• Recenze
• Autor: Filip Němec
Microsoft se po remasterování celé série Age of Empires vrhnul na jejího o něco méně známého bratříčka se stejnými gameplay mechanikami, ale z prostředí nejen řecké, severské a egyptské mytologie. Nováčkům tak přináší možnost zahrát si jednu z klasik RTS žánru a fanouškům původní hry zase vylepšenou grafiku i nový obsah. Dokáže ale Age of Mythology: Retold potěšit oba tábory?
zdroj: Xbox
V případě série Age of Empires autoři s ničím neexperimentovali a vylepšeným verzím dali přívlastek Definitive Edition. Co ale znamená v případě Age of Mythology ono nově přidané Retold? Jde skutečně o převyprávění, či nějakou reimaginaci? Je pravda, že jak si popíšeme později, autoři mírně sáhli do samotných základů hratelnosti a místy poupravili herní zážitek, jde ale většinou jen o balancování jednotek a drobné zásahy do kampaně. Jádro hry zůstává stejné.
Remasteru se Age of Mythology dočkalo v roce 2014 pod názvem Age of Mythology: Extended Edition a k remaku má podle mě Retold ještě poměrně daleko, obsahově i změnami má tak Age of Mythology: Retold nejblíže právě k definitivní edici, v mnoha ohledech totiž vylepšuje původní hru, obsahuje (téměř) všechen dodatečně vydaný obsah, a ještě k němu přidává něco nového, i když ne hned při vydání hry, což je bohužel škoda.
V recenzi se zaměřím právě na novinky a změny v nejnovější verzi této kultovní real time strategie, která má na serveru Metacritic 89 bodů ze 100 a patří ke klenotům svého žánru. Asi se tedy shodneme na tom, že po stránce základních mechanik, zábavnosti kampaně, bohatého výběru národů a jejich jednotek a rozličné a dobře vybalancované hratelnosti patří stále k tomu nejlepšímu, co real time strategie nabízí.
Pojďme se tedy nejdříve podívat právě na to, co pod pokličkou Retold najdeme. Kromě tří základních hratelných frakcí – Řeků, Egypťanů a Seveřanů – neměly podle původního oznámení chybět ani dva dodatečné národy, které přišly skrze DLC The Titans a Tale of the Dragon, tedy Atlanťané a Číňané. Zatímco The Titans hra při vydání obsahuje, ze Steamu i oficiálních stránek hry ale zmínka o „čínském“ DLC Tale of the Dragon nenápadně zmizela a namísto toho jsme se dozvěděli, že v budoucnu by nás měly čekat další dvě dodatečné expanze, přičemž první z nich nabídne právě nový čínský pantheon bohů a o té druhé zatím nic nevíme. Tato dvě DLC už budou ale určena pouze pro majitele Premium edice.
To může leckoho naštvat, předchozí definitivní edice nabízí obě DLC a nové AoM: Retold jen jedno? Ve skutečnosti to nemusí být zase tak špatná zpráva, Tale of the Dragon totiž fanoušci nepřijali vůbec dobře – nelíbil se jak výběr bohů a jejich požehnání, tak i jednotky či nové mapy. Dává tedy vlastně smysl, že autoři toto DLC buď předělají, nebo ještě lépe pracují na úplně novém. Ovšem to, že nové DLC, které nahrazuje to původní a jež mělo být podle prvního oznámení součásti hry, bude uzamčeno za Premium edicí, už moc prozákaznicky nepůsobí.
Vlastně jedinou obsahovou novinkou tak bude arénu bohů. Ta slibuje labyrint výzev, které před nás budou házet jednotlivá božstva. Zdolat je přitom půjde buď o samotě v rámci singleplayer režimu nebo v kooperaci. A ano, o aréně bohů hovořím v budoucím čase, protože bude dostupná až po vydání hry, přičemž autoři zatím neupřesnili, kdy se tak stane.
Byť bychom mohli jednoduše počkat a jen být vděční za to, že si autoři dali práci s úplně novým herním módem, protože jde vlastně o jedinou větší novinku po stránce obsahu, zkrátka bych čekal, že bude dostupný už při vydání hry. To, spolu s odstraněnou čínskou expanzí, za jejíž náhradu si budeme muset připlatit, na mě nepůsobí úplně nejlépe.
Autoři nicméně sáhli i do samotné hratelnosti, a to nejen toho, co hráč na první pohled vidí a co bezprostředně ovlivňuje zážitek z hraní – obrovské množství úprav totiž proběhlo také „pod kapotou“.
Velká část jednotek prošla rebalancem statistik, nicméně pokud nepatříte k dlouholetým hardcore hráčům původní hry, nejspíše si změn nevšimnete. Stejně jsem na tom i já, v Age of Mythology jsem sice strávil dětství, ale posledních 10 let jsem hru ani jednou nezapnul, a tak si netroufnu balancování jednotek hodnotit. Vzhledem k tomu, že na Retold pracovali někteří původní autoři, (možná naivně?) věřím, že to byly změny ku prospěchu věci.
Několik úprav pro představu zmíním: Vesničané mají zvýšené životy na 55 bodů a třeba chrámy stojí o 50 jednotek dřeva a zlata méně, zatímco některé řecké pěší jednotky jsou slabší a ty na koňském hřbetu naopak silnější. Jsou tu ale i markantnější zásahy, třeba tržiště je dostupné už ve druhém věku místo třetím, přičemž pro postup do čtvrtého věku je třeba postavit tvrz právě namísto tržiště.
Z těch významných a rozhodně viditelných úprav musím vyzdvihnout zejména navýšení populačního limitu, což je především pro zážitek z příběhové kampaně velmi vítané vylepšení. Můžete tvořit větší i zajímavější armády a déle budovat své impérium, na druhou stranu v kompetitivních režimech tuto změnu jen opravdu málokdy využijte, protože než se stihnete dostat do posledního věku a vyrobit maximální množství jednotek, většinou započne hlavní a definitivní bitva. Razantní, leč vítanou změnou je také možnost stavět městská centra úplně kdekoliv, jsou ale slabší než ta postavená na připravených místech, jako tomu bylo dříve.
Rozhodně se mi líbí také úprava používání božských schopností, které dostanete při postupu do nového věku. V původní hře šly použít pouze jednou, což znamenalo, že jste si je schovávali až do samotného závěru každého scénáře. Nyní je lze použít opakovaně s tím, že druhá a další aktivace vás stojí přízeň bohů. Podobného ražení je i novinka u hrdinů a mýtických jednotek, jejichž speciální útok již neproběhne automaticky pokaždé, když se dobije, ale můžete ho ručně spustit skrze nabídku akcí v levém dolním rohu. Opět jde o příjemnou novinku v kampani, kterou ale většinou v bitevní multiplayerové vřavě nestihnete využívat, nebo to tak alespoň bylo v mém případě.
Smíšenější pocity už mám z premiéry pátého věku Wonder age, na který jsem se původně hodně těšil, jenže ve výsledku nepřináší nic výrazně nového. Neodemyká nové budovy, jednotky či vylepšení, nepřidává božskou schopnost ani božské bonusy. Zpestřuje však samotný závěr scénáře – do věku divů vstoupíte automaticky poté, co postavíte div světa. Hlavním benefitem pátého věku je zvýšení statistik mýtických jednotek a automatická generace přízně bohů.
Jsou tu ale úpravy, které se podle mě zase tak úplně nepovedly. Fanoušci původní hry si všimnou úplně nového tutoriálu, z něhož ale nemám pocit, že by byl nějak výrazně lepší než ten původní, byť přiznávám, že ze mě možná mluví nostalgické vzpomínky na původní hru. Tuto změnu tak vnímám spíše neutrálně.
Podobně to mám také u rozhraní v průběhu zápasu. Původní rozložení i grafika je pryč a místo toho jsme dostali upravený interface z remasteru Age of Empires 3. Na mě působí vcelku obyčejně, genericky a postrádá charakteristickou duši původního rozhraní, ale chápu, že co do funkčnosti je asi o něco lepší.
Co na papíře vypadá dobře, ale v praxi se mi vůbec neosvědčilo, je novinka v podobě priority vesničanů. V nabídce pod ikonami božských schopností si můžete pro vesničany nastavit, v jakém poměru mají sbírat suroviny, přičemž můžete využít předvoleb pro postup do určitého věku nebo si zvolit vlastní poměr, třeba 30 % dřeva, 30 % zlata a 40 % jídla.
Taková automatizace zní dobře, problém je v tom, že potřeba surovin se v průběhu hry dynamicky mění a je rychlejší vzít tři vesničany a poslat je těžit jinou surovinu než v hlavě přepočítávat procenta a překlikávat ikonky v nabídce. Vesničané se navíc v případě, že třeba vylepšíte těžbu zlata, v rámci dodržení poměru sami přesunou třeba k těžbě dřeva, ale ne vždy vyberou nejkratší cestu, a především začnou těžit zbytečně daleko od odkladiště. Možná ale tato funkce najde využití na Xboxu, kde je práce s jednotlivými jednotkami kvůli ovládání složitější.
Můj výsledný dojem trochu sráží i nedostatky, které jsou sice pro žánr RTS známé, ale čekal bych, že oproti původní hře se alespoň trošku zlepší, ba dokonce jsem narazil na problémy, jež si u původní hry nepamatuji vůbec. Jde především o problematický pathfinding, tedy schopnost jednotek najít nejkratší a nejvhodnější cestu, respektive pohybovat se světem co nejvíce logicky a přirozeně.
Překvapila mě zmatenost vesničanů při zmíněném nastavení priority surovin, ale ani bojové jednotky nejsou úplně bez viny. Není nic horšího, než když musíte z jezdecké družiny čítající 20 lučištníků na koni jednoho ručně navigovat, protože se ze záhadného důvodu rozhodl nejet přímou cestou, ale vše objet kolem lesa, kde na něj střílí nepřátelské věže. Byť jde o v podstatě ikonický problém žánru, který zatím asi nikdo 100% nevyřešil, mám pocit, že jednotky jsou někdy stejně hloupé jako v případě remasteru z roku 2014.
Zlepšit se podle prohlášení vývojářů měl pohyb vojáků v případě, že jim cestu zatarasí ostatní jednotky, které by mělo jít odtlačit, což se jednak děje jen občas, a když už zrovna ano, tak pouze zmatečně a pomalu, takže kýžený výsledek se většinou nedostaví a vy raději ručně přemístíte jednotky blokující průchod. A když už si vývojáři dali práci s novým tutoriálem, mohli zlepšit i nevyrovnanou obtížnost misí v příběhové kampani, která mě i po tolika letech stále nutí opakovaně přepínat obtížnosti.
Co je ale podle mě rozhodně horší než v původní hře, je zasekávání jednotek o objekty. V kampani se mi to stávalo snad v každém druhém či třetím scénáři – voják se při bitvě, ale třeba i při jednoduchém pohybu světem, na kraji lesa, v kopci nebo dokonce i ve volném prostoru zasekne a nejenom že s ním nejdou hnout, ale nejde ani označit, jako by jednotka přestala existovat, takže ji nejde ani zabít a uvolnit místo v populačním limitu.
Pojďme ale konečně na to, co řadu hráčů zajímá možná úplně nejvíce. Grafický upgrade se totiž povedl na výbornou a díky texturám ve vyšším rozlišení, přidání ray-tracingu, lepším stínům a v řadě případů kompletního předělání designu jednotek, hra vypadá opravdu skvěle. Samozřejmě nejde o tak zásadní upgrade, aby šlo v tomto směru uvažovat nad remakem, ale pokud nebudete zoomovat až na úroveň jednotlivých jednotek a budov, vypadá Age of Mythology: Retold opravdu dobře.
Je poznat, že na hře dělají vývojáři, kteří citlivě pracují s předlohou, jejíž původní vizuál ctí a nesnaží se o nějakou vlastní „originální“ reimaginaci. Líbí se mi zejména změny ve vzhledu vylepšených verzí jednotek, které mají nyní více odlišné zbraně nebo brnění od svých základních verzí. Povedl se ale i upgrade mýtických jednotek. Třeba taková hydra už nevypadá jako handicapovaný brontosaurus, ale skutečně budí respekt.
Z hraní Age of Mythology: Retold mám hodně rozporuplné pocity. Většinu času ale ve mně přeci jen přetrvává nadšení z možnosti zahrát si mou milovanou hru z dětství, kdy s radostí nahlas opakuji hlášky řeckých jednotek a bavím se nad původními filmečky, kde se řečtí hrdinové snaží o ironický humor. Díky grafickému upgradu a řadě vítaných změn, jako je zvýšení populačního limitu, zprvu skutečně působí Retold jako jasná koupě.
Některé změny, k nimž se člověk dostane po chvilce hraní, přijímám spíše neutrálně (funkci priority vesničanů zkrátka nepoužívám a hotovo, nový tutoriál je spíše otázkou vkusu). Hodně mě ale mrzí výše zmíněné problémy, jako je pathfinding a hlavně zasekávání jednotek. Smíšené pocity mám i z českého překladu, který je určitě velmi vítaným bonusem zejména pro nově příchozí, ale velmi často se stává, že na obrazovce vyskočí text v originálním anglickém znění.
Vše tak nějak uhlazuje do ztracena poměrně sympatická cenovka 749 Kč, na druhou stranu mě ale lehce zvedá ze židle uzamčení nového boha a zmíněné čínské expanze do prémiové edice stojící 1 299 Kč. Z Age of Mythology: Retold tedy nejsem vyloženě zklamán, protože jádrem je stále ta zábavná mytologická real time strategie, ale myslím si, že uctít památku této klasiky šlo o něco lépe.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii hry poskytl český distributor Xbox CZ.
Tento nostalgický návrat je plný radosti i občasného zklamání. Zejména v kampani hru trápí množství drobnějších nedodělků. Příliš sympaticky nepůsobí ani obsahové novinky vycházející až později po vydání hry a staronová expanze uzamčená ze premium edici. Graficky ale vypadá Age of Mythology: Retold velmi dobře a řada změn je skutečně ku prospěchu hratelnosti.
Klady
Zápory
Hry byly mým nejlepším přítelem i milenkou již od dětství. O hrách jsem začal psát už na střední škole, čímž jsem vysedávání u herních strojů ospravedlňoval nejdříve před rodiči i přítelkyní a nyní před manželkou. V minulosti jsem ve formě textu i herních pořadů přispíval pro magazíny jako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazínu a GEMu mám na starosti herní konzole všeho druhu, videoobsah a z her pak zejména závody. V osobní rovině jsem navíc hlavním strůjcem vyostřených diskusí mezi konzolisty a PC Master Race, do které jsem se nenápadně také přidal, přestože moje herní srdce bije zejména pro pohodlné gaučové hraní.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel i3-4130 | AMD FX 4350 2.4 GHz | 3.6 GHz i5 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 645 | AMD Radeon Vega 8 | Intel Iris Graphics 550 | NVIDIA GeForce GTX 970 | AMD Radeon RX 570 |
DirectX | DirectX 12.0 | DirectX 12.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | – | – |
• Zdroj: Steam (26. 8. 2024)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.