Historicky nepříliš přesný seriál Vikingové extrémně zvýšil zájem herní komunity o severskou tématiku, která byla do nedávna vývojáři trestuhodně zanedbávána. Doba se však změnila. Nyní se z divokých válečníků snaží něco vytřískat prakticky každý druhý. Pozadu nezůstávají v tomto ohledu ani vývojáři z Creative Assembly, jež jsou aktuálně známí především díky vydařené fantasy strategii
Total War: Warhammer, kvůli níž na určitou dobu opustili na dějiny zacílené projekty.
V současnosti se k nim však vrací s vícedílnou sérií Total War Saga, jejíž cesta má být započata titulem Thrones of Britannia, odehrávajícím se na Britských ostrovech v éře vlády Alfréda Velikého. Pokud vás zajímá, jak se tato novinka hraje a čím skutečně vyniká, směle pokračujte ve čtení naší detailní recenze.
Total War Saga: Thrones of Britannia (hra) | Total War (IP) | Total War Saga (IP)
Real time a tahová strategie Total War Saga: Thrones of Britannia je dvanáctým dílem herní série Total War a zároveň součástí první dílem série Total War Saga. Titul vyvíjí studio Creative Assembly a vydává společnost Sega. Hra vychází 3. 5. 2018 na PC s českou lokalizací (text). Hra obsahuje multiplayer . | Homepage
Články: | Recenze | Total War: historie vs. fantasy – Téma
• Recenze: 30. 4. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Legendární vikingský válečník a vojevůdce Ragnar Lodbrok je dle starých severských ság považován za jednoho z prvních nájezdníků aktivněji sužujících po delší dobu břehy Velké Británie. Zatočit se s ním podařilo až anglosaskému králi Aellovi z Northumbrie, jenž ho pro výstrahu vhodil do jámy plné hadů. Jeho akce se bohužel minula účinkem. Namísto toho, aby všechny zastrašila, jen rozlítila hněv synů zavražděného, kteří přísahali, že smrt svého drahého otce pomstí. Svolána byla na jejich popud obrovská síla, s níž následně vyrazili k břehům ostrova, na němž vládl panovník zodpovědný za skon jejich tatíka. Po svém příjezdu poráželi jedno vojsko za druhým až do momentu, kdy se na scéně objevil Alfréd Veliký, do jehož éry se máte možnost v rámci kampaně Thrones of Britannia vydat.
Před začátkem scénáře si samozřejmě musíte zvolit, za kterou kulturu chcete velké tažení v Thrones of Britannia absolvovat. Nabídnuta vám budou anglická, waleská, vikingská a galská království spolu s velkou armádou seveřanů. Každý z celků vám vždy dá k dispozici dvě nezávislé frakce, jež mají podobně laděné jednotky a frakční bonusy, které určitým způsobem definují, v čem daná společnost vyniká. Jisté prvky jsou však u každého uskupení unikátní, takže se můžete těšit na specifické startovní pozice, odlišnou velikost vlastněných území, jinak smýšlející vůdce a jednoho či dva speciální válečníky. Wessex vedený Alfrédem Velikým vám dá kupříkladu ke správě obrovské, hůře udržitelné teritorium. Gwined, jemuž vládne Anaraut, je o něco menší, jeho kontrola je tak snazší.
Jezdci na koních vám svým výpadem v Thrones of Britannia nejednou pomohou zvrátit průběh bitvy.
Startovní velikost jednotlivých království v Thrones of Britannia hodně definuje styl, jakým za ně musíte hrát, pokud chcete být alespoň trošku úspěšní. Frakce disponující větším územím tu jsou nuceny k hodně defenzivní strategii, v jejímž rámci musí bránit každičký kus své země před drobnějšími, a hlavně dravějšími sousedy toužícími expandovat na úkor jiných. Menší národy se naopak musí spojovat s ostatními podobně laděnými státečky, s jejichž pomocí následně udolají některého z velikánů neschopného efektivně čelit útokům z více stran. Zpracování tohoto aspektu se mi neskutečně líbí, protože prakticky i ten sebemenší kmen může po čase rozšířit své hranice natolik, že nemá problém konkurovat původním mocnostem, které by jej na počátku obsadily během pár tahů.
Zcela rozhodující je pro vývoj vaší frakce také pozice, na níž vThrones of Britannia tažení začínáte. Národy startující kampaň ve vnitrozemí se musí většinou vypořádat jen s agresivnějšími sousedy, jinak je však nic výrazně neohrožuje, takže po zabezpečení hranic mají klid. O něco hůře jsou na tom království, která vlastní přístavy na východních a jižních částech ostrova, jež vždy sloužily jako vstupní invazní body. Vždy po určité době tu na ně totiž budou útočit různě velké armády seveřanů bažících po půdě a pokladech ostrovanů. Pokud původní vlastníci o město přijdou, nájezdníci je obsadí a zařadí se mezi ostatní obyvatele ostrovní říše, jejichž složení se kvůli této skutečnosti mění, což považuji za plus, protože konkurence neschopné kousky jsou nahrazeny akčnějšími nováčky.
Obrázek 1: Boj o hradby v této strategii často rozhoduje o tom, kdo nakonec zvítězí. Obrázek 2: Při námořních bitvách mají zástupci vikingských frakcí v Thrones of Britannia vždy navrch. Obrázek 3: K dispozici vám budou opět dána rozsáhlá města, na něž půjde útočit z více stran.
Po navolení jednoho z herních národů se můžete pustit do budování vaší říše, jež je v Thrones of Britannia do jisté míry vystavěno na stejných základech, jakými se pyšní třeba Total War: Rome II nebo Total War: Warhammer. Opět tu máte určité spektrum industriálních, vojenských a kulturních struktur, jimiž můžete zastavět volné městské parcely. Primární odlišností je fakt, že provincie jsou tu tvořeny hlavním městem, jež se je schopno samo bránit, a řadou menších bezbranných vesnic, bez jejichž produkce se obyvatelé velké metropole neobejdou. Starají se totiž o chov dobytka, těžbu různých typů rud, zpracování dřeva, chod malých tržnic a správu kostelů udržujících pořádek.
Nový koncept, v jehož rámci jsou obyvatelé hlavních měst závislí na produkci menších vesnic, které musí pečlivě střežit před útoky nepřátel, nemá vůbec špatný základ. Tvůrci Thrones of Britannia skrze něj do jisté míry odvrací hráčovu pozornost od hradbami obklopených metropolí a nutí jej naopak cílit na nevelké osady, jež zásobují jak jeho impozantní sídla, tak i všechny frakční armády, jejichž spotřeba rozhodně není malá. Osobně bych však uvítal, kdyby v těchto produkčních centrech sídlila alespoň nevelká skupina branců schopných odrazit osamoceného šlechtice, disponujícího jen vlastními tělesnými strážci. Stejně tak by nebylo na škodu v nich po určité době získat více prostoru k budování, každé sídliště se přeci jen po čase díky nárůstu populace o něco rozšíří.
Starat se v Thrones of Britannia nebudete jen o bezpečí vašich vesnic, ale také o štěstí obyvatel, kteří je obývají, protože když jim nebudete věnovat dostatek pozornosti, časem proti vám vyvolají povstání. Snižovat jejich nespokojenost je tu možné dvěma způsoby. Buď v jimi obývaném městě vystavíte pořádek zvyšující budovy, nebo do čela provincie, v níž osada leží, nasadíte pozitivně naladěného guvernéra se stejně smýšlející manželkou, kteří pospolu uchlácholí většinu nespokojenců. Pokud se rozhodnete pro druhou variantu zklidnění situace, musíte si dávat pozor na to, aby vám byl daný správce dostatečně věrný, jelikož i on se vám může za určitých okolností vzepřít. Design tohoto prvku je dle mého dobrý, bohužel tu schází špionážní postavy z klasických dílů série.
Obrázek 1: V momentu, kdy nepřátelské frakci zaberete poslední město, je prakticky po všem. Obrázek 2: Vývoj vašeho národa je hodně ovlivněn vašimi skutky. Obrázek 3: Provincie jsou v Thrones of Britannia rozděleny na města a bezbranné vesnice.
Ano, čtete správně. Za jistých okolností se proti vám jsou ochotni postavit i členové vlastního klanu či generálové, jimž jste umožnili zazářit. V okamžiku, kdy podlehnou svým přehnaným ambicím a chamtivosti, jednoduše seberou celou svou armádu spolu se spravovaným městem a odtrhnou se od vašeho národa. Předejít takové situaci lze buď správným přerozdělováním půdy mezi vazaly, nebo za pomoci intrik, které vám umožňují neposlušné šlechtice zpacifikovat natolik, že se proti svému králi už nikdy nepostaví. Návrh tohoto prvku mi přijde trošku polovičatý, famílii je tu totiž možné dát do latě až příliš snadno, takže vám zavaří jen za předpokladu, že odejdete od PC a na pár hodin necháte hrát jedince plně neznalého herních mechanik.
O kapku lépe se vývojářům z Creative Assembly povedlo v Thrones of Britannia zpracovat diplomacii, jež u historických dílů série Total War vždy představovala jeden z těch méně vydařených prvků. Zde funguje překvapivě dobře. Umělá inteligence reaguje na většinu podnětů dostatečně rozumně, takže není až tak náročné dojít ke kompromisu, s nímž jsou ve finále spokojeny obě strany. Mimoto je schopná aktivně uzavírat výhodné obchodní dohody a vytvářet různá spojenectví, skrze něž dokáží zúčastněné frakce srazit k zemi i toho nejsilnějšího oponenta, který se jejich společným zájmům postaví do cesty.
Obrázek 1: Mírné vylepšení fungování aspektu rodiny umožňuje členům vašeho klanu vzepřít se za určitých okolností vaší vládě. Obrázek 2: Vesnice je třeba rozdělit mezi vaše šlechtice, kteří se bez majetku necítí zrovna nejlépe.
V případě, že diplomacie selže na všech frontách, nezbude vám nic jiného, než se dát do verbování válečníků, v jejichž čele následně vytáhnete do pole. Samotný nábor nových mužů je tu zpracován dosti odlišně než v jiných dílech série Total War. Po zakoupení totiž neobohatí vaše vojsko plnohodnotný oddíl, nýbrž jen pár odvedenců, ke kterým se v následujících kolech připojí zbytek čety. Základ, jenž se k vám přidá, lze mírně rozšířit vývojem nových technologií, pomocí nichž si budete otvírat nové typy jednotek, zefektivňovat fungování různých budov a vylepšovat zákony. Ty například dokáží značně snížit únavu z války, jíž každý národ po určité době v pohotovostním stavu začne trpět, což se v praxi projeví třeba tak, že budou schopni v bitvě odolat menšímu tlaku než v míru žijící jedinci.
Obrázek 1: Postava rádce je v Thrones of Britannia určena primárně pro začátečníky, kteří se moc neorientují v mechanizmech série. Obrázek 2: Bitvy na lodích jsou navrženy o něco jednodušeji než v ostatních dílech série Total War. Obrázek 3: Brána často představuje primární bod útoku agresorů, a tak je jí nutné pořádně střežit.
Spektrum jednotek, jimiž je možné rozšířit řady vašich vojsk, je pestré, a přesto historicky přesné. Každá kultura vám tu nabídne odlišnou škálu, s níž budete moci pracovat. Anarautův Gwined má kupříkladu k dispozici nejlepší střelce z luku své doby. Seveřan Guthrum vám naopak poskytne těžkooděnce s obouručními sekerami a nikdy se nevzdávající berserky, kteří se nezaleknou ani sebevětší přesily. Bitvy, v nichž se budou armády jednotlivých frakcí střetávat, jsou tu navrženy překvapivě svižně. Štítová hradba, jež je symbolem této éry, nijak zvlášť nenarušuje jejich plynulost. Dokonce bych řekl, že v tomto ohledu Thrones of Britannia značně převyšuje některé současné zástupce série Total War trpící problémy se zasekáváním a horší pohyblivostí vojenských oddílů.
Nejvíce se mi na bitvách v Thrones of Britannia líbí aspekt náhody nesoucí název "Arrow in the Eye Effect", který zvyšuje několikanásobně sílu některého z vystřelených projektilů, jenž je po dopadu do řad nepřátel schopen napáchat slušné škody. Pokud se tu se skupinkou zkušenějších střelců zaměříte na oponentova velitele a usměje se na vás štěstí, podaří se vám jej trefit přímo do oka, čímž znatelně narušíte morálku sil bojujících pod jeho velením. Stejná situace však může nastat i obráceně, takže je nutné stále si hlídat generála, jehož přežití často rozhoduje o tom, zda uspějete, či prohrajete.
Jakožto člověk, který měl možnost hrát prakticky všechny hry zastupující strategickou sérii Total War, jsem se popravdě trošku bál, že mi Thrones of Britannia nebude schopno ukázat nic nového. Nakonec mi však tento kousek poskytl plnohodnotný zážitek porovnatelný s tím, co nabízejí velcí nositelé této stratégy oslavované značky. Je tu rozsáhlá mapa, řada mírně se odlišujících frakcí, nové mechanizmy, pořádné bitvy a slušně ovladatelné jednotky. Opět jsem se samozřejmě musel popasovat s omezenějším spektrem intrik a občas podivně jednající AI. S kompletem jsem však byl i přes jeho klasické nešvary nadmíru spokojen. Snad se následující části Total War Saga povedou minimálně stejně dobře jako tento úvodní titul.
Thrones of Britannia je hodně kvalitní zástupce startující série Total War Saga. Uvažovat o jeho koupi by měli především ctitelé klasických historických dílů, na které si budeme muset zřejmě ještě nějakýten pátek počkat. Fandové Total War: Warhammer a odlišně navržených frakcí by měli raději vyčkat na další pokračování jejich oblíbené fantasy větve. Osobně jsem byl velmi příjemně překvapen, takže za sebe nákup vřele doporučuji.
Total War Saga: Thrones of Britannia si svými kvalitami vysloužila sedmé místo v našem vyhlášení nejlepších her Q2 2018.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 / 8 (8.1)/ 10 64-bit |
Procesor | Intel® Core™ 2 Duo 3.0Ghz | Intel® Core™ i5-4570 3.20GHz |
Grafická karta | NVIDIA GTX 460 1GB nebo AMD Radeon HD 5770 1GB | NVIDIA GeForce GTX 770 4GB nebo AMD Radeon R9 290X 4GB @1080p |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 5 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB | 30 GB |
• Novinka: 15. 4. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
U série Total War hráči spolu s recenzenty často kritizují to, že její zástupci postrádají propracovanou diplomacii a přítomnost intrik, které by z každé kampaně učinily unikátní zážitek. Neustálý příval kritiky Creative Assembly zřejmě nakonec zlomil, protože u Total War Saga: Thrones of Britannia bychom tento herní aspekt měli nalézt v podstatně lepším zpracování.
Na nově vypuštěném videu, jež je zaměřeno právě na tyto prvky, je krásně ukázáno, jak budou v Total War Saga: Thrones of Britannia fungovat intriky. Vaše generály budete moci dle svého uvážení oženit, rozvést, uplácet, zbavovat majetku, nebo je nechat dokonce zabít v okamžiku, kdy dle vašeho mínění nebudou dostatečně věrní.
Loajalita hraje v Thrones of Britannia hodně zásadní roli. Bez ustání si musíte hlídat jednotlivé členy vaší organizace a dávat si pozor na to, jaký názor na vás mají a jak moc jsou ochotni pro vás padnout. Pokud si jich nebudete dostatečně všímat, časem se může stát, že se proti vám vzbouří a zaútočí s jimi kontrolovanou armádou na některou z vašich provincií.
Hodně důležité bude též nástupnictví a správné rozdělení jednotlivých provincií mezi vaše věrné vazaly. Nástupnictví jako takové je založeno především na respektu, u nastávajícího panovníka je nutné zaměřit se na to, aby jej společnost „brala na vědomí“. Když si vytvoříte dostatečně zvučné jméno, prakticky se nemusíte bát toho, že se proti vám vazalové vašeho otce po jeho smrti vzbouří s cílem dosadit vašeho bratra na trůn. Samozřejmě se může stát, že do rukou nedostanete to nejlepší jablko, takže je nutné počítat i s povstáním, jehož průběh je většinou hodně nepříjemný. Fakticky může leckdy znamenat rozpad vašeho impéria.
I přes vylepšení v diplomatické části hry je nepochybné, že hlavní náplní Total War Saga: Thrones of Britannia bude stále boj. Ne, že bychom si stěžovali...
Samotná diplomacie by měla být v Total War Saga: Thrones of Britannia také zpracována o něco lépe než v předchozích zástupcích série Total War. Při jednáních mezi diplomaty bude nutné využívat vztahy jednotlivých frakcí, peníze či řadu dalších faktorů ovlivňujících názor druhé strany. Zda se Creative Assembly povede tento aspekt skutečně vyladit, jak prezentují, je otázkou. Vlk totiž také sliboval a jak to nakonec dopadlo.
Prezentované novinky z Total War Saga: Thrones of Britannia nevypadají vůbec zle. Celek by dle mého názoru mohl sloužit jako experimentální půda, na které tvůrci otestují různé herní mechanizmy, které následně vloží do velkých zástupců série Total War potřebujících inovace jako sůl.
• Novinka: 7. 4. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Jelikož se Total War Saga: Thrones of Britannia odehrává v éře, kdy byla hodně používána taktika štítové hradby, můžete se těšit na bitvy, ve kterých se proti sobě postaví armády plné štítonošů držících řady až do úplného konce. Vývojáři z Creative Assembly kvůli navýšení realističnosti snížili rozestupy mezi jednotlivými muži a zmenšena jimi byla též výpadová vzdálenost, takže se válečníci budou srážet rychleji než v minulosti.
Zásadní úpravou prošla v Thrones of Britannia také jízda, která nebude schopna do válečníků držících štítovou hradbu najet plnou silou. Její efektivita proti rozptýleným jednotkám či nepřátelským jezdcům bude však vyšší než v minulosti. Zajímavou inovací je též přítomnost náhodných zásahů, díky nimž válečník, kterému se poštěstí, zasadí oponentovi 10x silnější ránu než za normálních okolností, čímž jej prakticky zabije.
Těšit se můžeme také na strážný režim známý z Total War: Warhammer 2. Přítomna by měla být široká škála různě laděných osad a měst, takže se nemusíte bát, že bychom před sebou měli jen primitivní opevnění známé ze série Total War: Warhammer.
• Novinka: 27. 3. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Národy z kulturního okruhu vikingských mořských králů rozhodně nebudou patřit mezi uskupení, která byste chtěli mít v Thrones of Britannia vedle sebe. Všichni její zástupci se budou specializovat na pořádání výprav, vybírání výpalného a samozřejmě plavbu po moři, která jim nebude žádným způsobem snižovat statistiky. Takže minimálně při střetech na vlnách budou mít určitou výhodu. Spektrum jednotek, jež za tuto partu budete mít k dispozici, představuje mix severských pěšáků a gaelských válečníků.
Frakce Sudreyar a Dyflin sice patří mezi ty Vikingy, kteří se na Britských ostrovech rozhodli usadit. Pohodoví a mírumilovní sousedé to však rozhodně nejsou.
První frakce následující kulturu vikingských mořských králů bude startovat kampaň Thrones of Britannia ve východním Irsku. Království Dyflin tu vládne udatný král Bardr, jehož uskupení se zaměřuje především na obchod s otroky a logistiku, díky níž dokážet impozantní sídla za menší náklady než jeho oponenti. Druhou říši bývalých severských mořeplavců naleznete vedle Skotska. Malé impérium Sudreyar má v Thrones of Britannia pod palcem vládce Eirik, o kterém toho není mnoho známo. Specializuje se primárně na určitou míru svobodomyslnosti a útoky na okolní území, na nichž budou jeho muži na rozdíl od bojovníků jiných vojevůdců lépe zásobováni. Total War Saga: Thrones of Britannia na PC vychází 3. května 2018.
• Novinka: 23. 3. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Velká vikingská armáda nebude v Total War Saga: Thrones of Britannia složena jen z nájezdnických frakcí. Náležet k ní budou také uskupení East Engle a Northymbre, jejichž vůdcové se rozhodli na Britských ostrovech zapustit kořeny. První zmíněné království má pod palcem monarcha Guthrum. Druhé vede bývalý otrok Guthfrid, který se dokázal ve správném okamžiku odrazit ode dna, čímž se fakticky stal pánem menší říše seveřanů s velkým potenciálem.
Zástupci vikingské kultury jsou v Total War Saga: Thrones of Britannia efektivnější v rabování a nájezdech. Pokud bojují proti Anglosasům, jejich morálka je vždy mírně navýšena. Jejich vůdci musí stabilně počítat jak s názorem seveřanů, tak i s původními obyvateli, kteří spolu s jejich muži tvoří jedno uskupení. V řadách pěchotních vojsk bývalých nájezdníků je možné najít berserky a různé variace válečníků se štíty.
Králové hratelných frakcí East Engle a Northymbre mají stejně jako jejich oponenti z ostatních primárních uskupení unikátní perky a mise, jimiž se navzájem odlišují. Guthrumova vojska jsou například efektivnější na cizím teritoriu, invaze na nepřátelské území s nimi tím pádem budou snazší než s armádami jiných legendárních postav. Guthfridovy muži naopak disponují permanentně zvýšenou efektivitou výpadu, která se jim hodí především v momentech, kdy proti nim stojí slabší válečníci či agilní střelci.
Pro fanoušky série Total War, kteří se nemohou dočkat vydání Thrones of Britannia, tu dnes máme špatnou zprávu. Očekávaný titul nevyjde v dubnu, nýbrž až v květnu. Vývojáři z Creative Assembly se rozhodli posunout o pár týdnu vypuštění jejich díla proto, aby mohli celek pořádně doladit. Upravit chtějí chování AI, balanci a řadu dalších aspektů. Osobně trošku pochybuji, že jim to během tak krátké doby povede. Total War Saga: Thrones of Britannia na PC vychází 3. května 2018.
Vikingové a jejich ohromné válečnické umění byli v raném středověku postrachem malých britských království. Škoda, že se velení nad severskými šiky budeme moci ujmout až 3. května. Uvidíme, jestli hře odklad pomůže.
• Novinka: 16. 3. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
V minulosti jsme vás v rámci našich pravidelných aktualizací o technologiích už do jisté míry informovali. Nyní tu však pro vás máme detailní náhled, který ukazuje, jak bude vypadat elementární vojenský a civilní technologický strom, jímž budou v mírně odlišných variacích disponovat všechny frakce Thrones of Britannia.
Celkový vývoj bude v Thrones of Britannia fungovat na relativně jednoduchém principu. U každé větve technologického stromu na vás budou čekat specifické výzvy, které je nutné zdolat předtím, než začnete se samotným výzkumem. Armádní sekce vyžaduje kupříkladu verbování jednotek či absolvování určitého množství obléhacích bitev. Civilní bude naopak vyžadovat výstavbu nových budov nebo vylepšení specifických staveb. Poté co dané požadavky splníte, se můžete pustit do výzkumu.
Nezáživný a po všech stránkách slabší endgame, to je něco, s čím se strategická série Total War pere od svých začátků. S novým pokusem (Svým způsobem připominající Realm Divide z Shogunu 2), jak situaci napravit, přichází Thrones of Britannia.
Kromě detailního náhledu na oba dostupné technologické stromy nám tvůrci Thrones of Britannia v minulých dnech představili také ultimátní formu vítězství, s níž se setkají především milovníci dlouhých kampaní. Ti se totiž ve své honbě za expanzí území po celém známém světě dostanou do fáze, kdy budou mít kontrolu nad velkou částí Britských ostrovů.
V tomto momentu, kdy vítězství už bude na dosah ruky, odstartuje série událostí vedoucích k válce proti uchvatitelům, kteří zamíří k vašemu prosperujícímu impériu z pevniny. Spektrum frakcí, jež se vás pokusí sesadit z trůnu ostrovního království, prozatím není plně známo. Určitě v něm však nalezneme Normany, Dány a další seveřany.
• Novinka: 6. 3. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Při sledování nového příběhového videa k Thrones of Britannia jsem si po několika sekundách vzpomněl na dějové pozadí českého RPG Kingdom Come: Deliverance, kde syn slavného otce nebyl po jeho smrti schopen pokračovat v jeho odkazu a prosperující říši přivedl na okraj propasti. Zde očividně budeme muset čelit podobné situaci, protože se kontroly nad Gwined ujmeme po smrti Rhodriho Velikého, jenž je považován za jednoho z největších hrdinů tohoto národa. K dispozici nám bude dán jeho nepříliš zdatně vypadající syn Anaraut, který na rozdíl od nedávno představeného krále Gaelů z Mide Flanna Sinny rozhodně nemá vizáž nebojácného válečníka.
V Thrones of Britannia je naštěstí Anarautovi a jemu podobným dána možnost kráčet cestou slávy, na níž nebudete mít permanentně v rukou zbraň. Ano, slyšíte správně. Vyhrát by tu mělo být možné i za předpokladu, že neprolijete potoky krve. Prakticky vám bude stačit jen bránit vaši říši a ostatním národům prostřednictvím bardů pějících písně o vašich budovatelských/vojenských úspěších prezentovat, jak se má váš lid dobře.
Minimálně dle dostupných informací bude Gwined spolu s kulturně spřízněnou frakcí Strat Clut v získávání slávy ostatní skupiny díky aspektu „hrdinství“ značně převyšovat. Jelikož se jedná o země hrdinů, budou Velšané jako celek hodně renomé získávat z vítězství v bitvách, kontrolováním území a skrze talenty jednotlivých generálů. Na jimi vlastněném teritoriu budou jejich armády efektivněji zásobovány, takže se jim dočasně navýší bojová morálka. Vůdci království Gwined mají k dispozici lepší následovníky než velitelé ostatních národů. Král Run vládnoucí uskupení Strat Clut naopak cílí na jednotu, jeho osady si budou proto navzájem poskytovat různé bonusy.
Uvidíme, jak to bude s avizovanou schopností Velšanů vítězit nad svými soky kulturně, bez prolité kapy krve. Obáváme se však, že tato strategie v brutálním prostředí raného středověku příliš neobstojí.
Zástupci velšské kultury budou očividně patřit mezi frakce setrvávající převážně na svém území. Prakticky půjde o národy určené především pro méně agresivní hráče, kteří raději budují, než válčí. Zda však půjde skutečně vyhrát jen za pomoci minimálního užití síly, se ukáže až příští měsíc. Total War Saga: Thrones of Britannia vychází na PC 19. dubna 2018.
• Novinka: 24. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
V nově přidaném videu z Total War: Thrones of Britannia, máme možnost vidět jasně, jakým způsobem bude vůdce irských Gaelů z Mide sjednocovat rozdělenou zem. Kampaň za Flanna Sinnu bude očividně hodně krvavá, protože ne každý se chce k vaší frakci připojit. K invazím do okolních států využívá budoucí velekrál jak své vlastní síly, tak i severské nájezdníky, kteří za úplatu odvedou špinavější část práce.
Prostřednictvím prvních oficiálních záběrů z hraní nám vývojáři z Creative Assembly prezentují, jak lze absolvovat kampaň Total War: Thrones of Britannia za vůdce frakce Mide krále Flanna Sinnu. Vidět v něm máte možnost nábor armády, klasicky jednající AI, inovovaný vývoj hrdinů, dobývání pevnosti a dělání nesnadných rozhodnutí, jež by měly dle slov tvůrců definovat vývoj primárního scénáře.
• Novinka: 13. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Jedním z nejstabilnějších národů Thrones of Britannia jsou rozhodně Anglosasové, protože jsou prakticky od samého začátku nuceni bojovat za zemi svých předků. Podobně jako oni na tom budou také zástupci gaelské kultury, založené na systému klanů a náčelníků a původem z Irska. Tato prastará civilizace má hodně silné kořeny. V minulosti dokázala odrazit dokonce samotný Řím, takže invaze vikingské hordy by pro ni tím pádem nemusela být až takový problém, jak by se mohlo zpočátku zdát.
Frakce, jež náleží ke gaelské skupině, hodně těží z kostelů. Tyto stavby jsou pro jejich ekonomiku skutečně zásadní, protože stabilně produkují obstojnou sumu. Na jejich velitele se dá spolehnout, jelikož jsou o něco loajálnějšího rázu než šlechtici konkurenčních uskupení. Důležitá bude u gaelské kultury legitimita zvyšující věrnost a bojeschopnost vašich mužů. Její hodnotu bude možné definovat skrze diplomatické smlouvy, obsazování území nebo přes technologie. Armády těchto frakcí budou složeny z těžké pěchoty, střelců a lehké jízdy.
Jízda by neměla hrát až tak zásadní roli, nicméně při správném použití i v Thrones of Britannia umožní změnit průběh bitvy.
Irský národ bude v Thrones of Britannia zastupovat gaelská frakce Mide, startující v srdci Irska. Jejím primárním cílem je sjednotit všechny okolní kmeny pod svou korouhví. Vedena bude králem Flannem Sinnou, který se za svého života pokoušel silou podrobit ostatní náčelníky své kultury a na východu usazené Vikingy.
Hlavní specialitou Mide budou v Thrones of Britannia velkolepé trhy navštěvované všemi obyvateli Irska. Za jejich pořádání samozřejmě Flann Sinna zaplatí nemalé peníze, zlepší si však skrze ně diplomatické vztahy s ostatními frakcemi a veřejný pořádek ve městech. Všichni irští náčelníci budou mít vůči tomuto uskupení velmi pozitivní vztah, z čehož bude moci po celou dobu těžit. Armáda Mide je tvořena primárně vrhači kopí a válečníky s obouručními meči.
Obrázek 1: Panovníky je nutné neustále bránit. Obrázek 2: Po bitvě budete moci vždy rozhodnout o osudu zajatců.
Současné Skotsko prezentuje v Thrones of Britannia gaelská frakce Circenn, v níž se během dekád sloučila gaelská a piktská kultura. Hraní za tento národ nebude vůbec snadné, je totiž permanentně pod tlakem irských i vikingských kmenů. Kralovat mu bude Áedmac Cináeda, který se do historie zapsal jakožto vůdce, jenž vedl Skotsko po extrémně krátkou dobu.
Unikátním mechanizmem Circenn jsou legendární Kameny Osudu sloužící ke korunovaci Skotských králů. Jejich pozice je na začátku kampaně neznámá. Dostat se k nim bude možné až v pozdních fázích hry skrze rozsáhlou sérií úkolů, po jejímž splnění získáte slušnou škálu bonusů. Vojsko Circenn bude disponovat nejlepšími kopiníky a střelci z kuší v Thrones of Britannia. V zimních měsících nebude tato frakce trpět díky možnosti vystavění suterénu ztrátami způsobenými sněhem a mrazem.
Obrázek 1: Velitele budou v bitvě svým mužům zvedat morálku. Obrázek 2: Salvami šípů je možné velmi efektivně snižovat nepřátelské počty.
Z prezentovaných informací lze soudit, že Gaelové hrají v Thrones of Britannia hodně zásadní úlohu. Minimálně Mide s Flannem Sinnou v čele bude mít šanci na to, aby po čase získalo kontrolu nad celým ostrovním královstvím. Circenn na tom bude reálně o něco hůře. Pokud se ho však ujme zkušenější vládce nežli Áedmac Cináeda, jistě bude mít naději na vytvoření stabilní pozice, z níž bude možné po řadě tahů expandovat do okolí.
Jak na tom však obě uskupení budou ve skutečnosti, uvidíme až za pár měsíců. Thrones of Britannia vychází na 19. dubna, jak v klasické digitální verzi, tak i ve speciální limitované edici, jež obsahuje různé fyzické bonusy.
Každé město bude mít v Thrones of Britannia ve svém okolí vždy několik vesnic, jež jej budou zásobovat.
• Novinka: 6. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
První velkou inovací v Total War: Thrones of Britannia je vývoj postav. Každého herního šlechtice bude možné dle dostupných informací v průběhu hraní poslat do pole, nebo z něj udělat správce provincie. Čím déle ve vámi zvolené pozici setrvá, tím efektivnější bude v jejím vykonávání. Doprovázet jej bude vámi definovaná skupinka následovníků, kteří prakticky nahrazují klasický vývojový strom, takže skrze ně budete ovlivňovat bonusy, jimiž bude generál disponovat.
Druhou novinkou Total War: Thrones of Britannia je značně přepracovaný vývojový strom. Technologie budou v tomto díle série Total War rozděleny do dvou primárních kategorií, jež jsou následně rozvětveny do několika na sobě nezávislých linií. Samotný výzkum jednotlivých vynálezů budete moci započít vždy až po splnění určitých podmínek. Vylepšení lukostřelců po vás bude kupříkladu vyžadovat nábor minimálně deseti střeleckých jednotek. Dokud jimi vaše armády nebudou disponovat, bude uzamčen.
Třetím čerstvým prvkem Total War: Thrones of Britannia je zápal pro válku. V obdobích, kdy nebudete bojovat, se kolonka s tímto názvem bude pomaličku plnit. Čím vyšší bude ukázaná číslovka, tím lepší bude morálka vojáků, dosah vojsk a spokojenost obyvatelstva. Pokud však začnete prohrávat, začne se prezentované číslo pomaličku snižovat. Když dosáhne záporných hodnot, máte o zábavu postaráno, protože vaše armády budou pomalé a bojácné. Napravit tento stav budete moci skrze vítězství v bitvách, nebo uzavřením míru s frakcí, která vám zřejmě dala pořádně za vyučenou.
Obrázek 1: V Thrones of Britannia bude možné z hrdiny udělat buď generála, nebo guvernéra. Obrázek 2: Za pomoci vedlejších misí byste měli ovlivňovat vývoj některých událostí.
Předposledním odlišujícím aspektem tohoto zástupce historické série Total War je velmi specifický systém verbování nových jednotek. Pokud máte se sérií Total War určité zkušenosti, jistě víte, že vždy stačilo vyčkat pár kol a měli jste k dispozici plnou armádu. V Total War: Thrones of Britannia budete rozšiřovat své vojsko o něco pomaleji, protože ihned po naverbování budete mít po ruce jen část vojáků, jejichž počet se bude navyšovat až v následujících tazích, takže s nimi na nepřátelské území ještě chvíli rozhodně nevyrazíte.
Posledním zásadním mechanizmem, kterým Total War: Thrones of Britannia obohatí sérii Total War, je citelné odlišení měst od vesnic. Metropole budou disponovat opevněním a slušnou posádkou, takže je bude vždy hodně náročné získat z rukou nepřátel. Jejich schopnost produkovat některé zdroje však není nijak zvlášť velká, takže se budou v mnoha ohledech spoléhat na přilehlé osady. Ty nejsou naopak chráněny vůbec. Pokud je nebudete chránit, může je váš protivník obsadit a připravit vás o peníze či potraviny, čímž naruší fungování vašich vojsk.
Obrázek 1: Města budou v Thrones of Britannia vždy obklopena řadou vesnic, jež je budou zásobovat. Obrázek 2: Velké metropole nezískáte z rukou nepřítele jinak než silou.
Tvůrci prezentované prvky jasně ukazují, že Thrones of Britannia bude do jisté míry kráčet odlišnou cestou než Rome 2 či Shogun. Dle mého názoru může tento fakt celku jedině prospět, protože se mu možná poštěstí to, že nebude fanoušky označován jen za další copy/paste díl, jako to bylo v případě Total War: Attila. Total War: Thrones of Britannia vychází 19. dubna 2018.
• Novinka: 1. 2. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Po novince, v níž nám tvůrci Thrones of Britannia představili vůdce a jednotky Anglosasů, tu pro vás máme aktualizaci, jež prezentuje vliv rozhodnutí na to, jakým směrem se bude ubírat vaše herní frakce. Thrones of Britannia vám totiž kromě klasického sandboxu nabídne také specifické dějové linie známé z žánru RPG. Jak přesně bude tento mechanizmus fungovat, a kdy k nám toto dílko dorazí, si můžete přečíst na následujících řádcích.
Pokud se podíváme do historie, nalezneme v ní řadu momentů, v nichž slavní vůdci učinili nelehké rozhodnutí, jež je povzneslo ke slávě, či naopak uvrhlo do zapomnění. V momentu, kdy volili mezi jednou z variant, však nikdy nevěděli, kterým směrem se bude jejich cesta následně ubírat. Na stejné bázi by měl fungovat systém náhodných událostí v Thrones of Britannia.
Každá z deseti herních frakcí Thrones of Britannia by měla mít svou sérii událostí. Náročná rozhodnutí budete muset dělat vy i umělá inteligence. Ano, čtete správně. Celkový průběh kampaně a vývoje dějin nebudete definovat sami. Zásadní vliv na ní budou mít také kroky ostatních velkých uskupení. Důsledky tohoto prvku nejvíce pocítíte asi v momentu, kdy k vašim břehům dorazí velká vikingská armáda. Její početnost bude totiž pokaždé ovlivněna tím, zda vůdci jednotlivých částí vojska zůstanou, nebo se v průběhu invaze usadí na některém z dobytých území.
Příběh bude v Thrones of Britannia prezentován podobně jako v Total War: Warhammer 2, takže se máte na co těšit.
Prakticky každá kampaň v Thrones of Britannia by měla být dle slov vývojářů z Creative Assembly díky přítomnosti tohoto aspektu odlišná. V jednom scénáři budete nuceni bojovat proti divokým nájezdníkům, jiný vás naopak postaví proti vlastní rodině, která bude chtít sesadit vámi ovládaný charakter. Zda tomu tak však nakonec bude, je prozatím ve hvězdách, protože podobná prohlášení zazněla mnohokrát již v minulosti, aniž by byla ve finále skutečně realizována.
Na Vikingy sužované Britské ostrovy se podíváme už 19. dubna 2018, kdy by k nám mělo Total War: Thrones of Britannia dorazit na PC, jak v klasické elektronické verzi, tak i v speciální sběratelské edici. Ta vám nabídne limitovaný steelbook, detailní mapu velké kampaně Thrones of Britannia a sadu kartiček, na nichž naleznete legendární vůdce, kteří povedou primární herní frakce. Jak už je u série Total War dobrým zvykem, i Thrones of Britannia bude přeloženo do češtiny (české titulky).
Limitovaná sběratelská edice by vám měla za pár korun nabídnout, jak hru, tak i řadu fyzických bonusů.
• Novinka: 9. 1. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Hned v úvodu naší aktualizace se podíváme, čím bude kultura, jíž bude Alfréd Veliký zastupovat, vlastně vyčnívat. Obě hratelné anglosaské frakce z Thrones of Britannia by měly mít možnost povolat do boje sedláky, kteří vzali meč do rukou až v momentu, kdy jste se je rozhodli naverbovat do vašeho vojska, což je značně znevýhodní oproti severským válečníků, jež bojem prakticky žijí. Čím víc měst budete vlastnit, tím vyšší počet odvedenců vám bude nabídnut. S vytvářením armád z těchto jednotek to však nesmíte moc přehánět. Pokud jich donutíte nastoupit do armády příliš mnoho, může to negativně ovlivnit veřejný pořádek a produktivitu osad.
Seveřané budou s vysokou pravděpodobností spoléhat na své lodě, řadu bitev tím pádem svedete na mořském pobřeží.
Vedle základní společné vlastnosti disponují obě společenství také jedním specifickým rysem, jenž je od sebe odlišuje. Ve Wessexu bychom měli nalézt radu starších složenou z různých výrazných frakčních osobností. Ty se snaží Alfrédu Velikému zjednodušit zjednodušit jeho panovnický úděl radami, které mají určitý dopad na fungování celé společnosti. Mercia v Thrones of Britannia tento koncil postrádá. Namísto něj má její vládce, král Ceowulf, možnost čas od času zainvestovat nemalou sumu ze své mincemi přetékající pokladnice. Peníze lze nacpat do permanentně bojující armády, nenažrané šlechty nebo do obyčejného lidu, který vás za vaší štědrost bude za všech okolností milovat.
Kromě elementárního rysu bude anglosaské frakce v Thrones of Britannia spojovat též podobně definované vojsko složené primárně z pěchotních jednotek, které jsme měli možnost v Total War: Attila vidět v armádách zastupujících germánskou kulturu. Odlišovat se od nich budou především díky přítomnosti relativně slušné jízdy a odvedenců s luky a kopími, jejichž množstevní převaha bude snad minimálně v počátečních fázích hry nahrazovat jejich mizerné bojové vlastnosti a nízkou morálku.
Nově odhalená skladba vojska Wessexu a Mercie není nějak zvlášť oslnivá (na její seznam se můžete podívat zde). Prakticky dostaneme do rukou opět stejné jednotky jako v Total War: Attila – Age of Charlemagne, což není díky období, v níž se kampaň Thrones of Britannia odehrává, až tak překvapivá zpráva. Otázkou je, jak moc se od sebe v tomto ohledu budou lišit ostatní frakce, které vám představíme v následujících aktualizacích. Datum vydání Thrones of Britannia prozatím není známo, jistě víme jen to, že dorazí na PC v průběhu tohoto roku.
• Novinka: 4. 1. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Do čela hlavní wessexské armády se v Thrones of Britannia postaví legendární král Alfréd Veliký, který je považován za jednu z nejvýraznějších postav raného středověku. Jakožto mladší syn vládce Æthelwulfa neměl zpočátku moc velkou šanci na to, že na svou hlavu nasadí korunu, nakonec však pod jednou zástavou sjednotil prakticky všechny obyvatele ostrovů snažící se zbavit okovů vikingské nadvlády.
Král Alfréd Veliký je jednou ze zásadních postav raného středověku. Pokud se za něj rozhodnete hrát, váš úděl nebude vůbec snadný.
Do dějin se poprvé výrazněji zapsal v roce 868, kdy spolu se svým bratrem Ethelredem pokusil zadržet postup vojsk dánských Vikingů v sousedním království Mercia. Jejich akce bohužel nevyšla a bratři byli přinuceni vrátit se zpět na své území a následující léta se plně věnovat jeho obraně. Po sérii krvavých střetů si Alfréd roku 871 získal pověst odhodlaného velitele. Po smrti svého milovaného bratra se stal srdnatým králem, který se nyní v kampani Thrones of Britannia postaví s mečem v ruce proti všem nemilosrdným nájezdníkům snažícím se loupit a drancovat v jeho říši.
V případě, že se vývojáři z Creative Assembly rozhodnou držet historických podkladů, s vysokou pravděpodobností bude Alfréd Veliký hrdinou, jehož frakce bude orientována primárně na technologický rozvoj, budování efektivních defenzivních pozic a udržování veřejného pořádku. Její hlavní slabinou budou zřejmě o něco méně odhodlaní válečníci, kteří vydrží menší nápor než jejich zdatnější severští protivníci. Stoprocentně samozřejmě prozatím není nic jisté, protože o Thrones of Britannia toho aktuálně nebylo vypuštěno mnoho, snad se detailního představení Wessexu dočkáme v následujících týdnech.
• Novinka: 14. 12. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Krátce po oznámení Total War Saga: Thrones of Britannia jsem se podobně jako řada jiných celkem obával toho, že nabízená mapa nebude dostatečně rozsáhlá. Nakonec mě však vývojáři z The Creative Assembly velmi příjemně překvapili, protože se kampaň Thrones of Britannia bude odehrávat na území, které je 23x větší než Britské ostrovy z Total War: Attila. Hra by tak měla být v rámci rozlohy na stejné úrovni jako díl zaměřený na řádění slavného Huna, což ve finále není vůbec špatné.
Loupeživé nájezdy Vikingům vždycky šly pěkně od ruky. Jak se jim však povede, když sekeru a štít vymění za motyky? Dějiny Britských ostrovů na tuto otázku odpověděly, je však samozřejmě na vás, jestli se historické skutečnosti budete držet... něco nám říká, že jde o naprosto zbytečnou otázku..
Samotná rozloha mapy Total War Saga: Thrones of Britannia prakticky dává tvůrcům z The Creative Assembly prostor k tvorbě herních národů, jejichž škála by měla být překvapivě pestrá. Jen počáteční spektrum frakcí obsahuje deset různě laděných uskupení, mezi nimiž nalezneme Mercii, Wessex, Northumbrii, vikingské osadníky či skotské Northleode.
Města, v nichž budou frakce Total War Saga: Thrones of Britannia sídlit, ponesou dobové názvy. V rámci rozsahu však budou výrazně menší než sídla z předchozích dílů historické i fantasy série. Šesti stavebních políček se dočkáme jen u velkých metropolí. Nevelké osady vám dají k dispozici jen dvě volné plochy, čímž se zvýší potřeba mít pod kontrolou větší počet sídel, než jsme byli doposud zvyklí.
• Novinka: 15. 11. 2017 • Autor: Dominik Fait
Je to jedna z prvních věcí, která hráče napadne při pohledu na tematické zasazení Thrones of Britannia (tedy kromě toho, proč vlastně raný středověk, Británie a Vikingové – ale tam si asi odpovíme sami: popularita severské mytologie, seriálů jako Vikings či Hra o trůny atp.). Na svém blogu odpověď na tuto zdánlivě prostou otázku autoři hezky rozvádějí, my si ji pouze ve stručnost shrneme.
Vikinská aktivita v Británii a Irsku měla několik fází. Rok 793 odstartoval éru neustálých plenivých nájezdů, které pak rokem 865 přešly v plnohodnotnou invazi vedenou (zřejmě) syny legendárního Ragnara Lothbroka. Mohlo by se proto zdát, že právě období mezi těmito (a krátce po) roky bude pro sérii nazvanou Total War tím nejzajímavějším, proč tedy rok 878? Tehdy byla po porážce vikinské invazní armády uzavřena dohoda z Wedmore ukončující téměř století válek. Znamenala jistou stabilizaci poměrů, proč se ale stala startovním letopočtem Thrones of Britannia?
Protože podle vývojářů je to, co přišlo potom, minimálně stejně zajímavé jako předcházející boje. A to samozřejmě nikoli kvůli míru, ale potenciálním válečným konfliktům. V Total War: Attila či Warhammer I jste se také potýkali s velkými invazními silami. Ale nikdy to nebylo o tom, co se stane poté. V návaznosti na tuto odpověď položili vývojáři několik otázek, které bezesporu budou v Thrones of Britannia hrát zásadní roli a ovlivní i herní mechanismy jako takové:
„Jak se země a lidé po invazi dají dohromady a adaptují se na novou realitu? Jak spolu budou vycházet různé kultury? Velká pohanská armáda byla poražena, ale boje ve skutečnosti neskončily. Co to znamená pro zemědělství a neustálou potřebu zásobování armád? Co si pozdější vikinští nájezdníci pomyslí o těch, kteří se již usadili – budou na ně pohlížet jako na bratry, či s nimi budou nakládat jako s dalšími cíli?“
Králů a království bylo v raném středověku opravdu požehnaně a pro Britské ostrovy to platí dvojnásob. Je jen na vás, jestli se pokusíte zopakovat historii a sjednotíte jednotlivá panství pod žezlem Anglosasů, anebo naopak vytvoříte dějiny nové a pomůžete třeba skotským keltským kmenůn splnit – a ještě notně vylepšit – jejich odvěký sen o samostatnosti.
Velký kus východní a střední části ostrova Velká Británie, konkrétně stará království Northumbria, Východní Anglie a polovina Mercie, je okupován vikinskými nájezdníky/osadníky. Na západ od tohoto území, později známého jako Danelaw (tj. pod dánským právem), se Alfréd Veliký ve Wessexu připravuje na nevyhnutelnou válku za znovudobytí ztracených krajů. Wales je rozdělen mezi tři syny zesnulého velkého krále Rhodriho, ve Skotsku to vře mezi keltskými etniky Gaelů a Piktů a Irsko je zmítáno rozbroji mezi gaelickými královstvími a novými vikinskými „hosty“.
Čili abychom odpověděli na úvodní otázku: „mír“ z Wedmoru 878 je prostě výborných výchozím bodem pro šťavnatou, přitom však časově a geograficky úzce vymezenou válku, což jsou přesně ty cíle, jež si série Total War Saga stanovuje. Jestli bude Thrones of Britannia kromě historické přesnosti (na hru) oplývat i zábavnou hratelností, se dozvíme někdy v roce 2018.
• Preview: 14. 11. 2017 • Autor: Ondřej Zeman
Sluší se nejprve připomenout, co to vlastně je ta Total War Saga. Pro podrobnější informace vás odkážu na náš červencový článek, avšak ve zkratce se jedná o novou historickou sérii spin-off titulů značky Total War, která se nebude zaměřovat na velké dějinné epochy (velké historické hry má Creative Assembly ovšem stále v plánu), ale pouze na geograficky a časově omezené kratší periody, během nichž se však událo tolik zásadního, že si to zaslouží plnohodnotné herní zpracování.
Pořád jde o tu klasickou kombinaci tahového managementu měst a armád a real-timeových bitev při epickém sandboxovém tažení za světovládou, jež hráčům kromě nesmírného strategického potěšení přináší také pozdní příchody do práce/školy (protože ještě ten jeden tah museli holt odehrát). Rozsah, co se počtu provincií či celkového času potřebného k dohrání týče, se nemění. Nejlepším příkladem z minulosti je třeba spin-off Shogunu 2, Fall of the Samurai – Total War Saga bude takovou sérií „duchovních nástupců“ hlavních historických titulů.
Všechny hratelné frakce dosud nejsou známé, nicméně z vyjádření autorů víme, že si v Thrones of Britannia zahrajeme za Anglosasy, Skoty, Velšany, Iry a vikinské osadníky.
I když je tím duchovním nástupcem v případě Thrones of Britannia podle slov vývojářů Attila (2015) – a některé dobově vhodné herní elementy si od něj nová hra i vypůjčí – svým tematickým vyzněním se první díl Total War Saga blíží spíše středověkému Medieval II (2006). Kampaň začíná rokem 878 a dějištěm jsou (pouze) Britské ostrovy. Anglosasští vládci se v té době obtížně vypořádávali s následky invaze Vikingů – podle pověsti vedenou syny legendárního vikinského vůdce Ragnara Lothbroka.
I když se nájezdy povedlo zastavit (na čemž měl největší zásluhu král Wessexu Alfréd, později de facto pán Anglie a oprávněně zvaný Veliký), neházejí seveřané sekery do žita. Na území, které dříve plenili, se hojně usazují – k nelibosti místních panovníků. Kromě Alfréda se do válečné vřavy pustí také králové Skotska, Irska či Walesu. Hratelných frakcí bude v Total War Saga: Thrones of Britannia celkem 10, ale na jejich konkrétní výčet si musíme ještě počkat.
Jelikož Thrones of Britannia odehrává na geograficky přesně vymezeném území, můžeme se těšit na zřejmě nejdetailněji zpracovanou kampaňovou mapu. Také výběr jednotlivých vojevůdců je díky podstatě Total War Sagy daleko užší, počítejme proto prý (dle slov vývojářů) s jejich vymakaným charakterovým vývojem.
Jak už bylo zmíněno, pokud jde o herní mechaniky, hra bude mít nejblíže k Attilovi (převezme od něj i upravený engine), nicméně Creative Assembly pochopitelně slibuje i novinky, jako jsou třeba propracovanější prvek kultury či kampaňová rozhodnutí se zásadním dopadem na hru. Mělo by toho však být více a o dalších klíčových aspektech, které z Thrones of Britannia mají učinit nejen zajímavý předkrm před očekávaným hlavním historickým titulem, ale plnohodnotnou hru hodnou naší pozornosti, se jistě brzy dozvíme více.
Nadpis zde mluví za vše. I když bychom byli rádi za oznámení, za nímž promptně následuje vydání hry, je jasné, že v případě Total War Saga: Thrones of Britannia půjde přece jen o delší proces. Vývojáři na svém blogu uvedli, že první gameplay ukázku uvidíme pravděpodobně někdy na jaře 2018, což znamená, že samotné vydání přijde zřejmě minimálně pár měsíců poté.
Vypadá to, že stejně u Total War: Warhammer II nás budou tvůrci do té doby zásobovat pravidelnými aktualizacemi zahrnujícími hlavně soupisky jednotek všech hratelných národů – nad jejichž podobou můžeme zatím jen spekulovat, i když pokud se vyžíváte v naprosté odlišnosti jednotlivých frakcí (viz fantasy Warhammer), Thrones of Britannia vás v tomto ohledu asi zklame. Diverzita vojenských jednotek etnicky a kulturně spřízněných Anglosasů, Skotů či Velšanů se té ze světa plného elfů, trpaslíků či krysích nebo ještěřích lidí holt nemůže rovnat.