, při kterých stále zůstáváte v kontaktu se židlí. U aktivního sezení je tedy nezbytné, aby se židle dala maximálně polohovat a přizpůsobovala se našim proporcím a sedu. 

Aktivní, tedy zdravé sezení u počítače proto nejvíce podpoříte pořízením židle se synchronní mechanikou. Jde o systém nastavující opěrák v závislosti na poloze sedáku, což umožní zajistit optimální úhel sedáku pro zdravé sezení. U židle se synchronní mechanikou lze provést různé způsoby nastavení přesně podle vašich potřeb, navíc disponuje vhodnými ergonomickými vlastnostmi, které kopírují pohyby vašeho těla. Podporuje tak zdravé sezení a je vhodná pro celodenní sezení při práci na počítači

Oproti tomu židle s asynchronní mechanikou je doporučována pouze pro sezení na kratší dobu, nedisponuje totiž ergonomickými vlastnostmi, a tudíž nepodporuje zdravé sezení. Můžete si u ní zvlášť nastavit sedák a opěrák, avšak pro pracovní nebo studijní účely není podle odborníků tento typ židle vyhovující.

i Sháníte vhodnou židli do kanceláře? Poradí vám náš článek: Jak vybrat kancelářskou židli 

Standing office jako alternativa sezení

Takzvaný standing office se poslední dobou stává oblíbenou alternativou sedavého zaměstnání. Jak již název napovídá, jde o práci u počítače, při které stojíte. Tato pracovní pozice má kladný vliv na vaše zdraví. Při práci ve stoje nebývá tolik zatěžováno zádové svalstvo a vaše tělo se tak celkově lépe prokrvuje. Díky tomu předcházíte nepříjemným bolestem zad, které bývají časté právě při celodenním sedavém způsobu zaměstnání. Důležitou podmínkou zdravého standing office je bezesporu kvalitní polohovací stůl, který si přizpůsobíte přesně podle vlastních potřeb.

Zdravé sezení
Odborníci doporučují střídat zdravé sezení a standing office.
i Více se způsobu práce standing office dozvíte v našem článku: Jak pracovat u počítače vestoje aneb standing office

Jak si pomoci od bolesti zad?

Od případných bolestí zad a tuhnutí svalů si lze pomoci i pravidelným protahováním a cvičením, které lze provádět přímo na židli a při sezení. Jednat se může o časté změny poloh, protahování končetin, dechová cvičení, používání ergonomických pomůcek - bederní opory, podsedáku, podložky na nohy, gymnastického míče. Dostupné pomůcky najdete v nabídce kancelářských židlí v příslušenství u každého produktu. 


Kvalitní ergonomická židle vám zajistí zdravé sezení u počítače jak v pracovním, tak v domácím prostředí. Investice do ní je v první řadě investicí do vlastního zdraví, v řadě druhé vám poskytne příjemný pocit pohodlí při práci.

0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB12
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi