Na začátku roku herní scéna zažívá podobnou etapu jako v letních měsících nebo v jeho závěru, kdy k nám míří jen hrstka projektů stojících za řeč. I když nelze považovat první dny letoška za suché, rozhodně nám nejsou servírována díla, která by nám zůstala v paměti déle nežli pár dnů. Upřímně proto vítám záměr vývojářů z Tindalos Interactive, kteří se rozhodli svou vesmírnou strategii Battlefleet Gothic: Armada II vypustit právě v této neúrodné fázi. Jak moc se tato nadějně vypadající RTS změnila od momentu, z něhož jsem vám přinesl naše košaté dojmy z hraní, si máte možnost přečíst v následujících odstavcích této recenze.
• Žánr: RTS • Multiplayer: Ano (online) • Vývojář: Tindalos Interactive • Vydavatel: Focus Home Interactive • Platformy a Datum vydání: PC (24. ledna 2019) • Homepage: www.battlefleetgothic-armada.com/ • Čeština: Ne
• Recenze: 24. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Planeta Cadia byla po milénia základním kamenem obrany Impéria lidí, které od počátku své existence vedlo válku zaměřenou na dominanci nad celým vesmírem. Byl to svět, o který se tříštila jedna nepřátelská invaze za druhou bez ohledu na sílu či velikost. Nyní se však blíží jeho poslední dny, protože se k němu přesouvá gigantická flotila Chaosu pod vedením samotného Abbadona Despoilera, jehož jediným cílem je zničení tohoto majáku naděje bránícího silám temnoty vniknout do srdce celé říše, v němž se nalézá mocná Terra. Přestože situace nevypadá vůbec růžově, pouští se zástupci, ehm, „těch správných“, do boje jak na povrchu samotné kolonie, tak i na její orbitě, kde se pomaličku střetávají koráby zla s loděmi smrtelníků šikujícími se k poslední obraně.
Battlefleet Gothic: Armada 2
Battlefleet Gothic: Armada II vám nabídne celkem tři samostatné kampaně za primární hráče tohoto vyvedeného díla, kteří bojují nejen za záchranu vesmíru, ale také za vlastní zájmy. Stejně jako v předchozím díle i tentokrát představení odstartujeme za skomírající Impérium, do jehož čela se postaví admirál Spire. Ten se po mnoha letech mimo hru konečně vrací, aby z poloprázdného systému Belisar vedl obranu říše zaplavené nájezdníky zastupujícími různé frakce, jimž minimálně zpočátku dominuje Chaos řízený pomstychtivých Abaddonem. V pozdějších etapách se do boje proti lidem vedle něj zapojí další velcí hráči, snažící se maximálně využít oslabení lidských defenzivních systémů, jež je dokázaly bez ohledu na počet po celá milénia hravě odrážet.
Battlefleet Gothic: Armada II – xxx (gameplay)
Eldaři představují jednu z nejagilnějších frakcí Battlefleet Gothic: Armada II, výdrž jejich lodí je však minimální, takže jim Orkové spolu s Adeptus Astartes dokáží dát řádně na frak.
V kampani za Impérium lidí dostanete do rukou celkem tři herní frakce. Při boji za záchranu říše se spojí Adeptus Mechanicus, Adeptus Astartes a Imperiální námořnictvo, které v čele se Spirem celou výpravu víceméně vede. Nedávno probuzení Necroni díky chybě lidstva pociťují přítomnost Chaosu stejně jako jejich dobro vyznávající nepřátelé, jimž Abaddon svým masivním útokem na Cadii slušně zavařil. Poté, co nemrtvá flotila plně vyčistí svůj počáteční systém od zvráceností, může se vydat do další soustavy. O kontrolu nad ní bude muset tentokrát bojovat s elfům nebývale podobným Eldarům, kteří jim dají díky své rychlosti řádně zabrat. I když dokáží slušně zatopit, jsou jen jedni z mnoha, jenž neumírajícím stojí v cestě za ovládnutím celého vesmíru.
Třetí scénář, jenž absolvujete za nenasytné Tyranidy, představuje dle mého názoru asi největší výzvu, kterou před vás Batttlefleet Gothic: Armada II postaví. Na rozdíl od dvou předchozích frakcí se tato červům blízká monstra nezaměřují na kontrolu vesmíru, nýbrž na jeho konzumaci. Prakticky se jedná o permanentně hladovou hordu, která se přesouvá z jednoho systému na druhý a zanechává je za sebou ve stavu neumožňujícím opětovnou kolonizaci. Hodně zajímavá je u tohoto uskupení skutečnost, že jeho příběh není vyprávěn některým z jeho vůdců. Namísto toho nám ho prezentují vzpomínky a záznamy, jež nahráli ti, kteří se s nimi střetli v boji a neuspěli. Každá rasa tu prochází při tažení vývojem otevírajícím jí nové lodě a technologie, celkově se však nejedná o nic převratného.
Obrázek 1: Každá frakce má v Battlefleet Gothic: Armada II řadu příběhových videí prezentujících vám blíže jejich minulost či vývoj po vybojované bitvě. Obrázek 2: Všichni účastníci kampaně prochází v jejím průběhu vývojem, který jim otevírá nové jednotky a technologie. Obrázek 3: Koráby přístupné v posledních fázích kampaně se řadí mezi obry, s nimiž se nemohou menší kocábky rovnat.
Už v našich dojmech z hraní jsem ventiloval své nadšení z toho, že v Battlefleet Gothic: Armada II najdeme na rozdíl od svého předchůdce propracovanější kampaň, která se bude v mnoha směrech podobat scénářům, jež můžeme vidět u herní série Total War. Za všechny rasy je tu před vás postavena trošku jinak laděná sandboxová mapa, kde se jednotlivá herní uskupení snaží budovat své říše a soupeřit s ostatními o nadvládu nad vesmírem rozděleným na několik samostatně fungujících sektorů. Každý systém se skládá z několika soustav, ve kterých se nachází vždy minimálně jeden svět, na jehož povrchu lze nalézt kolonii schopnou produkce určitého typu zdrojů.
Na některých planetách budou moci jejich vlastníci vytvořit farmy podporující ostatní světy, jiné kolonie jim naopak poslouží jako výrobní centra nebo obchodní stanice zajištující říši příjem nutný k údržbě lodí. I když vypadají některé systémy na první pohled vcelku obranyschopně, jen málokterý z nich se o sebe dokáže skutečně postarat. Pokud si budete chtít jednotlivé části svého impéria udržet, budete muset v každé soustavě vybudovat některou z nabízených obranných struktur zabraňujících vašim oponentům jeho bezproblémové zabrání. Defenzivní stanice, minová pole a statické věže zastávají v Battlefleet Gothic: Armada II roli aktivních ochran, takže je dobré vybudovat je ve většině strategických bodů, jež se vám budou nepřátelé snažit za pomoci síly ukrást.
Battlefleet Gothic: Armada 2 - Necroni I GEM (Gameplay)
Necroni mají v Battlefleet Gothic: Armada II flotilu, která je velmi efektivní na střední vzdálenosti, při střetu s oponenty, kteří k ní nemusí vůbec letět má ale velké problémy.
Většina herních národů Battlefleet Gothic: Armada II se zaměřuje na stabilní expanzi a vylepšování jimi vlastněných světů, protože jsou primárním zdrojem surovin pohánějících jejich válečnou mašinérii. Říše, Necroni a mnoho dalších po zabrání dostatečného počtu základen těží z jejich vývoje maximum, což jim umožňuje vyčkávat a chrlit jednu flotilu za druhou, protože mají určité zázemí, s nímž mohou permanentně počítat. Tyranidé se v tomto ohledu hodně liší od ostatních. Namísto aby své planety zvelebovali, pomaličku je vysávají, čímž z nich dělají bezcenné kusy skály schopné jejich válku dotovat jen po několik kol. V případě, že se s nimi zaseknete na místě po delší dobu, může se vám nakonec stát, že nebudete mít dostatek financí a hra pro vás skončí neúspěchem.
Všechny kampaně mají v Battlefleet Gothic: Armada II něco do sebe, každá z nich mi ve finále dala k dispozici velmi osobitý zážitek, jenž mi opět o něco přiblížil svět Warhammeru 40K. Ze všeho nejvíce jsem byl nadšen unikátními misemi, které před mou maličkost postavily relativně zajímavé spektrum akcí. Pokud bych měl Battlefleet Gothic: Armada II po příběhové stránce něco skutečně vytknout, byla by to možná až příliš malá variace normálních bitev, jejichž škála byla v minulosti o něco pestřejší. Stejně tak mi moc nesedl aktuálně prezentovaný koncept klasických střetů, v jehož rámci musíte buď zničit nepřítele, nebo zabrat strategické body a držet je až do okamžiku, než se naplní předem daná hranice. Kdyby zde byla jen čistá eliminace, byl bych zřejmě spokojenější.
Obrázek 1: Kontrola jednotlivých sektorů není vůbec náročná, když z nich vymýtíte nepřátele, stanou se z nich vzkvétající soustavy podporující aktivně vaši válečnou mašinérii. Obrázek 2: Invazní flotily se budou čas od času dostávat do vámi kontrolovaného systému. Pokud podlehne jejich náporu, nepřátelé si jej přivlastní a použijí k další expanzi. Obrázek 3: Na začátku bitvy máte v Battlefleet Gothic: Armada II možnost jí přeskočit automatickým bojem, což považuji za velké plus. Tabulka před startem vám ukazuje sílu flotil a zdatnost jednotlivých velitelů.
Elementární mechanizmy zůstaly v Battlefleet Gothic: Armada II prakticky nezměněny. Opět jsou nám dány do rukou rozsáhlé flotily složené z gigantických bitevních korábů střetávajících se na bojišti, které v hráči evokuje hrací pole deskové hry. Pokud bych v aktuálním spektru frakcí nenalezl nové rasy, velmi snadno bych si tento kousek spletl s jeho neméně vyvedeným předchůdcem. Vedle starých známých uskupení vám vývojáři z Tindalos nabídnou celkem dvě frakce, jež v Battlefleet Gothic: Armada nenajdete, ani kdybyste hledali sebevíc. Přidáni byli prastaří Necroni s extrémně efektivními, avšak fragilními kocábkami a Tyranidé, jejichž lodě vypadají jako obří zmutovaní červi schopní slupnout menší lodě na jedno chramstnutí bez ohledu na úroveň štítů či počet životů.
Z aktuálně zastoupených ras jsem si zřejmě nejvíce oblíbil na dálku zacílené Adeptus Mechanicus, jejichž flotila mi přišla efektivní jak na delší vzdálenosti, tak při kontaktních střetech, kdy jsem do boje vyslal výsadkové moduly. Vyloženě špatní mi popravdě nepřišli ani nově přidaní Necroni, kteří disponují loděmi plně postrádajícími štítové generátory. Namísto nich mají plavidla této frakce zabudované nebývale účinné paprskomety a regenerační komponenty opravující celý koráb za chodu. Kdybych měl říct, kdo mi naopak vyhovoval nejméně, na mysli by mi ihned vytanuli Tyranidé, jejichž biologické námořnictvo mi kvůli vysoké fragilitě a osobitému hernímu stylu moc k srdci nepřirostlo.
Obrázek 1: Orkové jsou brutální rasou, která se zaměřuje na kontaktní styl boje. Obrázek 2: Ovládání torpéd není v Battlefleet Gothic: Armada II vůbec snadné, když se vám však podaří zasáhnout, natropíte s nimi masivní škody. Obrázek 3: Vesmírné stanice představují defenzivní body, o něž se obránci mohou vždy opřít. Jejich problémem je dle mého střední dosah, který by měl zahrnovat vždy minimálně dva strategické body.
Chování samotných lodí se od mé poslední návštěvy světa Warhammer 40K o kapku zlepšilo. Jednotlivé kocábky se po bojišti pohybují daleko svižněji než v minulosti. Škála statistik zahrnující stav křižníku, štíty, funkčnost zbraní a jeho vývoj zůstala stejná, což mi nevadí. Špatně nepůsobí ani nově přidané modely, jejichž fungování je zpracované do nejmenšího detailu. Trošku mě mrzí, že nebyla citelněji upravena AI autopilota, kterého lze zapnout u plavidel, o něž se nejste schopni sami efektivně postarat. Po zkušenostech z minulosti bych zřejmě čekal citelnější upravení tohoto mechanizmu. Stejně tak by se mi líbilo, kdyby byla umělá inteligence v kampani více aktivní a zbytečně neplýtvala flotilami v bojích, jež prostě nemá šanci vyhrát, i kdyby se na hlavu stavěla.
Vesmírná bitevní pole, na nichž flotily jednotlivých ras v Battlefleet Gothic: Armada II zápolí, prošla mírnou proměnou. Kromě už dobře známých mlh, min, obranných věží, vesmírných stanic a asteroidů nám nyní bojiště nabízejí efekty dlouhodobě ovlivňující průběh určitých bitev. Znenadání se na mapě mohou objevit pohybující se trosky vraků matoucí vaše senzory, gigantické kusy skály poletující prostorem a drtící v cestě stojící koráby na maděru nebo sluneční erupce schopné spálit menší stíhače a poškozené křižníky na popel během chvíle. Jelikož patřím mezi velké milovníky vodních živočichů, neskutečně mě uchvátila přítomnost mohutných vesmírných bílých velryb brázdících bojiště a narážejícím plnou parou do všeho, co se odváží jim vplout do cesty.
Battlefleet Gothic: Armada 2 - Vzpoura I GEM (Gameplay)
Morálka mužstva hraje v Battlefleet Gothic: Armada II zásadní roli, pokud dojde ke vzpouře, klidně můžete prohrát už vyhranou bitvu – jen kvůli negativnímu přístupu vašeho admirála.
I když se Battlefleet Gothic: Armada II po stránce herních mechanizmů posunulo kupředu jen minimálně, osobně v tom až takový problém nevidím, protože nejsem fanouškem myšlenky neustálého měnění fungujících prvků za diskutabilní inovace. Ve svém nejnovějším díle sází Tindalos Interactive na příběhovou kampaň, která má tentokrát díky zajímavým dějovým linkám a sandboxové mapě vesmíru slušné grády. Již příští měsíc by měla mimoto být obohacena o kooperaci, což lze považovat za relativně velké plus. Bitvy samotné jsou navrženy obstojně, takže jim nelze moc co vytýkat, jen chování AI, která by mohla být o něco bystřejší. Frakční balance mi přijde vcelku slušná, žádné uskupení mi tu nepřišlo silné natolik, že by jej při střetu totožných flotil nešlo porazit.
Jakmile je zabita posádka, stane se z lodi prázdný vrak, který je možné znovu zaplnit muži. Nejedná se však o nic snadného.
Tindalos Interactive vsadilo podruhé na stejného koně a opět to nedopadlo vůbec zle. Battlefleet Gothic: Armada II je vyvedená strategie, která vedle zajímavě zpracovaných bitev dá hráčům také příběhovou kampaň schopnou oslovit. Pokud se řadíte mezi ty, kterým se líbil první díl, jenž sklidil ovace ze všech stran, neměl by vám tento kousek uniknout, protože se jedná o titul zdatně kráčející ve stopách svého předchůdce. V případě, že si libujete v komplexním budování říše, velení závratným armádám nebo prostě jen nemáte rádi vesmír Warhammer 40K, raději se tomuto projektu vyhněte. Za sebe nákup vřele doporučuji, protože jsem se po celou dobu hraní výborně bavil.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
• Novinky: 6. 6. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Nejednomu fanouškovi univerza Warhammeru 40K scházela v Battlefleet Gothic: Armada 2 kampaň za Chaos, který je přeci jen nedílnou součástí tohoto surového vesmíru, kde lidské životy vyhasínají po tisících. Hlas komunity byl nakonec natolik silný, že se vývojáři rozhodli vyhovět volání a nabídnout hráčům tažení za temnou stranu, která si s tím, zda je planeta obydlená či nikoliv, nikdy moc hlavu neláme a prostě její povrch z orbitu rozstřílí na hadry. Hlavním hrdinou příběhu má být Malos Vrykan, jenž má podle některých spekulací vést do boje flotilu boha slastí a zkaženosti Slaaneshe, nelze to však říct s jistotou, protože z aktuálně vypuštěného teaseru toho moc vyčíst nejde.
Battlefleet Gothic: Armada 2 - Chaos Campaign Expansion Teaser
Malos Vrykan je drsný hrdina, který v první placené kampani pro Battlefleet Gothic: Armada 2 povede Chaos k vítězství.
V rámci rozsahu by nám měla kampaň za Chaos nabídnout podobně dlouhé tažení jako scénář ze základní verze Battlefleet Gothic: Armada 2, což minimálně za sebe rozhodně vítám, protože kolonizaci vesmíru za neutrální síly jsem si skutečně užil. Hodně bude samozřejmě záležet na tom, jak rozsáhlé bude spektrum unikátních misí a jakým způsobem se bude flotila Chaosu lišit od té, za niž si každý mohl v minulých měsících zahrát v tradičních bitvách proti AI či citelně lépe reagujícím hráčům. Osobně se na nový scénář skutečně těším, jsem totiž velkým fanouškem Battlefleet Gothic: Armada 2.
Ne každý hráč samozřejmě touží po tom kupovat drahá DLC. Tvůrcům Battlefleet Gothic: Armada 2 je tato skutečnost jasná, takže vedle expanze rozšiřující základní spektrum tažení o kampaň zacílenou na Chaos mají pro komunitu také bezplatný update, který všechna herní tažení obohatí o nové úkoly, vylepší ekonomické možnosti, přidá velké flotily nebo nabídne rozšířené spektrum možností upravitelných před začátkem scénáře. Celý balíček by k nám měl dorazit 24. června, kdy vám o něm přineseme detailnější informace.
• Zdroje: YouTube, Tisková zpráva
• Novinky: 15. 1. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Universum, v němž se odehrává herní kampaň Battlefleet Gothic: Armada 2, bude rozděleno do řady separovaných sektorů, v nichž se vždy bude nacházet několik světů. Na samém začátku budete disponovat jen jedním prostorem, z něhož budete expandovat do okolí, jež bude mít pod kontrolou jedna z frakcí představených v našich dojmech z hraní. Každá planeta vám nabídne určitý typ benefitů. V některých koloniích naleznete rozvinutý hospodářský systém podporující růst okolních základen, jiné vám naopak dají k dispozici výzkumná střediska urychlující vývoj vaší flotily.
Battlefleet Gothic: Armada 2 - Campaign Trailer
Nově vypuštěné záběry z Battlefleet Gothic: Armada 2 ukazují, že herní kampaň bude mít šťávu. Snad nebude příliš stereotypní.
Vámi kontrolované světy budete samozřejmě nuceni neustále vylepšovat, jinak si je dlouho neudržíte. Vývoj kolonií vám dá celkem tři stupně, jež zefektivní obranu a produktivitu jednotlivých planet. V pozdních fázích hry budete nakonec dělit sektory na výrobní a obranné, jež budou zaměřeny převážně na ochranu základen ležících ve vnitrozemí. Pokud první zmíněné padnou, bude to mít často za následek průlom vašich linií, za nějž zaplatíte zdroji i ztrátami na životech. Celou mašinérii budete samozřejmě využívat k neustálému sestrojování, vylepšování a opravování lodí, které představují jedinou použitelnou zbraň proti nepříteli.
Osobně jsem byl asi nejvíce uchvácen tím, že každá frakce v Battlefleet Gothic: Armada 2 bude disponovat unikátním příběhem. Za Impérium budeme muset bojovat proti blížícím se silám temnoty, pokoušejícím se pohltit vše nezkažené. Necroni budou hrát divokou hru, ve které jim budou osudy ostatních druhů zcela ukradené, hlavní pro ně bude naplnění jejich plánu. Nejzajímavěji bude zřejmě vyprávěna dějová linka Tyranidů, za něž budou mluvit ti, kteří přežili řádění jejich nenažrané flotily. Upřímně doufám v to, že budou stát všechna vyprávění za to, protože se řadím mezi hráče bažící více než po střetech s ostatními po kvalitním ději.
• Novinky: 3. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Vesmírná bojiště, na kterých budete v Battlefleet Gothic: Armada II bojovat, budou gigantická. Na samém počátku bitvy nebudete mít většinou ponětí o tom, jaká síla proti vám stojí, nebo kde přesně se oponent nachází. Moment překvapení tu bude hodně zásadní, takže ten, komu se ho povede využít proti nepříteli, většinou získá slušnou převahu, protože dokáže narušit jeho štíty, či dokonce rozdrtit některou ze slabších lodí.
Battlefleet Gothic: Armada II – Battle Overview (gameplay trailer)
Soubojový systém Battlefleet Gothic: Armada II bude skutečně propracován.
Skutečně velký důraz bude kladen na pohyblivost lodí. Každá frakce má k dispozici unikátní pohony, jež posouvají její plavidla vesmírem. Některá uskupení budou mít k dispozici teleporty, efektivní plachty, ocasní ploutve nebo gigantické motory, které dokáží otočit čelem k nepříteli i sebevětší koráb. Prim budou samozřejmě hrát zbraně, jejichž spektrum je opravdu rozsáhlé a každé uskupení disponuje unikátní paletou hraček, s nimiž bude v boji drtit své nepřátele. Prakticky se dá říct, že všichni zúčastnění budou mít specifický herní styl, jímž se budou lišit od svých oponentů.
Pokračovaní slavné značky vypadá na první pohled skutečně lákavě, jeho předchůdci je však často vyčítáno to, že jakmile měl úspěch prakticky v kapse, Tindalos Interactive se od něj zcela odklonili a začali pracovat na Battlefleet Gothic: Armada II, které jsme vám nedávno prezentovali v našem preview. Minimálně z aktuálně představených záběrů lze soudit, že je na tom zřejmě špetka pravdy, protože elementární koncept vypadá téměř totožně. Snad se tentokrát dočkáme toho, že tvůrci u svého díla vydrží, a budou jej v následujících měsících a letech obohacovat o nový obsah a neutečou od něj stejně, jako od svého prvního projektu.
Necroni budou v Battlefleet Gothic: Armada 2 nováčky, nemyslím si však, že by zaostávali za ostatními frakcemi z prvního dílu.
• Dojmy z hraní: 12. 12. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Jakmile jsem Battlefleet Gothic: Armada II spustil, vyskočilo na mě velmi strohé menu nabízející tutoriál a klasické bitvy. Jakožto veterán Battlefleet Gothic: Armada jsem se samozřejmě tutoriálu vyhnul obloukem a ihned skočil do víru bojové vřavy, umožňující mi se utkat buď s AI nebo s dalšími hráči, které umělá inteligence svými schopnostmi často citelně zastiňovala. Poté, co jsem si navolil, proti komu budu vlastně bojovat, mi hra od Tindalos Interactive dala k dispozici nastavení bojiště, které mi poskytlo relativně slušnou paletu možností k úpravě střetu samotného.
Minimálně podle toho, co autoři zatím prezentují, vypadá příběh Battlefleet Gothic: Armada II na plnohodnotnou složku, která bude mít co nabídnout i náročnějším hráčům.
Při nastavování před první bitvou jsem byl zaujat primárně dvěma body. Nejprve mě uchvátilo spektrum map, jež mi nabídlo celkem dvanáct unikátně navržených lokací, na kterých jsem mohl se svými protivníky bojovat. Z aktuálně prezentovaného spektra jsem si popravdě nejvíce zapamatoval sektor Caliban, jenž mi dal k dispozici panorama plné trosek pocházejících ze zničeného světa, který padl za oběť neustávající válce zuřící v univerzu Warhammer 40K od počátků věků. Druhým prvkem, jímž mě Battlefleet Gothic: Armada II nadchla, byla škála vlivů, jimiž lze dosti jednoznačným střetům dodat šťávu. Pokud vám klasické šarvátky přijdou příliš monotónní, můžete si je okořenit přítomností gigantických tvorů migrujících mezi světy nebo solárními bouřemi, jež dokáží řádně zatopit.
Celkově mi spektrum možností, které lze nastavit předtím, než střet vesmírných titánů začne, přišlo hodně rozsáhlé. Podle slov Tindalos Interactive by však mělo být po vydání obohaceno ještě o další prvky, takže paleta, kterou Battlefleet Gothic: Armada II disponuje nyní, je jen ochutnávkou, jež má hráče namlsat před hlavním chodem, který dorazí v lednu. Osobně bych popravdě byl spokojen s tím, co mi bylo nabídnuto nyní, protože se neřadím mezi nejnáročnější jedince a většinou si v rámci režimů a map vystačím s elementární škálou.
Battlefleet Gothic: Armada II – Tyranids (gameplay)
V Battlefleet Gothic: Armada II přidaní Tyranidé představují rasu, jejíž zástupci se kontaktního boje nebojí.
Po řádném nastavení všech aspektů bitvy jsem se zaměřil na spektrum frakcí, jež se od vydání základní verze Battlefleet Gothic: Armada slušně rozrostlo, díky čemuž mi chvíli trvalo, než jsem se v něm zcela zorientoval. Vedle lidí, orků a eldarů v ní nyní můžete nalézt také futuristické Tau, časem oprýskané Necrony a nenažrané Tyranidy, jejichž flotila nepatří k nejrychlejším. Prakticky každá rasa má unikátní jednotky, schopnosti, generály a herní styl, takže si ve finále svého šampiona najdete až po několika odehraných soubojích, umožňujících vám lépe pochopit silné a slabé stránky jednotlivých uskupení. Za sebe musím říct, že ho díky skutečně rozsáhlé paletě možných adeptů nemám doteď, protože mi všichni nabídli něco, čím mě uchvátili, což se mi jen tak nestává.
Lidská rasa byla v Battlefleet Gothic: Armada II zastoupena hned třemi unikátními frakcemi. Hlavním představitelem našeho druhu je zaručeně Imperiální námořnictvo, které se díky složení své flotily řadí mezi středně přístupná uskupení, s jasným zacílením na začátečníky. Hodně podobně na tom jsou technicky zdatní Adeptus Mechanicus s dalekonosnými děly a vynálezy, o nichž se ostatním ani nesní. Pravým opakem zpočátku představených uskupení jsou Adeptus Astartes. Jejich odolná plavidla jsou nákladná a povětšinou určená především na kontaktně vedený boj, v jehož finále vysílají k protivníkovu korábu výsadkové lodě plné geneticky upravených válečníků vytvořených pro boj se zákeřnými mimozemšťany.
Obrázek 1: Technicky zdatná flotila Adeptus Mechanicus není z nejpočetnějších, jejich plavidla však mají něco do sebe. Obrázek 2: Imperiální námořnictvo představuje v Battlefleet Gothic: Armada II frakci pro začátečníky. Obrázek 3: Tyranidé jsou překvapivě početní, díky čemuž si v jejich spektru lodí máte z čeho vybírat.
I když se kapitáni bojující za Chaos teoreticky také řadí k lidské rase, rozhodl jsem se je od sebe oddělit, protože své bratry z Imperiálního námořnictva, Adeptus Astartes a Adeptus Mechanicus moc nemusí. Podobně jako poslední zmínění však disponují převážně fragilními loděmi se zbraňovými systémy na střední a větší vzdálenosti, které v kontaktních situacích velmi rychle odpadnou. Se stejně křehkými křižníky jako tato frakce operují též tři společenství Eldarů. Ta však namísto odolnosti a dalekonosných kanonů dostala od vývojářů rychlost a vysokou šanci na únik před normálními projektily, což z nich dělá velmi nebezpečné protivníky do momentu než narazí na vlajkovou fregatu Necronů. Ta totiž i přes absenci štítů disponuje plošnými útoky, jimž utéct ani uhnout nelze.
Samotní Necroni toho i přes přístup k velmi pokročilým technologiím moc nevydrží, takže jsou snadnou kořistí pro těžkotonážní koráby orků, jejichž kocábky svou velikostí a nemotorností v Battlefleet Gothic: Armada II leckdy připomínají spíše vesmírné pevnosti než klasická plavidla. Pokud jde o nemotornost, mohou si se zelenokožci podat chapadlo nenasytní Tyranidé. Ti mají k dispozici jen biologické koráby bez jakékoliv formy zbroje, schopné po dosažení určité vzdálenosti zcela pozřít nepřátelský bitevník bez ohledu na jeho štíty či počet životů. Ve finále tu máme pokrokové Tau, nabízející vám jak jistou dávku výdrže, tak i slušnou palebnou sílu, s níž při troše štěstí donutíte k úprku nejednoho protivníka s efektivnější armádou.
Obrázek 1: Skrze nastavitelné bitevní podmínky můžete do šarvátky vložit pravidlo, jež vám hned od začátku postaví do cesty migrující obry, kterým jsou vaše spory ukradené. Obrázek 2: Čím větší loď je zničena, tím efektivnější explozi můžete v Battlefleet Gothic: Armada II pozorovat. Obrázek 3: Některé flotily budou kolem svých obětí jen kroužit a stabilně je ostřelovat z dálky.
Už na první pohled je člověku jasné, že Battlefleet Gothic: Armada II nepatří mezi klasické strategie, protože namísto zástupů a neustálé produkce vám dá do rukou jasně definovaný počet lodí, s nimiž budete v následujících bitvách bojovat. Omezenější počet jednotek umožnil vývojářům z Tindalos Interactive skutečně detailně propracovat jejich fungování, takže se o ně v průběhu střetu budete muset vždy pečlivě starat. Hlídat je nutné stav trupu, aktuální výdrž štítů a morálku posádky, jež dokáže při nízkých hodnotách vyvolávat vzpoury. Ty mohou v nejhorším případě skončit tak, že se vzbouřenci prostě seberou a s vaší lodí opustí bojiště bez ohledu na to, zda vítězíte nebo prohráváte, čímž samozřejmě oslabí celou letku, jejímž kapitánům rebelie v sousedství moc na náladě nepřidá.
Prakticky každý křižník je samostatně fungujícím kolosem, který nemá jen tři zmíněné potřeby, jež je nutné permanentně hlídat. Některé lodě vám vedle nich nabídnou třeba hrátky s palivem či různými pohybovými dovednostmi, skrze něž můžete své plavidla dočasně zrychlit nebo s nimi provést manévr, o kterém si mohou vaši oponenti nechat zdát. Když vám však nepřítel fungování motoru naruší jeho destrukcí či poškozením, stane se z ohebného giganta pomalu se šinoucí šnek, jenž je snadným cílem pro většinu dalekonosných baterií schopných z něj během několika sekund udělat vrak.
Battlefleet Gothic: Armada II – Adeptus Astartes (gameplay)
Někdy lze v Battlefleet Gothic: Armada II vyhrát i předem prohrané bitvy, stačí mít jen větší štěstí než váš protivník.
Tindalos Interactive vás samozřejmě nenutí zaměřovat se vyloženě jen na motor. Každá kocábka vedle něj disponuje celkem třemi dalšími body, na něž můžete svůj útok zacílit. Pokud patříte mezi hráče, kteří svou flotilu vyšlou kupředu a následně jen sledují její počínání, vaše lodě se vždy pustí nejprve do trupu, jehož poškozování většinou narušuje fungování celého křižníku. Ideální je však soustředit svou pozornost buď na zbraňové systémy, znemožňující po zničení korábu útočit, nebo na můstek, držící na uzdě celou posádku, která se bez něj dlouhodobě neobejde. Z detailního designu vesmírných bitevníků z univerza Warhammer 40K jsem byl popravdě nadšen, protože mi nabídl podrobně navržené obry, jejichž bitvy jsem si právě díky propracovanosti tohoto prvku vskutku užil.
V současné fázi vývoje bych Tindalos Interactive vytkl snad jen horší optimalizaci, kterou lze minimálně prozatím plně omluvit nálepkou Beta. Pro ty, které technická stránka zajímá, tu však máme tento krátký odstaveček, v němž musíme uznat, že se tento titul aktuálně nechová zrovna nejlépe. Při hraní Battlefleet Gothic: Armada II se nejednou setkáte s propady fps, bugy či nemožností se připojit ke svému spoluhráči. Celku se bohužel nepodařilo vyhnout ani pádům hry, které většinou následovaly poté, co jsme si s protihráčem chtěli hru okořenit náhodnými eventy. Nejednou se nám dokonce stalo, že byl do bitvy napojen jen jeden z nás, což též nebyl ideální stav. Snad se vývojářům podaří v průběhu následujícího měsíce a půl komplet plně vyladit.
Obrázek 1: Když se vám v bitvě nedaří, posádka se většinou pokusí o vzpouru, po níž převezme kontrolu nad lodí. Obrázek 2: Některé frakce disponují v Battlefleet Gothic: Armada II přirozenou neviditelností, jež se deaktivuje až při střelbě na menší vzdálenost. Obrázek 3: Čelit budete muset v určitých scénářích obrovským stanicím, které jejich konstruktéři obdařili výkonnými motory.
Battlefleet Gothic: Armada II patří spolu s Total War: Three Kingdoms mezi mnou nejvíce vyhlížené strategie příštího roku. Jedná se totiž o projekty, jejichž rozsah z nich dělá tituly, jež v rámci žánru nebudou mít zřejmě konkurenci. Pokud si Battlefleet Gothic: Armada II udrží směr, který mi byl prezentován v aktuální verzi hry, rozhodně se nebojím toho, že by v rámci celku neuspěla. Teoretickým problémem by mohla být kampaň, z níž mi bylo představeno skutečně jen minimum. Osobně však doufám v to, že se tvůrcům povede příběh zvládnout a vytvořit nakonec dílko, které bude excelovat jak po stránce bitev, tak i v tom, jak bude vyprávět osudy postav z univerza Warhammer 40K, jež si konečně zaslouží řádného zástupce na poli herní scény.
Hodně prvků týkajících se ovládaní plavidel je v Battlefleet Gothic: Armada II manuálního ražení, díky čemuž je toto dílo unikátním kouskem.
Tindalos Interactive nám měsíc před vydáním jejich projektu ukázalo dílo s obrovským potenciálem. Osobně si myslím, že už nyní je ve hře cítit značný potenciál, což je hlavním důvodem, proč Battlefleet Gothic: Armada II doporučím již v tento moment skalním fanouškům žánru, jimž učaroval první Battlefleet Gothic: Armada. Pokud se mezi ně náhodou řadíte, s koupí nemusíte dlouho váhat, mimoto si skrze ni zpřístupníte aktuálně běžící betu. Vyčkat by naopak měli hráči, kteří jsou dodnes nespokojeni s jedničkou či holdují spíše tahovkám nebo budovatelským projektům.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3450 3.1GHz / AMD FX-6300 | Intel Core i7-3770 4-Core 3.4GHz / AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 1050 / Radeon HD 7970 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
HDD | 50 GB | 50 GB |
• Preview: 1. 11. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Nedaleko těžebního světa se z Warpu vynořila skupina vesmírných korábů ověnčených znaky císařových nejvěrnějších – Space Marines. Do tohoto systému se letka bitevníků vydala kvůli žádosti o pomoc vyslané obyvateli planety, kteří zaznamenali svými systémy přítomnost neznámé životní formy obří velikosti. Během prvních chvil kapitáni lidských křižníků nic nespatřili, nepřítel se totiž skrýval za měsícem obíhajícím důlní kolonii. Když však připluli k jeho úkrytu blíže, vynořil se ze stínu zástupce stále hladové frakce Tyranidů, jenž jediným chramstnutím pozřel nejbližší z lodí. Ostatní měli co dělat, aby jej porazili, nakonec se jim to však povedlo. Tímto vítězstvím ale jejich cesta neskončila, protože v tomto univerzu mír či klid neexistuje, je tu jen válka a smrt.
Battlefleet Gothic: Armada II – odhalení (trailer)
Příběh Battlefleet Gothic: Armada II se bude odehrávat v temné budoucnosti, v níž jsou války běžným jevem.
Z předchozího odstavce je vám jistě jasné, že temný vesmír Warhammeru 40K je permanentně ve válečném stavu. V předchozím díle Battlefleet Gothic: Armada se v boji o jeho ovládnutí střetla jen hrstka klasických herních frakcí. Battlefleet Gothic: Armada II nám nabídne na místo jedné kampaně rovnou tři scénáře s unikátně navrženými frakcemi a příběhem, který by nám měl vyrazit dech. I v tomto kousku si samozřejmě zahrajeme za Imperiální flotilu a mimo ni se ujmeme také letky neumírajících Necronů a nenasytných Tyranidů, jejichž síla spočívá převážně v biologických korábech. Detaily o jednotlivých dějových linkách nejsou prozatím známy, snad se však dočkáme kvalitního vyprávění.
Osobně počítám s tím, že se můžeme těšit na vesmírnou mapu podobnou té, jíž nám nabídl Battlefleet Gothic: Armada. Hlavní otázkou je, zda budou jednotlivé kampaně propojeny, či se tentokrát dočkáme zcela unikátních scénářů, jejichž aktéři se nebudou nikterak střetávat. Osobně bych uvítal konflikt, v jehož průběhu by vůdci národů poměřovali své síly, rozšiřovali své území a vytvářeli unikátní frakční flotily, podobně jako tomu je třeba ve scénářích novějších dílů série Total War.
Obrázek 1: Lodě s insigniemi císaře většinou patří ke kultovním Adeptus Astartes. Obrázek 2: Pokud budete mít v Battlefleet Gothic: Armada II dostatečně efektivní posádku, bude ji možné vyslat v modulech do nepřátelské lodi. Obrázek 3: Flotila Chaosu představuje velmi nebezpečného protivníka, kterého není radno podceňovat.
Lidská rasa bude v Battlefleet Gothic: Armada II zastoupena hned třemi unikátně navrženými frakcemi s vlastními vůdci a flotilami. Jejím nejvýraznějším představitelem bude opět Imperiální námořnictvo strážící světy, jež patří k Impériu. Jeho letka by měla být dosti všestranná, v ničem však vyloženě nebude vynikat. Spolu s ním budou lidské duše po celém vesmíru chránit Adeptus Astartes, které většina z hráčů zná pod názvem Space Marines. Jejich lodě se specializují na rychlý přesun jednotek ze svých palub do útrob nepřátelských křižníků, kde zničí zbraňové systémy a ovládací mechanismy. Finálními bojovníky z řad našeho druhu budou Adeptus Mechanicus vybavení nejmodernějšími technologiemi pro boj na střední a větší vzdálenosti.
V neutrální sféře se bude nacházet podle všeho frakce Aeldari Craftworlder. Malé koráby těchto vesmírných elfů, praktikujících taktiku vystřel a uteč, budou po většinu času doprovázeny gigantickými mateřskými loděmi, jež se v rámci odolnosti budou moci rovnat klasickým křižníkům ostatních národů. O něco méně neutrální budou Aeldari Corsairs, kteří zastupují typické piráty sázející na rychlost, efektivní zbraně, jež jim pomáhají zdolat odolnější, avšak nemotornější protivníky. Přestože se v rámci druhu víceméně řadí k Eldarům, nejsou Drukhari tak neagresivní jako jejich příbuzní. Prakticky se jedná o krvelačné korzáry disponující futuristickými technologiemi, které jim umožňují útočit na nic netušící nepřátele ze stínů vytvářených unikátními generátory.
Obrázek 1: Orkové jsou brutální válečníci, kteří se nebojí smrti, což jde krásně vidět na designu jejich lodí. Obrázek 2: Necroni si budou se svými technicky vyspělými plavidly nárokovat dominanci nad celým vesmírem Battlefleet Gothic: Armada II. Obrázek 3: Tyranidé by minimálně podle příběhového pozadí neměli mít nějak zvlášť vznosné cíle, prakticky se budou snažit ukojit svůj permanentní hlad.
Na podobné lodi jako Aeldari Craftworlder budou v rámci agresivity s vysokou pravděpodobností také Tau Protector Fleet, jejichž na dálku extrémně efektivní flotila byla vytvořena k obraně obchodních korábů z Tau Merchant Fleet. Ti budou naopak disponovat dosti těžkopádnými plavidly se silnými štíty a torpédy schopnými zastavit nápor většiny nepřátel, s nimiž se při průletu mezi světy setkají. Posledním uskupením, které nepovažuji vyloženě za ofenzivní druh, budou Necroni, řadící se mezi nejstarší rasy univerza Warhammer 40k. Stejně jako jejich těla, budou i plavidla této frakce neskutečně odolná vůči poškození, a když už bude narušena jejich struktura, nic jim nebude bránit v tom opravit se v průběhu boje, což je hlavním důvodem proč se na ně skutečně těším.
Za vyložené nepřátele většiny inteligentních ras se nebojím označit finální trojlístek, jehož zástupci ničí vše, co jim při jejich cestách vesmírem přijde pod ruku. Hodně velkými propagátory totální destrukce jsou padlí členové Imperiálního námořnictva, sdružující se pod temnou vlajkou Chaosu. Jejich lodě jsou dosti podobné křižníkům, jimiž disponují lidé, jsou však fragilnější a více zaměřené na boj na střední a větší vzdálenosti. Válkou se vedle těchto monster velmi intenzivně zabývají také Orkové, jejichž rudé tlačítko vybičující motory k maximálnímu výkonu je u fanoušků beranidel a odolných lodí velmi oblíbené. Posledním zástupcem této trojice je letka Tyranidů, kteří jsou stejně jako předchozí frakce hodně zaměřeni na kontaktní střety, v nichž své protivníky doslova sežerou.
Obrázek 1: Minová pole budou představovat velmi nebezpečné zóny, za jejichž projetí leckdy zaplatíte v Battlefleet Gothic: Armada II nemalou cenu. Obrázek 2: Těšit se podle všeho můžeme také na útoky na těžce opevněné světy. Obrázek 3: Proti brutalitě některých nepřátel vám nepomohou ani ty nejmodernější technologie.
Jednotlivé vesmírné flotily se proti sobě vždy utkají na různorodě navržených mapách, jejichž elementární design se tvůrci Battlefleet Gothic: Armada II snažili vytvořit podle lokací prezentovaných v deskovém formátu této hry. S vysokou pravděpodobností nás na nich čekají minová pole, viditelnost snižující mlhy a řada dalších aspektů definujících vývoj bitvy.
Nejvíce samozřejmě celý průběh šarvátek ovlivní spektrum frakcí, jež se v nich utkají. Některé střety budou svižnější, jiné naopak pomalejší, protože se proti sobě namísto gigantických křižníků postaví menší stíhače nehrající na odolnost, nýbrž na rychlost. Pokud se na poli setkají třeba Eldaři s Imperiálním námořnictvem, bude to velmi vypjatá bitva, v jejímž finále se těžší lodě mohou dokonce pokusit zničit své oponenty silnými čelními nárazy, jež budou po poškození jejich děl jedinou možností, jak bojovat.
Battlefleet Gothic: Armada II – frakce (trailer)
Kampaň za Necrony bude v Battlefleet Gothic: Armada II podle všeho laděna tak, že v ní budete bojovat doslova proti všem přítomným frakcím.
Přestože budete ovládat všechny lodě naráz, každá z nich je unikátní jednotkou. Starat se budete o to, v jakém stavu je její pohon, zda má dostatečně silný trup či jak dlouho ještě vydrží štíty chránící její zbraňové systémy před přímou úhonou. Abych byl upřímný, na Battlefleet Gothic: Armada II se těším právě kvůli bitvám, jejichž propracovanost je neobvyklá. Nepřítele tu nemusíte zničit, stačí poškodit jeho motory a většinu děl, čímž jej prakticky vyřadíte z bitvy a uděláte z něj snadný cíl.
Battlefleet Gothic: Armada je klenot, ke kterému se čas od času vracím dodnes. Minimálně z dosud prezentovaných záběrů vypadá Battlefleet Gothic: Armada II hodně podobně jako jeho předchůdce, což upřímně vítám. Těšit se však můžeme na rozsáhlejší spektrum herních frakcí, vylepšení dosavadních mechanizmů a tři příběhové kampaně, které snad budou mít co nabídnout i náročnějším stratégům. Pokud se nic nepokazí Battlefleet Gothic: Armada II, vyjde pod taktovkou Tindalos Interactive na PC 24. ledna 2019. Před samotným vydáním bude možné si hru otestovat v uzavřených betách, z nichž vám snad přineseme naše dojmy.