Curse of Osiris je první z plánovaných rozšíření multiplayerové akční hry Destiny 2. Můžeme se těšit na nový příběh odehrávající se na planetě Merkur, nové modely zbraní, brnění a zvýšení maximálního levelu z 20 na 25. Jedná se o jasnou koupi, nebo jsme našli nějaké vady na kráse? Dozvíte se v naší recenzi.
• Žánr: FPS • Multiplayer: Ano (online, co-op) • Vývojář: Bungie • Vydavatel: Activision • Datum vydání a Platformy: 5. prosince 2017 (PC, PS4 a Xbox One) • Homepage: destinythegame.com • Čeština: Ne
(11. 12. 2017) Vesmír je opět v ohrožení. Vex – rasa kybernetických válečných strojů, si přichází podmanit vesmír a rozhodně nemají v úmyslu nikoho šetřit. Jako první v obranné linii stojí legendární strážce Osiris, který sice ještě stihne varovat zbytek galaxie, pak jej ale pohltí Nekonečný les (Infinite Forest) – virtuální simulace skýtající nekonečně mnoho variant reality. Ikora Rey, strážce a bývalý Osirisův student, vás tedy požádá, abyste jejího mentora vypátrali a společně se s tou mechanickou cháskou vypořádali jednou provždy.
Příběh Curse of Osiris je pro mne spíše zklamáním. Za prvé ho proběhnete asi za 3 až 4 hodiny, za druhé je jeho podání převážně mdlé. Jediný silnější dojem ve vás zanechá bombastická úvodní animace, která slouží jako Osirisovo představení, a závěrečný boss fight s hlavním záporákem z řady vexů. Samotný Osiris je navíc trestuhodně nevyužitý a v celém ději má pouze minimální roli.
V Curse of Osiris je vaším hlavním protivníkem rasa Vex – kybernetické válečné bytosti. Buďte si jisti, že jich během příběhové kampaně skolíte stovky.
Během kampaně sice cestujete z planety na planetu a samotný Merkur díky vexovským simulacím navštívíte v minulosti, přítomnosti i temné budoucnosti, náplň misí ale působí strašně stereotypně. Zpravidla někam přiletíte, proklestíte se hromadou obyčejných pohůnků, abyste nakonec stanuli tváří v tvář nějaké silnější bytosti. Tu porazíte, mise skončí a jede se jinam.
Hratelnost je stejně jako v základní hře skvělá, jednotlivé mise se vám ale krátce po dohrání příběhové kampaně slijí v jednu nevýraznou šmouhu, ze které vyčnívá již zmíněný závěrečný boss fight. Ten sice není nijak extra obtížný, ale je poměrně nápaditý, což se o zbytku dějové linie Curse of Osiris říct nedá. Alespoň ne s čistým svědomím.
Největší neznámou nového rozšíření je ale určitě odpověď na obligátní otázku: Co vlastně Curse of Osiris nabízí hráčům Destiny 2 nového? Pokud čekáte mraky nového obsahu, možná se vám pár následujících odstavců nebude zrovna zamlouvat. V rámci Curse of Osiris do hry přibyla slušná řádka nových zbraní a brnění, jejich design ale nijak nevyčnívá oproti těm ze základní hry, takže pokud nemáte v hlavě databázi veškeré výbavy Destiny 2, dost možná ani nové kousky nerozlišíte od těch původních.
Samotná planeta Merkur, dost možná největší lákadlo DLC Curse of Osiris, momentálně představuje poměrně malou oblast s jedním pravidelně se opakujícím public eventem a jednou adventure misí, která vás zavede pokaždé do trochu jiné části Nekonečného lesa. Ve skutečnosti se ale jedná o 3 scénáře neustále rotující dokola, což se omrzí vcelku rychle.
Je možné, že se v budoucnu prostřednictvím patchů rozloha Merkuru a množství zdejších aktivit rozroste, v současnosti však tato oranžově zbarvená lokace působí prostě jen prázdně. Škoda, protože vzhledem k level designu částečně inspirovanému Starým Egyptem skýtá obrovský potenciál už jen z vizuálního hlediska. Momentálně ale tato Slunci nejbližší planeta zanechává dojem pouze promarněné šance.
Curse of Osiris mimo jiné nabízí i zbrusu nový strike (kooperativní mód pro 3 hráče) nazvaný A Garden World. Je to zábavná mise odehrávající se v nejhezčí části Nekonečného lesa, dojem jen trochu kazí fakt, že se jedná o naprosto identickou kopii jisté části příběhové kampaně.
Jestli ale rádi s ostatními živými hráči soupeříte, určitě vás potěší, že v PVP módu Crucible přibyly 2 mapy – Pacifica a Wormhaven. Obě se odehrávají převážně v interiéru a příjemně rozšiřují stávající nabídku úrovní. Wormheaven zaujme prostornými kulatými místnostmi s prosklenými stěnami, industriálně laděná Pacifica zase díky dvěma podlažím dává prostor spoustě vertikálně orientovaných soubojů. Mapy jsou to povedené a užijete si na nich hodně zábavy, ať už budete stát na straně vítězů, či poražených.
Poměrně výraznou změnu přináší Curse of Osiris v podobě zvýšení maximálního levelu charakteru z původních 20 na 25 a nejvyšší možný Power Level (síla vaší postavy ovlivněná výbavou) poskočil z původních 305 na 330. Což je určitě skvělé, zároveň s tím se ale plošně zvedly i požadavky nutné pro spuštění takzvaného end-game obsahu – jmenovitě Leviathan raidu (z původních 280 na 290) a Nightfall striku (240 na 270).
Potud je vše ve zdánlivém pořádku. Pokud jste ale hardcore-master-uber hráč a váš power level se dotýká nebeských výšin, je dost pravděpodobné, že jedinou větší výzvu v Destiny 2 pro vás reprezentují takzvané „prestige“ varianty právě Leviathanu a Nightfallu. Ty momentálně vyžadují zmíněný powerlevel 330 a jestli tedy nevlastníte Curse of Osiris, hra vás výš než nad původní hodnotu 305 prostě nepustí.
PVP mód Crucible se dočkal dvou nových map. Na screenshotu zde můžete vidět jednu z nich – Wormheaven.
Zajímavé. Rozšíření vám tak paradoxně sebere část základní hry, ke které jste ještě před týdnem měli přístup. Chcete si znovu zahrát prestige verze Leviathanu a Nightfallu? Koukejte zacvakat, jinak už je nikdy neuvidíte živé. Ještě byste mohli peníze za Curse of Osiris studiu Bungie předávat v neoznačených bankovkách v obálce a v nadzemních garážích, aby byla iluze placení výkupného dokonalá.
Samozřejmě vás nikdo ke koupi Curse of Osiris nenutí, pokud si ale chcete Destiny 2 užít opravdu na max, nezbývá vám nic jiného než ještě jednou vytáhnout peněženku a zakoupit DLC, pro jistotu možná rovnou expansion pass. Poměrně odvážný krok ze strany tvůrců vzhledem k nedávné kontroverzi ohledně mikrotransakcí ve Star Wars Battlefront 2.
Kdybyste náhodou váhali, grafika od Destiny 2 kupředu nijak závratně nepokročila, zároveň se ale ani nezhoršila. Je stále povedená a některé scenérie vám stejně jako v původní hře přímo vyrazí dech. Z hlediska level designu exceluje především zmíněná příběhová mise A Garden World. Je překrásně barevná, plná stromů a bizarní vegetace, až máte uprostřed všeho toho střílení chuť se zastavit, nadechnout čerstvého vzduchu a pokochat. No a pak se zase vrátíte ke zběsilému vraždění vexů.
Zvukově se Curse of Osiris taktéž povedl. Všechny zbraně zní, jak mají (nemám sice ponětí, jaké zvuky vydává automatická laserová puška, ale prostě to zní přesvědčivě), dabing postav a zvukové efekty nijak nezaostávají a hudba je stále krásná. Z audiovizuálního hlediska si tedy hráči Destiny 2 ani teď nemají nač stěžovat.
Curse of Osiris není špatné rozšíření, do základní hry ovšem nepřidává žádné zásadní změny. Malou část obsahu navíc zcela nepochopitelně majitelům původní hry znepřístupní. Nové mapy, zbraně a brnění sice potěší, v kontextu základní hry je to ale rozdíl téměř neznatelný. Pokud vás Destiny 2 bavilo a stále baví, nějaký ten nový obsah navíc určitě uvítáte. Jestli jste se ale tohoto titulu už přejedli a čekáte pořádnou porci nové herní náplně, která by vás přiměla hru zase oprášit, možná raději počkejte na plánované DLC číslo 2. Curse of Osiris vychází 5. prosince 2017 pro platformy PC, PS4 a Xbox One. Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.
Planeta Merkur skýtá obrovský potenciál, bohužel je zatím spíše nevyužitý. Celková rozloha oblasti, kterou v Curse of Osiris navštívíte, je navíc i poměrně malá.
Klady
Zápory
Hraním videoher svůj volný čas trávím už pěknou řádku let, jejich recenzování jsem se ale začal věnovat až kolem roku 2017. Mými oblíbenými žánry jsou RPG a akční adventury, nepohrdnu ale i nějakým tím zápasem o přežití v battle royale titulech nebo čistokrevnou FPS. Obecně u her razím heslo, že skvělá hratelnost je nadřazená nabušené grafice.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-3250 / AMD FX-4350 | Intel Core i5-2400 / AMD Ryzen R5 1600X |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 | NVIDIA GeForce GTX 970 / Radeon R9 390 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 68 GB | 68 GB |
(14. 1. 2018) Zlaté pravidlo levelování ve světě Destiny. Chcete co nejrychleji dosáhnout maximálního power levelu, ale vaše oblíbené zbraně nepatří mezi to nejlepší vybavení, které aktuálně nosíte ve svém inventáři? Vylepšete je, nebo je nepoužívejte! Úroveň zbraní a vybavení jež dostáváte od NPC postav nebo z dešifrování engramů vypočítává hra vždy podle vaší aktuální power úrovně. Výjimku tvoří pouze raid, kde máte vždy garantován drop na maximální možné úrovni. V ostatních případech se ale ujistěte, že máte vždy nejlepší možnou výbavu, i když zrovna nesedí vašemu hernímu stylu. Zkrátka a dobře účel světí prostředky.
Seznam end-game obsahu a jeho minimální power úrovně po Curse of Osiris:
S příchodem DLC Curse of Osiris vzrostla také zkušenostní úroveň, jež je posunuta z 20 na 25. V zásadě ale není vůbec třeba tento ukazatel sledovat. S každou dosaženou úrovní sice dostanete bright engram, jeho obsah vám ale až na legendární modifikace stejně nijak nepomůže. Zkušenosti navíc dostáváte prakticky za všechno a zhruba s dokončením příběhových misí spadajících pod nové DLC současně získáte i maximální úroveň 25. Pro náš cíl dosáhnout co nejdříve nejvyššího power levelu je však zkušenostní úroveň zcela irelevantní. Autoři však slibují v tomto ohledu podstatné změny, aby i zisk zkušenostních bodů byl pro hráče něčím zajímavým.
Co dělat, když dostanete jinak obyčejné vybavení s neschopnými perky ale vysokým power levelem? Nezapomínejte na funkci infusion, díky které lze zkombinovat dva podobné kusy a získat tak mix toho nejlepšího z obou zbraní či brnění.
Asi na to není úplně nutné upozorňovat, ale věnujte nejdříve pozornost běžným aktivitám, jenž vám Curse of Osiris nabídne hned z počátku. Pokud se hned vrhnete na další kroky našeho „návodu“, budoucí progress si hodně ztížíte. V prvé řadě si užijte hru, takže si projděte základní příběhové mise, odemkněte adventure mise na Merkuru, vyzkoušejte nový public event a prozkoumejte (nutno dodat bohužel značně omezené) prostředí nové planety a její tajemství.
Je v zásadě jedno, jestli do Curse of Osiris přicházíte na power levelu 270 nebo s plně vylepšenou „tři sta pětkou“. Plněním výše zmíněných základních a nepříliš složitých aktivit se tak jako tak rychle přehoupnete přes třístovku a zamíříte někam k úrovni 310. Destiny 2 je na nové vybavení dost štědrá, a tak budete neustále vylepšovat své stávající zbraně, nebo je rovnou měnit za nové. Povětšinou ale dostanete spíše horší kousky (a ještě bez modifikací) takže na ně rozhodně nezapomeňte. Kolem úrovně 310 až 315 už pro vás tyto běžné úkoly z hlediska odměny nebudou tolik zajímavé, a proto se můžete posunout k plnění tzv. Milestones.
Obrázek 1: Adventure mise zastupují roli klasických vedlejších misí. Jsou označeny oranžovými ikonami a podobně jako ostatní aktivity nabízí vícero obtížností. Obrázek 2: Public eventů je pouze několik druhů, je tak velmi šikovné naučit se, jakým způsobem se spouští jejich heroic verze, která nabídne podstatně lepší odměny.
S každým týdenním resetem se obnoví pravidelná dávka tzv. Milestones, ke kterým je dobré se přesunout hned po dokončení příběhu. To jsou speciální úkoly, jež dostáváte od NPC postav v Toweru. Ty vás za splnění úkolu vždy odmění vybavením, o několik úrovní lepším než vaše stávající. Tyto questy poznáte nejen díky tomu, že jsou v nabídce doporučených aktivit, kterou si můžete zobrazit při prohlížení planetární mapy, ale zejména díky tomu, že jako odměnu u nich vidíte „powerfull gear“. Cokoli s tímto označením vám dá vždy kvalitnější vybavení, než aktuálně máte. Minimálně při plnění těchto úkolů je dobré držet se prvního pravidla a vybavit se tím naprosto nejlepším, co váš inventář nabízí.
Milestones je vždy pět a s příchodem nového týdne se resetují (tzv. weekly reset probíhá pro nás Středoevropany v úterý v 17:00). Některé s drobnou obměnou, jiné jsou pevně dané. Mezi druhé zmíněné patří dokončení raidu, jež vám sám o sobě dá vybavení na maximální možné úrovni a za jeho první projití dostanete ještě jako bonus odměnu, za splnění tohoto týdenního úkolu podobně jako v případě Nightfall strike mise. Od Cayde-6 máte každý týden za úkol účastnit se několika public eventů na vybrané planetě, výzva Call to Arms vám zase vybere jeden z Crucible režimů, v němž je třeba zatopit nepřátelům.
Pokud se vám bude při Crucible zápasech nebo public eventech dařit spíše méně než více, odrazí se to i na rychlosti, s jakou tuto výzvu splníte. Nejjednodušším úkolem je plnění aktivit v rámci vašeho klanu, kde jde o jednoduché úkoly, např. zabít určitý počet nepřátel. Odměna je tak v tomto případě takřka jistá. Milestones jsou nejjednodušším a také nejdůležitějším úkolem na cestě k maximální možné úrovni.
Milestones se každý týden obnovují, a pokud chcete dostávat to nejlepší vybavení, měly by se stát vaší prioritou.
Při plnění public eventů a dalších aktivit, zejména pak ale těch spadajících pod týdenní Milestones, nezapomínejte na aktivní farming exotických engramů. Oproti těm legendárním totiž exotické engramy nabídnou podstatně vyšší power úroveň, takže je můžete, v případě že se nehodí do vašeho herního stylu, využít pro infusi s nějakou legendární zbraní či brněním, nebo to zkrátka s nimi pár hodin vydržet.
Pomoci tomuto procesu můžete dvěma způsoby. Tím prvním je nákup Fireteam medailonu, jež by měl celému týmu v rozmezí čtyř hodin navýšit příjem zkušeností a také lootu. Ačkoli jde při skupinovém hraní o prakticky automatickou činnost, hráči si často stěžují na to, že medailonek žádný efekt nepřináší.
Exotické engramy jsou zárukou toho nejlepšího lootu. Bohužel jejich obsah je náhodně generován, přičemž neduhem Destiny 2 je opakované získávání stejného exotického vybavení, zatímco netrpělivě čekáte na úplně jiné zbraně či kusy brnění.
Téměř spolehlivě (stále se tu ale bavíme o statistických metodách, jež generují veškerý loot) funguje další artefakt se jménem Three of Coins, jež si můžete koupit u Xura za 23 kousků legendary shards. Ten vám zvýší šanci na získání exotického engramu v průběhu příštích čtyř hodin. A to už se vyplatí, ne?
Upřímně, kdo hraje Destiny 2 jen s jednou postavou? Skvělá hratelnost v kombinaci s chabým obsahem k tomu přímo vybízí. Přesto nejste-li fanouškem tohoto přístupu, s klidem pokračujte na další bod, nepůjde o nic průlomového. Existence dalších postav je však pro vás jakožto jejich pána více než výhodná.
Týdenní Milestones jsou pro každou postavu unikátní a díky sdílenému trezoru v Toweru si můžete mezi postavami přehazovat vybavení, jak se vám to aktuálně hodí. Více postav znamená více příležitostí pro získání powerfull gear, a pokud máte postavy na rozdílném power levelu, dá se této rozličnosti efektivně využívat. Třeba prohozením kvalitnějších zbraní z lépe vybavené postavy či absolvováním misí, jejichž odměnou jsou legendární zbraně. Pokud takové aktivity budete provádět s výrazně pokročilejší postavou, nic vám už nebrání přes trezor poslat tyto zbraně druhé postavě, která si tak skokově polepší.
Obrázek 1: Přepínání mezi postavami není úplně nejrychlejší. Seznam vašich bojovníků se nachází na úvodní obrazovce, po které následuje ne zrovna rychlé připojování k serveru. Obrázek 2: Existuje pouze jediný způsob, jak si mezi postavami přehazovat vybavení. Tím je trezor v Toweru, kam můžete ukládat veškeré vybavení.
Rozšíření Curse of Osiris přineslo kromě nového sociálního prostoru (jehož přítomnost je ale ve výsledku téměř zbytečná a potenciál Majáku naprosto nevyužitá) tzv. weapon forge. První zádrhel však spočívá v tom, že mnoho hráčů o ní nemá ani tušení. K odemčení kovárny je třeba nejdříve dokončit příběhové mise a posléze také trojici adventure misí. Ty už spousta lidí vynechá a věnují se jiným aktivitám. Ani v tomto bodě však návod nekončí. Po dokončení všech tří adventure misí na základní obtížnost se odemkne obtížnost heroic, a až po dokončení libovolného dobrodružství na tuto vyšší obtížnost vám Brother Vance představí svou kovárnu.
Tedy, vlastně ne tak úplně docela. Nejdříve od něj dostanete úryvek verše, jenž vám dá za úkol nasbírat potřebný počet Radiola Cultures na Marsu. Rozhodně se zde nabízí postesknutí si nad tím, jak vskutku originální herní náplň v Bungie vymysleli. Po nudném farmingu od Brothera Vanceho na oplátku dostanete jednu ze zbraní, jež odpovídají egyptské stylistice Curse of Osiris. Tutéž aktivitu budete moci opakovat každý týden, dokud nenasbíráte celý set zbraní. Kovárnu byste tak neměli opomenout, ať už chcete z DLC vyždímat maximum, nebo si pomoci na cestě k maximálnímu power levelu. Zbraně, jež vám Brother Vance nadělí, jsou totiž vždy drobným boostem na cestě k vysněné „tři sta třicítce“.
Obrázek 1: K odemčení kovárny zbraní musíte nejprve dokončit sérii adventure misí. Obrázek 2: Kovárna se nachází v Majáku, který je hráčům prvního Destiny velmi dobře znám.
Již jsme to drobně nakousli a fanoušci Destiny 2 tyto zákonitosti jistě znají, ale protože jsou tak důležité, neuškodí si je připomenout. Zejména co se týče způsobu, jakým hra generuje engramy a úroveň vybavení v nich schovaných. V prvním díle Destiny se úroveň generovala až v momentě, kdy jste si nechali u Cryptarcha engram dešifrovat. Vznikla tak oblíbená taktika, kdy se engramy farmily nebo si třeba ty exotické hráči nechávali na později, aby vygenerovaná zbraň či zbroj měla co nejlepší statistiky.
V Destiny 2 se však power level engramu generuje už v momentě jeho vzniku, jejich schovávání tak ztrácí na významu. Naopak je důležité mít na paměti, že pokud toužíte po co nejrychlejším postupu, chtě nechtě používejte to nejlepší možné vybavení, protože podle vašeho aktuálního power levelu se generuje všechen loot.
Takticky vyčkávat na dešifrování engramů v Destiny 2 ztrácí na významu. Naopak se vydejte ke cryptarchovi, co nejdříve to je možné.
Připomenutí si zaslouží také modifikace. Jejich legendární verze navýší úroveň zbraně nebo brnění o 5 úrovní, takže právě díky modifikacím se můžete dostat na úroveň 335, přestože vám hra dává vybavení maximálně na úrovní 330. Při porovnávání vybavení tak sledujte, jestli má daný předmět legendární modifikaci, či nikoli. Také je třeba počítat s tím, že jejich pořízení a zejména následná implementace něco stojí.
A onen zaručený návod? Není to žádná hack ani glitch a už jsme vám ho dokonce prozradili. Úspěšné absolvování Leviathan raidu vás vždy odmění vybavením na úrovní 330, tedy na maximální úrovni! Není tedy zaručenějšího způsobu na získání toho nejlepšího ve hře. Minimálně kvůli raidu se více postav hodí, je totiž rozdíl dostat raid odměnu jednou a třikrát týdně. Ale to už je jen pro ty nejlepší a nejoddanější Strážce. Světlu zdar!