Americký videoherní gigant Electronic Arts, společnost pochybné pověsti a mezi hráči často přímo nenáviděný vydavatel, značku Star Wars na poli videoherních zpracování spravuje už od roku 2013. Od té doby ovšem vzniklo pouze mizivé množství her odehrávajících se v předaleké galaxii a skoro to vypadá, že si s univerzem stvořeném Georgem Lucasem EA neví rady. A když vezmeme v potaz nedávno uniklé informace o dalším zrušeném SW projektu pod taktovkou Electronic Arts, není od věci si stručně zrekapitulovat, jak úspěšně se momentálně v tomto fascinujícím vesmíru hospodaří.
• Téma: 23. 1. 2019 • Autor: Štěpán Lenk
Když EA 6. května 2013 převzalo videoherní licenci Star Wars po zrušeném studiu Lucas Arts, myslím, že většina fanoušků tyto zprávy přijala víceméně pozitivně. Ano, EA sice už v té době neměla nejlepší pověst (už tehdy se mohla například pyšnit oceněním „Nejhorší společnost Ameriky”), disponovala ale dostatečnými prostředky na to, aby hry ze světa Hvězdných válek mohla na disky našich herních mašin sypat jako na běžícím pásu, což pro hráče nebyla vůbec špatná výchozí pozice.
Osobně jsem čekal, že se EA bude snažit vyždímat předalekou galaxii do posledního asteroidu a nové projekty bude oznamovat v tempu přímo vražedném. Čas ale nakonec ukázal, že jsem se šeredně mýlil. Tu a tam sice došlo k oznámení nějakého nového titulu, ještě častěji se však dozvídali o jejich postupném rušení.
Star Wars Battlefront II – Oficiální gameplay trailer
Trailer na jednu ze vskutku skromného počtu Star Wars her, které pod patronátem EA vyšly.
Po dlouhých pěti letech tak došlo k dokončení pouhých tří titulů a i ti nejoptimističtější hráči začali pomalu tušit, že EA si s nesmírným (nebo vesmírným?) potenciálem Star Wars nějak neví rady. Mnozí dokonce začali spekulovat, zda by nebylo lépe, kdyby se licence vrátila společnosti Disney. Proč se ale EA k této franšíze, jež sama o sobě zaručuje miliardové výdělky, chová tak laxně, když primárním cílem EA jako vydavatele je co největší zisk a většina akcionářů má šustění šekových knížek nastaveno jako zvonění budíku?
Tento prazvláštní přístup může mít na svědomí několik faktorů. V první řadě by se mohlo jednat o to, že EA sice do roku 2023 (kdy vyprší platnost smlouvy) může tvořit hry s licencí Star Wars, o případné výdělky se ale stále musí dělit s Disney, z čehož má finanční oddělení Electronic Arts nepochybně velmi těžké spaní.
Dalším faktorem je také to, že EA v tomto případě nepracuje s vlastní značkou, každá připravovaná hra tedy musí projít složitým schvalováním ze strany Disney a George Lucase a jeho Lucas Filmu. To se týká jak scénáře hry, tak i tvorby a designu nových charakterů, prostředí a mnoha dalších věcí. Prakticky každý aspekt hry musí být oficiálně posvěcen, navíc vše musí odpovídat kánonu pevně daného filmy a TV seriály, a to do posledního detailu a šroubečku Millennium Falcona. Částečně tedy rozumím tomu, že chce EA sebe a svá studia těchto náročných procesů ušetřit a soustředit se raději na projekty vlastní (jako je například Anthem), ve kterých mají o poznání větší tvůrčí svobodu a jejich vývoj tak stojí méně času i peněz.
Za menším počtem vydaných her se Star Wars tématikou pravděpodobně stojí převážně peníze.
A konečně posledním důvodem, proč EA se Star Wars nakládá tak, jak s nimi nakládá, je dost možná i samotný ředitel Electronic Arts Andrew Wilson, jež prý z převzetí licence Star Wars nikdy nebyl příliš nadšený. K podpisu smlouvy s Disney totiž došlo několik měsíců před Wilsonovým nástupem do funkce, kdyby tedy měl ve věci rozhodující slovo on, dohoda mezi EA a Disney mohla nakonec vypadat úplně jinak. S těmito informacemi původně přišel server Kotaku, přičemž byly údajně potvrzeny hned několika různými zdroji, Wilson ale v oficiálních prohlášeních podobná tvrzení rezolutně odmítá.
Něco málo pravdy by na tom ale mohlo být, Star Wars jsou obří franšízou s miliony fanoušků po celém světě, každá novinka z tohoto univerza je tak automaticky pod drobnohledem a jakákoli chyba nebo zneuctění milované předlohy se setká s ostrou kritikou. Je tedy možné, že Andrew Wilson bere fanouškovskou základnu spíše jako přítěž, navzdory potenciálním miliardovým ziskům.
Zmíněné 3 body by mohly hrát významnou roli v celkovém přístupu EA k cenné Star Wars licenci, jak je ale tomu doopravdy, ví pouze hlavouni za zavřenými dveřmi konferenčních místností v sídle Electronic Arts. Co ale můžeme napsat téměř s určitostí, je výčet všech vydaných, zrušených a nadále připravovaných Star Wars her, které EA během svého pětiletého působení zatím prošly pod rukama. A začneme relativně zvesela, totiž tituly, které to pod taktovkou EA dotáhly až na pulty obchodů.
Dva roky po získání licence přichází EA a studio DICE s online FPS Star Wars Battlefront, což objektivně vzato nebyl vůbec špatný počin. Hra disponovala solidní hratelností a výtečným audiovizuálním zpracováním, bohužel ale také 60dolarovým season passem, který zaručoval postupné přidávání obsahu v rámci DLC.
Star Wars Battlefront Gameplay Launch Trailer
Star Wars Battlefront z roku 2015 byl první vlaštovkou. Nyní je však rok 2019 a hejno stále nikde.
Vinou tohoto rozkouskování obsahu ovšem Star Wars Battlefront v den vydání působil značně okleštěným dojmem, nemluvě o tom, že season pass a jeho postupně přidávaný obsah nakonec rozdělil hráčskou komunitu na dvě poloviny. EA se ale dušovalo, že si z celé situace vezme do budoucna ponaučení.
Přibližně ve stejnou dobu jako první Battlefront bylo dokončeno i Star Wars: Galaxy of Heroes – RPG založené na sbírání kartiček a balíčků hrdinů pro mobilní zařízení, jež je jako každá správná mobilní hra narvaná k prasknutí pay to win mikrotransakcemi. Ačkoli na tuto hru mnoho lidí už zapomnělo, drží si poměrně stabilní fanouškovskou základnu a EA do pokladničky každoročně přináší nemalé příjmy.
Star Wars Galaxy of Heroes – oficiální trailer
Nenáročné mobilní RPG ze světa Star Wars.
Star Wars Battlefront 2 měl být jakousi omluvou a napravením reputace předchozího dílu. Na papíře vše vypadalo skvěle. Single player kampaň, žádný season pass a postupné přidávání obsahu zdarma fanoušky navnadilo, nebylo by to ale EA, kdyby vše ve finále nezruinovalo snahou vyždímat z hráčských peněženek, co se dá.
Katastrofální uvedení Star Wars Battlefront 2 na trh asi nemá cenu dlouze rozmazávat. Aplikace agresivních mikrotransakcí a pay to win systému v podobě lootboxů, nutnost odemykat klíčové hrdiny za nehorázně vysoké sumy (herní měny) a cíleně zpomalený herní progress vyústilo v masivní vlnu nevole ze strany hráčské komunity a hromadné rušení předobjenávek. EA se poté své chamtivé jednání snažilo ospravedlnit na redditu, efekt to ale mělo přesně opačný a jejich patetické výmluvy se staly historicky nejhůře hodnoceným příspěvkem na této stránce.
Situace zašla tak daleko, že se o loot boxy začaly zajímat vlády několika zemí s úmyslem tento virtuální gambling volně přístupný dětem přezkoumat a případně regulovat. Ve finále do děje vstoupilo i samotné Disney, jež v obavě poškození pověsti značky Star Wars šláplo EA na krk, které pak v den vydání hry mikrotransakce odstranilo, aby studio DICE celý systém lootboxů postupem času zásadně překopalo a od té doby usilovně pracovalo na nápravě reputace.
Obrázek 1: Mobilní hra z roku 2015 EA do dnešního dne zajišťuje stabilní zisky. Obrázek 2: První díl Star Wars Battlefrontu nebyl špatný, ublížil mu hlavně předražený season pass. Obrázek 3: Star Wars Battlefront 2 měla být vynikající hra, její pověsti ale velmi uškodila implementace loot boxů.
Možná si říkáte, že 3 hry za 5 let není zas tak špatný výsledek? Vlastně i máte pravdu, ve skutečnosti jich ale mohlo být mnohem více. Pravda je totiž taková, že EA během své správy Star Wars licence zrušila nejen několik nadějných titulů, ale i respektované vývojářské studio. Jaké subjekty tedy skončily v propadlišti dějin?
Na projektu existujícím pod kódovým označením Yuma pracovalo studio Visceral. Mělo se jednat o open-world akční adventuru s možností ve vlastní vesmírné kocábce přelétávat z planety na planetu. Hlavní hrdina měl být sympatický pašerák ne nepodobný slavnému Hanu Solovi, jeho životní příběh bohužel ale skončil dřív, než vůbec začal.
Do vývojářského týmu Yuma se kolem roku 2014 přidává Amy Henning, jež v minulosti pracovala třeba na sériích Uncharted nebo Legacy of Kain. Její představa hry byla ovšem mnohem lineárnější, než původně zamýšlelo studio Visceral, a z projektu Yuma se tak velmi rychle stal projekt Ragtag.
Mělo se jednat o akční adventuru z pohledu 3. osoby, kde se hlavní hrdina Dodger propadá čím dál hlouběji do nástrah organizovaného zločinu. Hratelnost se měla sestávat z napínavých akčních scén, přestřelek a loupeží v prostředí galaktického podsvětí. Zajímavé je, že multiplayerový režim této hry měl být založený na základech projektu Yuma, pouze v mnohem menším měřítku. V roce 2017 ovšem EA studio Visceral zrušilo, takže práce na projektech Yuma, potažmo Ragtag byly nadobro ukončeny.
Prvotní návrhy hlavních postav projektu Ragtag vypadají víc než zajímavě.
Podobný osud potkal i takzvaný projekt Orca, na jehož vývoji několik let pracovala EA divize sídlící v kanadském Vancouveru. Opět se mělo jednak o open-world akční adventuru, kde by se hráči měli zhostit role lovce lidí, jenž by měl prozkoumávat odlehlé kouty Star Wars univerza a spolupracovat s několika mocenskými frakcemi. EA ovšem tento slibný projekt zařízlo, údajně aby uvolnilo cestu méně náročnému Star Wars titulu, jež by měl dorazit v roce 2020. Vývoj má stále na svědomí vancouverská pobočka, jestli ale tento projekt opravdu příští rok vyjde, je bohužel zatím ve hvězdách.
Poslední kategorie, které se v tomto článku budeme věnovat, se tak trochu prolíná s předchozími odstavci. Jedná se totiž o aktuálně připravované a doposud nezrušené hry. O zmíněném „méně náročném Star Wars titulu” toho zatím mnoho nevíme, 2 jiné projekty už ale mají mnohem konkrétnější obrysy.
Star Wars: Rise to Power je mobilní strategická hra, jež se momentálně nachází v alfa fázi vývoje. Tvorbu má na starost hned několik vývojářských týmů specializovaných na mobilní hry z Kanady a Spojených Států Amerických.
Mnohem zajímavěji se ale jeví akční adventura z pohledu třetí osoby Star Wars Jedi: Fallen Order, jež vyvíjí studio Respawn Entertainment (Titanfall). Děj by se měl točit okolo mladého Padawana, jež přežil masové vyvraždění Rytířů Jedi na konci filmu Star Wars Epizoda 3: Pomsta Sithů. Datum vydání se předpokládá kolem Vánoc roku 2019.
Star Wars Jedi: Fallen Order by se měl odehrávat mezi epizodami 3 a 4.
Objektivně vzato, značka Star Wars pod dohledem EA spíše živoří. Je otázkou, proč bylo tolik projektů předčasně zrušeno, obávám se ale, že hlavním důvodem byly ve většině případů prostě a jednoduše peníze. EA a jejím akcionářům jde primárně o zisk, dlouhodobým trendem videoherního průmyslu je navíc snaha udělat tituly profitabilní i poté, co si hráč svou vysněnou hru přinese domů z obchodu, k čemuž jsou zneužívány právě proklínané mikrotransakce.
Přítomnost těchto systémů v single player hrách je ovšem pro vydavatele stále obtížnější rozumně obhájit (také tam nemají co dělat) a po debaklu s Battlefront 2 si EA zřejmě dvakrát rozmyslí, než se pokusí nacpat loot boxy do dalšího AAA Star Wars titulu. A když navíc EA za zády stojí hollywoodský gigant Disney, jenž dobrou pověst své miliardovové značky chrání jako oko v hlavě, kráčí Electronic Arts při vydávání nových SW her po ledě tenčím než na zamrzlé planetě Hoth.
Obrátí se Star Wars pod rukama EA na světlou, nebo na temnou stranu síly?
I přesto se ale podle mého názoru EA své draze vydobyté licence jen tak nevzdá. I když nedosahují takových výsledků, jaké si asi při podepisování smlouvy manažeři největšího herního vydavatele představovali, potenciál videoherních příběhů z předaleké galaxie je tak obrovský, že se jim prostě vyplatí pokračovat, i kdyby to bylo ve stejně šnečím tempu jako doposud. EA by o svou licenci mohlo přijít pravděpodobně jen v případě, kdyby nějak razantně zakročilo Disney a vyžadovalo zrušení smlouvy. Opravdové změny v přístupu ke Star Wars videohrám nás tak čekají asi až po roce 2023. Do té doby nás provázej síla (trpělivosti).
• Zdroje: Den of Geek, IGN, Kotaku, Polygon, Wikipedia