Vítejte ve světě, kde je na trhu tak málo procesorů, že si vlastně ani nemáte z čeho vybrat. Každý problém má ale řešení a ve světě CPU se tomu říká refresh. Vezmete písmeno X a přidáte za něj T. A hle, recenzenti se nemusí bát, že by neměli práci. Jednu výhodu to ale přeci jen má. Je to příležitost k přeměření starých výsledků naměřených na raných BIOS verzích. V dnešní recenzi se tedy podíváme, o čem jsou nejnovější Ryzeny 3000 refresh a také jak si vedou oproti konkurenčním Intel Comet Lake 10. generace. Pojďme na to!
AMD Ryzen 5 3600XT a 7 3800XT
Nejnovější procesory AMD Ryzen XT série 3000 jsou tzv. refreshem X modelů. Slibují o něco vyšší frekvence za vyšší cenu.
V následující tabulce si procesory AMD Ryzen 5 3600XT a 7 3800XT přehledně porovnáme s dalšími testovanými procesory a nejbližší konkurencí.
Model | Ryzen 5 3600XT | Intel Core i5-10600K | Ryzen 7 3800XT | Intel Core i7-10700K |
---|---|---|---|---|
Počet jader/vláken | 6/12 | 6/1 | 8/16 | 8/16 |
Základní frekvence | 3,8 GHz | 4,1 GHz | 3,9 GHz | 3,8 GHz |
Boost frekvence | 4,5 GHz | 4,8 GHz | 4,7 GHz | 5,1 GHz |
L3 Cache | 32 MB | 12 MB | 32 MB | 16 MB |
Odemčený násobič | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
TDP | 95 W | 125 W | 105 W | 125 W |
Box chladič | Wraith Spire | ✕ | ✕ | ✕ |
RAM kanály | 2 | 2 | 2 | 2 |
Cena | 6 990 Kč | 7 990 Kč | 10 990 Kč | 11 290 Kč |
*Ceny platné k 11. 7. 2020
Jako vždy se snažíme porovnávat dle ceny. Tentokrát už nejsou cenové rozdíly tak propastné. Specifikace jader a pracovních vláken odpovídají, tedy měříme souboj dvou šestijáder a dvou osmijáder. Intel procesory jsou v tento moment cenově posazené cca o tisícovku výše.
Všechny čtyři procesory byly chlazeny AiO chladičem Corsair H150i PRO a ke smůle Ryzenů testování probíhalo téměř ve 30 °C okolní teploty. Procesory AMD Ryzen XT jsou doslova vyhnané na mezní limit, takže manuální přetaktování pomocí fixního napětí a násobiče moc nedává oproti Intel procesorům smysl.
Informace k aktuálnosti výsledků aneb co se většinou nedozvíte
Většina výsledků dřívějšího hardwaru, které na internetu najdete ve srovnání s novým recenzovaným hardwarem, je staršího data. Je velmi náročné vždy přetestovávat dříve naměřený hardware kvůli případným rozdílům ve výkonu, jež mohou zapříčinit ovladače, aktualizace OS, novější verze prohlížečů, benchmarků a bezpečnostních záplat.
I přesto při každé nové recenzi případný starší hardware přeměřujeme. Minusem je pak menší škála staršího otestovaného hardwaru, který se už stejně většinou nedá koupit.
Vždy testujeme dvojí nastavení u každého modelu procesoru. Je to už tak trochu náš standard. Otestování procesoru jen na defaultu je pouze polovina informací, které by vás měly zajímat. Overclocking je totiž způsob, jak vymáčknout ze svého hardwaru extra výkon navíc. A proto mě osobně vždy zajímá, jaké jsou možnosti a výkon po přetaktování. A upřímně, výkon na defaultu mě naopak zajímá jen minimálně. Nemám rád špatný poměr cena/výkon a nevyužitý potenciál, pokud s tím jde něco dělat. Druhou částí testů je tedy vždy výkon po maximálním možném (ale na normální provoz rozumném) odladění pomocí overclockingu pro normální běžný 24/7/365 provoz.
U AMD Ryzen 5 3600XT a Ryzen 7 3700XT byl testován výkon s odemčenými limity na maximum a s Precision Boost Overdrive na +200 MHz. Co se týče RAM, ty byly z defaultních 3 200 MHz a časování dle JEDEC specifikací vyladěny na 3 733 MHz s časováním CL15 včetně dopodrobna upravených sekundárních a terciárních timingů.
U Intel procesorů nebylo moc co řešit. Klasicky byl testován default, v OC rozumné maximum, které konkrétní kus křemíku zvládl. Intel i7-10700K neměl problém s 5,2 GHz na všech jádrech a i5-10600K chodil na příjemných 5,0 GHz. Co se RAM týče, byl použit XMP profil 4 000 MHz CL17.
Nutno podotknout, že ač bylo u testovaných Ryzenů 3 733 MHz maximum při zachování FCLK : BCLK poměru 1 : 1, Intely zvládají daleko více, klidně přes 5 000 MHz. Problémem je ale pořizovací cena paměťových kitů s tak vysokými takty. Intely navíc mají díky své monolitické architektuře defaultně nízké latence, a proto není potřeba paměti hrotit tak jako u AMD Ryzen XT.
Testy renderingu jsou jedny z nejzajímavějších, jelikož jde o nejčastější usecase kreativního využití procesoru. Cinebench R20, Corona a Blender benchmarky testují výkon v těch nejpoužívanějších softwarech pro rendering.
Cinebench R20 |
Cinebench je už tak trochu klasika, co se týče testování procesorů. Testujeme 3. generaci tohoto benchmarku v řadě s označením R20, která byla vytvořena tak, aby dala procesorům co proto. Tento test dokáže z procesoru díky využívání AVX instrukcí vymáčknout pěkných pár wattů navíc, dokonce o poznání více než náročný stress test v AIDA64 Extreme.
Corona Benchmark 1.3 |
Corona benchmark testuje výkon v kreativních softwarech, jako je Cinema 4D, 3ds Max a další. Měřen je Multi-Thread výkon renderované scény v čase a počtu paprsků za vteřinu. Ray-tracing je jednou z nejnáročnějších úloh vůbec a tuto práci čím dál více přebírají grafické karty.
Blender Benchmark CLI 2.82 |
Výkon v oblíbeném open source softwaru zvaném Blender prověřujeme ve specializovaném benchmarku, který testuje výkon procesoru v celkem šesti různě náročných scénách. Tentokrát jsem testoval pouze dvě první scény, jelikož rozdíly v delších scénách jsou víceméně souměrné.
Následující dva testy nemusí na první pohled dávat smysl. Jde o tzv. browser benchmarky, které testují úlohy prováděné skrze webový prohlížeč. Pravdou je, že webové úlohy založené na Javascriptu patří k těm nejčastějším úkolům, které našemu PC dáváme.
Jetstream 2.0 a Speedometer 2 |
Po přeměření Intel procesorů 10. generace, kde byly výsledky pořízeny s lehce podivným chováním, se opět ukazuje, že nejčastější úkoly, které při běžné práci našim procesorům dáváme, sedí o chlup lépe Intel procesorům. Nejde ale o žádný propastný rozdíl, podle kterého byste se museli rozhodovat.
Práce se soubory je, ať chcete nebo ne, další z nejčastějších úloh, které svému procesoru zadáváte. Například vždy, když instalujete nějaký software nebo hru, dochází k dekompresi instalačních souborů.
7zip a WinRAR - (de)komprimování souborů |
Pokud často pracujete se soubory ve smyslu komprimování a dekomprimování, jistě oceníte znatelný výkon navíc u o tisícovku levnějších AMD Ryzen XT.
Geekbench 5 je jedním z nejpoužívanějších testů, který obsahuje širokou škálu scénářů a úloh. Testuje kompilování kódu v různých jazycích, kryptografické úlohy, matematické výpočty a mnoho dalšího. Měříme výkon při zapojení jednoho a všech pracovních vláken.
Geekbench 5 |
Výkon v singlethreadu je poměrně vyrovnaný a jak si můžete všimnout, při zapojení více pracovních vláken se lépe daří levnějšímu Ryzenu 7 3800XT oproti konkurenčnímu Intelu i7-10700K.
Fyzikální výpočet je něco, o čem mnohdy ani nemáme tušení, že se děje. I přesto jde o nedílnou součást práce počítače, když hrajeme hry. Time Spy Extreme Physics je test, který dokáže separátně otestovat právě výkon v těchto úlohách.
Time Spy Extreme Physics |
Úlohou procesoru není jen zpracovávat statické snímky, které grafická karta vykreslí. Dnešní hry, například nejrůznější simulátory, vyžadují ohromné množství fyzikálních výpočtů. Dvě jádra a čtyři pracovní vlákna navíc jsou zde prostě znát a AVX workload vždy Intelům seděl trochu více než AMD. To se ale samozřejmě s nadcházející generací Zen 3 může změnit.
Z minulých recenzí už máte přehled, jak 3D testy probíhají. Stávající situaci ohledně CPU bottlenecku v herním prostředí s výkonnou GPU (grafickou kartou) typu RTX 2080 Ti a rozlišením znáte. Stejně tak víte, že v čím větším rozlišení hrajete, tím méně snímků vaše grafická karta stihne připravit a tím méně jich musí procesor zpracovat, ač to není jeho jediná práce. Na trh se už pomalu chystají NVIDIA AMPERE karty série 3000 a výkon procesoru bude pravděpodobně pořádně znát i ve 2 160p rozlišení.
Pro úplnost zopakuji metodiku měření her. Každá testovací scéna je ve hře pečlivě vybraná tak, aby byla sama o sobě náročná na procesor. V PUBG je to lokace Los Leones a u Assassin's Creed: Odyssey jsou to Athény. Povětšinou jsou města právě těmi scénami, které jsou tzv. nejvíce CPU bound z celé hry. CS: GO je kapitola sama o sobě, jelikož více FPS rovná se lépe, a real-time strategie jako Ashes of Singularity jsou pro CPU vždy záhul. Testovací scény ve hrách jsou měřeny pomocí softwaru NVIDIA FrameView, který loguje frametimes, tedy mezičasy mezi vykreslením jednotlivých snímků, a současně jsou nahrávány logy z MSI Afterburn, které obsahují informace o frekvencích, vytížení GPU a CPU, teplotách a další. Logy z NVIDIA FrameView se následně synchronizují podle framerate s logy z MSI Afterburner a jsou připraveny ke snímkové analýze.
PUBG je přetrvávajícím hitem poslední doby, který se od nuly dostal až na přední místa eSportu a do top příček hratelnosti na platformě Steam. Hra pochází z vývojářského studia Blue Hole a běží na čím dál více používaném Unreal Engine 4. Hra je měřena pomocí funkce REPLAY na mapě Miramar ve městě Los Leones, které se jako lokace zdá být nejnáročnější na CPU. Jde o 60vteřinový průběh ze západu na jih napříč téměř celým městem Los Leones po jedné z hlavních silnic.
PLAYERUNKNOWN's BATTLEGROUND |
PUBG je jednou z nejnáročnějších her na procesor poslední doby vůbec. O to víc, pokud máte našlapanou grafickou kartu, jako je 2080 Ti. Ani jeden z procesorů nedokázal kartu nakrmit dosyta, což se ani nedá čekat, obzvlášť v nižších rozlišeních, ale výsledné FPS a rozdíly mezi jednotlivými modely testovaných procesorů mluví za vše.
Counter Strike: Global Offensive je dle Steamu stále jednou z nejlegendárnějších a nejhranějších her. Vždy šlo, a patrně ještě dlouho půjde, o základní kámen celého odvětví eSportu. Vývojářem i vydavatelem je Valve a hra běží na Direct X 11. Testovací scéna se odehrává na mapě de_dust2 bez botů po dobu 60 vteřin, které jsou měřeny nástrojem FRAPS. Pro CS: GO účely jsou metriky jako frametimes, GPU load (vytížení grafické karty) zaznamenávány pomocí MSI Afterburner. Datové logy z obou souborů jsou pak následně synchronizovány ke snímkové analýze. Hra je spouštěna pomocí parametru -console, ve kterém je pak nastaven parametr fps_max 0.
Counter Strike: Global Offensive |
CS: GO je kapitola sama o sobě. Traduje se, že kdo má více FPS, ten má lepší šanci. Málokdo už ví, že čím více v některých FPS ve střílečkách máte, tím přesněji, hodně zjednodušeně řečeno, i míříte. Čím vyšší framerate máte, tím detailnější pohyb po jednotlivých pixelech, po kterých pohybujete zaměřovačem. Tato hra, pokud odemknete FPS limit, sedí lépe Intel procesorům díky vysokým frekvencím, a výsledky Intelů, po přetaktování i na defaultu to jen potvrzují.
Ashes of Singularity: Escalation je jednou z nejnáročnějších her na procesor, jak už to u real-time strategií bývá. Jedná se zároveň o jednu z prvních her nativně podporujících DirectX 12. Partnerem je zde AMD a hra je zařazena do programu Gaming Evolved. Hru vytvořilo studio Oxide Games a vše běží na Nitrous Engine. Tento titul není klasicky měřen nástrojem FRAPS jako ostatní hry, ale je zde zabudovaný 180s benchmark, který vytváří vlastní frametimes log.
Ashes of Singularity: Escalation |
Real-time strategie, a zvlášť takové jako Ashes of Singularity, jsou pro procesory pořádnou náloží. Jde prý původně o AMD tech demo, na kterém se kdysi prezentovala funkce asynchronních shaderů, ale rozdíly ve výkonu jednotlivých procesorů jsou zde hezky znát.
Shadow of the Tomb Raider je akční adventura a přichází jako dvanáctý díl z legendární série s Larou Croft. Hra se odehrává převážně v peruánských džunglích, kde se za hlavní hrdinku snažíte zastavit apokalypsu, kterou jste tak trochu sami spustili. Hra byla vytvořena studiem Eidos Montreal ve spolupráci s Crystal Dynamics a publikována vydavatelem Square Enix. Testovací scéna se odehrává ve ztraceném městě zvaném Patiti a jde o 62vteřinové kolečko, které vede přes tamní trh skrz ulice, obydlí města a zpět na tržiště.
Shadow of the Tomb Raider |
Jak můžete vidět, grafická karta o výkonu RTX 2080Ti dává testovaným procesorům opravdu co proto, a obzvlášť ve Full HD rozlišení je vysoký výkon i7-10700K díky 5,2 GHz opravdu znát.
Assassin's Creed: Odyssey je akční adventura a v pořadí již jedenáctý díl v sérii Assassin's Creed. Hra se tentokrát odehrává ve starověkém Řecku. Hra byla postavena na herním enginu AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Quebec a vydána v říjnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v ručně vybrané testovací scéně v Athénách po dobu 90 sekund nástrojem FRAPS.
Assassin's Creed: Odyssey |
Assassin's Creed: Odyssey je definicí šílenosti, pokud se bavíme o hrách, které jsou náročné na procesor samy o sobě. A pokud k tomu dáte nejsilnější GPU na trhu, říkáte si o problémy. I přes to, že ani jeden z testovaných procesorů nevymáčkl z RTX 2080Ti maximum, jsou zde vidět podstatné rozdíly a to je to, na čem záleží.
Far Cry 5 je akční počítačová RPG, odehrávající se v postapokalyptickém světě 17 let po událostech kolem bývalého fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v únoru 2019 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 64 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Far Cry: New Dawn |
Far Cry: New Dawn je taktéž hra, která svým enginem a optimalizací dává procesorům pořádně zabrat. I zde už je celkem zvykem, že tato hra sedí lépe Intel procesorům. Zrovna byl oznámen další díl Far Cry, a tak jsem sám zvědav, jak si procesory obou táborů povedou tam a jestli se rozdíly ve výsledcích alespoň trochu srovnají.
U provozních vlastností těchto procesorů dává smysl porovnávat hlavně spotřebu. Měříme příkon tzv. na zdi, klasickým zásuvkovým wattmeterem při stress testu v AIDA64. Pro úplnost se můžete podívat i na naměřené maximální teploty. Ty ale vypovídají hlavně o tom, jak dostatečné řešení představují BOX chladiče, které jsou součástí balení.
Provozní vlastnosti |
Nespornou výhodou AMD Ryzen procesorů jsou jejich provozní vlastnosti, a to konkrétně co se spotřeby týče. Je ale jen otázkou priorit, zda výrazně větší spotřebu u i7-10700K chcete brát v potaz a zda jde o přijatelný tradeoff za nesporně vyšší výkon v některých hrách a aplikacích, jako je například CS: GO.
Nutno také vzpomenout, že o tisícovku levnější Ryzen 5 3600XT je k dostání s poměrně slušným chladičem v balení a i5-10600K se prodraží minimálně o pár stovek pořízením chladiče, jako je například ARCTIC Freezer 34.
Graf teplot je spíše takovou zajímavostí, jelikož jde o různé architektury, v případě Ryzenu 5 3600XT je použitý Corsair H150i PRO tak trochu rozmarností a v případě i5-10600K by se dalo mluvit o zbytečném overkillu.
Závěrem bych dodal snad jen to, že mi z pohledu uživatele poněkud uniká význam této refresh řady. Je samozřejmě možné, že jde ze strany AMD o obchodní či výrobní strategii, ale to se můžeme jen domnívat. Dokud budou k dispozici X verze, vyplatí se z cenového hlediska rozhodně ty.
Pro tento rok se už nejspíš ničeho zajímavějšího na poli CPU nedočkáme. Zpestření by mohlo přijít začátkem příštího roku s Intel Rocket Lake (Q1) a AMD Ryzen 4000, u kterých ještě datum uvedení na trh oficiálně neznáme.
Zen 3 by mohl podle všeho dosahovat magické hranice 5 GHz, ale bude samozřejmě záležet na praxi. Uniklou zajímavostí je i reálný provoz FCLK na 2 100 MHz, což by mohlo znamenat citelný skok ve výkonu. Ale o tom až příště, nechme se překvapit.
AMD Ryzen 5 3600X a 7 3800X
AMD Ryzen 5 3600X a 7 3800XAMD Ryzen 5 3600XT a Ryzen 7 3800XT nabízejí velmi slušný výkon za přijatelné ceny jak pro pracovní, tak herní účely. Oproti konkurenci se pyšní i výrazně lepší spotřebou.
Klady
Zápory
Procesory AMD Ryzen 5 3600XT a 7 3800XT se nabízejí jako velmi rozumná volba při výběru výkonného procesoru jak na práci, tak na gaming. V poměru cena : výkon : provozní vlastnosti nemají na trhu konkurenci.
Michal Mikle
I'm an overclocker and enthusiast Bitcoiner. With computer hardware, any unused performance won't keep me calm. If there is the possibility of squeezing another drop of power from the hardware, I won't miss it. I love the adrenaline and pushing the limits, of the components and myself. This activity is rich with choices, but I mainly use liquid nitrogen and phase-change methods. I also set up a service to optimise Intel processors, delid.cz, building custom PC setups on demand and I enjoy security and privacy topics. Outside the digital world I'm interested in permaculture and other low time preference systems.