Mastercard Obchodník roku 2021 Nákupy Ona Dnes

The Persistence (RECENZE) – Vesmírný horor, který není nikdy stejný

Je nepochybné, že platforma PlayStation VR zažívá úspěch. Trh VR zařízení sice neroste tak rychle, jak se možná očekávalo, ale právě virtuální realita od Sony tomuto segmentu jasně kraluje. Majitelé PS VR však mají momentálně k dispozici spíše menší tituly, jenž není problém dohrát za jedno odpoledne a opravdu dobrých a velkých exkluzivních her je jako šafránu. Vykročit z řady se pokouší zajímavý sci-fi horror The Persistence od studia Firesprite Games, který kromě intenzivního pocitu strachu sází na specifika roguelike žánru, díky čemuž by mělo být každé hraní The Persistence unikátní. V naší recenzi se dozvíte, jestli tento horor stojí za vaši pozornost.

• Žánr: FPS, horor • Multiplayer: Ano (local, co-op) • Vývojář: Firesprite Games • Vydavatel: Firesprite Games • Datum vydání a Platformy: PS VR (24. července 2018) • Homepage: www.playstation.com/en-us/games/the-persistence-ps4/ • Čeština: Ne

Obsah recenze The Persistence

1. The Persistence je vesmírný sci-fi horor
  2. Inspirace roguelike The Persistence svědčí
  3. The Persistence je velmi dobře optimalizovaná VR hra
  4. The Persistence nabízí zajímavou znovuhratelnost
  5. Jeden z nejlepších PS VR akčních hororů
  6. Recenze The Persistence: závěrečné hodnocení

The Persistence je vesmírný sci-fi horor

• Recenze: 24. 7. 2018 • Autor: Filip Němec

Je mnoho žánrů, které mají díky virtuálnímu vtažení přímo do hry už napůl vyhráno a horory z pohledu první osoby patří mezi největší favority. Můžete vlastně přijít se zcela stupidním příběhem, možná i level designem, ale stačí pár dobrých lekaček a psychologických hrátek a máte zaděláno alespoň na malý úspěch. Tak moc je technologie VR pro hororové prostředí dobrým podhoubím. Tvůrci The Persistence však nenechávají nic náhodě, a tak už samotná úvodní zápletka je poměrně zajímavá, přestože její různé adaptace již dávno existují.

The Persistence; screenshot: Vesmírná loď

Zasazení The Persistence se bude líbit všem milovníkům sci-fi a vesmíru.

V roce 2521 se vesmírná loď The Persistence dostává do své cílové destinace, kterou je 17 000 světelných let od Země vzdálená hroutící se hvězda. V rychlém sledu se však stanou dvě zásadní katastrofy. Jednak začíná být loď vtahována do vznikající černé díry a co je horší, díky probíhajícímu experimentu začala část posádky nekontrolovaně mutovat. Umělá inteligence lodi tak po jednom probouzí přeživší posádku z kryospánku, aby zachránila loď.

Inspirace roguelike The Persistence svědčí

Zde celá hra začíná a vy brzo narážíte na její fundamentální prvky. Třebaže je The Persistence totiž poměrně běžnou akční střílečkou se zmutovanými lidskými protivníky, v případě smrti se vše mění. A to doslova. Jak už jsem naznačil v úvodu, The Persistence se inspiruje u roguelike žánru, který má dvě zásadní charakteristiky. Zaprvé je každá smrt vaší postavy definitivní, tedy nemáte možnost nahrání nějakého checkpointu a podobně. V tomto případě umělá inteligence řídící loď oživí dalšího přeživšího, avšak naštěstí pro vás si budete moci nahrát část DNA své předchozí postavy, takže nepřijdete o všechen postup.

The Persistence: gameplay: hvězda The Persistence; gameplay: klávesnice

Obrázek 1: Hroutící se hvězda, jež se mění v černou díru, je jen jedním z aktuálních problémů, kterým budete muset čelit. Obrázek 2: Pomocníkem vám bude umělá inteligence lodi IRIS, všechnu špinavou práci však budete muset zvládnout sami.

Druhým zásadním rozdílem je pak to, že v případě smrti vaší aktuální postavy se do jisté míry celá hra restartuje a změní se charakter lodi. Prostředí je totiž procedurálně generováno, takže loď The Persistence bude náhle vypadat jinak. Autoři tak udělali šikovný kompromis mezí tím, že začnete s naprosto nevyzbrojenou postavou kompletně od začátku a klasickým nahráním předchozího savu. Smrti vaší postavy se tak budete maximálně vyhýbat, ale nebude vám působí takové trauma. Vlastně i to bude ke hraní patřit, protože přesně tak se má The Persistence hrát.

Pokud budete dost šikovní, opravdu zvládnete cestu do středu lodi za 4 až 5 hodin, to ale za předpokladu, že ani jednou nezemřete – a to rozhodně bez předchozího hraní The Persistence nezvládnete. V úvodu je hra možná až příliš těžká, protože začínáte se zcela nevylepšenou postavou, které stačí dva přímé zásahy a je konec. Sbíráním vzorků kmenových buněk napříč hrou můžete svůj charakter vylepšovat, přičemž po každé smrti vám právě tyto upgrady zůstávají. Lze tedy říci, že čím déle budete hrát, tím lepší vaše postava bude a průchod hrou si usnadníte. Rozhodně se ale připravte na to, že minimálně v počátku budete umírat. Hodně umírat.

The Persistence: gameplay: mapa The Persistence; gameplay: úkoly

Obrázek 1: Díky měnícímu se prostředí bude mapa lodi vaším nepostradatelným doplňkem. Obrázek 2: Od začátku budete sledovat pětici úkolů, jejichž plnění bude do značné míry pouze na vás.

The Persistence je velmi dobře optimalizovaná VR hra

Pokud má jakýkoli titul pro PS VR uspět, musí mít velmi dobře zvládnuté ovládání. Nestačí tu průměr, který vynahradíte třeba pěkným prostředím nebo zajímavým příběhem. Tituly pro virtuální realitu se zkrátka musí dobře hrát. Autoři The Persistence naštěstí tento postoj očividně sdílí, takže jsem si oproti jiným VR titulům hraní opravdu užíval.

Že půjde o kvalitní zábavu mi bylo jasné už v úvodu, kdy se mě hra zeptala, jakým způsobem se chci otáčet v prostoru. V nabídce je klasické plynulé rozhlížení po vzoru FPS her, které je pro herní zážitek samozřejmě nejlepší, ale zároveň hráčům majícím problémy s tzv. kinetózou může přinést po delší době nepříjemné žaludeční potíže. Pravým opakem je pak trhané otáčení o daný počet stupňů, jež je nejméně přirozené a velmi nekomfortní, jedinci se slabšími žaludky ale díky tomu mohou hrát i delší úseky bez bublání v břiše.

The Persistence: gameplay: ovládání The Persistence; screenshot: zombie

Obrázek 1: Široké možnosti nastavení pohybu jsou vždy znakem kvalitní VR hry. Obrázek 2: Ve vypjatějších situacích je potřeba rychle reagovat, k čemuž je dobré ovládání nutné.

Je tu pak ještě velmi dobrý kompromis v podobě plynulých pohybů do stran rovněž o zvolený počet stupňů, avšak bez možnosti pohyb v průběhu otočení kontrolovat. Můžete však díky nepřerušenému obrazu sledovat dění na obrazovce, takže jde o vhodnou volbu pro všechny, kteří bojují s nástrahami virtuální reality. Já jsem hrál s klasickým nastavením, kdy jsem se mohl zcela volně rozhlížet a vlastní útroby se ozvaly až zhruba po hodině hraní, což v mém případě znamená velmi dobrý výsledek, a pokud patříte mezi otrlejší jedince, The Persistence můžete s klidem hrát možná i několik hodin v kuse.

Pokud pominu tři benevolentní volby pro rozhlížení, The Persistence jinak nedělá žádné kompromisy. Hrát je možné pouze s klasickým ovladačem, takže na podporu PS Move nebo dokonce nejnovějšího Aim ovladače můžeme zapomenout. Přitom akční složka hry pracuje právě s tím, že máte k dispozici obě ruce, jež ovládáte odděleně, takže opomenutí Move ovladačů je trošku nepochopitelné. I s Dualshockem se ale hraje velmi dobře. Pravou analogovou páčkou otáčíte celou postavou, avšak pohled tradičně usměrňujete otáčením své hlavy, čímž zároveň i míříte a prozkoumáváte okolní prostředí. Míření a vlastně i celé hraní je tak velmi intuitivní a zábavné.

The Persistence nabízí zajímavou znovuhratelnost

Pokud od The Persistence očekáváte napínavý horor odehrávající se na vesmírné lodi uprostřed pustého vesmíru, pak dostanete přesně to, co si žádáte. Díky poměrně vysoké obtížnosti je navíc hraní opravdu hodně intenzivní, přičemž budete mít radost z každého poraženého protivníka. Nutnost pomalého postupu a detailního prozkoumávání každé místnosti je plně v souladu s tím, co PS VR umí nejlépe, a to je absolutní vtažení do hry. Pomalejší tempo by při klasickém hraní na TV nemuselo každému vyhovovat, ale v tomto případě rozvážnost The Persistence uvítáte.

The persistence; screenshot: štít The persistence; screenshot: útok The persistence; screenshot: revolver

Obrázek 1: Bránit se nepřátelským útokům můžete štítem, jež ale vydrží jen pár sekund. Obrázek 2: I zdánlivě obyčejný souboj jeden na jednoho může skončit nejhorším možným scénářem. Obrázek 3: The Persistence se může chlubit i zajímavými zbraněmi. Někdy je ale nejlepší pozemská klasika.

Smrt hlavní postavy se brzy stane součástí vašeho hraní, navíc po dosažení určitého místa se vám zpřístupní možnost teleportovat se právě do nejdále dosažené úrovně, takže se nemusíte podobně jako já zprvu bát, že The Persistence vůbec nedohrajete. Atmosféru navíc skvěle dotváří hororová složka, která je dobře promíchána s čistou akcí, jež ale není natolik frenetická, abyste ji nemohli úspěšně absolvovat, neboť obecně FPS pohyb ve VR není tolik komfortní jako při klasickém hraní.

Zbývá ještě odpověď na otázku, jestli The Persistence opravdu oplývá slíbenou znovuhratelností a já musím říci, že ano. Vzhledem k neustále se měnící spleti chodeb a místností opravdu pokaždé hrajete trochu jinou hru, která je zkrátka a dobře výzvou. Autorům se navíc skvěle daří navodit onu známou odhodlanost, kdy po každé smrti vykřiknete: „Tentokrát to už zvládnu!“ Možná The Persistence dohrajete za jedno odpoledne, s největší pravděpodobností to ale bude maraton na několik večerů, kdy se budete prokousávat přes čtveřici záchytných bodů a vaši cestu budou lemovat desítky mrtvých těl, jejichž DNA a vědomí je přeneseno do nově vytvořeného člena posádky. Za jedno dohrání dost možní ani nestihnete odemknout všech 18 zbraní, takže další hra bude i díky tomu do jisté míry trochu jiná.

The Persistence; screenshot: protivníci

Nepřátelé patří rozhodně k tomu nejstrašidelnějšímu, co v The Persistence najdete. Toto není hra pro bábovky.

Jeden z nejlepších PS VR akčních hororů

Pokud toužíte po velkém a do jisté míry unikátním titulu pro PS VR, The Persistence by neměl uniknout vašemu hledáčku. Nebál bych se titul označit za Dead Space pro VR od Sony a to nejen díky vesmírnému sci-fi zasazení, ale zejména kvůli zajímavým a často brutálním zbraním a hororové atmosféře. I celková stylizace je dosti podobná, i když co se týče grafického zpracování, zamrzí zejména špatně zvládnutá úroveň jasu. Tu totiž nelze nijak nastavit a bohužel velká část lokací je v určitých místech černá jak noc, takže nedokážete rozeznat, kde jste a co je před vámi.

The Persistence: gameplay: tma The Persistence; gameplay: laboratoř

Obrázek 1: Nastavení jasu ve hře rozhodně chybí. Některá místa jsou totiž tmavá až příliš. Obrázek 2: Jinak jde ale na poměry VR her o graficky povedený titul.

To je bohužel dost velká kaňka na kráse jinak nečekaně povedeného VR titulu, kterému lze vyčíst už snad jen to, že nepodporuje PS Move ovladače, přestože se to nabízí jako zcela očividná volba. Z nějakého důvodu se však autorům hodilo do krámu spíše klasické ovládání a jejich rozhodnutí musíme respektovat. Jinak je ale mix vesmírné hororové akce spolu s rogue-like žánrem velmi zajímavým dílem, které byste, v případě že nejste úplní strašpytlové, neměli opomenout.

Recenze The Persistence: závěrečné hodnocení

Hodnocení 72% Alza Magazín
80%