Nabídka grafických karet společnosti XFX je opravdu bohatá, a to i přes to, že v ní naleznete výhradně modely postavené na grafických čipech společnosti AMD. Tou nejvýkonnější grafickou kartou, kterou v této nabídce můžete dnes najít, je XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB. Jak obstojí v testech vůči NVIDIA GTX 1050 a GTX 1060? To a mnohem více zjistíte v naší podrobné recenzi.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 150(180) W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1873 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus Strix RX 480 O8G Gaming | Polaris Ellesmere XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1330 MHz 1330 MHz 1330 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Počítačová hra Deus Ex: Mankind Divided využívá nového rozhraní DirectX 12, které pomáhá k vyšším výkonům grafických karet jak společnosti AMD, tak také NVIDIA.
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan.“
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG hra (Role-Playing Game) s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akční RPG hra odehrávající se v prostředí Tolkienových fantasy románů Středozemě. Hra byla postavena na herním engine LithTech vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v září 2014 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 43 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, grafická karta XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB disponuje výkonem opravdu špičkovým, tedy alespoň co se týká segmentu střední třídy. Každý MHz navíc je u Radeonů znát, a projeví se to také na jejich výkonu. V případě grafické karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB ji frekvence 1430 MHz posunula na samé čelo výkonnostního žebříčku. Pravda, rozdíl pouhých 2 % oproti GeForce GTX 1060 s 9 GBPS VRAM samozřejmě není nic zásadního, co by mělo případné zájemce o grafické karty GeForce GTX 1060 od jejich koupě nějak odradit. Na druhou stranu to ale zase není až tak dávno, kdy tomu bylo naopak a kdy Radeon RX 480 dýchal na záda právě GeForce GTX 1060. Novější hry podporující moderní 3D API, stále kvalitnější ovladače a vyšší frekvence Radeonů, to je, myslím, v kostce to, co stojí za postupným navyšováním výkonu Radeonů.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Bohužel, nic není zadarmo, a ani u nových a výkonnějších Radeonů RX 580 tomu není jinak. Vyšší frekvence XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB si vybraly svou daň v provozních vlastnostech této grafické karty. Zatímco teplota se ještě držela v přijatelných mezích kolem 78 °C, s hlučností a spotřebou už to bylo horší. Naměřená hlučnost (ačkoliv akusticky kultivovaná) kolem 42 dBA je poměrně vysokou hodnotou a spotřeba o 100 W vyšší nežli u konkurence je již opravdu na pováženou.
Suma sumárum, grafická karta XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB je opravdu výkonnou grafickou kartou, která se v segmentu střední třídy jistě neztratí a vždy se bude držet na samé výkonnostní špici.
Pro vysoký výkon této grafické karty udělala společnost XFX opravdu maximum a možná, že v této snaze zašla až příliš daleko. Vyšší takty společně vyšším napětím grafického čipu jsou důvodem vyšších teplot a spotřeby grafické karty, což se samozřejmě na provozních vlastnostech nějak projevit musí. Systém chlazení je pak totiž přetížen a ke zvýšení chladicího výkonu musí využít vyšších otáček ventilátorů, které generují zase vyšší hlučnost grafické karty.
Osobně bych raději nějaký ten MHz oželel a dal spíše přednost lepším provozním vlastnostem grafické karty. Ostatně díky bohatým možnostem nastavení přímo v ovladačích Radeon Crimson to můžete udělat i vy.
Pořizovací cena grafické karty XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8GB je sice nižší nežli ta, jakou nabízí konkurence za grafické karty podobného výkonu, ale ono je to vlastně celkem jedno. Dnešní době “těžební mánie” vládnou prostě těžaři, kteří skupují tyto grafické karty ve velkém a na obyčejné “smrtelníky” nakonec nezbude vůbec nic, nebo v tom lepším případě objednávka s dlouhou dobou vyřízení.
Klady
Zápory