Výměna nevhodného dárku Bridgestone

A Way Out (RECENZE) – Útěk z vězení je práce pro dva

Jste fanoušci vězeňských dramat? Přemýšleli jste někdy o tom, jaké to je být zavřený v base, kde je vyhlídka na svobodu pouze zamlženou představou někde v dáli? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ano, nejnovější počin studia Hazelight (pod patronací Electronic Arts) vycházející 23. 3. 2018 pro platformy PC, PS4 a Xbox One by mohl být právě pro vás.

A Way Out je multiplayerová akční adventura kladoucí důraz na kooperaci mezi dvěma hráči. Ti se vžijí do rolí Vincenta a Lea, dvou trestanců, kteří se jednoho dne rozhodnou věznici opustit proti vůli dozorců a srovnat účty s minulostí. Bude stát za to riskovat život na útěku, nebo se vyplatí zůstat sedět v cele? Dozvíte se naší recenzi.

• Žánr: Akční adventura  • Multiplayer: Ano (online, co-op, local) • Vývojář: Hazelight Studios • Vydavatel: Electronic Arts • Platformy a Datum vydání: PCPS4 a Xbox One (23. března 2018) • Homepage: ea.com/en-gb/games/a-way-out • Čeština: Ne

Části článku

Obsah recenze A Way Out

1. Vykoupení Vincenta a Lea
  2. Bez spolupráce to v A Way Out nepůjde
  3. A Way Out – vězeňské drama bez vlastní identity
  4. A Way Out – čím se zabavit při útěku z vězení
  5. Jak vypadá a zní útěk na svobodu?
  6. Povedl se příběh Vincenta a Lea?
  7. Recenze A Way Out: závěrečné hodnocení
  8. HW nároky pro A Way Out PC

Vykoupení Vincenta a Lea

• Recenze: 25. 3. 2018 • Autor: Štěpán Lenk

Nemůžu mluvit z vlastní zkušenosti, ale domnívám se, že život ve vězení nemůže být nic příjemného. Naprostá ztráta svobody a soukromí je hrozná představa sama o sobě, k tomu všemu vám ale společnost dělají vrazi, násilníci a věčně naštvaní zakomplexovaní dozorci. Nic pro slabé povahy. A do takového prostředí v omláceném vězeňském antonu právě přijíždí za vraždu odsouzený Vincent.

A Way Out; Wallpaper: Vincent a Leo, seznámení

Na vězeňském dvoře vše začíná. Vincent se seznamuje s Leem.

I přes svou upřímnou snahu držet se dál od problémů se ale poměrně rychle připlete ke rvačce několika vězňů, kde se seznámí s mužem jménem Leo – horkokrevným podvodníčkem zavřeným za krádeže a (překvapivě) podvody. Zřejmě to byl osud, který je svedl dohromady, jelikož vyjde najevo, že Vincenta i Lea spojuje nenávist ke gangsterovi Harveymu, se kterým mají oba nevyřízené účty. Společně tedy zosnovají plán k útěku a vyráží s minulostí skoncovat jednou provždy.

A Way Out alespoň v první polovině hry život za katrem vykresluje poměrně přesvědčivě. Záměrně neříkám realisticky, jelikož je spousta scén lehce přitažených za vlasy a setkáte se i s řadou klišé, celku se ovšem daří navodit slušnou atmosféru. Velký podíl na tom má především zábavná hratelnost, jejíž jádro je založené na kooperaci mezi dvěma hráči.

A Way Out; Gameplay: dvůr A Way Out; Gameplay: ošetřovna

Obrázek 1: Zdravý duch ve zdravém těle ve vězení platí dvojnásob. Obrázek 2: Odlákávání pozornosti je v A Way Out poměrně častou aktivitou.

Bez spolupráce to v A Way Out nepůjde

Na začátek důležitá informace. A Way Out nelze hrát jinak než ve dvou lidech. Pokud nemáte žádné kamarády (imaginární se nepočítají), nezahrajete si. Naštěstí ale ke hraní nemusíte kupovat jednu hru dvakrát, stačí poslat druhému hráči pozvánku, na základě které si bude moci stáhnout zadarmo zkušební verzi. Což je dle mého názoru férový přístup.

Vaše obrazovka je během hraní A Way Out prakticky pořád rozdělena na dvě poloviny (ať už hrajete lokálně, nebo online), přičemž každá z těchto polovin se zaměřuje na jednoho trestance. Díky tomu se každý hráč může věnovat jiné činnosti a zároveň i po očku sledovat, co dělá ten druhý. Přelstít ostrahu a dostat se z vězení zpět na svobodu není nic jednoduchého, Vincent a Leo se tedy bez vzájemné spolupráce moc daleko nedostanou. Chtě nechtě si musí navzájem pomáhat a to máte samozřejmě na starosti vy.

A Way Out; Gameplay: hlídka A Way Out; Gameplay: řeka A Way Out; Gameplay: šplhání

Obrázek 1: Jeden hlídkuje, druhý se prokopává zdí. Hlavně potichu! Obrázek 2: Jízda na pramici po rozbouřené řece je jednou z nejlepších momentů A Way Out. Obrázek 3: Stačí pár zbrklých krůčků a budete šplhat hezky znovu.

V kůžích obou trestanců se pak snažíte přelstít stráže a připravit si postupně vše potřebné pro váš velký útěk. A je to opravdu zábavné. Scény, kdy jeden hráč zpoza mříží hlídkuje a varuje před procházejícími bachaři a jeho parťák se snaží ukradeným dlátem vymontovat kovovou mřížku ve stěně své cely, nebo když stylem „zády k sobě” šplháte nahoru širokou šachtou a s druhým hráčem jste nuceni stejným tempem postupovat kupředu, jinak vás čeká bolestivý pád, jsou prostě super.

Za vrchol A Way Out z hlediska zábavnosti považuji plavbu pramicí po rozbouřené řece, kam se Leo a Vincent dostanou během útěku. Pádlováním na správné straně loďky zatáčíte a vyhýbáte se tak ostrým skalám a kamenům. Proud řeky je ovšem čím dál silnější a kormidlování loďky stále obtížnější. Principem se jedná o jednoduchou pasáž, ale postupná gradace celé scény zde funguje na jedničku.

Podobně vydařenými momenty první polovina hry nešetří. Odlákávání stráží, shánění potřebných nástrojů, plížení a příprava na velký útěk přináší tu správnou míru kooperace, zábavy a napětí a vy si budete A Way Out vyloženě užívat. Pak se ovšem dostanete z vězení a dobrý pocit se začne pomalu vytrácet.

A Way Out – vězeňské drama bez vlastní identity

Největším problémem A Way Out je neexistence vlastní identity. První polovina se tváří jako seriozní vězeňské drama a celkem úspěšně kombinuje napínavé pasáže s těmi klidnějšími, jež zobrazují vznikající přátelství mezi Vincentem a Leem. Studio Hazelight si zcela evidentně bere inspiraci ze slavných vězeňských dramat (na Vykoupení z věznice Shawshank si vzpomenete hned několikrát), ale ničemu to nevadí. I kopie má svou hodnotu, pokud je kvalitní. A část odehrávající se ve vězení se nepochybně povedla.

A Way Out; Wallpaper: honička

V druhé polovině hry děj začne připomínat akční film z 80. let.

V druhé polovině hry se ale někdo v týmu scénáristů musel zbláznit a násilně do hry vecpal zběsilé akční pasáže jak z filmů z 80. let. Výrazný kontrast mezi komorním začátkem a adrenalinem nadopovaným koncem hry v A Way Out prostě nefunguje a opulentní střílecí pasáže pak působí spíše trapně. Zcela očividná inspirace filmem Scarface a videoherní sérií Uncharted je do očí bijící, problém je v tom, že studio Hazelight dělá to samé o poznání hůře.

Díky nepovedenému finále tak na A Way Out vlastně oceníte i jeho kratší herní dobu (cca 6 hodin), jelikož se kvůli vršícím se klišé nebudete moci dočkat konce. Charaktery Vincenta a Lea se ve svém vlastním příběhu ani nedočkají žádného zásadního vývoje a objektivně emotivní závěr pak na vás nemá žádný větší efekt. Škoda.

A Way Out; Gameplay: finále A Way Out; Gameplay: money shot

Obrázek 1: Akční závěr filmovým znalcům určitě připomene kultovní snímek Scarface.. Obrázek 2: Ukázkový trailerový záběr.

A Way Out – čím se zabavit při útěku z vězení

Abych byl ale k A Way Out fér, během hraní si rozhodně nelze stěžovat na stereotyp. Prostředí se často mění a ve hře narazíte na opravdu velkou spoustu slušně zpracovaných miniher typu házení šipek, hry na piáno, stolních her, basketbalu nebo třeba balancování na invalidním vozíku. Ano, čtete správně. Jsou to sice v zásadě drobnosti, ale dokáží člověka vtáhnout, navíc často můžete soupeřit s kamarádem u druhého ovladače, kdo nahraje víc bodů.

Pochválit také musím i možnost volby v řešení jednotlivých situací, kdy můžete věci pojmout stylem Lea (impulzivně) nebo Vincenta (klidněji a s rozvahou). Třeba takový most plný policejních hlídek lze buď podlézt skrz spodní konstrukci, nebo omráčením policejního důstojníka a ukradením jeho vozidla. Který způsob zvolíte, je na vás, podobných rozhodnutí je ale ve hře celá řada a velkou měrou vybízí k opětovnému zahrání, nemluvě o dvou různých koncích, ke kterým se můžete propracovat.

A Way Out; Gameplay: balanc A Way Out; Gameplay: stolní hra

Obrázek 1: Balancování na kolečkovém křesle je nebývale zábavné. Obrázek 2: Pokud vás zajímá, jestli jsem vyhrál já, nebo můj kolega Filip Němec, musím vás zklamat. Tato informace je přísně tajná.

Jak vypadá a zní útěk na svobodu?

Dosud jsem mluvil hlavně o hratelnosti, vás ale nejspíš také zajímá, jak se na A Way Out kouká a jak zní. Audiovizuální zpracování není špatné, hranice lehkého nadprůměru ale určitě neboří. Hudba je dost nenápadná a během hraní jsem ji prakticky nezaznamenal, dabing většiny postav je ale velmi slušný.

U grafiky je to trochu složitější. Vězení je až na menší míru detailů zpracováno relativně dobře, příroda už ale vypadá o poznání hůře. Pomalu doskakující textury a celkově neživý dojem mnohdy trochu kazí jinak dobrou atmosféru, čas od času ale A Way Out překvapí poměrně působivým zpracováním světla. V konečném výsledku se tak nejedná o nic vyloženě nehezkého, je to prostě takový lepší průměr. Na druhou stranu jsem za celou dobu hraní nezaregistroval žádné zpomalení nebo trhání obrazu, což je jednoznačné plus.

A Way Out; Gameplay: krajina A Way Out; Gameplay: oprava A Way Out; Gameplay: rybolov

Obrázek 1: Zpracování přírody je spíš průměrné i přes povedené světelné efekty. Obrázek 2: Opravování starého auta je pohoda jen do té doby, než se začne střílet. Obrázek 3: Na chytání ryb je čas vždycky, i na útěku z vězení.

Povedl se příběh Vincenta a Lea?

I přes mé výtky a dosti nepovedenou druhou polovinu hry ale nemůžu říct, že by ve mne A Way Out zanechalo převážně negativní pocity. Zábavná kooperace celkový zážitek táhne nahoru a investovaného času nelituji. V konečném výsledku jsme ale dostali jen lehce nadprůměrný a žánrově nekonzistentní příběh Lea a Vincenta, u kterého se sice budete s kamarádem slušně bavit, silnější dojem ve vás ale nezanechá. Akční adventura A Way Out vychází 23. 3. 2018 pro PC, PS4 a Xbox One. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.

A Way Out; Wallpaper: svoboda

Grafika je dle mého názoru průměrná, ale i tak se občas dočkáme působivých výjevů.

Recenze A Way Out: závěrečné hodnocení

Hodnocení 60% Alza.cz
65%
60%
75%
A Way Out; recenze

• Zábavná kooperace
  • První polovina hry
  • 2 různé konce
  • Různá řešení herních situací

• Druhá polovina hry
  • Průměrná grafika
  • Nezvládnuté akční pasáže

Dva gauneři se snaží utéct z vězení ve split-screen módu

• Preview: 14. 12. 2017 • Autor: Štěpán Lenk

Píše se rok 1970 a hlavní roli hrají dva trestanci, Leo a Vincent. Oba se (každý z vlastních důvodů) snaží utéct z vězení, což automaticky znamená, že nic nepůjde podle plánu, jelikož dva uprchlí vězni nejsou něčím, nad čím by zákon jen tak přivřel oči. Na A Way Out je unikátní to, že titul lze hrát pouze ve split-screen režimu. Jestli se rozhodnete pro gaučovou párty nebo si střihnete online seanci, je jen na vás, ale spilt-screenu se nevyhnete. Ten je prostě pevně daný.

A Way Out; Wallpaper: Leo a Vincent

A Way Out byla od počátku stavěna jako čistě kooperační záležitost, jak sám několikrát řekl Josef Fares. V této adventuře je spolupráce Vincenta a Lea klíčová (a dvojnásob to platí pro oba hráče u monitoru).

Fares si toto rozhodnutí obhájil tím, že podle něj je pro A Way Out důležité, aby měl každý hráč vždy přehled o konání svého společníka. Navíc zdůrazňuje, že jeho hra vyžaduje velkou dávku komunikace mezi oběma hráči. Zajímavou věcí je také absence herní synchronizace. V praxi to znamená, že jeden hráč může být třeba uprostřed cutscény a ten druhý mu klidně „vstoupí do záběru“. Můžete se volně procházet kolem, zkoumat své prostředí, zatímco váš spoluhráč třeba přemlouvá v cutscéně strážného, aby se koukal jinam.

Josef Fares tvrdí, že herní trh je v poslední době přesycen tituly, jež to přehánějí s filmovostí. Podle něj je špatně, když většinu času gamepad odkládáte nebo nečinně držíte v rukou, protože hraje jedna cutscéna za druhou (s čímž souhlasíme). Chce, aby A Way Out tak pasivní nebylo a aby mohli hráči děj stále ovlivňovat, i když u kamaráda zrovna běží cutscéna. Navíc se rozhodl pro docela odvážný tah, a to nezahrnout do hry matchmaking (online vyhledávaní náhodných spoluhráčů). Opět zdůrazňuje komunikaci a ta, podle něj, prostě s neznámou osobou vázne.

A Way Out; Gameplay: split-screen, plížení A Way Out; Gameplay: split-screen, věznice

Jak to celé v praxi funguje

Pár vybraných herních webů mělo na E3 2017 možnost vyzkoušet si krátké gameplay demo a výsledky byly opravdu zajímavé. Za zmínku stojí příklad, kdy se Vincet a Leo ocitli na benzínce a potřebovali rychle nějaké peníze. Naskytla se tak zde možnost benzínku přepadnout (důvod zde nebyl jasný, jelikož se scéna nachází v pozdější části hry a byla bez kontextu). Fares ovládal Vincenta, zatímco herní novinář hrál za Lea.

Ze začátku se museli domluvit na tom, kdo bude mít na starosti zbraň. Na benzínce se nacházelo několik NPC a se všemi se dalo promluvit. Mohli s nimi prostě nezávazně pokecat, nebo se je pokusit přesvědčit, aby opustili prostor pro případ, kdyby se při přepadení něco zvrtlo. Z každé konverzace šlo v jakékoli chvíli vycouvat. V oblasti se nacházely všelijaké interaktivní předměty, z nichž některé postava prostě jen okomentovala, jiné zase mohly nějakým způsobem pomoci při samotné loupeži. Například se dalo sabotovat telefonní linku, což znemožnilo přivolání policie.

Spolupráce za každou cenu

Když už si oba hráči mysleli, že udělali maximum proto, aby loupež proběhla bez zaškobrtnutí, dali se do akce. Leo (se zbraní pod tričkem) přistoupil k pokladní a požádal ji, aby laskavě vyplázla chechtáky. Prodavačka se příliš nezalekla a ještě Vincenta upozornila, že pokladna je téměř prázdná. Ani upozornění, že se v zadní místnosti nachází trezor, nijak žvlášť nepřimělo prodavačku ke spolupráci. Leo na ni tedy namířil pistoli, zatímco Vincent se vydal k trezoru.

Pak se vše stalo poměrně rychle. Ukrytý pracovník popadl Vincenta pod krkem, což donutilo Lea nechat prodavačku prodavačkou a rozběhnout se na pomoc svému kumpánovi. Prodavačka využila situace a sáhla pro zbraň pod pultem. Leo byl schopen ji zastavit předtím, než mohla zbraň použít, a byla mu zde nabídnutá možnost agresivně vyžádat kombinaci pro sejf, nebo pěkně poprosit. Hráč ovládající Lea zvolil druhou možnost a za přizvukování Vincenta, který prodavačku chválil a říkal jí, jaká to není rozumná žena, kombinaci obdržel.

Po otevření trezoru se spustil alarm. Ukázalo se, že oba přehlédli jednoho zákazníka postávajícího u automatu na žvýkačky, jenž hrdinně zapnul poplach. Fares ještě poznamenal, že se jej mohli pokusit dohnat, nebo vystřelit zbraní do vzduchu a přimět ho lehnout si na zem. Jenže to už se přibližovaly policejní sirény, a tak oba hráči hupsli do auta o odjeli, což demo sekvenci ukončilo.

A Way Out; Wallpaper: kooperace A Way Out; Wallpaper: skok

Nikdy se neopakovat a nikdy nenudit

Fares zaníceně hovořil o tom, že rozličnost a variabilita hrají v A Way Out důležitou roli. Ve hře se bude střílet, nahánět se v automobilech nebo se tiše plížit, ale nic se nesmí opakovat. Podle Farese nebudete stejnou věc dělat dvakrát (nebo přehnaně dlouho). Split-screen navíc celé hře dodává jakousi filmovost a funguje to (podle nás) mnohem lépe, než když prostě jen sledujete cut-sceenu a nijak se do něj nezapojujete.

Zatím to vypadá, že se A Way Out vyšvihlo z „největší překvapení E3“ na „nejoriginálnější hru E3“. Jak moc budou hra interaktivní a jestli budou ostatní pasáže titulu stejně zábavné jako demo z benzínky, tak na to si ještě počkáme. Je možné, že tvůrci vystříleli všechnu munici na trailerech a demu, ale herní průmysl naštěstí funguje trochu jinak než ten filmový. Pokud Josef Fares dovede do titulu vložit alespoň špetku svého entusiasmu, máme se na co těšit.

A Way Out; Wallpaper: vězení A Way Out; Wallpaper: vězení, cely A Way Out; Wallpaper: vězení, jídelna

HW nároky pro A Way Out PC

Procesor Intel Core i3-2100T / AMD FX-6100 Intel Core i5-3570K / AMD Ryzen R3 1300X