Přiznám se, že už si ani nepamatuji, kdy jsem naposledy používal, jak se říká, integrovanou grafiku, za účelem hraní. A tak jsem se trochu skepticky pustil do testování nových APU procesorů Ryzen s grafickými jádry Vega. Ačkoliv jsem musel propustit uzdu kompromisům, ve výsledku jsem byl v závanu low-endového hardwaru mile překvapen. Nejnovější čipy Raven Ridge totiž přinášejí na trh čerstvý vzduch a rozviřují nudné vody budget segmentu levných PC. Takže, zahrajete si, ale pojďme se podívat pod kapotu trochu podrobněji.
Papírové srovnání AMD Raven Ridge s konkurenčními procesory Intel. Jak je patrné, AMD na první pohled boduje nižší cenou. Jak je to ale s výkonem? Zjistíte v další části recenze.
Model | AMD Ryzen 3 2200G | Intel Core i3 8100 | AMD Ryzen 5 2400G | Intel Core i5 8400 |
Počet jader/vláken | 4/4 | 4/4 | 4/8 | 6/6 |
Základní frekvence | 3,5 GHz | 3,6 GHz | 3,6 GHz | 2,8 GHz |
Boost frekvence | 3,7 GHz | ✕ | 3,9 GHz | 4,0 GHz |
Hyper-Threading | ✕ | ✕ | ✓ | ✕ |
Integrovaná grafika | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
L3 Cache | 4 MB | 6 MB | 4 MB | 9 MB |
Počet PCI-E 3.0 linek | 16 | 16 | 16 | 16 |
Odemčený násobič | ✓ | ✕ | ✓ | ✕ |
TDP | 65 W | 65 W | 65 W | 65 W |
IHS pájené k chipu | ✓ | ✕ | ✓ | ✕ |
Prodejní cena | 2 599 Kč | 2 919 Kč | 4 199 Kč | 4 839 Kč |
Na nových APU (accelerated processing unit) je zajímavé hlavně to, že pod IHS (tepelný rozvaděč) nenajdete klasicky pouze CPU čip, ale i grafický čip. A ne ledajaký. Ovšem v tomto případě si nejnovější Ryzeny půjčily pár grafických jader technologie Vega, kterými se pyšní i nejnovější a nejvýkonnější herní grafické karty od AMD, Vega 56 a Vega 64. Normálně bych se tím nijak nevzrušoval. Mám totiž zažité, že IGP, lidově řečeno integrovaná grafika, slouží pouze jako zobrazovadlo vhodné maximálně k přehrávání videí. Nebudu zastírat, že mám někdy až extrémní nároky na výkon. Mám, ale grafická jádra z Vegy v procesoru, to už mě zaujalo.
AMD Ryzen první generace nejsou vůbec špatné procesory. Jak jsem psal již při uvedení prvních Ryzenů, zrají jako víno a se softwarovou optimalizací hardwaru i aplikací se stávají výkonnějšími, resp. jejich potenciál se více a více naplňuje. Jádra s architekturou AMD Vega nezní špatně, ale jde tu o počet. AMD Ryzen 3 2200G má v sobě 8 a Ryzen 5 2400G 11 grafických jader Vega. Když to srovnáte s 56 a 64 grafickými jádry z dospělých dedikovaných karet, bude vám jasné, že tu půjde o kompromisy. Nezpochybnitelnou výhodou je zde kompatibilita se stávajícími základními deskami. APU Ryzen Raven Ridge se skvěle hodí do malých mini-ITX sestav, jejichž základ může tvořit například excelentní malá mrška, jako je Gigabyte AB350N-Gaming WiFi, o níž si můžete přečíst mou recenzi. Pokud vám jde opravdu o každou korunu, můžete zvolit i skoro o tisícovku levnější AB350M-HD3, kterou jsem s těmito novými APU také vyzkoušel a kde to už cenově v poměru s výkonem začíná být velmi zajímavé.
V dnešním článku nebudu vysvětlovat, jak fungují Ryzeny. To se můžete dočíst v mé recenzi na klasický Ryzen 5. Nicméně je potřeba si říct, jak jsem testoval a jak výsledky vznikly. Měření a vůbec kompozice výsledků není jednoduchá. V první řadě, srovnával jsem dle pořizovací ceny hardwaru, jinak to v tomto případě ani nejde. Tedy proti APU Ryzen 5 2400G jsem postavil Intel Core i5 8400 a proti Ryzen 3 2200G Intel Core i3 2200G. Jde mi o co nejvíce relevantní měření. Aby se dalo mluvit o hratelných výsledcích, bylo nutné kvůli výkonu Intel UHD Graphics 630 měřit ty nejmenší detaily. Víceméně rovnou uvedu, že jak APU procesory s jádry Vega, tak navíc srovnávaná NVIDIA GeForce GT 1030 2GB, mají na víc než na nejnižší detaily. Výjimkou byl jen Counter Strike: Global Offensive. Také je nutné uvést, že výsledky integrované grafiky (opět lidově řečeno) jsou měřeny s přetaktovaným CPU na 4000 MHz a RAM na 3200 MHz, kde je v podstatě jen nahozen XMP profil G.Skill FlareX 3200. Je to z toho důvodu, abych si byl jist, že IGP nebude nic brzdit (nebo jen minimálně), a rozdíly oproti CPU a RAM na defaultu (základním nastavení) znát jsou. Dále jsem samozřejmě měřil klasiku 2D, na kterou jste ode mě zvyklí, a jako vždy i výkon procesoru se silnou dedikovanou grafickou kartou.
* Pozn.: Jelikož při recenzování hardwaru pod NDA může docházet k značným nepřesnostem zejména kvůli odladěnosti BIOSů, vyzkoušel jsem více základních desek. Se správnými BIOSy však jelo vše perfektně.
Octane 2.0 se skládá ze 17 testů založených na JavaScriptu, a benchmark tak testuje výkon procesoru v moderním webovém prostředí. Vítězí lepší IPC výkon a větší operační frekvence jader i efektivita paměťového řadiče. Obojí na straně nejnovějších procesorů od Intelu s architekturou Coffee Lake.
Druhý test JetStream opět zkoumá výkon ve webovém prostředí, a to v testech založených na JavaScriptu. Benchmark je kombinací mnoha menších testů, které simulují jak syntetický výkon, tak reálné prostředí, se kterým se běžně setkáte. Výsledné skóre je geometrickým průměrem všech subtestů. Jak graf praví, i zde se vede lépe modernějším, nejnovějším Intel Coffee Lake procesorům.
A do třetice benchmark Kraken, opět založený na JavaScriptu, který zkoumá rychlost jednotlivých úkonů, výsledek je opět geometrickým průměrem. V tomto případě je méně milisekund v grafu lépe. Všechny tři první testy jsou souhrnem klasické práce, se kterou se setkáte. Ač by se mohlo zdát, že testuji Intel-friendly benchmarky, tyto testy provádím vždy a technologický pokrok procesorů Intel Coffee Lake je prostě vidět. Tady zkrátka zjistíte, s jakými procesory vám půjde práce víc od ruky.
Je již známo, že v Cinebenchi se AMD Ryzen docela daří, ale šest jader a vyšší IPC Intel Coffee Lake je prostě znát. Výkon Ryzenů APU ale není vůbec marný, jen je potřeba minimálně přetaktovat paměti RAM kvůli rychlejší komunikaci mezi CCX moduly pomocí Infinity Fabric, která operuje tak rychle jako operační paměti.
GeekBench 3 opět testuje procesory prostřednictvím reálných scénářů, se kterými se máte možnost setkat při práci s vaším počítačem. Přetaktovaný Ryzen 5 2400G s pamětmi na XMP profilu G.Skill FlareX na efektivních 3200 MHz se vyrovnává konkurenčnímu šestijádrovému, avšak o několik stovek dražšímu Intel Core i5 8400. Hlouběji v recenzi uvidíte i výkon IGP obou procesorů a budete moct také osobně vyhodnotit, co je pro vás lepší volbou.
Jak je vidět, Ryzenům, APU Raven Ridge nevyjímaje, se v Cinebench opravdu daří, a to i po stránce využití pouze jednoho pracovního vlákna.
Klasika, se kterou se všichni každodenně setkáváme. Práce s WinRARem. Jednoduchý příklad – máme spousty fotek z dovolené, chceme zmenšit jejich objem a zálohovat si je v jednom větším souboru na cloud nebo na NAS. Výkon škáluje s počtem jader a výkonem IPC, není co řešit.
HWBOT H265 je benchmark českého původu z dílny overclockera Havliho. Test měří výkon enkódování videa s H265 kodekem, který se už pomalu začíná používat, jelikož videa pod H265 jsou daleko skladnější než ta pod H264. S příchodem 4K videí, která jsou stále více v kurzu, je používání H265 nutností. Dost často slýchávám, že AMD Ryzen je lepší na práci s videem, ale posuďte sami.
Vezmu to z té zajímavější části. Pojďme se mrknout na to, jak se daří APU Ryzen po stránce herního výkonu integrovaných grafických čipů s jádrem Vega.
Celkem mne překvapil výkon APU Ryzenů s jádry Vega 8 a Vega 11. Fortnite na low preset shodí automaticky měřítko 3D objektů na velmi nízkou hodnotu, a protože hra vypadala jako ze špatného snu, měřítko jsem vrátil na 1920 × 1080. Jak vidíte na grafu, vše až na integrovanou grafiku Intel UHD Graphic 630 má výkonu na rozdávání, a tak jsem pro vás měřil i nastavení na Medium preset.
Zde už samozřejmě chybí Intel UHD Graphic 630, protože náročnější nastavení čip neutáhne a hra nebyla ani měřitelná. Dobrou zprávou je, že Fortnite už vypadá na Medium o dost lépe, a s Ryzenem 5 2400G a Vega 11 se dá už mluvit o relativní plynulosti.
CS: GO, eSportová klasika. Zvolil jsem celkové střední nastavení detailů, zapnul jsem i nějaké vyhlazování a celkově jsem nastavil hru tak, abych byl spokojený s grafickým podáním. U CS: GO je známo, že více FPS = lépe, a má to i své důvody, o nichž se teď nebudu rozepisovat. Každopádně za mě osobně je přes 100 FPS s novými APU Ryzeny Raven Ridge super.
Rocket League je jednou z dalších eSport her a dle Steamu jde i o velmi četně hranou hru. Jde o starší hru, a proto si celkem vzato zahrajete na IGP i na High Quality nastavení. Pokud vám výkon vyjádřený v FPS nebude stačit, je zde dostatek rezervy na úkor kompromisů ze strany vizuálního podání.
Mile mne překvapil i výkon v ne úplně nové, avšak stále v dost hrané hře Star Wars Battlefront. Na Full HD s minimálními detaily a bez vyhlazování si zapaříte s AMD Ryzen 5 2400G, ale i s Ryzen 3 2200G dostatečně plynule. Jelikož máme na Low presetu nějaký výkon do foroty, změřil jsem i nastavení na Medium.
S nějakým kompromisem se to dá, chvíli jsem si i s Ryzenem 5 2400G zahrál a neměl jsem z toho vůbec špatný pocit, takže jako základ do budget PC bez dedikované grafické karty super volba.
Nejprve musím upozornit na to, že jde do jisté míry o trochu syntetické testy. Proč? K tak silné kartě, jako je NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, patrně nebudete dávat levný procesor, jako je Ryzen 3 2200G či mainstreamový Ryzen 5 2400G. Pravděpodobně sáhnete po Intel Coffe Lake i7-8700K, které si můžete pořídit i v mé delidem upravené verzi s plnou zárukou, nebo si vyberete Ryzen 7 1700. Avšak nám tyto testy, které nejsou tzv. GPU-bound, tedy testovací scény visící výkonem na procesoru, ukážou reálnou sílu porovnávaných procesorů v herním prostředí.
V rámci zachování objektivity a přesných výsledků je nutné dodržet velmi specifické postupy při měření. Při srovnávání výkonu více procesorů ve hrách musíme nastavit podmínky a prostředí pro každou platformu tak, aby to prostě bylo fér. Takže ať už měříme Intel, nebo AMD platformu, čtyřjádrojádro AMD Ryzen 5 2400G nebo dvoujádrojádro Intel Core i5-8400, musíme mít kromě procesoru a základní desky po hardwarové stránce nastavené stejné podmínky. Tedy stejnou grafickou kartu, stejný SSD disk, stejný zdroj, pokud možno stejné paměti. Po softwarové stránce je důležité mít stejný operační systém včetně aktualizací, nejlépe mít čistě nainstalovaný OS podle formátu disku a stejnou verzi ovladačů grafické karty. Kromě několika dalších věcí je především důležité měření ve hře.
Hry měříme pomocí nástroje Fraps a logujeme tzv. frametimes, ve kterých je zaznamenáváno, jak dlouho trvalo grafické kartě vykreslit jeden snímek za druhým. Pomocí nástroje MSI Afterburner zaznamenáváme několik dalších hodnot, jako je vytížení grafické karty, vytížení procesoru, teploty, frekvence a další. Logy z obou programů se ve finále synchronizují a jsou připraveny ke snímkové analýze. Nejdůležitější částí celého procesu je identický způsob měření přímo ve hře. Je důležité zvolit správnou scénu, která bude konzistentní a u které opakovaně naměříme totožný výsledek. Pokud bychom měřili scény s velkou variabilitou, k ničemu bychom se nedopracovali. Z tohoto důvodu např. nepřichází v úvahu měřit v multiplayeru. Když máme vybranou scénu, kterou budeme měřit, musíme zjistit, jak dlouho přesně scéna trvá, abychom vždy dodrželi stejný časový úsek. Ve většině her je potřeba scény opakovat, protože při prvním průběhu scény se kompilují shadery, načítají se textury apod. Z těchto důvodů měříme povětšinou až druhý či třetí průběh.
Nacházíme se v trochu paradoxní době, a to na přelomu, kdy výkon grafických karet začíná být tak velký, že i ty nejlepší procesory pomalu přestávají stíhat silné grafické karty ve Full HD rozlišení, ale výkon zároveň není dostačující pro plynulé UHD hraní s plnými detaily. Platí, že čím větší rozlišení, tím jsou menší nároky na procesor. Stručně řečeno, v nedaleké budoucnosti si se silnou grafickou kartou ve 4K rozlišení vystačíme i s levným a méně výkonným procesorem. A jelikož při měření výkonu procesorů v herním prostředí v 3840 × 2160 už rozdíly nejsou, nebo jsou úplně minimální, budeme porovnávat pouze 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde se ještě síla procesorů zvládne projevit.
Fallout 4 je pokračování legendární postapokalyptické RPG kultovky. Hra pochází z dílny Bethesda Game Studios a běží na Creation Engine, který je velmi dobře znám z The Elder Scrolls V: Skyrim. Ačkoliv jde o - mírně řečeno - předpotopní engine, hra je stále velmi oblíbená a často hraná po celém světě. Momentálně neexistuje moderní hra, u které by byl tak znát výkon CPU a DRAM jako právě u Falloutu 4. Hra je měřena Frapsem po dobu 80 vteřin v lokaci zvané Boston Commons, kterou jsem vybral právě pro testování procesorů. Jelikož není nepravděpodobné, že další díl Falloutu poběží na stejném enginu, necháme tento klenot v testovací metodice i nadále. Hra byla nastavena na Ultra preset.
Fallout 4 |
Fallout 4 je moje srdcovka. Jak z pohledu gamera, tak z pohledu srovnávání výkonu hardwaru. U této hry jsou nejvíce patrné operační paměti, jejich výkon a stejně tak výsledná frekvence na jádro procesoru. Nutno ale zmínit, že se všemi uvedenými procesory si v kombinaci s GTX 1080 Ti zahrajete dobře. Hraje je totiž tzv. FPS based, takže při více než 60 FPS nepůsobí celá hra přirozeně, a proto jde víceméně o syntetický test.
The Witcher 3: Wild Hunt je pokračování kultovního žánru dle knižní předlohy od spisovatele Andrzeje Sapkowského. Hra pochází z dílny CD Projekt RED studia a běží na RED engine. Současně patří do programu NVIDIE The Way It's Meant to be Played a disponuje knihovnami GameWorks. Scény v této hře jsou různě náročné, a proto jsem pro testování CPU zvolil 80vteřinový okruh ve městě zvaném Novigrad. Tento díl Zaklínače už sice skončil, resp. nebudou další datadisky. Přesto jej stále ponechávám v testovací metodice pro procesory, jelikož jde o velmi oblíbenou hru, které se zrovna nedávno chytl Netflix a chystá její seriálovou podobu. Je tedy dost možné, že si ji budete chtít zahrát.
The Witcher 3 |
Zaklínač už začíná být celkem starou hrou, a jelikož už se nechystá ani žádné další DLC, dost možná ho brzy vyřadím ze své testovací metodiky. Prozatím nám ale Geralt dobře vypomáhá s měřením výkonu procesorů v herním prostředí a výsledky v 1080 px vidíte sami.
Rise of the Tomb Raider je nejnovějším dílem legendární herní adventury s Larou Croft. Hra vzešla z rukou Crystal Dynamics a běží na enginu Horizon. Hra patří do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plně podporuje DirectX 12. Herní scéna pro měření procesoru je opět odlišná od scény pro měření grafických karet. Lokace Geothermal Valley je velmi náročná na procesor, a pokud bude někde v této hře procesor limitovat grafickou kartu, bude to právě zde. Úsek pro měření frametimes je dlouhý 100 vteřin a hra je nastavena na Ultra detaily s SMAA vyhlazováním v obou rozlišeních.
Rise of the Tomb Raider |
Jak se zdá, Lara ocení pořádnou pracovní sílu, a proto i procesory s více jádry a vlákny vycházejí nejlépe. I tak k „nakrmení“ nejsilnější grafické karty, jako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS, má nejblíže i5-8400 od Intelu.
Prey je jednou z posledních novinek minulého roku. Hra pochází z dílny Arkane Studios a běží na velmi známém CryEngine. Prey vznikla při spolupráci s Bethesda Softworks a hlavním partnerem je AMD, tudíž patří i do programu Gaming Evolved. Jako měřicí scéna je zvolena oblast Hardware Labs, která trvá 64 vteřin. Celý průběh frametimes je zaznamenáván nástrojem Fraps. Jak můžete vidět, hra má velmi ráda velký počet jader/vláken a v 1080 px se nejnovějšímu procesoru Intel i7 8700X na platformě Z370 velmi daří.
Prey |
Této temné „lekačce“ očividně svědčí fakt, že více jader znamená lépe. Samozřejmě ne každý potřebuje 200 FPS pro hraní single-playeru, ale jelikož nám jde o zjištění výkonu procesoru a toho, jak jednotlivá CPU dokážou „nakrmit“ pořádnou herní grafickou kartu, nezbývá nám nic jiného, než je zapojit proti sobě do powerliftingu tohoto stylu.
PRIME95 je jeden z nejnáročnějších testů a výsledky lze chápat jako nejhorší možný scénář. V normálním provozu budete mít teploty o poznání lepší.
Stejně tak je měřena spotřeba. Celkový příkon je měřen tzv. na zdi, tedy před napájecím zdrojem pomocí klasického domácího wattmetru.
AMD posunulo výkon integrovaných grafických čipů na novou úroveň, což se mi osobně líbí. S grafickými jádry Vega 8 a Vega 11 si s kompromisy zahrajete ve Full HD na nízké až střední rozlišení a nijak extra nebudete strádat. Za mě jsou tyto APU skvělou volbou pro budget PC s velmi omezeným rozpočtem. Taktéž je možné použít velmi levné základní desky. Jediné, co budete potřebovat, jsou středně rychlé paměťové moduly zvládající alespoň 2933 Mhz, lépe 3200 MHz+. Druhou možností jsou pak samozřejmě mini-ITX sestavy, do kterých nebudete potřebovat dedikovanou grafickou kartu, a o to bude vše jednodušší. Finální rozhodnutí nechám na vás, já osobně se s nízkými detaily spokojit nedokážu, ale mám-li být objektivní, nové Ryzeny od AMD s grafickými čipy Vega, jsou to nejlepší, co momentálně seženete na trhu za co možná nejnižší cenu. A hlavně nesmím opomenout fakt, že očekávám v průběhu následujících měsíců další nárůst výkonu díky nadcházejícím optimalizacím ze strany AMD i ze strany výrobců základní desek, tvůrců operačních systémů, ale i her a aplikací. Takže 2D i 3D výkon, který jste dnes viděli, nepovažuji za finální a věřím, že bude ještě lépe.
APU Raven Ridge
ProcesoryZa značný pokrok ve výkonu integrovaných grafických čipů, které hravě zvládají nenáročné hry v 1080p, uděluji APU Ryzen 5 2400G a Ryzen 3 2200G naše druhé nejvyšší ocenění, stříbrného Alzáka.
Klady
Zápory
Michal Mikle
Vysloužilý extreme overclocker a příznivec hi-endového hardwaru. Nadšenec do bitcoinu, bezpečnosti a soukromí. Baví mě nacházet nové králičí nory – tou poslední je circadiánní a kvantová biologie a vliv světla, vody a magnetismu na život. Najdete mě na Xitteru @ElkimXOC
Veletrh CES 2018 přinesl celou řadu zajímavých novinek v oblasti PC hardwaru. Zejména společnost AMD se rozjela do nebývalé formy. Nová procesorová platforma AMD Raven Ridge totiž zamíří nejen do notebooků, ale také do klasického desktopu. Co říkáte na kombinaci čtyřjádrového Ryzenu a integrované grafiky s jádrem Vega?
Už na sklonku roku jsme vám představili novou modelovou řadu AMD Ryzen Mobile. Jedná se o procesory Ryzen upravené pro mobilní využití. Společnost AMD k nim přidala také integrovanou grafiku s jádrem AMD Vega. Nástup takto vybavených notebooků čekáme ještě během prvního čtvrtletí 2018.
Start platformy AMD Raven Ridge pro patici AM4 je naplánován na 12. února. Oproti AMD Ryzen Mobile se můžeme těšit na integrovanou grafickou kartu řady AMD Vega s výkonnější desktopovou APU.
AMD oficiálně ohlásila dva desktopové procesory Ryzen s integrovanou grafikou Radeon Vega. Výkonnější AMD Ryzen 5 2400G má nemalé ambice, protože jeho čtyři jádra podporují 8vláknové zpracování. Pracovní frekvence pak osciluje v rozmezí 3,6–3,9 GHz. Ale to je jen základ, protože AMD navazuje na svoji tradici a procesor bude odemknutý i pro další taktování. Pak už jen záleží na štěstí při nákupu a při dobrém chlazení se přes 4 GHz dostanete levou zadní.
Jistě vás zajímá, jak to u AMD Ryzen 5 2400G a Ryzen 3 2200G vypadá s integrovanou grafikou. Musíme však brzdit nadšení, protože se nejedná o plnohodnotné jádro Vega, známé například z grafiky AMD Vega 56. Integrovaný čip nese označení AMD Radeon Vega 11 a pyšní se 11 CU (Compute Units), které doplňuje 704 Stream procesorů. Když si řeč čísel převedeme do výkonu, na nových CPU si zahrajete hry jako Battlefield 1, Overwatch a Rocket League ve Full HD rozlišení při cca 50 FPS. Rozhodně se nejedná o špatný výsledek, kupříkladu referenční Intel Core i5-8400 předčí o několik koňských délek. Dále si bez problémů zahrajete e-sports hry typu CS: GO, Overwatch, League of Legends nebo oblíbenou DotA 2.
AMD Ryzen 5 2400G v přímém souboji s Intel Core i5-8400 vítezí na plné čáře. Zejména 52 FPS v Battlefield 1 je naprosto úžasný výsledek pro integrovanou grafickou kartu. Platforma AMD Raven Ridge se povedla!
U slabšího modelu AMD Ryzen 3 2200G najdete už jen klasická 4 jádra bez SMT. Pracovní frekvence je lehce nižší a kolísá na hodnotách 3,5–3,7 GHz. Integrovaný grafický čip AMR Radeon Vega 8 má počet CU snížený na 8, čímž logicky poklesla i hodnota Stream procesorů na 512. Přesto však herní výkon není vůbec špatný a skvěle se hodí na e-sports hry všeho druhu.
V tomto případě se AMD Ryzen 3 2200G poměřuje s Intel Core i3-8100. Sice se nejedná o výsledky z Full HD rozlišení, ale právě díky tomu mají všechny testované hry poměrně vysoká FPS.
V následující tabulce vám přehledně nabízíme technické parametry jednotlivých procesorů platformy AMD Raven Ridge. Každý svým výkonem, ale i cenou míří na jiný typ uživatelů. Zatím nemáme bližší informace k tomu, zda AMD nabídne ještě výkonnější model, který by vycházel z Ryzenu řady 7.
Porovnávaná oblast | AMD Ryzen 5 2400G | AMD Ryzen 3 2200G |
---|---|---|
Počet CPU jader | 4 jádra, 8 vláken | 4 jádra, 4 vlákna |
Základní frekvence | 3 600 MHz | 3 500 MHz |
Boost frekvence | 3 900 MHz | 3 700 MHz |
Typ GPU | Radeon Vega s 11 CU | Radeon Vega s 8 CU |
Frekvence GPU | 1 250 MHz | 1 100 MHz |
Kapacita L2 paměti | 512 kB na jádro | 512 kB na jádro |
Kapacita L3 paměti | 4 MB | 4 MB |
TDP | 65 W | 65 W |
Podporované paměti | DDR4 2 933 MHz | DDR4 2 933 MHz |
Patice | AM4 | AM4 |
Cena s DPH | 4 199 Kč | 2 599 Kč |
Ceny platné k 29. 1. 2018
Do kalendáře si červeným písmem zapište datum 12. února, kdy se na trhu objeví nové procesory AMD Ryzen 5 2400G a Ryzen 3 2200G. Oba disponují integrovaným grafickým čipem na bázi AMD Radeon Vega, jehož grafický výkon je poměrně překvapivý, protože hrát Battlefiled 1 na integrované grafice, a dokonce na 50 FPS, znělo ještě nedávno jako sci-fi. Na AMD Raven Ridge se těšíme a rozhodně vám můžeme přislíbit podrobnou recenzi od našeho specialisty Michala Mikleho.