• Autor: Alexandra Vaníková
Call of Duty: Black Ops 6 od studia Treyarch patří k nejkvalitnějším dílům této kultovní FPS série, a to nejen díky výborně vystavené kampani či zábavnému kooperativnímu režimu Zombies, ale také vyladěnému multiplayeru, který v sobě snoubí již tradičně propracovanou hratelnost s několika novinkami. Pokud jste kouzlu multiplayeru Black Ops 6 propadli také, ale rádi byste svou hru posunuli na další úroveň, mohli by se vám hodit naše tipy a triky.
zdroj: Activision, vlastní
Pokud máte tendenci okamžitě se vrhat do multiplayerových zápasů, otevřete místo toho nejprve záložku nastavení, kde můžete doladit spoustu aspektů gameplaye. Většina z nich je samozřejmě individuálního rázu, jednotný seznam těch nejlepších tak proto neexistuje, několik obecných rad týkajících se nastavení vám ale přece jen dáme.
Věnujte pozornost sekci Intelligent movement (Settings – Keyboard and Mouse – Movement), ve které si můžete určit, kolik stisknutí tlačítka bude zapotřebí k překonání překážky, aktivaci taktického sprintu či přikrčení a slidování. Při nastavování (nejen) těchto gameplayových prvků berte vždy v úvahu vámi preferovaný styl boje. Pokud je například pro vás na prvním místě rychlost a nechcete se během sprintu zdržovat mačkáním tlačítka pro překonávání překážek, aktivujte si Mantle Assist.
zdroj: vlastní
V případě, že spoustu času trávíte skrytí za překážkami, Mantle Assist nechte vypnutý. Snížíte tak riziko, že vaše postava přeskočí zídku, i když se za ni budete chtít jen schovat.
Chcete mít co nejlepší přehled o pozici nepřítele na bitevním poli? Kromě vybraných perků (více o nich později) vám výrazně pomůže i správné nastavení zvuku. V záložce Audio (Settings – Audio) ponechte na maximu pouze Master Game Volume a Effects Volume. Hudbu (Gameplay i Cinematic) ztlumte úplně a hlasitost dialogů ponechte na minimu.
Při odhadování protivníkovi polohy je vaším nenahraditelným nástrojem pochopitelně i minimapka, která vám o bitevním poli prozradí mnohem více ve čtvercové podobě než té defaultní kruhové (její tvar změníte v záložce Settings – Interface – Gameplay HUD – Minimap Shape). Kromě toho si neváhejte v části Interface – Readibility – Color Customization upravit, jakou barvou budou na mapě označení nepřátelé a spoluhráči.
zdroj: vlastní
Možnost nastavit si barvy spoluhráčů a nepřátel je mimořádně užitečná. Při použití dostatečně kontrastních a výrazných barev dokážete vnímat pohyb teček na mapě i periferně.
Předem nastavená modrá a červená totiž mají tendenci splývat s okolním prostředím na mnoha mapách, můžete je tak vyměnit například za křiklavě růžovou a zelenou. Mapku spolu s dalšími prvky HUDu je pak vhodné umístit co nejblíže ke středu obrazovky v záložce Interface – Gameplay HUD – Safe Area (ale samozřejmě pořád tak, aby vám nepřekážely). Nebudete díky tomu muset bloudit očima do rohů monitoru či TV a odvracet tak zrak od boje.
zdroj: vlastní
S rozmístěním prvků HUDu lze různě experimentovat.
Pro co nejnižší míru rozmazání obrazovky při palbě (tzv. visual recoil) zamiřte do záložky Settings – Graphics a v sekci View nastavte ADS Field of View na Affected. Další vizuální smog eliminujete vypnutím efektu Weapon Motion Blur (Settings – Graphics – Quality). Horkým tématem je při střelbě i míra senzitivity, zejména během míření. Tu ideální hodnotu si musíte navolit sami na základě vašich preferencí, obecným pravidlem však je, že nízká senzitivita vám umožní být přesnějšími, díky té vyšší zase budete moci promptněji reagovat.
Ano, zní to jako samozřejmost, ale omnimovement je v sérii Call of Duty naprostou novinkou a mnoho hráčů, zejména fanoušků starších COD her, zapomíná na to, že nyní už mohou sprintovat, slidovat a divovat do všech směrů. Omnimovement přitom zásadně mění, jak se hráči na bitevním poli pohybují. Správně načasovaný slide za překážku vám dokáže zachránit život, dobře provedeným divem zpoza rohu zase můžete nepřítele překvapit.
Klíčové je v případě omnimovementu naučit se plynule řetězit slidování, divování a sprint, což vám umožní promptně reagovat na nečekané situace a zároveň být nepředvídatelným. Nebojte se na trénování omnimoventu využívat zápasy s boty, případně k tomu určený trénink. Pokud chcete z omnimovementu vyždímat co nejvíce, volte perky Double Time (prodlužuje taktický sprint), Dexterity (redukuje pohyb zbraně při slidování, divování a skákání) a Gung-Ho (zlepšuje taktický sprint při používání vybavení).
Tento tip možná po tom předešlém nedává moc smysl, ale k tomu, abyste ovládli lobby, nemusíte závratnou rychlostí sprintovat po mapě a hledat svou další oběť. Můžete počkat, až vaše kořist přijde k vám, přičemž nemusí jít nutně o hráči zatracované „kempování“. Když totiž zpomalíte a zaposloucháte se (za předpokladu, že jste podle prvního tipu ztlumili nepotřebnou hudbu), vaše uši zaznamenají více než jen blížící se vybuchující autíčko RCXD.
zdroj: vlastní
Pozorným nasloucháním dokážete odhadnout pozici nepřítele a i díky tomu ho překvapit útokem zezadu.
V Black Ops 6 jsou dobře slyšitelné i kroky hráčů, a pokud se navíc naučíte rozeznávat, zda váš soupeř probíhá přes trávu, dřevo nebo louži ve spojení s dobrým povědomím o rozložení mapky (viz další kapitola), výrazně vám to usnadní určování jeho pozice. Stejný trik ale může proti vám použít i nepřítel, proto dávejte pozor, jestli sami nenaděláte humbuk rozbitím okna nebo rozkopnutím dveří. Za nepřátelskou linií se také raději pohybujte přikrčení pro minimalizování hluku.
Vyznavači tohoto pomalejšího přístupu by se zároveň měli vyhýbat sprintu středem mapek, jelikož tehdy jsou nejvíce na ráně, a raději zády kopírovat její okraj. Riziko, že by vás někdo překvapil útokem ze zálohy, je díky tomu minimální.
Znalost mapek je v Black Ops 6 stejně klíčová jako přesná střelba a rychlé reflexy. Pokud tedy na nějaké mapce hrajete poprvé, zaměřte se v první řadě na objevování zkratek, průchodů, aktivovatelných rolet, úkrytů anebo ostrých rohů, zpoza kterých lze nepřítele překvapit například i správně načasovaným divem. Sledujte zároveň dynamiku mapky, což zahrnuje rotující spawn pointy i konkrétní místa, kde se hráči často nejdéle zdržují.
zdroj: vlastní
V Black Ops 6 je třeba vědět, odkud na vás může nepřítel vyskočit a také to, kde se lze ukrýt.
Díky tomu tak dokážete předvídat přesun nepřátelských hráčů po bitevním poli a na jejich oblíbená místa například umístit minu, explozivní zařízení nebo je překvapit hozeným granátem či semtexem. Když budete mít důkladně „nastudovanou“ celou mapu a její zákoutí, zlepší se i vaše čtení minimapky a už letmý pohled na ni vám bude stačit k tomu, abyste přesně určili polohu nepřítele.
Je přirozené, že každý hráč FPSek se na bitevním poli chová jinak, a zatímco někteří spoléhají na svou rychlost a bleskové tasení zbraně, jiní upřednostňují ve třetí kapitole popisovaný pomalejší přístup. Právě vámi preferovaný styl boje by měl být klíčovým při tvorbě loadoutu. Níže naleznete několik příkladů loadoutů pro tři základní typy hráčů:
Pro tento typ hráče jsou obecně vhodnější červené perky v kombinaci Gung-Ho/Dexterity + Assassin + Double Time, která výrazně zlepší vaši mobilitu. Při zvolení tří perků z červené kategorie zároveň aktivujete bonus, tzv. Combat Specialty, která vám udělí buff k rychlosti a regeneraci zdraví po zabití nepřítele, díky čemuž se stanete téměř nezastavitelným.
Ze zbraní pak volte lehké a dobře ovladatelné SMG, nic vám ale nebrání sáhnout ani po útočných puškách či brokovnicích. V jejich případě by ale pro vás měly být ještě důležitější attachmenty pro zrychlení ADS a přebíjení.
zdroj: vlastní
Pokud vám více vyhovuje dynamičtější hra, SMG by mělo být samozřejmostí.
Volte trojici modrých perků, ideálně Ghost/Ninja + Tracker + Cold-Blooded, díky čemuž nepřítel nebude vědět o vaší pozici, vy o jeho však ano. Combat Specialty modrých perků vám zároveň umožní po respawnu vidět nepřátele i přes stěny (na pár vteřin) a po zabití protivníka nezanecháte nad jeho tělem symbol lebky.
Při výběru zbraní se pak řiďte tím, jak blízko k nepříteli chcete být. Ninja totiž může být i agresivnější hráč, ale také statičtější odstřelovač, kterému však perky umožní sledovat, kde se nacházejí jeho potencionální oběti a zároveň se nepozorovaně přesunout na výhodnější pozici.
zdroj: vlastní
Chcete jít na to víc takticky? Klidně sáhněte po útočné pušce, se kterou při správně zvolených attachmentech můžete nepřítele zasáhnout i na několik desítek metrů.
Hráči zaměření na obsazování a bránění pozic pak ocení perky ze zelené kategorie, které doporučujeme v kombinaci Flak Jacket + Shadow + Quartermaster/Guardian. Zelené perky zužitkují zejména fanoušci objective-based módů jako Domination, Hardpoint či Headquarters, jelikož Combat Specialty v jejich případě uděluje bonusové XP za zničené nepřátelské vybavení či právě udržení pozice.
Díky Flak Jacket vám navíc moc neublíží Molotovy a granáty, kterými se vás nepřítel bude snažit z vámi okupované pozice vystrnadit, a Guardian zase v případě obrany cíle zrychlí regeneraci zdraví. Jako tank ale samozřejmě můžete fungovat také v takovém Deathmatchi (v tomto případě ale upřednostněte perk Quartermaster). Díky odolnosti totiž dokážete proniknout za nepřátelskou linii, zvláště když do rukou vezmete lehký kulomet.
zdroj: vlastní
Práce s lehkým kulometem je náročnější kvůli jeho vyšší hmotnosti a pomalému nabíjení, na druhé straně ale nemusíte přebíjet tak často.
Perky ale samozřejmě lze mezi sebou volně kombinovat a nemusíte vždy volit pouze striktně trojici téže barvy (pokud vám nevadí, že přijdete o Combat Specialty), případně si díky divoké kartě Perk Greed dokonce můžete navolit ještě jeden perk navíc. V případě, že budete chtít zachovat jednu z Combat Specialty a zároveň ještě přidat jeden perk nebo si namixovat perky různých barev, mezi ty nejlepší patří následující: Dexterity, Ghost, Ninja, Flak Jacket, Tracker, Forward Intel, Double Time a Quartermaster.
Váš loadout ale není kompletní bez dodatečného vybavení, field upgradu, scorestreaků a divokých karet. Které patří mezi ty nejužitečnější?
Z taktického vybavení (Tactical) bych namísto omračujících granátů (kterých účinek může být navíc snížený jedním z perků) určitě sáhla po Stim shot, která vás v kritickém momentě dokáže udržet na nohou, a vy díky tomu získáte další kill nebo obsadíte/udržíte důležitou pozici. Semtex, Molotov a Drill Charge jsou pak mými nejčastějšími volbami z kategorie smrtícího vybavení (Lethal). Po hození totiž zůstanou na místě a nekutálejí se jako granáty a ani nevyžadují dodatečnou aktivaci jako C4.
zdroj: vlastní
Díky stim shot máte častokrát nárok ještě na jeden kill.
U scorestreaků si v první řadě ujasněte, jak dobrý hráč jste a jak rychle dokážete v zápase získat potřebné body pro jejich aktivaci. Máte-li totiž problém s nahromaděním 800 XP, nemá význam vybírat si silné scorestreaky vyžadující 1000 bodů a více. Začněte proto u těch levnějších (ale stále mimořádně užitečných), a jakmile zvládnete pravidelně v zápasech aktivovat všechny tři, až tehdy bude čas na ty dražší. Nejužitečnější scorestreaky jsou následující: Scout Pulse, UAV, Counter UAV, Death Machine, Sentry Turret, Hellstrom, Watchdog Helo, War Machine, Harp, Chopper Gunner a Dreadnought.
Co se týče Field upgradů, nejvíc se mi osvědčila mina (Spring mine), protože ji stačí odhodit a víc se o ni nemusíte starat. Ideální je umisťovat ji do oblastí, kam většina hráčů zběsile vběhne (zde se můžete řídit i vlastními návyky) nebo logicky na místa, kde nebude tak viditelná – málokdy hráči minu zpozorují například na schodišti.
zdroj: vlastní
Dobře umístěná mina = kill zdarma.
Mina je zároveň užitečná v případě, pokud se snažíte bránit cíl, může vám totiž krýt záda a po jejím výbuchu budete vědět, že je čas na boj nebo útěk. Chcete-li mít neustále dostatečnou zásobu nábojů a vybavení, můžete sáhnout i po field upgradu Assault Pack, který vám umožní doplnit si zásoby, při udržování pozice oceníte také Trophy System deflektující hozené nepřátelské trhaviny.
Neméně důležitou součástí loadoutu je pak i divoká karta, tzv. Wild Card. Ve hře jich není mnoho, jelikož však můžete mít aktivovanou pouze jednu, opět se musíte zamyslet nad vašimi prioritami v boji. Jak jsem zmiňovala v úvodu kapitoly, v mé výbavě nesmí chybět Stim Shot, a proto často volím kartu Tactical Expert (spawnutí se třemi kusy taktického vybavení). Fanouškům granátů, semtexu atd, pak doporučuji Danger Close (spawnutí se dvěma kusy smrtícího vybavení).
Overkill se zase hodí v případě, že potřebujete nést dvě primární zbraně, řekněme například sniperku a něco malého automatického pro případ nouze. Pokud neradi děláte kompromisy při výběru pouhých pěti attachmentů, karta Gunfighter vám jich umožní mít až 8 na jedné zbrani. Obecně nejpraktičtější je však jednoznačně karta Perk Greed udělující ještě jeden slot pro perk.
Zkušenostní body neboli „XPéčka“ jsou mimořádně důležité, protože slouží k levelování vaší postavy i zbraní, a tím pádem i odemykání vybavení a attachmentů. Jak tedy získávat co nejvíce XP a díky tomu rychleji levelovat? Mezi ty nejzákladnější způsoby patří Double XP eventy, které většinou tvůrci spouštějí o víkendech a bez ohledu na to, jaký režim hrajete, vám bude na „účet“ připsán dvojnásobek XP.
Pokud momentálně neprobíhá Double XP Weekend, vhodnou alternativou je plnění denních výzev (odměnou za ně mohou být tisíce XP) nebo Double XP tokeny. Získáváte je odemykáním tierů i ve free verzi battle passu a po přihlášení do hry si je můžete vyzvednout i jako dárek v obchodě hry (většinou se ukrývají pod dlaždicí „Free Gift“). XP tokeny lze aktivovat v hlavním menu hry a v závislosti na tom, zda potřebujete levelovat zbraně, vaši postavu nebo zrychlit odemykání battle passu, můžete zvolit příslušný token (nebo i všechny 3 najednou). Ale pozor! Čas aktivace tokenu plyne v reálném čase, proto jej aktivujte ideálně až přímo v zápase.
Získávání XP lze ale samozřejmě urychlit i v samotných zápasech. Mnohem více XP vymačkáte z headshotů a multikillů, existují ale i o něco jednodušší způsoby. Zaměřit se můžete na tzv. objective-based módy, které vás za udržení pozice v režimech Hardpoint/Domination či sbírání psích známek v Kill Confirmed odmění XPéčky.
zdroj: vlastní
V tzv. objective-based módech se XPčka získávají mnohem snáz, urychlit jejich přísun můžete i níže zmiňovanými perky.
Velmi silnou dvojicí pro získávání zkušenostních bodů jsou také perky Dispatcher a Bankroll. Pokud totiž použijete scorestreaky zaměřené na odhalení pozic protivníků (například Scout-Pulse či UAV) a ten pomůže vašemu spoluhráči v usmrcení nepřítele, dostanete XP. Jak s tím souvisí zmíněné perky? Dispatcher sníží počet potřebných bodů k aktivaci těchto scorestreaků a díky Bankroll budete mít po každé smrti přičteno skóre 150 ke scorestreaků, díky čemuž tak můžete mít téměř nepřetržitě aktivní UAV a získávat tak XP.
Kooperativní režim Zombies úzce souvisí s v předešlé kapitole popisovaným tipem. Všichni totiž známe ten pocit, kdy bychom ještě rádi odemykali tiery v battle passu či levelovali svou oblíbenou zbraň, ale multiplayerové zápasy nás začínají jednoduše frustrovat, no a režim Zombies je ideálním řešením. Vaším protivníkem jsou zde AI ovládaní nemrtví a ne živí hráči, nepůjde vám zde tak o krk jako v tradičním multiplayeru a headshoty či multikilly si zde budete na účet připisovat jedna radost.
zdroj: vlastní
Pokud se jedná o XPčka, Zombies režim je zlatým dolem.
Zombies mód je zároveň svým způsobem vhodnou přípravou na multiplayer, jelikož si zde můžete vyzkoušet a především levelovat zbraně (získané XP jsou v Black Ops 6 sdíleny napříč mulťákem a také Zombies režimem. Všichni totiž víme, jak je levelování zbraně v tradičních multiplayerových zápasech náročné a že jde vlastně oponěkud začarovaný kruh.
Práce se zbraní bez attachmentů může být výzva, tím pádem získáváme méně killů a odemykání vylepšení je tak pomalejší. V Zombies režimu je však tento proces mnohem rychlejší (a méně bolestnější). Hordy lehce zabitelných chodících mrtvol jsou ideální zejména pro levelování pistolí, které vám dostatečně vylepšené mohou jako sekundární zbraň v multiplayeru zachránit život.
• Zdroje: vlastní