Ano, dočkali jsme se. Stálo nás to spoustu závistivých pohledů, koukání na gameplaye přes streamovací kanály a přemýšlení nad koupí konzole od SONY. Ale nakonec síla trhu vykonala své a všichni nedočkavci se mohou těšit, až Crash Bandicoot N. Sane Trilogy prověří jejich postřeh a nervovou soustavu. Velkolepé dílo z portfolia Naughty Dogs (série Uncharted, The Last of Us) kompletně přepracovalo do moderní podoby studio Vicarious Visions už před rokem, ale pouze pro PS4. Až od 29. června 2018 si mohou potrhlého Crashe a jeho sestru Coco užít také majitelé PC, Xbox One a Switch. Jak nás jejich řádění potrápilo, si můžete přečíst v naší recenzi.
• Žánr: 3D plošinovka • Multiplayer: Ne • Vývojář: Vicarious Visions • Vydavatel: Activision • Platformy a Datum vydání: PS4 (30. června 2017), Xbox One, PC, Switch (29. června 2018) • Homepage: www.crashbandicoot.com • Čeština: Ne
• Recenze: 8. 7. 2018 • Autor: Jakub Němec
Vítejte v devadesátých letech. Píše se rok 1996 a společnost SONY hledá silnou značku, kterou by přilákala nové uživatele na jejich přelomové konzole PlayStation. Najednou se z čista jasna objevuje studio Naughty Dog s myšlenkou vytvořit náročnou 3D plošinovku s roztodivným tvorem v ústřední roli. Jejich potrhlík, vačnatec Crash má obrovský úspěch, a tak s ročním odstupem přichází další díly s podtitulem Cortex Strikes Back a Warped. Podle mnohých zde dosáhl Crash svého vrcholu, protože sérii po závodním dílu opustilo jeho rodičovské studio.
V Crash Bandicoot N. Sane Trilogy si zahrajete první tři díly série, které patří k těm nejúspěšnějším.
Nakonec se stal sympatický hrdina dojnou krávou herního průmyslu a s železnou pravidelností jsme jej vídali v nových titulech, jejichž kvalita byla v lepším případě diskutabilní, v horším ve slušných kruzích nepojmenovatelná. Pamětníci vzpomínali na krásné časy, kdy ve vzteku zahazovali své ovladače, protože se snad posté pokoušeli přeskákat provazový most a čekali na návrat oranžového reka. Naštěstí pro ně (a vlastně i pro nás) se vynořili tvůrci Vicarious Visions, kteří si dali za úkol zašlou slávu Crashe obnovit. Vloni kompletně remastrovali první tři díly a vydali je pod názvem Crash Bandicoot N. Sane Trilogy na PS4. A nyní si je poprvé (nebereme v potaz emulátory) mohou konečně vychutnat všichni bez rozdílu platformy.
Na začátku naší recenze je zřejmě dobré poznamenat, že pokud znáte remasterovanou verzi na PS4, tak se v našem textu mnoho novinek nedovíte. V případě, že jste ovšem neměli s Crash Bandicoot N. Sane Trilogy tu čest, pokračujte směle ve čtení. Nejdříve se společně podíváme na příběhové zázemí všech tří dílů, poté zhodnotíme hratelnost, abychom vše zakončili grafickou stránkou.
Obrázek 1: Crashova nemesis je doktor Cortex, který jej trápí ve všech dílech Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Obrázek 2: Ikoničtí bossové se vám postaví do cesty hned několikrát. Obrázek 3: Graficky nádherně ztvárněná mapa prvního dílu v Crash Bandicoot N. Sane Trilogy nechybí.
Hlavní nemesis Crashe Bandicoota a jeho sestry Coco (většinu misí můžete nově absolvovat v její kůži) je prohnaný doktor Cortex, který má v plánu zničit celý svět. Proto je ve vašem zájmu mu v tom zabránit stůj co stůj. V rámci prvního dílu se budete probíjet souostrovím porostlým hlubokou džunglí plnou nástrah. Na životě vás budou ohrožovat hladová zvířata, členové místního domorodého kmene a řada pastí, jež si svou důmyslností nezadají s nástrahami z prvního Indiana Jonese. První zběsilý úprk před valícím se kamenem se vám zavrtá do mozku a budete na něj dlouho vzpomínat.
V druhém příběhu Crash Bandicoot N. Sane Trilogy pod názvem Cortex Strikes Back se na vás žene pomsta šíleného vědce. Vačnatec v teniskách je lapen do podivného stroje, z něhož vedou portály do jiných světů, ve kterých musí získat růžové krystaly. Toto dobrodružství je sice kratší než první díl, ale za to se odehrává v mnohem pestřejším prostředí. Poslední část Warped pracuje s koncepcí cestování časem, takže se náš hrdina vrhne vstříc rytířům a kouzelníkům středověku, prozkoumá na zádech tygra velkou čínskou zeď nebo se ponoří do hlubin pyramid. Na svou dobu budila série Crashe zájem rozmanitým prostředím a vysoká kritéria splňuje i dnes.
Obrázek 1: Exotikou se v Crash Bandicoot N. Sane Trilogy nešetří. Sprint mezi dělníky a draky po velké čínské zdi nás bavil stejně jako před lety. Obrázek 2: Crash jako postrach silnic předvádí akrobatické kousky. Obrázek 3: Kontrola pohybu na kluzkých površích patří k těm nejsložitějším činnostem v Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy vás nezklame v žádném ohledu. Někteří možná budou žehrat na malý počet schopností, kterými zběsilý vačnatec disponuje. Z počátku umí jen běhat, skákat a točit se jako tasmánský čert ze známého komiksu. Ve své podstatě to opravdu stačí, jak se říká, v jednoduchosti je síla, takže i přes malé množství pohybů budete spokojeni s nabízenými možnostmi. S druhým dílem se potrhlík přiučí umění sklouznutí, díky němuž se protáhnete pod většími překážkami. Ve Warped se portfolio dovedností rozšíří o ovládání dopravních prostředků a potápění.
Autorům se povedlo všechny prvky skloubit do působivého mixu, v němž zkrátka nebudete mít šanci se nudit. Sotva se protáhnete několika skákacími úrovněmi, už musíte prchat před valícím se balvanem, abyste se o chvíli později prohnali vesničkou na hřbetu divočáka. Každý průchod úrovně je nabitý emocemi – adrenalin se bude valit do krve proudem, tepová frekvence poroste se zvyšujícím se množstvím nepřátel a pastí, zatímco vaše nervová soustava bude trpět nejvíce. Přiznejme si, dnešní videohry jdou často uživatelům na ruku (ano, víme, že existuje Soulsborne žánr) a jejich obtížnost není nejvyšší. Pro některé hráče bude Crash Bandicoot N. Sane Trilogy zpočátku očistcem.
Obrázek 1: Pro pobavení Cortexe se dostanete také do gladiátorské arény. Obrázek 2: Tvůrci přidali do Crash Bandicoot N. Sane Trilogy dvě bonusové úrovně dle jejich představ. Obrázek 3: Opatrné kormidlování mezi minami chce jistou ruku.
Důraz na perfektní provedení jednotlivých skoků a útoků hraničí s masochismem. Ne že by hra neodpouštěla menší nedokonalosti ve vrstvení pohybů během průchodu, ale rozhodně se nejedná o procházku růžovou zahradou a častější chyby budou většinou odměněny návratem na velmi sporadicky umístěné záchytné body. Kromě krvavých nároků na přesnost se z pohledu dnešního hráče dá vytknout titulu Crash Bandicoot N. Sane Trilogy nevyvážená obtížnost jednotlivých úrovní. Snad tak kdysi chtěli vývojáři dopřát po sebemrskačském kole pocit úspěchu, ale působí to divně. Především souboje s bossy jsou mnohdy nepoměrně snazší než pokoření běhacích částí.
Tvůrci z Vicarious Visions si totiž netroufli sáhnout na originál a opravovat jeho nedostatky. Dokonce byli při programování tak důslední, že zachovali i bugy pomáhající hráči překonat obtížné úseky. Přestože se v rámci Crash Bandicoot N. Sane Trilogy jedná o předělávku 1:1 podle tří prvních počinů Naughty Dogs, tak bychom byli velmi opatrní v rámci používání slova „remaster“. Při práci na Crashových eskapádách totiž rekonstruovali celý zdrojový kód od začátku, takže lze jejich práci označit za velmi dobře skrytý remake. Ať už se na problematiku díváme, jak chceme, musíme ocenit jejich píli.
Obrázek 1: V remasterované grafice Crash Bandicoot N. Sane Trilogy můžeme vidět nádherné scenérie. Obrázek 2: Nezapomenutelná úmrtí patří ke Crashovi od prvního dílu. Obrázek 3: Vizuální efekty vypadají opravdu skvěle. Především výbuchy zaslouží pochvalu.
Grafická i zvuková stránka titulu totiž nemá chybu. Pamětníkům očekávajícím hranatě pixelové modely doslova vypadnou oči z důlků, když poprvé zahlédnou Crashovu novou podobu. Pokud se nechcete zabývat detaily a hledat starší gameplaye na internetu, tak vám pro představu bude stačit vstupní intro, v němž můžete minulost a současnost titulu nádherně srovnat. Tvůrci totiž využili moderní efekty vyhlazení hran a rozmazání, které se ke zběsilému pobíhání pestrobarevnými úrovněmi vyloženě hodí. Nepřátelé jsou švihle roztomilí (teda pokud vás nesestřelí po desáté za sebou) a v podstatě evokují kreslené filmy pro děti (včetně animací umírání).
A to je jeden z velkých kamenů úrazů, který se s Crash Bandicoot N. Sane Trilogy pojí. Tento titul rozhodně není pro nezkušené nováčky, spíše pro veterány hledající výzvu. Pokud chcete svým ratolestem snížit jejich nabubřelé ego, dejte jim do rukou gamepad (do klávesnice s myší bych se moc nepouštěl) a řekněte, že jste jako dítě tuhle hru prošli. A kochejte se jejich zoufalstvím, díky kterému budete v jejich očích vypadat jako hrdina. Náročnost titulu však nemůže přebít báječnou zábavu, kterou vám Crash přinese. Tato koridorová hopsačka totiž splňuje přísná kritéria povedené plošinovky a nám vadí opravdu pouze kolísavá obtížnost.
Z našeho pohledu tedy nelze učinit nic jiného než Crash Bandicoot N. Sane Trilogy od Vicarious Visions doporučit. Hledáte-li povedenou plošinovku, v níž strávíte nejméně 15 hodin skřípajíc zuby nad staromilskou náročností, tak je recenzovaný titul právě pro vás. Pečlivost provedení potěší také nostalgiky, kteří po trilogii sáhnou už jen pro to, aby si titul svého dětství zahráli na moderních strojích. Možná tak zkrátí čekání na podzim, kdy na naše stroje připlachtí další hrdina 90. let – dráček Spyro. Tato recenze byla napsána pro PC verzi.
Většinu Crashových dobrodružství si nově můžete zahrát v kůži jeho sestry Coco.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
Odhalení přišlo skrze Nintendo Direct, kde byla kolekce oznámena pro Nintendo Switch, posléze však Activison přispěchal s vlastní tiskovou zprávou, kde oznámil vydání i na PC a Xbox One. Kolekce Crash Bandicoot N. Sane Trilogy tak letos v červenci vyjde na všechny zbylé hlavní platformy současnosti. Majitelé ostatních herních systémů už tedy nemusí PlayStation 4 hráčům závidět, i oni si zahrají Crash Bandicoot, Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back a Crash Bandicoot 3: Warped.
Zdá se, že svou stylizací je Crash hrou určenou spíše mladším hráčům, ale zdání klame. I ostřílení pařani plošinovek budou často zuřit, některé úrovně jsou totiž opravdu hodně obtížné.
Kolekce je sbírkou remasterů jednotlivých her. Nejedná se přitom o remaky, vylepšení tak nejsou nijak razantní. Hlavní změnou je samozřejmě lepší vizuální zpracování v čele s kvalitnějším nasvícením, propracovanějšími animacemi, texturami a rovněž i příběhové filmečky se dočkaly mírného přeleštění. Kromě remasteringu původních zvukových stop pak původní dabéři nahráli také některé dialogy znovu a drobných úprav se dočkala i hratelnost – vylepšen byl systém ukládání a checkpointy se vyskytují častěji. Opomenout nelze ani novinku pro skalní fanoušky série snad nejvýznamnější: nově lze hrát i za Coco, Crashovu sestru.
Ačkoli tato série zažila výraznou pauzu, mohli jsme vidět nostalgické pomrknutí v Uncharted 4: The Thief's End, kde si Nathan s Elenou Crashe zahráli. To není náhoda, tvůrcem obou oblíbených značek je Naughty Dog, nicméně práva aktuálně vlastní Activision, který na přípravu kolekce povolal své studio Vicarious Visions. Úspěch kolekce znamenal mimo jiné to, že Activison chystá i další remastery svých značek (mohlo by jít o draka Spyra), přičemž se má pracovat i na další hře s Crashem. Je však pravděpodobnější, že spíš půjde zase o remaster nebo remake než o kompletně nový díl.
Obrázek 1: Nově můžete hrát za Crashovu sestru Coco. Obrázek 2: Každý z dílů nabízí velmi variabilní prostředí. Jednou se podíváte do zelené džungle, jindy do zasněžené krajiny. Obrázek 3: Pro jednotlivé úrovně jsou charakteristické velké výkyvy obtížnosti.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-750 / AMD Phenom II X4 965 | Intel Core i5-2300 / AMD FX-8120 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon R9 280 |
DirectX | 11.0 | 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 30 GB volného místa | 30 GB volného místa |
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy vyšlo v 30. června 2017 na PS4, nově vychází 29. června 2018 na PC, Nintendo Switch a Xbox One.
(Preview 10. 7. 17) Šílený vačnatec Crash na našich obrazovkách řádí už nějakou dobu a podle všeho to vypadá, že jeho návrat z dlouhého zimního spánku v podobě remasteru Crash Bandicoot N. Sane Trilogy většina hráčů přivítala s velkým nadšením. Ať už za to může jistě nemalá dávka nostalgie, kterou do předělávky původních tří titulů vložili tvůrci z Vicarious Visions, anebo má tahle trojka i po dvaceti letech stále co nabídnout, vlastně na tom ve finále až tolik nezáleží. Hlavní je, že se lidi dobře baví. Recenzenti s jejich pozitivním hodnocením „nového“ Crashe z větší části souhlasí (průměr na metacriticu je na 80 %). Najdou se i nějaké kritické ohlasy? A v čem se Crash z roku 2017 liší oproti originálu?
Crash Bandicoot N. Sane trilogy je kompletní remaster prvních tří dobrodružštví ikonického maskota PlayStationu 1, obratného vačnatce Crashe. Crash Bandicoot (1996), Cortex Strikes Back (1997) a Warped (1998) od studia Naughty Dog, které má momentálně starosti s jinými projekty (Uncharted: The Lost Legacy, The Last of Us: Part II), už přeci jen poněkud zestárly. Dobrá příležitost, jak chlupatého, neohroženého hrdinu jedněch z nejlepších 3D hopsaček přivést opět k životu, řekli si mazaní lidé v Activision (vydavatel). A jelikož jsou první díly dosud mezi fandy považovány za to nejkvalitnější, co kdy letitá série předvedla, padlo rozhodnutí a vydařený remaster je na světě.
Hratelnost se přitom vůbec nezměnila. Stále jde o to dovést Crashe (popřípadě jeho ségru Coco) přes jednotlivé úrovně se stupňující se obtížností na konec, rozbíjet bedny, sbírat při tom Wumpa jabka či Aku Aku masky a hlavně během toho všeho neumřít – tedy, neumřít tolikrát, že by naše vnitřní i vnější běsnění nepřežil ovladač nebo jiný, ruku na srdce, úplně nevinný svědek našich selhání. Naštěstí jsou tu pomocníci jako checkpointy, pauzovací menu a systém ukládání zahrnující automatické i manuální savy, a to pro všechny 3 hry.
Ať už si prohlédnete či poslechnete kteroukoli z mnoha dostupných recenzí, pravděpodobně nenarazíte na takovou, která by u Crash Bandicoot N. Sane Trilogy nechválila až nostalgickou věrnost originálu. Pořád je to ten starý dobrý Crash, kromě toho se na něj ale podstatně lépe kouká. A nejen na něj. Prostředí je ve všech ohledech hezčí, přitom ona atmosféra kresleného seriálu/komiksu zůstala nedotčena.
Voda se hezky vlní a vrhá odrazy, kožichy nepřátelských potvůrek (i Crashe) se chlupatí detaily dosud nevídanými a sluneční paprsky prosvítají bujným porostem zeleně. Také animace doznaly značného posunu od prkenných časů minulého tisíciletí. Nemálo kritiků vizuální stránku celé Crash Bandicoot N. Sane Trilogy dokonce přirovnávalo k tomu, co na svých počítačích dokáží vytvořit animátoři z filmových studií jako Pixar či Dreamworks. Technologický skok z PS1 na PlayStation 4 je jednoduše pozoruhodný – ačkoli mnohé trošku zamrzel maximální framerate, který je pouze na třiceti.
Jistá zlepšení čekají na veterány série i co se týče ovládání. Design úrovní je vlastně totožný, tedy včetně nejrůznějších pasáží, kdy malé škobrtnutí, zaváhání nebo lehce nedotažený skok může znamenat ztrátu života. Avšak i díky podpoře analogové páčky a celkově „jemnější“ kontrole, s níž Crashe vedeme směrem ke konečnému cíli porazit hlavního paducha Dr. Nea Cortexe, těchto nehod ubylo.
To pochopitelně není vše, i ozvučení v Sane Trilogy postoupilo na vyšší level. Celý soundtrack byl kompletně remasterován. Podobné péče se dostalo i dabingu, na němž se podíleli i někteří z původních herců. Když k tomu přidáme další vychytávky jako třeba nový online žebříček či přidání několika bonusových úrovní, měl by být úspěch zaručen. Anebo ne?
I přesto, že Crash Bandicoot N. Sane Trilogy získávala obvykle dobrá až výborná hodnocení, objevily se i kritické hlasy. Z těch nejvýraznějších (a nejvýznamnějších) si dovolíme parafrázovat herní web Gamespot, kde se trilogie předělávek musela spokojit s pouhopouhými šesti body z deseti. Pohled recenzenta Petera Browna totiž koresponduje i s dalšími, méně pozitivními ohlasy.
Tito kritikové se pro někoho možná trochu provokativně (pro hard-core fanoušky série určitě) ptají: vážně stačí pouze vzít veleúspěšnou starou hru, obléct ji do nového, slušivého a moderního kabátku a doufat, že se chytnou nejen dlouholetí příznivci, ale i noví hráči? Kdekdo pěje ódy na to, kterak se autoři chvályhodně drží originální předlohy – ale stačí to?
Podle těchto lidí nestačí. A hlavním důvodem je stáří původních titulů. Nejde přitom o technické provedení – že je Crash Bandicoot N. Sane Trilogy po audiovizuální stránce výtečná, o tom žádné pochybnosti nepanují. Stará je však prý hratelnost. Od drobnostní typu málo reagujících nepřátel volících stále stejné předdefinované trasy po zásadní záležitosti, jakou je absence jakýchkoli nových gameplay elemetů. Jednoduše to, co bylo inovativní a zábavné před dvěma desítkami let, neobstojí před současnou nabídkou her stejného žánru. A tak se úzkostlivá snaha Vicarious Visions neuhnout z trasy vytyčené kdysi vývojáři z Naughty Dog stává předmětem do značné míry opodstatněné kritiky.
Na druhou stranu ani kritici nezpochybňují fakt, že Crash Bandicoot N. Sane Trilogy představuje v rámci kategorie remasterů jednoznačnou špičku. První tři díly z konce devadesátých let patří k tomu nejlepšímu, co žánr 3D plošinovek za léta své existence vyprodukoval, možná i proto, že na rozdíl od konkurentů Sonica či Maria se Crash do trojrozměrného světa rovnou narodil, nebyl tam až s odstupem času a tlakem moderních trendů adoptován.
Takže koupit, nebo nekoupit? Uvažujeme-li o poměru kvality a ceny, je balíček tří hopsaček legendárního vačnatce pořád výbornou volbou, a to jak pro ostřílené veterány toužící znovu spatřit hrdinu svých dětských let, tak pro nové gamery, kteří by rádi prozkoumali jeden ze starých základních kamenů úspěchu konzole PlayStation. Doufejme ale, že u předělávek nezůstane a že zbrusu nová epizoda ze života závisláka na jablečném džusu Crashe není daleko.