Arkham Horror: Třetí edice (RECENZE) – Výlet do nočních můr podle H. P. Lovecrafta

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Prastaré bytosti se opět pokouší dostat na náš svět přes dimenzionální brány v městečku Arkham, což by pro lidstvo znamenalo chvíle zmaru a utrpení. Naštěstí se o jejich plánech dozvěděla nesourodá skupina místních obyvatel, kteří se pokusí jejich plány zkřížit, zahnat všechny jejich posluhovače a zbytek světa tak udržet v blažené nevědomosti. Odvážíte se se svými přáteli čelit v Arkham Horror takové výzvě?

Recenze

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: recenze, cover


• Žánr: Atmosférické RPG • Počet hráčů: 1–6 • Autoři: Nikki Valens • Vydavatel: FFG • Distributor v ČR: ADC Blackfire Entertainment • Herní doba: 2-3 hodiny • Doporučený věk: od 14 let


Obsah recenze Arkham Horror: Třetí edice

  1. Ulice Arkhamu opět nejsou bezpečné
  2. Arkham Horror – Pravidla
  3. Kdo se bojí, nesmí do Arkhamu
  4. Recenze Arkham Horror: Třetí edice: závěrečné hodnocení

Ulice Arkhamu opět nejsou bezpečné

• Recenze: 23. 2. 2020 • Autor: Jakub Němec

Při vyslovení jména Arkham nezbystří pouze fanoušci batmanovského univerza, ale také příznivci tvorby klasika hororových příběhů H. P. Lovecrafta, který ve dvacátých a třicátých letech dokázal svými vizemi vyděsit nejednoho čtenáře. Během života byl často označován za tvůrce brakových příběhů, ale v dnešní době se jeho dílem hojně inspirují vývojáři počítačových i stolních her. Mezi nejslavnější kousky s atmosférou hutnou jako dehet patří deskovka Arkham Horror, jíž v současnosti dala Nikki Valens (Eldritch Horror, Panství hrůzy) její třetí přepracovanou formu kladoucí větší důraz na vyprávění příběhu.

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: komponenty

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Jako každý správný zástupce žánru ameritrash obsahuje krabice třetí edice Arkham Horror pořádnou kopu komponent.

Základní premisa zůstává podobná jako v předchozích verzích. Ulicemi Arkhamu, fiktivního městečka v americkém státě Massachusetts, se začínají potulovat pochybné existence provozující v blízkém okolí obskurní, okultní rituály. Lokality v okolí města se stávají svědkem nadpřirozených úkazů a místní ovzduší je prostoupeno tajemnem, které vás láká do svých temných osidel. Pouze hrstka vyvolených vyšetřovatelů si uvědomuje nebezpečnost jednotlivých znamení předesílajících probuzení archaických božstev označovaných jako Prastaří. V kůži těchto odvážlivců se budete snažit zhatit snahy fanatiků toužících po zavedení nového světového pořádku s démonickými silami u moci.

Čelit budete čtveřici scénářů, v nichž se střetnete s nepoznaným zlem – odolat musíte spícímu Azathothovi, který se chystá na budíček ze svého snu, čímž nás všechny zahubí, chapadlovitý Cthulhu čeká na správnou konstelaci hvězd, aby mohl vyzvednout svou domovinu R’lyeh z mořských hlubin, ghúlové touží vedle přísunu čerstvého masa také po vyvolání své modly v podobě boha Umordhotha a v mezihvězdném prostoru číhá na svou příležitost bytost schoulená za závojem soumraku lákající do své náruče nové věřící. Základní premisu příběhu obměňují vedlejší příběhy, které společně s hlavní linkou dotváří unikátní dobrodružství, o nichž budete mluvit ještě dlouho po dohrání.

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: scénář

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Příprava každého ze čtyř scénářů Arkham Horror zabere přibližně deset minut, ale v porovnání s herní dobou to není tak moc.

Jednotlivá střetnutí s příšerami, řešení krizových událostí, novinové titulky a další zádrhele se postarají o dějové zápletky a budou vás přivádět do prekérních situací, jež se svými přáteli musíte vyřešit, abyste zahnali prastaré síly zpět do jejich dimenze. Bohužel při častějším hraní Arkham Horror zevšední jak krátké epizody na příběhových kartách, tak samotný scénář, což by pravděpodobně vyřešila rozšíření, která se u deskovek inspirovaných dílem H. P. Lovecrafta často objevují. Můžeme si držet palce, aby vyšly v češtině podobně jako dnes recenzovaná základní verze, o jejíž překlad se postaral tuzemský distributor ADC Blackfire.

Arkham Horror – Pravidla

Díky lokalizaci se také docela snadno naučíte pravidla. Pokud jste měli zkušenost s druhou edicí Arkham Horror nebo s velkolepěji pojatým Eldritch Horror, tak si jistě pamatujete, že kvalitní herní zážitek byl vykoupen nutností naučit se spoustu principů (i přes to nedám na Eldritch Horror dopustit), což se u třetí verze Arkham Horror mírně zlepšuje. Základní mechaniky se moc nezměnily, protože pořád musíte spoléhat na štěstí v kostkách. Ty můžete trošku regulovat pomocí vlastností postav a sesbíraných předmětů, což spolu s vyprávěním příběhu řadí dnes recenzovanou hru do kategorie deskovek označovaných jako ameritrash.

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: hrdinové

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Různorodí hrdinové se na základě svých vlastností hodí do různých situací. Naštěstí se autorka rozhodla zařadit na karty charakterů popisy jako přeživší, hledač a podobně, což vám pomůže s orientací v typologii hrdinů.

S výše uvedeným žánrem se pojí také pořádná porce komponent a ani Arkham Horror není výjimkou, takže na začátku partie je potřeba vše pečlivě roztřídit a nachystat. Poté si vyberete jeden ze čtyř scénářů a podle popisu sestavíte herní plán z šestiúhelníkových dílů (na stole vypadají opravdu pěkně). Zamícháte balíčky střetnutí s lokacemi na mapě, do efektního stojánku vložíte balíček událostí, vyberete příslušné karty nestvůr, do pytlíčku nasypete žetony mýtů, náhodně vyberete třináct novinových titulků a příslušné karty z archivu určující průběh dobrodružství a nakonec na stůl postavíte karty vybavení. Když máte hotovo, zvolíte si svou postavu a můžete se pustit do hry.

V rámci každého dobrodružství budete podstupovat mnoho zkoušek, během nichž se pokusíte zahnat démony a sesbírat stopy jejich činnosti. O úspěchu či selhání rozhodnou vržené kostky, jejichž nepřízeň redukujete pomocí všemožných triků, popř. přijdete o část tělesného či duševního zdraví. Smrt či šílenství postavy je ve hře trvalé, ale nemusíte se bát, že po odchodu vašeho charakteru do věčných lovišť či do blázince budete své spoluhráče pouze pozorovat. Vezmete si nového odvážlivce a znovu se zapojíte do bitvy proti Prastarým, kteří budou testovat vaše fyzické, mentální a společenské dovednosti. 

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: partie Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: nestvůry

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Střety s nestvůrami jsou v Arkham Horror vyřešeny velmi dobře, protože se jim můžete vyhnout díky své obratnosti.

Každé kolo hráče se skládá ze čtyř fází, jimiž se vyšetřovatelé musí probít. Nejdříve se dobrodruzi rozhodnou pro svou akci, která může znamenat pohyb, shánění prostředků na nákup vybavení, soustředění zlepšující vaše statistiky, střežení umožňující odstraňovat žetony zkázy, bojování či uhýbání příšerám nebo zkoumání objevené stopy. Po provedení akcí se do vás během své fáze pustí příšery, které vás začnou pronásledovat, připraví se na boj nebo s vámi začnou přímo zápolit. Nestvůra jdoucí vám po krku se přiřadí přímo do vašeho herního prostoru, takže se ji budete buď snažit zabít, nebo se pokusíte jí utéct, aby se s ní mohl utkat některý z vašich silnějších kolegů.

Po fázi nestvůr přichází pasáž, v níž vyhodnocujete střetnutí posouvající vaši deskoherní snahu směrem k odvíjení příběhu. Na základě toho, kde stojíte, se vám do cesty postaví různé epizody, během nichž prověříte své dovednosti a za jejich úspěšné splnění budete po zásluze odměněni. Atmosférické texty na kartách by vám měl číst někdo z ostatních hráčů, abyste neměli tušení, co se budete dít a byli neustále našponovaní z dalšího vývoje událostí. Na závěr každého kola nalosujete žetony mýtů, které určí další směřování vašich kroků.

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: díly

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Každá partie v Arkham Horror má atmosféru, která by se dala krájet. Mimo povedených textů na kartách k tomu přispěje snadná orientace na plánu, takže si můžete vyprávění pohodově užívat bez stresu při hlídání pravidel.

Kouzlo Arkham Horror tkví v tom, že na začátku vlastně netušíte, co musíte splnit, abyste ve scénáři vyhráli, a postupně odhalujete, jaké úkoly vás čekají, takže se partie neustále vyvíjí. Tím pádem se neustále necháváte překvapovat, protože dopředu nevíte, co se na herní ploše bude dít. Příběh se může pohodově odvíjet, protože na rozdíl od druhé verze Arkham Horror nebo Eldritch Horror vám pravidla přejdou relativně snadno do krve. Ostatně o tom se sami můžete přesvědčit, když si přečte plné znění pravidel (v angličtině) na tomto odkazu.

Kdo se bojí, nesmí do Arkhamu

Třetí edice Arkham Horror tak otevírá své brány nejen ostříleným veteránům, ale uvítá také nové hráče, kteří byli zahlceni složitými pravidly starších kousků z univerza Arkham Files. Současné vydání se více než na hardcore hratelnost zaměřuje na vyprávění příběhu (tím však nechci říct, že by byla tato deskovka lehká). Atmosféra vás dokáže pohltit na dvě až tři hodiny, ale první partie se mohou protáhnout ještě o něco více, přičemž se do Arkhamu se můžete vydat sami, ale přizvat můžete až pět svých přátel, s nimiž si užijete hodně temná dobrodružství, jež se ovšem časem ohrají. Řešení přináší vydávání příběhových rozšíření, které snad při dobrých prodejích základní verze vyjde i česky (v angličtině již vyšlo rozšíření Dead of Night).

Arkham Horror: Třetí edice; screenshot: hra

Arkham Horror: Třetí edice (Stolní hra)

Poskládaný plán Arkham Horror přitáhne svým netradičním vizuálem nejednoho zvědavce.

V krabici tradičně najdete hromadu karet, žetonů a mapové díly v povedené grafice, jež skvěle reprezentují temné vize H. P. Lovecrafta, které se tak zhmotní přímo u vás doma. Jak jsem zmínil výše, je sympatické, že se autorka Nikki Valens rozhodla postavit třetí edici tak, aby přilákala i nové hráče, jimž se zamlouval důraz na příběh podobně jako u deskové verze Fallout. Ostřílenější deskovkáři si tak mohou užít povedené vyprávění příběhu i se svými méně zdatnými přáteli, aniž by se museli trápit hlídáním složitých pravidel. Při správném dávkování vám Arkham Horror vydrží relativně dlouho, v opačném případě se musíte modlit za rozšíření podobně jako já.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Arkham Horror: Třetí edice: závěrečné hodnocení


Arkham Horror: Třetí edice; recenze

Arkham Horror: Třetí edice

Deskové hry

Třetí edice Arkham Horror navazuje na temné vize H. P. Lovecrafta zpracované v dřívějších verzích deskovky, nyní ovšem s jednoduššími pravidly a větším důrazem na příběh, což uvítají jak ostřílení hráči, tak nováčci v žánru vyprávěcích her, kteří nepodlehnou nepřízni při hodu kostkami.

Klady

  • Hororová atmosféra vyprávění příběhů H. P. Lovecrafta
  • Příběh se odhaluje postupně, jste neustále v napětí
  • Pravidla zvládnou i občasní hráči
  • Mechanika nestvůr
  • Grafické zpracování

Zápory

  • Někomu nemusí sedět důraz na štěstí v kostkách
  • Herní doba klidně přes tři hodiny někoho může vystrašit
  • Scénáře a karty střetnutí se časem okoukají
Jakub Němec

Jakub Němec

Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.

i Mohlo by vás zajímat
Lovecraft Country: A Novel
Kniha - autor Matt Ruff, 400 stran, anglicky, brožovaná bez přebalu matná
499,-
Skladem 1 ks u dodavatele
Objednací kód: FKP0231227
Howard P. Lovecraft: Ten, kdo psal v temnotách
Kniha - autor Alex Nikolavitch, 112 stran, česky, pevná bez přebalu lesklá
297,-
Skladem 5 ks u dodavatele
Objednací kód: FKP0316021
Howard P. Lovecraft Ten kdo psal v temnotách
Elektronická kniha - autor Alex Nikolavioth, 112 stran, česky
249,-
Ihned ke čtení
Objednací kód: EK32096
5,0
Věc na prahu
Audiokniha MP3 H. P. Lovecraft, čte Miroslav Táborský, Martin Myšička, 1hod. 18min.
199,-
Ihned ke stažení a poslechu
Objednací kód: AKZ210
5,0
Barva z kosmu
Audiokniha MP3 H. P. Lovecraft, čte Igor Bareš, 1hod. 17min.
199,-
Ihned ke stažení a poslechu
Objednací kód: AKZ209
Vytisknout
P-DC1-WEB08
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací