Alza.cz
Zobrazit katalog

Next-gen konzole od Microsoftu se jmenuje Xbox Series X, první exkluzivitou je Senua‘s Saga: Hellblade 2

Článek

Aktualizováno

Přestože vzhled konzolí většinou výrobci odhalují až jako poslední, Microsoft tentokrát zvolil opačnou cestu. Na The Game Awards 2019 jsme se totiž dočkali odhalení nejen názvu konzole, Xbox Series X, ale také designu, který můžete lépe prozkoumat v traileru uvnitř této novinky.

Vše o konzoli Xbox Series X naleznete v našem novém, pravidelně aktualizovaném článku.

Xbox Series X; screenshot: představení

Obsah článku Xbox Series X

  1. (13. 12. 2019) Xbox Scarlett se jmenuje Xbox Series X, první hrou je Senua's Saga: Hellblade II
  2. (10. 12. 2019) Phil Spencer už má Xbox Scarlett doma a další novinky o plánované bezdiskové verzi
  3. (13. 6. 2019) Project Scarlett vyjde o Vánocích 2020 s Halo Infinite
  4. (1. 2. 2019) Známý insider odhaluje hardware specifikace dvou připravovaných Xboxů
  5. (19. 12. 2018) Microsoft pracuje hned na čtyřech nových Xboxech
  6. (30. 7. 2018) Nový Xbox možná vyjde ve dvou verzích – klasické a cloudové

Xbox Scarlett se jmenuje Xbox Series X, první hrou je Senua's Saga: Hellblade II

• Novinka: 13. 12. 2019 • Autor: Filip Němec

Možná úplně největší senzací udílení cen The Game Awards 2019 nebyly nově oznámené tituly nebo snad absolutní vítězství akční adventury Sekiro: Shadows Die Twice, ale oznámení nového Xboxu. Ten se nakonec nebude jmenovat Xbox Scarlett, jak byl až do této chvíle označován. O příštích Vánocích totiž na pulty obchodů dorazí Xbox Series X, který zaujme především svým designem. Microsoft prý novou konzoli vytvářel ve jménu toho, co má nabídnout, tedy co nejvyšší výkon a nejlepší herní zážitek – a tomu se přizpůsobil také design, který se odklonil od zajeté tradice placatých těl herních konzolí.

Xbox Series X – FULL World Premiere Presentation | The Game Awards 2019

Design Xboxu Series X nenadchne, ani neurazí. Pokud půjde o nehlučnou a dobře fungující konzoli, nemáme nic proti.

Současně s oznámením Xboxu Series X přišlo také odhalení nové exkluzivity, kterou je Senua's Saga: Hellblade II, pokračování cenami ověnčené akční adventury od studia Ninja Theory, které nyní tvoří pod záštitou Xbox Game Studios.

Více o konzoli Xbox Series X vám přineseme v příštích hodinách.

• Zdroje: YouTube (GameSpot Trailers)



Phil Spencer už má Xbox Scarlett doma a další novinky o plánované bezdiskové verzi

• Novinka: 10. 12. 2019 • Autor: Filip Němec

Vypadá to, že Microsoft stíhá vydání nového Xboxu, který má přijít zhruba za rok, naprosto s přehledem. Vedoucí Xbox divize Phil Spencer se totiž na svém Twitteru pochlubil, že si právě dovezl domů svůj Xbox Scarlett, který se stává jeho primární konzolí. Na té bude hrát své hry a diskutovat s komunitou, přičemž nezapomněl zmínit, že právě hraní si užije s novým Elite Series 2 ovladačem. Příspěvek je zakončen pochvalou pro celý Xbox tým a samozřejmě navnaděním jeho followerů na rok 2020, kdy Xbox Scarlett vychází.

Nemusíte být zrovna Bedřich Hrozný, abyste rozluštili skryté zprávy v tomto tweetu. Předně se asi dá věřit tomu, že Spencer doma opravdu Xbox Scarlett má, což je dobrá zpráva pro všechny, kteří by snad měli strach, že Microsoft vydání uspěchá, aby stíhal konkurenci (podle některých zdrojů je Sony napřed minimálně ve vývoji a výrobě devkitů pro vývojáře). Co je však podstatnější, Xbox Scarlett evidentně nabídne zpětnou kompatibilitu s Xboxem One a protože Spencer udělal z Xboxu Scarlett svou hlavní konzoli, zpětná kompatibilita pokryje přinejmenším většinu, ne-li rovnou všechny Xbox One tituly.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: vizualizace Xbox Two project Scarlett; screenshot: vizualizace, ovladač Xbox Two project Scarlett; screenshot: vizualizace

(Nejedná se o skutečný design konzole. Obrázek je pouze ilustrační)

Podobně jako u PlayStationu 5 ani v případě Xboxu Scarlett nemáme tušení, jak bude konzole vypadat. Designéři a fanoušci z celého světa se ale předhání v tom, kdo vytvoří reálnější nebo naopak ulítlejší návrh.

Bezdiskový Xbox One je podle Kotaku stále ve vývoji

S dalšími novinkami už přichází neoficiální kanály, ovšem pokud s něčím přijde uznávaný herní novinář Jason Schreier z Kotaku, není dobré brát jeho slova na lehkou váhu. Již dříve jsme vás informovali o tom, že Microsoft má údajně připravovat hned dva nové Xboxy, lišící se výbavou i výkonem, a jedním z nich měl být Xbox Lockhart, konzole bez diskové mechaniky určená pro hraní digitálních verzí a streamování her. O Lockhartu se přestalo mluvit poté, co Microsoft vydal Xbox One All-Digital Edition, verzi stávajícího Xboxu One S bez diskové mechaniky. Podle Kotaku se však na Xboxu Lockhart stále pracuje a má být levnější variantou nejvýkonnější verze Xboxu Scarlett s označením Anaconda.

Schreier ve svém článků zdůrazňuje, že zatím není známo, jaké bude cenové nastavení obou konzolí, o obou strojích ale máme uvažovat tak, že Anaconda bude nástupce Xboxu One X (co nejvyšší výkon) a Lockhart je vytvářen jako nástupce Xboxu One S, tedy nižší výkon a ještě k tomu bez diskové mechaniky. Odkazuje se přitom na nespecifikovaného herního vývojáře, který má být s výkonem Lockhartu obeznámen. Podle něj bude grafickým výkonem odpovídat zhruba PS4 Pro, avšak podobně jako PS5 nebo Anaconda bude mít i Lockhart rychlý SSD disk a další výhody, jako je rychlejší procesor, díky čemuž by bylo možné dosahovat vyššího či alespoň stabilnějšího snímkování.

Další Schreierovy spekulace už nejsou nijak odvážné, ale za to vypadají velmi reálně. Domnívá se totiž, že Lockhart bude hvězdou budoucí marketingové kampaně, která bude propagovat knihovnu Xbox Game Pass a streamovací službu Microsoft xCloud. Díky tomu, že konzole nabídne podobný výkon jako PS4 Pro a zároveň bude postrádat stále nákladnou Blu-ray mechaniku, může být prodejní cena konzole velmi nízká a Lockhart se tak může stát finančně dostupnou branou do světa her pro casual hráče, které bude lákat zejména široká nabídka her ve službě Xbox Game Pass.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: E3 2019, Microsoft stage
Microsoft na E3 2019 oznámil, že Xbox Scarlett vyjde na Vánoce 2020.

Lockhart by měl podle Schreiera zvládnout 1440p rozlišení při 60fps, zatímco Anaconda má se stejnou frekvencí snímků za sekundu nabídnout až 4K (Microsoft však láká až na 8K rozlišení). Pokud se vžijeme do kůže průměrného hráče, který netouží po tom absolutně nejlepším rozlišení a výkonu, mohl by možná ušetřit i několik tisíc korun, pokud mu postačí rozlišení 1440p a 4K nepotřebuje. To já osobně vidím jako velmi dobrý obchod, na který by mohlo slyšet velké množství hráčů a to zejména těch, jež zatím mezi fanoušky Xboxu nepatří. Nemluvě o tom, že i v příštím roce bude stále velké množství domácností, jež 4K televizi mít nebudou.

Co se konzole bez diskové mechaniky týče, je tu ještě jeden významný element, o kterém se ale příliš nemluví. Takové stroje totiž budou vždy podporovat nejen jejich výrobci, ale i vydavatelé her, protože z bazarového prodeje diskových verzí nemají ani korunu. Ostatně přesně to byl důvod, proč Microsoft původně plánoval nepodporovat bazarové hry na svém Xboxu One, ale nakonec musel díky následnému tlaku hráčů a konkurence v podobě podstatně benevolentnějšího PlayStationu z této i dalších restrikcí ustoupit. Sám Schreier v komentářích pod svým článkem zmiňuje, že právě po konzolích bez mechaniky vydavatelé přímo slintají.

Xbox Scarlett neplánuje podporu virtuální reality

Není tomu tak dávno, kdy se Microsoft VR nevyhýbal, spíše naopak. V roce 2016 při odhalení Xboxu One X na produktové stránce konzole byla dostupná informace, že konzole je „připravena na VR“. Skutečnost je ale taková, že na Xbox One X ani další verze se nic spojeného s VR neukázalo a podle nejnovějšího prohlášení právě Phila Spencera nemáme tuto technologii očekávat ani na Xboxu Scarlett.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: vizualizace, VR helma

(Nejedná se o skutečný design konzole. Obrázek je pouze ilustrační)

Autora tohoto konceptu musíme zklamat, Microsoft se aktuálně nechystá podporovat virtuální realitu na svých konzolích.

Podle Spencera o tuto technologii zkrátka nemají hráči zájem, a proto na její podpoře aktuálně nepracují, což prohlásil mimo jiné týden po oznámení VR hry Half-Life: Alyx (oznamující trailer má nyní téměř 9 mil. zhlédnutí na YouTube) a zároveň v období, kdy se začíná hojně spekulovat a druhé generaci headsetu PlayStation VR, o kterou hráči evidentně jeví zájem. Na druhou stranu je třeba dodat, že jde stále o mladý trh, byť míra adopce VR technologie napovídá, že se nebude opakovat podobné fiasko jako v případě 3D televizí.

Spencer také zmiňuje, že má i jiné důvody, proč zrovna není příliš velkým fanouškem této technologie. „Mám několik problémů s VR. Je příliš izolující a já si myslím, že hry jsou komunitní, společenskou zábavou,“ prohlásil v rozhovoru pro magazín Stevivor. Proti tomu se vlastně ani nelze příliš ohradit, prvek izolace je aktuálně pevnou součástí virtuální reality a skutečně ho nelze zatím nijak eliminovat. Avšak z mnoha pohledů jde o prvek žádoucí, protože právě izolace od okolního prostředí dělá z VR to, čím je. Spencer se pak také omluvil vývojářům, protože již dříve o VR prohlásil, že nepočítá s její podporou do doby, dokud půjde o „dema a experimenty“, což se pravděpodobně některých autorů dotklo. Uvidíme, jestli změní názor například po Half-Life Alyx.

Na Spencerovy výroky pohotově zareagoval prezident Worldwide Studios Shuhei Yoshida. V Sony prý často tvrdě pracují na věcech, o které zákazníci zatím nestojí.

Phil Spencer: Xbox Scarlett bude na konkurenci připraven

Microsoft evidentně zpytuje svědomí, ostatně Phil Spencer v jednom z rozhovorů (kterými v poslední době opravdu nešetří) prohlásil, že se poučili z předchozích chyb, jež při startu konzole Xbox One nasekali opravdu mnoho. Spencer přímo vyjmenovává, že vydali konzoli, která byla nejenom méně výkonná, ale také dražší než konkurence a to se nyní nestane.

Když Spencer v rozhovoru mluví o vývoji nové konzole, používá několikrát termín „all-in“, ostatně po prohrané bitvě v současné generaci Microsoftu nic jiného nezbývá. Bojovat chce Spencer prý pomocí zpětné kompatibility, ale také cross-playe, byť z rozhovoru není jasné, jestli myslí mezigenerační Xbox cross-play nebo Xbox Scarlett a PC (popřípadě další konkurenční platformy) anebo oboje. Všechny varianty jsou totiž možné. Zároveň je podle Spencera pro Microsoft klíčové, aby byli konkurenceschopní v oblasti ceny i výkonu. Vhledem k velmi podobné architektuře PS5 i Xboxu Scarlett je opravdu možné, že se dočkáme i stejné ceny a dosti podobného výkonu. K tomu se vyjádřil například insider Kleegamefan na fórů ResetEra, podle kterého je nyní PS5 devkit výkonnější, ale je to způsobeno tím, že Sony je s jejich výrobou napřed a jakmile se dostane k vývojářům novější verze devkitu Xboxu Scarlett, rozdíly se smažou.

Microsoft s nákupy studií ještě neskončil

Jedním z neduhů současné generace Xboxu je pak také malé množství vlastních exkluzivit, což je problém, který v Microsoftu začali napravovat už v loňském roce, kdy započal velký nákup herních studií, nyní tvořících pod hlavičkou Xbox Game Studios. Těch je aktuálně patnáct a číslo rozhodně není konečné, Microsoft se prý poohlíží po dalším studiu, tentokrát z Asie. Vcelku logicky míří gigant z Redmondu přímo na Japonsko, kde si Xboxu nikdy nedařilo. Otázkou je, jakou v této věci sehraje roli velmi silné nacionální cítění, v minulosti totiž byla pro japonské firmy spolupráce se západem prakticky tabu. Na druhou stranu od letošního roku již víme, že na Xboxu One vyjde například série Yakuza nebo Kingdom Hearts.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox Game Studios
Do Xbox Game Studios nyní patří patnáctka herních studií. Které přibude jako další?

Spencer se pak také zmínil v jiném rozhovoru o touze mít na Xboxu více RPG exkluzivit, což pravděpodobně nebude zase tak těžké, protože z nových akvizic můžeme vyzdvihnout harcovníky tohoto žánru z Obsidian Entertainment a inXile Entertainment, byť herní svět se ještě vzpamatovává z toho, že právě oslavování autoři vynikajících her na hrdiny ze studia Obsidian Entertainment aktuálně pracují na survival titulu Grounded, který s jejich původní tvorbou moc nesouvisí.

• Zdroje: DualShockers, Gematsu, Kotaku, ResetEra, Stevivor, Push Square, The Verge, Twitter (Phil Spencer)



Project Scarlett vyjde o Vánocích 2020 s Halo Infinite

• Novinka: 13. 6. 2019 • Autor: Filip Němec

Když jsme přesně před rokem zakládali tento článek, v redakci jsme debatovali o tom, jak ho pojmenovat. Název konzole tehdy ještě nebyl znám, my jsme však prozřetelně zvolili spekulované jméno Xbox Scarlett a téměř jsme se trefili. Microsoft na své tiskové konferenci v Los Angeles totiž oficiálně představil připravovanou next-gen konzoli, která překvapivě nemá ve svém názvu jméno konzolové divize. Nová herní mašina od Microsoftu se jmenuje Project Scarlett a chybějící slůvko Xbox naopak spolu se slovem „projekt“ v názvu tak nejspíše znamená to, že jde pouze o pracovní název a finální jméno (my stále sázíme na Xbox Scarlett), bude oznámeno později s odhalením přesných HW specifikací či samotného vzhledu konzole. Zatím jde ale pouze o naše dohady.

Project Scarlett – E3 2019 oznamující trailer

Autorem Project Scarlett je stejný tým, který stojí za Xboxem One X a máme si být jisti, že hlavním úkolem tohoto stroje má být hraní her. To je velmi příjemný obrat oproti tomu, co Microsoft upřednostňoval v roce 2013, kdy představil Xbox One.

Více specifikací připravované konzole Microsoft neodhalil, ve videu však zaznívala hesla jako 120 fps, 8K rozlišení, GDDR6 RAM paměť či Ray Traycing a podobně jako u konkurenčního PlayStationu 5 i v případě Projektu Scarlett se dočkáme SSD disku. Také Microsoft totiž vyhlásil válku nahrávacím obrazovkám. Samozřejmě ale musíme stát nohama na zemi. Rozlišení 8K bude sice možné, ale zcela určitě ne současně se 120 snímky za sekundu, bude se tak s největší pravděpodobností opakovat historie v tom smyslu, že na rozlišení 8K dosáhnou jen méně náročné tituly, obdobně jako tomu bylo zpočátku u současné generace s 4K rozlišením a 60 snímky za vteřinu. Na druhou stranu vzhledem k tomu, že by měl Project Scarlett být 4x tak výkonný jako Xbox One X,  je reálné, že většina titulů zvládne 4K rozlišení a stabilních 60 fps.

Nakonec tou nejzajímavější zprávou bylo to, že se next-gen Xboxu dočkáme příští rok v průběhu Vánoc. Termín „holiday“, který Microsoft při konferenci použil, pravděpodobně můžeme interpretovat jako prosinec 2020, ale ani listopad se nedá vyloučit. Microsoft si jistě nechá do poslední chvíle prostor pro manévrování s datem vydání, aby se zařídil podle konkurence. Posléze jsme se také dozvěděli, jaký titul si budeme moci s novým Xboxem koupit. Tím nebude nic jiného než Halo Infinite, jež se stalo prvním oficiálně oznámeným launch titulem Projektu Scarlett a dal bych ruku do šarlatově zeleného ohně, že další hrou bude Forza Motorsport 8.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Halo: Infinite
Další dobrodružství legendárního Master Chiefa bude startovacím titulem příštího Xboxu.

• Zdroje: Gamespot, IGN, vlastní



Známý insider odhaluje hardware specifikace dvou připravovaných Xboxů

• Novinka: 4. 2. 2019 • Autor: Filip Němec

Namísto (konečně!) nějakého oficiálního oznámení tu máme další spekulace. Ty však vypadají jednak poměrně reálně a jednak přichází od zkušeného zdroje, který v minulosti přinesl již řadu informací ze stáje Microsoftu, jež se později ukázaly jako pravdivé. Tentokrát jeden z uživatelů Redditu prozradil, že prý ví, jaké budou specifikace dvou nových Xboxů s kódovým označením Lockhart a Anaconda, o nichž jsme vás informovali v předchozí novince. Originální vlákno už je samozřejmě smazáno, avšak díky internetu pečlivě uchováno, slova uživatele Nova Monbasa poté navíc potvrdil i jeden z dalších insiderů. Stále však jde (v některých ohledech o divoké) spekulace.

Podobně jako jiné zdroje i Nova Monbasa popisuje Xbox s označením Anaconda jako nástupce Xboxu One X, který má nabídnout zejména vysoký výkon, zatímco Lockhart by měl být verzí se slabším grafickým jádrem. Není však jasné, jestli jde o standardní nový Xbox nebo tolik zmiňovanou cloudovou verzi. Na tu to ale nevypadá, výkon je totiž i tak dosti velký, je podobný aktuálnímu výpočetnímu výkonu PS4 Pro. Rozpětí ve výkonu Xboxu Anaconda a Lockhart tak napovídá spíše tomu, že má jít o klasickou konzoli, avšak pro méně náročné hráče, rozdíl je podobný jako u aktuálního Xboxu One a Xboxu One X.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: koncept

(Nejedná se o skutečný design konzole. Obrázek je pouze ilustrační)

Jak bude nový Xbox vypadat, je prozatím ve hvězdách. Microsoft i Sony se však v posledních letech soustředí spíše na konzervativní provedení, což je podle mě škoda. Jasno bychom mohli mít už po E3 2019.

Osm jader AMD Zen 2 a grafický výkon přes 12 TFLOPS

Jaké vnitřnosti Lockhart a Anaconda údajně obsahují? Srdcem obou konzolí by měl být osmijádrový procesor s architekturou AMD Zen 2, o které se spekulovalo již dříve a jde tak vcelku o sázku na jistotu. O grafiku by se měla postarat v AMD již známá, ale doposud neuvedená architektura Navi, o té se spekuluje i v případě PlayStationu 5. Silnější Anaconda by pak měla dostat do vínku 16 GB paměti a grafický výkon konzole by měl přesáhnout 12 TFLOPS, což je dvojnásobek toho, co zvládne současný Xbox One X. Slabší Lockhart by si pak měl vystačit s 12 GB paměti a výkonem grafiky kolem 4 TFLOPS, což je zhruba výkon PlayStationu 4 Pro.

Slabší Lockhart je tak dost silnou konzolí na to, aby šlo o propíraný cloudový Xbox. Insider Nova Monbasa navíc přišel s informací, že obě konzole by měly nabídnout Ray Tracing díky technologii DirectX. V tomto případě se již názory odborníku rozcházejí, protože grafické karty, které v současnosti Ray Tracing zvládnou, stojí jako samotný Xbox One X. I kdybychom vzali v potaz zastarání technologií v rámci roku až dvou, kdy nové konzole pravděpodobně vyjdou, stále je to velmi nepravděpodobné vzhledem k cenovce, o které se taktéž spekuluje.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: xCloud
Microsoft na konci loňského roku oznámil Project xCloud, se kterým chce za pomocí streamovací technologie přinést své hry i na přenosná zařízení. Vedle toho se spekuluje také nad speciální verzí Xboxu, jež nebude mít klasickou mechaniku a hry bude také pouze streamovat. Jak moc je ale tento předpoklad pravdivý, nevíme, v poslední době se totiž o tomto typu Xboxu mlčí.

Nejvýkonější „Xbox Anaconda“ by mohl stát více než 10 000 Kč

Slabší Lockhart by se měl prodávat za 249 dolarů, což je zhruba 6 000 Kč (cena by však díky clu a DPH v našem případě ještě stoupla). I tak je ale 249 dolarů hodně nízká cenovka. Silnější Anaconda by se pak měla prodávat za dvojnásobek, tedy 499 dolarů, což je zhruba současná cena Xboxu One X. PlayStation 5 by podle jiných zdrojů měl dostat do vínku „pouze“ 12 GB paměti a grafické jádro s výkonem přes 8 TFLOPS. Procesor by však měl být zcela shodný. Nová konzole od Sony by díky tomu měla být levnější, stát by prý mohla 399 dolarů, tedy necelých 10 000 Kč.

Tato cenová predikce se zdá být hodně reálná. Za poslední roky se cenovka 399 dolarů za novou konzoli začala považovat za velmi dobrý kompromis, pokud by ale Microsoft skutečně už na začátku uvedl dvě verze konzole, mohl by si dovolit mít výkonnější verzi o něco dražší.

Xbox Scarlett má vyjít na Vánoce 2020

Nebyla by to správná spekulace, pokud bychom se neotřeli o hypotetické datum vydání nové konzole. Podle insidera Nova Monbasa by mělo k uvedení na trh nového Xboxu (či nových Xboxů) dojít těsně před Vánoci v roce 2020. Zajímavostí je, že úpravy hardwaru jsou prý hodně odvážné, což by mohlo být právě kvůli zmíněnému Ray Tracingu. Vedoucí Xbox divize Phill Spencer se zároveň v jednom z rozhovorů nechal slyšet, že se zaměřují zejména na snímkování. Podle něj je to právě frekvence snímku za sekundu, kde mají konzole nevyužitý potenciál a vylepšit by chtěl také spouštěcí dobu všech titulů.

Ze zajímavých informací je třeba zmínit také to, že vývojáři prý ještě nemají k dispozici devkity, které by měli dostat někdy v dubnu či květnu. To je trochu v rozporu s průzkumem z letošního Game Developers Conference, kde 18 % dotázaných vývojářů prozradilo, že už pracují na hrách pro novou generaci konzolí. Naopak u konkurenčního PlayStationu 5 se spekuluje již delší dobu o tom, že vývojáři mají devkity k dispozici. Je však běžnou praxí, že vývojáři začínají v raných fázích vývoje na počítačových sestavách vytvořených podle přibližných specifikací budoucí konzole.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Forza Motorsport
Začíná se i spekulovat i o hrách, které nový Xbox doprovodí na trh. Kromě Age of Empires 4 nebo Killer Instinct 2 se mluví také o příští Forze Motorsport. Stalo se totiž již nepsaným pravidlem, že při launchi nové konzole nesmí chybět závodní titul.

Oficiální novinky bychom se o Xboxu Scarlett mohli dozvědět již brzy a to na dalším kole Game Developers Conference, jež proběhne koncem března v San Franciscu. Tam by se o novém Xboxu mohl rozpovídat sám Microsoft, pravděpodobně to ale udělá prostřednictvím společnosti AMD, jež bude hovořit o novinkách na poli technologií, jež se týkají také Xboxu.



Microsoft pracuje hned na čtyřech nových Xboxech

• Novinka: 19. 12. 2018 • Autor: Filip Němec

V minulé novince jsme vás informovali o tom, že Microsoft připravuje kromě nového next-gen Xboxu také verzi čistě pro streamování her. Na E3 2018 ostatně vedoucí Xbox divize Phil Spencer potvrdil, že pracují hned na několika nových konzolích, nikdo však neočekával, že by šlo o více než dva různé Xboxy, což potvrdily zprávy právě o streamovací i klasické verzi Xboxu. Vypadá to však, že v Microsoftu připravují hned čtyři nové konzole. S touto informací přišel dobře informovaný server Thurrot, který je u počátku většiny spekulací kolem Microsoftu (jež se v mnoha případech ukázaly jako pravdivé).

Microsoft podle tohoto zdroje vyvíjí dvě verze Xboxu příští generace. Ten s krycím označením Lockhart má být méně výkonný a tím pádem cenově dostupnější mainstreamovému publiku. Vedle toho by pak měla současně vyjít i výkonnější verze, v současnosti označovaná jako Anaconda, jež má být obdobou aktuálního Xboxu One X. Ta by měla nabídnout nejlepší možný výkon pro ty nejnáročnější fanoušky konzolového hraní. Obě konzole by měly vyjít v roce 2020.

Streamovací Xbox a nový Xbox One S v roce 2019

Server Thurror pak potvrzuje i vývoj v úvodu zmíněného Xboxu s menším výkonem, jež bude určen pouze pro streamování her přes internet. Ten má kódové označení Maverick, dle dřívějších spekulací nemá mít mechaniku a vyjít by měl už v průběhu příštího roku. Thurrot dokonce zmiňuje jako první možný termín jaro 2019.  A nakonec ještě čtvrtá verze – tou má být revize Xboxu One S, která jednak projde redesignem, aby Microsoft mohl snížit náklady při výrobě konzole, zároveň by však nový Xbox One S měl být připraven pro stremování her, přestože půjde stále o klasickou herní konzoli.

Celá zpráva je samozřejmě v rovině spekulací, nicméně mnoho z nich již bylo více či méně potvrzeno. Sluší se dodat, že kódová označení není třeba brát v současnou chvíli nijak vážně, Microsoft je využívá čistě pro interní účely a nemusíte se tak bát, že by se vaše příští konzole od Microsoftu jmenovala například Xbox Anaconda. Aktuální Xbox One X má kódové označení Chuckwalla, zatímco původní Xbox One byl označován jako Durango. Současné neoficiální označení nex-gen verze Xboxu Scarlett je správné tak na půl. Microsoft totiž takto označuje všechny vyvíjené Xboxy, které chce vydat v roce 2020.



Nový Xbox možná vyjde ve dvou verzích – klasické a cloudové

• Článek: 30. 7. 2018 • Autor: Filip Němec

Mluví se o tom už řadu let a čas od času se někdo s těmito prorockými slovy přihlásí a opět zvedne vlny spekulací. Řeč je samozřejmě o tom, že herní konzole jednoho dne přijdou o svou fyzickou schránku a hraní se kompletně přesune do cloudu. Nakonec vám bude stačit jen televize, herní ovladač a ano, kvalitní internetové připojení. V herních kuloárech se v tomto směru počítá spíše až s tou přespříští konzolovou generací, ta následující by měla mít ještě klasický charakter, tedy co nejvýkonnější konzole bezpečně usazená pod našimi televizemi.

Když ale Phil Spencer z Microsoftu na E3 2018 prohlásil, že mají ve vývoji několik konzolí, ještě nás úplně nenapadlo, že právě jedna z nich má využívat cloudovou technologii. To až server Thurrott, jenž je většinou dobře informovaný, přišel s informací, že Microsoft pracuje jak na klasické herní konzoli, tak i na zařízení, které by dokázalo hry streamovat hry. Zatímco tradiční herní konzole má za cíl nabídnout co možná nejvyšší výkon (v rámci dané ceny) a která ze své podstaty po čase zastará, druhá konzole by měla být daleko trvanlivější a díky absenci vysokého výpočetního výkonu také mnohem levnější.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox One X Sekiro: Shadows Die Twice; gameplay: duch Xbox Two project Scarlett; screenshot: Nintendo Switch
Obrázek 1: Xbox One X je aktuálně nejvýkonnější herní konzolí na světě. Obrázek 2: I PlayStation 4 má svou verzi pro hardcore hráče. PlayStation 4 Pro byl nejvýkonnější konzolí zhruba rok. Obrázek 3: Konzolovou „svatou trojici“ uzavírá Nintendo Switch, které však míří trochu jiným směrem a rivalitu velkých stolních konzolí sleduje zpovzdálí.

Jak bude cloudový Xbox vypadat a kolik bude stát?

Mělo by jít o podstatně menší krabičku s nižší výpočetní silou, avšak podle serveru Thurrott se cloudový Xbox neomezí výkonově pouze na vykreslovaní prostřednictvím internetu přesnášeného obrazu na televizi. Měl by zvládnout i některá data sám propočítávat, takže výkon asi úplně zanedbatelný nebude, což znamená, že i výsledná cena konzole bude nakonec prý vyšší, než by se od takového zařízení mohlo na první pohled očekávat.

Snaha nabídnout masám hraní pomocí cloudové technologie vlastně není takovým překvapením, o streamování her se v Microsoftu mluví už delší dobu a mělo být součástí už Xboxu One. Microsoft je majitelem poměrně impozantní datové banky serverů Azure, avšak problémy při vývoji a také nepochopení ze strany hráčů, nemluvě o problémech s infrastrukturou vedly k tomu, že se od využití této technologie u současné generace Xbox konzolí upustilo.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Crackdown 3, tps akce Xbox Two project Scarlett; screenshot: Crackdown 3, destrukce
Obrázek 1: Pionýrem cloudového hraní měla být na Xboxu One akce Crackdown 3, avšak vzhledem k jejímu opakovanému odkládání to příliš nadějně nevypadá. Obrázek 2: Destrukce má být tak detailní a výkonově náročná, že ji bude vypočítávat sám Microsoft na svých serverech a pomocí cloudové technologie propočítaná data odešle až na váš Xbox One.

Microsoft jakožto technologická firma navíc rád zkouší nové věci a posléze se je nebojí opustit a dělat, že se vlastně vůbec nic nestalo (vzpomeňme například na zpočátku velmi nadějnou mobilní platformu Windows Phone). Cloudovým Xboxem se navíc Microsoft snaží vytvořit a podmanit si nový trh, když na tom tradičním (klasické herní konzole) v současnosti ztrácí. Na tomto poli navíc není úplným nováčkem, se svou službou Game Pass, díky které máte v rámci předplatného neomezeně k dispozici balík titulů, je firma poměrně úspěšná. 

Podle serveru Thurrott se momentálně Microsoftu daří snižovat latenci na úroveň, jakou známe třeba z online multiplayeru akčních her, což už je pro streamování her odezva více než vhodná. To koresponduje s informací, že tento cloudový Xbox je ve vývoji již delší dobu, oproti klasickému protějšku, jenž půjde ve šlépějích Xboxu One.

Je tu však jeden podstatný element, který Microsoft ovlivnit nemůže. Aktuální infrastruktura (ovlivňující rychlost, stabilitu a celkovou dostupnost internetu) rozhodně na streamování her není připravena, což potvrzují média třeba i v Severní Americe. Těžko navíc odhadovat, jaká bude situace za dva roky. Také se může stát, že pokud si tento levnější Xbox vyberete s cílem ušetřit, právě nároky na vysokorychlostní a stabilní internet z dlouhodobého hlediska tuto volbu mohou učiní nevýhodnou.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Xbox One S disk
Doba, kdy fyzická distribuce her zanikne, se možná blíží. Streamování her na tom bude mít jistě lví podíl, v příštích několika letech ale žádnou velkou revoluci neočekáváme.

Xbox Scarlett (Xbox Two) zvládne 4K a 60fps

Zatímco v případě nového PlayStationu, který se bude s největší pravděpodobností jmenovat PlayStation 5, už spekulujeme o jednotlivých komponentách, co budou skrývat útroby nového Xboxu, to prozatím vůbec netušíme. Mluvíme nyní samozřejmě o klasické verzi Xboxu, co nabídne ona diskutovaná odlehčená cloudová verze, je momentálně absolutně ve hvězdách.

Phil Spencer na E3 2018 prozradil, že v aktuální chvíli se pracuje právě na tom, jakou bude mít nový Xbox (doposud přezdívaný Scarlett nebo Xbox Two) architekturu a jaké technologie nabídne. Dá se celkem jistě odhadovat, že půjde stejně jako v případě Xboxu One nebo PlayStationu 4 o klasickou PC architekturu, která je pro vývoj her nejjednodušší a zároveň umožní snadné portování starších titulů a zejména zpětnou kompatibilitu. Nový Xbox navíc „staví” tentýž tým, jenž měl na starosti Xbox One. 

Xbox Two project Scarlett; screenshot: koncept

(Nejedná se o skutečný design konzole. Obrázek je pouze ilustrační)

Jakou bude mít nový Xbox podobu, prozatím nikdo netuší, grafici z celého světa se však už teď předhání ve více či méně odvážných konceptech.

Připravovaný Xbox Scarlett (či Xbox Two, chcete-li) by měl konečně zvládnout nativní 4K rozlišení při 60 snímcích za sekundu, což je něco, co nám bylo slibováno už u aktuální generace konzolí. PS4 Pro ani Xbox One X však tyto parametry nedokáže nabídnout, snad jen s výjimkou jednodušších indie titulů. Phil Spencer zdůrazňuje, že nový Xbox má být určen pro hráče, takže to má být právě magická formulka nativního 4K a 60fps, čím se budou v Microsoftu ohánět. To je vcelku zajímavý obrat od toho, co hlásali v Redmondu na launchi Xboxu One, kde se marketing zaměřoval spíše na služby.

Kolik bude nový Xbox stát

Vzhledem k tomu, že prozatím ani nemáme představu o výkonu či výbavě, lze prodejní cenu Xboxu Two těžko odhadovat. Dá se však předpokládat, že se i tentokrát bude pohybovat lehce nad hranící 10 000 Kč, kterou už předběžně přislíbil konkurenční PlayStation 5. Dost možná však Microsoft vsadí i na mírně vyšší cenovku, zejména pokud bude alternativa v podobě streamovacího Xboxu výrazně levnější.

Microsoft navíc anoncoval vývoj hned několika Xboxů, což nemusí být nutně pouze dvě konzole. Oběma gigantům se totiž osvědčil systém, kdy vedle standardní verze později vydá i jednu méně výkonnou, ale cenově dostupnější a jednu dražší, pro hardcore hráče. Nebylo by překvapením, kdyby už na startu Microsoft představil dvě výkonnostně odlišné verze Xboxu a vedle toho ještě “streamovací” Xbox.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: koncept

(Nejedná se o skutečný design konzole. Obrázek je pouze ilustrační)

Bude zajímavé sledovat, jak se Sony i Microsoft popasuje s designem svých konzolí. Poslední verze představují spíše konzervativní styl.

Xbox Scarlett (Xbox Two) podle odhadů vyjde v roce 2020

I v tomto ohledu máme o konkurenci v podobě PlayStationu 5 podstatně více indicií, na základě kterých lze odhadovat datum vydání konzole. V případě nového Xboxu „Scarlett“ se můžeme odpíchnout od několika spekulací a zejména pak již zmíněného serveru Thurrott, který měl údajně možnost nahlédnout do interních dokumentů Microsoftu. Podle nich je nový Xbox plánován na rok 2020. To by bylo 7 let po launchi Xboxu One, ale jen tři po vypuštění Xboxu One X. Na E3 2018 se však o nových konzolích prakticky nic neřeklo, dříve předpokládaný rok vydání, 2019, je tak téměř jistě mimo hru, neboť je málo pravděpodobné, že na E3 2019 firmy oznámí nové konzole a hned na podzim s nimi půjdou na trh.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: dashboard
Hodně nás také zajímá, jak bude vypadat dashboard nového Xboxu, tedy jeho uživatelské rozhraní. S tím aktuálním si Microsoft hraje už od počátku a každý půl rok ho od základů překope. Snad přijde Xbox Two s již ucelenou vizí.

Jsou tu však dvě proměnné, které je třeba vzít v úvahu. Sony má ještě letos před sebou dvě akce – Paris Games Week v říjnu a svou vlastní PlayStation Experience v prosinci, kde by společnost mohla novou konzoli oznámit a na sklonku roku 2019 s ní jít na trh, přesto se stále více zdá být reálnější až rok 2020, a to s ohledem na to, kolik exkluzivních titulů chce Sony stihnout na aktuální generaci ještě vydat.

Druhým faktorem je pak to, že Microsoft má prý v plánu vyrukovat s novým Xboxem dřívem, než obdobný krok učiní Sony s PS5. Dle zkušeností z minulosti se zdá přípustné vydat konzoli o měsíc či dva později než konkurence, ale třeba roční odstup by mohl být přímo likvidační, jak již historie ukázala. A zatímco Microsoft vypustil nejvýkonnější verzi Xboxu teprve loni, PlayStation díky dřívějšímu vydání PlayStationu 4 Pro již může pomýšlet na rok 2020, v extrémním případě zimu 2019. Rozhodně nás čeká velmi zajímavý boj – o čas, fanoušky a samozřejmě naše peněženky.

Co se samotného názvu týče, v případě Xboxu je tu spíše prostor zavtipkovat si nad způsobem, jakým Microsoft názvy vymýšlí, než-li nějaké sofistikované předpoklady. Vše začalo u Xboxu 360, který byl v pořadí druhou konzolí od Microsoftu, ale byl konkurentem PlayStationu 3, takže se logicky nemohl jmenovat Xbox 2. Podřadnost by byla evidentní už ze samotného názvu. Tím celá eskapáda postrádající logiku začala a Xboxem One a jeho nástupcem s přídomkem X pouze nabrala na obrátkách. Aktuálně se novému Xboxu přezdívá Scarlett, což je dost možná přímo interní označení Microsoftu. Stejná situace byla i v případě Xboxu One, který se dříve jmenoval i veřejně Project Scorpio. Microsoft nejspíše bude muset přijít s nějakým zcela novým názvem, protože snahy o jakoukoli posloupnost by skončily nejspíše jen jako dobrá nahrávka na smeč internetovým vtipálkům.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Microsoft E3 2018
Právě na tomto pódiu během E3 2018 v Los Angeles oznámil Phil Spencer, že Microsoft pracuje hned na několika nových konzolích.

Zpětná kompatibilita je téměř jistotou, VR nikoli

Zatímco konkurenční PlayStation 4 se vydal spíše cestou remasterů, Xbox One po vzoru Xboxu 360 využívá výhod společné PC architektury a v rámci zpětně kompatibility nabízí tituly z předchozí generace. Nic nenasvědčuje tomu, že  by tomu v případě Xboxu Two mělo být jinak, zejména když Microsoft právě za zpětnou kompatibilitu získává tolik potřebný pozitivní ohlas veřejnosti. Phil Spencer navíc v poslední době rád hovoří o vytváření jakéhosi Xbox ekosystému: v momentě, kdy si nějakou Xbox hru koupíte, můžete počítat s tím, že si ji za pár let budete moci zahrát na novějším hardwaru, aniž byste museli znovu platit.

Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens Microsoft Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens, augmentovaná realita Xbox Two project Scarlett; screenshot: HoloLens Minecraft
Obrázek 1: Hololens fungují na principu augmentované reality (AR), kdy do skutečného prostředí kolem vás vnáší virtuální objekty. Obrázek 2: Možností na využití AR je nespočet. Ve všech oblastech průmyslu, v domácnosti a samozřejmě i v oblasti videoher. Obrázek 3: Spojit dohromady váš obývací pokoj a virtuální prostředí, ve kterém jde simulovat úplně vše, to je opravdu velký potenciál pro zábavní průmysl.

Když ale přijde řeč na virtuální realitu, je to v Microsoftu jako na houpačce. Před několika lety představené Holo Lens vypadalo více než slibně. Dokonce i v rámci segmentu videoher šlo o zajímavou technologii, protože rozšířená realita se na nejrůznější hry hodí možná i lépe než klasická virtuální realita. Střílet emzáky na Marsu je sice super, ale když se cizáci objeví přímo ve vašem obývacím pokoji, to je teprve něco! Microsoft však v tomto směru vydává smíšené signály. Mike Nichols, vedoucí Xbox marketingu, se nechal slyšet, že zvěsti o VR pro Xbox nejsou pravdivé a rozhodně nemají v plánu pro Xbox žádnou formu virtuální ani augmentované reality. 

Na druhou stranu Microsoft pro Xboxu One X oznámil podporu různých VR platforem z Windows 10, přestože nemá jít o podporu nikterak výraznou. To je zvláštní z několika důvodů. V prvé řadě je evidentní, že Microsoft evidentně má (nebo alespoň měl) funkční prototyp Holo Lens, hlavně je však tato očividná ignorace VR trhu udivující s ohledem na to, že konkurenčnímu PlayStation VR se poměrně daří (přestože celkově trh s virtuální realitou neroste tak rychle, jak mnozí očekávali). Je Microsoft zkrátka přesvědčený, že ve VR a AR není budoucnost, anebo chystá nějaké velkolepé, překvapivé odhalení?

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Microsoft kinect
Ještě zhruba před dvěma lety to vypadalo, že nepřímou odpovědí Microsoftu na PlayStation VR je Kinect, jemuž se Sony horko těžko snažilo konkurovat Move ovladači. Zatímco při startu Xboxu One byl Kinect prezentován jako nedílná součást konzole, na konci roku 2017 Microsoft ukončil jeho výrobu a nadále již pro tuto platformu nevycházejí žádné tituly.

Jaké hry si zahrajeme na příštím Xboxu

Samozřejmě se zde nabízí odpověď: „všechny z Xboxu One díky zpětné kompatibilitě.“ Rozhodně se můžeme těšit na launch jako žádný předtím, protože pokud Xbox Two/Scarlett nabídne alespoň své exkluzivní tituly v rámci zpětné kompatibility, bude mít majitel Xboxu nové generace k dispozici významné hry plánované na rok 2019, jako jsou třeba Gears of War 5 nebo Crackdown 3

Xbox Two project Scarlett; screenshot: zpětná kompatibilita
Díky zpětné kompatibilitě se nabídka her na Xboxu One pořádně rozrostla. Při startu nové konzole to navíc přinese pořádnou výhodu. Každý si rád zahraje své oblíbené hry na silnějším stroji, byť vizuální či technické zlepšení může být zanedbatelné.

Pokud však jde o tituly zcela nové, seznam je prozatím vcelku krátký. Z těch ostře sledovaných je to sci-fi RPG Starfield a The Elder Scrolls 6. Tyto dvě hry se určitě nepodívají na současnou generací konzolí a spekulovat o tomtéž můžeme také u Cyberpunku 2077. Z exkluzivit je to pak zejména Halo: Infinite, jež bylo oznámeno na E3 2018 v Los Angeles a jehož vývoj je stále v začátcích. A upřímně řečeno, těžko si představit lepší startovní titul než právě další plnohodnotné Halo. Na žádném launchi pak nesmí chybět závodní hra, to už je tak nějak za ty roky pravidlem, a je to právě studio Turn 10 a jejich Forza Motorsport, kdo bude na tahu. 

Xbox Two project Scarlett; screenshot: Starfield Xbox Two project Scarlett; screenshot: Cyberpunk 2077 Xbox Two project Scarlett; screenshot: Halo Infinite
Obrázek 1: O sci-fi RPG Starfiled odehrávajícím se ve vesmíru zatím nevíme vůbec nic. Obrázek 2: Cyberpunk 2077 se na E3 2018 předvedl. Současnou generaci konzolí ale možná vůbec nestihne. Obrázek 3: Nový díl Halo je již ve vývoji, s jeho vydáním se ale příliš nespěchá. Třešnička na dortu současné generace, nebo ideální startovní titul pro Xbox Scarlett? Nebo obojí?

Co tedy od nového Xboxu čekat? Čistě herní stroj zaměřený na maximální výpočetní výkon, stejně jako v případě PS5. Tedy alespoň co se klasického Xboxu (Xboxu Scarlett/Two) týče, protože o jeho cloudové verzi si v tomto ohledu pozatím netroufáme spekulovat. Microsoft v rámci letošní E3 odhalil jasné sklony k návratu mezi herní producenty, což si pojistil zejména nákupem několika studií, takže můžeme čekat zajímavé startovací tituly, které bude Microsoft rozhodně potřebovat, jelikož na tomto poli má jeho konkurence aktuálně stále velký náskok.

Také bude zajímavé sledovat, jestli Microsoft dohady o své snaze rozšířit pole působnosti směrem ke streamovaným hrám nakonec potvrdí. Zde jsme hodně skeptičtí, podle nás je na takový krok ještě brzy, a to zejména kvůli nepřipravené infrastruktuře. I přesto ale Microsoftu držíme palce. Vše budeme podrobně sledovat a článek průběžně aktualizovat. Jak jste na tom vy? Těšíte se více na Xbox „Scarlett“, nebo PlayStation 5?

Filip Němec

Filip Němec

Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.

i Mohlo by vás zajímat

Xbox Series X, vychází na vánoce 2020. O novinkách vás budeme pravidelně informovat.

Vytisknout
P-DC1-WEB13
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon