V průběhu několika let obohatili vývojáři z Creative Assembly Total War: Rome II o řadu různě velkých obsahových balíčků, v rámci nichž jste mohli absolvovat Hannibalovo tažení, Caesarův výpad do Galie či boj mezi řeckými městskými státy. Nyní tu pro nás mají novou kampaň Empire Divided, která by k jejich dílu měla opět přivést velkou část původní komunity. Jak moc se jí zatím tento nelehký úkol daří plnit, zjistíte v naší recenzi.
• Žánr: Tahová RTS • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Creative Assembly • Vydavatel: SEGA • Platformy a Datum vydání: PC (30. listopadu 2017) • Homepage: total-war-rome-ii-empire-divided • Čeština: Ano (oficiální)
• Novinka: 4. 12. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Kampaň Empire Divided se odehrává v neklidném třetím století. Velkolepá Římská říše stojí na okraji hluboké propasti, z jejíhož dna již není návratu. Ze severu je permanentně napadána členy barbarských kmenů a na jihu jí začínají dýchat na záda pomalu expandující kmeny nomádské a východní frakce, jež sjednocují legendární Sasánovci. Všichni mají v této etapě historie podobné možnosti a je jen na vás, který národ nakonec vyzvednete ke slávě.
Prakticky všichni primární účastníci (Gótové, Galský Řím, Řím, Palmýra, Sasánovci) nově přidaného datadisku Empire Divided začínají svou pouť s celkem rozsáhlým územím, které jsou nuceni již od samého počátku bránit proti útokům menších sousedů. Sekundární frakce se už ze startu snaží za pomoci nemalých vojenských sil dobývat provincie větších národů a vymanit se tak z jejich vlivu. Každý velký hráč se musí postavit hned několika slabším uskupením pokoušejícím se využít jeho dočasnou slabost. Pokud se kupříkladu rozhodnete absolvovat scénář Empire Divided za Galský Řím, budete se muset vypořádat především s invazními armádami Franků a Alamanů, kteří proti vám pospolu pořádají akce na vaší nepříliš dobře chráněné severní hranici.
Galský Řím startuje svou puť v Empire Divided na velmi výhodné pozici, z níž je schopen rychle expandovat na území Římské říše.
Hrát samozřejmě nemusíte jen za již nastartované národy. K dispozici vám bude dána i vcelku slušná paleta skupin začínajících s jednou provincií, jež se mohou během několika desítek kol vypracovat a zastínit stávající velikány vedené legendárními vůdci, jimž zpočátku nesaháte ani po kotníky. V případě, že rádi začínáte od píky, můžete započnout svůj boj v čele Sasů, Markomanů, Arménů, Alanů či Kaledonců odtržených od většiny herních uskupení lamanšským průlivem, což jim minimálně v počátečních etapách hry dává vcelku slušnou výhodu, již se nesmíte bát využít. Ve finále si primární i sekundární frakce v Empire Divided musí nést svůj kříž, jehož váha není vždy stejná.
Méně zkušeným hráčům je naštěstí už v úvodu naznačeno, s čím vším se budou muset na své cestě vyrovnat, takže je nakonec jen na nich, po které stezce se vydají. Já sám jsem měl možnost v průběhu hraní otestovat většinu dostupných herních frakcí kampaně Empire Divided. Nakonec jsem se ji však rozhodl celou absolvovat za výbojné Sasy, jejichž armáda zacílená převážně na střední a těžkou pěchotu mému hernímu stylu vyhovovala asi nejvíce. Mimoto mi toto uskupení poskytovalo ideální bonusy pro námořní invaze a výpady do sousedních provincií.
Každé hratelné uskupení Empire Divided se řadí k určitému kulturnímu směru. Na výběr máte z vládnoucích frakcí roztříštěné Římské říše, germánských království, východních impérií, nomádských kmenů či bretonských Keltů. Směr, k němuž jednotlivé civilizace náleží, u většiny z nich určuje elementární škálu úkolů, spektrum budov, zpočátku preferované vyznání a paletu jednotek, z nichž jsou složena jejich vojska. Výrazně se v tomto ohledu liší snad jen národy, které se odtrhly od Říma. Jejich armády jsou většinou mixem imperiálních jednotek a lokálních válečníků.
Kulturní směr, jež civilizace zastupuje, neovlivňuje jen složení její armády, spektrum budov či vyznání jejich zástupců. Kromě těchto prvků definuje také vývojový strom, skrze nějž si budete zpřístupňovat nové struktury a pasivní bonusy, které po vynalezení zvyšují vaše příjmy, úroveň pořádku, nebo efektivitu vojsk v poli. Vylepšit s nimi můžete též zdatnost agentů, velitelů a legendárních vůdců – ti mají nyní k dispozici specifické talentové větve zacílené na boj, ekonomiku či politiku, jejíž fungování bylo v mnoha ohledech zlepšeno skrze bezplatný patch Power & Politics.
Většinu historických střetů odstartovala buď touha po moci a území, nebo víra. Možná právě proto vývojáři z Creative Assembly výrazně přepracovali systém náboženství. Kromě klasických vyznání v Empire Divided naleznete i kulty nových bůžků, jejichž vyznavači jsou ochotni ve vašich městech bez nároku na mzdu vystavět oltáře, u nichž je budou uctívat. Každá svatyně vám po vystavění poskytne určité spektrum bonusů a postihů. Pokud se rozhodnete akceptovat čerstvé myšlenkové směry, je dobré zničit oltáře starých božstev a zaměřit se jen na šíření jedné pravdy, jinak ve vašich provinciích začnou zuřit náboženské nepokoje.
Kromě nevinně vypadajících členů kultů vás budou v Empire Divided trápit také smrtelné nemoci šířící se jak ve městech, tak i uprostřed vojenských ležení. Zásadně budou jejich výskyt ovlivňovat především vaše rozhodnutí a úroveň znečištění provincií spadajících pod vaši kontrolu. Preventivní opatření jsou hodně důležitá. Když je zanedbáte, začnou smrtící choroby extrémně rychle decimovat stavy vašich armád, které následně nebudou schopny efektivně bránit říši proti nájezdům nepřátel a svobodných lapků
V Total War: Rome II – Empire Divided je, podle mého názoru, velmi povedeně zpracováno obléhání měst. Pokud je posádka dobře zásobena, netrpí ztrátami do určitého okamžiku ona, nýbrž jen útočníci, které kosí při špatně zařízené logistice hlad, nemoci a šípy, jež stabilně nachází cíle v jejich řadách. AI bohužel tuto výhodu není schopná efektivně využít, protože se zbytečně hrne do útoku i přesto, že by se jí vyplatilo vyčkat, až nepřátelskou armádu budující obléhací vybavení oslabí choroby a zbloudilé střely.
Samotný útok na pevnost je tu navržen stejně jako v základní verzi Total War: Rome II. Na pláni před městem se rozestaví vojsko, které se ihned po odstartování bitvy vrhne s vyrobeným obléhacím vybavením proti hradbám, jež jsou osazeny obránci. Útočníci zde mohou své síly rozdělit a zaútočit po celém obvodu městských zdí. Defenzivní střety jsou díky takto navrženému systému boje o baštu hodně zábavné, protože dávají velký prostor různým strategiím. Snad se časem podobného designu dočkám i u oblíbené série Total War: Warhammer, kde mě dobývání bez modifikací spíše obtěžovalo, než naplňovalo.
Střety mimo městské hradby a námořní bitvy jsou v Total War: Rome II – Empire Divided taktéž navrženy vcelku slušně. Na souši je vám nabídnuto celkem dvanáct různě nadefinovaných formací, do nichž můžete své vojsko před bitvou seřadit. S nabízeným spektrem alternativních útvarů jsem byl nadmíru spokojen, rozhodně bylo zpracováno kvalitněji než v Total War: Warhammer, kde dostanete k dispozici jen tři možnosti, jak uspořádat svou armádu. Vedle formování mě hodně zaujala pohyblivost jednotek, které můžete bez problému přesouvat, aniž by se vám zasekávaly o oddíly nepřátel. Osobně považuji kvalitní zpracování tohoto aspektu za velké plus, protože v sérii Total War: Warhammer mi občas působil nemalé těžkosti.
Již v základní verzi Total War: Rome II mě hodně iritovalo chování umělé inteligence v rámci diplomacie. Často totiž jednala neuváženě, bez toho, aby zhodnotila dlouhodobé následky svých kroků. V nově přidaném datadisku Empire Divided jsem bohužel opět nalezl stejně jednající AI, která není schopná ani na nejvyšších dostupných obtížnostech uvažovat dopředu. Nejednou je vám tím pádem ochotná vyhlásit válku i přesto, že vás nikdy neviděla a nemá s vámi žádný zásadní spor, který by ji měl vést k tomu, aby proti vám do otevřeného konfliktu vytáhla.
K bitvám naštěstí umělá inteligence přistupuje podstatně lépe než k diplomatickým záležitostem. V boji je schopna se svými jednotkami slušně manévrovat po celou dobu střetu, takže nemáte dojem, že je jejich vrchní velitel bez většího rozmyslu posílá na smrt. Na vyšších obtížnostech se s nimi dokonce často pokouší o klamné manévry, s jejichž pomocí se snaží odvést vaší pozornost od strategických pozic, na které chce ve skutečnosti udeřit. Já sám jsem byl s Empire Divided v tomto ohledu hodně spokojen. Stejně tak mě hra potěšila i v otázce rozpadu oddílů, ty se totiž už po porážce nemají potřebu vracet na bojiště, za což jsem tvůrcům neskutečně vděčný.
Výrazně se zlepšila také technická stránka, jejíž stav byl dlouho po vydání katastrofický. Současná verze Total War: Rome II mi po celou dobu hraní jela stabilně bez výraznějších propadů snímků. Za dvacet hodin mi celek spadl asi jednou v momentu, kdy jsem přecházel mezi plochou a hrou. Jinak jsem na rozdíl od jiných hráčů nenarazil na žádné nedostatky tohoto rázu. Nová kampaň je stejně jako zbytek díla přeložena do českého jazyka. Úroveň lokalizace je dle mého mínění obstojná.
Sloni jsou v boji extrémně efektivní, nesmíte je však vystavit pěchotě disponující píkami.
Nedávno vydané DLC Empire Divided jasně ukazuje, že i na několik let stará dílka lze vydávat kvalitní datadisk, jež k nim opět přivede velkou část původní komunity. Nově přidaná placená kampaň do Total War: Rome II nabízí případným zájemcům rozsáhlé historické tažení zacílené na velkou krizi, jíž si Řím prošel ve třetím století. Vývojáři z Creative Assembly skrze tento obsahový balíček do svého projektu opět napumpovali řadu neokoukaných mechanizmů značně ovlivňujících celkovou hratelnost, a to za relativně přijatelnou cenu. Pokud náhodou uvažujete o investici, s koupí nemusíte dlouho váhat. Total War: Rome II – Empire Divided dorazilo na PC 30. listopadu 2017.
Barbarským kmenům se v Empire Divided nesmírně daří. Velké říše jim v růstu brání jen minimálně, protože se stabilně likvidují mezi sebou.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows XP 32-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core 2 Duo E4400 / AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4000+ | Intel Core i5-2500T / AMD Phenom II X4 975 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce 8600 GT / Radeon HD 4550 | NVIDIA GeForce GTS 450 / Radeon HD 4870 |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 2 GB RAM | 4 GB RAM |
HDD | 35 GB | 35 GB |
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
Start Total War: Rome II rozhodně nebyl ideální. Nelze se tedy divit tomu, že vývojáři z Creative Assembly od něj velmi rychle utekli k jinému projektu. Po letech se k němu však opět vrací a přináší nám nové DLC. Oslovilo nás Total War: Rome II – Empire Divided po obsahové stránce stejně jako balíčky k Total War: Warhammer I?
Nová kampaň pro Total War: Rome II by měla být zaměřena na velkou krizi, jež se odehrávala v průběhu třetího století našeho letopočtu. Řím byl v této etapě svých dějin na kolenou. Série politických vražd, občanských válek a provinčních vzpour výrazně oslabila jeho už tak narušenou obranyschopnost. K tomu, aby celá říše padla, stačil jeden silnější záchvěv.
Empire Divided vám opět nabídne rozsáhlý svět, který budete muset dobít.
Na scéně se však naštěstí pro impérium objevil Lucius Domitius Aurelianus, známý též jako Aurelián, který byl armádou dosazen na nedávno uvolněný císařský trůn. Tento velký muž během své vlády dokázal prakticky nemožné, zastavil totiž zdánlivě nevyhnutelný pád svého národa. V rámci DLC Total War: Rome II – Empire Divided dostanete možnost kráčet po stejné cestě jako tento římský vládce, jemuž se právem přisuzuje lví podíl na ukončení tzv. krize třetího století.
Přidaný scénář startující rokem 270 samozřejmě nemusíte absolvovat jen za legendárního římského císaře. Vydat se v Empire Divided můžete také po stopách palmýrské královny Zenobie, gótského vůdce Cannabauda, galského císaře Gaia Tetrika či slavného saského krále Sigerica a řady dalších. Celkem by vám mělo být nabídnuto deset historických aktérů, kteří určitým způsobem měnili či ovlivňovali chod dějin. Já sám se zřejmě nejvíce těším na to, až rozjedu kampaň za Tetrica, jehož říše neměla v naší realitě dlouhého trvání.
Herní národy budou v Total War: Rome II – Empire Divided samozřejmě opět rozděleny do několika kulturních celků sdílejících budovy, některé jednotky a agenty. Ujmout se budete moci tří frakcí zastupujících roztříštěnou římskou říši, trojlístku germánských království, dvou východních impérií, jednoho kočovného kmene a velké keltské kolonie ležící v Kaledonii (více méně dnešní Skotsko). Všechna uskupení vám samozřejmě nabídnou specifickou hratelnost. Pět z nich však bude mít díky propracovanějšímu návrhu kvalitněji navržený scénář než zbývající pětice, protože v historickém měřítku prostě hrály první housle.
V prominentní pětici naleznete Góty, Sasánovce, Řím, Galský Řím a Palmýru. Primární hrdinové těchto frakcí nepodléhají smrti. Pokud jsou v bitvě sraženi z koně, jejich skon je brán jen jako zranění, jež je z boje vyřadí pouze na několik kol, nikoliv nadobro. Autoři Total War: Rome II – Empire Divided zřejmě tento systém převzali z Total War: Warhammer II, kde zubatá kosí bezvýznamné šlechtice a legendární reky posílá jenom na lůžko. Vedle tohoto aspektu budou přední uskupení disponovat také speciálními řetězci událostí, které vychází z kroků a činů daných vojevůdců. A aby toho nebylo málo, každý člen pětilístku bude vybaven propracovanějšími vítěznými podmínkami, bez nichž nebude schopen zdárně dokončit tažení.
Historické postavy budou nesmrtelné. V boji se o ně budete muset bát méně než o normální hrdiny.
Počítat jistě lze také s tím, že spektrum nabízených jednotek bude hodně podobné tomu ze základní verze Total War: Rome II. Jistě v Empire Divided nalezneme i nové válečníky. Jejich počet však nebude nějak zvlášť závratný, protože dosavadní paleta byla dostatečně pestrá. Těšit se podle prozatím dostupných informací můžeme na palmýrské legionáře, taifalijskou jízdu, pretoriány a obrněné velbloudy. Jak jsem však již řekl, žádné zázraky bych v tomto ohledu nečekal, protože počet variací je značně omezen snahou o historickou věrohodnost.
Snaha o historickou přesnost se v Total War: Rome II – Empire Divided nedotýká jen dostupného spektra jednotek. Ovlivněn jí byl i návrh vývojových stromů jednotlivých frakcí. Nabízené technologie nebudou podle slov tvůrců nějak zvlášť průlomové, prakticky se bude jednat o různá opatření a vyhlášky, které byli nuceni daní panovníci uvést do chodu kvůli stabilizaci říše, zlepšení fungování vojska či expanzi hranic. Pokud se kupříkladu rozhodnete hrát za Aurelia, bude vaší prioritou reformování armády, stabilizace vztahů s ostatními podobně smýšlejícími národy a vylepšování defenzivních vlastností jednotek a opevnění nutných k obraně říše.
Defenzivní struktury nebudou v Total War: Rome II – Empire Divided sloužit jen jako obranné pevnosti. Vedle jistého zázemí vám zajišťují také určitou úroveň veřejného pořádku. V případě, že bude jeho hodnota malá, začnou se v provincii objevovat zbojníci okrádající vás o potraviny a obchodní suroviny. Čím větší provincie, tím vyšší pravděpodobnost, že v ní začne loupit banda lupičů.
Když už jsme u negativního vlivu, nesmím opomenout nemoci, jež zasahují města i armády. Pokud je metropole zasažena epidemií, její zalidnění se začne pomalu, ale jistě zmenšovat. Spolu s ním se sníží i spokojenost místních. A aby toho nebylo málo, vojsko, jež nasadíte k uklidnění situace, se může podle dostupných informací nakazit a přenést infekci do dalších sídel. Zabránit vzniku a šíření nemocí v Empire Divided můžete vybudováním dostatečného počtu hygienických a léčitelských budov.
Říšské provincie budou v Empire Divided více natěsnány, takže expanze bude o něco rychlejší než v Total War: Rome II.
V nejhorším případě se můžete vrhnout na modlení. Total War: Rome II – Empire Divided má obsahovat velké množství různých náboženských kultů, jejichž svatyně bude možné vybudovat prakticky zadarmo. Po jejich vystavění začnou věřící šířit v provincii své myšlenky, čímž vám zvýší některé statistiky. Musíte si však dávat stále pozor na to, aby k vám nepřátelé nenasadili svého kazatele, který by vám svým učením narušoval veřejný pořádek.
Pomalu se blížící obsahový balíček Total War: Rome II – Empire Divided nevypadá vůbec zle. Hráčům ochotným do něj zainvestovat by měl nabídnout klasický historický zážitek, který bude podepřen zajímavě laděným příběhem, novými frakcemi, jednotkami a mechanizmy. V případě, že od něj nebudou očekávat žádné zázraky, je jistě potěší. Na PC by měl dorazit 30. listopadu. S datadiskem vyjde také bezplatný patch Power & Politics vylepšující diplomatickou část hry (vztahovat se bude samozřejmě i na Empire Divided).
V nabízeném spektrum jednotek nalezneme kromě nováčků, také staré známe.