Hideo Kojima vytvořil úplně nový svět. Svět, ve kterém z vás kapky deště udělají staříka, svět, v němž jsou nedonošené děti cennější než cokoli jiného, a přesto jsou považovány za vybavení. A přestože úvodní tutoriál Death Stranding trvající několik hodin je jasný a nápomocný, ze všech těch podivností může jít někomu hlava kolem a přesně pro takové případy je tu náš článek plný tipů a triků, které jsme kompletně okleštili o příběhové spoilery. Připraveni?
• Tipy •
Death Stranding (hra)
Akční adventuru/stranded game Death Stranding vyvíjí studio Kojima Productions a vydává společnost Sony Interactive Entertainment. Titul vychází 8. 11. 2019 na PS4 a 14. 7. 2020 na PC s českou lokalizací (text). Hra neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze | Dojmy z hraní (PC) | Tipy: Death Stranding - Jak se stát profi kurýrem
Pokud se chcete vyvarovat kompletně všech spoilerů týkajících se například i vybavení, jež se odemkne postupem hrou, doporučujeme začít se čtením článku až po dohrání třetí kapitoly, abyste základní instrukce dostali ne od nás, ale od autorů hry.
• Tipy: 25. 11. 2019 • Autor: Filip Němec
Hlavní náplní Death Stranding je překonávání členitého terénu, jehož záludnosti snadno odhalíte pomocí skeneru/radaru na Samově rameni zvaného odradek. Ten barevně označí každý povrch, kdy zelená a žlutá barva je stále v pořádku, ale červeně zvýrazněným místům byste se měli vyhnout. Zvláště pečlivě je třeba plánovat překonávání vodních toků, rudá místa jsou totiž příliš hluboká a Sam v nich ztratí rovnováhu, začne ho unášet proud a u toho ztratí cenný náklad. Ať už se ale pohybujete po souši nebo se zrovna brodíte korytem řeky, vždy držte stisknutá tlačítka L2 a R2, díky kterým se Sam chytne svého batohu a bude tak lépe držet rovnováhu. V pozdějších fázích hry, kdy přenášíte opravdu velké náklady, jde o nutnost.
Odradek vám pomůže s plánováním příštích metrů, na budoucí kilometry se ale připravte už před započetím celé výpravy. Na želízkách si zobrazte mapu a naplánujte si trasu pomocí checkpointů tak, abyste se co nejvíce vyhnuli kopcům a skalnatému podloží. Vždy se navíc vyplatí zapnout i předpověď počasí. K té dostanete přístup zhruba po dvou až třech hodinách hraní a umožní vám plánovat cestu i podle toho, kdy a v jakých oblastech se vyskytne časodéšť, který může celou výpravu výrazně zbrzdit.
Když už se ale do oblasti, kde „časoprší“, dostanete, je velká pravděpodobnost, že narazíte na vyplavené věci, tedy VV (zde nemyslíme Věci Veřejné, byť metafora s uvízlými dušemi je zde až nečekaně přesná a zábavná). V tomto případě se krásně ukazuje svobodná duše Death Stranding, můžete se totiž s nimi pustit do boje nebo se jim obloukem vyhnout či zvolit zlatou střední cestu a tiše se proplížit. V úvodní fázi hry ještě Sam nebude mít prostředky na to, aby se s VV pustil do přímého boje, a tak je nejlepší možností tiché plížení. Pomocí odradku zjistíte pozici VV a pak už je třeba „jen“ zvolit nejvhodnější cestu. Pokud se dostanete příliš blízko, pomocí R2 zadržte dech, což vám výrazně pomůže. Mějte ale na paměti, že Sam nedokáže zadržovat dech moc dlouho a posléze se hlasitě nadechne.
Pokud se vydáte trochu více militantním směrem, Sam si postupně osvojí nástroje, jak s VV bojovat, nicméně vždy bude platit, že útěk je řešením. V případě, že vás VV spatří, země se pokryje dehtem a duše mrtvých vás budou chtít stáhnout. V takový okamžik je třeba pevně chytit batoh a vyrazit na útěk, kdy stačí uniknout z oblasti zaplavené dehtem. Pokud se vám to nepodaří, na scénu se dostane další VV v podobě velkého bosse (může jich být ale i více), se kterým také můžete bojovat tváří v tvář, ale stále je možné vzít nohy na ramena a přeskákat po vyplavených autech či budovách mimo vše živé pohlcující dehet. Pamatujte, že Sam zvládá dvojitý skok, se kterým se dostane opravdu daleko, takže utéct nepříteli by neměl být zase takový problém.
Postupně se také naučíte vyrábět několik druhů skeletů, které vám umožní rychlejší pohyb, větší stabilitu v členitém terénu nebo zvýšit nosnost nákladu. Jde o nedílnou součást výbavy, jež výrazně usnadní a také urychlí každou misi, nasazený exoskelet navíc nezabírá místo v batohu. Nevýhodami jsou spotřeba elektrické energie (skelety je totiž nutné dobíjet) a také nemožnost připnout dva kusy výbavy ke stehnům. Výdrž baterií všech skeletů je poměrně velká, vždy se ale vyplatí mít u sebe jednu základní PCK stanici úrovně 1 pro stavbu vlastní nabíječky.
Death Stranding je v zásadě singleplayer hrou a ani na sekundu vám nedovolí přímo interagovat s ostatními hráči. Jakési pouto s nimi ale tvoří sdílené předměty a objekty, které pojí světy jednotlivých hráčů. Nabízí se však možnost, jak spojení s vybranými kurýry umocnit. S jednotlivými hráči lze totiž sjednat takzvanou šňůrovou smlouvu. Ta zaručí, že se ve vaší hře budou ve větší míře zobrazovat objekty a stavby vybraného hráče, což poslouží zejména v momentě, kdy se chcete spojit s někým ze svého friendlistu.
Možná ještě větší pomoc ale přijde v momentě, kdy si pro smlouvu vyberete hráče, který získává velké množství lajků. Pravděpodobně jde totiž o lidumila libujícího si v budování infrastruktury pro ostatní kurýry. Šňůrová smlouva je jednostranná, druhý hráč ji nemusí potvrzovat a ani tím nijak neovlivníte jeho hru, pouze tu svou.
Alfou a omegou Death Stranding a putování terénem je rozložení nákladu. Ten lze nejenom vršit na záda, ale také ho připínat na stehna (ne však v případě, že máte aktivní jeden ze skeletů) či paže. Rozložení nákladu pak má své zákonitosti, například v případě, že dáte Samovi vše na záda do jednoho vysokého komínku, bude se náklad kymácet do stran a dlouho se na nohou neudržíte. Základem je vyvážit obě strany těla, pokud tedy Sam dostane něco na levou paži, měl by nést něco i na pravé. Náklad připevněný k tělu navíc neztratíte v hluboké vodě nebo při pádu. Zbraň je pak nejvhodnější umístit na držák na boční straně batohu. Nezabírá tak místo a je ihned připravena k boji.
Pokud tyto fyzikální záludnosti postapokalyptického doručovatele nechcete řešit, na obrazovce s nákladem lze stisknout trojúhelník, čímž vám hra přeskládá náklad do nejoptimálnější varianty. Krevní vaky tak budete mít uschované v pouzdrech na těle, kam se jich vejde více a zabírají méně místa. Před každou výpravou se vyplatí zvážit přidání vznášedla k nesenému vybavení, které se může hodit v momentě, kdy s sebou chcete nést více nákladu, než bez pomoci zvládnete. Vznášedlo pak může sloužit i jako dopravní prostředek pro jízdu z kopce. Tento prvek mnoho hráčů využilo po svém, jak můžete vidět na videu níže. Ve složeném stavu však vznášedlo zabírá v batohu hodně místa a jeho přidání do výbavy je třeba dopředu promyslet.
Death Stranding – I Made a “SKI RESORT” For Everyone… For No Practical Reason
Kojimovo volnomyšlenkářství jako by již od počátku směřovalo k tvorbě her v otevřeném prostředí. Široké možnosti Death Stranding vám dovolí zbudovat si klidně i vlastní snow park s lanovkou.
Death Stranding přichází s jednou funkcí, kterou ocení každý člověk, jemuž není lhostejná budoucnost naší planety. Všechny předměty totiž můžete na libovolné základně recyklovat, tedy nejen že si uvolníte místo v inventáři, ale ještě obdržíte cenné materiály. Hodí se to zejména v případě, že na svém batohu nesete bedničku prázdných granátů nebo opravovacích sprejů. Ty stále zabírají místo, ale nejsou již k užitku. Můžete je sice kdykoli umístit do skladového prostoru v úkrytu nebo nedej bože zahodit někde v přírodě! Ale proč nevyužít recyklace a již nevyužitou věc přeměnit v materiály na následný crafting.
Recyklovat jde opravdu vše, takže této možnosti lze využít například i v momentě, kdy cestou posbíráte náklad, který se vám nechce doručovat do cílové destinace, nebo jen zkrátka něco ukradnete mezkům. Kéž by takto recyklace fungovala i v reálném světě.
Víte, proč v Death Stranding nejsou palce dolů, ale jen “lajky”? Kojima chtěl podnítit hráče k tomu, aby na sebe byli hodnější, dokázali ocenit práci druhých. Lajky jsou také v podstatě jedinou formou interakce s ostatními hráči a lajkování cizích objektů není jen prázdným gestem. Obdržené palce totiž hráč přetaví v lepší statistiky své postavy. Herní svět navíc funguje tak, že objekty s více lajky mají větší šanci na to, že ve hře zůstanou, protože jsou pro ostatní hráče užitečné, zatímco nějaký laxně pohozený žebřík či lano nikomu nepomůže, lajky nezíská a ze hry brzy zmizí.
Nechceme znít jako váš obvoďák, ale pravidelné vyměšování tělních tekutin je opravdu důležité. Rozhodně se vyplatí pokaždé, když navštívíte svůj úkryt vykonat velkou i malou potřebu, a když už budete v tom, rovnou se i osprchujte. Nebudeme prozrazovat, k čemu tyto možnosti slouží, ale rozhodně se těmto aktivitám věnujte jak je to jen možné. Vždy však myslete na to, že zdaleka nejdůležitější tělní tekutinou je vaše krev, takže s ní zacházejte opatrně. Více už ale neprozradíme.
Závěrečný tip není ani tak radou, jako spíše prosbou či doporučením. Hraní Death Stranding si užijete o mnoho více, když nebudete nikam spěchat. Chápeme, že tužba spustit další cutscénu a dozvědět se další střípek z velkolepého příběhu je nezměrná, ale ve světě Death Stranding vám nic neuteče. Proto čtěte emaily, protože vám prozradí mnoho zajímavostí z příběhu a nabídnou také užitečné tipy, a pokud na ně budete mít chuť, věnujte se vedlejším úkolům už v průběhu kampaně. Patří sice k tomu slabšímu z celého Death Stranding, což jsme hře vyčetli i v naší recenzi, ale jejich plněním si často odemknete lepší vybavení, které vám průchod kampaní zpříjemní.
Na druhou stranu pokud je vaším cílem kromě propojení celé Ameriky také platinová trofej vyžadující splnění všech vedlejších questů, klidně si méně záživné úkoly s horší odměnou nechte na konec hry. Zde vám nejvíce pomůže tvorba tzv. skluzavek, s jejichž pomocí překonáte velké vzdálenosti. Získat platinovou trofej není ani tak obtížné, jako zdlouhavé.
• Zdroje: Vlastní