Rogue-like Dead Cells, jeden z nejzajímavějších nezávislých projektů poslední doby konečně opustil předběžný přístup. Co na prvotinu od vývojářů z Motion Twin říkáme a jak nám sedla, vám poví naše recenze.
• Žánr: Rogue-like • Multiplayer: Ne • Vývojář: Motion Twin • Vydavatel: Motion Twin • Datum vydání a Platformy: PS4, PC, Xbox One, Switch (6. srpna 2018) • Homepage • Čeština: Ano (neoficiální)
• Recenze: 22. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman
Za dávných časů byla tajemná pevnost plná světla a života. Jejím obyvatelům však nestačilo, co měli, a tak začali experimentovat s různými formami magie. Nakonec sáhli i po zakázané nekromancii, která změnila nejen jejich chápání světa, ale také sídlo, které obývali. Pár přeživších, jež se k temnotě odmítli přidat, zkažená většina uvrhla do cel a začala jednoho po druhém popravovat. Nakonec přišla řada také na vás. Po pár vteřinách bylo po všem. Namísto věčného odpočinku v cele se vašeho těla ujala prapodivná zelená hmota, jež jej znovu přivedla k životu, díky čemuž jste se mohli vydat na svou odvetnou výpravu.
Dead Cells – Kobka (gameplay)
Hned na startu Dead Cells se setkáte s dámou, která vám leccos vysvětlí.
Podobně jako v Dark Souls, i v Dead Cells je příběh prezentován dosti stroze. V případě, že chcete o minulosti místa, kde se nyní nacházíte, vědět víc, musíte minimálně několikrát zemřít, protože jen tak se vám zpřístupní různé typy chodeb, v jejichž útrobách naleznete na zdi naškrábané nápisy a zbytky po jejich bývalých obyvatelích. Čas od času tu dokonce narazíte na živou bytost, která toho zaručeně nakecá víc, než váš z mrtvých vstalý hrdina, jemuž schází jazyk a tak komunikuje jen za pomoci řeči svého podivně zformovaného těla. Celková škála postav, na něž je možné natrefit, je relativně pestrá. Nalézt v ní lze trhovce, vězně a bohabojné válečníky, kteří na rozdíl od vás neoplývají určitou formou nesmrtelnosti, takže se druhého setkání většinou nedožijí a vy najdete v chodbách jen jejich ostatky.
Při průchodu jednotlivými patry pevnosti, v níž se Dead Cells odehrává, nenarazíte jen na postavy a příběhové prvky, ale také na řadu dočasných upgradů zlepšujících vašemu hrdinovi až do jeho následujícího skonu efektivitu některých schopností a statistiky. Nejednou se tyto zdokonalující plánky budou skrývat za dveřmi, které je zcela nezbytné otevřít do určitého času. Často budete kvůli tomuto faktu přinuceni volit mezi tím, jestli projít úroveň rychle, čímž se vám automaticky zvýší šance na rozražení vrat s limitem, nebo zda ji raději pořádně neprošmejdit kvůli případným vylepšením, předmětům a penězům užitelným k nákupu a zpřístupnění zablokovaných prostor. Pokud umřete, automaticky o většinu zmíněného přijdete.
Obrázek 1: Část zlata, které v průběhu hraní získáte, vám vždy po smrti zůstane ve vašem měšci. Obrázek 2: Dead Cells hodně cílí na rychlost, takže se do některých lokací dostanou jen ti nejrychlejší. Obrázek 3: Ve stokách máte možnost narazit na různé typy krvelačných oponentů.
Po každém vašem skonu se naštěstí znovu vygenerují jednotlivé lokace, takže se vám jen v malém procentu případů stane, že byste vešli do zcela identické úrovně. Jediná prostředí, která neprochází citelnou změnou, jsou místa, kde sídlí někteří z větších antagonistů, jimž by se zřejmě moc nelíbilo, kdyby se kvůli vaší neschopnosti museli pokaždé stěhovat do nového.
Střety s normálními oponenty vám většinou nedají moc zabrat. Prakticky se jedná jen o oběti, na nichž si máte možnost otestovat své zbraně předtím, než se dostanete k jejich pánovi – ten vám při nedostatku bojové zdatnosti velmi rychle ukáže, kde je vaše místo. Souboje s bossy v Dead Cells mají šťávu a minimálně napoprvé v nich neuspějete, protože se boss v průběhu bitvy v každé fázi vytasí s novým útokem.
Pokud se ptáte na otázku: Proč je Dead Cells soft rogue-like? Zde je odpověď. Ve většině klasických rogue-like projektů vás hra za smrt trestá skutečně tvrdě. Vždy přijdete o předchozí postup a někdy dokonce i o vývoj vašeho hrdiny. Zde funguje tento princip podobně, šampion však v průběhu procházení úrovněmi získává životní orby, které po jejím zdolání musí investovat do zbraní, pomůcek či do lahvičky s léčivým lektvarem, jež jej zpočátku vyléčí jen jednou za celou lokaci, což není žádné velké vítězství. Stejně tak mu po určité době zůstává i část zlata, sloužícího k nákupu silnějších předmětů u obchodníka, který si za své služby nechá platit vskutku královsky.
Dead Cells – Nádvoří (gameplay)
Ledová magie je v Dead Cells extrémně silná proti základním protivníkům, bosse s ní však moc neohromíte.
Přítomny jsou tu také plánky, jež vám poté, co do nich vložíte určitý počet orbů, zpřístupní nové zbraně a magické svitky, jejichž spektrum je tvořeno především elementárními kouzly. Vedle klasických luků, mečů, seker a ohnivých koulí si můžete otevřít také podpůrné předměty. Poslední zmíněné vybavení je v Dead Cells primárně pro jedince, kteří namísto klasických nástrojů smrti a čar k eliminaci protivníků raději užívají automatické věže, nášlapné pasti a plamenomety chrlící na nepřítele ihned po rozestavení neproniknutelné sloupy ohně. Osobně jsem si nejvíce zamiloval mrazící granáty měnící nepřátele v ledové sloupy neschopné obrany.
Počet plánků nedefinuje jen spektrum předmětů, které následně budete mít k dispozici, ale také přístupnost určitých vylepšení. Některá posílení vám v Dead Cells totiž zůstanou uzavřena až do okamžiku, než otevřete dostatečný počet výrobních nákresů, čímž vás hra přinutí zlepšovat jak vašeho protagonistu, tak i spektrum zbraní, jež bude mít při svých následujících průchodech temnými kobkami k dispozici. Získané energetické koule máte možnost použít vždy až poté, co zakončíte úroveň u alchymisty či řady dalších postav ochotných upravit vaše schopnosti. Přítomen je tu i odborník na mutageny, který vám během prvních návštěv permanentně navýší některé statistiky. Pokud si budete chtít zpočátku navolenou paletu mutací změnit, budete za to muset zaplatit slušnou sumičku.
Obrázek 1: Primární antagonisté Dead Cells vám dají díky svým smrtícím schopnostem a množství životů pořádně zabrat. Obrázek 2: Jednotlivé předměty vypráví příběh tohoto temného světa. Obrázek 3: V truhlách leckdy najdete předmět, který vás značně posílí.
Celkový dlouhodobý vývoj vaší postavy je v Dead Cells propracován skutečně detailně. Teoreticky by se dalo říct, že po určitém počtu smrtí budete schopni porazit většinu oponentů bez větších potíží, protože něž k nim vůbec dojdete, minimálně pětkrát skonáte, takže ve finále budete pořádně nabouchaní. Hráč je dle mého tímto konceptem motivován ke stálému hraní a získávání nových zbraní a vylepšení, jež mu zas o kousek přiblíží cílovou rovinku, která je od něj na počátku strašně daleko. Postupem času si ji však přibližuje skrze různé zkratky a zdokonalení, umožňující mu třeba využívat speciální portály či vytvářet žebříky z rašících rostlin.
I přesto, že je Dead Cells o něco jednodušší než klasické rogue-like tituly, rozhodně se nejedná o dílo, které byste prošli od začátku do konce s prstem v nose. Ani po získání těch nejlepších schopností jej bez určitých hráčských dovedností jen tak nezdoláte. Sami tvůrci doporučují, abyste jejich výtvor hráli s klasickým herním ovladačem, nikoliv s klávesnicí a myší, na nichž se dle jejich tvrzení hraje citelně hůře. Já sám jsem však v průběhu hraní s ovládáním neměl žádné větší potíže, možná je to ale tím, že jsem s touto technikou zdolal i všechny díly Dark Souls, jež byly zřejmě ideálním startovním bodem.
Dead Cells – Hradby (gameplay)
Některé herní úrovně vás v Dead Cells přinutí k pohybu.
Velmi příjemným překvapením pro mě byla vyladěná optimalizace. Dead Cells po celou dobu hraní netrpěl žádnými citelnými propady FPS či pády celku, za což jsem byl vskutku rád, jelikož takto laděné projekty často trpí technickými problémy ovlivňujícími celkovou hratelnost. V rámci vizuálu na tom Dead Cells bohužel pro některé hráče není tak dobře jako jiné podobně navržené tituly. Když se vám však podaří akceptovat nevzhlednou slupku, nabídne vám neskutečně chytlavý koncept, který nikde jinde nenajdete.
Nezávislá herní scéna je známá především tím, že projekty z předběžného přístupu, jež ji často zastupují, většinou vychází nedokončené. Dead Cells je ukázkovým příkladem toho, jak by měl Early Access fungovat, protože jeho tvůrcům se podařilo vypustit na sto procent hotové dílo, které všechny aktuální konkurenční tituly snadno strčí do kapsy.
První výrazný výtvor vývojářů z Motion Twin nabízí extrémně chytlavou hratelnost, propracovaný návrh úrovní, obstojný vývoj hlavního hrdiny a velmi osobitě navržený příběh. Pokud bych měl Dead Cells něco vytknout, zřejmě bych ho zplísnil za mírně zastaralý vizuální kabátec, kvůli němuž nemusí tento rouge-like sednout každému. Osobně jsem s ním však zásadní problém neměl.
Z dílen menších, nezávislých vývojářů občas na trh přijde dílo, které má potenciál zaujmout širší hráčskou veřejnost. Dead Cells mezi tyto indie klenoty rozhodně patří.
Dead Cells je jedním z mála indie projektů, kterým jsme se po vypuštění z předběžného přístupu rozhodli věnovat rozsáhlejší text – a to znamená, že se jedná o skutečně povedenou hru, jež by byla schopena konkurovat nejednomu AAA titulu. Osobně bych jeho koupi doporučil hráčům, kteří se rádi vypořádají s přijatelnými výzvami. Fakticky se jedná o soft rogue-like, takže bych investici do něj nedoporučoval hráčům toužícím po nezdolatelném, či jedincům, kteří naopak hledají hry s nízkou náročností, mezi něž prvotina Motion Twin zaručeně nepatří.
Tato recenze byla napsána pro PC verzi.
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Mé jméno je Ondřej Zeman. Herní žurnalistice se věnuji už více než sedm let, během nichž jsem měl možnost vypracovat se z herního blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveru Zing.cz, ze kterého jsem po čase odešel na Alza Magazín. I když jsem hrdým vlastníkem konzole Nintendo Switch, mou největší vášní je hraní na PC, kde jsem měl možnost zrecenzovat už více než dvě stovky různě kvalitních titulů. Slabost mám primárně pro tahová RPG, indie projekty, propracované FPS a komplexní strategie.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 32-bit |
Procesor | Intel Core i5-650 3.2GHz / AMD Athlon II X4 600e | Intel Core i5-660 3.33GHz / AMD Athlon X4 740 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTS 450 v4 / Radeon HD 5750 | NVIDIA GeForce GTX 460 v2 / Radeon HD 7850 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 2 GB | 4 GB |
HDD | 500 MB | 500 MB |
• Novinka: 6. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Doposud vývojáři z Motion Twin obohacovali Dead Cells jen o bezplatná rozšíření, která si komunita nemohla vynachválit. Vývoj však trvá už nějaký ten pátek a peníze nerostou na stromech, kvůli čemuž jsou nyní tvůrci nuceni vydat následující expanzi The Bad Seed za menší finanční obnos, přestože z toho nejsou podle svých slov vůbec nadšení. Případným nespokojencům dokonce nabízejí možnost, že si to s nimi vyříkají na Discordu. Osobně však s tímto krokem ovšem problém nemám, jelikož je mi jasné, že každý se musí něčím živit a dobrota nikomu na chlebíček nevydělá. Do jisté míry ho dokonce vítám, protože nová vlna financí jistě pomůže celek posunout zas o kus dále, čímž bude citelně zvýšena jeho životnost. Dost už však bylo řečeno o vyjádření studia Motion Twin.
Dead Cells – The Bad Seed (Teaser)
V Dead Cells – The Bad Seed budou minimálně zpočátku vaším úhlavním nepřítelem nevinně vypadající houbičky.
Dead Cells – The Bad Seed má být první skutečně výraznou expanzí pro Dead Cells. Hlavní hrdina se v ní bude moci vydat celkem do dvou rozsáhlých lokací, v nichž se mu postaví do cesty neokoukaní nepřátelé, na něž mu už staré taktiky stačit nebudou. Nabídnuto vám bude útulně vyhlížející arboretum, jež obývají po míru toužící houby, které bohužel pro vás chovají nezměrnou nenávist k primárnímu protagonistovi. V případě, že se vám podaří jejich domovem projít bez toho, aby vás roztrhaly na kusy, umožní vám Dead Cells následně vstoupit do bažin, jejichž srdce obývají mutanti spolu s monstrem, které bude dle slov vývojářů dobře známo fanouškům StarShip Troopers. Za sebe musím říct, že se už na kosení nevinných houbiček těším, snad se Dead Cells – The Bad Seed povede.
• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube (Motion Twin)
• Novinka: 28. 3. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Nezávislá herní scéna je doslova pověstná tím, jak se tvůrci, kteří ji zastupují, starají o své projekty. Vývojáři z Motion Twin rozhodně nepatří mezi výjimky z pravidla, takže i jejich Dead Cells disponuje podporou, kterou by mu většina AAA her mohla závidět. Po řadě menších updatů pro nás nyní po řadě měsíců od vypuštění jejich dílka mají rozsáhlou aktualizaci Rise of the Giant, jež v rámci rozsahu vypadá téměř jako plnohodnotná expanze u tradičních titulů od velkých vydavatelských domů.
Dead Cells – Rise of the Giant DLC (trailer)
Udatný hrdina se v Dead Cells – Rise of the Giant vydá do temnot, kde se bude muset vypořádat s řadou nových nebezpečenství.
Největší dopad bude mít aktualizace Rise of the Giant na hráče, kteří už minimálně jednou Dead Cells dohráli, což není úplně rozsáhlá skupina. Těmto zkušeným lovcům monster nabídne nová expanze dvě úrovně, z nichž bude jedna dosti neprakticky skryta, takže ji při aktivnějším bádání velmi rychle naleznou. V aktuálně přidaných lokacích samozřejmě nenaleznete prázdné chodby a již otevřené truhlice zející prázdnotou. Čekat v nich na vás bude celkem deset dosud nezdolaných nepřátel a bossové, kteří vám díky svým schopnostem dokáží slušně zatopit.
V případě, že bažíte spíše po nových předmětech a dovednostech, nemusíte smutnit. V Rise of the Giant vedle nepřátel naleznete také řadu nových hraček a schopností. Motion Twin skrze toto rozšíření do Dead Cells dokonce přidávají dlouho požadované oblečky, s jejichž pomocí můžete svého šampiona odlišit od hrdinů ostatních hráčů. Udělat z něj lze křehkou ženu, dosti neagilně vypadající stromek, či mu nadefinovat jeden z mnoha dalších dosud nespecifikovaných vzhledů. Rise of the Giant dorazilo na PC už dnes, kdy vyjde na ostatní platformy, na nichž Dead Cells už chvíli šlape, není aktuálně známo.
• Zdroje: dead-cells.com YouTube (Motion Twin)